eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
189 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🗼ب: حامديّت 📎اختصاص به خدا با اثبات مي‏ شود: 🌹برهان يكم: متوقف بر و نيز اكتناه(به کُنه و اصل چیزی رسیدن) حقيقي همه نعمت هاست و هيچ يك از اين دو امر براي غير خداوند حاصل نيست: «فإن الله سبحانه قد امتنّ علي جماعة هذه الأمة... بنعمة لايعرف أحد من المخلوقين لها قيمة...خداوند بر جماعتی از این امت منتی گذاشته...همراه با نعمتی که احدی از مخلوقین بهای آن را ندانند(خطبه192نهج البلاغه)؛ پس او تنها حامد حقيقي همه نعمت هاست. ⏳برهان دوم: بر اساس هر كس خدا را حمد مي ‏كند، آيتي از آيات و مظهري از مظاهر او به شمار مي‏ رود. از اين رو حمد حامدان مظهر ؛ يعني اوّلاً وبالذات خداوند است و ثانياً وبالعرض مظاهر او. ❄️ از اين جهت خداوند در بسياري از آيات تدويني، خود را كرده است و تعبيرهای قرآني، گذشته از جنبه تعليم حمد به انسان ها، حمد خداوند نسبت به را نيز به همراه دارد و آنچه از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل شده كه: «لا أُحْصى ثناءً عليك أنت كما أثْنيت علي ...من راتوانایی مدح وثنای تو نیست ، تو باید ثناگوی ذات اقدس خویش باشی»ناظر به همين مطلب است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) ⛱برهان چهارم: كه وسط آن «جامع كمالات بودن خدا» است در بحث تفسيري تقرير شد. 🏵برهان ديگري نيز از آيات اوليه سوره مباركه حمد استفاده مي‏ شود كه حد وسط آن ها ، و خداوند است و در تفسير آيات دوم و سوم همين سوره بيان خواهد شد. 🔔نكته: براهين حمد گرچه در نگاه اوّل متعدد و حدّ وسط هر برهان با براهين ديگر متفاوت است، اما با دقت معلوم مي ‏شود كه برخي از اين براهين زير برخي ديگر است و در جمع‏ بندي نهايي مي ‏توان براهين متعدد را به تقرير زير در خلاصه كرد: 🎗 كمال ها، جمال ها و نعمت ها اوّلاً و بالاصاله از آنِ خداي سبحان است و به ديگران ثانياً و بالعرض است و چون حمد در كمال، جمال و نعمت بخشي است، از آنِ خداي سبحان است و جز او كسي مالك حمد نيست. 🍥تفاوت اجمال و تفصيل يا متن و شرح در آيات قرآن كريم مشهود است؛ زيرا گاهي بر اساس اصل و انسجام و هماهنگي سراسر جهان امكان بر توحيد ربوبي استدلال مي‏ شود و گاهي بر اساس رويش گياهان، طلوع و افول ستارگان، پديد آمدن شب و روز و... . 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ العالمین) 🔮5 ـ مشكور و محمود حقيقي ☄در فرهنگ ديني: ❄️الف)هم از خداي سبحان در برابر بندگان سخن رفته است: (فمن حجّ البيت أو اعتمر فلا جناح عليه أن يطّوّف بهما ومن تطوّع خيراً فإن الله شاكر عليم...پس کسی که حج خانه کعبه کند یا عمره انجام دهد، بر او گناهی نیست که بر آن دو طواف کند و کی که کار خیری (طواف و سعی مستحب) انجام دهد، بدون تردید خدا به کار او پاداش دهنده و داناست )، (ومن أراد الآخرة وسعي لها سَعْيَها وهو مؤمن فأولئك كان سعيهم مشكورا...و کسی که اراده آخرت کند و برای آن تلاش نماید در حالی که خالص باشد تلاشش دارای پاداش است). 🌻(ب) و هم از او نسبت به : «فرضى سعيهم وحمد مقامهم...پس از تلاش آنها راضی است و جایگاهشان را می ستاید». شكر و حمد خدا و از است، نه از صفات ذات؛ زيرا از مقام فعل او انتزاع مي‏ شود. 🌙نكته مهمي كه درباره و بودن خداوند سبحان بايد مورد توجه قرار گيرد آن است كه و شكور بودن خداوند در برابر و و حامد بودن او نسبت به ، به ديد است وگرنه در تحليل و جمع‏ بندي نهايي، غيرخدا سهمي از شكر دارد و بهره و نصيبي از حمد، بلكه شاكر كار خود و حامد كمال خويش است. 🌴 او با از افعال و حامد فعلي است و بنابراين شاكر و مشكور و حامد و محمود حقيقي جز او كسي نيست. 🚨بيان مطلب اين كه، بر اساس و خداي سبحان اعمال صالح و سعي مشكور بندگان صالح خداوند، چيزي جز و تجلي نيست و شكر و حمد نسبت به آن در حقيقت حمد و شكر در برابر خداست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝بخش اول : امام شناسی 🌳 يعني تعيين امام بر عهده و از افعال اوست، [زيرا] امام نه بايد در ايفاي وظيفه امامت و اعلام و اِخبار احكام الهي و تشريح و تبيين آن دچار خلاف، غفلت، سهو و نسيان نشود در اعمال و وظايف فردي نيز گرفتار خلاف نگردد؛ نه گِرد گناه بگردد و نه گَرد معصيت چهره جان او را آلوده كند و ، نه تنها دستش به گناه دراز نشود و تصميم آن در دلش نگذرد انديشه ‏اش نيز از خطا و اشتباه مصون و محفوظ باشد. 🔆 و اين همان مقام والاي است كه جزو اسرار نهاني و نهايي و نيز از شرايط نبوت و امامت شمرده مي‏ شود. 🐚چنين كسي مي ‏تواند همه را به بفهمد و سعادت بخش بشر را درست ادراك كند و اشياء و اشخاص را به و ‏اشتباه بِنگرد. ⏳اين كار را كه از راسخ انسان كامل است، هيچ كس جز ذات اقدس الهي و آن كه خدا بخواهد، نمي‏ دهد، به همين دليل و تعيين امام تنها بر عهده عالم به غيب است. قرآن كريم نيز در جريان آزمايش خليل حق، حضرت ابراهيم (عليه‌السلام) امامت را خوانده: (لايَنالُ عَهدِي ...عهد من به نمی رسد) و تعيين و نصب امام را به خدا نسبت داده است: (قالَ اِنّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماما...خداوند: من تو را برای مردم امام قرار دادم). 〽️«ظلم» هر گونه را شامل مي ‏شود و خداي سبحان ظالم بودن و ارتكاب ‏_ترين خلاف را مانع رسيدن و مقام والاي نبوت و امامت به او مي ‏داند: (لايَنالُ عَهدِي )، بنابراين (يعني مصونيت از خطا و خطيئه) شرط چنين مقامي است و تشخيص و تعيين معصوم و نصب او در اين جايگاه از افعال و ، در نتيجه جزو مسائل است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🍄از سوي ديگر از و حمد او از مقام آنان، خود از نعمتهاي الهي است كه در برابر آن نيز، است. 🎙پس كسي كه به ديد مشكور و محمود خداست، به ديد بايد به خاطر مشكور و محمود خدا بودن، خدا را كند و سپاس گويد. از اين رو بهشتيان در برابر نعمتهاي بهشتي (كه شكر خداي سبحان از سعي آنان است) خدا را حمد مي‏كنند: (... وقالوا الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنّا لنهتدي لولا أن هدانا الله لقد جاءت رسل ربنا بالحق ونودوا أن تلكم الجنة أورثتموها بما كنتم تعملون...و بهشتیان میگویند:سپاس خدایی را که ما را به این نعمتها هدایت فرمود و اگر هدایت خدا نبود ما هدایت نمی شدیم مسلما پیامبران پروردگارمان حق را به سوی ما آوردند،و ندایشان می دهند به پاداش اعمال شایسته ای که انجام می دادید ، این بهشت را به ارث بردید.). 🎯[پاورقی:مفاد جمله (وما كنّا لنهتدي... ) از «ما اهتدينا» و آن است؛ زيرا كان منفي (ما كنّا) بر دلالت مي‏كند؛ همان طور كه مفاد «ما كنتَ تعلم» (تو آن نبودي كه بداني) با «ما علمتَ» (ندانستي) متفاوت است. بهشتيان مي‏گويند: «اگر وحي و هدايت الهي نبود هرگز توان دستيابي به اين مقام را نداشتيم»؛ زيرا است، نه راه و انسان هرگز با چراغِ ، بدون صراط، به مقصد نمي‏رسد. عقل است كه صراط مستقيمِ وحي را شناسايي كرده، حركت در آن را به انسان توصيه مي‏كند. حال اگر كه است نباشد، بدون وحي، همانند نورافكني است كه قلّه كوه و موانع رسيدن به آن را نشان مي‏دهد؛ اما چون راهي براي رسيدن به قله نيست از چراغ عقل نيز كاري بر نمي‏آيد.] ⌛️ (در دنيا) و آن (در آخرت) هر دو، رحمت و نعمتي از جانب خداي سبحان است و عبد شاكر، خدا را بر هر دو نعمت سپاس مي‏گزارد: (له الحمد في الاُولي والآخرة...فقط برای توست حمد در دنیا و آخرت) 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 💥6 ـ 🌼بهشتي انكه جز به ذات اقدس الهي نمي ‏گويند: ( إلاّ من له الرّحمن وقال صواباً) به ياد هاي الهي هستند و به حمد و شكر او زبان مي‏ گشايند. 🌲قرآن كريم در تبيين اوصاف اهل بهشت در آياتي چند، از آنان در برابر نعمت هاي الهي ياد مي ‏كند: 🌾الف: در برابر از ، كه از بهترين نعمت هاي است و جريان نهرهاي بهشتي كه از نِعَم ظاهري است و و با تكيه بر راهيابي به آن هرگز ميسور نيست، خدا را حمد مي ‏كنند. 🍃خداوندي كه هم نعمت سنگين و و را به بشر ارزاني داشت (هدايت تشريعي)و هم نعمت توفيق و را عطا كرد (هدايت تكويني): (ونزعنا ما في صدورهم من غلٍّ تجري من تحتهم الأنهار وقالوا الحمد لله الّذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله..و ما از سینه هایشان کینه و خشم را بَر می کنیم و در بهشت که نهرها جاری است و می گویند سپاس مخصوص خدایی است که ما را به این نعمت هدایت کرد که اگر ما را هدایت نمی کرد هدایت نمی یافتیم.). 🕊ب: از وعده الهي و نعمت هاي بهشتي، كه شكر خداوند در برابر كار آنان است، سخن گفته، خدايي را حمد مي‏ كنند كه را به آنان سپرد تا در هر ‏اي از آن بخواهند مأوي گزينند[چه بسیار نیکوست پاداش عمل کننده ها]: (وقالوا الحمد لله الذي صدقنا وعده و نتبوّأ من الجنة فنعم أجر العاملين). ❄️ج: خداي را بر هر گونه از دلهايشان سپاس مي ‏گويند: (وقالوا الحمد لله الذي عنّا إن ربّنا لغفور شكور). 🍁د: آخرين سخن اهل بهشت نيز و پروردگار جهان است: (دعواهم فيها سبحانك اللّهم وتحيّتهم فيها سلام وآخر دعواهم أن ). 🌈 بهشتيان اين است كه عوامل و موجبات حمد (كه حدّ وسط براهين اثبات حمد براي خداي سبحان قرار گرفت)، «جامع كمالات بودن»، «ربوبيّت مطلق» و «اِنعام و رحمت خدا بر بندگان»، در بهشت روشن و فراگيرتري دارد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) ۷ ـ و مسبّحان خدا 🌴بر اساس آيه (وإن من ‏ء إلاّ يسبّح بحمده...و هیچ چیزی نیست مگر اینکه خدا را تسبیح می گویند)حمد و تسبيح اختصاص به (نعمت داده ها) ندارد، بلكه خودِ نيز مسبّح و حامد خدايند.چنانكه حامدان، مسبحان و ذاكران نيز حامد، مسبّح و ذاكر خدايند؛ زيرا همه اينها مصداق و زير پوشش عنوان «شي‏ء»اند، و هر ، حامد و مسبّح خداست. 📣برخي از اهل معرفت گفته‏ اند:حمد دارد و ظاهرترين مراتب آن، مرتبه و نيز اسماء فعلي خداوند است كه متعلَّق آن اسماء، مرتبه فعل است؛ حمد در مرتبه صفات الهي و اسمائي كه متعلَّق آنها اوصاف است مدح خواهد بود و حمد اصطلاحي نيست. ... حمد متعلِّق به خود واجب حمد، خود حمد است؛ يعني (صفت) به تمام هستي خود، (خدا) خويش را ثنا مي‏گويد و ذات خود را كه عين ذات موصوف است مي ‏ستايد. 8ـ جايگاه توحيد ربوبي و براهين آن 🔮 پيامبران و محور درگيري آنان با دشمنانْ «توحيد ربوبي» است. برخي از معارف ديني كه از مقوله جهان ‏بيني است، تنها ثمره دارد، امّا برخي ديگر داراي ثمره است. اعتقاد به وجود «واجب الوجود» و «توحيد خالقيّت» از قسم اوّل است. ⛳️از اين رو (خدا و بتهای واسطه) حجاز از پذيرش ابايي نداشتند. آنان مي‏گفتند: جهان را «الله» آفريده، ولي پس از آفرينش، با آن كاري و انسان نيز در مقابل او نيست. آنان گرچه ربوبيت مطلق خدا را نسبت به مجموع جهان مي ‏پذيرفتند، اما ، مانند «ربّ الإنسان» و «ربّ الأرض» را نمي ‏پذيرفتند و آن را به ، ستارگان و يا قِدّيسان بشر نسبت مي‏دادند و براي آنها مظاهر و مجسمه‏ هايي مي‏ ساختند و براي دستيابي به شفاعتشان، مظاهر آنها را مي ‏پرستيدند. 🎙بنابراين، و خداي سبحان نسبت به جهان هستي است، اما پذيرش كه انسان را در برابر ربّ خود مي‏كند و سخن پيامبران اين بود كه در برابر خداي خالق مسئول است و بايد از او اطاعت كند و آن كه خالق است، همو را به آسانی بپذیرند را . 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🎯قرآن كريم نيز توحيد ربوبي(همو می پروراند) را با ثابت مي‏كند: 🔳برهان يكم: بر اساس تحليلي ، ربوبيّت گونه‏اي از «خلقت» است و پذيرش خدا در حقيقت همان قبول اوست. 🔘بيان مطلب اين كه، در واقع همان «ايجاد روابط بين مستكمل(خواهان کمال) و كمال» است؛ ، چيزي جز اعطاي كمال و وصف به موصوف ؛ مثلاً، پروراندن درخت، چيزي جز رشد دادن و به بارنشاندن آن نيست. همان طور كه پروراندن انسان از نظر جسمي همان اعطاي كمالات بدني به اوست و ربّ كسي است كه بين كمالات و مستكمل ها را مي ‏آفريند و كمال را به مستكمل و مستعد عطا مي‏كند و چون خالق فقط «الله» است پس نيز تنها اوست. 🎲از اين رو قرآن به شيوه جدال احسن، براي احتجاج بر ربوبيّت، درباره خالقيت خداي سبحان از مشركان اقرار مي‏گيرد. مشركان كه ربوبيّت جزئي را بودند، مي‏گفتند خداوند به ما چيزي ‏دهد تا او را عبادت كنيم و در برابر او مسئول باشيم و تنها خود را در برابر ، كه آنها را مي‏پنداشتند، مسئول مي‏دانستند و آنها را مي‏پرستيدند. 📢برهان دوم: اين كه بين و تلازم(رابطه) است؛ يعني لزوماً است كه مي‏تواند باشد. 💬آن كه خالق چيزي از سازمان هستي آن است و قدرت تدبير و پرورش آن را نيز ؛ پس تنها جهانِ هستي (پرورش دهنده) آن است. 🔊 هر چيز بايد به همه آن آگاه باشد، آنچه اين شي‏ء با آن است را بشناسد و توان ايجاد لازم را نيز داشته باشد و چنين آگاهي با ملازم است؛ زيرا تنها خالق است كه مطلوب هر شي‏ء و ارتباط و هماهنگي يا ناسازگاري آن را با ساير موجودات مي‏داند. ⌚️از اين رو قرآن كريم مي‏فرمايد: تدبير و پرورش جهان فقط صفت است: (ربّنا الذي أعطي كلّ شي‏ء خلقه ثم هدي...پروردگار من کسی است که به هر موجودی آنچه سزاور بود عطا کرد سپس نمود). 🎙قرآن كريم به شيوه جدال احسن با تكيه بر خداي سبحان، كه مورد پذيرش مشركان بود، خداوند را اثبات مي‏كند. ⌛️بنابراين، ربوبيّت با دو تحليل به خالقيت بر مي‏گردد و آيات خلقت با همين دو تقريرْ سندِ اثبات ربوبيت است. 💡با اثبات ، ( شایستگی پرستش) نيز ثابت مي‏شود؛ اگر جز خدا براي عالم نيست، جز او هم وجود ندارد؛ زيرا اگر ، از ضرر و ترك تدبير و اِنعام، يا و دريافت عطا باشد، تنها نسبت به پرورنده و مبدأ تدبير رواست؛ چنانكه اگر منشأ آن، شوق معبود باشد، باز درباره مُنعم و مبدأ كمال، صادق است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i