eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
بیانیه سیدمحمد الحیدری معاونت عقیدتی حشدالشعبی به مناسبت جدایی تیپ های عتبات الحیدری در این بیانیه تلویحا بدون نام بردن از سید احمد الصافی(نماینده آیت الله سیستانی و تولیت حرم حضرت عباس علیه السلام) ایشان را به اختلاف افکنی و زمینه‌سازی برای جدایی نیروهای حشدالشعبی متهم کرد. متن بیانیه و پاسخ سیداحمد الصافی را در روزنه بخوانید👇 @rozaneebefarda
بیانیه معاونت عقیدتی حشدالشعبی به مناسبت جدایی تیپ‌های چهارگانه عتبات [صفحه۱از۲] ؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 براى آن كه تصور واضحى درباره خروج نيروهاى چهارگانه (تيپ العباس و تيپ امام على و لشكر على اكبر و لكشر انصار مرجعيت) كه از برادران ما هستند، بوجود آيد، شايسته است كه ابتدا مفاهيمى را مشخص كنيم: 1-فتواى آيت الله العظمى سيد على سيستانى دام ظله در خصوص جهاد كفايى، فتوايى در راه خداست يعنى اين كه ايشان احساس كردند كه وضعيت خطرناك است و اين موضوع ايشان را واداشت كه اين فتوى را براى دفاع از اسلام و ملت عراق و بلكه منطقه صادر كنند. 2-شرط نيست كه لبيك گفتن به نداى فتواى جهاد كفايى محدود به مقلدين آيت الله سيستانى باشد و اين از بديهيات نزد علماى دين است. 3-هركس كه براى مقابله با داعش شتافت پس در راستا و در جهت منافع فتوى عمل كرده است پس اقدامات برادران لبنانى و ايرانى در پشتيبانى و مشاوره به نيروهاى عراقى در راستا و در جهت منافع فتوى و دفاع از اسلام و عراق و ملت اين كشور مى باشد. 4-بر پايه همين نكته -كه در شماره قبلى بيان شد- دولت عراق با دولت ايران درخصوص پشتيبانى از حشد از نظر اسلحه و آموزش و...الخ، به توافق رسيد و همچنين جهت يادآورى بايد گفت كه كشورهاى ديگر پشتيبانى از عراق در سختى و مشكلات مربوط به هجوم داعش را رد كرده بودند. 5-برادران در حشد كه به جهاد و فداكارى مى پردازند، به مفاهيم اسلامى در خصوص جهاد و فداكارى نيازمندند تا به مقابله با دشمن ادامه دهند و اين مفاهيم اسلامى از علماى دين گرفته مى شود، صرف نظر از اين كه مليت آن ها چه باشد و اين روش علماى بزرگ ما بوده است. 6-هركس كه پايبند به ادامه فتوى و موفقيت آن باشد پس چنين شخصى پايبند به اسلام و ملى گرايى به معناى دفاع از كشور و ملت مى باشد. 7-مفهوم ملى گرايى در اين موضوع مرتبط با ميزان فداكارى و مقابله با داعش و دشمنان اسلام و پياده سازى مفاهيم اسلامى بدون قصد براى به دست آوردن دستاوردهاى شخصى مى باشد. 8-نزديكى به مرجعيت عراق در حقيقت به معنى پايبندى به اجراى فتوى طبق موازين شرعى -كه مهم ترين آن جهاد در راه خدا و فداكارى است- مى باشد و نه صرفا ادعاى نزديكى به مرجعيت. 9-از نظر دينى تقسيم بندى به عنوان عراقى و ايرانى در فتواى مرجعيت وجود ندارد بلكه چارچوب فتوى اسلام و در راه خدا بودن است پس بنابراين برادران نيروهاى چهارگانه عناوين و پشتيبانى هاى خود را از عتبات مقدسه دريافت كرده اند و نه از مرجعيت. پس اگر بگوييم كه عتبات مقدسه مرتبط با مرجعيت است پس بايد عتبات، حشد را با تمام اصناف و نيروهاى آن پشتيبانى كند چراكه مرجعيت براى همه است و نه براى طرف يا گروه خاصى. ولى ما مى دانيم كه همانطور كه نماينده مرجعيت در لبنان آقاى حامد الخفاف فرمودند عتبات مرتبط با اداره اوقاف شيعه و نيروهاى نظامى مرتبط با فرماندهى نظامى كشور هستند و اداره اوقاف و فرماندهى طبق قانون مرتبط با دولت هستند و ربطى به مرجعيت ندارند. اين نيروهاى چهارگانه سعى در جداسازى وضعيت وعناوين خود با نام مرجعيت عراق داشتند ولى همانطور كه در سطرهاى سابق بيان كرديم اين اقدام صحيح نبوده است ولى اين نيروها به اين تقسيم بندى ها براى خود تحت اين عناوين ادامه دادند كه اين اقدام آن ها تفاوتى با نيروهاى نظامى كه داراى عناوين سياسى هستند، ندارد و هرآنچه كه بر آن نيروهاى نظامى-سياسى منطبق است، بر اين نيروهاى چهارگانه نيز منطبق است. ممكن است برخى از آنان اين گونه تفسير كنند كه ما نيروهايى عراقى هستيم ولى نيروهاى غير ما ايرانى هستند و اين تقسيم بندى همانطور كه بيان شد، تقسيم بندى اسلامى نمى باشد، البته كه اگر كسى ايمان به ضرورت و اهميت كشور اسلامى ايران داشته باشد پس اين اعتقادى حق است و اعتقاد باطلى نيست زيراكه بالاترين منصب در اين كشور فقيهى است كه دعوت به اسلام مى كند و به همين خاطر مى بينيم كه مرجعيت به ديدارهاى خود با مسئولين ايرانى ادامه مى دهد و اما اگر كسى به اصل ولايت فقيه اعتقاد داشته باشد يا اگر كسى چنين اعتقادى نداشته باشد، پس اين مسأله مرتبط با جانب فقهى است چراكه فقها، برخى از آنان به اين اصل اعتقاد دارند و برخى نيز به اين اصل اعتقاد ندارند و اين موضوع عملا نزاع و اختلافى را به وجود نمى آورد زيرا آيت الله العظمى سيد على خامنه اى دام ظله نسبت به ارتباط با مرجعيت عراق كه آيت الله العظمى سيد على سيستانى است وجوب و تأكيد دارند. @rozaneebefarda ادامه👇
بیانیه معاونت عقیدتی حشدالشعبی به مناسبت جدایی تیپ‌های چهارگانه عتبات [صفحه ۲از۲] از طرفى ديگر آقاى سيستانى در بسيارى از جزئيات امور دخالت داشته اند مانند قانون دولت موقت و يا اين كه نوشتن قانون اساسى جديد عراق از طرف اشخاصى كه منتخب مردم هستند باشد و همچنين دستورات سياسى كه در نماز جمعه به نام مرجعيت عراق بيان مى شود نيز از نظر واقع گرايى همان سخنان و عمل ولايت فقيه است درحاليكه مرجعيت آقاى سيستانى دام ظله برپايه منافع اسلامى مى باشد. آنچه كه اخيرا اتفاق افتاد اين است كه هنگامى كه برادر ابوفدك به جانشينى شهيد المهندس معين شدند اين نيروهاى چهارگانه بيانيه اى در رد اين جانشينى صادر كردند و اين اقدام مغاير با قوانين نظامى است و اين درحالى است كه تبعيت از قوانين نظامى براساس فتواى آقاى سيستانى دام ظله واجب مى باشد چراكه درصورت سرپيچى شاهد هرج و مرج خواهيم بود. البته كه اگر نيروهاى چهارگانه نظر خاصى داشتند پس شايسته بود كه وارد گفتگوهايى با حشد مى شدند تا به باورى مشترك با آن ها برسند ولى معيار، اطاعت و التزام به دستورات و قوانين نظامى است حتى اگر خلاف نظر شخصى باشد و آنچه كه تأسف برانگيز است اين است كه برخى از علماء دين، نيروهاى چهارگانه كه برادر ما هستند را به عدم التزام و پايبندى به قوانين نظامى تحريك مى كنند!! و اما اين ادعا كه پست ها و مناصبى به اين نيروهاى چهارگانه داده نمى شود پس اين موضوع مرتبط با فرماندهى حشد است و از نظر واقع گرايانه نيز آنان در حال حاضر قسمت مهمى از حشد را در دست دارند درحاليكه نفرات آن ها نسبت به بقيه حشد بسيار محدود مى باشد و به طور كل اين اصرار بر گرفتن پست و منصب صحيح نيست و با عمل در راه خدا تناسبى ندارد ولى نيروهاى چهارگانه براى ارتباط با وزارت دفاع به اين وزارتخانه رفتند ولى با اين موضوع رو به رو شدند كه طبق قوانين وزارت دفاع درصورت پيوستن به اين وزارت مناصب خود در حشد را از دست خواهند داد!! پس به حشد بازگشتند با اين پيام كه يا مناصبى دريافت مى كنند و يا اين كه جدا خواهند شد!! همچنين خروج اين نيروها از حشد باعث تضعيف حشد مى شود و كسى كه ادعاى ارتباط با مرجعيت را دارد بايد در اتحاد حشد سهيم باشد زيرا دشمنان از زمان تشكيل حشد تا به امروز سعى در تضعيف و جنگ با اين نهاد نظامى را داشته اند. اما بيرون دادن اين اختلاف از ابتدا به بيرون از حشد موضوعى خطرناك است كه به نفع حشد نمى باشد و ضرورى است كه علماى دين به اين نيروها نصيحت كنند تا از حشد محافظت شود و نه اين كه اختلافات را عميق تر كنند يا يكى از طرف هاى اين اختلاف باشند و نيز برخى از آنان مى گويند كه كاركنان و متوليان حشد فضا را براى مرتبطين با حوزه نجف باز نمى كنند و من مى گويم كه هيچ كس را نسبت به پيوستن و ارتباط با امور عقيدتى منع نكرده ايم بلكه ما سعى كرديم كه هر طلبه اى را براى عمل با خود جذب كنيم. همچنين همانطور كه سخنگوى فرمانده كل نيروهاى مسلح تصريح كرد حكم نخست وزيرى امرى ادارى و نظامى بود، به عبارتى ديگر از آنجا كه آنان اصرار بر جدايى داشتند پس فرمانده كل نيروهاى مسلح براى محافظت از آنان و طبق صلاحيت هاى خود فرمانى مربوط به ارتباط اين نيروها با خويش صادر كرد. شايان ذكر است كه اين نيروهاى چهارگانه و افرادى كه با آنان هستند بر اعطاى مناصب و پست هايى بدون ملاحظه و تفاهم با تركيب بندى حشد و نيروهاى آن اصرار داشتند و اين موضوع شبيه سهمبندى حزبى است كه مرجعيت آن را رد مى كند. اميد داريم كه برادران در نيروهاى چهارگانه بر روى گفتگو درمورد موضوعات اختلافى با روحيه اى اسلامى و به دور از ديكته كردن تحت هر نام و عنوانى كار كنند و تلاش كنند كه در نهايت برادرى مشكلات را حل كنند چراكه همگى با دشمنان جنگيده اند و فداكارى هايى انجام داده اند. ؟ @rozaneebefarda
💥نان نفوذیها در اختلاف‌افکنی و فتنه‌گری است و ابزارشان سخن‌چینی! آنان با تملق گویی یک طرف ماجرا وارد محدوده قرمز و اندرونی جبهه انقلاب می‌شوند با اطلاعات داخلی، با دست انقلابیون بر صورت یک دسته دیگر سیلی می‌زنند وقتش که فر برسد با مشت بر فرق همین ارباب بدلی شان خواهند کوفت آنان هرگز از ارباب اصلی شان دست برنمی‌دارند افسوس که چقدر ساده اندیش اند نفوذپذیران و چقدر خوش خیال اند که گمان می‌کنند می‌توانند عناصر آموزش دیده را به آسانی جذب و بکارگیری کنند حالا این اول راه است‌ در ماه‌های آینده که همین خبرچینی ها موجب گیس و گیس کشی و آبروریزی بین نیروهای انقلابی شد، آنوقت حضرات خودعاقل پندار همپیاله نفوذی ها، خواهند فهمید چه خبطی کرده‌اند اما آن زمان خیلی دیر شده است. فعلا که حضرات خود را عقل کل می‌پندارند و به توصیه‌های دوستان هم بی‌توجه اند اما زودا که با لگد دشمن از خواب ناز بلند می‌شوند. حاج باقر باید در پالایش اطرافیان بیشتر دقت کند دکتر زاکانی هم با نخبگانی انقلابی قم بیشتر بنشیند کار این‌قدرها که فکر می‌کنید آسان نیست! خود دانید... @rozaneebefarda
پیام رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت روز معلم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است: بسمه تعالی روز معلم را به همه‌ی معلمان عزیز که در مدارس و دانشگاهها و حوزه‌های علمیه به پرورش اندیشه و دانش کودکان و جوانان کشور میپردازند تبریک میگویم. این سخن امام خمینی که معلمی را شغل انبیا دانستند، یک شعار تبلیغاتی نبود، سخن قرآن بود که فرموده است: ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحمکة... تزکیه و تعلیم و کتاب و حکمت الهی چهار واژه‌ی کلیدی در دعوت اسلام و همه پیامبران است. واژه کلیدی دیگر قیام به قسط است. در مدرسه نبوّتها، نسلهای بشر با کتاب و حکمت، آموزش وپرورش می‌یابندو آنگاه زندگی عدالت‌محور بنا میکنند و جوامع بشری بدین ترتیب به هدفهای آفرینش انسان نزدیک میشوند. نظام اسلامی با همین هدف یعنی شکل‌گیری یک جامعه‌ی دینی عادلانه و آرمان‌خواه پدید آمد، و طبیعی است که نظام آموزشی کشور نیز نمیتواند هدفی جز هدف کلّی نظام داشته باشد. کودک و نوجوان و جوان در کشور اسلامی می‌آموزد که استعداد و توان بالقوه‌ی خود را برای ارزشهای متعالی ملی یعنی ارزشهای اسلامی و انقلابی شکوفا کند و به‌کار گیرد. این آموزش حیاتی و سازوکار تحقق آن، همان کار بزرگ و جهاد مبارکی است که معلمان عهده‌دار آن شده‌اند. اسلام ما را به علم نافع فرا میخواند، علم نافع از سوئی جوان ایرانی را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور و ملتش مجهز میسازد، و از سوئی به او هویت می‌بخشد و او را از وزانت و اعتبار روحی و معنوی و اعتماد به نفس برخوردار میکند. نسل جوانی که در این مسیر، صیرورت و پرورش می یابد، ثروتی آن‌چنان انبوه و ذخیره‌ئی آنچنان عظیم است که هیچ پدیده‌ی ارزشمند دیگری برای کشور با آن برابری نمیکند. این ثروت، محصول کار و انگیزه‌ی معلمان در مدارس و دانشگاهها و حوزه‌های علمیه است. رحمت و فضل خدا بر دستهای پرکار و دلهای پر انگیزه‌ی آنان باد. نسل جوان ما بحمدالله الگوهای درخشان و برجسته‌ئی را هم میشناسد که در دنیای مادی امروز نظائر آنها را کمتر میتوان یافت. از شهید چمران و شهید آوینی تا شهدای هسته‌ئی و تا شهید سلیمانی و تا شهید بزرگوار مطهری که در دهه‌ی سی از عمر خود در حوزه‌ی قم و دانشگاه تهران درخشید و در دهه‌ی پنجاه با بال شهادت به ملکوت اعلی پرکشید. درود خدا بر شهیدان و سپاس ما به معلمان و خوشامد ما نثار نسل جوان خوش عاقبت ملت ایران باد. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ @rozaneebefarda
اولین نامه‌ی پویش مطالبه مجلس انقلابی خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم پویش @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 متن نامه جهت مطالعه و توسط عموم نخبگان و مردم انقلابی، ارائه می‌گردد: 📝بسمه تعالی نمایندگان منتخب مجلس یازدهم در سراسر کشور سلام و رحمة؛ 🔹اکنون که حوادث انتخابات مجلس یازدهم با تمام فراز و نشیب‌ها گذشته و مردم با اعتماد به تفکر انقلابی در اکثر حوزه‌های انتخابیه‌ی سراسر کشور، نامزدهایی که شعارهای انقلابی مطرح کرده بودند را برگزیده‌اند و به زودی مجلس یازدهم وارد میدان عمل خواهد شد، ما جوانان دغدغه‌مند بر خود لازم می‌دانیم در تمامی مسائل پیش رو کمافی‌السابق تحلیل و نظر خود را به نمایندگان مردم منتقل نماییم. ما معتقدیم انتخابات پایان خط مردم‌سالاری نیست بلکه آغاز دوران رصد و امر به معروف توسط مردم و نخبگان است و در این راستا نظرات خود را در مورد اولین و یکی از مهم‌ترین آزمون‌های پیش‌روی منتخبان مجلس یازدهم بیان می‌کنیم. 🔸روزهای ابتدایی مجلس همیشه به تعیین ترکیب کمیسیون‌ها و هیئت رئیسه‌ی مجلس می‌گذرد و این بزنگاه در افکار عمومی و محافل نخبگان، برآیند مسیر فعالیت یک مجلس را عیان می‌سازد. آن‌چه ما را بر آن داشته که این سیاهه را خطاب به شما به نگارش درآوریم، دغدغه‌ی عدم تکرار روند معیوب گذشته در تعیین ترکیب مجلس علی الخصوص روند انتخاب رئیس مجلس است که پیشانی و نماد قوه‌ی مقننه در نگاه مردم و قانون اساسی کشور شناخته می‌شود. اعتقاد ما بر این است که بسیاری هزینه‌هایی که در سال‌های گذشته از جانب مجلس‌های نهم و دهم به کشور وارد شده است، به نوعی به این روند و شخص رئیس مجلس هم مرتبط می‌شود. از این رو به جد خواهان آن هستیم که در انتخاب رئیس مجلس آینده، تنها معیارهای انقلابی و کارآمدی بیش‌تر مد نظر قرار گیرد. 🔹واضح و مبرهن است که با توجه به ترکیب مجلس یازدهم که اکثریت قاطع کرسی‌ها در اختیار کسانی است که خود را انقلابی نامیده‌اند، لازم به عدول از معیارها برای مقابله با جریان غربگرا نیست و توقع می‌رود رقابتی همراه با رفاقت بین نیروهای انقلاب برای انتخاب کارآمدترین و انقلابی‌ترین رئیس مجلس ممکن اتفاق افتاده و تحت هیچ شرایطی، هیچ مسأله‌ی فرعی بر معیارها و شاخص‌های رئیس مجلس اصلح، سایه نیاندازد. این معیارها به نظر ما شامل موارد ده گانه‌ی زیر می‌باشد: ۱- تجربه‌ی کافی و تسلط کامل نسبت به فرآیندهای تقنینی و سازوکارهای مجلس ۲- پایبندی به اصل اساسی شفافیت در خصوص عملکرد مجلس و نمایندگان ۳- مبارزه‌ی صریح و بدون هیچ خط قرمز با فساد؛ چه از درون گروه خودی باشد چه بیرون و اشتهار به فسادستیزی در افکار عمومی مردم، جوانان و نخبگان سیاسی جریان انقلاب ۴- مورد اطمینان، وثوق و اجماع بودن بین طیف‌های گوناگون جریان انقلاب و وحدت آفرینی در بدنه‌ی سیاسی کشور و مجلس ۵- گذشته‌ی سیاسی و مدیریتی قابل دفاع ۶- عدم انحراف از خط انقلاب، امام و رهبری یا سکوت غیرانقلابی در بزنگاه‌هایی چون فتنه ۸۸، برجام، لوایح مرتبط با FATF ۷- متعهد به عدم استفاده‌ی سیاسی، انتخاباتی و شخصی از جایگاه ریاست مجلس به نفع خود یا اطرافیان ۸- متعهد به عمل بر مبنای خرد جمعی و رفتار طبق مر آیین‌نامه‌ی مجلس ۹- به معنای واقعی کلمه طرفدار عدالت و تقدم عدالت بر توسعه ۱۰- مدیریت بر مبنای اصول گفتمان اصیل انقلاب و اولویت ندادن به تکنوکرات‌های ویران‌گر در سطح سیاست‌گذاری و تقنین 🔸جوانان انقلاب در این بزنگاه مهم مجلس یازدهم به خوبی تک تک کنش‌های منتخبان را زیر نظر دارند و برای حفظ این مجلس بر ریل انقلاب مصمم هستند. امید است با انتخاب انقلابی‌ترین گزینه از میان افراد مطرح برای کرسی ریاست مجلس، گام اول در بازگرداندن مجلس به شأن و جایگاه اصلی خود در پیشبرد اهداف انقلاب و نظام اسلامی را برداشته و راه را بر تقلیل مجلس انقلاب به سکوی پرش به دیگر قوا ببندید که ملت ایران طعم واقعی مجلس وکیل الملة را چشیده و نام شما را در تاریخ از وکیل الدوله‌های سیاست باز تفکیک نمایند. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✍️ثبت امضای الکترونیکی از طریق لینک زیر: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeQhtNH60rXtll-EqDl5R6mQvQFYmFnvZ7jHITdcAqi-npGCg/viewform?usp=sf_link 🗣بدین‌وسیله از تمامی جوانان و مردم انقلابی ایران دعوت می‌شود تا با انتشار این پیام در شبکه‌های اجتماعی، عضویت در کانال تلگرامی پویش و ثبت خود با این پویش همراه شوند. @rozaneebefarda
ماجرای تأسف بار توسط 👇👇👇 http://www.jahannews.com/news/726338 🔶حاشیه او مرید رئیس جمهور فعلی است که حرف و حدیث های کاملا جدی در مورد جعلی بودن مدرک او نیز وجود دارد و هنوز که هنوز است به هیچ کجا و هیچ کس پاسخگو نبوده است. آیا جعل مدرک در میان به یک اپیدمی تبدیل خواهد شد؟! @rozaneebefarda
زندگی بر دهانه آتشفشان در ستایش انقلاب اسلامی [صفحه 1از 2] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 استاد شهید ، شاگرد برجسته آیات بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی است. عقبه مطالعات حوزوی او به اندازه ای هست که هیچ کس را یارای آن نباشد که او را از سرآمدان علمای معاصر حوزه قم نشناسد. مطهری یک حقیقت است؛ حقیقتی انکارناشدنی و البته همچنان ناشناخته. شهید مطهری هنوز و همچنان مسئله جامعه ایرانی است؛ شناخت سلوک سیاسی و مشرب علمی او، همچنان گره گشاست و تکثیر و تکرار مطهری، همچنان خلأ راهبردی حوزه علمیه در عصر استقرار است. مطهری گرچه به فلسفه دانی و فقاهت و قلم و خطابه و روزآمدی و انقلابی گری و نوگرایی مشهور است اما هنوز ابعاد ناشناخته ای از زندگانی او وجود دارد که استفاده کامل از برکت وجودی وی در گرو دستیابی بدان است. شهید مطهری در نیمه دوم دهه 30 و در دوران زعامت آیت الله بروجردی، همپای برخی استادانش و همراه با بعضی هم طرازانش، بر طرح متمرکز بود. طرحی که بعد از مدت ها هم اندیشی نخبگان و بزرگان حوزه قم، به نتیجه رسید و تنها یک قدم مانده به اجرا، در اتفاقی تلخ و باورناپذیر، تأییدیه اولیه زعیم قم را از دست داد و ناگزیر همه رشته ها به چشم برهم زدنی پنبه شد و به تاریخ پیوست! شکست طرح تحول حوزه در دهه 30 ریشه در دو عامل اصلی داشت؛ 1- کهنه اندیش و ایستایی که هر تغییری را دشمن دیانت و روحانیت تلقی می کردند و این طرح را عامل برهم خوردن روزگار عافیت می پنداشتند. همینان مهم ترین جریان مخالف در مقابل بعض اصلاحات حوزوی آقای بروجردی در قم و نجف بودند. 2- معدود اطرافیان و بعض اعضای بیت آیت الله بروجردی که مع الاسف علاوه بر کج اندیشی، آلوده به هم بودند! همین جماعت ایضا زمینه تحریک و سرکوب فدائیان و فاصله گرفتن برخی فضلای وقت از بیت آقای بروجردی(خاصه امثال امام خمینی و مطهری و بهجت و...) را فراهم کردند. شکست اصلاحات حوزه علاوه بر آنکه زمینه روزآمدی و تحول ساختاری نهاد روحانیت را از بین برد، کناره گیری امام از بیت آقای بروجردی، قهر آقا مرتضای حائری از قم و کوچ مرتضی مطهری به تهران را در پی داشت! در واقع با این اتفاق تلخ، سه نسل مؤثر از حوزویان از نقش آفرینی جدی در تحولات حوزه، برکنار ماندند. زندگانی مرحوم مطهری در بدو ورود به تهران، با تلخی های فراوانی همراه بود؛ شاید مرور آن مقطع، تسکینی باشد برای طلاب مجاهدی که این روزها با سختی معیشتی به مجاهده علمی مشغولند. مطهری اما آبدیده بود، صبر کرد، تلاش کرد و دوام آورد. او در مدتی نه چندان طولانی با محیط جدید خود را وفق داد بدون آنکه رنگ محیط به خود بگیرد. دوران تأثیرگذاری مجتهد اراده مند قم در تهران آغاز شد؛ او در دانشگاه تدریس داشت اما برخلاف برخی علمای تهران، به درس و بحث بسنده نکرد و این بود که به مرور از محافل مذهبی مانند گرفته تا مجامع روشنفکری مانند انجمن های اسلامی معلمان و مهندسان و حسینیه ارشاد، رد پایش پیدا شد. روح حقیقت طلب مطهری موجب شد پرسش های تازه را به معارف دین عرضه کند و با استنطاق از منابع دینی، پاسخ های عمیق، اجتهادی و روزآمد را به مخاطب ارائه دهد و همین روند بود که بر محبوبیت و تأثیرگذاری جدی او در پایتخت افزود. در کنار برداشت های اجتهادی و تعامل گسترده با طیف های مختلف فکری، شاخصه مهم مطهری اما، فاصله گذاری عقیدتی و فکری او با پیروان مکاتب انحرافی و نحله های التاقاطی بود. مطهری گرچه به اقتضای تکلیف با همگان نشست و برخاست داشت (که البته ممکن است در تحلیل های پسینی نقدهایی نیز بدان وارد باشد)، اما هم مطهری و هم همنشینان او خوب می دانستند که نمی توان در او طمع کرد. این است که مطهری گرچه از تاسیس متاع تا تشکیل حسینیه ارشاد، با امثال بازرگان و سحابی و دیگران همنشین بود اما هرگز هضم نشد و هیچ کس نتوانست او را مصادره کند. او خودش بود! چنانکه همنشینی با امثال هم نتوانست طهارت سیاسی او را به ننگ و عار درباری بودن بیالاید. ادامه یادداشت در: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4161 @rozaneebefarda ادامه👇
زندگی بر دهانه آتشفشان در ستایش انقلاب اسلامی [صفحه 2 از 2] تنها بازخوانی محققانه سلوک سیاسی-اجتماعی مطهری است که از تصویرسازی های تحریف شده در مورد مطهری پیش گیری خواهد کرد. چه اینکه این روزها تلاش هایی صورت گرفته برای مصادره یا تحریف مطهری؛ نمونه اگر بخواهید خاطرات (همان ) که توسط و با پول بیت المال مسلمین در داخل چاپ شد و در آن مطهری را تلویحا درباری نامیدند و بلکه درباری شدن امثال نصر(که پدرش درباری بود) را به توصیه او دانستند! یا چنان که در مهرنامه و سیاست نامه خواست تصویری و به سان از مطهری ارائه دهد و او را که اسوه انقلابیون بود، در مقابل آنان جا بزند! برداشت های آکنده از زمان پریشی و تحریف، چونان که در یادداشت های پراکنده امثال می بینیم نیز نسبت روشنی با حقیقت مطهری ندارد و لذا تلاش نافرجام دوستانش در برای جا زدن مطهری در زمره حلقه ، نیز ناروا و بیراه است(چه اینکه جناب جعفریان خود بهر می داند مطهری با کدامین انگیزه و با کدامین شرط و شروط که همه در خدمت به سربازان نهضت امام بود، حضور موقت در دارالتبلیغ را پذیرفت) مطهری اما برخلاف بافته های اغیار، نه چونان شریعتی و بازرگان التقاطی است و نه آنچنان که نصر و سایر درباریان به دروغ در پی القای آنند، درباری است! و نه آنچنان که آرزومندند و تلاش مذبوحانه شان را در این جهت بکار بسته اند، اعتدالی است! اسوه های اعتدالی ها نه امثال مطهری که به حق کسانی مانند است. کسی که از ابتدای نهضت امام تا پایان، سیاست یک به نعل و یکی به میخ را در پیش گرفته بود و آنچنان می نمایاند که نبود و آنچنان بود که نمی نمود! همین است که شریعتمداری و نهضت آزادی هر دو در آستانه پیروزی بر طبل تفرقه در صفوفق انقلابیون کوفتند و به بهانه حفظ قانون اساسی مشروطه، آخرین تلاش ها را برای حفظ سلطنت و شاه به کار بستند! مطهری صریح بود، گرچه در ترویج حق، راه تعامل را نمی بست و با پیروان مکاتب باطل گاه ساعتها وقت گرنمایه به گفت و گو خرج می نمود اما، او کسی نبود که پیشه کند و به اقتضای منافع شخصی یا باندی، از حق گویی کوتاه بیاید. این بود که در کارنامه مطهری، همواره مواجهه های جدی با جریان های فکری مختلف را می بینیم؛ گاه با پورداوود(از بانیان باستان گرایی در دوران جدید) سینه به سینه می شد، گاه دست رد بر سینه مجاهدین می کوفت، گاه در دل دانشگاه تهران با و به محاجه می نشست، گاه شلاق بیداری بر فرق فرقان بدلی می زد و گاهی دیگر به زهدفروشی و انحراف آشکار امثال خرده می گرفت. مخالفت با (معلم پرشور خراسانی که خود مطهری در مشهوریتش نقش اساسی داشت) را اگر تکلیف می دانست، دریغ نمی کرد؛ حتی اگر طرفداران متعصب شریعتی تا مرز دشمنی با او پیش بروند. بازرگان و نهضت آزادی اما، پیچیده ترین جریانی بود که مطهری در آخرین روزهای زندگانی در تدارک جدا کردن راهش از آنها بود. همو البته در بدو ورود امام به تهران و در جابجا کردن محل سکونت امام، سیلی های سختی به فرزندان معنوی نهضت آزادی زده بود اما فرزندان فکری شریعتی فرصت برای تمام کردن این پروژه دشوار را به او ندادند و مطهری آخرین برگ دفتر عمرش را به خط خون امضا کرد. مطهری نه ربطی به درباری ها دارد، نه رابطه ای با التقاطی ها دارد، نه نسبتی با اعتدالی ها! مطهری مطهر است و این است که او را به حق باید اسوه دانست. اسوه ای که علی رغم تأکید امام بر آثار نابش، و علی رغم تصریحات رهبری حکیم انقلاب اسلامی، هنوز که هنوز است در زادگاه فکری خویش (حوزه مقدسه) گمنام و غریب است. شاید بتوان برای قصور و تقصیر برخی متولیان حوزوی در چهار دهه گذشته در محجوریت آثار این شهید در حوزه، توجیهی آورد اما حتما هرگز نمی توان از قصور و تقصیر جریان انقلابی حوزه در بازخوانی مشرب فکری و سلوک سیاسی شهید مطهری، به آسانی درگذشت. روزگار غربت این روزهای جریان انقلابی حوزه، حاصل بی مهری به اسوه هایی است که بازخوانی زندگانی شان، چونان شمشیری بران، و را یکجا کنار خواهد زد و شعار انقلاب اسلامی و آرمان و منویات رهبری را به عینیت نزدیک تر خواهد کرد. این روزهای بیش از هر زمان دیگری به مطهری نیازمندیم؛ آنکه به حق معلم شهید انقلاب اسلامی است. @rozaneebefarda
صد ها نفر از معترضان به محدودیتهای به کنگره ایالتی میشیگان در در پیامی توییتری از این اقدام حمایت کرده است این اتفاقات احتمال تجزیه را در آمریکا بسیار بیشتر می کند در حال برخورد به است ۱۹ @rozaneebefarda
جیغ بنفش رسانه برجامی نسبت به نامه 400 نفر از طلاب و فضلای قم با درخواست برخورد قضایی با عوامل ولنگاری فضای مجازی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔶روزی نامه آرمان که از آن به عنوان ارگان خانوداگی هاشمی رفسنجانی تعبیر می شود، در واکنش به نامه اخیر 400 نفر از طلاب و فضلای قم، تعابیر سخیف و رادیکالی به کار برده و تلاش کرده با هوچی گری، مطالبه قانونی و معقول طیف مهمی از روحانیان قم را تخطئه کند. 🔳این سنخ جیغ های بنفش نشان از آن دارد که تیر به هدف خورده و مطالبه باید تا وصول به نتیجه مطلوب ادامه یابد. روشن است که تلاش مذبوحانه نفوذی ها برای به حاشیه کشاندن قم و روحانیت، پیشگیری از این سنخ مطالبات به حق و قانونی است. 🔶در بخشی از چنین نوشته اند: اصولگرايان تندرو و گروهي که در کشور به دلواپسان مشهور شده‌اند، در برابر هر پديده اجتماعي که براساس ميل و نظر آنان نباشد، آسان‌ترين راه را برمي‌گزينند و تلاش مي‌کنند با ماهيت وجودي آن پديده مبارزه کنند. اين بار نيز ماجراهاي پيش آمده در شبکه اجتماعي اينستاگرام بهانه‌اي شده تا اين دلواپسان بار ديگر با نوشتن نامه، درخواست فيلتر شدن اين شبکه اجتماعي را داشته باشند. به‌تازگي نامه شکواييه اين بار از سوي طلاب منتشر شده که با 400 امضا خواستار بازداشت و محاکمه وزير ارتباطات و ابوالحسن فيروزآبادي دبير شوراي عالي فضاي مجازي شده‌اند. پس از نافرجام ماندن فيلترينگ تلگرام، بسياري فكر مي‌كردند كه شايد ديگر شاهد اين سياست نباشيم، اما ظاهرا ماجراي فيلترينگ ادامه‌دار شده است و به زودي شايد شاهد تكرار آن داستان براي اينستاگرام باشيم. اصولگرايان خاص در بيشتر مواقع در قامت موافقان فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي ظاهر شده‌اند و از اين رو به نظر مي‌رسد با توجه به تغييرات ايجاد شده به ويژه در پارلمان، اين تقابل‌ها بر سر بودن يا نبودن اينستاگرام در ماه‌هاي آتي شدت بيشتري بگيرد. تا اينجاي کار عليرضا زاکاني، از اعضاي جبهه پايداري که از قرار معلوم در جريان نشست اخير گزينه‌هاي اصلي رياست پارلمان به ازاي کرسي مرکز پژوهش‌ها از رقابت با قاليباف سر باز زده، به نامه 400 طلبه براي بازداشت آذري‌جهرمي و فيروزآبادي واکنش نشان داده است. متن کامل در: 👇 https://www.pishkhan.com/news/179016/ 🔶حاشیه این همه فحش و برچسب در یک یادداشت، بیش از هرچیز ماهیت رادیکال این جماعت بلندآواز و میان تهی را نشان می دهد! استفاده از تولیدات رسانه ای نفوذیها و خبرچینان حوزوی در این یادداشت نیز جالب توجه است! البته اشاره به شخص یا تیم خاصی نداریم. نفوذی ها در مشغول کارند! @rozaneebefarda