eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
844 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد و بررسی و رد (بخش پایانی) ⭕️ روایت پانزدهم می گوید قسامه حکمی است که (ص) اولین بار آن را درباره پیاده کرده است و حسب تحقیق غیر ازاین مورد، نه شیعه نقل کرده نه سنی. منبع: الفقه علی المذاهب الاربعه ج۵ ص ۳۸۵ (نشر دارالفکر. چاپ المکتبه التجاریه الکبری بالقاهره) ⭕️ روایت شانزدهم در کتاب ، باب قسامه آمده است : به استاندارخود در نوشت اگر بینه پیدا نکردی حکم قسامه را درحق که در بازار روغن فروشان پیداشده، اجرا نکن. "والاّ تظلم الناس فان هذا لایقضی فیه الی یوم القیامه" . واگر بدون و ، باقسامه کسی را کنی، بدان تاروز حکم قسامه پیاده شدنی نیست.( ذیل خبر ۶۸۹۷ صحیح بخاری) ⭕️ روایت هفدهم باقسامه شخصی را اعدام کرد سپس طوری شد که دستور داد تمام اسامی آن پنجاه نفری را که خورده بودند برای قتلی، ازدفتر حقوق پاک کردند و همه آنها را به کرد.( ذیل خبر شماره ۶۹۸۹ صحیح بخاری) ⭕️ روايت هجدهم در کتاب قسامه آمده است : اگر قسامه نباشد در محله های خلوت خیلی ها به می رسند. این عبارت مالک همان مطلبی است که در کتب روایی به نسبت داده شده است. این نشانگر این است که اگر امام فرموده است در اسلام قسامه هست، همان بیان فتاوای حکومت بوده تا خاندان (ع) به خطر نیافتند کتاب موطا در عصر امام صادق(ع)، تالیف شده است که فتواهای موجود درآن، توسط تبدیل به شده بوده است و به خاطر این امام_صادق( ع) در بودند. ⭕️ فقهای قسامه اسامی تعدادی از فقهای که معتقدند قسامه از احکام اسلام نیست : . . . . . . . و و.... ⭕️ اگر توجه کنیم امام صادق (ع) در یکی از روایات مربوط به قسامه می فرماید: قسامه نزد ما حکم مکتوب است . یعنی حکمی است نوشته شده. درحالیکه امام صادق(ع) و سایر (ع)، از بیان این جمله داشتند که بگویند درمنزل ما حکم مکتوبی وجود دارد،حتی درجریان کشف و تنظیم زمان امام صادق(ع)، (یکی از پسرعموهای امام)، شنید که امام در فضای فرموده اند این حکم پیش ما مکتوب است؛ منصور به منزل امام ریختند و گفتند باید آن حکم مکتوب را بگویی. ایشان فرمودند من نگفتم حکم مکتوب پیش من هست گفتم در حکم مکتوبی قبلا دیده بودم.... این نشانگر آن است که این روایات است و هیچوقت امام صادق(ع) نمی فرماید حکم قسامه یا فلان حکم در منزل ما بصورت مکتوب موجود است... 🔴 گیری کلی بنابراین اگر ما قسامه را بصورت حکم اسلام ندانیم باید گفت حداقل مورد است و نمی شود با این درباره مردم کرد. با وجود اینکه حکم قسامه در متن صریح آمده است با این حال ، درطول ۱۴۰۰ سال گذشته، در کتاب هیچ فقیه شیعه و سنی دیده نشده است که گفته باشند قسامه حکم تورات بوده و متن تورات را هم ذکر کرده باشند. واین نشانگر این است ما نباید در مسائل و و بدون اشراف بر تورات، صادر کنیم چراکه با کمک کوشش می کردند خلاءها و كمبودهاي فقهی را با تورات یا با کمک تورات حل کنند. 🆔@mousavizanjany t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام آقای زنجانی در مباحث قبلی بطور کلی پیِ قسامه را زده و ثابت کرده اید در اسلام قسامه نیست بلکه مال تورات است که توسط اهل کتاب (با سوء استفاده از بسته بودن دست اهل بیت بخاطر تقیه ) به فقه جهان اسلام تزریق شده است . اما برای استدلال بیشتر به منابع المحلّی ابن حزم ظاهری اعتماد کرده است . ولی بنظر می رسد برای اثبات ادعایی به این بزرگی باید به روایات تکیه شود. ✅پاسخ: چون در فرمایش شما به مشکل تقیه تصریح شده دیگر نیازی نیست از طریق شیعه مدرک بیاورم باید به منابع اهل سنت تکیه کنیم تا مثل سابق خیال نشود مدرک من فقط المحلی است . یعنی از تاریخ خارج بشوم به اخبار عامه بپردازم: اولا تمام روایات باب سنن نسائی نشان میدهد قسامه را اسلام ابداع نکرده است یعنی 4 روایت اول باب قسامه در اول جلد 8 می گوید قسامه حکم جاهلی است. و11 روایت باقی میگوید یهود متهم به قتل بوده و حکم یهود بر یهود بنا بود اجرا شود مسلمین قبول نکردند نه اینکه قبول کرده اند. ثانیا من با نقل این منابع عامی دال بر توراتی بودن قسامه و تقیه ای بودن روایات شیعه در باب قسامه از قوه محترم قضائیه میخواهم دیگر جلو این حکم اسرائیلی را بگیرد. ثالثا من با نقل منابع لازم با دست اندرکاران مربوطه اتمام حجت می کنم تا دوستان عزیز و ارجمند در باب قسامه تجدید نظر فرمایند . اینک این آدرس متون احادیث : 15روایت اول باب قسامه سنن نسایی و صحیح بخاری خبر3841 و 3173 و 6143 و 7192 و 2702 و 6898 و صحیح مسلم کتاب القسامه خبر1و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 و سنن ابو داود کتاب دیات خبر 4520 و 4521 و 4523 و سنن ترمذی کتاب دیات خبر 1422 و سنن ابن ماجه کتاب دیات خبر 2677 . و این احادیث در بیش از 3000 کتاب روایی و فقهی رایج اهل سنت منتشر است که دلالت دارد حکم قسامه در روایات و فقه با یهود هم زاد و هم ولادتند و باید مسئولین قضایی کشورهای اسلامی این حکم را از فضایِ قضایِ اسلام ، سریعا خارج سازند. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit @mousavizanjany [۱۰/۳۰،‏ ۲۲:۰۷] موسوی زنجانی: چکیده بحث + توصیه به و و ⭕️در و در باب ، حکمی وجود دارد مبنی براینکه اگرکسی درمکان خلوتی به برسد و درحین قتل، دو در صحنه قتل نبوده نباشند، دراینصورت اگر ، روی شخص خاصی حساس شده و او را به قتل بدانند، باید پنجاه نفر از اقوام نزدیک مقتول، بخورند که آن "شخص ِمتهم" است. اگر این پنجاه نفر حاضر به قسم خوردن باشند و قسم بخورند، اتهام قتل آن شخص ِمتهم، می شود؛ اما اگر این پنجاه نفر قسم نخوردند، چنانچه نزدیکان قاتل حاضر به قسم خوردن باشند، باید پنجاه نفر از بستگان قاتل را کند و اگر آنها قسم بخورند که "آن شخص ِمتهم" قاتل نیست و قاتل واقعی را هم نمی شناسند، دراین صورت متهم می شود. ⭕️ در سلسله مطالب قبلی براساس استدلال گفته شد که : ۱. قسامه ریشه دارد نه . ۲. قرآن بيان توراتی قضیه قسامه را با نقل داستان در زيرسؤال برده و نموده است. ۳. براساس هجده روایت ، قسامه در صدر هم مخالفانی داشته است. ۴. تمام شیعی ِ مؤيد قسامه، همگی ای بوده است. 🔴 سخن آخر: بحث بیانی است از که می فرمایند: قسامه دارای جنبه هایی است که خلاف در اسلام است. بطور مثال، قسم برای منکِر است اما در قسامه برای مدعی است و دوم اینکه بجای یک قسم پنجاه قسم مقررشده است. سوم اینکه دیگران برای ِدیگری، بدون ، قسم می خورند. چهارم اینکه در ، با دعوا می شود اما در اینجا دعوا ساقط نمی شود و باید منکِر هم قسم بخورد.( جلد۴۲ جواهر، کتاب قصاص، باب قسامه، ص۲۳۰ ) گیری : "حکم قسامه ، حکم توراتی است و نه اسلامی که توسط وارد فضای اسلام شده است و از آنجاییکه این حکم در کشور هم حضور دارد، و براساس اين حكم ممکن است، خون متهمی بدون و فقط با اتكا به قسم ریخته شود ،توصیه می گردد و برجسته نسبت به نقد و بررسی و احیانا اصلاح آن اقدام شایسته انجام دهند". کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : فَقُلْنَا اذْهَبَا إِلَى الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَدَمَّرْنَاهُمْ تَدْمِيرًا ﴿۳۶﴾وَقَوْمَ نُوحٍ لَمَّا كَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغْرَقْنَاهُمْ وَجَعَلْنَاهُمْ لِلنَّاسِ آيَةً وَأَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ عَذَابًا أَلِيمًا ﴿۳۷﴾وَعَادًا وَثَمُودَ وَأَصْحَابَ الرَّسِّ وَقُرُونًا بَيْنَ ذَلِكَ كَثِيرًا ﴿۳۸﴾وَكُلًّا ضَرَبْنَا لَهُ الْأَمْثَالَ وَكُلًّا تَبَّرْنَا تَتْبِيرًا ﴿۳۹﴾ سوره فرقان آیات ۳۶ الی ۳۹ پس گفتیم: هر دو به سوی گروهی که آیات ما را تکذیب کردند، بروید. در نتیجه آنان را به شدت درهم کوبیده و هلاک کردیم و قوم نوح را هنگامی که پیامبران را تکذیب کردند، غرق کردیم، و آنان را برای مردم نشانه ای [عبرت آموز] قرار دادیم، و برای ستمکاران عذابی دردناک آماده کرده ایم.و [نيز] عاديان و ثموديان و اصحاب رس و نسلهاى بسيارى ميان اين [جماعتها] را به هلاکت رساندیم .و براى هر يک مثلها زديم و همه را يكايک به هلاکت رساندیم. فَكَذَّبُوهُ فَنَجَّيْنَاهُ وَمَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ وَجَعَلْنَاهُمْ خَلَائِفَ وَأَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۖ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُنْذَرِينَ سوره یونس آیه ۷۳ امّا آنها او را تکذیب کردند! و ما، او و کسانی را که با او در کشتی بودند، نجات دادیم؛ و آنان را جانشین (و وارث کافران) قرار دادیم؛ و کسانی را که آیات ما را تکذیب کردند، غرق نمودیم! پس ببین عاقبت کار کسانی که انذار شدند (و به انذار الهی اهمیّت ندادند)، چگونه بود! سلام حاج آقا 💠سؤال: آیا این آیات و ماجرا بر خلاف اینکه میگیم (دین اجباری نیست) میباشد؟ جدا از این موضوع طبق این آیات الله آیا نسل کشی صورت نگرفته است؟ ✅پاسخ : سلام علیکم غرض دین حرکت انسان به سوی تکامل و ارتقآء روح و ظهور و یا کسب کرامت انسانی است ، هنگامی که انسان حرکت خود را بر خلاف غرض خلقت عوض کند، و نه تنها خود فاقد کرامت انسانی باشد بلکه خُلق حیوانی خود را به دیگران هم صادر کرده جامعه بشری را به فساد بکشاند ، سقوط می کند به حد خار در باغ گل ، باغبان چاره ای جز قطع کردن ریشه خار ندارد. چرا که او گل می خواهد و نه خار . و کندن ریشه خار اصلاح راه تکامل گُلها است. و قطع نسل خار مطلوب است و نه مذموم. قطع نسل انسان و گل مذموم است . حرس کردن درخت خدمت است و نه قطع نسل. بعلاوه کوبیدن قوم منحرف اجبار به قبول دین نیست بلکه اجبار به قطع فساد است. سرکوب کردن مفسدین مصداق دعوت نیست بلکه مصداق قطع فساد غیر قابل دعوت است. چرا توجه نمی فرمایید هر سرکوبی پس از بی فایده بودن دعوت است. نه این که سرکوب مصداق دعوت اجباری باشد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
✳️اشکال : سلام استاد اینکه فرمودید در رجال شیعه 15 راوی بنام آدم داریم غیر صحیح است جزما و بنظر طی این طریق بلا صحه نشات گرفته از این است که شما بمعجم رجال ج 1 مراجعه کردید و چون دیده اید 15 عنوان آدم آمده است حکم به 15 نفر کرده اید حال آنکه نفر اول متحد است با نفر دهم پس شدند 14 نفر و نفر دوم متحد است با نفر پنجم پس شدند 13 نفر سوم متحد است با چهارم پس شدند 12 نفر و نفر دوازدهم اصلا از روات نیست پس شدند 11 نفر و نفر سیزدهم و چهاردهم متحدند با نفر دهم پس شدند 9 نفر . بنابراین معنونین مع حذف المکررات در معجم 9 نفرند نه 15 نفر ، خذ هذا ، البته اگر آن کلام شما که در 27 مهر فرمودید را مبنا قرار ندهیم که فرمودید : 🔹۱-- تمام راویان غیر موثق، ولو با نقل پانصد روایت 🔹۲- تمام راویانی که کمتر از صد و حتی کمتر از صد و پنجاه روایت دارند ولی توثیق خاص ندارند اصلا راوی نیستند و اگر مبنا قرار دهیم ، که شما ملزم بآنید نفر ششم و نفر هفت و هشت و نهم و یازدهم و پانزدهم نیز راوی نیستند چون هیچکدامشان نه توثیق خاص دارند و نه حتی باندازه ی انگشتان دو دست روایت کرده اند. بنابراین آدم نام ها در روات شیعه سه نفر هستند علی مبانیکم نه پانزده نفر عصمنا الله من زلقه القلم ، نعم ، لا حول و لا قوه الا بالله🌹 ✅پاسخ : سلام علیکم بحث اسم موجود و مذکور در رجال است ، و نه وجود خارجی رجال . قبلا هم چنین غفلتی از شما صادر شد و ما هم اغماض کردیم هم اغماز، و کنار آمدیم اما بخاطر اینکه از این غفلتها نکنید اضافه می کنم از ذکر نام آقای خوئی فقط معلوم شد شما آدم نام های راوی در کتاب لسان المیزان عامی را که ابن حجر آنها را راوی شیعی تلقی کرده ندیده اید ، این اولا و ثانیا وقتی کسی بگوید در قرآن مثلا ۵ بار اسم شجره آمده به گوینده نمی شود اشکال کرد که نه خیر چهار بار بوده چون شجره مبارکه همان شجره طیبه است یکی ادغام شد و شد چهار تا! ، چون به شما می گویند جناب! سخن از تعداد اسمهای مستعمل است و نه وجودهای خارجی! چون مراجعه کننده به کتاب ۵ اسم می بیند و نه پنج انسان . اگر ثقیل است باز تسهیل می کنم وقتی کسی گفت اسم موسی در قرآن ۱۳۶ بار آمده نمی شود گفت ای آقا موسی یک نفر است، وقتی بنده می گویم اسم منصور بین ۳۳ نفر مشترک است نمی شود اشکال کرد ای آقا این ها در خارج ۴ نفرند چون به شما تذکر می دهند منظور ما بین اسمهای موجود است و نه بین وجودهای موجود . و اگر در کلام می گوئیم بین ۱۵ نفر مشترک است و نمی گوئیم ۱۵ اسم ، این مسامحه عرفیه است که بجای واژه اسم واژه نفر استعمال می کنیم. ثالثا خطای دیگر شما این است که خیال می کنید وقتی از نظر من راوی های ضعیف راوی تلقی نشدند پس باید همه مبانی رجالیون را با سلیقه خودم محاسبه کنم ، توجه فرمایید وقتی از نظر من راوی نباشند از نظر رجالیون که راوی هستند. اگر بنده عینک آبی بزنم نمی توانم بگویم همه , دنیا را آبی می بینند ، نه خیر فقط من آبی میبینم . با دوستان تان مشورت کنید اگر حل نشد باز در خدمتیم . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : سلام قران و شرع هدف نهایی انسان را رسیدن به کمال میداند یا رسیدن به رستگاری منظور هدف متوسط کدام است و هدف نهایی کدام؟ ✅پاسخ : سلام هر دو یکیست . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
📚درس بیست و چهارم از سلسله دروس مبادی اصول فقه.... 📌نگاه مختصر به برخورد اهلبیت (ع) با طرق انتشار حدیث وفقه.... بنده حقیر به این نتیجه رسیده ام لازم است پیش از ورود به رجال ، درایه ، اصول و فقه ابتدا روایات مربوط به نظر اهلبیت علیهم السلام درباره توجه به اسناد روایات را مطالعه کرده ارزیابی کنیم . تا اولا معلوم شود هر روایت را اهلبیت طریق انتشار حدیث نمی دانند ، وثانیا اشراف بر حدیث را مقدم تر از ورود به تفقه و ارزیابی می دانند. اینک فقط به متن چند روایت توجه می کنیم تا مذاق اهلبیت بدست آید . 🔹۱-- امام باقر(ع): لحدیث واحد تاخذه عن صادق (ثقه ی شناسنامه دار) خیر لک من الدنیا و مافیها . بحار چاپ ایران ج ۲ص ۱۴۵ 🔹۲-- امام باقر(ع) : سارعوا فی طلب العلم فوالذی نفسی بیده لحدیث واحد فی حلال و حرام تاخذه عن صادق (ثقه) خیر من الدنیا و ما حملت من ذهب و فضه . 🔹۳-- امام باقر(ع) والله لحدیث تقید من صادق (ثقه) فی حلال و حرام خیر لک مما طلعت علیه الشمس حتی تغرب. بحارج ۲ ص۱۴۶ 🔹۴-- امام صادق: الراویه للحدیث ، المتفقه فی الدین ( راوی شناسنامه دار در فقه) افضل من الف عابد لافقه له ولا روایه . بحار ج۲ ص۱۴۵ ۵-- 🔹۵-- در نهج البلاغه ، خطبه ۲۰۳ روات حدیث را به ۴ دسته تقسیم فرموده و سه دسته را شایسته مقام روایتگری ندانسته ، فقط یک دسته را بعنوان راوی مورد قبول شناخته است. که دارای چند شرط است : اول : لم یکذب علی الله ولا علی رسوله ، دوم: مبغض للکذب خوفا من الله ، و تعظیما لرسول الله،(ص) سوم: ولم یهم بل حفظ ما سمع علی وجهه فجاء به علی سمعه . چهارم: لم یزد ولم ینقص منه ، فهو حفظ الناسخ فعمل به و حفظ المنسوخه فجنب عنه ، و عرف الخاص والعام ، والمحکم والمتشابه فوضع کل شئ موضعه . اما متاسفانه امروز بخش قابل ملاحظه ای از روات ما از آن سه قسم مردوداند! و افراد کمی دارای شرایط مذکور در کلام مولا است 🔹۶-- از امیرالمومنین(ع) لاتحدِّثن الا عن ثقه فتکون کذابا والکذب ذُّل. بحار ج ۷۷ ص۲۱۶ 🔹۷-- از امام صادق(ع) : حدیث یاخذه صادق عن صادق ( یعنی ثبوت وثاقت تمام سلسله سند) خیر من الدنیا و ما فیها بحار ج ۲ ص۱۵۰ اکنون سوال ما این است ، آیا واقعا چند درصد از روات ما چنین هستند؟! اگر روات ما باید دارای شرایط مذکور در کلام اهلبیت باشند پس درصد زیادی از روایات باید از فضای اجتهاد و تفقه برود کنار. و نتیجتا بخشی از احکام دست و پا گیر هم بی پشتوانه خواهد ماند. 🔶خلاصه این درس: اینکه در تمام حِرَف و صنایع در بین تمام ملل مترقی در طول تاریخ قطعه ها را از راه استاندارد و از افراد خاص تهیه می کنند ، دین هم در اخذ قوانین، احکام و تکالیف خود دارای چنین اصلی است. اما این اصل در طول تاریخ فقه یعنی پس از غیبت کبرای چندان رعایت نشده است. و باید روایات تزریقی مخالفین شناسایی و از فضای تفقه اخراج شود. تنها و تنها راهش این است به تعداد روات مسند تالیف کنیم آن وقت همه چیز واضح می شود. و نتایج این مسند زیاد است مانند اینکه معلوم می شود کدام راوی در چه بابی چقدر روایت دارد ، کدام احکام را تعقیب می کرده ، از کدام امام روایت نقل کرده ، مروی عنه شان ، راویشان چه کسانی هستند . ووو کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : از شما مطالب مهم ذیل👇 در حال انتشار است ولی بدون سند این مطلوب نیست لطفا سند منتشر کنید . ۱-- توقیع امام عصر(عج) بر ضد متصوفه ۲--موضع ضد تصوف شیخ مفید ۳-- موضع ضد تصوف شیخ طوسی ۴--اتهام عمل قوم لوط درباره بعضی از آنها(متصوفه) ۵-- خدا خواندن مامور به قتل عطار از سوی عطار . ۶-- انکار وجوب نماز توسط یک صوفی در محضر علامه حلی با استناد به آیه فاعبد ربک حتی یاتیک الیقین با حمل یقین به حصول معرفت به خدا و اینکه نماز پس از حصول معرفت حاجب است. ۷-- بالا مرتبه دانستن عرفا از انبیا ۸-- فروختن کتب اربعه شیعه بیک درهم تحقیرا لفقه آل محمد توسط یک صوفی . ۹-- انکار عصمت ائمه علیهم صلوات الله ۱۰-- مقدس دانستن ابوبکر و فضل او بر علی(ع) ۱۱-- ادعای به معراج رفتن ابن عربی از سوی خود ابن عربی ۱۲-- صوفیهایی بودند مانند حلاج که از مردم می خواستند به مکه نروند و بجای کعبه دور سر او طواف کنند و می گفته اگر کعبه خانه خدا است من خود خدا هستم .! ۱۳-- بعضی از صوفی ها میگفتند من خدا هستم و بعضیها می گفتند من پیامبر هستم و بعضیها می گفتند من امام هستم ۱۴-- بعضی از صوفیها خون خود را پاک میدانستند چون خون عشاق مطهر است و می گفتند اگر شمس یکی از مطهرات است و امام رضا شمس الشموس است شستن خون در حرم لازم نیست چون امام رضا شمس و آفتاب است ، پاکش می کندوووو از این قبیل خرافات و انحرافات . شما تصویری از منابعتان منتشر کنید تا مخالفین ساکت شوند. این ادعاها اگر منبع داشته باشد جهان را تکان می دهد.
کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany