🕌امام زاده اسماعیل
🌍 روستای جیجاد_دودانگه
📸 سلمان محمدی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#دَم_خوردَن
« تِرِه دَم بَخوارده»
«شِماره دَم نَخوره»
«شِمه کار پیچ نَخوره»
✍مردم ما در ییلاق و قشلاق در قدیم مثل غالب جاها، برای محافظت و سلامت خود و فرزندان شان، کارهای مختلفی انجام می دادند که از جمله، یکی از آنها، برخورد نکردن با فرد یا اشخاصی در اول صبح بود و این کار را برای سلامت فرد، ضروری می دانستند و اگر خدای نکرده، مشکلی برای چنین فردی با دیدن کسی پیش می آمد، همه کاسه و کوزه را سر آن بخت بر گشته، می شکاندند و می گفتند:
👇👇
مسبّب این مشکلات بوجود آمده، اوست که اول صبح با تو برخورد داشته است،
البته آنها به زبان تبری می گفتند« تِرِه دَم بَخوارده»
📌 لذا خانواده ها به ویژه مادران، تأکید اکید می کردند که هنگام بیرون رفتن اول صبح، طوری حرکت کنید که کسی با شما برخورد نکند «شِماره دَم نَخوره» تا همواره در سلامت باشید و کارتان با گره و پیچ روبرو نشود «شِمه کار پیچ نَخوره» .
📌این باور مثل بیشتر باورهای شان، خارج از اصول اعتقادی و علمی و ساخته و پرداخته ذهن اسطوره ساز بشر بود.
📝#منصور_جعفری
🗓۱۴۰۲/۱۱/۱۵
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2332
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#ایل_پریجا
#شجره_نامه
📘نمایه از صفحه ۷۳ کتاب ((از بالا گنجکلا تا پائین شالینگچال؛ خاندان تقی فیروزجایی))
📇چاپ ۱۳۹۹
📝نویسنده گان: علی فیروزیان حاجی و حسین بیگلرنیا
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#شعر_مازنی
💠بهمــن بمـو آ خشکِ چـو وشکو بَزوئه
💠کـکّـی خـشــالی جــا بمـو کوکو بَزوئه
💠بلبل دعا گو را گذر مست و غزلخون
💠کــوتر سمـا هاکرد و هِـــی ابرو بَزوئه
💠دشت آ همـــندی پَر پَتـو زو دَیّه مرده
💠انـــدونِ کـِــــر وا بَیّـه تشّــه او بـَزوئه
💠ویشـه دَکــرده تن اَیی مخمـل قوا ره
💠بســـتا نخـــاری رخـته بوتــا لو بَزوئه
💠دریو شـه کـلّاکـی هــوا جا هِی اِماره
💠پیشـی هـــدا آ نـــاخــــدا پـارو بَزوئه
💠گـوش آ گَـلی پر بییه ، ناحق رَفتنییه
💠گـِر بَیــّـه دَس بالا بمـــو یاهــو بَزوئه
💠مـــنــزل به مـنــزل لاله پرپر بَیـّه امّا
💠ناحــق پئی هاکرد و حق سوسو بَزوئه
**؛
💠آ ناخـــــدا اَتّـا نظـر هــارش چتی می
💠وشنی اَمـــه ایمـون و دینّه چو بزوئه
✍طالبی دادوکلایی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2335
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍منصور جعفری:
🔸 #صَور_و_جَخت
🔸در ایام گذشته، بیشتر در روستاها، بویژه در روستاهای غیر مدنی تر، کارها و تصمیمات خود را با #صَور و #جخت، میزان و هماهنگ می کردند و بزرگترها، بسیار به آن باور داشتند و بچه هایشان را نسبت به عمل کردن صَور و جخت، الزام می نمودند.
📌صور ارتباط به یک عطسه «اَشنیفِه» داشت و جخت به دو عطسه «اَشنیفه».
📌تک عطسه، به منزله ی خروج ممنوع و صرف نظر کردن از تصمیم و هر برنامه ی کاری بود و دو عطسه(جخت) به منزله اقدام شتابان نسبت به برنامه، تصمیم و هرکاری که قصد انجام آن را داشتیم، قلمداد می شد.
📌#صَور را نوعی هشدار و زنگ خطر می دانستند و جخت را به نوعی طلب خیر و مصمم تر شدن نسبت به هر قصد و مقصودی.
📌همین نگاه و باور در همه جا و همچنین محل ما در پاجی میانا [دودانگه ساری]، و مناطق ییلاقی اوپرت و سرخده، بطور غلیظ اجرا می شد و اگر کسی مقاومت می کرد، مورد منع و مؤاخذه شدید پدر و مادر، بویژه پدربزرگ و مادر بزرگ قرار می گرفتند.
📌شایان ذکر است، جوانان گاهی از صداقت و باور خانواده فرصت طلبی و سوء استفاده می کردند و از سر شیطنت برای رفتن و نرفتن ِجایی به دلخواه خودشان، بطور تصنعی و صحنه سازی صَور یا جخت می آوردند، و راه برون رفت یا عدم آن را از پدر و مادر می گرفتند و به مقصود و هدف خود دست می یافتند، البته چنین نگاهی به ندرت دیده می شد.
📋تاریخ نگارش: ۱۴۲۲۰/۱۱/۲۰
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2338
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📜بررسی راه های باستانی بندپی
ه.ل رابینو در شرح راه هایی که از مازندران به تهران می رسد از این مسیر یاد میکند:
((راه دیگر از #آمل به #گلیا ، #نِشل ، #ارجمند یا لزور ،#نوا ، آه و طهران است که جمع آن تقریبا ۱۴۴ میل و خیلی به نُدرت و شاید هیچ وقت محل رفت و آمد کاروان ها نبوده است))
📚منبع: ه.ل رابینو،مازندران و استرآباد، ترجمع غلامعلی وحید مازندرانی، تهران، بنگاه ترجمه و نشرکتاب، ۱۳۴۶، ص ۷۵
📝نقد: گمان و نظر ه.ل رابینو نادرست است چرا که تا پهلوی اول، این مسیر کاربرد داشت و پس از احداث جاده ی #هراز، راه آهن شمال و جاده ی #فیروزکوه خالی از تردد گردید. وجود سه رباط (کاروان سرا) در مسیر این راه (نشل تا#لزور) خود گواهی این مدّعا است.
📝منوچهر ستوده می نویسد:
((ظاهرا این راه قدیمی از #مشهدسر (بابلسر) به #بارفروش_ده (بابل امروز) و از آنجا به #بندپی و از آنجا به بندپی و از آنجا به #شیخ_موسی و از شیخ موسی به #بَرزِنِه و لزور و #ارجمند و فیروزکوه میرفته است....مسیر این جاده بیشتر در کنار آبی بوده که به بندپی می رود و به #سِرچه_رود (سجرو)....معروف است)).
📚منبع: منوچهر ستوده، از آستارا تا استارآباد، جلد ۴، ص ۲_۳۲۱
✍درباره ی سابقه ی تاریخی این راه در تاریخ طبرستان #ابن_اسفندیار به مسیری اشاره میشود که گویا مقصود همین راه است.
✍در جلد اول #تاریخ_ابن_اسفندیار ، در شرح دیدار نمایندگان خایفه ی وقت با #مازیار (در اوایل قرن سوم هجری) از گذر #کندی_آب در میان کوه های نزدیک به مقر او یاد میکند که راهی دشوار بود. چنانکه در آنجا بر اسب نتوان نشست.
📚منبع: ابن اسفندیار، تاریخ طبرستان، جلد یک، ص ۲۰۹
✍#کندی_آب؛ همان #گندی_آب [گنیو در مسیر رودخانه ی سِجرو] است که حرف ((گ)) آن در کتابت قدیم به صورت ((ک)) نگاشته شد.
#گَنیو موضعی ات در میانه ی سجرو که سرچشمه ی آن آبی معدنی دارد و بخاطر ترکیبات گوگردی، گازهای آزاردهنده و بدبو از آن متصاعد میشود. از این رو ، آن را به زبان محلی ((گَنیو)) میگویند.
📜مسیر قدیمی شرق به غرب #چارویداران_بندپی که به جاده ی قدیم#شاه_عباسی تهران می پیوست، بدین قرار است:
آنون تنگه_آنون_سوت روآر_اوا گردن_ تختگاه_چرات_سید شریف_#اَنَندباکر_ آنون_دِزدرّه_الاشت_کارمزد_لَلِه بن_ گزوی آقا_کرفا_بُرخانی_بولک_ نفتچال_ کلاگر_فِک_انجیل سی_لوکار_خرلم_ کهلوچال_کوپه سر_#گلیا _لپر_ #ادملاباکرمحله_#اَشدَکِت باکر _ مِن درّه_کمِل به سر_#دیوا _تنیرسرک_ نارنجلو_تیرنگ سی_#شیاده _تش ویشه_اسب چرا_لال کون_زَربُد_دِچِلّه اِزّار_لشااوش_مَمرزلاپی_انجیل بن_ درون گردن_تنگه روآر_خلارد_کرفا_ تم کورد_آساکتی_وله_جِن مار سر شورِن_ آوین بن_#هراز آمل_پوجردحِمن_ماهی خِنی_#منگل》》》به طرف تهران
✍همچنین #میرتیمورمرعشی در شرح فتح قلعه ی #پِریجا توسط سپاه #میرعلی خان مرعشی گنج افروزی به این مسیر اشاره دارد: ((مَمَر ایشان منحصر است به راه #سِرچِه_رودپی که راه تنگ و زبون است. دو طرف او کوه است و درخت و جنگل بسیار دارد و ساعت به ساعت از رودخانه باد گذشت. در هر فرسنگ قریب به ۵۰ جا معبر است و در آنجاها از کثرت آب و تنگی راه با قشون عبور معتذر است.))
📚منبع: میرتیمور مرعشی، تاریخ خاندان مرعشی، ص ۲۳۶
✍در اطراف سرجیکلا (روبروی لمسوکلا) هنوز بخشهایی از سنگ فرش این راه تاریخی باقیست.
✍بر دامنه ی #لنگِ_سنگ_بن (ضلع شرقی) روبروی #انیجدان و در مسیر آبندان، دو غار با کارکرد دیده بانی مشهود است که دقبقا بر شمال به جنوب لین گذرگاه اشراف دشته است.
📝منوچهرستوده مسیر نِشل به لزور را اینگونه بیان میکند: (( این راه از نشل به#گِروِه، وَرزِنه،اسکندربَن، رباط اول که در اراضی #کَتو وَزان که آبریز آن به طرف نشل است و جُز اراضی این دهکده بحساب میاید. #میهون رباط در اراضی و ردواو (کناردوآب) است و میان این دو گمبوج بیش از دو کیلومتر فاصله نیست. رباط سوم نیز در اراضی وردواو است. سپس زَرِسر، چَفت،دِلِه میون،پنیرون کاریز، لَزیر، اِهنِز، شادمِهِن، ارجمند و در نهایت به تهران میباشد.
📚منبع:منوچهرستوده، از آستارا تا استارآباد، ج۱، ص۳۲۱
✍محسن داداش پور باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
💠《نُ ، نُـــو ، نُـــوکه》
🔵《نُ، نُو، نُوکه》 :
آبشخور یا حوضچه یِ چوبی که در چشمه سارها قرار می گیرد آب چشمه به داخلش هدایت می شود و ذخیره می شود .
📌 آب ِ شُربِ ذخیره و جریان یافته در آن هم به مصرف ِمردمان منطقه و رهگذران ، و هم برای دام های اهلی شان ، همچنین مورد استفاده یِ حیوانات و پرندگان وحشی قرار می گیرد .
✍ابوالفضل وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2318
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💠《نُ ، نُـــو ، نُـــوکه》
🔵《نُ، نُو، نُوکه》 :
آبشخور یا حوضچه یِ چوبی که در چشمه سارها قرار میگیرد آب چشمه به داخلش هدایت میشود و ذخیره میشود .
📌 آب ِ شُربِ ذخیره و جریان یافته در آن هم به مصرف ِمردمان منطقه و رهگذران ، و هم برای دام های اهلی شان ، همچنین مورد استفاده یِ حیوانات و پرندگان وحشی قرار میگیرد .
📌چون از این سازه، هم جانواران وحشی ِ طبیعت و هم دام های اهلی بطور مشترک برای مصرف آب استفاده میکنند، جهت ِ جلوگیری از سرایت و انتقال بیماری های دام ِ اهلی به حیوانات وحشی ، دامداران موظف و مسئول هستند دام هایشان را واکسینه کنند تا حیوانات و جانوران ِ وحشی ِ بومیِ منطقه در معرض نابودی و انقراض قرار نگیرند.
👇
🟠➖برای ساختِ چنین سازه ای ، اگر تنه یِ درخت خیلی قطور و کلفت باشد بطور طولی از وسط نصف و بریده میشود و سپس از قسمت بریده شده ، داخلِ تنه ی درخت را خالی و گود میکنند . برای تنه یِ درختانِ نه چندان کلفت ، از یک طرف ِ تنه بطور طولی شروع به خالی کردن ِ و برداشتنِ قسمتِ میانی ِ آن میکنند .
📌استوانه ای که از وسط نصف شده و ابتدا و انتهایش مسدود شده است حاصل می شود و بدست می آید.
🟡➖اگر وسیله ی چوبیِ ساخته شده در سر چشمه برای ذخیره یِ آب قرار بگیرد به آن #نُ یا #نُو می گویند.
📌اگر در محل استراحتگاه و خوابگاه گوسفندان (چَفت و پَر) قرار بگیرد به آن #نُوکه یا #نوُکّا می گویند که هم برای ذخیره یِ آب و هم اینکه داخلش غذای دام یعنی جو ، سبوس ،کاه و علوفه یِ خشکِ خُرد شده در آن می ریزند .
🔴➖در زمان قدیم در مرکز هر روستا ، اگر چشمه ای وجود داشت یا آب از جای دیگر با لوله به داخل روستا ،در یک مکان خاصی(مرکز روستا) هدایت می شد #نُو بزرگی می ساختند و در آن مکان قرار می دادند و مردم اهالی بطور دسته جمعی برای شستن ظروف و لباس و گلیم از این آب استفاده می کردند، بخاطر اینکه ، انشعابِ لوله کشیِ آب برای همه ممکن نبود .
👇👇
( دَرمه شومبه شومّه نُ سَر ،
پایین مَله نُ سَر ، بالا مَله نُ سر ).
📌در جلوی شیر آب ِ حیاطِ برخی از اهالی هم ، نُویِ کوچک وجود داشت .
🟤➖چوبِ سازه یِ نُو به مرور زمان در اثر نفوذ آب پوسیده می شود که به آن #پیته_نُو می گویند.
📌 روستایِ زیبایی به همین نام یعنی 《 پیته نُو》 در منطقه هزارجریب ِاز دهستان ِ شهدایِ بهشهر مازندران وجود دارد .
✍ابوالفضل وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2318
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#چَــــرخ
#چَــــرخــی_شـِــلــوار
🌸 چَــــرخ چَــــرخــی شـِــلــوار ، چـرخــی شِلوار :
《 دامن کوتاه پُرچین ِ( شَلیته) بانوان جنوب مازندران 》
🍀➖ دامن پرچين و كوتاهي است از جنس پارچه ابريشمي و كتان هاي ظريف ِ يکرنگ كه معمولاََ دورتادورِ لبهِ پايين ِ آن را با نوار سياه رنگي( سیاهیک )تزيين مي كردند.
🍀➖در تنديس هاي به دست آمده از دوره #اشكانيان ،مجسمه زنی با شليته ای بلند و پيراهنی نيمه كوتاه وجود دارد.
🍀➖در گذشته چرخ چرخی شلِوار جزیی از پوشش دائمی و روزمره یِ بانوان جنوب مازندران بود .
🍀➖ در حال حاضر از #شليته ، هنگام جشن ها و مراسم عروسی و برای رقص های محلي (چَکّه سِما) و اِبراز ِ شادمانی و نشاط استفاده می شود.
🍀➖در دوخت چرخ چرخی شِلوار (چرخی شِلوار) ، عرض پارچه کم و کوتاه ولی طول پارچه باید خیلی زیاد یا بلند باشد . قسمت طول پارچه جمع میشود برای چین دادنِ دامن استفاده میشود.
✍ابوالفضل وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2319
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پَر
#گوسفِن_پَر
#گِسفِن_پَر
#چپون
#چفت
#مَنگِل
#کومه
#کِرِس
#کاج_بزن
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2320
✍چپون ها تاوستون ها که یلاق شونه گوسفن وسته پر درست کاننه.
📌گوسفِن پر بدون سرپناه هسته
#چفت ویشتر قشلاق ها هسته که سر پناه دارنه.
📌#مَنگِل یا #آرام هم بعضی جاها گونه که در واقع همون پر هسته البته ویشتر گالش ها و چپونا با سرشاخه دار ها پر زننه انواع و اقسامی دارنه.
📌#کومه که با پرچیم درست وونه و ونه سر ره پلاستیک دِنه و سر جه هم خال شندنه که هم خانک بوو هم لاستیک ره باد نوره.
کومه استراحتگاه چپونا وگالشا هسته.
📌#کِرِس هم که اجار وپائه جه بوفته وونه جای وَره هسته.
کِرِس کف ره نازک چو جه فرش کانّه که گوونه #کاج_بزن و کاج زنه که وَره بنه خاک سر نخاسه که ونه شِش خراب نَوو و یا خاک و گِل ره نخاره.
✍️نجّار
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#یاردبستانی
#درازکش
#محسن_تبار
#امامزاده_عبدالله_آمل
📸نمایه ۲۸ سال پیش
📍اردوی دانش آموزی سال ۱۳۷۴ مدرسه راهنمایی شهیدمحسن تبار روستای درازکش
باحضورشادروان فردوس محمودی مدیروقت مدرسه شهیدمحسن تبار
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
«وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
💥قابل توجه اهالی محترم #هلی_کتی_آمل
📩دقایقی پیش باخبر شدیم حاجیه خانم #سیّده_فِضّه_مَرعشیان_سرایی همسر حاج #امامقلی_رمضانی دار فانی را وداع گفته و آسمانی شد.
🖤ضمن عرض تسلیت به خانواده ی محترم داغدار و دیگر بستگان سوگوار، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحومه علو درجات و برای بازماندگان صبر را خواستاریم.
📌یادش گرامی باد 🌹
🌍دیارهلیکتی
📌این مرحومه اصالتا اهل روستای #اطاقسرای_بابل می باشد.
📜شجره ایشان:
🌿مرحومه سیده فضه بنت آقاسیدحسن ابن سیدمیرزاخان ابن آقا سیدحسین ابن سیدمحمود مرعشی سرایی
✍به همین دلیل نیاز است به چکیده ای از اطلاعات تاریخی ((مَش سره))، ((اطاق سره)) و برخی جزئیات بپردازیم. @edmolavand
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2336
👇👇👇
📩شناسه۱۴۰۲۱۱۲۸۱۷۰۷
#مَش_سِرِه
📜#مشهدرودپشته
در ترجمه ٔسفرنامه مازندران و استراباد رابینو ص ۷۲ آمده است:
((مشهدسرا. [ م َ هََ س َ ] (اِخ ) بندر #بارفروش_مشهدسر است که بر مصب رود #بابل واقع است . جاده ٔ بارفروش به مشهدسر از حمزه کلا و #نعل_کلا و #امیرکلا و #پازوار و #میربازار که در هفت میلی مشهدسر است ... می گذرد.
[رجوع به ماده ٔ قبل و بابلسر شود.]
#اطاقسرا - شماره ۳
#اِتاق_سِره
✍روستای اُطاقسرا که در گویش مازندرانی به (اتاق سره) مشهور و معروف می باشد در ۱۶ کیلومتری جنوب شهرستان بابل در مسیر جاده شهید صالحی و در بخش گتاب قراردارد.
📌اطاقسرا شامل ۴ خیابان اصلی به نام های شماره ۱- شماره ۲ - شماره ۳- و شماره ۴، با مرکزیت #سادات_محله میباشد که از جنوب به تپه سرسبز #رَجِه از شمال به روستای #مرزبال و #سیدکلا از شرق به روستای #آهنگرکلا واز غرب به شالیزارهای سرسبز و روستاهای #میرکلا و #گاوانکلا متصل می باشد.
🌍روستای اطاقسرای بزرگ به دلیل وسعت زیاد به محله هایی مُجزا به نام های زیر تقسیم بندی شده است: ۱.مشهدرودپشته- ۲.سادات محله- ۳.سرحمام- ۴.مشهدسرا- ۵.بیل پی- ۶.پازمین(غلام محله) - ۷.ابوالحسن کلا- ۸.شهربن- ۹.سیدکلا
🕌مکان های زیارتی و سیاحتی اطاقسرا عبارتند از -#امامزادگان_محمد_و_محمود مشهدسرا- سقاخانه حضرت ابوالفضل یا تکیه ابوالحسن کلا- آستانه نو امام (دو امام)- چشمه آب شفا ( امام حسن مجتبی ) 👈و همچنین آب اندان های خون پی - مناظر زیبای شالیزارهای بالا ولیک و پایین ولیک در کنار رودخانه #متالون [که از #ادملا سرچشمه می گیرد] اشاره کرد. ضمنا از باغات مرکبات ( پرتقال - نارنگی - لیمو - نارنج و...) نمی توان غافل شد.
📚 در فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳ آمده است:
((اطاق سرا دهی است از دهستان مشهد گنج افروز بخش مرکزی شهرستان بابل واقع در ۱۷۰۰۰ گزی (۱۶ کیلومتری) جنوب بابل . دشت ، معتدل ، مرطوب ، مالاریایی . سکنه ٔ آن ۷۰۰ تن است که شیعی مذهب اند و به لهجه ٔ مازندرانی فارسی سخن می گویند.
📌آب آن از #سجادرود تأمین می شود و محصول آن برنج ،پنبه ، نیشکر، غلات ، صیفی ، کنف و شغل اهالی زراعت و راه آن مالرو است.))
📚در کتاب لغت نامه دهخدا آمده که آب اطاقسرا از سجاد رود تامین می شد.
🟡واما وجه تسمیه روستای " مشهدرود پشته "
✍در گذشته #مشهدرود که سابقا به اطاقسرا می آمد و اسم محله مشهد رود پشته نیز از آن اخذ شده است؛ از رودخانه سرچه رود یا بیان لغت نامه سجاد رود منشعب می شد. یک جوی بوده که از رودخانه سِرچه رود یا سِچرو (سجاد رود) انشعاب میافت و مزارع اطاقسرا را سیراب و مشروب می ساخت. از آنجایی که این جوی از طرف مشهد (محل شهادت #امامزاده_محمد_و_محمود) وارد #منطقه_سادات_مرعشی (اطاقسرا-سادات محله) می شد، به آن #مشهدرود می گفتند.
👇👇
📌با توجه به این که روستا، مشهد رود پشته این طرف جوی مشهد رود ایجاد شده بود ، لذا #سادات_مرعشی که آن طرف مشهد رود ساکن بودند به این طرف مشهد رود می گفتند:
#مشهدرودپشته.
👈و اینگونه شد که نام این روستا " مشهدرود پشته " ثبت گردید.
📎لازم به ذکر هست که غیر از جوی مشهد رود جویهای دیگری نیز در مزارع #ابوالحسنکلا و #صادقکلا وجود داشته و جریان داشتند.
📜نام های قدیمی:
"سادات محله
" پازمین
" حموم سر
"مشهد سرا
"مشهد پشته
"بیل پی
"نامهای قدیمی #تَژیر (تجیره) که در سیل عظیم گتاب کاملاً به زیر آب رفت و دوباره از نو ساخته شد.
📌#رابینو در یادکرد شهر باستانی #تژیر (توریجه، توران جیر) به نقل از برنهارد درن می نویسد که آن شهر در #بندپی واقع شده است و در آنجا مقبره ی نو امام قرار دارد که منظور محدوده ی جنوبی روستای #ابوالحسن_کلا و در کنار مرتع #رجه می باشد.
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2336
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند شرعا جایز نبوده و پیگرد قانونی دارد.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─