eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
324 دنبال‌کننده
342 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه شرح و تبیین آراء در 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📖 هل یُعتبر في العقود تعیینُ مَنْ لَهُ الَعقْدُ؟ در (ج۲/ص۵٣۵) در مورد مطلبی که در انتهای می‌فرماید: آیا تعیینِ اثباتیِ مالکِ واقعیِ مبیع و ثمن برای طرفِ مقابل در عقد، شرط و لازم است؟ 🔷️🔸️ ۳- جهت سوم: سخن این است که آیا هر دو طرف عقد می‌تواند شخصِ حاضر در مقابلِ خود را مخاطب عقدِ خود نیز فرض کرده و عقد را برای همو انشا کند؟! سه صورت دارد: 🔸️ صورت اول: اگر عقد به گونه‌ای است که خصوصِ مخاطبِ حاضر در مجلس عقد، مُقوِّم عقد و مقصود نیست، مانند و ؛ در این صورت، عقد صحیح است، حتی اگر مخاطب، مَنْ لَهُ الَعقْدُ نباشد و عاقد او را نشناسد، به این که وکیل یا ولیّ باشد. 🔹️ صورت دوم: اگر عقد به گونه‌ای است که تنها خصوصِ مخاطب در عقد مقصود و مراد عاقد است و فرضی غیر از این ندارد، مانند و و ؛ در این صورت، اگر هر کدام عقد را برای غیر مخاطب قصد کند عقد باطل است، به خاطر عدم تطابق ایجاب با قبول. 🔸️ صورت سوم: اگر عقد مانند دو صورت قبل نبوده باشد، یعنی معلوم نیست مانند است، یا مانند است؛ در این فرض -مانند - معتقد به اعتبارِ تعیین هستیم، زیرا تطابق ایجاب با قبول، شرطِ عقد است، و در این صورت شرطِ تطابق (تطابق ایجاب با قبول) احراز نمی‌شود؛ از این رو، در این صورت مَنْ لَهُ الَعقْدُ باید از جانبِ هر دو طرفِ عقد اثباتاً تعیین و در متنِ عقد به آن تصریح شود تا شخصِ مقابل نیز بداند که معامله برای چه کسی منعقد می‌شود. ✴️@fegh_osoul_rafiee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرهنگ و سنّتِ دیرینِ اُستادی و شاگردی در حوزه‌های علمیه در کلام دانشمند مجتهد، استاد دکتر مهدی مُحقّق ✴️@fegh_osoul_rafiee
بسْم الله الرّحمن الرّحیم ✅ بعد از پایان‌یافتنِ که در ۱۳ جلسه تقدیم دوستان شد، انشالله دوره‌ی را در قالبِ تدریسِ مجموعِ و با اسلوب جدید تقدیم دوستان گرامی خواهم کرد. 🎤 هفته ای یک جلسه (یا دو جلسه) ⏰ پنجشنبه‌ (یا جمعه) ✴️@fegh_osoul_rafiee
طلبه‌ای که دست به قلم نَبَرَد و اهلِ و و نوشتن نباشد، بدون تعارف حتماً به هیچ جایی نخواهد رسید...
آیت الله شیخ محمدمهدی شب‌زنده‌دار (حفظه الله) در مورد سفارش مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی (رضوان الله علیه) به تمرکز بر و بیان می‌کنند: "مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی بـه پدر ما فرموده بود که به ایشان (یعنی بنده) بگو الان و بخواند؛ نوبت و ... خواهد رسید. مقصود ایشان این بود که باید علوم اصلی را عمیق مطالعه کند تا بعد که وارد مطالعه ، و ... می‌شوید ورود عالِمانه‌ای داشته باشید؛ بنا بر این، نباید کاری کرد کـه دروس اصلی ضعیف شود." ✴️@fegh_osoul_rafiee
اگر در کنار به کار مفیدی بپردازد رَوَاست، اما اگر بدنسازی، اسنپ، مدّاحی، فوتبال و... هویّتِ طلبه شود واویلاست...
⚠️ اگر نه در مسیرِ است، و نه بر منبرِ چرا در مانده است؟؟!!
⚠️⚠️ ما طلبه‌ایم تا نیاز‌های را برآوَرده کنیم، نه خواسته‌هایمان را.
✅ ادامه‌ی شرح و تبیین مرحوم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📚 ۱١١- قوله (ج۳، ص۳۰۳): و أما تعيين الموجب لخصوص المشترى المخاطب و القابل لخصوص البائع... . ✅ مرحوم می‌فرماید: وابسته‌ی به دو طرف است؛ یعنی یک امرِ ربطی بین دو‌ نفر است و حقیقتش به همین ربطِ بین الاثنینی است؛ از این رو، تنها زمانی تحقّق می‌یابد که دو طرفِ عقد، توافق و تواطی بر یک چیز داشته باشند؛ اگر یک طرفِ عقد، قصدِ تملیکِ خصوصِ شخصِ مقابلش را داشته باشد، و دیگری عقد را -نه برای خودش- بلکه برای مُوکِّلش یا هر شخصِ دیگری قصد کرده باشد هیچ عقدی بین آن دو واقع نمی‌شود، و این تبدیل به ایقاعِ یک‌طرفه از جانب هر کدام از دو نفر می‌شود. 🔷️🔸️ البته اگر در عقد، یک‌ طرف همان مقصودِ طرفِ دیگر را به صورتِ اجمالی قصد کند و پسندَد آن چه را طرفِ مقابل پسندَد چه بسا عقد صحیح باشد، اگر چه به طور تفصیلی نمی‌داند طرفِ مقابل، عقد را برای چه کسی قصد کرده است. 🔸️ زیرا دلیلی بر لزوم تعیینِ اثباتیِ مَنْ لَهُ الْعَقْدُ در بیع وجود ندارد و همین که تواطی و توافق -اگر چه اجمالاً- در میان باشد کفایت می‌کند؛ این، مانند نیست که زوج و زوجه حتماً باید برای هم تفصیلاً معیَّن باشند، زیرا در دلیلِ خاصّ داریم. 🔹️ از سوی دیگر، دلیل نیز تنها بر لزومِ معیَّن‌بودنِ عوض و معوَّض حکم می‌کند، نه معیَّن‌بودنِ مالکِ آن دو. همچنین توافق و تواطیِ اجمالیِ بایع و مشتری نیز در مورد عوض و معوَّض نمی‌تواند را از بین ببرد. از این، قصد اجمالیِ مَنْ لَهُ الْعَقْدُ صحیح است، اما در مورد عوض و معوَّض خیر. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee