#شعر
☘ میلاد حضرت انسیة الحورا فاطمه الزهرا سلام الله علیها مبارک ☘
داریم به دل گرمیِ طوفانِ #نجف را
داریم به لب مدحت سلطانِ نجف را
داریم به سر شوق پریشان نجف را
خوردیم فقط شُکرِ خدا نان نجف را
دل اولِ این شعر به ایوانِ نجف رفت
گفتیم همه فاطمه و جانِ نجف رفت
🔹🔹🔹
باید به درِ خانهی #زهرا بنشینیم
تا لطف خدارا به تماشا بنشینیم
تا در خنک سایهی طوبی بنشینیم
تا ظِلِّ قیامت همه بالا بنشینیم
بوسیدنِ دستانِ شما واجب عینی است
تعظیم تو بر شیرِ خدا واجب عینی است
🔹🔹🔹
دستی که زده بوسه پیمبر فقط این است
آن دخترکی که شده مادر فقط این است
کفوی که شده معنی حیدر فقط این است
یاسی که شده قبله قمصر فقط این است
خانم حرمی از تو در این سینه خدا ساخت
از نورِ شما یازده آئینه خدا ساخت
🔹🔹🔹
بالاتر از آن خط که نوشتند تو هستی
مدحی که نخواندند و نگفتند تو هستی
با نقطهیِ با ، نقطهیِ پیوند تو هستی
آئینه قَدی خداوند تو هستی
چیزی بِجُز از نورِ خداوند نداری
سوگند که ای آیِنه مانند نداری
🔹🔹🔹
از روزِ ازل هر تپشت یادِ علی بود
نَبْضَت ، ضربانت ، نَفَسَت نادِ علی بود
این هشت فلک فاطمه آبادِ علی بود
خانم همهی حرفِ تو فریاد علی بود
از ریشهی آن چادر اگر ریشهی شیعه است
از خطبهی بُرَّندهات اندیشهی شیعه است
🔹🔹🔹
هر بادِ مخالف شده جوشن به تنِ ما
هر تیر توان داد به برخاستنِ ما
با ماست همیشه نفسِ بُت شکن ما
در سایهی زهراست تمامِ وطنِ ما
صائب چه خوش آورد زِ شرحِ جگرِ ما
"آسایش منزل نبُوَد در سفرِ ما"
📝 شاعر: حسن لطفی
🆔 @taalighat
📍نگاهی به نشست کانون دانشآموختگان معصومیه
♻️ امروز نشستی موسوم به دانشآموختگان در مدرسه معصومیه برگزار شد. راهاندازی #کانون_دانشآموختگان قطعاً امری لازم، مفید و مؤثر است اما بشرطها و شروطها. شروطی که بهنظر میرسد برگزارکنندگان به آن توجه نداشتهاند. این مسیر بدون ملاحظات لازم بهنتیجه نخواهد رسید. به برخی ملاحظات اشاره میکنم
1⃣ شروع ضعیف
🔻 کانون دانشآموختگان یعنی اتصال به سرمایه انسانی گسترده و فعال و نخبه هر محیط. با مراجعه به کانال کانون موسوم به دانشآموختگان میبینیم با کمتر 100 عضو مواجهیم. یعنی این روند آنقدر ضعیف بوده که حتی طلاب فعلی مرتبط با #معصومیه نیز از آن استقبال نکردهاند. متولیان عزیز امر باید بدانند هر اقدامی نیز به زمینهسازی لازم دارد و شروع ضعیف، آینده کار را با ابهام مواجه میکند.
2⃣ بزرگان، محور دعوت
🔻 #معصومیه پرورش دهنده انسانهای بزرگی بوده است که بسیاری امروز در #سطح_ملی اثرگذارند. اولا با به میدان آمدن ایشان است که سایر دانشآموختگان انگیزه جمع شدن می یابند. ثانیا محور گردهم آمدن و محور دعوت باید بزرگان این امر و موجهین بین طلاب باشند. #مدیر_فعلی معصومیه در عین بزرگواری و نشاط جوانی اما به دلیل آنکه در بین قدیمیهای معصومیه شناختهشده نیست، نمیتواند #محور_دعوت باشد. هر چند حضور وی بهعنوان جایگاه حقوقی لازم است اما محور کانون دانشآموختگان شخصیتهای حقیقی اثرگذار هستند چرا که بحث اصلی اتصال به یک ظرفیت گسترده انسانی است.
3⃣ لزوم بهرهمندی از تجارب گذشته
🔻 بیش از یک دهه پیش بود که در سال همایشهای معصومیه نشستی بزرگ و باشکوه با عنوان کانون دانشآموختگان معصومیه با حضور بزرگان و قدیمیها و جوانان و تازه واردهای مدرسه برگزار شد. دکتر #آقاتهرانی سخنران مراسم بود و بعد تعدادی نامزد عضویت در شورای مرکزی شدند که همه از افراد شاخص و بزرگوار معصومیه اند. خب، دوستان بروند و ببینند آن تجارب و آن فعالیتها به کجا رسید تا چرخ را از اول اختراع نکنند.
4⃣ #انقطاع_نسلی در دوره جدید معصومیه
🔻 دوران جدید معصومیه برای بسیاری از بچههای قدیمی، #دوران_غریبی بود. مدیریت موفق در یک محیط دارای پیشینه و تاریخ مدیریتی است که خود را به ریشهها و پیشینهها متصل کند. طی سالهای اخیر مدیریت #مدیر بزرگوار معصومیه حداقل در دایره ارتباط خودم با #بچههای_سابق_معصومیه که از اعضای بالفعل کانون دانشآموختگان دوستان بیشتر هستند، حتی یک نفر هم سراغ ندارم که از سوی مدرسه از او دعوت شده باشد برای گفتگو، تجربهنگاری، همکاری و... البته امکان دارد در شعاع محدودی این اتفاق رخ داده باشد که خروجی آن تلقی انقطاع ارتباطی #معصومیه_جدید با #معصومیه_اصیل و قدیمی است.
🔻 در معصومیه جدید حتی خبری از عکس عزیزان سابق معصومیه نیست و طلبه جدید نمیداند مثلا #حاج_مهدی_مطلبی کیست!!!
5⃣ تدبیرهای لازم برای راهاندازی کانون
🔻 برای راهاندازی چنین سرمايه عظیمی نیاز به #تدبیر است. ایجاد حسن اعتماد، ارتباط گیری مستقیم با چهرههای اصلی و اثرگذار معصومیه، دعوت های شبکهای
برگزاری جلسه اول با چهرههای شاخص
و دهها مورد دیگر لازم است.
از طرفی #انتخاب_سخنران در جلسه اول بهشدت جای سوال دارد. آیا سخنرانی مدیر جدید و برادر عزیز دیگر، برای دانشآموختگان انگیزه گردهم آمدن ایجاد میکنند؟ از طرفی نیز #انتخاب_موضوع! آیا این جلسه جای #مباحثه_راهبردی پیرامون کانون دانشآموختگان است یا بررسی حوادث اخیر؟
#از_معصومیه_ای_که_بود
#معصومیه_جدید
#انقطاع_نسلی
#تدبیر
🆔 @taalighat
تعلیقات
📍نگاهی به نشست کانون دانشآموختگان معصومیه ♻️ امروز نشستی موسوم به دانشآموختگان در مدرسه معصومیه
توضیح و تقدیر
🔻 شب گذشته مدیر محترم معصومیه تماسی داشتند. لازم میدانم از حسن ظن، سعهصدر و بزرگواری ایشان تشکر کنم. درباره جلسه دانشآموختگان بهنمایندگی از برگزارکنندگان توضیحاتی دادند که ضروری است برخی از آنها را با مخاطبین ارجمند درمیان بگذارم:
1. جلسه کانون با هدف هماندیشی و نه بهعنوان جلسه اصلی کانون دانشآموختگان برگزار شده تا با تأمل و مباحثه زمینهی تأسیس مجدد کانون فراهم آید. از طرفی متولی امر، جمعی از قدیمیها و بزرگترهای معصومیه بودهاند و جناب آقای قنواتی نقش میزبان جلسه را بهعهده داشتهاند.
2. پیش از این جلسه، جلسات گفتگو و مشورت با بزرگان برگزار شده و کوشیدند گامها استوار برداشته شود. ازسویی بعد از فراخوان، تعداد قابل توجهی از طلاب ادوار معصومیه اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کردهاند. برنامههایی نیز برای شنیدن نظرات طلاب ادوار در نظر گرفته شده است.
➖➖➖➖➖➖
🔰️ پینوشت:
اولا از زحمات دستاندرکاران امر صمیمانه تشکر میکنم اما نیاز بود در نحوه اطلاع رسانی گسترده (که موجب تلقی خاصی شد) و سین برگزاری تدابیر ویژهتری لحاظ شود. همچنان نکاتی درزمینه تدبیر تأسیس کانون به ذهن میرسد.
ثانیاً یادداشت اخیر محصول نظر، برداشت و تحلیل جمعی از طلاب ادوار معصومیه بود نه یک نفر. لذا حتماً به برخی #نکات_مهم و زوایای مطرح شده دقت ویژه شود.
ثالثاً یادداشتهای تعلیقات باعنوان #از_معصومیه_ای_که_بود نقش #خاطرهنگاری و ثبت ابعاد مقطعی از معصومیه را بهعهده دارد که به طراحی سیمای معصومیه آینده مدد خواهد رساند. عمیقاً معتقدم اعتلای معصومیه در گرو #آسیبشناسی، نقد و بررسی و مباحثه راهبردی است. مشروط به وجود زمینه گفتگو.
معصومیه بهجهت اهمیت راهبردی در حوزه قم نیازمند دقت ویژه در طراحی و راهبری است لذا مورد توجه و تأمل قرار دارد.
🆔 @taalighat
تعلیقات
نگاهی به ویژگیها و امتیازات دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ❇️ پس از یک تأخیر طولانی دولت اقدام
دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و الزامات بازگشت شورا به ریل راهبری فرهنگی کشور (1)
🔰️ سخنان انتقادی و صریح مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گویای این واقعیت است که شورا نتوانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد. همه فعالان و صاحب نظران در عرصه فرهنگ بر این باورند که شورا نقش محوری در #راهبری_فرهنگ کشور ندارد و به #جایگاهی_تشریفاتی تقلیل یافته است.
🔰️ برخی اعضای حقیقی شورا معتقدند ضعف اصلی در ناحیه «#دبیر_شورا» است. از این روی تغییر دبیر میتواند به عنوان ورود به عصر جدیدی برای شورا تلقی شود. اما اگر #الزامات_دبیری به خوبی دیده نشود، پس از یک دوره چهارساله دیگر باز هم شاهد تحولی شگرف و اساسی در حوزه فرهنگ نخواهیم بود. از این روی به برخی نکات کلیدی در این زمینه اشاره می شود:
1⃣ رصد و تشخیص نیازهای فرهنگی آتی جامعه
🔻 شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بتواند نگاهی به آینده و تحولات فرهنگی کلان متأثر از رویدادهای ملی و بین المللی و آثار فناوری های نوین بر فرهنگ داشته باشد. اینکه اساسا جامعه ایرانی در پنج سال و ده سال آینده با کدام کلان مسئله ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی درگیر است، زمینه ساز برنامه ریزی و اقدام است. از سوی دیگر هر نوع #برنامهریزی باید بر اساس یک کار علمی و #رصد وضعیت واقعی جامعه و #ذهنیت_اجتماعی صورت پذیرد. اینکه در اتاق های دربسته تحلیل های مبتنی بر استقراء ناقص خودمان را مبنای عمل قرار دهیم به شدت خطرناک است. مهم آن است که آقایان بر اساس واقعیت و حدود آن به تأمل و برنامهریزی بپردازند.
2⃣ پرهیز از کارهای نمایشی و زودگذر و تمرکز بر تحول واقعی
🔻 شورا و دبیر جدید برای اینکه نشان دهند دوران تازهای آغاز شده است نباید درگیر کارهای نمایشی شوند. مصاحبه های نمایشی، وعده های تخیلی، حضورهای میدانی عاری از برنامه و پیوست اقدام همه منجر به ایجاد یأس و بدبینی در بلندمدت می شود. تمرکز بر نقاط اساسی است که می تواند تمایزات دوره جدید شورا را نشان دهد.
3⃣ پرهیز از کارهای نظری محض و دادن اولویت به پژوهش های انضمامی
🔻 ذائقه بسیاری از نخبگان ما برای حل مسئله تمرکز بر پژوهش های نظری محض است. اساسا الگوی حل مسئله برخی نگارش مقاله و کتاب و پژوهش است. این امر هرچند در جای خود لازم و مفید است اما در جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با اقتضاءات آنجا ساماندهی شود. شورا از آنجا که ناظر به عینت است باید به پژوهش های انضمامی روی آورد. نگاه به مسئله های عینی، تلاش برای حل آن ها، میدان دادن به افراد و مجموعه های توانمند در حل مسئله اجتماعی است که می تواند به تحول در عینت منجر شود. اما اگر همّ و غمّ دبیرخانه تولید کتاب و مقاله و برگزاری همایش شد، نمی توان انتظار هیچ سطحی از سطوح تحول را داشت.
4⃣ قدرت فعالسازی نهادهای علمی در راستای «حل مسئله»
🔻 دبیر جدید باید در تعامل با نهادهای متولی تولید فکر و اندیشه، جهت گیری آن ها را به سمت مسائل عینی جامعه تغییر دهد. درگیر کردن نهاد علم در حوزه و دانشگاه برای حل مسئله اجتماعی راهبرد اساسی عبور از این مقطع و ایجاد تحول در نهاد علم است. دبیر باید بتواند به مدیریت تولید دانش در این سطح گام نهد.
5⃣ فعالسازی ظرفیت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔻 یکی از گلایه های اساسی مقام معظم رهبری، عدم بروز اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جایگاه بود. بی تردید هر یک از چهره های حقیقی در سمت و جایگاه علمی و اجتماعی خود منشاء اثر هستند. تولید علم، نگارش کتاب و مقاله، تدریس و تحقیق و سخنرانی همه از کارکردهای ایشان است اما این امور نسبت وثیقی با جایگاه ایشان ندارد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یعنی عنصری که از جایگاه حاکمیت در راهبری فرهنگی کشور دخیل است. این نوع نقش آفرینی در اعضا دیده نمی شود. دبیر جدید با تعریف کارویژه برای اعضا باید بتواند ظرفیت عظیم ایشان را فعال کند.
📌 ادامه دارد...
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#الزامات_تحول
#دبیر_جدید
#خسروپناه
🆔 @taalighat
تعلیقات
دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و الزامات بازگشت شورا به ریل راهبری فرهنگی کشور (1) 🔰️ سخنان انت
دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و الزامات بازگشت شورا به ریل راهبری فرهنگی کشور (2)
6⃣ قدرت ایجاد وحدت رویه بین نهادهای فرهنگی کشور
🔻 شورای عالی انقلاب فرهنگی برترین و بالاترین نهاد اثرگذار فرهنگی کشور از منظر قوانین و #اسنادبالادستی است. دبیر جدید باید بتواند از این ظرفیت برای بازسازی #ساختار_فرهنگی کشور (البته در معنای بازسازی در لایه نهادها) بهره ببرد. هدایت، نقد، بازسازی، فعالسازی ظرفیت ها و اصلاح رویه های غلط نهادهای فرهنگی و نیز تعریف پروژه های ملی مشترک در حوزه فرهنگ، کاستن از موازی کاری ها، پدید آوردن شرایط هم افزایی و... از وظایفی است که دبیر جدید باید در پی آن باشد.
7⃣ برخورداری از تراز فکری در لایه اندیشه راهبردی رهبری در حوزه فرهنگ
🔻 مهمترین امری که دبیر جدید را از دوران پیشین متمایز می کند، میزان قرار داشتن در تراز و #افق_فکری رهبری است. اینکه دبیر جدید بتواند کلان پروژه های رهبری در حوزه فرهنگ را کشف کرده و از سوی دیگر به روش شناسی حل مسئله ایشان دست یابد و بر همان اساس به #حل_مسئله فرهنگی بپردازد، میزان موفقیت وی را نشان می دهد.
🔻 قرار گرفتن شورا در تراز و #مدار_اندیشه_رهبری است که شورا را به افق راهبری فرهنگی کشور در مقیاس انقلاب اسلامی باز می گرداند. اما مواجهه با رهنمودهای موردی رهبری، تعریف اندیشه ایشان بر اساس برداشت های شخصی، ساخت منظومه فکری برآمده از ذهنیت فردی و نه اندیشه رهبری مواردی است که می تواند جهت گیری شورا را با خطر جدی مواجه کند.
8⃣ رساندن شورا به جایگاه راهبری فرهنگی کشور
🔻 مهمترین اتفاقی که باید دبیر جدید بتواند آن را رقم بزند، رساندن شورای عالی انقلاب فرهنگی به جایگاه #راهبری_فرهنگی کشور است. کشور فاقد ایده فرهنگی مادر و فاقد اتاق فکر طراحی فرهنگی و راهبری به سمت آن طرح کلان است. هم طرح کلان فرهنگی وجود ندارد و هم کسی که بخواهد آن را اجرا و در میدان واقعیت محقق کند.
🔻 شورا باید به ریل اصلی خود بازگردد. این بازگشت تنها از رهگذر یک تحول راهبردی در اندیشه، عمل و کنش دبیرخانه و اعضا امکان پذیر است وگرنه در بر همان پاشنه ای خواهد چرخید که تا کنون می چرخید.
9⃣ تمرکز و تمحض دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔻 دبیر جدید تنها و تنها زمانی امکان انجام #مأموریت محوله را به صورت دقیق خواهد داشت که از همه شئون بالفعل خود کناره گیری کرده و فقط یک #کلان_پروژه داشته باشد. تصور کنید دبیر جدید در کنار دبیری، ده ها مسئولیت علمی و اجرایی، دغدغه پژوهشی و کارهای عادی و جاری حیات علمی یک اندیشمند را داشته باشد، دیگر کجا به راهبری راهبردی شورا خواهد رسید؟
🔻 اساسا #گلایه_رهبری از اعضای شورا نیز همین #عدم_تمحض و تمرکز لازم بر مأموریت محوله بود. دبیر جدید باید از همه مسئولیت های اجرایی خود استعفا داده و حجم کار علمی خود را به کمترین سطح ممکن برساند. تصور دقیق از حجم مسئولیت، پیچیدگی های آن و لایه های تو در توی آن خود تصدیق به این امر را در پی خواهد داشت.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#دبیر_جدید
🆔 @taalighat
راهبرد توسعهی حضور در متن واقعیت
(لزوم بازسازی ساختار فرهنگی کشور بر پایه معماری اجتماعی اسلام و تقویت ساخت درونی در مقابل راهبرد جهان مدرن)
🔻 #فضای_مجازی زیست جدید و شیوه فکر جدیدی را رقم زده است. سرعت گسترش شبکههای اجتماعی بیش از سرعت اقدام ماست. بهگونهای که دائماً با خلق مسئلههای جدید ما را به انفعال میکشد. دراین میان باید درعین حضور فعال در فضای مجازی بر روی نقاط و وجوه برتری خودمان تکیه کنیم.
🔻 فضای مجازی توسعه دهنده #اتمیسم در سطح جامعه، فردگرایی و ایجاد #گسست_اجتماعی است. جامعه عاری از ارتباط و پیوند بین انسانها، جامعهای کنترل پذیر است. جامعهای است که نظام ارزشی اش را از بیرون خود دریافت میکند. و البته دراین جا سخن بسیار است. حال با به میدان آمدن #متاورس این پدیده دچار یک جهش تصاعدی میشود. دراین زیست جهان جدید انسانها بهشدت ازهم بیگانهاند حتی از خود و انسان دائماً خود را در یک تنهایی بهت آور میبیند.
🔻 در این جنگ نامتوازن با تقریری میتوان گفت دست برتر را ما داریم. فضای مجازی را توسعه دادند چون در متن واقعیت دستشان به جامعه ما نمیرسید. اما زمینه ارتباط با نهادهای متنوع اجتماعی در اختیار ماست. #معماری_اجتماعی اسلام اساساً #مردمپایه و با محوریت ارتباطات حقیقی است. اسلام حتی رشد و تکامل را در بستر این ارتباطات تعريف کرده است. حتی مفهوم #مردمسالاری اینجا قابل فهم و تبیین است چرا که مردمسالاری فراتر از یک #امر_سیاسی است، بلکه یک خوانش اجتماعی از اسلام است.
🔻 اسلام بهگونهای سیستم زیست اجتماعی خود را طراحی کرده است که ارتباط مستقیم در آن اساسی و تعیینکننده است. همهی واحدهای اجتماعی از خانواده (والدین، فرزند و همسر)، اقوام، همسایه، هم کیش و برادر مؤمن، با عناوین و دستورالعملهای ارتباطی مشخص بهرسمیت شناخته شده و برای آن #نظام_ارتباطی تعريف شده است.
🔻 ما باید ارتباط خود با نهادهای متنوع اجتماعی را توسعه دهیم. این نقطه برتری ما است. ما باید بتوانیم واحدهای اجتماعی مورد تأکید اسلام را توسعه داده، #هویتبخشی کنیم.
🔻 این توسعه حیات واقعی و نه حیات و زیست در فضای مجازی، جامعه و انسانهای دیگری میسازد. #نظام_ارزشی، نظام عاطفی و نظام معرفتی دیگری را رقم میزند و میزان اثرپذیری از #تکانههای_فکری و فرهنگی را کاهش میدهد و نوعی مقاومت و استحکام درونی پدید میآورد. در این زیست جهان، حتی #نظام_محاسباتی متفاوت خواهد بود.
🔻 همه این عناوین متناظر با خود معادلهای خطرناکی در نظام بدیل خود یعنی زیست جهان مجازی دارد که در نهایت به #استخفاف و بعد #استعمار یک جامعه منجر میشود. اما توسعهی زیست جهان حقیقی جامعه را از زیر بار سیطره و قاعده #استخفاف بیرون میکشد و اینجاست که حیات مندی متفاوت جامعه اسلامی ذیل انقلاب اسلامی خود را نشان میدهد.
🔻 خانواده، محله، مسجد، هیئت، جامعه، برادری دینی، اخوت، و... مفاهیمی است که باید در ساخت اجتماعی محوریت یابند، معنا یابند، #هویتسازی شوند و بهصورت شبکهای توسعه پیدا کنند.
🔻 البته این به معنای ناديده گرفتن ضرورت فعالیت در فضای مجازی نیست اما بدانیم باید بر #نقاط_قوت_خودمان تأکید کنیم و با ضرورت حضور در فضای مجازی، فضای حقیقی را از دست ندهیم. اینجا نبردگاه اصلی ماست.
#فضای_مجازی
#معماری_اجتماعی
#مردمسالاری
#هویتسازی
#متاورس
#گسست_اجتماعی
#سبک_زندگی_اسلامی
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat
❇️ برای دسترسی آسان به مطالبی که با عنوان (نقدی بر بیانیه #مدیر_حوزههای_علمیه) نوشته شد، لینک یادداشتهای مربوطه تقدیم میشود:
🔻 نقد بیانیه اول مدیر حوزه
https://eitaa.com/taalighat/819
🔻 نقد بیانیه دوم مدیر حوزه
https://eitaa.com/taalighat/820
🔻 پیشنهادهایی برای اقدام (1)
https://eitaa.com/taalighat/824
🔻 پیشنهادهایی برای اقدام (2)
https://eitaa.com/taalighat/826
🔻 پیشنهادهایی برای اقدام (3)
https://eitaa.com/taalighat/832
#رجب
☘ از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند:
إِنَّ اللهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی [نادى] ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَهٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ: طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اللهُ تَعَالَى: «أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَهُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ»
(إقبال الأعمال، ج ۲، ص ۶۲۸)
☘ خداوند در آسمان هفتم، ملکی را منصوب کرده که به او «#داعی» میگویند. هرگاه #ماه_رجب فرا میرسد، آن ملک هر شب تا صبح چنین ندا میدهد:
خوشا به حال ذاکران!
خوشا به حال اهل طاعت!
همانا خداوند متعال میفرماید: «من همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، و مطیع کسی هستم که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسی هستم که از من آمرزش بطلبد. این ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت میکنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا میکنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت مینمایم. من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هر کس به این ریسمان چنگ بزند، به من وصل شده است».
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
🆔 @taalighat
#فصل_رشد
🔻 بزرگی میفرمود:
☘ بناست ما در این انقلاب بار حضرت (عج) را به دوش بکشیم. بار حضرت را هم بر دوش هر کسی نمیگذارند. باید شانههایمان تحمل آن را داشته باشد. برخی توسلات و #عبادات است که شانههایمان را لایق و آماده این کار میکند.
☘ به خودم میگویم: ما که دنبال کار فرهنگی، کار انقلابی و خدمت به انقلاب هستیم باید بدانیم مقدمه اصلی همه اینها #رشد روحی است. بدون مایه فطیر است و مایه آن معرفت و #معنویت است. این سهماه #فصل_رشد است.
#رجب
🆔 @taalighat
تعلیقات
#آیت_الله_مصباح_یزدی #دومین_سالگرد ❇️ به مناسبت سالگرد رحلت حضرت آیتالله #مصباح_یزدی، برای دسترسی
#آیتالله_مصباح
#خاطره 9
❇️ سعهصدر، انتقادپذیری واقعی
🔻 حدود پانزده سال پیش بود به دلیل رفتوآمد و ارتباطی که با #مؤسسه_امام_خمینی و شاگردان #آیتالله_مصباح داشتم، مواردی از برخی کاستیها در مؤسسه را نزدیک شاهد بودم. همین موجب شد از باب علاقه به رشد و #اصلاح موسسه دست به قلم شوم.
🔻 نزدیک به 10 صفحه در #نقد و بررسی حوزههای آموزشی، پژوهشی و تربیتی مؤسسه نوشتم و از طریق جناب حجتالاسلام علی آقا مصباح به دست مبارک آیتالله مصباح رساندم.
🔻 چند روز بعد اتفاقی #آیتالله_مصباح را در راهرو مؤسسه زیارت کردم. پرسیدم یادداشت حقیر را ملاحظه فرمودید؟
☘ با لبخند ملیح و رویی گشاده فرمودند: بله. بعد کلی تفقد و تشکر کردند سپس ادامه دادند: من واقعاً از شما متشکرم و با بیش از 90 درصد از نکات شما هم موافقم. سن ما بالا رفته و نوبت شما جوانهاست. سپردهام علی آقا باشما جلسه بگذارند و برای رفع مشکلات کمک کنید.
🔻 من! طلبه جوانی بودم که در مقابلم یکی از بزرگان و اعلام و استوانههای حوزه اینطور با #تواضع، روی باز و #سعهصدر ایستاده بود. نقدهای یک #طلبه_جوان را بدون ذرهای ناراحتی پذیرفته بود و بالاتر از آن، زمینه حل مشکلات را فراهم کرده بود.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔻 وجوهی از شخصیت #آیتالله_مصباح روایت نشده است. این حد از #تواضع و روحیهی حقطلبی کمیاب است. اما کجا این بُعد ایشان روایت شده؟ همین امروز اگر از برخی مسئولین حوزوی یا غیر حوزوی انتقاد کنید، یا عصبانی میشود یا ساعتها دلیل و توجیه میآورد.
🔻 اما #آیتالله_مصباح با روی گشاده نقد را پذیرفت، بااینکه از یک طلبه کوچک صادر شده بود که سن نوهی ایشان را داشت آن هم نه با تظاهر و تصنع، بلکه بهعنوان ضمانت اجرا، زمینه رفع نقایص را بهدست فرد منتقد فراهم کرد.
❌ اما این روزها برخی نخبگان را نمیتوانی راحت نقد مشفقانه کنی! زود برآشفته میشوند و گویی نباید جز تمجید چیزی بر زبان آورد.
🆔 @taalighat
تعلیقات
دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و الزامات بازگشت شورا به ریل راهبری فرهنگی کشور (2) 6⃣ قدرت ایجا
تغییر فرهنگی یا تحول فرهنگی
🔻 این روزها خیلی دوستان میپرسند بهنظرت با انتصاب جدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق شگرفی رخ خواهد داد؟ میگویم باید سؤال را چند مرحله عقبتر برد. اساسا دستگاههای فرهنگی ما چه چیزی را هدف گرفتهاند؟ مسئله فقط اشخاص نیستند، بلکه مسئله #تراز_مسئله است و سطح اندیشه و #ایده_راهبردی. اگر در اینها خلاء داشته باشیم دیگر خیلی فرقی ندارد چه کسی مسئول کدام مجموعه فرهنگی باشد.
🔻 هر اقدامی که دارای کمی امتداد اجتماعی باشد، نوعی تغییر فرهنگی است. بسیاری از مجموعهها حتی از ایجاد تغییر فرهنگی هم ناتوان اند. اما مسئله کشور و نياز حیاتی ما #تحول_فرهنگی است. کلیدواژهی تحول در کلام آقا در سالهای اخیر پرتکرار بوده و شاید اشاره به #بازسازی_ساختار_فرهنگی کشور این جنس از اقدام را هدف گرفته است.
🔻 اقدامات جزئی، تصمیمات خرد، مسئلههای زودگذر و #نامسئله ها آن چیزی هستند که روی میز مدیران فرهنگی بیشترین حجم را اشغال کردهاند.
🔻 اما اموری چون مقوله #تربیت_نسل متناسب با ایران آینده در مقیاس #ایران_قوی، ویژگیهای نسل آینده، مدل بازسازی دستگاه و سیستم آموزشی تربیتی متناسب با این هدفگذاری، تربیت نیروی تربیت کننده نسل، چابک سازی سازمان متناسب با آن، فعالسازی سیستمهای تربیتی در متن نهاد اجتماعی، و دهها سرفصلها دیگر است که اگر دیده شود، تدقیق شود، طراحی شود، و اجرای آن #مدیریت شود، میتوان گفت یک ضلع از اضلاع #تحول_فرهنگی رقم خورده است.
🔻 رسیدن به افقهای بلند برای آینده ایران و تحقق #ایران_قوی نیاز به #تحول_فرهنگی است. با افقهای کوتاه و اهداف کوچک نمیتوانیم آینده مطلوبی را توقع داشته باشیم. نسبت تک تک فرهیختگان انقلاب با آینده انقلاب و تعریف نقش نسبت به تحقق آن آینده زمینهساز تحول است. اساساً باید #تحول را هدف و وجهه همت قرار داد. گامهای بعدی عبارتند از ادبیات تحول، حوزههای تحول، راهبردهای تحول، اقتضائات تحول و...
🔻 اما دور هم نشستن، از بایدها گفتن، اسم روز تعيين کردن، به رئیس این دانشگاه رأی دادن و ندادن، تصویب صدها سند بالادستی که #بایگانی سرنوشت محتوم آن است، تحول که هیچ منجر به تغییر هم نمیشود. اگر فقط و فقط یک کلان مسئله به مسئله محوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تبديل شود و دبیر و اعضا #تحقق آن را هدف بگیرند، میتوان به آینده شورا امیدوار بود و الا فلا.
واینجا سخن بسیار است...
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#تحول_فرهنگی
#ایده_راهبردی
#ساختار_فرهنگی
#الزامات_دبیری
🆔 @taalighat
دهه فجر، دهه مردم، دهه هویت
(ضرورت طراحی و تدارک جشن بزرگ ملی)
🔻 بیش از یک ماه پیش بود بسته ای پیشنهادی درباره #دهه_فجر برای برخی دوستان که مسئولیت های فرهنگی دارند، فرستادم. اینکه چه کردند اطلاعی ندارم اما چند نکته از آن را بیان می کنم.
🔻 مهمترین ویژگی انقلاب، مردمی بودن آن بود. دهه فجر باید #دهه_مردم باشد. دهه قاطبه مردم. مردم باید انقلاب را آنچنان انقلاب خودشان بدانند و به آن افتخار کنند که با همه وجود در این ایام شادی خود را بروز دهند. اما به مرور زمان دهه فجر جنبه ای نمادین به خود گرفت، و #حاکمیت متولی برگزاری مراسمات مربوط به آن شد. با بروز برخی مشکلات اقتصادی به ویژه در دهه اخیر، جنبه مردمی بودن این جشن ها نیز کاهش یافت. عوامل متعدد دخیل در آن را تقریبا همه می دانیم ولی این قطار باید به ریل اصلی خود بازگردد.
🔻 یک ملت نیاز به #شادی_جمعی و عمومی دارد. نیاز به یک موضوع مورد افتخار به صورت جمعی و ملی دارد. این موضوع است که #هویت_جمعی را بین یک ملت تقویت می کند. آن ها همه خود را حول یک موضوع، #ید_واحده می بینند. ما مثل نان شب به وحدت ملی محتاجیم. و یک فخر ملی و #جشن_ملی می تواند یکی از محورهای این وحدت باشد. ملت از بسیاری مسائل خسته و کسل است. پدید آوردن بسترهای شادی ملی به #نشاط_عمومی در کشور منجر می شود.
📌 بسیاری از کشورها #جشن_ملی دارند با اینکه تهی از هویت واقعی است، اما مردم در آن روز واقعاً جشن میگیرند اما ما بستری نساختیم که از یک #انقلاب_واقعی، مردم لذت ببرند و به آن افتخار کنند.
🔻 عید غدیر، عید مبعث، نیمه شعبان همه مناسبت های عزیزی هستند که باید در مقیاس ملی جشن گرفته شوند اما در این میان #جشن_انقلاب را باید ویژه دید. جشن انقلاب باید به اندازه عید نوروز که یک میعاد ملی است، برای ایرانیان ویژه باشد. #هویت_ایرانی امروز باید حول انقلاب اسلامی تعریف شود. او خود را #انسان_عصر_انقلاب بداند. بدون هویت سازی امکان ادامه انقلاب ممکن نیست. ساخت و تقویت این هویت در مقیاس ملی ساده نیست اما باید به عنوان یک مسئله آن را مهم و مورد برنامه ریزی دانست.
🔻 حال گذشته از کارهای بنیادین، امروز و در همین فرصت کوتاه باید کاری کنیم جشن انقلاب برای مردم شادی و نشاط و دلگرمی به ارمغان بیاورد. چند #پیشنهاد ساده:
🔹در خیابان های اصلی شهر موکب انقلاب و آزادی راه اندازی شود. هیئات به میدان بیایند و شربت و شیرینی بین مردم پخش کنند.
🔹در خیابان های اصلی برنامه های ویژه، شعرخوانی شعرا، اجرای زنده سرودهای ملی و دارای جنبه هویتی و انقلابی، جنگ شادی، آتش بازی برگزار شود.
🔹برای بچه ها برنامه های ویژه کودکان با حضور هنرمندان در میادین اصلی برگزار شود. کودک یک خاطره خوب پیدا کند و آن را مهمان جشن انقلاب باشد.
🔹در میادین اصلی نمایشگاه های خیابانی «راهی که امدیم» برگزار شود با تصاویر و آمار مقایسه ای قبل و بعد از انقلاب
🔹در خیابان های اصلی نمایشگاه های دستاوردهای انقلاب و غرفه هایی با این موضوع دائر شود و غرفه دارها کارشناسان و برجستگان برخی بخش های مربوطه باشند تا بتوانند با نسل جوان با زبان خود او گفتگو کنند و بگویند از راهی که آمدیم.
🔹برای مدارس اردوی «#انقلاب_پیشرفت» برگزار کنیم. مدارس از صنایع و زوایای رشدیافته صنعتی و هنری و علمی استان خود بازدید کنند، البته با پیوست محتوایی.
این که بر میادین اصلی و خیابان های شهر تأکید می کنم به این دلیل است که باید این اتفاق در متن مردم و در جریان زندگی آن ها رخ دهد.
🔹مسئولین استانی و شهری و ملی و ائمه جمعه در کنار خیابان هر شب در غرفه هایی بنشینند و با مردم گفتگو کنند. انقلاب مردم باید مسئولین از جنس مردم را در خود ببیند.
🔹دولت در این دهه برای مردم خبرهای خوب و هدیه های ملی فراهم کند. حال چطور و چگونه باید فکر کرد....
#دهه_فجر
#دهه_مردم
#ید_واحده
#هویت_ملی
#انسان_عصر_انقلاب
#انقلاب_پیشرفت
#پیشنهاد
🆔 @taalighat
پیروزی میکاریم، شکست درو میکنیم...
(لزوم توجه ویژه به افکار عمومی)
🔻 از ابتدای شروع به کار #دولت_جدید گفته شد دولت باید بتواند با مردم سخن بگوید و به همزبانی برسد. جبهه انقلاب هنوز زبان مفاهمه با مردم ندارد. همین موجب شده همیشه در موضع انفعال و کتک خوردن هستیم. همیشه باید #پاسخگو به شبهات باشیم. چون اجازه تولید شبهه میدهیم. چون شبهه را پیشبینی نمیکنیم، و پیچیده عمل نمیکنیم. چون اقدام ملی را از منظر افکار عمومی قرائت نمیکنیم.
🔻 دولت جدید از آغاز تا کنون کارهای مهمی را رقم زده اما حتی از جانب انقلابی ها هم محکوم است، چرا؟ چون #زبان_مفاهمه ندارد. چون برای #افکار_عمومی اهمیت قائل نیست یا ارزش آن را نمیداند.
🔻 بسیاری از اقدامات دولت، تحولات بزرگ در #الگوی_اداره کشور بود. پیروزیهایی که باید به آنها افتخار میکردیم اما باید امروز به اسم شبهه و با سرافکندگی به آن جواب بدهیم.
🔻 توسعهی صادرات غیرنفتی، فعالسازی تجارت با کشورهای همسایه و آمریکای لاتین، احیای صنایع فضایی، احیای #صنعت_هستهای، توسعهی بیمه همگانی، اجرای طرح الگوی کشت، عضویت در #شانگهای، مدیریت کمنظیر تولید و توزیع انرژی در شرایط بحرانی، سامانه جامع صدور مجوز، اعلام بدهکاران بانکی، و دهها اقدام دیگر.
🔻 و امروز طرح #مولدسازی که اگر پیش از آن با ملاحظه ابعاد مسئله و پیشبینی زوایای ابهام آمیز آن توضیح داده میشد یک تحول بزرگ را روایت کرده بودیم اما این روزها در #اینستاگرام باید به این سوال جواب دهیم که چرا چوب حراج به دارایی هایی ملت زدهاند. یعنی در عمل دولت دارد اموالی را بهنفع ملت آزاد میکند ولی در رسانه باید پاسخ دهد که چرا به ملت ظلم میکند. پیروزی میکارد و شکست درو میکند.
🔻 قرارداد 25 ساله با #چین را بهخاطر بیاوریم. یک #دستاورد_بزرگ ملی که از آن در #افکار_عمومی یک شکست برداشت شد و به فروش ایران به چین یاد شد. اما همین اقدام در عربستان کاملاً معکوس روایت شد. (بماند که در عمل با تعلل دولت، این ظرفیت هنوز فعال نشده)
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹 پینوشت:
آنچه گذشت بهمعنای عدم وجود کاستی، نقد و ایراد به دولت نیست.
#آسیبشناسی
#تحلیل
#دولت_سیزدهم
🆔 @taalighat
هدایت شده از باب جهاد
خیلی سریع بگم و برم والا این مطلب خیلی جای شکافتن و ریز شدن داره.
دیروز آقا، دستور عفو عمومی ای دادند که اگر بخواهیم فقط ایشان را با این دستور بشناسیم یقینا در شناخت او اشتباه کرده ایم و راه به ترکستان خواهیم برد.
اگر بخواهیم ایشان را درست بشناسیم- لااقل در این یک مورد- باید از آغاز اغتشاشات مواضع و صحبتهای ایشان را بررسی کنین و ببینیم تایید کار امنیتی کردن را در حرفهای ایشان در برهه ای و بعد رحجان کار تبیینی کردن بر کار امنیتی در برهه دیگری و حالا عفو مشروط و عمومی در برهه حاضر.
این یعنی الگوبرداری از مدل فتح مکه توسط پیامبر عظیم الشان اسلام صلوات الله علیه و آله.
و امروز که روز پیروزی نهایی و شکست توطئه است ایشان هم به تأسی از پیامبر شعار الیوم یوم المرحمه را می پذیرد، آنچنان که تا قبل از پیروزی عاقلانه و قاطعانه نپذیرفت.
گذشت هنگام قدرت نشان بزرگان انسانیت است و این یک دلیل از هزاران دلیل حقانیت ولی فقیه ماست. خدا نعمت او را بر ما مستدام دارد و ما نیز در قبال او به آرزوهامان برساند.
تعلیقات
خیلی سریع بگم و برم والا این مطلب خیلی جای شکافتن و ریز شدن داره. دیروز آقا، دستور عفو عمومی ای دادن
❇️ کانال باب جهاد، یادداشتهای برادر فرهیخته و عزیزم آقامهدی سموات (رئیس حوزه هنری استان همدان)
#پیشنهاد_عضویت
🔻🔻🔻🔻
@babejahad
انقلابیهای خسته، جمع های پریشان...
(نقدی بر گعده های یأس آفرین)
🔻 این روزها در هر جمعی مینشینی از انقلابی گرفته تا مردم کف جامعه، بسیاری را در حال و هوای انتقاد و ناامیدی و بدبینی به عالم و آدم و تحليلهای #یأس آفرین میبینی.
🔻 مهمانی داشتم که در سطوح کلان مدیریت کشور رفتوآمد دارد، با قاطعیت اعلام میکرد انقلاب در نفسهای آخر است. مهمان دیگری داشتیم، چنان #نخبگانی انقلاب را تحلیل و نقد کرد که گویی هیچ روزنهی امیدی برای فردای انقلاب قابل تصویر نیست. جلسهای با بزرگی از مسئولین فرهنگی کشور داشتیم چنان از اختاپوس #فساد میگفت که مملکت به باد رفته است و راه اصلاح مسدود. و دهها و صدها جلسه و نشست عمومی و خصوصی با تم تحلیلی که خروجی آن #عدم_امید به آینده است. فأین تذهبون... گاهی خود رفقای انقلابی در ناامیدبودن و ناامیدکردن گوی سبقت را از دیگر می ربایند.
🔻 در بسیاری از گفتوشنودهای این روزها اثری از #تواصی به حق و تواصی به صبر نمیبینم. اثری از #امید نمیبینم. همان امیدی که در #بیانیه_گام_دوم عنصری محوری بود. بخشی از جبهه انقلاب در حالت یأس و #افسردگی است.
🔻 آیا کشور مشکل ندارد؟ دارد. آیا نبايد انتقاد کرد؟ باید انتقاد بهحق کرد. آیا آسیبشناسی لازم نیست؟ بله، لازم است. اینها که بدیهی است. سخن بر سر رویکرد کلی ماست. داریم با خودمان، با #جمع هایمان و با #عزم هایمان چه میکنیم؟ جمع و عزم در تعالیم ما عناصر ناموسی تعالی و پیشرفت هستند و خروجی جمع های ما #انحلال_عزم و تفرقه جمع است و بس.
🔻 انتقاد کنیم اما بدانیم کجا، با کی، چطور و با چه هدفی. برخی اوقات انتقاد کردن، یک ژست شده است. #تفاخر به بیشتر دانستن و اطلاعات بیشتر داشتن نسبت به بقیه. پس تحلیل نمیکنیم به اسم تحلیل، تفاخر میکنیم. اما ما نسبت به آنچه گفتههای ما بهعنوان اثر بر روی ذهن اطرافیان مان میگذارد مسئولیم.
🔻 اگر #مسئولیت ما نسبت به جمع نبود، پس چرا فرمودند: و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر... چون جمع مهم است. چون جمع #کانون_عزم است. چون یدالله مع الجماعه است و این جماعت اگر صاحب عزم شود، #امداد_الهی پشت آن میآید والا به جمعی که فقط نماد اعداد متفرق کنار هم است که جمع نمیگویند.
🔻 #انقلاب برای ادامه راه خود به یک یک انسانهای با امید، واقع بین، تحلیلگر و موقعیتشناس و عازم نیازمند است. بر حرف زدن هایمان و بر اثر حرف مان بر جمع بیشتر دقت کنیم. نسبتی است بین سخن ما و جمع هایمان و #آینده_انقلاب...
#جبهه_انقلاب
#جمع_پریشان
#عنصر_عزم
#امداد_الهی
#آینده_انقلاب
#انحلال_عزم
#بیانیه_گام_دوم
#تواصی_به_صبر
#آسیبشناسی
🆔 @taalighat
📚 روایتی از شب روایت
(#شب_روایت، نمونهای از نوآوری اجتماعی در حوزه معرفی انقلاب اسلامی)
🔻 یک: گاهی پیرامون ما اتفاقهای مختلف هنری، علمی، اجتماعی و... میافتد که عصاره خوشفکری #جوانان_انقلاب اسلامی است ولی از کنار آن ساده میگذریم. #نگاه_نکتهسنج که بتواند ظرافتهای کار این جوانان را تشخیص دهد و از آن تقریری خوب ارائه دهد لازم است تا این جنس کارها رشد کند و توسعه و تعمیم یابد.
🔻 دو: در دوره جدید مسئولیت #حوزه_هنری استان همدان اتفاق بدیعی با نام #شب_روایت افتاد که نوعی #نوآوری_اجتماعی بهشمار میآید. شب روایت، #روایت_انقلاب با زبان هنر است. تجربهای متفاوت با آنچه دهه هشتاد تحت عنوان #شب_خاطره برگزار میشد.
🔻 سه: مدل اجرا: شب روایت با قالبهای مرسوم و تکراری فاصله معناداری دارد. در مدلهای شب خاطرهای، یک سخنران به بیان خاطرات میپرداخت اما در شب روایت کسی مجری یا قاری قرآن یا سخنران نیست. همه چیز در #قالب_داستان و قصهی جذاب اجرا میشود. #راوی داستان قصه را در قالبهای مختلف از جمله تئاتر و... پیش میبرد. حتی قرائت قرآن ابتدای جلسه، یک قرائت رسمی نیست بلکه بخشی از داستان است، اما نقطه آغاز...
🔻 چهار: #شب_روایت در پی معرفی ابعاد مختلف انقلاب اسلامی در قالب هنر و با زبان هنر است. چرا که احساس میکند امروز جامعه نیاز به ادبیات جدیدی برای بیان حرف های انقلاب دارد. از طرفی موضوعاتی را انتخاب میکند که هم موضوع و هم زاویه پردازش آن نو و بدیع است.
🔹 برای مثال در یکی از برنامهها روند #غربزدگی ایران در عهد قاجار و پهلوی روایت میشود. روی سن نمایش کلاس درسی به پاشده و معلم در حال آموزش فرهنگ غربی است. راوی از او اسمش را میپرسد. خود را معرفی میکند: میرزا ملکم خان. بعد گفتگو و مناظرهای بین راوی و ملکم خان شکل میگیرد. سکانس نمایش جلو میآید به انقلاب اسلامی میرسد و روایت تحولات و دستاوردهای علمی آن و بعد گفتگویی بین یک جوان امروزی با راوی و... فضا کاملاً پویا، زنده و جذاب است و مسئلههای ذهنی مخاطب از زاویهای دقیق با #زبان_هنر بررسی میشود.
🔻 پنج: شب روایت اما اهداف ضمنی دیگری هم دارد. طراح آن بر این باور است که از یکسو #هنر زبان بیبدیل بیان حرف های مهم در طول تاریخ است و از سوی دیگر هنر در بین طیف خانوادههای انقلابی مهجور. نشان دادن اثری هنری میتواند خانوادهها را ترغیب کند فرزندان خود را به سمت هنر انقلابی سوق دهند.
❇️ #شب_روایت این قابلیت را دارد که در سطح ملی روایت شود، توصیف و ترویج شود و در کشور تعمیم یابد. این #نوآوری اجتماعی محصول ذهن خلاق برادر عزیز جناب آقای #مهدی_سموات (رئیس حوزه هنری استان همدان) است. خدا قوت اخوی.
📌 لینک مشاهده گزیده یکی از برنامههای شب روایت🔻🔻🔻
https://eitaa.com/arthamedan/137
https://eitaa.com/arthamedan/145
#نوآوری_اجتماعی
#شب_روایت
#جنگ_روایت
#خبر_خوب
#حوزه_هنری_همدان
🆔 @taalighat
🔻 #آدمهای_کوتاهقد همیشه از به ميدان آمدن آدمهای بزرگ نگران و هراسانند چرا که دیگر دیده نخواهند شد.
🔻 آدمهای کوتاهقد تنها با #رانت به مسئولیت میرسند نه بر اساس #لیاقت. سودای ماندن بر #مسند_قدرت دارند چرا که میدانند لیاقت آن را ندارند پس همیشه نگرانند و همیشه خود را در خطر میبینند و همه را کمربسته به حذف خود میپندارند و اینگونه دست به حذف هرکسی غیر از #مجیزگویان میزنند.
🔻 #آدمهای_کوتاهقد همهی همّ و غمّشان خودشان اند و بر مسندقدرت ماندنشان! پس هیچ وقت فرصت نمیکنند #خدمت کنند.
🔻 #آدمهای_کوتاهقد، کوتاهقدها را گرد خود جمع میکنند نه بزرگان را پس نتیجه میشود گردهمایی #کوتولهها.
🔻 آدمهای کوتاهقد درکی از این آیه ندارند که فرمود: و تلک الایام نداولها بین الناس...
🔻 #آدمهای_کوتاهقد همه هویت و حیاتشان به مسئولیت و قدرتهای اعتباری است و از مسئولیت گرفتن دنبال اعتبارگرفتن هستند، با رفتن مسئولیت #بیهویت میشوند. اما انسانهای بزرگ بر سر سفره بزرگی و اصالت خودشان نشستهاند. مسئولیت نیست که به آنها اعتبار میدهد، اینها هستند که قرار گرفتنشان بر مسند مسئولیت به آن سمت اعتبار میبخشد.
🔻 آقایان!!! شهر قاعده دارد، بزرگ دارد، اصالت دارد، اصل و فرع دارد. شهر شناسنامه و هویت دارد با #شناسنامه_شهر دست به گریبان نشوید. شما چند صباحی که بیشتر نیستید. در این چند روز بهجای آنکه با چنگ زدن بهصورت بزرگترها آبروی نداشته خود را بیشتر بهباد دهید، کمی #بهفکر_فردا باشید.
#همدان
#شقشقة_هدرت
#غصه
🆔 @taalighat
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
بسمه تعالی
ومن يخرج من بيته مهاجرا إلى الله ورسوله ثم يدركه الموت فقد وقع أجره على الله
بدینوسیله ارتحال زائر حضرت رضا علیه السلام، دوست صمیمی مان، فاضل ارجمند حجت الاسلام #سیدمصطفی_مدرس مصلی را خدمت همه دوستان و آشنایان این مرحوم تسلیت عرض می کنیم و از خداوند متعال جبران مصیبت فقدان ایشان در جامعه نخبگانی دردمندان انقلاب اسلامی را مسئلت می نماییم.
🆔 @taalighat
▪️در سوگ برادری از جنس درد انقلابی که پرکشید...
☘ #سیدمصطفی را از اولین سالی که به #معصومیه آمد میشناختم. جمعی بودند از بچههای دانشگاه شریف، اهل دغدغه و اهل کار جمعی برای تحقق اهداف.
☘ پرشور بود و با دغدغه! وقتی که با استاد عزیزمان آقای فلاح پیوند خورد، سید رشد تصاعدی در فکر و اندیشه و اقدام پیدا کرد. حالا شده بود یک تکه آتش و حرارت انقلابی اما نه تنها شور بلکه مملو از اندیشه و تحلیل و شعور انقلابی.
☘ سید اهل تفکر راهبردی بود و عمیق نگران و دغدغهمند میشد. واقعاً از نابسامانی جبهه انقلاب بهم میریخت.
☘ سیدمصطفی از یکجا بهبعد موتور پیشران فتوت شده بود. این آثاری که امروز از فتوت منتشر شده همه با رنج و تلاش سید بود.
▪️سید رفت...
▪️غصهی عمیقی بر دلمان گذاشت...
▪️سید مهربان بود... اهل اخوت و فتوت بود... اهل درد بود...
▪️سیدمصطفی چقدر زیبا پرکشیدی... در راه زیارت امام رئوف و در شب شهادت پدر گرامی شان...
▪️سید ولی چقدر زود رفتی... چقدر کار بود که باید میکردی... چقدر دغدغه در ذهن نازنینت بود که نیمهکاره ماند... سید تنها گذاشتی رفقا را...
▪️سید رفت و همه ما نیز دیر یا زود خواهیم رفت...
▪️اما گرفتار روزمرگی شدن ما را از رفتن غافل کرده...
▪️سید عزیز چقدر دلم برایت تنگ شده... بااینکه همین ديروز بود صدایت را شنیدم...
▪️سیدمصطفی آنجا به یاد ما گرفتاران دنیا و اسیران عالم ماده باش...
دلتنگت هستم و بغض دستم را لرزان کرده...
▪️و باخودم میگویم
الهکم التکاثر... حتی زرتم المقابر...
#سیدمصطفی_مدرس
🆔 @taalighat