کسروی از نقد دین ها تا داعیه ی پیامبری(مقاله علمی وزارت... ه..._ایی توانی__منبع_ مطالعات تاریخ فرهنگی سال پنجم بهار ۱۳۹۳ شماره ۱۹__.pdf
264.5K
📕 #مقاله "کَسروی از نقد دین ها تا داعیه ی پیامبری"
✍ علیرضا ملایی توانی
💧چکیده💧
سخن گفتن در باره ی رویکردهای دینی #کسروی به علت نقدهای تندش به ادیان موجود، چندان آسان نیست. او نه یک نواندیش دینی بود، که از اصلاحات دینی دفاع کند و نه یک بنیادگرای دینی بود، که از بازگشت به اصل دین سخن بگوید؛ بلکه او منتقد دین ها بود که سپس ادعای پیامبری کرد. بنابراین، مساله این است که چرا و چگونه کسروی از نقد دین ها به داعیه داری یک دین جدید پرداخت؟ این مقاله، با سیری در گفتمان دینی کسروی، به این نتیجه می رسد که وی دین را به مثابه ی چراغ هدایت آدمی برای همه ی جوامع در همه ی دوران ها ضروری می شمرد؛ اما دین مورد نظر او به سلاح منطق، خرد و علم عصر نیاز داشت تا توانائی تفهیم و تبیین آموزه هایش را داشته باشد و همگام با دگرگونی های تاریخی متحول گردد. او ادعا می کرد ادیان موجود فاقد چنین خصیصه ای هستند؛ لذا کوشید تا دینی جدید منطبق با نیازهای عصر پدید آورد و آن را جانشین دین های موجود نماید. «پاکدینی» همان دین ساختگی کسروی است که او را در قامت یک پیامبر خودساخته آشکار نمود.
منبع: مطالعات تاریخ فرهنگی سال پنجم بهار ۱۳۹۳ شماره ۱۹
#نقد_کسروی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
شمس الدینی #ذهبی، مورخ و عالم معروف متوفای ۷۴۸، در جای جای آثارش نشان میدهد که چنان درگیر تعصبات فرقهای است که گاه حتی مقتضیات علمیت خود را هم رعایت نمیکند. مورخان همه تشنه دستیابی به کتب متقدمین از مخالف و موالف هستند و ذهبی درباره شیخ #مفید چنین مینویسد: «گویند شمار تألیفات او به دویست رسیده و به شکر خدا هیچ کدام به دستم نرسیده است»!
✍دستخط متعلق به مرحوم آیت الله سید عبدالعزیز طباطبایی (محقق طباطبایی) است و آدرس به چاپ قدیم سیر اعلام النبلاء.
#نسخه_خطی
#کلام_اسلامی
#محقق_طباطبایی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
💥آیت الله #تألهی همدانی(ره) بر بالین مفسر قرآن آیت الله #آقانجفی_همدانی(ره) صاحب تفسیر انوار درخشان
آیت الله سید محمد حسینی همدانی(معروف به آقانجفی همدانی) داماد میرزای #نائینی(ره) بوده ، به همراه دوستانش آیت الله #خویی و آیت الله #میلانی و #علامه_طباطبایی به محضر بزرگان نجف از جمله مرحوم آیت الله #غروی_اصفهانی(کمپانی) و میرزای نائینی می رسیده و علاوه بر فقه و اصول، از مباحث تفسیری مرحوم کمپانی در نگارش #تفسیر انوار درخشان استفاده کرده است. تقریراتی از دروس #اصول مرحوم میرزا هم دارد که اخیرا به چاپ رسیده. ایشان بعد از تحصیل در نجف اشرف به همدان مراجعت می کند و مشغول تبلیغ دین و تربیت طلاب و جوانان می شود.
🎥مشاهده و دانلود مستند بسیار زیبای حدیث سرو آیت الله آقانجفی همدانی(۶ قسمت)👉
#مجالسات_علما
#تراجم_علما
#مستند
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
4_603193217164247054.mp3
3.17M
💥نگاهی کوتاه به شخصیت معنوی «آیتالله شیخ یحیی انصاری شیرازی»
🎤آیت الله احمد #عابدی
1393/10/14
#انصاری_شیرازی
#تراجم_علما
🔹 کشکول ناب حوزوی🔻
⭐️ @kashkolenab
هدایت شده از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند کوتاه "علوم انسانیِ اسلامی؛ موج سوم" منتشر شد.
این مستند در حدود 10 دقیقه، حاوی شرحی فشرده از تاریخچه علوم انسانیِ اسلامی و شکل گیری گفتمان آن در دانشگاه و حوزه می باشد. همچنین در این مستند کوتاه، به مهمترین دستاوردهای جریان علوم انسانی اسلامی، به همراه برخی خلأها، مانع تراشیها و سوء تفاهمات در این عرصه اشاره شده است.
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
www.scih.ir
@icihch
کشکول ناب حوزوی
💥مسئولان ما اگر بخواهند این امّت و جامعه مقدّس بماند، باید به طبقات ضعیف اهمیت بدهند و دردهای آنان ر
بنده روزی نیست که یک یا دو بار برای رهبر معظم انقلاب و موفقیت ایشان دعا نکنم... بنده هر روز برای آقا و والدین بزرگوارشان رضواناللهعلیهما دعا میکنم... هر روز رهبری را با این عبارت دعا میکنم که " اَلّلهُمَّ اَرشِدهُ وَ اَلهِمهُ الخیرَ ".
🎤 آیت الله #کریمی_جهرمی
🔹 کشکول ناب حوزوی🔻
⭐️ @kashkolenab
4_5857297250903918323.mp3
494.9K
💥شُل شدن در تحصیل!
🎤آیت الله #مظاهری
...این #مطول کتاب خوبی بود از دست ما طلبهها گرفته شد مثل #قوانین کتاب خوبی بود از دست ما طلبهها گرفته شد... .
⚡️صوت تدریس مطول توسط اساتید مختلفی وجود داره که برای مشتاقان موجوده⚡️
طلاب باید در کنار کتب رایج حوزه با کتب قدیمی آشنا بشوند و مانوس باشند تا اهل تحقیق بشوند.
صوت تدریس مختصرالمعانی توسط استاد فتوحی(بسیار مفید)👉
#مشاوره_طلبگی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔹 @kashkolenab
💥تجربه ی فضای دانشگاه از نگاه یک طلبه
سال گذشته در کنکور ارشد شرکت کردم و در یکی از دانشگاه های تهران با رتبه ی خوب قبول شدم.
دوره ی ارشد کوتاه ترین دوره ی دانشگاهی به حساب میاد، که البته دو ترم اولش برای ما بخاطر کرونا بصورت مجازی سپری شد.
ورود به دانشگاه یک ترجمه ی جدید و هیجان آور هست، چه در سن ۱۸ سالگی باشی چه ۲۵ سالگی و چه بالاتر.
🔸در ورود به دانشگاه، اولین چیزی که باهاش مواجه شدم، ساختمان های بزرگ آموزشی و تحقیقاتی و فضای سبز بسیار زیبا و چشم نواز بود. حوزه هایی که در آن درس خوانده بودم، در مقایسه با اینجا شاید یک بند انگشت در مقایسه با تمام بدن باشد.
🔹 مختلط بودن کلاس ها و محیط دانشگاه هم تجربه ی جدیدی بود که نه در مدرسه و نه در حوزه ندیده بودم. شوخی ها و خنده های دخترها و پسر ها با هم، در راه رو های دانشکده ها معمولا طنین انداز می شد.
🔸 در دانشگاه مسأله ی زبان انگلیسی به شدت جدی است. بسیاری از منابع درسی در رشته های گوناگون از علوم انسانی تا کشاورزی و مهندسی و.. به زبان انگلیسی هستند. گذشته از اینکه در برخی موارد حتی زبان انگلیسی هم کفاف نمیدهد و باید علاوه بر آن، یک زبان دیگر هم یاد بگیری مثل آلمانی.
🔹 یک فایده ی مهمی که دانشگاه برای من داشت این بود که نگاهم را به مسائل وسیع تر کرد. از تنگ نظری ای که در آن بودم مرا بالاتر آورد و دیدم را گسترده تر کرد.
دانشگاه از محافظه کاری ها فاصله داشت و با امور مختلف بصورت چالشی تر برخورد می کرد.
برخلاف حوزه که در حوزه معمولا نگاه تک بعدی به قضایا هست و بخاطر همین نگاه، خود را به چالش نمیکشند و مخالف تغییر هستند.
🔸کلاس های دانشگاه چندان مفید و قابل استفاده نبودند و بیشتر کار بر عهده ی خود فرد و مطالعات و تلاش های شخصی است، استاد در بهترین حالت فقط کلیات مطالب را می گوید و به فکر جهت دهی می کند.
اما در حوزه، محور آموزش در کلاس هاست و استاد سعی می کند خط به خط و کلمه به کلمه مطالب را توضیح دهد.
🔹 دانشگاه از جهت فضای معنوی، به شدت تُهی بود. طلبه احساس غربت می کند در این فضا. اگر نبود هیئت هفتگی خوابگاه ، حقیقتا تحمل این فضا بسیار سخت می شد.
🔸احترام به اساتید و همچنین دلسوزی اساتید برای آموزش، در دانشگاه به هیچ وجه قابل مقایسه با حوزه نیست. رابطه ی دانشجو با استاد تقریبا شبیه به رابطه ی کارمند با مراجعه کننده است. ولی رابطه ی استاد حوزه با طلبه شبیه رابطه ی مشاور دلسوز با طالب مشاوره است.
🔹 با وجود تمام تفاوت ها بین این دو فضا، هر دو در یک امر شریک هستند و آن هم عبارت است از اینکه هم حوزه و هم دانشگاه انسان را از زندگی انضمامی اش دور می کند. محیط علمی و درسی، فضایی را فراهم می کند که ممکن است فرد را از واقعیت های زندگی دور کند و او را محصور در کتاب ها و نظریه ها کند.
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
⭐️ @kashkolenab
راهنمای کانال های درسی و علمی و ... :
https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نکاتی پیرامون کتاب الجامع بزنطی و سند حدیث: «علینا القاء الاصول و علیکم التفریع»
🎥آیت الله سید احمد #مددی
🔻درس خارج #اصول فقه ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
#علوم_حدیث
#تحلیل_فهرستی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
استاد رحیمپور ازغدی.mp3
4.45M
⭐️تئوریپردازی استاد شهید #مطهری «ره» چهل سال پیش در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی + نقد نظام آموزشی مدارس و دانشگاهها و حوزه ها
🎤 استاد #رحیم_پور ازغدی
#نقد_حوزه
#مشاوره_طلبگی
#اهمیت_فکر_کردن
💥بسیار مهم💥
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔘 @kashkolenab
سحر و علوم غریبه.mp3
4.2M
⁉️سوالات مردم مربوط به «سحر» را چگونه جواب بدهیم؟
🎤پاسخ استاد #مفیدی یزدی
✍پ.ن: استاد مفیدی اخیرا در مسجد فاطمیه(همان مسجدی که مرحوم آیت الله بهجت نماز میخواندند) اقامه نماز مغرب و عشا می کنند، پرسش و پاسخ هم قبل و هم بعد نماز ممکن است
💥بسیار مهم💥
#گعده_علمی
#مشاوره_طلبگی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
⭐️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
از دوران دولت آقای هاشمی رفسنجانی ایده ساختن یک طبقه سرمایه دار انجام شد و طبق آن همه سیستم از جمله
💥اهمیت عدالت
✍ #خواجه_نصیر الدین طوسی:
بر مَلِک واجب است دائماً در حال رعیت نظر کرده، از احوال ایشان جویا شود و بر حفظ قوانین عادلانه تأکید فراوان ورزد، چرا که قوام دولت و مملکت به عدالت استوار است.
📚برگرفته از ص ۲۷۳ کتاب «تحریر اخلاق ناصری»، نوشتۀ خواجه نصیرالدین طوسی و تحریر سید رحیم حسینی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#عدالت_اسلامی
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
ملاصدرا و وجود ذهنی .opus
737.5K
💥ملاصدرا و انتحال در مساله وجود ذهنی
🎤دکتر مهدی #قوام_صفری(استاد دانشگاه تهران- مدافع ابن سینا و ارسطو و منتقد ملاصدرا):
چند سال پیش مقالهای نوشتم که مشکل وجود ذهنی را #ملاصدرا حل نکرده است، #ابن_سینا حل کرده است؛ ملاصدرا فقط الفاظ را تغییر داده است، محتوا از ابن سینا است.
بعد از چاپ کتاب تقویم الایمان #میرداماد دیدم الفاظ را هم از میرداماد گرفته است!
✍پ.ن: انتشار به معنای تایید سخنان گوینده نیست، بلکه جهت آشنایی با سخنان متفاوت از مشهور می باشد. متاسفانه اهل فلسفه حوزوی کمتر حرف اهل فلسفه دانشگاه را می شوند و برعکس!
پ.ن۲: از اینجور انتقادات به ملاصدرا را مرحوم آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی هم گاها داشتن البته به همراه ادب و احترام نسبت به شخصیت ملاصدرا و اینکه ملاصدرا را بالکل رد نمیکردن اما دکتر قوام صفری متاسفانه ادب لازم را رعایت نمیکنه در نقد، اما تحقیقاتش را باید اهل فلسفه بخونند و بشنوند.
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
⭐️ @kashkolenab
💥روایت استاد دینانی از سه فیلسوف اسلامی معاصر:
🔻 مرحوم [آیت الله سید ابوالحسن] #رفیعی_قزوینی بسیار محافظهکار بود و میخواست در چارچوب سنت [تاریخ فلاسفه] بماند.
من در مورد آقای [علامه سید محمدحسین] طباطبایی بارها گفتهام که او یک آزاداندیش به تمام معنای کلمه بود.
او ضمن احترامی که به سنت داشت، برایش اصلا مهم نبود که چیزی را که در گذشته بوده، حفظ کند.
البته تا آنجا که معقول بود، حفظ میکرد اما اگر خودش سخن تازهای داشت، میگفت.
🔸علامه [ #طباطبایی ] بالاخره اکتشافاتی نیز دارد؛ درست است که رژیم #ملاصدرا را نتوانسته است که دگرگون کند و نظام تازهای بیاورد اما حرفهای تازه زیاد دارد و از گفتن آنها هم ابا نکرده است.
این خیلی مهم است.
از همه این ها گذشته، آقای طباطبایی گوش شنوا داشت. ما هرچه میگفتیم گوش فرا میداد و برای حرفهای تازه گوش شنیدن داشت.
اما با سید ابوالحسن رفیعیقزوینی ما هیچ حرفی خلاف حرف ملاصدرا نمیتوانستیم بزنیم. اگر از غرب میگفتیم که ایشان به تندی برخورد میکرد. ما که شاگردش بودیم، نمیتوانستیم حرفی خلاف عقیدهاش بزنیم ولی آقای طباطبایی هرچه میخواهد، دل تنگت بگو؛ در او بود!
🔹آقای [سید جلالالدین] #آشتیانی هم حافظ سنت بود. او هم چیز تازه ندارد.
آشتیانی در احاطه به متون فلسفی خیلی قوی بود و شاید در اسفار کمنظیر بود.
آثار را دیده و خوانده بود و خوب میفهمید؛ در این شکی نیست ولی اصلاً اهل ابداع و ابتکار نبود و میل هم نداشت. روشاش درست مثل روش آقای رفیعیقزوینی بود تا روش آقای طباطبایی و به همین علت او [#علامه_طباطبایی] را نمیپسندید
💥ولی من با صراحت تمام آقای طباطبایی را بیشتر میپسندم.
📚 آفاق معرفت در سپهر معنویت؛ گفتگوی حامد زارع با غلامحسین ابراهیمی #دینانی، انتشارات ققنوس، سال ۱۳۹۶، چاپ اول، ص ۱۱۰- ۱۰۸
#نوآوری_ها
#تراجم_علما
#خاطرات_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
ان شاء الله این دروغها که میگن راست باشه! به سایت انتخاب که اصلا اعتمادی نیست اما همین که خبر احتما
نمونه ای از تخریب و تمسخر و توهین و تهمتهایی که علیه اقای خسروپناه از طرف مدعیان زنده باد مخالفم!! در این چند روز منتشر شده
آقای خسروپناه قطعا اشتباهاتی دارد اما تک نفره کار صدها استاد حوزه و دانشگاه را تا به حال انجام داده! همین که همون جریانی که دهه هفتاد و هشتاد به آیت الله مصباح توهین میکردن و کاریکاتورش را می کشیدن الان شروع به تخریب اقای خسروپناه کردن نشان از موفقیت جناب خسروپناه در این سالها دارد!
دعا می کنیم ایشان بتواند کارهای مفیدی انجام دهد و این عملکردهای مفید جوابی باشد بر اتهامات و توهین های برخی افراد مدعی
💥امتحان قرآنی!
🔺مرحوم آیتالله محمدعلی اراکی به نقل از #حاج_شیخ عبدالکریم حائری (مؤسس حوزه علمیه قم) نقل کرده است:
روزی پای منبر حاج شیخ جعفر شوشتری بودم که ناگهان گفت: میخواهم شما را امتحان کنم و بیازمایم که آیا اهل ایمانید و ایمان دارید یا خیر؟ زیرا خداوند میفرماید:إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إذا ذُکرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إذا تُلِیتْ عَلَیهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً وَ عَلی رَبِّهِمْ یتَوَکلُونَ (۸أنفال/۲)مؤمنان همان کسانی هستند که چون یاد خدا به میان آید دلهایشان خشیت گیرد و چون آیات او را بر ایشان بخوانند، بر ایمانشان بیفزاید و بر پروردگارشان توکل کنند.اکنون آیاتی از قرآن را بر شما تلاوت میکنم تا با مؤثر نبودن آن معلوم گردد که اهل ایمانید یا خیر. تا این جمله را در منبر فرمود، من سخت ترسیدم و به فکر فرو رفتم که اگر آیاتی را که میخواند در من اثری نداشت چه کنم؟ باری، خود را جمع کردم و آماده نشستم تا گوش به آیات دهم. آنگاه شروع کرد و آیاتی از قرآن کریم را قرائت کرد و الحمدللّه احساس کردم که آن آیات شریفه در من اثر کرد.
📚لطایف قرآنی، مجله گلستان قرآن، بهمن ۱۳۷۹، شماره ۴۹
#تفسیر
#خاطرات_علما
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥"فلسفه ملاصدرا وحدت بخش فاخرترین عناصر معرفت"
مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه در هم تنیده و به وحدت رسیده ی چند عنصر گرانبها است. در فلسفه او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی، و شهود عرفانی، و وحی قرآنی، در کنار هم بهره گرفته شده، و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تامل برهانی، و ذوق و مکاشفه عرفانی، و تعبّد و تدیّن و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاه ساله ی او رحله های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است.
✍️پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت همایش جهانی بزرگداشت صدرالمتالهین، ۷۸/۳/۱
📚 نردبان معرفت خدا، ص ۲۲
#ملاصدرا
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🌸 کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
التهذيب_ومعه_مفتاح_اللبيب_في_شرح_التهذيب_الشيخ_بهاء_الدين_العاملي،.pdf
22.95M
📚 #کتاب "التهذيب شيخ بهاءالدين العامِلي، و معه مفتاح اللبيب في شرح التهذيب سيّد نعمة الله الموسوي الجزائري
#ادبیات
#شیخ_بهایی
#سید_نعمت_الله
در مقدمه کتاب اطلاعات خوبی درباره شیخ بهایی و سید نعمت الله جزائری موجود است.
🌸 کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥خاطرات خواندنی و درس آموز از آیت الله حسن #ممدوحی(ره) بسیار جالب 🔹خاطراتی از #علامه_طباطبایی ، ع
📚#معرفی_کتاب "شناخت از نظر قرآن و اسلام - دروس حضرت آیت الله ممدوحی"
💥از کتبی که برای آشنایی با فلسفه ، عرفان ، انسان شناسی و ورود در عرصه این علوم مفید است این کتاب است.
با قیمت بسیار ارزان حدودا ۴هزار تومن(چاپ قدیم) در انتشارات موسسه امام خمینی کوچه ممتاز صفائیه قم موجود است
در بخش اول جهان بینی اسلامی شامل سه فصل جهان هستی، دنیا و آخرت و انسان و جهان بحث شده است.
انسان شناسی و بررسی ابعاد و ویژگیهای انسان، علم النفس و انسان شناسی اسلامی در بخش بعدی آمده است.
بخش سوم به کمال شناسی انسانی و موضوعاتی مانند تکامل، کمال انسانی، تربیت و رشد اخلاقی اختصاص دارد ؛
و بخش چهارم کلیاتی درباره مکتب اسلام، خداشناسی و هدایت و رهبری است.
اصل این درسها برای آموزش به یکی از محققان روسی فراهم گردیده که به منظور شناخت معارف اسلامی به قم و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رفته و نویسنده این کتاب در صد جلسه، مطالب آن را برای او مطرح ساخته است.
🛍خرید اینترنتی با قیمت ۳ تومن 👉
#ممدوحی
#فلسفه_اسلامی
#انسان_شناسی
🌺 کشکول ناب حوزوی🔻
🍀 @kashkolenab
مقام معظم رهبری - کرسی آزاد اندیشی.mp3
2.73M
💥هو کردن هر کسی که حرف تازه ای می آورد یکی از بزرگترین خطاهاست!
🎤 #رهبر انقلاب
این روزها «گفتگو» یکی از گمشده های عرصه علمی، اجتماعی و فرهنگی است.
🌺 کشکول ناب حوزوی🔻
🍀 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلمی از جلسه #گعده_علمی استاد مروجی قزوینی
یکی از سنتهای بسیار خوب حوزه همین جلسات گعده های علمیست
متاسفانه این سنت خوب که باعث رشد و پختگی طلاب میشه ، خیلی کم شده
آیت الله #شبیری_زنجانی و آیت الله سید احمد #مددی و آیت الله سید احمد حسینی #اشکوری و استاد شیخ مسلم #داوری و استاد #مؤیدی و استاد #مفیدی یزدی از جمله بزرگان قم هستند که بارها جلسات گعده علمی داشته اند و این سنت را حفظ کرده اند.
همین گفت و گو ها و پرسش و پاسخ ها و نشستن و برخواستن ها با بزرگانه که طلبه رو رشد میده و الا تدریس در کلاس و... در دانشگاه ها هم وجود داره
#نقد_حوزه
#سنتهای_خوب_حوزه
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab