توانگری نه به مالست پيش اهل كمال
كه مال تا لب گورست و بعد از آن اعمال
من آنچه شرط بلاغست با تو می گويم
تو خواه از سخنم پند گير و خواه ملال
✍ #سعدی
#شعر
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
🔸شوخی حاج آقا رضا همدانی با آخوند خراسانی
📚آیت الله #شبیری_زنجانی ، جرعه ای از دریا، جلد 1، ص525.
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
♨️ اینها دیگر که هستند که در ادله معاد هم مناقشه میکنند؟!
یادم هست مباحثهای داشتیم، دو نفر از مسجد جامعیهای تهران آمده بودند و در جلسه بحث نشسته بودند. مباحثه هم داخل مسجد بود، خواستیم اینها نباشند. حاج آقا مصطفی گفت: چکار کنیم که اینها بروند؟
گفتم: تو یک فکری بکن.
پذیرفت. نقشهای ریخت و رو به من کرد و گفت:
شما ادله رجعت را دیدهای و با دقت مطالعه کردهای؟
گفتم: بله آقا! ادله رجعت را به دقّت مطالعه کردهام از ادله معاد سستترند. آن آقایان وقتی این سخن را از من شنیدند با ناراحتی برخاستند که مجلس را ترک کنند و در همان حال گفتند: «اینها کی هستند که در ادله معاد هم مناقشه میکنند؟!»
این موضوع در قم پیچیده و همه جا مشهور شد.
🗃 از مصاحبه مجله حوزه با مرحوم استاد سید #جلال_آشتیانی درباره حاج آقا #مصطفی_خمینی
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🇮🇷 @kashkolenab
صوت نشست فقه اکبر، فقه نظام ساز
استاد احمد علی یوسفی
روش_شناسی_بحار_الانوار_سیداحمد_مددی_سال_1379.pdf
666.4K
📔 #مقاله روش شناسی #بحار_الانوار
✍آیت الله سید احمد #مددی
📌 ما الان یک مشکلی که اصولا در حوزه معارف دینی داریم ... [گویی] اینطور احساس میکنیم که نمیتوانیم در حوزه معارف دینی، با کندوکاو عقلی به نتیجه برسیم و بیشتر همین جنبههای احساساتی و عاطفی را میتوانیم جمع کنیم. ... یک تصوری را ایجاد نکنیم که تحلیل، کندوکاو و تلاش برای دستیابی به شواهد عینیتر، در حوزه معارف دینی (در حدیث، فقه، تفسیر و اصول) موجب میشود با کمبود روبهرو شویم و به اصطلاح چیزی ته آن نماند و مجبور خواهیم بود که به همین ظاهرسازیها و جنبههای عاطفی و احساسی و کارهای عوامانه بسنده کنیم.
تحلیل مصادر فکری طایفه و میراثهای ما یکی از کارهای اساسی باشد [است] و [باید] بتوانیم با نظر آزاد وارد شویم و شجاعانه با شجاعت ادبی موارد نقص، کمبود، زیاده و نقصان را تذکر دهیم و مواردی که میتوانیم با شواهد کافی، درست و اثبات کنیم، آنها را هم ابراز کنیم. ... یکی از اساسیترین کارهایی که باید در مجموعه حدیثی انجام دهیم (که کاری است بسیار با ارزش)، این است که مجموعه میراثهای حدیثی خودمان را مورد تحلیل و نقد قرار دهیم.
📚کتاب ماه دین، مرداد 1379 شماره 34
#علوم_حدیث
#کتاب_شناسی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
🔖اولین واکنش آیتالله #خویی به ماجرای دیدار فرح در سال 1357 + سند
🔹دیدار غیرمترقبه آیتالله خوئی و فرح در 28 آبان ماه 1357 که با 18 ذیالحجه و عید غدیر مصادف شده بود، واکنشها و انتقادهای بسیاری از محافل و شخصیتها را برانگیخت. شایعه انگشتر اهدائی زعیم حوزه نجف به محمدرضا پهلوی نیز از همین ماجرا رواج پیدا کرد.
💥 آیتالله خوئی در واکنش به این انتقادها مواضع قابل تأملی داشت. به روایت شیخ حسین #انصاریان « در آن زمان نامهای به خط خود مرحوم آیتالله خویی دیدم که به شاگرد محترمش آیتالله سید محمدمهدی #خلخالی نوشته بودند: مسئله انگشتر را قیامت در پیشگاه مادرم فاطمه(سلامالله علیها) حل خواهم کرد.»
🔹اما این تنها موضعگیری آیتالله خوئی در این زمینه نبود. وی در تماس تلفنی با آیتالله #آشتیانی به صراحت به این شایعات واکنش نشان میدهد و پس از آن گفتههای زعیم حوزه نجف بطور رسمی طی اعلامیهای از سوی آیتالله آشتیانی منتشر میشود. به زعم برخی از محققین شاید صریحترین واکنشی که آقای خویی نشان داد در مکالمه تلفنی ایشان با آیتالله آشتیانی بود.
🌐 مرکز اسناد انقلاب اسلامی
#خاطرات_علما
#سیره_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥تدریس مبحث انسداد حرام است!!
🔷عالم وارسته و مخلص مرحوم آیت الله احمدی #میانجی در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان در مسجد کوچک بسیار با صفایی که منبر می رفت، بر منبر می گفت:
🔷 روزی به اتفاق برخی دوستان از محضر مرحوم #علامه_طباطبایی صاحب المیزان خواهش کردیم مبحث انسداد کفایه را برای ما تدریس کنند. ایشان فرمودند: «تدریس آن و صرف عمر در راه آن را تضییع عمر و حرام میدانم! چون ثمره ای بر آن مترتب نیست.»
📚جمع پریشان؛ ج1؛ ص167
#نقد_حوزه
#تورم_اصول
#خاطرات_علما
#پرداختن_به_مسائل_کم_اهمیت
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥فقه هنر!
🎤 #رهبر انقلاب:
فقه متکفّل همهى امور زندگى بشر است؛ ادّعاى فقه این است. فقه متکفّل تبیین شرعى و اسلامى همهى امورى است که مورد ابتلاء انسان است در زندگى فردى و اجتماعىاش. خب، هنر یکى از همین امور است؛ بایست فقه به این بپردازد. بله، ما دیر به این فکر افتادیم، دیر شروع کردیم؛ این کارها خیلى قبلها باید انجام میگرفت... امّا اینکه حالا آیا افراد حوزه وارد مقولههاى هنرى بشوند یا نه -مثلاً فرض کنید سینما یا تئاتر یا بقیّهى [رشتهها]- این البتّه یک حرف دیگر است.
🔺بدیهى است که یک نفر طلبهاى که وارد حوزهى علمیّه میشود، براى یک مقصودى وارد میشود که آن مقصود معنایش سینماگرى نیست، همچنانکه معنایش تجارت نیست؛ همچنانکه معنایش معمارى نیست؛ بدیهى است و این لزومى ندارد، امّا منعى هم وجود ندارد که حالا یک نفرى اگر چنانچه ذوقش اقتضا کرد، برود وارد یک مقولهاى بشود به شرطى که از کار اصلى خودش باقى نماند. بله، یک فقیه برجسته اگر بخواهد در زمینهى مسائل هنرى اظهار نظر بکند، بایستى با مقولهى هنر آشنایى داشته باشد؛ اگر با این مقوله آشنایى [نداشته باشد] و نشناسد هنر را و نداند که هنر چیست و خصوصِ این مقولهى هنرى چه حدّومرزهایى دارد، چه تعریفى دارد، بعید است که بتواند درست حکم را از آب دربیاورد؛ چون یکى از شرایط استنباط درست حکم، شناخت موضوع است؛ موضوع را باید خوب شناخت. اگر موضوع را نشناسیم، حکم بدرستى به دست نمىآید. بنابراین به نظر من جا براى این کار خیلى زیاد است؛ هم راجع به خود هنر و فلسفهى فقه هنر ... بعد هم #فقه_هنر با ورود در مسائل فقهى هنر، حدّومرزهاى هنر را مشخّص کردن و نظر اسلام را گفتن.
✅اگر دربارهى اصل هنر بخواهیم نظر اسلام را بدانیم، به نظر میرسد که اسلام هنر را نهفقط قبول کرده بلکه تشویق کرده.
🗓۹۴/۱۰/۲۳
📜 متن کامل
#نقد_حوزه
#فقه_تمدنی
#هنر_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
هدایت شده از دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
دوستان گرامی
🔅درس های حضرت استاد ربانی گلپایگانی را از طریق کانال زیر دنبال کنید.
@kharejkalam
🔺🔺🔺🔺🔺
💥 اگر #حوزه پاسخگوی نیازهای جامعه نباشد ...
🎤آیت الله #جوادی_آملی :
🔹 خروجی حوزه های علمیه باید جامعه را روشن کند، در حالی که هم اکنون خروجی حوزه های ما به عابد و زاهد بودن نزیکترند تا به عالم بودن.
🔸 قرآن که اساس دین ماست، بین علما و کسانی که می توانند در جامعه تاثیرگذار باشند نیز فرق می گذارد و می فرماید «لقوم یعقلون» و «لقوم یعلمون»، یعنی هر کسی نمی تواند در جامعه تاثیرگذار باشد بلکه اینکار تنها از قوم عالم و قوم عادل ساخته است؛ مراد از قوم در «لقوم یعقلون» و «لقوم یعلمون»، یعنی قائم به علم و قائم به عدل بودن.
🔻 حوزه ها، عابد و زاهد تربیت می کند در حالی که قائم به عقل، نیاز جامعه را رفع و آن را اداره می کند. آن شهری که حوزه علمیه اش بیشترین کتاب در باب طهارت تولید کرده است، نباید کوچه ها و خیابان های آلوده و کثیف داشته باشد، خروجی حوزه ها باید در جامعه تاثیر بگذارد، آن را به حرکت وا دارد و جامعه را از سکون خارج کند، چرا که قرآن کریم اصلاح جامعه را مدنظر دارد و قائم به عقل و قائم به عدل بودن را از ما می خواهد و جامعه نیز این انتظار را از حوزه ها دارد.
✳️ جامعه به برکت انقلاب اسلامی آمادگی پذیرش معارف دین و اهل بیت علیهم السلام را دارد، حوزه های ما باید با تکیه بر نورانیت قرآن و اهل بیت علیهم السلام که هرگز از یکدیگر جدا نخواهند شد، بتواند قائم به علم و عقل باشد، و اساس علوم حوزوی نیز علومی است که باید در متن زندگی مردم حضور داشته باشد، اگر حوزه پاسخگوی نیازهای جامعه نباشد بین حوزه و جامعه و بازار، فاصله ایجاد خواهد شد، لذا لازم است حوزه سؤالات و نیازهای جامعه و بازار را شناسایی و برای آنها راه حل های مختلف ارائه کند.
🗓دیدار جمعی از مسؤولان طرح ملی ملکوت ۹۵/۱۱/۲۵
#نقد_حوزه
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
متاسفانه خبر دار شدیم حضرت آیت الله ضیاء آبادی به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری می باش
🏴🏴《 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ 》🏴🏴
با نهایت تاسف ، به اطلاع کلیه محبان اهل بیت علیهما السلام می رساند،
روح ملکوتی استاد اخلاق، مفسر قرآن، عالم بزرگ، ▪️حضرت آیت الله سید محمد ضیاءآبادی▪️ ساعتی پیش به لقا الله پیوست.😔
شادی روحشان صلواتی ختم بفرمایید
🔵کشکول ناب حوزوی🔻
✴️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب موقع ولاية الفقيه من نظرية الحكم في الإسلام ✍العلامة السيد جعفر مرتضى العاملي #ولايت_فقيه
تبیین نظریه ولایت فقیه با تأکید بر دیدگاه آیت الله سیستانی.pdf
457.9K
📒 #مقاله تبیین نظریه #ولایت_فقیه با تأکید بر دیدگاه آیت الله #سیستانی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
47.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥زحمات ماندگار آیت الله مرعشی نجفی (ره) برای حفظ #نسخ_خطی
.
🔺در بیان استاد مهدی #محقق ، استاد منوچهر #صدوقی_سها و آیت الله #گرامی و...
✂️بخشی از قسمت ۴ #مستند حدیث سرو آیت الله #مرعشی_نجفی رحمه الله علیه
#تراجم_علما
#خاطرات_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حرف قطعی #امام خمینی ره جهت پیروزی ایران اسلامی
بسیار مهم💥
#غربزدگی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥افشاگری #نفوذ اندیشه های انحرافی در کتب #فلسفه_سیاسی دانشگاه / کدوم کشور تئوری براندازی خود را به دانشجویانش تعلیم می دهد؟!
🎤دکتر شهریار #زرشناس
#خطر_علوم_انسانی_غربی
#علوم_انسانی_اسلامی
#حتما_ببینید 💯
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
آیت الله شاه آبادی الگوی معنویت و تبلیغ .pdf
350.6K
📔 #مقاله #آیت_الله_شاه_آبادی (ره) الگوی معنویت و تبلیغ
✍ حسن اردشیری
#الگوهای_موفق
#تراجم_علما
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
💥 تمدنی که نباید فراموش شود
یک جایی خوانده بودیم که حدود ۱۰۰۰ سال پیش در شهر بغداد و در دوران اوج تمدن اسلامی ۱۰۰ کتابفروشی فعالیت میکردند. اما نمیدانستیم که چگونه این موضوع را به شما بگوییم! چون منبع قابل اعتمادی برای آن نداشتیم.
حالا این موضوع کتابفروشیهای ۱۰۰۰سال پیش را بگذارید در کنار چندین موضوع دیگر. اثبات کروی بودن زمین، کشف قوانین حرکت و ... که همگی برای اولین بار توسط مسلمانان کشف شدند! کشفیاتی که همگی ذیل پرچم تمدنی رخ داد که اسلامی بود.
جلد جدید مجموعه کتابهای نیمه پنهان موضوعش تمدن اسلامی است. کتاب #برگ_های_گمشده روایتگر دوران پرشکوه تمدن اسلامی است. مطالبی که در کتاب گفته شده است همگی چندین منبع معتبر و سند دست اول دارد که خیال آدم را از خواندنشان راحت میکند. روایتهای دست اول از دورانی که کمتر به برای ما شناخته شده است.
✍️ سعید مستغاثی
📄۴۳۲صفحه
💸۴۵,۰۰۰تومان
📇 انتشارات کیهان
☎️ 📦 ۰۲۱-۶۶۴۰۳۴۷۹
#معرفی_کتاب
#تمدن_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
نشست۸ ، استاد ربانی ، سوال۳-Segment 1.mp3
2.04M
⁉️چرا کلام تدریسی در حوزه ها و دانشگاه ها، ناظر به عمل نیست و در عمل نمی آید؟ راهکار عملی کردن آن چیست؟ شما برای عینی کردن اعتقادات برنامه ای دارید؟
🎙 پاسخ حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
#مشاوره_طلبگی
صوت کامل وبینار
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
💥بخشی از سخنان پرفسور مهدی #گلشنی در مراسم رونمایی از کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر:
🔹متأسفانه فضای فرهنگی دانشگاههای ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است، تعداد قابل توجهی از استادان دانشگاه هم رویکرد سکولار دارند و در چنین فضای نامناسب باید چنین آثاری توسعه یابد. بخشی از فضای آشوبناک دانشگاهها متأثر از عدم تعامل مناسب حوزه و دانشگاه است، اما بخش زیادی از این قصور هم بر گردن وزارت علوم و آموزش و پرورش است، وزارت علوم رویکرد غربگرایانه در علوم دارد و از مقالات با این رویکرد استقبال میکند.
🔺بنده گزارشی از ۱۲ دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادم، ولی پاسخ مناسبی دریافت نکردم و صرفاً آماری به بنده دادند که این تعداد نمازخوان در دانشگاهها داریم در صورتی که ما باید بحث رابطه #علم_و_دین و تولید #علوم_انسانی_اسلامی را رواج دهیم. کتاب مذکور در راستای توسعه تعامل علمی میان حوزه و دانشگاه ارائه شده تا دانشگاه بیشتر با خدمات حوزه و عالمان حوزوی در این زمینه آشنا شوند.
🔸در کنفرانسهای متعدد در کشورهای دیگر حضور یافتهام. در یکی از این کنفرانسها در اسکاتلند سخنرانی کرده و از رابطه علم و دین دفاع کردم و بعد از سخنرانی یکی از ریاضیدانان کنفرانس نزد بنده آمد و گفت که رویکرد شما را تأیید میکنم. بنابراین اشتراکات زیاد است و باید با گفتوگو بیشتر این فضا را توسعه دهیم.
✍گزارش کامل🔻
https://iqna.ir/00GaUF
📇انتشارات مجمع حکمت اسلامی
#جوادی_آملی #مصباح_یزدی #حسن_زاده_آملی #سبحانی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥علت فراموشی دروس و کم بهره بردن از کلاسها
🎤 آیت الله #حائری_شیرازی
#مشاوره_طلبگی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
99.11.29 عدالت در حکمت متعالیه.mp3
50.65M
🎤صوت نشست علمی عدالت در حکمت متعالیه
✅ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر بهرام دلیر (دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🔻ناقدان:
👤حجت الاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم (دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
👤حجت الاسلام دکتر سید کاظم سیدباقری(دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🔺دبیر علمی : دکتر شریف لکزایی (دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
#عدالت_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
آندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمانان_در.pdf
7.48M
📚 #کتاب «آندلس یا تاریخ حکومت مسلمانان در اروپا»
✍مرحوم دکتر محمدابراهیم آیتی
شرح واقعه فتح آندلس و تشکیل حکومت اسلامی در اروپا
#تمدن_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🎥آیت الله #مصباح_یزدی (ره): مسئولین دانشگاهی در شیلی به بنده گفتند: ما را از فرهنگ فاسد آمریکا نجات
💥دو خاطره به نقل از مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی
✍استاد احمد فربهی:
🔹اوائل انقلاب روزی آیت الله اردبیلی تماس گرفت و گفت:
آقای مصباح! قراره یک همایش جهانی دربارهی حقوقاسلامی برگزار شود، شما چند نفر را معرفی کن تا در این همایش، ارائهی نظریه کنند!
گفتم: ببینم چه میشود!
🔸گوشی تلفن را سر جایش گذاشتم و چند لحظه با خودم فکر کردم و گفتم: خدایا! من الان چه کسی را برای این همایش، معرفی کنم!؛ خدایا! تو خودت این همایش را به هم بزن!!
تلفن زنگ زد! آقای اردبیلی بود، گفت: آقای مصباح! همایش به هم خورده، نیازی نیست کسی را معرفی کنی!؛ این خاطرهی اول.
🔹ایشان در خاطرهی دیگری گفتند: چندین سال قبل، به واتیکان رفتم پس از اینکه گفتگو کردیم، شخصیت بزرگ جهان مسیحیت، از ساختمانش بیرون، و تا کنار ماشین آمد؛ از پنجرهی ماشین رو به من کرد و گفت:
اسلامشناسانتان را به واتیکان بفرستید تا با محتوای اسلام بیشتر آشنا شویم!
🔸من هم گفتم: وقتی به قم برگشتم اسلامشناسانمان را به واتیکان میفرستم! سپس خداحافظی کردم و ماشین حرکت کرد؛ کمی فکر کردم و با خود گفتم: خدایا! من قم برگشتم، چهکسی را به واتیکان بفرستم! این هم خاطرهی دوم.
✅امروز حوزهی علمیه، در همهی رشتههای علوم انسانی، مؤلفان و نظریهپردازان قابلی دارد؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و نیز مؤسسهی امام خمینی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، پژوهشگاه دفتر تبلیغات و دارالحدیث، از جمله دهها مراکزی است که تأمینکنندهی این نیروها هستند همچنین، مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی، میتواند متفکرانی زباندان، به اقصینقاط جهان بفرستد؛
و الحمدلله
#نقد_حوزه
#نوآوری_ها
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
عصرانه ۴۰.mp3
35.93M
💥 #مناظره ظرفیت شناسی دانش فقه در تولید علوم انسانی اسلامی (۱)
🎤حجت الاسلام سید فرید حاجی سید جوادی
🎤حجت الاسلام علی محمدی
مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_تمدنی
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab