پس از جنگی سخت، در حالی که دو بازوی #نافع شکسته بود، #اسیر کرد و به شهادت رساند😭
پس از #شهادت بسیاری از اصحاب امام #حسین، دشمنان به سوی خیمهها #حمله بردند. شمر نیزه خود را در خیمه امام #حسین فروبرد و فریاد زد که #آتش بیاورید تا این خیمه را با #اهلش بسوزانم.😔 امام او را #نفرین کرد و حتی دوستش، شَبَث بن رِبعی، نیز او را سرزنش نمود. یک بار دیگر در عصر #عاشورا و قبل از شهادت امام #حسین، شمر قصد داشت به خیمه #امام، که خاندانش نیز در آن بود، حمله کند و آن را به #تاراج برد؛ اما #امام او را از این کار برحذر داشت و شمر بازگشت.
به #شهادت رساندن امام #حسین(ع)😭😭
شمر به #تیراندازان دستور داد تا بدن #امام را هدف قرار دهند😔 سپس با فرمان او، همه به سوی امام #حمله بردند و کسانی از جمله سِنان بن اَنَس و زُرْعَة بن #شریک #ضربههای نهایی را بر #امام وارد کردند.
درباره کسی که سر امام #حسین را از تن جدا کرد، روایات گوناگونی وجود دارد که در برخی از آنها از شمر نام برده شده است. به گفته واقدی، شمر امام #حسین(ع) را کشت😭 و با اسب🐎 خود بدن آن #حضرت را لگدکوب کرد.در برخی روایات گفته شده است که وی بر #سینۀ امام نشست و سر او را از قفا جدا کرد😭😭. در زیارت ناحیه #مقدسه نیز شمر قاتل امام #حسین(ع) معرفی شده است
عبیداللّه بن زیاد، به فرمان یزید بن معاویه، اسرای #کربلا و سرهای #شهدا را با شمر و همراهانش به سوی یزید در #شام فرستاد. شمر نزد یزید سخنان #توهین آمیزی دربارۀ #امام و دیگر شهدای #کربلا بیان نمود.😭
پس از بازگشت اهل #بیت علیهم السلام به #مدینه، شمر نیز با پایان یافتن #مأموریتش به #کوفه بازگشت. گفته شده است که او #نماز میخواند و از #خداوند طلب بخشش میکرد و در توجیه شرکت در قتل امام #حسین میگفت که از امرای خود فرمان برداری کرده است.
سرنوشت شمر
در پی قیام #مختار ثقفی در سال ۶۶ قمری، شمر در #جنگ علیه او شرکت کرد اما #مختار وی و دیگر امرای اموی را در #جنگ جَبّانة السَبیع (از محلههای کوفه) شکست داد و شمر از #کوفه گریخت. #مختار جمعی را به همراه #غلام خود (زِربی) در پی او فرستاد. شمر غلام مختار را کشت و به قریهای به نام #ساتیدَما گریخت و از آنجا به #قریهای به نام کلتانیه (بین شوش و روستای صَیمره) رفت و نامهای برای مُصعَب بن زبیر فرستاد که آماده جنگ با #مختار بود، اما برخی از #سپاهیان مختار، شمر را محاصره کردند و در حالی که یارانش گریخته بودند، او را #کشتند و سرش را نزد مختار فرستادند و بدنش را پیش سگان🐕🦺🐕🦺 انداختند #مختار نیز سر شمر را برای #محمد بن حنفیه فرستاد.
جایگاه شمر نزد #اهل سنت
شمر از پدرش روایت کرده و #ابواسحاق سبیعی نیز از شمر #روایت نموده است، در حالی که، در منابع اهل سنّت از شمر با نکوهش یاد شده و گفتهاند که او از #قاتلان امام #حسین(ع) بوده و شایستگی برای روایت حدیث ندارد
پانویس
↑ العقد الفرید، ابن عبدربّه، ج۳، ص۳۱۸ـ۳۲۰.
↑ تاریخ مدینه دمشق، ابن عساکر، ج۲۳، ص۱۸۶.
↑ انساب الاشراف، بلاذری، ج۲، ص۴۸۲.
↑ ابن سعد، ج۶، ص۴۶.
↑ فیروزآبادی، ذیل «جشن».
↑ طبقات ابن سعد، ج۶ ص۲۴.
↑ طبقات ابن سعد، ج ۶، ص۴۷ـ۴۸؛ تاریخ مدینه دمشق، ج ۲۳، ص۱۸۷ـ۱۸۸.
↑ انساب الاشراف بلاذری، ج ۲، ص۴۸۷؛ الارشاد شیخ مفید، ج ۲، ص۹۶.
↑ وقعة صفین، نصربن مزاحم، ص۲۶۷ـ۲۶۸؛ تاریخ طبری، ج ۵، ص۲۸.
↑ تاریخ طبری، ج ۵، ص۲۶۹ـ۲۷۰.
↑ وقعة الطف، ابومخفف، ص۱۲۳ـ۱۲۴.
↑ الارشاد شیخ مفید، ج ۲، ص۸۷ـ۸۸.
↑ وقعة الطف، ابومخفف، ص۱۸۷ـ۱۸۸؛ انساب الاشراف بلاذری، ج ۲، ص۴۸۲.
↑ انساب الاشراف بلاذری، ج ۲، ص۴۸۳؛ تاریخ طبری، ج ۵، ص۴۱۴ـ۴۱۵.
↑ انساب الاشراف بلاذری، ج ۲، ص۴۸۳ـ۴۸۴؛ الارشاد شیخ مفید، ج ۲، ص۸۹.
↑ انساب الاشراف بلاذری، ج ۲، ص۴۸۷.
↑ وقعة الطف، ابومخنف، ص۲۰۵؛ انساب الاشراف بلاذری، ج۲، ص۴۸۷؛ الارشاد شیخ مفید، ج ۲، ص۹۶.
↑ تاریخ طبری، ج ۵، ص۴۲۵.
↑ انساب الاشراف بلاذری، ج ۲، ص۴۸۸ـ۴۸۹؛ تاریخ طبری، ج ۵، ص۴۲۶.
↑ انساب الاشراف بلاذری، ج ۲، ص۴۹۳.
↑ تاریخ
پس از شهادت امام #حسین(ع) و غارت و آتش زدن خیمهها،😔 شمر قصد داشت امام #سجاد(ع) را که در بستر #بیماری بود به قتل رساند، اما عدهای مانع او شدند.
شمر از جمله #انسانهای ماجراجویی بود که در حوادث سود شخصی خود را دنبال میکرد و برای نیل به آن از هیچ عملی #روگردان نبود. وی را مردی #ابرص و #زشت روی توصیف کردهاند. امام #حسین علیهالسلام در روز #عاشورا به شمر گفت: «رسول خدا راست گفت که گویا سگ سیاه🐕🦺 و 🐩سفیدی را میبینم که خون اهل #بیتم را میآشامد». در زیارت ۱عاشورا از شمر با لعن و #نفرین یاد شده است
حوادث پس از #عاشورا
در یازدهم محرّم ۶۱، ابن سعد دستور داد سر ۷۲ تن شهدای #کربلا را از تن جدا کنند😭 و به همراه شمر و تنی چند از فرماندهان سپاه به #کوفه، نزد ابن زیاد ببرند. قبیلههایی که در نبرد #کربلا شرکت کرده بودند، برای جایگاهیافت
🔲 تاريخچه اوّلين مجلس روضه خواني
✔️ اوّلين مجلس روضه خواني، آن روز در زمين تشكيل شد كه حضرت آدم (عليه السلام) به زمين هبوط كرد و برايِ پذيرش توبه اش از ترك اولايي كه مرتكب شده بود، با تعليم جناب جبرئيل متوسّل به نام هاي مبارك اصحاب كساء (۵ نور مقدس) شد.
همين كه اسم پنجمين آنان به زبان جاري شد كه:
"يا قَديمَ الاحسانْ بِحَقِّ الحُسَين" احساس تأثّري در دل كرد و چشمش اشك آلود شد.
با تعجّب سِرَّش را از جبرئيل امين جويا شد و جبرئيل شمّه اي از وقايع حزن انگيز عاشوراي نيامده را براي حضرت آدم (عليه السلام) بيان كرد و او را گريانيد.
🏴 آري آن روز جبرئيل روضه خوان شد و آدم، مستمع.
📚 نفس المهموم، صفحه ۳۲
هدایت شده از تاریخ تشیع
🔲 تاريخچه اوّلين مجلس روضه خواني
✔️ اوّلين مجلس روضه خواني، آن روز در زمين تشكيل شد كه حضرت آدم (عليه السلام) به زمين هبوط كرد و برايِ پذيرش توبه اش از ترك اولايي كه مرتكب شده بود، با تعليم جناب جبرئيل متوسّل به نام هاي مبارك اصحاب كساء (۵ نور مقدس) شد.
همين كه اسم پنجمين آنان به زبان جاري شد كه:
"يا قَديمَ الاحسانْ بِحَقِّ الحُسَين" احساس تأثّري در دل كرد و چشمش اشك آلود شد.
با تعجّب سِرَّش را از جبرئيل امين جويا شد و جبرئيل شمّه اي از وقايع حزن انگيز عاشوراي نيامده را براي حضرت آدم (عليه السلام) بيان كرد و او را گريانيد.
🏴 آري آن روز جبرئيل روضه خوان شد و آدم، مستمع.
📚 نفس المهموم، صفحه ۳۲
🔻روز اول ماه صفر, ورود
اهل بیت حضرت سید الشهدا(ع)
به شهر شام
از امام سجاد(ع) سؤال کردند در این سفر
به شما کجا از همه سختر گذشت
فرمودند: الشام الشام الشام🔺
🍃💐🍃🏴
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
سیدعلیرضا:
#بسم #الله #رحمان #الرحیم
زید بن علی بن الحسین
علیه سلام
#زید بن علی،(درگذشت:۱۲۲ق) فرزند امام #سجاد(ع) که در رهبری قیام علیه #بنیامیه، زمان امام #صادق علیهالسلام شهید شد.😔 گروهی از #شیعیان، معتقد به #امامت او شدند که به #زیدیه مشهور هستند
نام زید بن #علی
نقش #قیام بر ضد بنی امیه
کنیه #ابوالحسین
زادروز ۷۵ یا ۷۸ یا ۸۰ هجری
زادگاه #مدینه
درگذشت بین ۱۲۰، ۱۲۱ یا ۱۲۲ هجری
لقب(ها) زید #شهید، حلیف #القرآن، زید الازیاد.
پدر امام #سجاد (ع)
مادر #جیدا
همسر(ان) ریطه، دختر عبدالله بن محمد #حنفیه
فرزند(ان) یحیی،عیسی،محمد
#امامزادگان مشهور
عباس بن علی، #زینب کبری، فاطمه معصومه، سید محمد، #شاهچراغ
سایر امامزادگان
زید قرائتی خاص در #قرآن داشت و با تقیه مخالف بود و از کسانی که از #شیخین برائت میجستند، بیزاری میکرد. او مردم را به #تبعیت از کتاب و سنت و #جهاد با ستمگران و حمایت از محرومان و دستگیری #مستمندان دعوت میکرد
#نسب
زید پسر امام #سجاد(ع)، چهارمین امام #شیعیان است. نام مادر #زید به صورتهای گوناگونی ضبط شده است: #جیدا، جید، #حیدان و حوراء. #مختار ثقفی او را به سی هزار درهم خرید و به امام #سجاد(ع) هدیه کرد. او فرزندان دیگری به نامهای #علی، #عمر و #خدیجه از امام #سجاد(ع) به دنیا آورد
القاب و #کنیه
کنیه زید #ابوالحسین بوده استالقاب او عبارتند از:
#زید شهید به خاطر اینکه در قیام علیه ظلم #کشته شد.😔😔
#حلیف القرآن به خاطر این که پیوسته مشغول قرائت #قرآن بود؛
#زید الازیاد.کنایه از مقام او #نسبت به زید بن حارثه، زید بن #ارقم، زید بن #حسن بن علی
#تولد و #شهادت
سالهای ۷۵ق، ۷۸ق، ۷۹قو ۸۰ق سال تولد وی ذکر شده است. او در #مدینه به دنیا آمد.
در مورد سال #شهادت او نیز اختلاف است. سالهای ۱۲۰، ۱۲۱ و ۱۲۲ قمری به عنوان سال #شهادت وی ذکر شده است.
#اساتید
#زید از جمله راویان از پدرش (امام سجاد(ع)) و #برادرش (امام باقر(ع)) و برادرزادهاش (امام #صادق(ع)) بوده است. از جمله #شیوخی که زید از آنها روایت کرده #ابان بن عثمان بن #عفان و #عبدالله بن ابی #رافع بودهاند. همچنین زید، نزد #عروه بن زبیر بن #عوام و واصل بن #عطاء شاگردی کرده است. اگرچه از نظر بعضی #شاگردی وی نزد #واصل بن عطا هم به دلیل #انتساب او به اهل بیت(ع) و هم به دلیل همسال بودن #زید با واصل بن عطا مورد تردید قرار گرفته است👌
برخی، علت گرایش #زیدیه به مذهب #اعتزال را شاگردی زید، نزد #واصل بن عطاء میدانند. #مناقشهای بین زید و برادرش، امام #باقر(ع)، بر سر شاگردی #زید نزد #واصل بن عطاء و شرطدانستن خروج در #امامتِ امام (نک:باورهای زیدیه) صورت گرفته است. زید همچنین مباحثاتی با #عبدالرحمن بن ابی #لیلی، #ابوحنیفه و #سفیان ثوری داشته است
#شاگردان
صاحب کتاب #الروض النضیر، نام کسانی که از #زید کسب علم کردهاند را ذکر کرده است. برخی از آنان عبارتند از:
#عیسی، #محمد و ۱یحیی؛ فرزندان زید
#سلیمان بن مهران
#سعید بن خیثم
#ابو خالد کابلی
#سلمة بن کهیل
#ابن ابی زناد
#مطالب بن زیاد
#فضیل بن مرزوق
#منصور بن معتمر
#زبید یام
#راویان از زید
برخی راویان از #زید عبارتند از:
امام #صادق(ع)
#محمد بن مسلم زهری
#شعبة بن حجاج
#عبدالرحمن بن أبی الزناد
#عبدالرحمن بن حارث بن عیاش
و #بسام صیرفی
"در منابع اهل سنت کسانی چون #ترمذی، #نسائی، ابو دا
در منابع اهل #سنت کسانی چون ترمذی، نسائی، #ابو داوود، #ابن ماجه و #ابن حنبل از وی نقل حدیث کردهاند.
آثار منسوب به #زید
کتاب «المجموع فی الفقه» به روایت #ابوخالد واسطی از زید، منسوب به #زید بن علی است. این کتاب #مشهورترین اثر منسوب به او بوده و #شروحی نیز بر آن نوشته شده است.
