eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
76 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
❌❌ اگر طلبه‌ای درگیرِ علم و در گیرِ فهم نیست بهتر آن است که هر چه زودتر عطایِ طلبگی را به لقائش ببخشد...
بسْم الله الرّحمن الرّحیم ✅ بعد از پایان‌یافتنِ که در ۱۳ جلسه تقدیم دوستان شد، انشالله دوره‌ی را در قالبِ تدریسِ مجموعِ و با اسلوب جدید تقدیم دوستان گرامی خواهم کرد. 🎤 هفته ای یک جلسه (یا دو جلسه) ⏰ پنجشنبه‌ (یا جمعه) ✴️@fegh_osoul_rafiee
در (ج۴/ص۳۳۴) در بیان ادلّه‌ی نظریه‌ی خود در بحث -یعنی اعتبارِ در خصوصِ - که همان نظریه‌ی است، می‌فرماید: 🔷️🔸️ ۲- دلیل دوم: اجماع محکیّ 🔸️ در بسیاری از کلمات، بر اعتبار نقل شده است. 🔹️ هیچ شکیّ نیست که چنین اجماعی موهون و سُست است، زیرا اجماع منقول قابل اعتماد و تعبّد نیست، مخصوصاً در مساله‌ای مانند که اختلافات در آن بسیار زیاد است. 🔸️ البته می‌توان ادّعا کرد که یا چیزی نزدیکِ به در موردِ وجود دارد. 🔹️ اگر چه به (رحمه الله) نظریه‌ی "عدم اعتبار استصحاب مطلقاً" را نسبت می‌دهند و این می‌تواند اجماع و اتفاق را از بین ببرد، اما اعتراف کرده است که نظریه‌ی (رحمه الله) همان‌ نظریه‌ی در کتاب است که معتقد است تنها در معتبر بوده و در معتبر نیست، همان طور که مثال‌های ایشان -مانند مثال نکاح که نیز در کتاب (ج۳/ص۵۲) از ایشان نقل می‌کند- نیز بیان‌گرِ اعتقادِ به همین نظریه است. 📌 در هر حال، از آخرِ کلامِ در این برداشت می‌شود که ایشان آثار و احکامِ نکاح را در مثال مذکور -نه به دلیلِ - بلکه به دلیلِ اطلاقِ ادلّه‌ی نکاح باقی می‌داند. ✴️@fegh_osoul_rafiee
فرازی از وصیت‌نامه‌ی مرحوم حضرت آیت الله العظمی تبریزی (رضوان الله علیه): "به طلّاب عزیز نصیحت می‌کنم که با جدّیت و تلاش تقوای الهی را پیشه‌ی کار خود کنند، و در امر تحصیل تلاش کنند، و همواره رضای خدا را مدّ نظر داشته باشند. اینجانب در طول دوران عمرم طلبه‌ای بیش نبودم، و مثل یک طلبه‌ی جوان شب و روز در امر تحصیل تلاش می‌کردم تا بتوانم خدمتی ناچیز داشته باشم، و اثری از خود بر جای بگذارم که طلّاب عزیز از آن استفاده کنند." ✴️@fegh_osoul_rafiee
📚 ۱۰٩- قوله (ج۳، ص٢۹۵): بل بمعنی عدم تعلّق إرادته، و إن أوجَدَ مدلوله... . ✅ مرحوم در توضیح وجوهِ اشتراطِ در عقد می‌نویسد: "عدمِ تعلّقِ اراده‌" در این عبارتِ مربوط به صورتی است که عاقد نمی‌خواهد با اِنشای خود، حقیقتِ عقدِ بیع را در خارج به‌ وجود آورد؛ به دیگر بیان، عاقد نمی‌خواهد انشای عقد را سببِ انتقال ملکیّت از بایع به مشتری قرار دهد. 🔹️ ایشان در ادامه می‌فرماید: هر کدام از "قصدِ لفظ"، "قصدِ استعمالی" و "قصدِ جدّی" از مقوِّماتِ عقد است؛ و اگر عقد یکی از این وجوهِ قصد را نداشته باشد در خارج به وجود نمی‌آید؛ یعنی اگر هر کدام از این سه نباشد هیچ عقدی در خارج به وجود نیامده است. 🔸️ نکته‌ی دیگری که ایشان در این حاشیه می‌آورد این است که هیچ وجهی ندارد که را از بدانیم. ✴️@fegh_osoul_rafiee
بسْم الله الرّحمن الرّحیم ✅ بعد از پایان‌یافتنِ که در ۱۳ جلسه تقدیم دوستان شد، انشالله دوره‌ی را در قالبِ تدریسِ مجموعِ و با اسلوب جدید تقدیم دوستان گرامی خواهم کرد. 🎤 هفته ای یک جلسه (یا دو جلسه) ⏰ پنجشنبه‌ (یا جمعه) ✴️@fegh_osoul_rafiee
مهم‌ترین مشکلِ حوزه‌‌های علمیه و مساله‌ی ورودی‌هاست؛ باید دقّت کرد که چه کسی می‌آید‌...
اگر طلبه‌ای علاقه‌ای به علم و فهم ندارد یا به جوّ آمده است یا به فریب...
ریسمانی به‌هم‌پیوسته است که سَرِ آن است و تَهِ آن ؛ رسیدن و رساندن...
1-مهذّب اصول الفقه للمظفّر-مقدمه.pdf
562.6K
مُهذَّب أصول الفقه للشيخ المظفّر 📖 ۱- و 🔴 حذف تکرارها و توضیحات زیادی کتاب "اصول الفقه" مرحوم مظفّر با اندک تصرّفات به زیاده.
در دَوَران بین و باید تلخیِ زودگذرِ دست‌برداشتنِ از را فدای شیرینیِ پایدارِ کرد... ناگزیر است به سمت برود...
📖 هل یعتبر في صحة العقد القصد إلى مدلوله؟ در (ج۲/ص۵۲۹) در مورد می‌فرماید: 🔷️🔸️ اصحاب متّفق‌اند بر تا جایی که این شرط را از مسلَّمات دانسته‌اند. 🔸️ فقهاء اگر چه اصلِ اشتراطِ چنین شرطی را به درستی فهمیده‌اند، اما این که را از دانسته‌اند خطاست، زیرا از مقوِّماتِ عقد و شرطِ تحقّقِ آن است، نه شرط عاقد. زیرا حقیقتِ وابسته به قصد نفسانی است و اگر نباشد تحقّق نمی‌یابد. ✴️@fegh_osoul_rafiee