eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
77 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ۱- تمهید (ج۱/ص۵): 🔶️ در شریعت اسلام -بی‌شک- قوانین واجب و حرامی وجود دارد که به حکم عقل باید از عهده‌ی آن‌ها بیرون آمد. 🔶️ از آن جهت که بیشتر این احکام ضروری نبوده و نیاز به اثبات نظری و برهان دارد اثبات و استدلال بر احکام شرعی از منابع شرع جز با شناسایی و به‌کارگیری قواعد و مبادی‌ای -که نتیجه‌اش شناخت و تشخیص وظیفه‌ی فعلیّ است- ممکن نخواهد بود. 🔶️ علمی که به این قواعد -که خود از مبادی تصدیقی علم است- می‌پردازد و آن‌ها را برای استنباط فقهی آماده و سامان‌دهی می‌کند علم است. ✴️@fegh_osoul_rafiee
📚 ۱۰- قوله (ج۳، ص١۵): کان بیعاً... . (مرحوم می‌فرماید حقیقت تملیک، بیع است و "ملّکتُک" یعنی بیع) ✅ مرحوم در نقد فرمایش ایشان می‌فرماید: "ملّکتُک" تنها زمانی دلالت بر بیع دارد که صلح یا هبه‌‌ی معوّضه اراده نشده باشد. 🔶️ حال اگر به وقوع عقود با الفاظ غیر صریح نیز معتقد باشیم "ملّکتُک" به خودی خود می‌تواند مفید و نیز باشد، زیرا اگر عقود با الفاظ غیر صریح واقع نشود "ملّکتُک" نه به خودی خود ظهور در بیع خواهد داشت زیرا -بنا بر این فرض- بیع مقصود نیست (به خاطر عدم صراحتش در تملیک بیعی)، و نه مُفید و است، زیرا صراحتی در این دو ندارد. ✴️@fegh_osoul_rafiee
همسر گرامی مرحوم علامه‌ی طهرانی (رضوان الله علیه) در مورد اهتمام ایشان به درس و تحصیل می‌گویند: "ایشان علاوه بر این که تمام روز را مشغول درس بودند شب‌ها نیز به اطاق بالا رفته و در را می‌بستند و تا نیمه‌های شب مشغول مطالعه و نوشتن درس‌هایی بودند که روزها در آن شرکت می‌کردند." (نور مُجرَّد؛ ج۱/ص۷۶) ✴️@fegh_osoul_rafiee
📚 ۴- اشتراط التکلیف بالقدرة بمعنى آخر (ج۱/ص۳۳۸/چاپ جامعه‌):قدرتی که از نگاه عقل در تکلیف شرط است دو گونه است: ۱- : قدرت تکوینی ذاتی بر انجام یک فعل به صورت اختیاری. ۲- : عدم مشغول‌بودن به امتثال ضدّی که یا اهمّ یا مساوی است. 📌 شرط‌بودنِ در تکلیف به خاطر قاعده‌ی استحاله‌ی "جمع بین امتثال دو ضدّ در آنِ واحد" است. 🔶️ با توجه به قاعده‌ی مذکور، فعلیّ‌شدنِ دو امرِ به ضدّ در یک زمان مُحال است، اما اگر هر دو مشروط به عدم امتثال دیگری، یا تنها یکی مشروط به عدم امتثال دیگری باشد ثبوتِ هر دو امر با توجّه به شرط‌بودنِ ممکن است، و امکان‌پذیر خواهد بود. 🔶️ تمام حالاتِ درگیری و منافات بین امتثال دو امر است، چه هر دو از نظر اهمیت مساوی، یا یکی اهمّ و یکی مهمّ باشد. 🔷️🔹️ مرحوم در ادامه اشکالی را به وارد کرده و پاسخ می‌دهد: 🔹️ اشکال: لازمه‌ی نظریه‌ی این است که اگر مکلّف هر دو ضدّ را ترک کند هر دو وجوب بر عهده‌ی او فعلیّ و ثابت خواهد شد، زیرا شرطِ هر دو وجوب، مُحقّق است. و این، خلاف قاعده‌ی استحاله‌ی جمع بین ضدّین است؛ پس محال است. 🔹️ پاسخ: بله، در صورتی که مکلّف هر دو ضدّ (اِنقاذ و صلات) را رها کند هر دو امر بر او فعلیّ و ثابت خواهد شد، و به‌ خاطر فعلیّ‌بودنِ هر دو، مکلّف به خاطر ترکِ هر دو مستحقّ عذاب و عقاب است؛ این لازمه‌ی نظریه‌ی است، اما مُحال نیست. 🔹️ حال، اگر مکلّف -بنا فرض مُحال- هر دو را در آنِ واحد امتثال کند تنها یکی از دو امر بر او فعلیّ است، زیرا در صورت امتثالِ اهمّ (اِنقاذ) تنها همان اهمّ بر او فعلیّ بوده، و شرطِ وجوبِ صلات معدوم بوده و صلات هیچ وجوبی پیدا نکرده است، و بدونِ وجودِ شرطِ وجوب، وجوبی وجود نخواهد داشت. ✴️@fegh_osoul_rafiee
🔶️🔸️ مناسبات خُرد و کلانِ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و به طور کلی تمام نظامات جامع زندگی بشر -چه در ساحت فرد و چه در ساحت اجتماع- تنها و تنها با و است که تنظیم می‌شود، در چارچوب‌ در می‌آید و به کارآمدی می‌رسد. 🔷️🔹️ و فضیلت‌ها، و شهود، و فلسفی به خودی خود و بدون راهبریِ و در تمامی راه‌ها و راهبُردها از اداره‌ی جامعه و توده‌ها عاجزند؛ اگر شهود و عقل و اخلاق در بندِ و درنیایند شُهود به شَطَحیّات، عَقل به خَیالات، و اخلاق به عُزلت و وادادگی و رذالت خواهد رسید و خواهد رساند... 🔶️ از این رو، اخلاقیّونِ صاحبِ فضیلت، فیلسوفانِ اندیشمندِ اندیش‌ورز، و عارفانِ روشن‌بینِ اهلِ طریقت، خود، فقیه‌اند و دیگران را به و می‌خوانند. و بسیاری از ارباب سلوک و معرفت، را شرطِ استادیِ راهِ سلوک می‌دانند. 🔷️ حال، اگر نیز راهبری و فرماندهیِ و قواعد شناخته‌شده‌ی حاکم بر زبان دین را نپذیرد بی‌شکّ دین را پر می‌کُند از خُرافه‌ها، بدعت‌ها، تفریط‌ها و افراط‌ها. ✴️@fegh_osoul_rafiee
حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) در وصیّت‌نامه‌ی خود می‌فرمایند: "لازم و ضروری است که علماء و مدرّسین و اَفاضل عظیم الشأن صَرف وقت نموده و با برنامه‌ی دقیق صحیح حوزه‌ها را و خصوصاً حوزه‌ی علمیه‌ی قم و سائر حوزه‌های بزرگ و بااهمّیّت را در این مقطع از زمان از آسیب حفظ نمایند، و لازم است علماء و مدرّسین محترم نگذارند در درس‌هایی که مربوط به فقاهت است و حوزه‌های فقهی و اصولی از طریقه‌ی مشایخ معظّم که تنها راه برای حفظ اسلامی است منحرف شوند و کوشش نمایند که هر روز بر دقت‌ها و بحث و نظرها و ابتکار و تحقیق‌ها افزوده شود و سنّتی که ارث سلف صالح است و انحراف از آن سُست‌شدن ارکان تحقیق و تدقیق است محفوظ بماند و تحقیقات بر تحقیقات اضافه گردد و البته در رشته‌های دیگر علوم به مناسبات احتیاجات کشور و اسلام برنامه‌هايی تهیّه خواهد شد و رجالی در آن رشته تربیت باید شود." ✴️@fegh_osoul_rafiee
حجت الاسلام سید محمد صادق حسینی طهرانی از پدرشان مرحوم علامه‌ی طهرانی (رضوان الله علیه) نقل می‌کند که به ایشان می‌فرموده‌اند: "شما آن‌قدر درس بخوانید که مجتهد شوید و تا قبل از رسیدن به درجه‌ی اجتهاد غیر از درس و تحصیل کاری انجام ندهید. وقتی مجتهد شدید خداوند وظیفه‌ی شما را روشن می‌کند؛ حال، تالیف باشد یا تدریس یا مسجدداری و اقامه‌ی نماز و یا غیر آن." (نور مجرَّد؛ ج۱/ص۱۲۹) ✴️@fegh_osoul_rafiee
ادامه‌ی ارائه‌ی بحث‌های اصولی کتاب مرحوم ... 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📚 ۲- اقسام قواعد اصولی (ج۱/ص۶): 🔶️🔸️ ۱) قسم اول: قواعد مفید (مباحث ملازمات عقلیه) ، ، ، ، مبحث . 🔶️🔸️ ۲) قسم دوم: قواعد مفید (مباحث حجج و امارات) این قواعد دو گونه‌ بحث‌ دارند: ✔️ بحث‌های صغروی (مباحث الفاظ) ▫️ظهور ذاتی الفاظ بدون قرینه (ظهور امر و نهی و مفهوم و عام و خاص و مطلق و مقید) ▫️ظهور الفاظ با توجه به قرینه‌ی خارجی (بعضی از مباحث الفاظ مانند بعضی از مباحث عام و خاص و مطلق و مقید) ✔️ بحث‌های کبروی (مباحث حجّیّت) حجّیّت ، حجّیّت ، حجّیّت ، حجّیّت ، حجّیّت ، مبحث . 📌 نکته‌ی جالب توجه آن است که مرحوم در اینجا مباحث را -به دلیل اتفاق علماء و سیره‌ی قطعی عقلاء بر آن و عدم وجود اختلاف در آن- خارج از چارچوب علم می‌دانند. 🔶️🔸️ ۳) قسم سوم: اصول عملیه‌ی شرعیّه (، ، ) 🔶️🔸️ ۴) قسم چهارم: اصول عملیه‌ی عقلیّه (، ، مبحث ) ✴️@fegh_osoul_rafiee
و و ، بی‌اُصول و بی‌ضابطه فقه و کلام و تفسیرِ افسارگُسیخته‌ای است که نه چارچوبِ شریعت را ارج می‌گذارد، نه برای ضروریاتِ دینی حُرمتی قائل است، نه حافظِ منافع و مصالحِ اسلام و مسلمین است، و نه به دنبال فهم شرع و شریعت است، بلکه بنده‌ی هواها و هوس‌هایِ فقه‌پندارانِ نفْس‌پرست خواهد شد. ✅ راه فراری از نیست... ✴️@fegh_osoul_rafiee
حجت الإسلام على آقاى بهجت از پدرشان مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله علیه) نقل می‌‌کند که ایشان می‌فرمودند: "از خداوند خواسته‌ام که درس را تا آخر عمر ادامه دهم و ترک نکنم". روز قبل از ارتحال در حال راه‌رفتن به درس آن حال پیش آمد. (زمزم عرفان؛ ص۲۵۷) ✴️@fegh_osoul_rafiee