دیگر کتب ذکر شده برای زید عبارتند از تفسیر غریب #القرآن المجید، اخبار #زید بن علی. تثبیت #الإمامة، #مناسک یا منسک #الحج، #قراءة زید بن #علی، رسالة فی الجدل مع #المرجئة، کتاب #الصفوة، #رسالة فی حقوق اللّه، و کتاب فی الرد علی #القدریة من القرآن
قیام #زید بن #علی
عواملی همچون ستمهای #بنی امیه به مردم، دعوت مردم #کوفه، جریان اختلاف #زید و #عبدالله محض بر سر اوقاف #علی(ع) در #مدینه که منجر به حکمیت #خالد بن عبدالملک و جریانهای پس از آن شد، سفرهای زید به #شام و برخورد زننده #هشام بن عبدالملک با او در جمع درباریان، #تهمتهای مالی که به #زید زده میشد و انگیزههای دیگر، دست به دست هم داد تا شخصیتی مانند زید که از اساس با #تقیه موافق نبود با تکیه بر #بیعت حدود پانزدههزار #کوفی، دست به قیام بزند
او ده ماه در #کوفه و #بصره مخفیانه مردم را به #قیام و بیعت با خود دعوت کرد نقل شده است در این مدت پنجاه هزار نفر از #کوفیان با او #بیعت کردند. گفته شده #زید نامهای برای #ابوحنیفه فرستاد و او را به کمک خود و جهاد بر ضد حکومت #بنی امیه دعوت نمود. #ابوحنیفه نیز برای #زی
د کمک مالی فرستاده با امکانات خود او را یاری داد
#زید در شب چهارشنبه ۱ صفر سال ۱۲۲هجری قمری #قیام کرد. بنا بود قیام او دیرتر از این تاریخ صورت گیرد اما به دلیل #کشتهشدن دو تن از یارانش و احتمال اینکه به آنان #شبیخون زده شود قیام آنها در تاریخ مذکور واقع شد. فرماندار #کوفه که از قیام #زید باخبر شده بود مردم را در مسجد #کوفه جمع کرد و با بستن درها، عملا آنان را زندانی کرد تا نتوانند به #سپاه زید بپیوندند. از این رو از پنجاه هزار نفری که با زید #بیعت کرده بودند، تنها ۲۸۰ نفر و به نقلی ۳۰۰ نفر اطراف او را گرفته بودند.
#شعار سپاهیان زید یا #منصور امت بود
#شهادت
سرانجام پس از دو روز درگیری میان #سپاه اندک #زید و سپاه #اموی، تیری به #پیشانی زید اصابت کرد و در اثر آن به #شهادت رسید😭 یارانش برای #مصون ماندن جنازه زید از تعرض #دشمن، آن را شبانه و #مخفیانه دفن کردند اما دشمن از آن آگاه شد. #امویان جنازه زید را بیرون کشیده سرش را از #بدنش جدا کرده،😔 به #شام نزد #هشام بن عبدالملک فرستادند و بدنش را به#دار آویختند.😭😭
نقل شده است که سر #زید پس از #شام به #مصر فرستاده شد. در مصر #بقعهای به سر #زید بن علی منسوب است. اما بدن وی تا زمان مرگ #هشام بر دار ماند😭 و پس از آن به امر #ولید بن یزید، جنازه را از #دار پایین آوردند و #سوزاندند و #خاکسترش را بر باد دادند
امام #صادق(ع) و قیام #زید
بسیاری از #علمای شیعه از جمله #شهید اول در القواعد، #مامقانی در تنقیح المقال، خوئی در #معجم رجال الحدیث و همچنین سید #علی خان #شیرازی در #ریاض السالکین، معتقدند قیام زید به اذن امام #صادق(ع) بوده است.
امام #رضا(ع) میفرماید: پدرم #موسی بن #جعفر(ع) از پدرش امام #صادق(ع) شنیده بود که میفرمود:
«زید برای #قیامش با من مشورت کرد، من به او گفتم عموجان اگر دوست داری که همان شخص بهدار آویخته در کُناسه #کوفه باشی، راه همین است.»
وقتی #زید از حضور حضرت امام #صادق (ع) بیرون رفت امام فرمود:
«وای بر کسی که ندای او را بشنود و به یاری او نشتابد»
#اعتقاد زید
از قول #زید نقل کردهاند که گفته است:
«در هر زمانی یک نفر از ما اهل #بیت حجت #خدا است و حجت زمان ما، #برادرزادهام جعفر بن #محمد است. هر کسی از او پیروی کند گمراه نخواهد شد و هر کس با او مخالفت کند هدایت نمییابد.»
برخی با استناد به روایت فوق، اعتقاد و التزام زید به #امامت امام #صادق(ع) را اثبات میکنند.
فرزندان زید
#یحیی بن زید
وی پس از پدرش در #سبزوار قیام کرد و در جوزجان #افغانستان به شهادت رسید.😔
#حسین، معروف به حسین #ذوالدمعه، این لقب بدان سبب به وی داده شده که در عزای پدرش بسیار گریه میکرد. پس از #شهادت زید،😔 امام #صادق(ع) تربیت وی را بر عهده گرفت.
#محمد که از اصحاب امام #صادق (ع) بود.
#عیسی که پس از عمری زندگی مخفیانه در سن ۶۰ سالگی در #کوفه درگذشت.😔 بنا بر گزارشاتی وی نیز از اصحاب امام #صادق(ع) بوده است.
نسل زید از سه فرزندش #عیسی، #محمد و #حسین باقی ماند
#شکل_گیری_فرقه_زیدیه
پس از شهادت امام_حسین(ع)😭 برخی از #علویان، اندیشه قیام مسلحانه را به عنوان یکی از شروط #امامت و راهبرد مقابله با ظالمان قلمداد کردند. با شکلگیری این تفکر سیاسی در دوره امام #سجاد(ع)، سنگ بنای #زیدیه نهاده شد.
اختلاف میان #علویان به دو دیدگاه مبارزه فرهنگی یا قیام مسلحانه علیه دستگاه اموی برمیگشت. نتیجه این اختلاف پس از #شهادت امام #زین العابدین(ع) پدید آمد. عده ای امامت امام #محمدباقر (ع) را پذیرفتند و گروهی دیگر که معتقد به اندیشه قیام به #سیف بودند به امامت زید بن علی برادر امام #محمدباقر(ع) معتقد و به #زیدیه مشهور شدند. بر این اساس شیعیانِ معتقد به قیام مسلحانه، زید بن علی را پس از امام #علی (ع)، #حسنین(ع)و #حسن مثنی به عنوان امام پنجم اهل بیت (ع) میدانند.
پانویس
↑ نگاه کنید به: ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۱۹ق، ص۱۲۴.
↑ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۷۴.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۶۰.
↑ صبحی، فی علم الکلام، ۱۴۱۱ق، ج۳، ص۴۸.
↑ صبحی، فی علم الکلام، ۱۴۱۱ق، ج۳، ۱۴۱۱ق، ص۴۸ـ۵۲؛ خزاز قمی، کفایة الاثر، ۱۴۰۱ق، ص۳۰۵.
↑ نگاه کنید به: خزاز قمی، کفایة الاثر، ۱۴۰۱ق، ص۳۰۵
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۸۱.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۸۱-۱۸۲؛ ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۱۹ق، ص۱۳۲.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۸۰.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۸۰.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۸۰؛ ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۱۹ق، ص۱۳۲.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۶۲-۱۶۶.
↑ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۷۳.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷،
#از #صبر #و #شکیبایی #شما #عزاداران #حسینی #سپاسگزارم
#
هرکجا سفره شود پهن،
کنارش نمک است
نمک سفره ی جمعه
دعای فـــــــرج است
اللّهُمَ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
____🍃🌸🍃____
هدایت شده از گل زهرا
✿✵✰ هـر شــ🌙ــب یـک ✰✵✿
داســتــان مـعـنــوی
✧✾════✾✰✾════✾✧
یکی از علمای اهل بصره میگوید:
روزگاری به فقر و تنگدستی مبتلا شدم
تا جایی که من و همسر و فرزندم
چیزی برای خوردن نداشتیم
خیلی بر گرسنگی صبر کردم پس تصمیم
گرفتم خانهام را بفروشم و بجای دیگری بروم
در راه یکی از دوستانم به اسم ابانصر را
دیدم و او را از فروش خانه باخبر ساختم
پس دو تکه نان که داخلش حلوا بود بمن داد
و گفت: برو و به خانواده ات بده
به طرف خانه به راه افتادم
در راه به زنی و پسر خردسالش برخورد کردم
به تکه نانی که در دستم بود نگاه کرد و گفت:
این پسر یتیم و گرسنه است و نمیتواند
گرسنگی را تحمل کند چیزی به او بده
خدا حفظت کند
آن پسر نگاهی به من انداخت که هیچگاه
فراموش نمیکنم
گفتم این نان را بگیر و به پسرت بده تا بخورد
بخدا قسم چیز دیگری ندارم و در خانهام
کسانی هستند که به این غذا محتاج ترند
اشک از چشمانم جاری شد و در حالی که
غمگین و ناامید به طرف خانه برمیگشتم
روی دیواری نشستم و به فروختن خانه
فکر میکردم که ناگهان ابو نصر را دیدم
که از خوشحالی پرواز میکرد و به من گفت:
ای ابا محمد چرا اینجا نشستهای
در خانه ات خیر و ثروت است
گفتم: سبحان الله!
از کجا ای ابانصر؟
گفت: مردی از خراسان از تو و پدرت
میپرسد و همراهش ثروت فراونی است
گفتم: او کیست؟
گفت: تاجری از شهر بصره است
پدرت سی سال قبل مالی را نزدش به امانت
گذاشت اما بی پول و ورشکست شد
سپس بصره را ترک کرد و به خراسان رفت
و کارش رونق گرفت و یکی از تاجران شد
و حالا به بصره آمده تا آن امانت را پس بدهد
همان ثروت سی سال پیش به همراه سودی
که بدست آورده
خدا را شکر گفتم و به دنبال آن زن و پسر
یتیمش گشتم و آنان را بی نیاز ساختم
در ثروتم سرمایه گذاری کردم و یکی از
تاجران شدم مقداری از آن را هر روز بین
فقرا و مستمندان تقسیم میکردم
ثروتم کم که نمیشد زیاد هم میشد
کم کم عجب و خودپسندی و غرور وجودم
را گرفته بود و خوشحال بودم که دفترهای
ملائكه را از حسناتم پر کرده بودم
و یکی از صالحان درگاه خدا بودم
شبی از شبها در خواب دیدم که قیامت
برپا شده و خلایق همه جمع شدهاند
و مردم را دیدم که گناهانشان را بر پشتشان
حمل میکنند تا جایی که شخص فاسق
شهری از بدنامی و رسوایی را بر پشتش
حمل میکند
به میزان رسیدم که اعمال مرا وزن کنند
گناهانم را در کفهای و حسناتم را در کفه دیگر
قرار دادند، کفه حسناتم بالا رفت
و کفه گناهانم پائین آمد
سپس یکی یکی از حسناتی که انجام داده
بودم را برداشتند و دور انداختند چون در
زیر هر حسنه «شهوت پنهانی» وجود داشت
از شهوتهای نفس مثل:
«ریا» «غرور» «لذت به گناه»
«تعریف و تمجید مردم نسبت به خود»
چیزی برایم باقی نماند و در آستانه هلاکت
بودم که صدایی را شنیدم
آیا چیزی برایش باقی نمانده؟
گفتند: این برایش باقی مانده
و آن همان تکه نانی بود که به آن زن
و پسرش بخشیده بودم
سپس آن را در کفه حسناتم گذاشتند
و گریه های آن زن را بخاطر کمکی که به
آنها کرده بودم در کفه حسناتم قرار دادند
کفه بالا رفت و همینطور بالا رفت تا وقتی
که صدایی آمد و گفت: نجات یافت
👈 .... بله دوستان من
خداوند هیچ عملی را بدون اخلاص از ما
قبول نخواهد کرد پس بکوشیم هیچ عملی
را کوچک نشماریم و هر عبادت و کار خیری
را خالصانه برای الله تعالی انجام دهیم
📗کتاب وحی القلم
✍تألیف: مصطفی صادق
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک