eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
191 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🌿 يرتفع منا إلي فى كتاب مرقوم يشهده المقربون، حمداً تَقَرُّ به اذا برقت الأبصار و به وجوهُنا إذا اسودت الأبشار... 🌾 كه ما را به برترين برساند؛ حمدي كه در روز خيره‏شدن چشمها، ما بدان روشن گردد[پاورقی: برزخي انسان ها هنگام احتضار و در برزخ و قيامت نسبت به ديدن اسماي جماليّه حق، و بي‏نور است؛ امّا حمد مايه بينيايي و روشني چشم آنان است. «قُرّه» همان است. اشكِ و حزن، اشكي است؛ اما اشك نشاط و سرور، است. از اين رو عامل را «قُرّةالعين» گويند]. 🌳 در روز سطح ها رويِ ما به آن سفيد گردد[پاورقی:خداي سبحان بر اساس (پرده پوشی) خود، در دنيا مكنونات(اسرار) درون انسان ها را جز در اندك بر چهره ‏هايشان ظاهر نمي ‏كند؛ اما در قيامت كه روز ظهور حقّ است اثر گناه و طاعت كه سياهي و سفيدي چهره است مي‏ شود؛ همان‏ گونه كه در دنيا، شرمْ وصفي نفساني است و چهره را سرخ مي ‏كند و هراس مايه رنگ باختگي و زردي چهره است، در قيامت نيز خاطرات و انسان در چهره ‏اش اثر مي‏ گذارد. 🥀حمداً به من أليم نارالله إلي جوار الله، حمداً به ملائكته المقربين و به أنبيائه المرسلين في دار المقامة التى لاتزول و كرامته التى لاتَحُولُ... والحمد لله... فكيف حمده أم متي شكره؟ لا متي؟.... 💫حمدي كه مايه از آتش دردناك الهي و نيل به جوار كريمانه حق باشد؛ حمدي كه با آن به عالم راه يافته با آنان رقابت كنيم[پاورقی:در متن دعا تعبير «نُزاحِم» آمده است. مراد از نُزاحم در اين كلام، است كه در خيرات به آن مأمور شده ‏ايم: (فاستبقوا الخيرات...در کارهای نیک از یکدیگر سبقت بگیرید)؛ چون در راه خير هيچ نيست. 🌈 انساني كه از مرحله وَهم و خيال بالا آمد نه كسي مزاحم اوست و نه او مزاحم كسي است.] و با آن به مرسل بپيونديم، در بي‏ زوال ابدي و كريمانه و تحوّل ‏ناپذير[پاورقی:در فرهنگ قرآن كريم بهشت «دارالمُقامة» ناميده شده است و بهشتيان خدا را سپاس مي‏ گويند كه آنان را به «دارالقرار» و آرامگاه ابدي خود رسانده است. 🔥 برزخ مانند دنيا آرامگاه نيست، بلكه است كه انسانِ مسافر با عبور از آن به آرامگاه ابدي خود، يعني قيامت كبرا مي ‏رسد. 🕊 امام سجاد (عليه السلام) در اين بخش از دعا، كه در متن نقل نشده، مي ‏فرمايد: «حمد ويژه خدايي است كه اخلاق نيك براي ما برگزيد و رزق پاكيزه به ما عطا فرمود و براي ما ملكه ‏و سيطره بر جميع خلق قرار داد (ولايت تكويني)، آن سان كه همه آفريدگان خداي سبحان، به قدرت او، و منقاد ما هستند. 🦋 و حمد و سپاس خدايي را كه ما را از بي‏ نياز و تنها به خودش نيازمند ساخت»؛ (زيرا او هم به نيازهايمان دانا و هم بر تأمين آن تواناست و هم بر ما روا داشت تا نيازهايمان را به پيش گاهش عرضه داريم و بدين گونه راه‏ رجوع به غير خودش ‏را كاملاً بسته است؛ همان ها كه نه مي ‏دانند ما چه مي‏ خواهيم، نه مي ‏توانند نيازمان را برآورند و نه همواره ما را مي ‏پذيرند).]... و ما چگونه مي ‏توانيم حمد او به جاي آوريم و از عهده به درآييم؟ هرگز چنين تواني نداريم... . 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🌲والحمد لله بكل ما حمده به ملائكته إليه و خليقته عليه و حامديه لديه، حمداً الحمد علي جميع خلقه... 🍥 و سپاس خداي را به سانِ(گونه) حمد فرشتگان و بندگان و ‏_ترين حامدانش؛ حمدي كه همانند برتري خدا بر همه آفريدگان، از همه سپاس ها برتر است. 💎[پاورقی: از هر حمدي برتر است؛ همان گونه كه خود ، بر همه برتري دارد. همان طور كه وجود خدا مستقل و بالذات است و ديگران بالتبع، بالعرض و بالغير، حمد نيز از آنِ خداي سبحان است و بالعرض و بالتبع براي غير خدا و بازگشت حمد غير خدا به حمد خداست.] يعني حمدها مانند محمودها باشد). ♦️ثُمّ له الحمد مكان كل نعمة له علينا وعلي جميع عباده و عدد ما أحاط به علمه من جميع الأشياء ومكان كلِّ واحدةٍ منها عَدَدُها أضعافاً مضاعفةً أبداً سرمداً الي يوم القيامة، حمداً لحدّه و لعدده و لغايته و لأمده... 🔸و سپاس خداي را در برابر نعمت هايي كه به و عطا كرد و به مي ‏بخشد؛ حمدي به آنچه علم خدا به آن احاطه دارد و به ميزان چندين برابر هر يك از آن ها؛ حمدي جاويدان تا روز قيامت[پاورقی:حقيقت انسان، است، از اين رو بايد در ناپذير باشد. در حريم انسان، «إلي»، «حتّي» و «متي» راه ندارد. پس بايد ‏اي زوال ناپذير داشته باشد و ره توشه او ابدي باشد. انسان ابدي با كارهاي موقت نمي‏ تواند زندگي جاويد را تأمين كند]. 🔺حمدي به آن گستردگي كه نه است و نه ‏_بردار؛ نه براي امتداد آن و نه براي زمان آن است. 💠حمداً يكون إلي و و إلي رضوانه و إلي مغفرته و إلي جنّته و من نَقِمَتِه و من غضبه و علي طاعته و عن معصيته و علي تأدية حقّه ووظائِفه... 🌀حمدي كه عامل به و او باشد و رضايتش و مغفرتش و براي بهشتش و از عذابش و ايمني از خشم او و بر طاعت او و در برابر معصيت و بر اَداي حقش. 〽️حمداً به في السعداء من و به في نظم بسيوف أعدائه إنّه حميدٌ». 🔰حمدي كه با آن در رديف سعادتمند خدا و در سلك [پاورقی:اشتياق امام سجّاد (عليه السلام) به شهادت (كه در اين‏جا مراد شهادت در است) از آن روست كه خداي سبحان دين خود را به انسان ها ، ياري دين را از آنان خواسته است و سنت الهي بر اين است كه دين خود را حفظ و اِحيا كند. بر اين اساس، هر كس بايد بكوشد دين خدا شود و اين افتخار و سعادت عظيم بهره او گردد: (قل لو كنتم في بيوتكم لبرز الذين كتب عليهم القتل إلي مضاجعهم). 🔆 اگر گروهي به ياري دين حق خداي سبحان از ياري دينش دست برنمي‏ دارد، بلكه را مشتاقانه به جبهه‏ ها اعزام مي ‏كند و از طرفي به آنان جهاد و شهادت و از سوي ديگر به خانواده‏ هايشان صبر و بردباري عطا مي‏ كند كه مايه ديگران است؛اين صحنه‏ ها در هشت ساله اسلامي به خوبي مشهود بود.] راه او قرار گيريم. ♨️ زيرا او ستايش شده است[پاورقی:جمله «إنّه ولىٌّ حميد»، استدلالي بر مضامين دعاست؛ چون انسان كه تحت خداي سبحان است، از او كه حميد مطلق و محمود صرف است و همه امور به دست اوست مي‏ خواهد تا او را به مقام حمد برساند]. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🕊حضرت سجّاد (عليه‏ السلام) در اين دعا، را با خداي سبحان آغاز و پس از بيان خدا، اعمال و تبهكاران و نيكوكاران، به بيان و آثار حمد در دنيا، برزخ و قيامت و مقام و پايگاه رفيعي كه با حمد مي ‏توان به آن دست يافت. 🔮 همچنين برخي از آثار مي ‏پردازد كه به برخي از آنها اشاره مي ‏كنيم: 💡الف: ، فصلِ(جداکننده) مقوّم انسان است: فيلسوفان «نطق» را فصل مقوّم و انسان مي‏ دانند. نطق، به معناي سخن گفتن باشد يا «ادراك كلّي»، بيانگر نيست. ♦️در فرهنگ ، انسان به معناي «حيوان ناطق» نيست، بلكه «حيوان ناطقِ حامد» است. 🔷بنابراين، اگر كسي حامد يا تنها در حدّ اهل حمد بود نه در و از روي ايمان، گرچه برخلاف ساير حيوانات كه ساكتند، او حيوان و گوياست امّا از حدود انسانيّت شده، به مرز پيوسته است؛ زيرا چهارپايان از نعمت ها بهره مي‏ برند، ولي حمد(مثل انسان را) ندارند. 🌀شايان ذكر است كه، آنچه بين انسان و ساير حيوانات است مرتبه است كه امام سجّاد (عليه‏ السلام) در اين دعا و دعاي پنجاه ‏و يكم صحيفه بيان كرده‏ اند وگرنه موجودات مسبّح و حامد ذات اقدس الهي هستند: (إن من شي‏ء إلاّ يسبّح بحمده ولكن لاتفقهون تسبيحهم...هیچ موجودی نیست مگر اینکه تسبیح او را می گویند ولی شما تسبیح آن ها را درک نمی کنید). ⭕️ اين كه خداي سبحان درباره برخي انسان ها مي‏ فرمايد: همانند ، بلكه از آنها نيز ‏ ترند: (أولئك بل هم )، اين است كه حيوانات نيز مرتبه شكر را دارند، ولي چون از بهره ‏اي ندارند به نمي ‏رسند. 🛑 اما با داشتن ، اگر عقل خود را در خدمت شهوت و غضب درآورد، از حيوان نيز پست‏ تر خواهد بود. حيوان تنها در محدوده حيواني، در پي ارضاي شهوت و غضب است؛ اما انسان عقل و انديشه را نيز در خدمت شهوت و غضب به كار مي ‏گيرد و با داشتن ، بيراهه مي‏ رود. چنين عقلي در اسارت هوس هاست: «كم من أسيرٍ تحت أميرٍ....چه بسیار های اسیری که تحت فرمان امیر هستند.». 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 📮ب: عامل با پيامبران و فرشتگان و ره ‏توشه ‏اي براي و سبقت به سوي و عفو الهي است. 🗂ج: حمد تاريكي هاي عالم برزخ و هموار كننده راه انسان به سوي است. 🔖 برزخ بر اثر است و آن با تأمين مي‏ شود. با روشن شدن برزخ، راه انسان به سوي هموار مي ‏شود و پيمودن اين راه كه براي برخي انسان ها، همانند ورود از دنيا به برزخ بسيار دشوار است، مي ‏گردد. 🖊بيان مطلب اين كه، از ، «انتقال از عالَمي به عالم ديگر» است: «لكنّكم تنتقلون من دارٍ إلي دار». اما مرگ به معناي «قطع نَفَس» و «سرد شدن بدن»، مرگي است كه در دانش ‏_شناسي مطرح است. انتقال از دنيا به برزخ، براي برخي انسان ها بسيار آسان و براي گروهي بسيار دشوار است. 📍 ‏اي كه صبحگاهان در ميدان نبرد هدف تير دشمن قرار مي ‏گيرد و تا در خون خود مي‏ غلتد، گرچه پنداشته مي ‏شود كه با فشارِِ مرگ دست به است، اما او ديگر توجّهي به دنيا ندارد و همانند بي ‏تابي است كه در هواي گرم و سوزان، چشمه‏ ساري از آب خنك و زلال مي ‏يابد و تن به آن مي‏ سپارد. 🖌 از اين رو امام باقر (عليه ‏السلام) در پاسخ اين پرسش كه شهيدان در برابر رگبار تيرها چه احساسي داشتند؟ فرمودند: «همان احساسي كه شما از فشار دادن يكي از خود با ديگر داريد». 🚨 و انتقال از دنيا به برزخ براي شهيد ‏بخش است، نه رنج‏ آور. امّا كه به سرعت جان مي‏ دهد، گرچه به ظاهر فشار جان دادن ندارد، ليكن جدا شدن روح او از دنيا و انتقال به برزخ برايش بسيار دشوار است. ❄️ قرآن كريم دشواري مرگ و انتقال تبهكاران به عالم برزخ را اين گونه وصف مي‏ كند: (ولو تري إذ يتوفّي الذين كفروا الملائكة يضربون وجوههم وأدبارهم وذوقوا عذاب الحريق...و اگر ببینی! زمانی را که ملائکه بر صورت و پشت های کافران می زنند و می گویند بچشید عذاب آتش را...)، (فكيف إذا توفّتْهم الملائكة يضربون وجوههم وأدبارهم...پس چگونه است زمانی ملائکه آن ها را می گیرند و بر صورت ها و پشت هایشان می زنند...). 💥سرّ زدن (بَر) چهره و پشت آنان شايد اين باشد كه فرشتگانِ مأمور دنيا كه انسانِ تبهكار را ‏دست در حال رفتن مي ‏بينند، با زدن بر پشت او، وي را از دنيا سوق داده، بيرون مي رانند؛ مأموران برزخ نيز چون او را در حال آمدن مشاهده مي‏ كنند بر صورتش مي‏ كوبند و اين گونه از او مي‏ كنند و اين خود ‏اي از عذاب و فشار قبر است. ⚡️ و بر اين اساس كه همان است، انسان تبهكار گرچه در فضاي بازِ آسمان يا دريا بميرد فشار قبر دارد. كسي كه به آساني از دنيا به برزخ راه يابد، راه برزخ به سوي نيز بر او هموار و آسان است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🎈ج: حمد تاريكي هاي عالم برزخ و هموار كننده راه انسان به سوي است. ادامه.... ⚱سرّ اين كه حمدْ راه برزخ به قيامت را آسان مي ‏كند، آن است كه انسانِ حامد و شاكر، خدا را خود مي‏ داند و كسي كه ولي نعمت خود را به خوبي بشناسد، مي ‏تواند او را حمد كند و او هرگز ندارد تا بگويد: (قال إنّما أوتيته علي ...قارون: جز این نیست که این ثروت را با علمی که در هست به دست آوردم). 💎كسي كه نعمت را از ناحيه مي ‏داند و طلب كارانه مي‏ گويد: «با تلاش خود به آن رسيده ‏ام»، گرچه به «الحمد لله ربّ العالمين» بگويد، تنها حمد زباني دارد و او روح حامد نيست. 💡 بنابراين، كسي كه طلب كارانه نعمت را خود مي‏ داند، به حقيقت حمد نرسيده و خود را نشناخته است. 🎞دنيا گرايان پس از مرگ، همانند ، يك سلسله خاطرات دارند و بسياري از آنان از انتقال به جهاني ديگر آگاه نيستند وپس از شنيدن تلقين ميّت و مشاهده اموري، در مي‏ يابند كه به عالم برزخ منتقل شده‏ اند و چون حقيقتِ مرگ است و انسان وابستگي هاي فراواني به دنيا دارد، تا همه تعلقات خود را از دنيا قطع وارد برزخ نمي‏ شود. 🔔براي گسستن همه اين پيوندها نيز زماني لازم است. 💠انسان دنيا همانند معتادي است كه در بازداشتگاه به سر مي ‏برد، كه اعتيادش باقي است، ولي مواد مورد اعتيادش در دسترس او نيست و از اين رو به عذابي گرفتار است. 🔰 انسان دنياگرا با از تعلق با دنيا وداع مي‏ كند و اين تا مدت ها او را ‏سوزاند تا به تدريج و بر اثر اشتغال به عقبات برزخ، علاقه‏ اش از دنيا بريده شود؛ زيرا آن جا راهِ درماني وجود ندارد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝پيشگفتار 🔘 فقهي امامت 💬با وجود (که در مورد فعل خداست نه بندگان) بودن مسئله ، در برخي روايات از همين مسئله در رديف ( فقهی و افعال بندگان) ياد شده است. 🎯رازش اين است كه دو چهره دارد: كلامي و فقهي؛ به اعتبار بُعد ‏اش كنار نماز، روزه، حج، جهاد، زكات و مانند اينها قرار مي ‏گيرد كه همه از فروع دين شمرده مي ‏شوند. 📢به ديگر سخن، آن بخش از مسئله امامت كه عهده‏ دار مسئله نصب و مشروعيت است به سبحان باز مي‏ گردد، جزو است و علم عهده‏ دار آن است؛ لكن چون پذيرش امام معصوم و اطاعت از رهبري او بر است (امامت نسبت به مردم)، نماز و روزه و زكات و حج و جهاد مسئله‏اي است. ⌛️بنابراين امام معصوم نيز همانند نماز از واجبات فرعي و است. 🔳 انديشه از صاحبان ديگر انديشه‏ ها در اين از يكديگر جدا مي‏ شود، زيرا بر اساس مكتب نصب، حكومت بر محور (عصمت) بنا مي‏شود و شايستگان بر (تخت) قدرت مي‏ نشينند و به امر و نصب عهده‏ دار اين مقام و مسئوليت مي‏شوند. ⌚️ولي بر پايه ، بسا كه شايستگان ‏نشين شوند، چنان كه نمونه آن را به حسب ظاهر و ديد خود در نظام (حکومت آزایخواه مردمی) غرب مشاهده مي‏كنيم. 💡اينان اهل نه ، هر بيننده ‏اي صاحب بصيرت . 🎯 اهل شايد باشند؛ اما بصر ‏اند. 🔊خداي سبحان به پيامبر درباره مي‏ فرمايد كه عده ‏اي تو را ‏نگرند ولي ‏بينند. اينان فقط مشخصات ظاهري و حسب و نسب تو را مي‏دانند و از كلامت جز ظاهر آن را نمي‏ فهمند: (و يَنظُرونَ اِلَيكَ وهُم ). 🎙در مسئله و ولايت نيز برخي اهل نظرند نه : آنان كه پس از رحلت نبي مكرم اسلام ‏صلي الله عليه و آله و سلم زير سقف سقيفه بني ساعده مشكل نيابت را به زعم (باطل) خود حل كردند و كسي را كه هرگز با «منوب عنه...نایب خدا» خود يعني پيامبر خدا نداشت به جاي ايشان نشانيدند، بودند؛ نه تا منوب عنه را بشناسند،درنتيجه وي را تشخيص دهند. 💬آنها نه را دريافتند و نه (پیامبر) را شناختند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 📌د: حمد، شرافت مندانه نزد به انسان مي‏ بخشد. 🔖ه: حمد عامل انسان به اَعلي علّيّين، مايه روشني چشم و روسفيدي در قيامت است. 🔗از اين كلام بر مي‏ آيد كه حمد، تنها گفتن «الحمد لله» و مانند آن نيست، بلكه حمد و و است كه اگر كسي به آن آراسته شد، به آن مقام رفيع مي ‏رسد. 📯حامد بايد هم با و هم با ، خدا را ستايش كند و هم نعمت هاي الهي را شناخته، همه آن ها را از خدا بداند و سپس آن ها را در صرف كند. 🎐و: حمد عامل از عذاب دردناك آتش و به جوار كريمانه حق است. 🏮ز: حمد وسيله ‏اي براي با فرشتگان و به پيامبران در بهشت است. 🎀ح: حمد عامل انسان به طاعت، عفو، رضوان، و مغفرت حق است. 🔑ط: حمد راهي به سوي بهشت ، و نگهباني در برابر انتقام ها و عقوبت هاي الهي و مايه از خشم خداوند است. 💡ي: حمد حاجز و در برابر و دستِ ياري بر اداي حق خداست. 🕯ك: حمد عامل به اوج سعادتِ اوليا و پيوستن به سلك شهيدانِ راه خداست. 📣نكته: از لطايف دعاي حمد حضرت سيّد السّاجدين (عليه‏ السلام) اين است كه با حمد و با حمد مي ‏پذيرد. 🔻12 ـ مرتبه كامل حمد 🔶عن السّجاد (عليه ‏السلام): «فأنت عندى وصَنيعك لدىّ . تحمدك و و حمداً يبلغ الوفاء وحقيقة الشكر حمداً يكون مبلغ عنّى فنجّنى من سخطك...تو نزد من و خوبیت نزد من مورد وسپاس است. و و من تو را می ستاید، ستایشی که بر عرصه کمال و حقیقت شکر برسد،ستایشی که در قلّه نهایت تو از من باشد. پس مرا از خشمت نجات ده». ⬅️اشاره: انسان داراي درك، كار و كلام است و حامدِ حقيقي كسي است كه در بفهمد كه همه نعمت ها از جانب خداي سبحان است، در هر نعمتي را در جاي خودش صرف كند و با نيز اعتراف كند كه همه نعمت ها از آنِ اوست. چنين حمدي انسان است وگرنه اصل حمد در يافت مي ‏شود. 👑پس مرتبه حمد، فصلِ مقوّمِ (ویژگی اساسی) انسان است و كسي كه فاقد آن مرتبه كمال است، از حدّ انسان معقول و مقبول (پایین) است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) ❇️13 ـ تفسير «عالَمين» و كثرت عوالم 〽️عن أميرالمؤمنين (عليه ‏السلام): «ربّ العالمين وهم الجماعات من كل مخلوق من الجمادات والحيوانات...پروردگار عالمین و شامل همه جماعات مخلوقین از جامدها و حیوانات می شود ». 🔅عن أبی ‏جعفر (عليه‏ السلام): «... لعلك تري أن الله إنّما خلق هذا العالم الواحد أو تري أن الله لم يخلق غيركم. بلي والله لقد خلق ألف ألف عالم وألف ألف آدم، أنت في آخر تلك العوالم وأولئك الآدميّين...شاید تو چون همین را می بینی فکر می کنی خداوند همین عالم واحد را خلق کرده یا فکر می کنی که خداوند غیر از شما را خلق . بلکه به خدا قسم که خداوند هزار هزار و هزار هزار خلق کرده و تو در آخر آن عوالمی و آن ها نیز آدمی زاد». 💮اشاره: موجود مادي گذشته از (بوجود آمدن) محكوم به (در زمانی بوجود آمدن) است و حدوث زماني براي هر موجود طبيعي، ذاتي است؛ زيرا بر اساس حركت جوهري، هيچ موجود مادي ندارد، چه رسد به دوام و قِدَم(ازلی و ابدی)؛ ليكن براي فضل و فيض خداي سبحان حدّي نيست و و هاي امكاني كه لازمه دوام فيض خداست، هرگز با حدوث مستفيض منافات ندارد و همان طور كه قبلا ً بيان شد، مراد از كلمه «عالمين» مراحل و اَنحاي وجود و موجود امكاني است، نه خصوص . 🍥 زيرا قرآن كريم «ربّ العالمين» را به پروردگار همه نظام گسترده و معنا كرده است و به تعبير ديگر هر جا قلمرو رحمت خداست، مشمول «عالمين» است و چون رحمت خدا همه اشيا را در بردارد: (رحمتي وسعت كلّ شي‏ء) ، مراد از عالَمين، است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۳: (اَلْرَّحمن الرَّحیم) 🎯گزيده تفسير 🔘 الهي (رحمت رحمانيه) و او (رحمت رحيميّه) در اين آيه كريمه دو دليل بر انحصار حمد به خداوند است؛ زيرا رحمت فراگير كه مؤمن و كافر را در بر مي‏گيرد و همچنين رحمت خاص كه ويژه است، در انحصار خداست و چنين رحمتي سبب حمد است. 🔊 پس ‏دهنده موجودات، خدايي است كه رحمتي فراگير براي همه و رحمتي براي مؤمنان دارد و چنين پرورش و پرورنده ‏اي است. 📖تفسير ⌛️از آيه كريمه (الحمد لله ربّ العالمين) بر اختصاص حمد به خداي سبحان استفاده شد. 💬 آيه كريمه (الرّحمن الرّحيم) نيز حاوي ديگر بر محمود بودن ذات اقدس الهي و ربوبيّت مطلق او و حصر حمد در اوست؛ زيرا دو صفت جمالي «الرحمن» و «الرّحيم»، هر يك مي‏تواند حدّ وسط برهاني بر حمد براي ذات مقدس پروردگار قرار گيرد. 🎙اين دو صفت بيانگر آن است كه: ۱) ربوبيّت(پرورش دهندگی) خداي سبحان، ربوبيّتي شايسته تحميد است و تحميدْ، حق اوست؛ زيرا رحمت رحمانيّه كه همان رحمت مطلق است مخصوص خداست و چنين رحمتي سبب محمود بودن خداي رحمان است . نيز رحمت رحيميه كه مؤمنان است در انحصار خداي سبحان است و چنين رحمت ويژه‏اي نيز سبب استحقاق براي خداست. ⌚️ربوبيت و ربّ، گاهي مربوب(پذیرنده رشد) خود را عالمانه، عادلانه و رحيمانه اداره مي‏كند و گاهي جاهلانه و ظالمانه. 👁‍🗨قسم اول ربوبيّت محمود و قسم دوم ربوبيّتي مذموم و ناپسند است. براي اثبات اين كه ربوبيّت خداوند از قسم اول است، آيه مورد بحث برخي از صفات جمالي حق را ياد كرده، مي‏فرمايد: ربّ و پرورش‏دهنده عوالمِ هستيِ امكاني خدايي است كه رحمتي فراگير و مطلق دارد (رحمت رحمانيّه) و رحمتي مخصوص (رحمت رحيميّه). 📢قرآن كريم گاهي با صفات سلبيه و با ، نقص و ظلم را از حريم ذات اقدس الهي دور مي‏كند: (ولا يظلم ربّك أحداً...پروردگار تو به احدی ظلم نمی کند)، (وما ربّك بظلّام للعبيد...و پروردگار تو به بندگانش ستم نمی کند ) 💡پاورقی:جمله (وما ربّك بظلاّم... ) به اين معنا نيست كه خداوند «بسيار ظالم» نيست؛ زيرا نفي ظلم ‏كثير منافي اثبات ظلم اندك نيست؛ در حالي كه صدور ستم اندك نيز همانند ازخداي سبحان است. سرّ در «ظلّام» اين است كه ستم اندك ازمدبّر و مربي سراسر جهان، با برابر است؛ زيرا او اگر به ذرّه ‏اي از ذرات عالم‏ ستم كند ، سراسر جهانِ منظم مي‏ بيند، زيرا اجزاء جهان آفرينش همانند حلقه‏ هاي يك سلسله و مراتب (1،2،3،4،5،...) شده است؛ به‏ گونه‏ اي كه اگر حلقه اي از اين سلسله جا به‏ جا شود، بي‏ نظمي سراسر عالم را فرا مي ‏گيرد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i