ادامه نقد شیوه صاحب جواهر در کتاب جهاد شماره (4)
معظم له در ذیل عبارت شرایع {وان کفوا وجب بحسب المکنه} می نویسد : کذالک بعد تعاضد الکتاب و السنه و المعلوم من سیره الالنبی (ص) والتابعین من شده المواظبه والحث علیه حتی تکرر ذالک منه (ص) وهو فی النزع وخصو صا فی تنفیذ جیش اسامه ....
اولا :در قرآن جنگ بدون پیش بینی خطر از #دشمن ثبت نشده است .
ثانیا :در سنت نیز چنین مطلبی دیده نمی شود مگر روایات جعلی که برای مشروعیت بخشی به کشورگشایی عمر. ثالثا : جیش اسامه هم《 اولا جهت آمادگی در قبال خطر دشمن غربی بوده و ثانیا : جهت اخراج کودتاگران #سقیفه از شورای تامین کشور بوده .
ثالثا : رسول خدا (ص)طوری اعلام وضعیت قرمز و حکومت نظامی کرد که اجتماع سه نفر در محله ها را ممنوع فرمود و سالم مولی حذیفه را مامور متفرق کردن اجتماع بیش از دو نفر کرد و اتفاقا کودتاگران سقیفه را در حال اجتماع دید و گزارش کرد.
✅پس اعلام جنگ علیه #صحابه بوده و نه دشمنان خارجی و کفار》. و
رابعا : پس از چند سطری می رسد به عبارت شرایع 《واقله فی کل عام مرهّ》و بر این ضابطه اشکال دارد و ملاک را مصلحت می داند. اما به مخیله شریفشان نمی آید که آیات دال بر ادامه جنگ با مشرکین پس از انقضای شهرهای حرام ناظر به فرض ادامه شرایط موجود در پیرامون رسول خدا است. و هیچگونه صبغه قانونی و عام شامل تمام ازمنه و امکنه ندارد ، چون اساسا معقول نیست درباره رفتار متغیر انسانهای غیر مومن به اسلام ضابطه غیر متغیر جعل شود . پس معنای آیه این است وقتی ماههای حرام تمام شد ممنوعیت جنگ برداشته شده نه اینکه وجوب جنگ مجددا مستقر می شود. پس معنای آیه این نیست که اگر #مشرکین حالت جنگی خود را تغییر دادند و از درب #صلح آمدند و شرایط شما را برای دادن جزیه قبول کردند باز آنها را بکشید.
مرحوم #دیلمی در ارشادش به روایاتی دست پیدا کرده است که در هیچ منبعی نیست بعضیها ضعیف ولی بعضیها بخاطر محتوای فوق العاده معنادارش به منزله مائده آسمانی است . دیلمی نوشته و جزایری هم در انوار نعمانی جلد 4 صفحه 239 آورده است که پس از شکست کودتای صحبه های #منافق در عقبه ،، رسول خدا نماز خواند سپس متوجه شد ابوبکر ، عمر و ابو عبیده جراح در گوشی مطالب سِّری رد و بدل می کنند . بلا فاصله رسول خدا دستور داد سریعا اعلان کنند لاتجتمع ثلاثه نفر من الناس یتناجون فیما بینم بسّر《اجتماع بیشتر از سه نفر ممنوع》پس از اعلام حکومت نظامی و ممنوعیت اجتماع بیش از سه نفر، سالم مولی ابا حذیفه دید آن سه نفر مذکور در بالا اجتماع دارند و برخورد هم کرد . پس جریان جیش اسامه اگر چه ابتدا برای دفاع در مقابل حمله احتمالی روم بوده اما عملا در مقام شکستن کودتای داخلی بوده پس اثری از حمله و جهاد ابتدایی با دشمنان بیرونی دیده نمی شود.
✳️حاصل این که با وجود اینکه حتی مورخین غیر مسلمان نیز تصریح کرده اند لشکر اسامه لشکر #جهاد_ابتدایی نبوده بلکه برای آمادگی جهت دفاع در قبال ارتش امپراتوری روم بوده اما فقهایی مانند #صاحب_جواهر هنوز خیال می کند اسامه آماده می شد به زور شمشیر انسانهای بی غرض و مرض غیر مسلمان را از دم تیغ بگذراند . تا اسلام را ملتها از تیغه زهراگین شمشیر مسلمانان دریافت کنند !!!، آن هم اسلامی که به معنای سِلم ، صلح، رحمت و اکمال و اتمام اخلاق است .!!
تمام روایات #فریقین دال بر جهاد ابتدایی ساخته مستقیم و غیر مسقیم عمال خلیفه دوم اند.
و عبارت #شرایع این است حداقل سالی یک بار باید جنگ کنیم!! آخر این چه منطقی است ؟! و صاحب جواهر هم تعدیل فرموده نه خیر گاهی ممکن است هر سال موفق به کشتن انسان نشویم . و ثواب عظیمی را از دست بدهیم!
❎نتیجه عرض ما این که تمام جنگهای اسلام دفاعی بوده و هست و هیچ اصلی در اسلام به معنای جهاد ابتدایی و کشتن غیر مسلمان نیست .و آیات جهاد همه ناظر به جنگهای دفاعی است.
کسانی که عبارت عربی را به درستی متوجه نمی شوند توضیح می دهم عبارت عربی اول این مطلب می گوید : ممکن است کافر برنامه ای برای حمله بر ضد مسلمانان نداشته باشد ولی مسلمین توان داشته باشند حمله جایز است. و صاحب جواهر هم آن عبارت شرایع را تایید می کرد که هر دو را نا صحیح دانستیم.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد شماره (5):
در قرآن کریم در عبارت 《اعدّوا لهم مااستطعتم من قوه 》گویا دور بودن محل اصابت ضربه ،، مفروض واقعی است. چرا که امام (ع) فرمود مراد از قوه رمی و پرتاب تیر است. و در عبارت زحفا 《سینه خیز رصد کُنان حرکت کردن》نیز گویا بیان می فرماید: این دستور جهاد در شرایطی است که کفار در حال شناسایی نقاط حساس برای ضربه زدن بر لشکر اسلام است و هیچ ربطی به جهاد ابتدایی ندارد . و واژه متحرفا نیز به معنای تغییر تاکتیک است که گویا میرساند نباید لشکر اسلام روی یک شگرد برنامه دفاعی داشته باشد که اگر دشمن آنرا کشف کرد همه چیز لو برود. و واژه متحیّز نیز گویا اشاره به این است که جنگ ماهیتش تکروی ناپذیر است . و باید تمام واحد ها ، نظامی ، یعنی با نظم دقیق عمل کنند. ولا تولّوهم الادبار، هم ، تصریح به این است که طوری وانمود کنید دشمن یقین کند لشکر اسلام دندان امید به عقب نشینی را کَنده است. بجز پیروزی هدف دیگری ندارد . و اما این که میفرماید هر سرباز اسلام معادل دو سرباز عمل می کند . گویا برای این است , اراده ناشی از ایمان قدرت را دو برابر می کند و عبارت کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره نیز رقم را محدود به دو برابر نمی کند جلو عدد را باز می گذارد. یعنی این زمینه و استعداد در لشکر مومن هست که سه و یا چهار برابر خود را هم شکست دهد و اما اینکه در قرآن کریم قدرت کنترل از راه دور حضرت سلیمان را به رخ جهانیان می کشد گویا برای این است که بیان کند ابزار نظامی ، گاهی اصلا در قالب ابزار جنگی نیست . بلکه کنترل از راه دور است آن هم از موضعی که در محاسبات نظامی نمی گنجد . و اینکه روی هدهد تاکید دارد گویا بخاطر این است که آبهای زیر زمینی را با ارسال امواجی کشف می کند . تا بفرماید برای شناسایئ زاغه ها و انبارها و تونلهای زیر زمینی دشمن برنامه فضایی داشته باشید . و غرض از نقل جابوالصخر بالواد گویا توجه دادن به نقش استحکامات زیر زمین در زمان جریان امر پدافند غیرعامل می باشد. غرض از نقل هشدار فقط یک مورچه به همه مورچه ها که ای مورچه ها زیر زمین بروید تا زیر پای لشکر سلیمان له نشوید. گویا اشاره به نقش تمرکز فرماندهی پدافند غیر عامل در آژیر قرمز اول است که باید زودتر از حمله دشمن صورت گیرد. گویا منظور از نقل غایب شدن هدهد بی اذن سلیمان توجه دادن به نقش نفوذی های خودی با وانمود کردن اینکه منِ فرمانده ،،خبر از چنین نفوذی ندارم.
و در آیه 260 سوره بقره آمده است خداوند متعال خطاب به ابراهیم (ع) فرمود جهت حصول اطمینان قلبی 4 پرنده را ذبح کن و گوشت آنها را بر قله های (دَه) کوه قرار دهِ سپس از آنها بخواه بسوی تو بیایند . امام صادق (ع) فرمود: تاویل باطنی آن این است که حاکم اسلامی بخشی از اسرار امامت را به 4 نفر نایب خاصِ دارایِ توان حمل اسرار اسم اعظم ، منتقل کند و آنها را به سراسر جهان بفرستد و عند اللزوم و یا عند الفرصه همراه با مسائل بدست آمده برگردند و برگردانند آن اسرار را به طرف حاکم اسلامی... در این روایت
اولا : می رساند قله 4 تا نیست بلکه ده تا است . وکذا در چند روایت دیگر
ثانیا : کل مفسرین و فقهای عامه کوهها را تا زمان امام صادق 4تا می دانستند و امام صادق فرمود 10 است
ثالثا : می رساند حاکم باید حداقل در ده نقطه جهان ستاد سرّی اخذ خبر داشته باشد .
رابعا باید در ارسال خبر از امواجی استفاده کنند که برای دشمن رصد کننده قابل شنود نباشد.
خامسا: گویا شبیه همان نظر نهایی آلوین تافلر را گوشزد می کند که قدرت نظامی را از سلاح متعارف جنگی به دانش فرا رصدی منتقل کنید که آخرین ایستگاه ابزار پیروزی است.
تمام آن مواردی که در بالا گفتیم تفسیر قرآن نیست بلکه اشارات و رموز نظامی قرآن است که سبب می شود ما ارتش اسلام را با کتاب جهاد تدوین شده روی عقب مانده ترین انواع و اَشکال دفاعی آموزش ندهیم بلکه شیوه دفاع عصر رسول خدا (ص) مخصوص و محصور همان زمان است. و کتاب جهاد هر عصری آخرین خروجی مطالعات و تحقیقات علمی بشری با جهت گیری کلی قرآنی که در بالا گفتیم .
پس کتاب جهاد جواهر و امثال جواهر در حقیقت برای زمان ما هیچ حجیتی ندارد مگر کلیات و قواعد اصلی اش ، مانند اینکه عهد نشکنید ، فرار نکنید ، به زن و بچه دشمن آسیب نزنید ، صلح را قبول کنید. و ارتش را در قبال ارتش های زمان قوی کنید . ووو و در باقی فروعات که در جواهر آمده هیچ یک از تاکتیک های مخصوص جنگهای بدوی ، شمشیری، نیزه ای ، گُرزی، خنجری، کمندی برای ارتشهای زمان حجت نیست .
بلی ارتشی بسازیم مثل سلیمان که نیروی هوائی داشته غدوّها شهر و رواحها شهر، در یک مسافت سفر زمان را به یک شصتم تقلیل دهد . توجه کنید مراد این است در عصر ما سرعت ما در طی مسافت شصت برابر عصر خود ما شود و نه در مقایسه با عصر رسول خدا (ص) و یا عصر حضرت داود (ع). و نیروی دریایی بسازید که از شیاطین و اجنه تشکیل شده
باشد . و نیروی زمینی بسازید که مثلا در یک صدم ثانیه تختی را از واشنگتن بیاورد به تهران . و مطابق سوره سباء آیه 11 ما باید مثل حضرت داود در تسلط بر فولاد و زره سازی ابتکار عمل زمان را بدست آوریم.
✅نتیجه اینکه آنچه در کتب فقهی سنتی ما آمده جهاد اسلام نیست بلکه نقل تاریخ جنگهای قدیمی مسلمانان صدر اسلام است و قصه ، قصه یِ تاریخی است و نه فقهیِ دارای حجیت برای عصر ما جز اصول کلی و ضوابط کلی آن که در بالا بیان کردیم.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر درکتاب جهاد شماره (6)
در شماره قبل اشاره کردیم آنچه در کتب #فقهی سنتی اعاظم ما قدس الله انفاسهم الزکیه تاکنون آمده دو بخش است : یا قواعد کلی و اصول اساسی اسلام در باب #جهاد است الی یوم القیامه ثابت است مانند اصل وفابه معاهده جنگی ، اصل فرار نکردن، اصل عدم تعرض به زنان و کودکان و پیران دشمن ووو
و یا جزئیات مربوط به کیفیت جنگ است مانند جزئیات جنگ با شمشیر و سائر آلات قدیمه ، اینها دیگر مال خوداسلام نیست تا در عصر ما هم رعایت شود . بلکه مال جنگهای آن زمان است . مانند کیفیت استعمال نیزه و یا گُرز ، پس تمام مطالب مذکور از نوع دوم مال اسلام نیست که تا بنام جهاد اسلامی در عصر ما در حوزه ها تدریس شود.
بلی چون حضرت داود و حضرت سلیمان هم پیامبر بودند و هم پادشاه و همچنین حضرت طالوت پادشاه آسمانی برای حضرت شموئیل بوده بخش اعظم قصه های آنها برای بیان ضرورت استفاده از بالاترین علوم پیشرفته در جنگ برای مسلمانان #آخرالزمان است.
در حالیکه در کتب جهادی کوچکترین اثری را در این باب حداقل بنده ندیده ام که شیوه داود ، سلیمان و طالوت در تاسیس ارتش بر مبنای استفاده از علم فوق الکترونیک را اساسنامه جهاد مسلمانان آخرالزمان بدانند .
بهرحال یکی از اصول نظامی #آخرالزمان در قرآن کریم اصول نظامی اول الزمان جناب ذوالقرنین در سوره مبارکه کهف است که سد سازی و استخدام مس و ماده های آلیاژی برای کنترل مرزها است. که در این سیاست نظامی کل ملت بطور موقت و ضربتی با بسیج عام استثنایی در سدسازی شرکت می کنند. اما سدی که جلو #تروریسم_بین_المللی و #داعشیسم_جهانی , امنیت جهانی بیاورد.
یاجوج و ماجوج گویا همان هرج و مرج بین المللی است که تغییر چهره پیدا کرده شده یاجوج و ماجوج که در تورات هم یاگوگ و ماگوگ شده است. پس یکی از اصول ارتش اسلام سد سازی نظامی در قبال تروریسم جهانی است. که یک کلمه درباب جهاد سنتی از آنها یاد نشده است من جمله در جواهر . جالب اینکه چه در جنگ داود چه طالوت چه سلیمان و چه ذوالقرنین اثری از جهاد ابتدایی نیست . همه جنبه دفاعی در قبال خطر در حال گسترش کفر داشته است.
باید توجه کنیم منظور از رباط الخیل در آیه شریفه استخدام وسیله های سریع در هر زمان است. آنچه مهم است ترهبون به عدوالله در هر زمان است. باید دید چه چیزی موجب وحشت دشمن در عصر حاضراست , آن را به دست آورید . و باید مصداق خصوصیات ملک سلیمان در عصر حاضر پیدا شود. پس کتاب جهاد اسلام در عصر حاضر استخدام ابزاری است که در عصر ما . دشمن از دستیابی ما بر آن وحشت دارد . کتاب جهاد اسلام آن است .و امروز ظاهرا عبارت است از تسلط #علمی و کنترل از دور ابزار جنگی دشمن.
بنده حدود پنج سال با کیانوری مدتی با طبری حدود پنچ سال با جوانشیر و حدود سه ماه با حسین روحانی موءسس نخستین مجاهدین خلق سیامک زعیمی معروف به سید و جواد قاعدی از سران اتحادیه کمونیستهای ایران ، و مدت زیادی با بابک زهرایی رئیس تروتسکیستهای ایران و قریب به چندین هزار نفر دیگر از متفکرین دگر اندیش ایران مناظراتی داشته ام و چهل سال هم هست از نزدیک دوستان حوزوی تدریس کننده امثال کتب جهاد را هم می بینم و عدم توانایی تصمیم گیران کلان در امر #حوزه در هدایت حوزه ها را میبینم ، باید صادقانه بگویم . یک درصد امید اثر بخشی از این بافت موجود در حوزه برای ایفای نقش در فضای جهاد معاصر نمی بینم . و آنچه بخیال خودم کشف می کنم را جهاد اسلام می دانم و بس.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد.شماره(7)
معظم له در کتاب جهادش از اول کتاب تا آخر آن بمناسبتهای مختلف به روایت #مجعول و ضد اسلام عمر《انی امرت ان اقاتل الناس حتی یقولوا لااله الاالله》 برای اثبات مطلوب خود استدلال و استناد کرده است بدون این که متوجه بشود چنین اصل مبتنی بر قتل بشر از رسول خدا صادر نشده است. همچنین بارها و بارها از اول #کتاب_جهاد تا آخر آن به #هولوکاست و قتل عام ناشی از داوری #سعد_ابن_معاذ استدلال و استناد کرده که از اساس ساخته یهودیان نفوذی بوده است.
و همچنین یکی از ضعفهای مضرّ در جواهر ضعف استدلالی در ردّ نظر مرحوم #محقق صاحب متن شرایع در باب اثبات وجود بلکه وجوب اخراج خمس از اراضی #مفتوحه_عنوتا است. صاحب شرایع میفرماید باید از اراضی مفتوحه عنوتا خمس اخراج شود ولی صاحب جواهر استدلال می کند که نه خیر خمس اخراج نمی شود. در حالی که بجای احتمالات منقول ، کافی بود بفرماید :هم متن روایات فریقین و هم متن مسلم تاریخ این است که به هیچ وجه زمینهای فتح شده مشمول عنوان《 غنیمت قابل تقسیم》 نیست.
بعلاوه ما در گذشته در بحث خارج اراضی عرض کردیم که اساسا عراق در داخل دائره #ام_القرای است و دارای حکم خاص است و غیر قابل فروش است .و مخصوصا اهل کتاب حق معامله ندارند. به هرحال مرحوم صاحب جواهر در بحث زمین خیلی سنتی حرکت کرده است. و کلامش ازحقیقت احکام اراضی خیلی دور است . سر انجام اینکه از امنیتی ترین کتاب فقهی شیعه( که در استراتژیکی بودن با کتاب جهاد هم سطح است. که بحث اراضی است) اما هیچ اثری از این دیدگاه #استراتژیک در کتب فقهی دیده نمی شود. اما اشراف دشمن را اگر رصد کنید می بینید کل تورات تحریف شده موجود کتاب ارض و زمین است . از اول تورات تا آخر عهد عتیق همه و همه بحث زمین انحصاری کل خاورمیانه است که باید مال بهود باشد!!. حال شما را می بریم به یکی از اطاقهای صهیونیستهای فقیه ، و مقایسه کنیم با خودمان ، اما نه به خود جلسه بلکه فقط در اطاق انتظار بنشینید اعضای واردین و خارجین به جلسه را رصد کرده و شناسایی کنید. نفر اول : تغییر دهنده اسم سعد ابن معاذ است که مورخ است : که سعدابن معاذ،، عبارت بوده از عمروابن مالک ابن الاوس الانصاری الاشهلی . نفر دوم سعید ابن مسیب داماد ابو هریره و محتکر روغن در مدینه و مطابق مقاله ای در قم : هم سطح امام باقر(ع)! ولی اعراض کننده از نماز میت امام سجاد(ع) ولی در قم در کتاب سیره پیشوایان حواری امام سجاد (ع)!! حال یهود معاند دارد هولوکاست و کشتار جعل می کند بنام رسول خدا و بر ضد خودش تا خودش را در دنیا مظلوم معرفی کند تا افکار عمومی را آماده کند برای جنایت بر ضد مسلمین . حالا می خواهند برای سعید ابن معاذ در این جلسه سری صهیونیستی چهره بسازند و بگویند این سعید ابن معاذ پاک ترین صحابه چقدر جنایت کار بوده !!
این سعید ابن مسیب در این جلسه ( خیالی حاکی از حقیقت) می گوید : هذه الخصال ما کانت احسبها الا فی نبیّ.!! این صفات آسمانی که در سعد ابن معاذ است جز در پیامران در اشخاص دیگر دیده نمی شود . خوب سعید شد هم سطح پیامران!!
در مرحله دوم: رسول خدا فرموده داوری او از مصوبات بالای آسمان هفتم است. لقدحکمت َفیهم بحکم الله من فوق سبع سماوات .
سوم سعد از مجازات قبر هم نجات پیدا می کند.: رسول خدا فرموده لونجا احد من ضغطه القبر لنجا منها سعد ابن معاذ. چهارم : جبرئیل به تشییع سعد با عمامه از ابریشم می آید : عبدالله ابن ابی بکیر می گوید : بلغنی ان جبرییل نزل فی جنازته معتجزا بعمامه من استبرق . پنجم: ابن عباس می گوید خود سعد می گفته در سه چیز من به مقام شایسته خودم ارتقا یافتم : در حدیث، در نماز و در تشییع جنازه ......
ششم : عایشه گفته در بنی اشهل سه نفر از تمام صحابه بالاتر رفت یکی سعد بود.
هفتم : رسول خدا فرمود در مرگ سعدابن معاذ عرش خدا لرزید . اهتزّعرش الله لموت سعد ابن معاذ . هشتم : رسول خدا با دیدن یک حوله دستی فرمود لمندیل من منادیل سعد ابن معاذ فی الجنه خیر منها.
نُهم : رسول خدا فرمود: هفتاد هزار ملک در تشییع سعد شرکت کرده بودند که اصلا به کره زمین قبلا نازل نشده بودند. دهُم : رسول خدا فرمود.ان الملائکه حملته یعنی اگر وزن جنازه سعد ابن معاذ سبک بوده چون ملائکه او را برداشته بودند.
یازدهم: خود رسول خدا (ص) در دوره بیماری سعد هر روز او را عیادت می کرد و چادر او را هم رسول خدا تهیه کرد. دوازدهم : رسول خدا فرمود ای سعدابن معاذ شما هرچه داوری کنی درباره یهودیان بنی قریظه من مطابق آن عمل می کنم و سعد هم گفت : حکمشان قتل عام مردان و اسارت زنان و کودکان و غارت اموال . و رسولخدا هم این چنین کرد همین که هولوکاست محقق شد (انفتق عِرقهُ فمات) سعد هم بمحض قتل عام آنها، روی زخمش باز شد ومُرد.!!!
این بود مصوبه و جعلیات #یهود در آن اطاق خیالی و سپس تبدیل شد به فتوای کل فقهای عالم اسلام و شد معیار اسلام 👇
مشکات اهل بیت (ع)
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد.شماره(7) معظم له در کتاب جهادش از اول کتاب تا آخر آن ب
الی یوم القیامه و شدیم نخستین عامل و خالق هولوکاست .بر ضد یهود تا یهود هر چه مسلمان بکشد عقده اش خالی نشود. و غزه و لبنان شده محل خالی کردن عقده ناشی از این جعل برای یهود صهیونیستی.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد .شماره (8)
در کل کتاب جواهر مثل باقی کتب #جهاد فقهای عظام با وجود این که از تحولات جهانی در ابزار جنگ مطلع بوده و حتی از تفنگ نام برده و با وجود اینکه توجه داشته طرف مسلمین در اعصار اخیره چه کسانی هستند . و با وجود این که توجه داشته , برده داری از عصر غیبت به این طرف در حال انقراض بوده و برده ای خرید و فروش نمی شود. و جامعه دیگر جامعه #برده_داری نیست. ووو در عین حال گوئی ایشان در عصر برده داری کامل بسر می برده است. و گذشت زمان هیچ تاثیری در ایشان نداشته است و هیچ تحولی از تحولات قرون اخیره را ملحوظ نکرده است بلکه همچنان در عصر رسول خدا(ص) مانده است. و لذا این دیدگاه فقهی اگر( ولو آزمایشی) یک روز پیاده شود مسلمین توسط دشمنان مسلح به سلاح زمان قلع و قمع خواهند شد.
صاحب جواهر در الرکن الثالث میفرماید : آیه ای که دلالت دارد باید مسلمانان از اهل کتاب (یهود و نصارای و مجوس) جزیه بگیرند و اگر آنها جزیه ندهند باید با شمشیر اسلام تار و مار شوند و از این آیه جهاد ابتدایی استفاده می کند،! آیه 29 سوره توبه است :《قاتلوا الذین لایوءمنون بالله و لا بالیوم الآخر ....》سپس می فرماید: و قدروت الخاصه و العامه ان النبی (ص) کان یوصی امراء السرایا بالدعا ءالی الاسلام قبل القتال فاءن ابوا فالی الجزیه فان ابوا قوتلوا.!! و این لحن عموم فقهای اسلام قدّس الله انفاسهم الزکیه است که دلالت دارد طبق برداشت این بزرگان ما ، این اسلام است که در حرکت خود مامور است در جلو خود تمام موانع را بردارد و هر کدام باقی ماند نابود شود! و این آیه را مفسرین هم آیه #جهاد_ابتدایی تلقی کرده اند. منتها هم فقها و هم مفسرین می فرمایند اول دعوت به تسلیم و اگر قبول نکردند #جزیه دهند و اگر قبول نکردند توسط مسلمین قتل عام شوند.! اما قصه این نیست , ما باید مشرفانه به ادله نگاه کنیم. اخذ جزیه به معنای این است اسلام با غیر مسلمان کاری ندارد ولی چون مسلمین برای اداره کشور اسلامی زکات و خمس می دهند شما غیر مسلمانها نیز #مالیاتی بنام جزیه بدهید. و اگر ایمان هم نیاوردید خوب، باشد، پس اخذ جزیه جریمه مضاعف بخاطر عدم ایمان نیست بلکه اگر کفار جزیه بدهند تازه در تحمل مالیات می رسند به حد مسلمین که هر دو محکوم پرداخت مالیات می شوند. این اولا :و ثانیا : دنبال آیه فوق میرسد به آیه 32 یریدون ان یطفئوا نورالله ....
یعنی کفار دارای برنامه برای نابودی اسلام دارند . پس تهدید اسلام ابتدا برای تسلیم شدن کفار است تا توطئه نکنند و اگر نشد تهدید به اخذ جزیه و اگر قبول نکردند تهدید به قتل می کند . نه بخاطر جهاد ابتدایی ،!
بلکه برای دفاع در قبال یریدون ان یطفئوا نورالله است و صددرصد دفاعی است در قبال اطفای نور اسلام توسط دشمن.
پس اگر برنامه ای برای اطفای نور اسلام نداشته باشند اسلام دستور قتل نمی دهد.
ثالثا : هنگامیکه قرآن می فرماید : لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون پس مشرکین از حرکت اسلام ناراحت و کراهت دارند و دارای برنامه بر ضد اسلام اند. و اما دلیل این که مشرکین دارای برنامه هستند برای نابود کردن اسلام ( و اسلام برنامه جهاد ابتدایی ندارد بلکه برای متلاشی کردن برنامه کفار و مشرکین به آنها حمله می کند و در واقع دفاع از خود می کند) آیه شریفه :کیف و ان یظهروا علیکم لایرقبوا فیکم الاّ ولا ذمه یُرضونکم بافواههم تابی قلوبهم .(توبه/8) یعنی اگر مشرکین فرصت پیدا کنند هیچ علقه ای از علقه های مانع از قتل شما را مراعات نخواهند کرد . نه علقه فامیلی و نه علقه قراردادی . و پس از چند کلمه می فرماید: فصدوا عن سبیله ....لا یرقبون فی مومن الاّ ولاذمّه. و اولئک هم المعتدون( توبه 9و10) پس صد سبیل خدا و عدم رعایت معاهده و اعتدا و تجاوز ووو
همه از سوی #کفار است و اسلام از خود دفاع می کند.
آیه خیلی صریح است در اینکه اگر کفار و مشرکین《 ان یظهروا علیکم لارقبون ....》اگر موفق شوند بر شما مسلط شوند دمار از روزگار شما در خواهند آورد. نتیجه اینکه دستور قرآن در آیه 29 سوره توبه برای جنگ با کفار و مشرکین دستور به متلاشی کردن ملتی است که درصدد نابودی مسلمین است و جهاد، جهاد دفاعی است و نه ابتدایی.
در قرآن کریم 21 بار فرموده بدین دلیل شما مسلمین با کفار و مشرکین باید بجنگید که آنها صدّ راه خدا می شوند و هر وقت صد راه خدا شدند با کشتن شان راه خدا را باز کنید مانند آیات 160 و 167 نسا و 9 توبه و 24 نمل و 38 عنکبوت و 88 نحل و 1و 32 و 34 سوره محمد .و 16 مجادله و 2 منافقین . وووو در تمام آیات فوق خداوند متعال می فرماید: جهاد شما برای برداشتن موانع است . و برای دفاع از حرکت اصلاحی اسلام است. توطئه ، حمله ، دشمنی . اعتدا و تعدی از سوی دشمن است . و اثری از جهاد ابتدایی در قرآن نیست هر چه هست . رفع صد از سبیل الله است. حاصل اینکه استدلال به آیه 29 توبه از سوی صاحب جواهر و سایر👇
آیه خیلی صریح است در اینکه اگر کفار و مشرکین《 ان یظهروا علیکم لارقبون ....》اگر موفق شوند بر شما مسلط شوند دمار از روزگار شما در خواهند آورد. نتیجه اینکه دستور قرآن در آیه 29 سوره توبه برای جنگ با کفار و مشرکین دستور به متلاشی کردن ملتی است که درصدد نابودی مسلمین است و جهاد، جهاد دفاعی است و نه ابتدایی.
در قرآن کریم 21 بار فرموده بدین دلیل شما مسلمین با کفار و مشرکین باید بجنگید که آنها صدّ راه خدا می شوند و هر وقت صد راه خدا شدند با کشتن شان راه خدا را باز کنید مانند آیات 160 و 167 نسا و 9 توبه و 24 نمل و 38 عنکبوت و 88 نحل و 1و 32 و 34 سوره محمد .و 16 مجادله و 2 منافقین . وووو در تمام آیات فوق خداوند متعال می فرماید: جهاد شما برای برداشتن موانع است . و برای دفاع از حرکت اصلاحی اسلام است. توطئه ، حمله ، دشمنی . اعتدا و تعدی از سوی دشمن است . و اثری از جهاد ابتدایی در قرآن نیست هر چه هست . رفع صد از سبیل الله است. حاصل اینکه آنچه در اسلام اصل است محتوای سوره کافرون است که می فرماید کفار با مسلمین و مسلمین با کفار کاری نداشته باشند. هر کدام به دین خود عمل کند . آری این اصل دائمی است . (بر خلاف نظر خیلی ها که می فرمایند : چون این سوره در اوایل بعثت نازل شده بوده و اسلام یار نداشته لذا میفرماید با هم در کنار هم هرکس به دین خود عمل کند. و هیچ برخوردی نداشته باشیم.) در حالی که اگر اسلام برنامه های خود را تبلیغ کند و کفار صد عن سبیل الله نکنند جهادی نخواهد بود.
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر قُّدس سره الشریف در کتاب جهاد. شماره (9):
در این شماره از مطلب ما هستیم و صراحت #قرآن_کریم درباره جهاد ابتدایی، و هر چه قرآن دلالت کرد همان ملاک خواهد بود. و این آیات که ده تا است . بررسی می شود تا ثابت کنیم آنچه در کلام #فقهای اسلام بنام #جهاد_ابتدایی تصور شده هیچ ماءخذ قرآنی ندارد.
اول : در سوره مائده آیه 16 خداوند متعال اسلام را #سُبُل_السلام معرفی می فرماید . یعنی راه امن و به دور از نزاع. یعنی در ماهیت اسلام نزاع نیست. و با نزاع، برنامه ای پیش نمی رود.
دوم : در سوره یونس آیه 25 دعوت به خانه سلام و صلح می کند والله یدعوا الی دارالسلام .
سوم : در سوره زخرف آیه 89 می فرماید مشرکان را رها کن و بگو سلام و از آنها درگذر ، و سلام در این شرایط یعنی بدون درگیری فاصله بگیر .
چهارم : در سوره بقره آیه 208 می فرماید: ای مسلمانان همه و همه داخل در فضال سِلم و صلح شوید، اُدخلوفی السِلم کافّه ؛
پنجم : در سوره انفال آیه 61 می فرماید: هر لحظه کفار و مشرکین از حالت جنگ با شما خارج شدند شما نیز خارج شوید: و ان جنحوا للسلم فاجنح لها.
ششم : در سوره نسا آیه 90: اگر مشرکین دست از جنگ بر دارند دیگر شما راهی برای جواز جنگ با آنها ندارید . فان اعتزلوکم فلم یقاتلوکم والقوا الیکم السَلم فما جعل الله لکم علیهم سبیلا. یعنی اگر #کفار قصد جنگ با شما نداشته باشند دیگر شما مستمسک شرعی برای #جهاد_ابتدایی ندارید.
هفتم : در آیه 91 همان سوره می فرماید: اگر دشمنان شما دست از جنگ بر ضد شما بر نداشتند شما هم هر جا گیرشان آوردید نابودشان کنید . فان لم یعتزلوکم و یلقوا الیکم السَلَم و یکف ایدیهم فخذوهم #واقتلوهم حیث ثقفتموهم . هشتم : در آخر همین آیه می فرماید: همین جنگ طلبی کفار است که دست شما برای جهاد با آنها را باز گذاشته است. : و اولئکم جعلنالکم علیهم سلطانا مبینا .
نُهم : سوره ممتحنه آیه 8 که می فرماید: کفاری که با شما سر جنگ ندارند مانع شرعی ندارد رابطه مسالمت آمیز داشته باشید. ان تبرّوهم وتُقسطوا الیهم .
✳️نتیجه اینکه در اسلام قانونی و یا اصلی و یا حکمی بنام جهاد ابتدائی نازل نشده است و جهاد در مقابل هجوم دشمن است و بس.
ُدَهُم : در سوره بقره آیه 194 می فرماید: منطق اسلام در برخورد و جنگ با دشمنانش از مقوله مقابله به مثل و #قصاص است که بزنید می زنیم . بزنید قصاص می کنیم : الشهر الحرام بالشهرالحرام والحرمات قصاص. فمن اعتدای علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدای علیکم . یعنی تمام اعتداها و عملیاتهای اسلام از مقوله مقابله به مثل است و بس. و در اسلام قانونی بنام حمله ابتدایی تشریع نشده است. چه حاکم , پیامبر باشد چه امام معصوم باشد , چه غیر معصوم .
✅اینک با ملاحظه این آیات است که می گوییم سوره مبارکه #کافرون اصل دائمی و ابدی اولیه اسلام است که اگر دیگران با مسلمین جنگ نکنند اسلام برنامه جنگ ابتدایی با هیچ ملتی ندارد. و این سوره منحصر به زمان اول بعثت نیست.
حالا اضافه بفرمایید آیه شریفه لا اکراه فی الدین را که دلالت دارد که دین یک باور قلبی است ، با هر چیزی وارد قلب شود قطعا با زور شمشیر و تفنگ وارد قلوب ملل نخواهد شد. چرا که قدتبیّن الرشد من الغیّ . و فضا ، فضای زور نیست .
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر درکتاب جهاد.شماره (10):
جهاد یعنی شیوه و یا #سیاست_اسلام در برخورد با موانع سرِ راهِ گسترش اسلام ، این مفهوم و یا معنا در حدی وسیع است که معادل عبارت(سیاست آسمانی اسلام درباره نحوه حرکت اسلام در سطح جهان در طول زمان و کل مکان،) است این مفهوم در سراسر قرآن در آیات فراوان و روایات متواتر گسترده است و دهها آیه دارد . صدها روایت دارد. ولی فقه در حوزه نجف در طول زمان از مسائل کلان و حکومتی کم کم جدا شده فقط در مسائل فردی متمر کز شده است و کتاب جهاد از ریشه از مذاق اجتهاد حوزه نجف جدا و بیگانه است. کتاب جهاد عبارت است از کتاب سیاست، کتاب اقتصاد، (بخاطر غنایم جنگی) کتاب نظامی، کتاب امنیتی و اطلاعاتی و کتاب جامعه شناسی و کتاب تاریخ . هیچکدام از علوم فوق معمولا در نجف مطالعه و تدریس نمی شود. در یک کلام کتاب《 جهاد عدوّ 》کتاب حکومتی است که در فرض فقهای نجف معمولا ربطی به فقها ندارد. ولذا ضعف فقهای سنتی در باب جهاد منتظره است و نه غیر منتظره.
فرض بفرمایید طرف جهاد ما در عصر حاضر آمریکا است . پس باید :
یک : تاریخ آمریکا
دو : مذهب مردم آمریکا
سه : قانون اساسی آمریکا
چهار: قدرت نظامی آمریکا
پنج: قدرت اقتصادی آمریکا برای ادامه جنگ
شش : کشورهای حامی ما و کشورهای حامی امریکا ووو
توسط فقیه نویسنده کتاب جهاد مورد اجتهاد قرار گیرد که امروز هیچکدام در فضای حوزه های سنتی مورد اجتهاد نیست تا چه رسد انتظار داشته باشیم دو یست سال پیش #صاحب_جواهر اجتهاد کرده باشد.
یکی از ضعیف ترین بخشهای کتاب جهاد جواهر مربوط به مسئله عدم جواز سکونت و احیای معابد ملل غیر مسلمان در ام القرای است. که اولا در جواهر اسمی از #ام_القرای نیست.
ثانیا: وقتی بجای ام القرای اسم از جزیره العرب می آورد توجه ندارد که این تعبیر عمدتا متخذ از عامه و اهل سنت است.
ثالثا:حدود جغرافیایی جزیره العرب را هم درست ترسیم نفرموده است.
رابعا : از فلسفه منع اهل کتاب از تسلط بر ام القرای هم اطلاعات بسیار ناقصی داشته است.
در مسئله پیشنهاد صلح از سوی جبهه دشمن نیز مانند لمعه نظر داده که اگر مسلمین قدرت داشته باشند به پیشنهاد صلح از سوی دشمن اعتنا نکنند تا اسلام پیروز شود.!! و یا همه از ترس مسلمانان مسلمان شوند.! و آیات صلح را ناظر به همه فروض نمی دانند.! و ردّ صلح را در زمان قدرت اسلام قانون اسلام تشخیص داده است که برای ما مطابق متن قرآن قابل قبول نیست.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
پاسخ به یک سوال مربوط به انتخابات:
سوال: معیار شما برای شناخت کاندیداها چیست؟
پاسخ: رسول خدا(ص)فرمود: کسی که می خواهد در مقام شایسته مدیریت جامعه قرار بگیرد علامت دارد و آن اینکه چنین آدمی باید مانند کعبه در جای خود ثابت و ساکن بنشیند و دیگران بیایند دور او را بگیرند و طواف کنند، و مدیریتش را به رسمیت بشناسند ( و اگر دیدید کسی با خرج کردن پول، زمین و زمان را درهم کوبیده تا مردم او را به هرقیمتی انتخاب کنند، او مردم را برای خودش میخواهد و نه این که خود را خادم مردم بداند . چنین آدمی را مدیر کردن دزدی بر دزدان افزودن است.)
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ادامه نقد شیوه مرحوم صاحب جواهر قدس سرّه در کتاب جهاد. شماره (11):
در منطق کتب آسمانی خاصه قرآن کریم راه دعوت بشر به سوی دین خدا حکمت ، و #موعظه_حسنه و مناظرات و مباحثات منطقی مادّبانه است .
اُدع ُالی سبیل ربک بالحکمه والموعظه الحسنه،
و جادلهم بالتی هی احسن.
این است اصل قرآنی دعوت به سوی دین.
⭕️توجه کنید به منطق پیامبران : ابلّغکم رسالات ربی و انصح لکم(اعراف62)
و ابلّغکم رسالات ربی و انا لکم ناصح امین.(اعراف68)
و لقدابلغتکم رسالات ربی و نصحت لکم (اعراف93)
و یا قوم لقد ابلغتکم رسالات ربی (اعراف79)
والذین یبلغون رسالات الله (الاحزاب39) و انی اصطفیتک علی الناس برسالاتی و بکلامی (اعراف144)
و رسلا مبشرین و منذرین لئلا یکون للناس علی الله حجه بعد الرسل.(نسا^165)
و فهل علی الرسل الا البلاغ المبین (نحل35)
و مواردی که میفرماید تاتیهم رسلنا بالبینات و نظیر این تعبیر در قرآن به 52 مورد میرسد که می رساند ابزار #انبیاء عظام برای تبلیغ دین، آوردن معجزات ، آیات، براهین، بینات، کلام ، نصیحت ، موعظه است. و نه شمشیر و قتل و غارت ، و جهاد ابتدایی که ارث منحوسی است که از عمر ابن الخطاب رسیده است که مولودش برای بشر امروز ، #داعش و امثال آن است.
حال توجه کنید به منتها الیه رسالت کل انبیاء عظام در منطق قرآن : وان تولوا فانما علیک البلاغ (آل عمران20)
و این آیه و شبیه آن در سوره مائده دو بار و در سوره های رعد و ابراهیم و نحل دو بار و سوره نور و عنکبوت و یاسین و شورای و احقاف و تغابن و انبیا و جنّ تکرار و تاکید شده است ،!
✅پس کتاب جهاد در راه تبلیغ دین ابتدا #جهاد_قلمی و کلامی و منطقی است و شمشیر و تفنگ برای مقابله با مهاجمین است و نه برای مبلغین.
اکنون توجه کنیم به آیات دعوت به سوی دین : یا قوم مالی ادعوکم الی النجاه و تدعوننی الی النار(غافر41)
وانا ادعوکم الی العزیز الغفار(غافر42) و قل هذه سبیلی ادعو الی الله (یوسف 108)
و ادع الی ربک(قصص87 )
فلذالک فادع و استقم .(شورای 15)
و ادع الی ربک (حج67)
و ادع الی ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه.(نحل125) ووو این هم دعوت کلامی بسوی دین و سخنی از هجوم و قتل غیر مسلمان نیست. وکذا صدها آیات دیگر با جملات دیگر.
به علاوه یقاتل و یجاهد از باب مفاعله است یعنی طرف شما آماده قتل و جهاد است و خبری از یقتلون نیست مگر در مواردی که نظر به طرف حق باشد در مقاتله بین حق و باطل.
✳️ نتیجه این که کتاب جهاد اسلام ، کتاب ابلاغ احکام دین است و اگر مانعی از قدرت نظامی پیدا شد آن وقت است برنامه دفاع.
ایتا......................👇👇👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit