💌امام علی علیه السلام
💥سَلُونی قَبْلَ اَنْ تَفْقِدُونی
🟢بپرسید از من قبل از اینکه مرا از دست بدهید.
👇👇
📌اَمّا جماعت نادان؛ ناکثین، مارقین، قاسطین، حاسدان، نام خواهان، منافقان، کج اندیشان و......انسان نماها و مقدس مآب ها، بجای آنکه در دست آقا #قلم بسپارند بدستش #بیل دادند!!!
نفرین .....
وای.......
🟡#نام_خواهی #ترک_فعل
⏰سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مُنقَلَبٍ ینقَلِبونَ
➕عمروعاص گوزَنگو سیریت بزودی خلع سِمَت میشود!
📍خبرها در راه است....⏳
ان شاالله تعالی
یا منتقم؛ اباصالح المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸نمایه آیتالله العظمی سید ابوالقاسم دهکردی (ره)
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
17.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌امامزاده علی فریم
🌍بخش دودانگه ساری
📸 سلمان محمدی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚معرفی کتاب📚
👇مدعیان مهدویت: از صدر اسلام تا عصر حاضر
📎حاوی تاریخچه پیدایش باب و بهاء
📝پدیدآور:
احمد سروش، تهران، نشر افشین
📌قبل از صفحه عنوان، صفحه تقديم قرار دارد که مولف اثر حاضر را به آيت الله العظمي بروجردي هديه کرده است.
🔎مشاهده نسخه بدون نیاز به گذرواژه:
https://ils.blib.ir/Media/Pdf/?productId=65cbb442d50aa217f8a4b050&contentId=65471a696d60443f134113e2&contentDetailId=&isDefaultSamplePages=false
📝چِش و دِل
♥️دلِ مِن آی دِلِ آی دِلِ مِن
🟠بِرو بِرا بِشنو حرفِ دِلِ مِن
⚙سَرِجنگ داشته چِش با این دِلِ مِن
➕که آخِر خاک بونِه مِنزِلِ مِن
♥️دل گِنه مردِمونِ یاری هاکِن
▫️چِش گِنه ترک از این غم خواری هاکِن
♥️دل گِنه اِنار داره کاله بَواش
◻️چِش گِنه با می وپیاله دَواش
♥️دِل گِنه وقتِ کاره خوار کار هاکِن
▫️چِش گِنه خواره تَنِّ نِخار هاکِن
❤️دل گِنه بِرو تا یَکدونه بَوویم
◽️چِش گِنه عاشق میخونه بَوویم
♥️دل گِنه بی زِوونِ هم زِوون باش
◻️چِش گِنه وِل هاکِن فکرِ شِه نون باش
♥️دِل گِنه مردمِ ناموسِّ نَووین
▫️چِش گِنه بِر بوریم عاروسِّ بَووین
♥️دِل گِنه فکرِ وِشنای غِذا باش
◻️چِش گِنه نا نَکِن فکرِ شِه جا باش
♥️دل گِنه بِرو باهم یار بَوویم
▫️چِش گِنه بِیتِّره دیار نَوویم
♥️دل گِنه نِماز بَخون روزه بَهیر
◽️چِش گِنه یَک لب از فیروزه بَهیر
♥️دل گِنه بَهیر تِه دَستِ خِلایِق
◽️چِش گِنه نا خِلایِق هرچی لایِق
♥️دِل گِنه یتیمِ سَرِه بَکِش دست
◻️چِش گِنه سعی هاکِن دائم باشی مست
♥️دل گِنه ای خِدا بَرِس بِدادِم
◽️چِش گِنه ای خِدا هادِه مِرادِم
♥️خِدایا مِه چِشِّ با مِه دل هاکِن
▫️خِداوندا مِه چِشِّ عاقِل هاکِن
⏰اون زمون که مه چِش بَیِه با مِه دل
📍چه خِش هَسِّه هادی بوری زیرِ گِل
✍هادی_اکبری_وسطی_کلایی
۱۳۸۸/۰۴/۲۸
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از قرارگاه باکر در ایران
بسم الله الرحمن الرحیم
ن و القلم و ما یسطرون
#باکرهای_مقیم_آمل
✍باکرهای مهاجر از روستای ادملا بخش بندپی شرقی بابل به شهرستان آمل
۱.خاندان #باکری مقیم #کمدره دشت سر
۲. خاندان #یزدانی [باکر] روستای نوده عطایان دشت سر
۳.خاندان $ایزدی [باکر] روستای #نوده_عطایان و غیر متمرکز در بخش #دابودشت که البته اصالتشان باکر است.
۴.خاندان داداش پور [باکر] مقیم #بربری_خیل کوی شهید اکبری شهر آمل
۵.خاندان داداش پور باکر مقیم کوچه ی #جهانبخش خیابان امام رضا علیه السلام
۶.خاندان #داداش_پور_باکر مقیم پلک از مسیر لاله ۵۸ شهر آمل
۷.خاندان #حاجی_آقازاده_باکر لاله ۲۸ آمل؛ محله ی چلاوی ها
۸.خاندان #رضایی_باکر مقیم بلوار بسبج و سمت پمپ بنزین ایمانی شهر آمل
۹.خاندان #حاج_رضا_آقا_باکری مقیم ملت آباد شهر آمل
۱۰.خاندان #ملامحمدرضاباکر با نام خانوادگی #خسروی مقیم روستای هلی کتی آمل
۱۱.خاندان #آقا_علی_باکر مقیم روستای #هلومسر آمل
۱۲.خاندان #غلامی_باکر مقیم امت اباد [دبّاغ چال] آمل که عمدتا به تعزیه خوانی شهرت دارند.
۱۳.خاندان #غلامعلی_زاده_باکر مقیم پایین بازار آمل
۱۴.باکرهای مقیم شاه محله [اسلام محله] شهر آمل از نسل #زوبیده بنت الهوردی داداش باکر
۱۵.باکرهای مقیم #اوجی_آباد آمل
۱۶. باکرهای مهاجر و مدفون در روستای #شیخ_آباد آمل
۱۷.خاندان #گلعلی_زاده_باکر مقیم شهر آمل
۱۸.باکرهای مقیم #اسکومحله آمل
۱۹.خاندان #داداش_پور_باکر روستای #سیاه_لِش بخش مرکزی آمل
۲۰.خاندان #قنبرزاده_باکر #سنگچال آمل
۲۱.و.....
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نیست.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۰۲۱۷۴۰
#خاندان_های_مقیم_هلی_کتی_آمل
۱.خاندان#خسروی_باکر مهاجر از #ادملا و #تهمتن_کلا_بندپی شرقی بایل
۲.خاندان#باباجانژاد مهاجر از روستای تهمتن کلا بابل [این طایفه دارای محله ی قدیمی به نام #تَم_تَم_سَر در روستای لمسوکلا بندپی شرقی می باشند.]
۳.خاندان#عموزاده_خراط مهاجر از خراط کلای دهستان #گتو [گتاب] جنوبی بابل
۴.سادات #مرعشیان_سرایی مهاجر از روستای #اطاقسرا بابل
۵.خاندان#عباسی_نتاج مهاجر از گتو [گتاب] بابل
۶.خاندان #فضلی مهاجر از #آلاشت سوادکوه
۷.خاندان #گلپور مهاجر از #آلاشت سوادکوه
۸.خاندان #عسگری مهاجر از روستای #وسطی_کلا آمل [سراکلا، میان محله، کبود کلا، درکا پشت و کاله پایین محله]
۹.خاندان #اژدریان مهاجر از روستای #وسطی_کلا آمل
۱۰.خاندان#اسدی مهاجر از روستای #وسطی_کلا آمل
۱۱.خاندان #رمضانی مهاجر از روستای #وسطی_کلا آمل
۱۲.خاندان#بزرگنیاء مهاجر از #گتو [گتاب] و حومه آن
۱۳.خاندان #مهدوی که مهاجر از #نور و برخی دیگر نیز از آبگرم لاریجان آمل می باشند.
۱۴.خاندان #مقدم برخی مهاجر از نور و برخی دیگر نیز #آبگرم_لاریجان آمل
۱۵.خاندان #کوچکزاده که از تبار #تنکابنی هستند.
۱۶.خاندان #اکبری که مهاجر از #وسطی_کلا و برخی دیگر نیز از #آمل هستند.
۱۷.خاندان #ملاری مهاجر از روستای ییلاقی #مَلار لاریجان آمل
۱۸.خاندان #اسدپور مهاجر از روستای ییلاقی #مَلار لاریجان آمل
۱۹.خاندان #نوروزی مهاجر از روستای ییلاقی #مَلار لاریجان آمل
۲۰.خاندان #فامیلی ها از روستای #گزانه لاریجان
۲۱.سایرین (اسماعیلی، حسین پور، رضاپور، دلپسند، اسدی، غلامی، ابراهیمی و...)
📩با تشکر از جناب فضلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2310
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نیست.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۰۲۱۷۵۵
🌍لمسوکلا بندپی شرقی
#لَمسوکلا
#نمدمال_محله
۱.این روستای جنگلی در دهستان پریجا [فیروزجا] بخش بندپی شرقی بابل واقع شده است.
📌در سند مبایعه نامه سال ۱۲۳۵ قمری نام این روستا ((نَمدمال محله)) قید شده است.
۲.رودخانه ی #خِجرو که از کوه #سیاه_پل سرچشمه میگیرد، در لمسوکلا به #سِجرو متصل میشوند.
۳.چشمه های لمسوکلا: دِماغه_آقاچشمه_سیوچشمه_ کیجاچشمه_مارجان چشمه
زَرچال او_ غازی چشمه_
پِه سرچشمه_ تَلی چشمه[پری چشمه]
۴.کوه#سیه_پِل در ۴ کیلومتری لمسوکلا قراردارد.
۵.محلات قدیم لمسوکلا:
قلعه کتی، خرابه، تهمتن سر، خواخر قبر سر، متون کلا، فلیج، قلعه ارشین، قلعه کتی، کرات کتی، ریکو، آیش ارشین شاه، اسپیارملک، چاک کلا، غاز درّه، الاشخامن، پیازباغ، مین مَله، خرابه، میرتالارسر
و...
۶.قطعات زمین مزروعی لمسوکلا:
خرابه، بن کیله، ممرز بِن، خراط، اسپیاربن، پنج خویز، چهار خویز، گت دشت، وقفی کاله، تسکا لپار، و....
📌چند زمین مزروعی #وقفی در این روستا گزارش شده است که از جمله ی آن وقف زمین برای #امیرالمومنین_علی علیه السلام است.
📌زمین های کشاورزی این روستا بصورت پلکانی میباشد.
۷.قلعه ی فریدون (تپه فریدون) در ضلع جنوب شرقی لمسوکلا واقع شده است.
۸.بنای قدیمی ((شاهنشیر)) نیز در جنوب غربی این روستا واقع شده است.
۹.#تم_تم_سر که محل اسکان بسیار قدیمی اهالی تهمتنن کلا فعلی[سه تیره: پایین سری، نوچایی و آقاجان دسته]
بندپی بوده، که این محل در ضلع جنوب شرقی لمسوکلا واقع شده است.
📌#تم_تم_سَر دارای قبرستان خیلی قدیمی بوده که مورد تجاوز قاچاقچیان فرهنگی قرار گرفت.
#تم_تم
۱۰.این روستای دارای پنج قبرستان باستانی، قبرستان فعلی[مین مله و ضلع شرقی] و یک مزار شهدا میباشد.
🌷برادران شهید حسن و ابراهیم بزرگپورسماکوش و شهید عرب
چراغ همیشه روشن لمسوکلا هستند.
۱۱.🕌ابنیه ی مذهبی:
سقانفارچوبی با طراحی سنتی، تکیه، زینبیه و پایگاه بسیج در مین مله واقع شده اند.
۱۲.این محل دارای دهیاری، شوارای اسلامی، مدرسه ابتدایی، خانه بهداشت و حمام عمومی میباشد.
📌خانم لیلا بزرگپورسماکوش دختر کبلی آقا اولین #بهورز این روستاست که به خدمتگذاری شهرت دارد.
۱۳.🕌در پایین دست زمین موسوم به غازدره و الاشخامن لمسوکلا؛ در ضلع شرقی این روستا مزار#سیدشریف واقع شده است که اهالی تا دهه ۱۳۷۰ همه ساله در روز عاشورا طی مراسم دسته روی بدان جا مراسم ((سلام آقا)) را اجرا میکردند.
📌 به مرور بدلیل سنگ چین بودن این بقعه ی متبرک دچار خدشه، تخریب و حتی بی حرمتی واقع شد و دیگر آن مراسم و عرض ارادت تا این زمان مقال صورت نمیگیرد.
۱۴.خواخِرقبرسَر:
زنی به نام ((ریکومهر)) قبل از دوره ی زندیان حاکم این روستا بود که در صلابت حکومت میکرد و نامی نیک آوازه داشت.
📌وی خواهر ارشین شاه بود.
احشام وی در #چاک_کلا مورد سرقت یاغیان قرار گرفت و این امر موجب شد که وی آنان را تحت تعقیب قرار دهد.
📌 وی ملازم و تاج نشین تپه فریدون بود که به خیانت یکی از خدمه اش به نام((خرّاط)) کشته شد.
او را در محل فعلی؛مرتع موسوم به #خواخرقبرسر دفن کردند.
📍فاقدمنبع
۱۵. روستای لمسوکلا جنگلی و از خاک سفید ممتازی برخوردار است.
۱۶.در نمودار کوچ ییلاق بندپی این روستا نیز مورد توجه بوده است.
۱۷.خاندان های مقیم لمسوکلا:
#لمسوسماکوش#هرودسته#حاتمی#باکر#سادات#اسماعیل_دسته#رضایی_دسته#بزرگپور#سایرمهاجرین
۱۸.مادرشهیدان بزرگپور برای نخستین بار توسط پژوهش ادملاوند عنوان #مارلمسوکلا [مادرلمسوکلا] لقب گرفت.
۱۹.نامداران لمسوکلا:
استادعلیرضا، ملاابراهیم، کبلی جان محمد، ملاطهماسب، کبلی آقاجان، ابوطالب، ملامحسن، مشهدی بابا، کبلی اقا، آقابزرگ، جمعلی، ملاخیران، شیخ محمد،یاورش داش و...
📌آقای یاور لمسو سماکوش در خوانش و بیان #منظومه_معصومه_باکر استعداد درخشانی دارد که با همکاری ایشان نام وی در فهرست #پژوهش_ادملاوند ثبت گردید.
۲۰.نام خانوادگی:
بزرگپور، بزرگنیا، محسنی فر، لمونیا، لمسوتبار، اسماعیلی، ابراهیمی، خدادی باکر، رضایی، حاتمی، محسنی نژاد، درویش نسب، قلیپور، محسن زاده، جانعلی پور، طهماسبی، عظیمی، سادات، میروژن، عرب، ادبی، کریم تبار، داداش پور، چاوشی و...
۲۱. خانم #شاهجهان لمسوسماکوش از جمله ی زنان سختکوش و عفیفه ی این روستا بوده که در تاریخ ۱۴٠٠/٠۳/۱۳ آسمانی شد.
📌آقای جواد بزرگنیاسماکوشی؛ لحاف دوز، هنرمند لَلِه وا و خواننده ی مشهور مازندران، فرزند همین مادر است.
۲۲.سادات، دروایش و روحانیون این روستا طی مهاجرت فصلی در خارج از روستا نیز فعالیت مینمودند.
۲۳.سایر مطالب...
📝اینجانب با افتخار از مادر متعلق به این روستا و از طایفه ی سخت کوش #سماکوش هستم.
🗓۱۴۰۰/۱٠/۰۹
✍محسن داداش پور باکر
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/1019
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍ادامه 👇👇
👆👆
📚منابع پژوهشی [#لمسوکلا]
۱.تحقیقات میدانی
۲.یافته های شفاهی
۳.کتاب میراث ماندگار، #مهدی_زاده_آری
۴.کتاب بندپی سرزمین،تاریخ،فرهنگ_ #یوسف_الهی و #شهرام_قلی_پور_گودرزی
۵.یادداشت های چاپ نشده و کتاب خطی اشاداد #محسن_داداش_پور_باکر
۶.#ملگونف،سفرنامه ملگونف به سواحل نواحی جنوبی دریای خزر
۷.#مرعشی، میرظهیرالدین، طبرستان و #رویان و #مازندران
۸.#رابینو،ه.ل.مازندران و استرآباد، ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی
۹.کتاب #نسب_شناسی #سماکوش
نویسنده حجةالاسلام شفیع تبار سماکوش
۱۰.سایر منابع
👇👇
📝فهرست و مشخصات دقیق از علما و روحانیون دلسوز و مردمی روستای لمسوکلا بندپی شرقی در دستور کار است. لطفا شکیبا باشید.
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نیست.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#پژوهش_تحقیقات_میدانی
#یافته_های_شفاهی
#تبارشناسی_نسب_نامه
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#معرفی_نویسندگان_پژوهشگران
#بازنگری_سنت_های_مازنی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#ایرج_افشار
زادهٔ ۱۶ مهر ۱۳۰۴ تهران
درگذشتهٔ ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ تهران
📌 پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، ایرانشناس، کتابشناس، نسخهپژوه، نویسنده و استاد دانشگاه در ایران
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2316
#ایرج_افشار
📝زندگی نامه استاد ایرج افشار
💥افشار \afšār\، ایرج (۱۳۰۴- ۱۳۸۹ ش) ، ایران شناس، کتابشناس و از اعضای شورای عالی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی.
✍او از پراثرترین پژوهشگران معاصر ایران است و گسترۀ پهناوری از فعالیتها، از جمله سردبیری چند نشریه فرهنگی و همکاری با آنها، کتابداری، فهرستنگاری، نسخهشناسی، تدریس دانشگاهی در داخل و گاه در خارج، مطالعات ایرانشناسی، قاجارپژوهی، همکاری در سطوح مختلف با نهادهای متعدد پژوهشی و ایرانشناسی و کتابخانهها و مراکز نسخههای خطی، از عرصه های تکاپوی فرهنگی ـ پژوهشی اوست. سلامت جسمی و روحی، جدیت و مداومت خستگیناپذیر در کار، سادهزیستی و پرهیز جدّی از اتلاف وقت، موجب شده است که حاصل عمر او تا این زمان، آثاری پرشمار اعم از کتاب، مقاله، تصحیح متون، انواع فهرستها، کتابشناسیها، نطقها و خطابهها، یادداشتها و نوشتههای دیگر باشد.
📌ایرج افشار در #تهران و در خانوادهای #یزدی و با فرهنگ زاده شد. پدرش محمود افشار یزدی از شخصیتهای فرهنگی و ایراندوست زمان خود بود. ایرج در مدرسههای شاهپور و فیروز بهرام در تهران تحصیل کرد و در ۱۳۲۸ ش از دانشکدۀ حقوق دانشگاه تهران در رشتۀ قضایی فارغالتحصیل شد. از ۱۹ سالگی در ادارۀ امور مختلف مجلۀ آینده دستیار پدرش بود و نخستین تجربههای اداره و انتشار نشریهای فرهنگی را از این راه و با کار عملی آموخت. در دورۀ دانشجویی با مجلۀ جهان نو همکاری کرد. در ۱۳۲۹ ش در دبیرستانهای تهران به تدریس پرداخت و در ۱۳۳۰ ش به دانشگاه تهران منتقل، و در کتابخانۀ دانشکدۀ حقوق، که بزرگترین کتابخانۀ دانشکدهای ایران در آن سالها بود، به کتابداری مشغول شد و فنون کتابداری را از طریق عملی و تجربی آموخت.
📌جدا از این وظیفه، مدتی سردبیری مجلۀ مهر را به عهده گرفت (۱۳۳۱ ش) و با همکاری و همفکری تنی چند از دوستان نزدیکش، که جملگی به شخصیتهای فرهنگی برجستهای در حوزههای تخصصی خود تبدیل شدند: محمدتقی دانشپژوه؛ عباس زریابخویی؛ منوچهر ستوده و مصطفى مقربی، مجلۀ فرهنگ ایران زمین را در 1331ش تأسیس کرد که انتشار آن تا سال ادامه یافته و از نشریههای معتبر در زمینۀ مطالعات ایرانی است.
📌ایرج افشار در ۱۳۳۳ش، زمانی که با کتابخانۀ ملی ایران همکاری داشت، نخستین دفتر کتابهای ایران را انتشار داد. این دفتر، سرآغاز تدوین و انتشار کتابشناسی ملی بود، اثری که باید بازنمای رسمی کتابهای انتشار یافته در کشور باشد و تا آن زمان هیچ نهاد دولتی به نشر آن اقدام نکرده بود. افشار، انتشار این فهرست سالانه را تقریباً به همان صورت تا ۱۳۴۵ ش به مدت ۱۲ سال ادامه داد. به موازات این فعالیتها، مدتی (۱۳۳۳- ۱۳۳۵ ش) سردبیر مجلۀ سخن و مدت طولانیتری هم (۱۳۳۴- ۱۳۴۰ ش) مدیر مجلۀ کتابهای ماه بود. در ۱۳۳۵ ش، زمینۀ دیگری از فعالیتهای ایرج افشار آغاز شد. احسان یارشاطر، مدیر بنگاه ترجمه و نشر کتاب که به سبب اشتغالات علمی ناگزیر بود بیشتر ایام سال را خارج از کشور به سر برد، سمت قائممقامی این بنگاه انتشاراتی نوبنیاد را به افشار سپرد و او نزدیک به ۷ سال ادارۀ آن بنگاه را در غیاب مدیر آن برعهده داشت. افشار در ۱۳۳۵ ش به فرانسه سفر کرد و در دورهای آموزشی، که یونسکو بانی آن بود، با فن کتابداری جدید و موازین نوین و مبانی نظری علم کتابشناسی آشنا شد. گذراندن این دوره و تحولات نگرشی حاصل از آشنایی با دستاوردهای تازۀ کتابداری و کتابشناسی، به شاخهای از فعالیتهای افشار شکل داد.
📌او حدود ۷ سال، تا ۱۳۴۲ ش، به چند کار مختلف، اما مرتبط دست زد: تدریس کتابداری جدید در دانشسرای عالی، مدیری و سردبیری مجلۀ راهنمای کتاب تأسیس باشگاه کتاب با همکاری یارشاطر، که با نام انجمن کتاب معروف است، و ارائه کردن خدماتی نو به دوستداران و خوانندگان کتاب، انتشار نشریۀ نسخههای خطی با همکاری محمدتقی دانشپژوه (۱۳۵۷ – ۱۳۴۰ش)، مدیریت کتابخانۀ ملی برای مدتی و آغاز کردن فعالیتهای جدیدی در آن کتابخانه در زمینۀ سازماندهی نسخههای چاپی و خطی، مدیریت مرکز تحقیقات کتابشناسی دانشگاه تهران و چند کار دیگر مرتبط با این فعالیتها که در ادامۀ مقاله به آنها اشاره خواهد شد. جلد نخست فهرست مقالات فارسی، حاوی دادههای کتابشناختی ۶۰۰۰ مقاله به زبان فارسی در نشریههای ایرانشناسی و فرهنگی ایران و خارج که افشار اندیشۀ تدوین آن را از سالها پیش از آن در سرداشت، در ۱۳۴۰ش انتشار یافت. این منبع مقاله شناخت نخستین ابزار مقالهشناختی فارسی بود که در اختیار پژوهندگان مطالعات ایرانی قرار گرفت و از جملة ابتکارهای ایرج افشار بود که گرچه قدر آن در آغاز کار در جامعۀ پژوهشی ایران درست شناخته نشد، اما با گذشت زمان، جایگاه خود را در مطالعات ایرانپژوهشی تثبیت کرد. ایرج افشار در ۱۳۴۳ ش مدیریت انتشارات دانشگاه تهران را به عهده گرفت و حدود ۷ سال در این سمت خدمت کرد.
ادامه👇👇
📎ادامه نوشتار👆👆
✍او در این نهاد، به سنتی که به ویژه پرویز ناتل خانلری، موسس انتشارات دانشگاه، بنا نهاده بود، غنا بخشید و کوشید استقلال انتشاراتی دانشگاه را در برابر مداخلاتی حفظ کند که شماری از دانشگاهیان متنفذ به سود منافع شخصی خود و برخلاف رویههای دانشگاهی اعمال میکردند.
📌 سال بعد، در دورۀ ریاست جهانشاه صالح بر دانشگاه تهران، ریاست کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران به او واگذار شد.
📌افشار تا چند ماه پس از انقلاب، جمعاً حدود ۱۴ سال، اهتمام اصلی و مهمترین وظیفهاش ایجاد، سازماندهی و تکمیل نخستین و در عین حال بزرگترین کتابخانۀ مرکزی دانشگاهی در کشور بود. کوششهای او در این سمت، الگوی ایجاد کتابخانههای مرکزی در دیگر دانشگاههای ایران قرار گرفت. او ۲ سال پس از آغاز کار خود در کتابخانۀ مرکزی، مجلۀ کتابداری را در ۱۳۴۵ش تأسیس و منتشر کرد. این سال، حدوداً با تأسیس دورۀ کارشناسی ارشد علوم کتابداری در دانشگاه تهران و شروع آموزش دانشگاهی مبحث کتابداری جدید در ایران مقارن بود؛ در ضمن، استفاده از متخصصان خارجی در سازماندهی کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران و برپایۀ تازهترین دستاوردهای جهانی کتابداری، پشتوانۀ مؤثری برای آغاز کتابداری دانشگاهی تازه تأسیس به شمار میرفت. به رغم اختلافنظرهای بسیار میان افشار و شماری از مروجان اصول کتابداری جدید، که این دسته گاه به سبب ناآشنایی با ویژگیهای فرهنگی جامعۀ خود، تفاوتهای فرهنگی و ظرایف بومی را از نظر دور میداشتند، تداوم و گسترش فعالیتهای کتابداری و کتابشناسی افشار، تأثیرهای خود را بر کارهای پژوهشی و فرهنگی، و به ویژه در مطالعات ایرانی، به تدریج نشان داد .ایرج افشار در ۱۳۴۸ش برای تدریس اسناد تاریخی و تاریخ های محلی ایران به گروه تاریخ در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران دعوت شد. او حدود ۱۰ سال، تا زمان بازنشستگیاش از دانشگاه تهران، نخست با مرتبۀ دانشیاری و سپس استادی، به تدریس در آن گروه ادامه داد، ضمن اینکه استاد درس شناخت نسخههای خطی در رشتۀ علوم کتابداری همان دانشگاه هم بود و شماری از کتابداران، کتابشناسان و نسخهشناسان امروز کشور، که دورۀ تخصصی کتابداری را گذراندهاند، با شرکت در دورههای درسی ایرج افشار دربارۀ شناخت نسخههای خطی، برای نخستینبار با جنبهای مغفول از میراث تمدنی، که کتابداری اقتباسی و تقلیدی تا سالها به اهمیت و جایگاه آن کم توجه بود، آشنا شدند.
✍ادامه👇👇
📎ادامه نوشتار👆👆
✍از ۱۳۴۸ش تا حدوداً ۱۰ سال بعد، ایرج افشار به چند کوشش فرهنگی و تأثیرگذار دیگر دست زد، از جمله برگزاری ۹ کنگرۀ پیاپی تحقیقات ایرانی در شهرهای مختلف دانشگاهی کشور با حضور شماری از ایرانشناسان خارجی و پژوهشگران ایرانی، و نیز با مدیریت مجلۀ ایرانشناسی در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران (۱۳۵۱ – ۱۳۴۸ش).
📌در کنار اینها، فعالیتهای فردی افشار در زمینۀ فهرستنگاری نسخههای خطی، کتابشناسی، تصحیح و انتشار اسناد و متون تاریخی و دنبال کردن علاقههای شخصیش در بخشهایی از تاریخ ایران، به ویژه دورۀ جدید #تاریخ_قاجار و از #انقلاب_مشروطۀ_ایران به بعد، ادامه داشت که حاصل آن چندین اثر اوست.
🇮🇷پس از #انقلاب ۱۳۵۷ش، و آغاز دورۀ بازنشستگی ایرج افشار، مرحلۀ تازهای از زندگی و فعالیتهای پژوهشی، فرهنگی و انتشاراتی او آغاز شد که تا زمان درگذشت ايشان ادامه داشت و ثمرۀ آن شاید از جهاتی پربارتر و متنوعتر از پیش باشد. آزاد شدن افشار از تعهدات شغلی و بیشتر شدن اوقات فراغت او، عامل اصلی همین تکثر و تنوع آثار منتشر شدة او از انقلاب به بعد است. افشار انتشار مجلۀ آینده را، که پیشتر پدرش انتشار میداد، از سرگرفت. این مجله که کم و بیش ادامه دهندۀ مشی مجلۀ راهنمای کتاب بود، تا ۱۳۷۲ش ادامه یافت، اما به سبب موانع انتشار نشریههای فرهنگیِ بیبهره از یارانهها متوقف شد. افشار مسئولیت انتشارات را در #بنیاد_موقوفات_دکتر_محمود_افشار خود به عهده گرفت و به گردآوری و انتشار کتابها و مقالههای پژوهشی در سلسله انتشارات این بنیاد در زمینۀ مطالعات ایرانشناسی ادامه داد.
📌ایرج افشار به تألیف کتاب و مقاله، شرکت در همایشهای داخلی در زمینۀ مسائل ایرانشناسی و کتابشناسی و نسخهشناسی، نگارش مرتب و مداوم نکتهها و یادداشتها در همۀ زمینههای مورد علاقهاش و انتشار آنها درنشرياتي چون گزارش ميراث،آينه ميراث، كلك،بخارا و... نظارت بر تدوین فهرست مقالات فارسی و تکمیل و تداوم انتشار مجلدات آن، نظارت بر انتشار آثار متعدد در گسترۀ مطالعات تا پايان زندگي ادامه داد. بنا به برآوردها، تا این زمان حدود ۳۰۰ کتاب در زمینههای ایرانپژوهی، نسخهشناسی، کتابشناسی، فهرستنگاری، قاجارشناسی، رجالشناسی، اطلاعرسانی فرهنگی، متون کهن فارسی و شاید بیش از ۲۰۰۰ مقاله و یادداشت از او در همین زمینهها و نیز دربارۀ رجال فرهنگی ایران در دورۀ معاصر، ایرانشناسان خارجی، معرفی و نقد کتاب، نکات و اسناد تاریخی، جغرافیای تاریخی، باستانشناسی، سفرنامه، گاه نکات ادبی و عرفانی، با تأکید بر ارزشهای ادبی و زبان فارسی، انتشار یافته است و شماری نیز در دست تألیف، تکمیل و انتشار است. از تکثر و تنوع این همه آثار، شاید در وهلۀ نخست این طور به نظر برسد که ایرج افشار در زمینههای پراکندهای کار کرده است. بررسی دقیقتر آنچه به قلم و به اهتمام او انتشار یافته است، نشان میدهد رشتۀ پیوستهای که این همه مهره را به هم پیوند میدهد، چیزی جز اطلاعرسانی فرهنگی در زمینۀ مطالعات ایرانی نیست. تأکید افشار بر تدوین و انتشار منابع ردیف سوم و دوم اطلاعاتی، مانند و انواع کتابشناسی ها و فهرست ها، گاه گشودن و گاه هموار کردن راه پژوهشگران مطالعات ایرانی است. تلاشهای افشار در این زمینه، درخور مطالعهای خاص در مبحث اطلاعرسانی فرهنگی و راه و روشهای خاص او در این زمینه است. تخصص و اطلاعات شخصی افشار در زمینۀ رویدادها و رجال ایران از دورۀ مشروطیت به بعد، موجب شده است که جنبههای اطلاعرسانی فرهنگی در کار او دربارۀ رویدادها و رجال این دوره از غنای بیشتری برخوردار باشد.
📌مجموعۀ اطلاعاتی که افشار از منابع مختلف دربارۀ سیدحسن تقیزاده ، از رهبران جنبش مشروطه، گرد آوردی کرده و انتشار داده است، جدا از ارزشهای خاص آن در بارة شناخت خود تقیزاده، از بارزترین فعالیتهای او در زمینۀ اطلاعرسانی فرهنگی معاصر ایران است.
📌مجموعۀ نوشتهها، یادداشتها، اشاره ها و گردآوردههای او دربارۀ دکتر محمدمصدق ،گرچه نه در حد آثارمربوط به تقیزاده ميباشد، نمونۀ دیگری از کوشش گستردۀ او در قلمرو اطلاعرسانی فرهنگی معاصر است.
📌جنبۀ دیگر کمتر شناخته شدۀ تکاپوهای فرهنگی افشار، ارائة مشورتهای فرهنگی ـ پژوهشی و پیشنهادهای او به شمار کثیری از ایرانشناسان و نهادهای ایرانشناسی خارجی و پژوهشگران و دانشجویان و نهادهای ایرانپژوهی و کتابشناسی و نسخهشناسی داخلی و خارجی است.
📌افشار در رهنمود دادن و هدایت بسیاری از پژوهشها، جست و جوها، پایاننامههای دانشگاهی، همایشهای فرهنگی ـ پژوهشی و ایجاد ادبیات مربوط به این حوزهها سهم مؤثر داشته و در عین حال به سان حلقة رابطی میان روندهای پژوهشی ایرانشناسی داخل و خارج کشور عمل کرده است. سهم پیدا و ناپیدای او در این عرصه، تا خاطرات بهرهمندان از همکاری او منتشر نشود و به اطلاع عموم نرسد، طبعاً ناشناخته باقی خواهد ماند.
✍ادامه👇👇
📎ادامه نوشتار👆👆
📌ارجنامۀ ایرج (به کوشش محسن باقرزاده، تهران، ۱۳۷۷ ش، ۲ ج) در گرامیداشت خدمات ایرج افشار و حاوی نکاتی چند در شناخت بهتر خود او و آثار او وهمچنين حاوي مقالاتي پژوهشي است كه دوستدارانش بدو تقديم كرده اند.
📌مجموعۀ دیگری با عنوان ایران و مطالعات ایرانی، مقالههایی به افتخار ایرج افشار ۱ (به کوشش کامبیز اسلامی: کتابدار دانشگاه پرینستن، حاوی ۲۱ مقاله به انگلیسی و یک مقاله به فرانسوی به قلم ایرانشناسان خارجی و چند تن از استادان ایرانی دانشگاههای خارج، پرینستن، ۱۹۹۸ م/ ۱۳۷۷ ش) در بزرگداشت خدمات و آثار اوست.
📌ایرج افشار از ایرانگردان اندک شماری است که سراسر خاک ایران و بخشهای مهم نواحی فارسی زبان خارج از ایران را در قلمرو مرزهای ایران فرهنگی سواره و پیاده، با مطالعات قبلی و آگاهی از ارزشهای آنها، گاه همراه با افراد مطلع و محلی و گاه به تنهایی دیده، دربارۀ آنها یادداشتبرداری کرده و از آنها عکس گرفته و بخشی از یادداشتها و عکسها را در نشریههای مختلف انتشار داده است. مشاهدات و روایتهای او در این باره، شاید از برخی جهات از منابع دست اول مطالعات ایرانگردی به شمار آید.
📌دقتهای علمی و پژوهشی افشار در حوزة مطالعات خود، طی زمان و با افزایش دانش و تجربۀ او بارزتر شده ایرج افشار #کتابخانة_شخصیش را، که مجموعه ای غنی و تخصصی به ویژه در زمینة کتابشناسی و ایران شناسی است ، به مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی اهدا کرده است.
این مجموعه حدودأ بالغ بر ۳۰۰۰۰ فقرة #خطی و #چاپی است. از این تعداد، جز کتابها و مجلدات و نشریات، حدود ۶۰۰۰ فقره شامل جزوه، رساله، برگرفته، جدانشرها از مجموعه ها و نشریات است که شمار بسیاری از آنها حاوی اطلاعات باارزش و گاه کم نظیر است.
📸بیش از ۱۰۰۰۰ قطعه عکس از شخصیت ها، بناها، آثار تاریخی، مناظر و جز آن که ایرج افشار شخصأ برداشته و شماری از آنها در نوع خود تصویرهایی منحصر به فرد است،
💌 و حدود ۱۰۰/۰۰۰ نامه هم از رجال معاصر، از ایرانشناسان خارجی، شخصیتهای فرهنگی ایرانی از صنوف مختلف، که بخشی از آنها ارزشهای تاریخی و ادبی دارد، جزو همین مجموعه است. در ضمن چند مجموعه که صاحبان اصلی آنها در اختیار ایرج افشار قرار داده و او را دربارة مجموعه مخیر شناخته بودند، مانند مجموعة متعلق به سید حسن تقی زاده و الهیار صالح، حاوی بسیاری مطالب باارزش تاریخی و پژوهشی، جزو مجموعة اهدا شدة ایرج افشار به مرکز دائرۃالمعارف بزرگ اسلامی است.
📚مآخذ:
افشار، بابک؛ و دیگران، فهرست موضوعی از چاپکردهها و نوشتههای ایرج افشار، چ ۴، لوسآنجلس، ۲۰۰۳ م/۱۳۸۲ ش؛ نام های مستعار، تهران، ۱۳۸۱ ش
1. Iran and Iranian Studies; Essays in Honour of Iray Afshar
🌐http://www.irajafshar.ir/fa/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=78
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای دیدار مرحوم ایرج افشار با رهبر انقلاب در کتابخانه شخصی ایشان
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2316
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#ایرج_افشارسیستانی
✍ایرج افشار سیستانی در ۲ آبان ۱۳۱۹ در روستای کوشه علیای زابل به دنیا آمد.
📌او تحصیلات ابتدایی را از دبستان امیر معزی زاهدان و دوره متوسطه را دردبیرستان ۱۵ بهمن در همان شهر گذراند یک سال نیز در کرمان به تحصیل ادامه داده سپس به تهران رفت و تحصیلات دانشگاهی را تا مقطع دکتری پی گرفت و پس از آن مسئولیتهای گوناگونی را عهدهدار شد و پس از بازنشستگی در سال ۱۳۶۱ به تحقیق و تألیف دربارهٔ جغرافیای تاریخی ایران پرداخت.
📌 او که در ششمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان برگزیده معرفی شد، دارای ۵۴ عنوان کتاب در ۱۱۸ جلد است و از جمله آنها میتوان به #ایلام_و_تمدن_دیرینه_آن، بزرگان سیستان، بلوچستان و تمدن دیرینه آن، پزشکی سنتی مردم ایران و #پژوهش در نام شهرهای ایران اشاره کرد.
📌 ایرج افشار سیستانی ایرانشناس و نویسنده بیش از پنجاه کتاب در زمینههای گوناگون مردمشناسی، زبانشناسی و جغرافیای تاریخی ایران میباشد.
📌کتاب مقدمهای بر شناخت ایلها، چادرنشینان و طوایف عشایری ایران ایرج افشار سیستانی، در دوره ششم کتاب سال ایران به عنوان کتاب سال برگزیده شد. همچنین بخش مهمی از مطالعات و نوشتارهای وی اختصاص به زادگاهش یعنی سیستان و بلوچستان دارد.
📎"ایرج افشار سیستانی نویسنده کتاب پژوهش در نام شهرهای ایران" https://www.iranketab.ir/profile/16034-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%AC-%D8%A7%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2317
📚خوزستان و تمدن دیرینه آن
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,ایرج افشار سیستانی...
موضوع:خوزستان(استان)
نشر:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتش تهران ۱۳۷۳
شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۰۱۷ /و۵۳ الف۷۱
📚ایلام و تمدن دیرینه آن
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,ایرج افشار سیستانی...
موضوع:ایلام(ایلام)
نشر:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران ۱۳۷۲
شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۰۷۳ /ی۷ الف۷
📚سیمای ایران، اوضاع جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,تالیف ایرج افشارسیستانی...
موضوع:ایران
نشر:آقابیک [تهران] ۱۳۷۲
شماره راهنمای کنگره: DSR ۱۰۹ /الف۷ س۹
📚جزیره بوموسی و جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک، شامل اوضاع طبیعی، جغرافیایی، تاریخی،اجتماعی، اقتصادی
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,ایرج افشار (سیستانی)...
موضوع:خلیج فارس;ابوموسی (هرمزگان)جزیره تنب کوچک;جزیره تنب بزرگ;هرمز...
نشر:ایرج افشار (سیستانی) تهران ۱۳۷۱
شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۱۴۱ /الف۵ ج۴
📚مقدمه ای بر شناخت ایل ها، چادرنشینان، طوایف عشایری ایران شامل
۰۰۰نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,ایرج افشارسیستانی...
موضوع:ایلات و عشایر
نشر:افشار سیستانی تهران ۱۳۶۶
شماره راهنمای کنگره: DSR ۶۹ /الف۷۵
📚نگاهی به بوشهر: مجموعه ای از اوضاع تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی استان بوشهر
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,ایرج افشار سیستانی...
موضوع:بوشهر(استان);بوشهر(بوشهر)
نشر:موسسه انتشاراتی و آموزشی نسل دانش تهران ۱۳۶۹
شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۰۰۳ /و۵۳ الف۷
📚نگاهی به ایلام: مجموعه ای از اوضاع تاریخی، جغرافیائی ، اجتماعی و اقتصادی منطقه
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,
موضوع:ایلام(ایلام);دهلران(ایلام);
مهران(ایلام);دره شهر(ایلام)
نشر:نشر هنر تهران ۱۳۶۶
شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۰۷۳ /ی۷ الف۷۵
📚جزیره کیش و دریای پارس: مجموعه ای از اوضاع طبیعی، جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی جزیره کیش و...
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,ایرج افشار سیستانی...
موضوع:کیش;خلیج فارس
نشر:جهان معاصر تهران ۱۳۷۰شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۱۴۸ /الف۷ ج۴
📚جغرافیای تاریخی دریای پارس: شامل اوضاع جغرافیایی، تاریخی...
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,ایرج افشار (سیستانی)...
موضوع:خلیج فارس;دریای عمان;خلیج فارس، منطقه
نشر:سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و هنر ا تهران ۱۳۷۶
شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۱۳۴ /الف۶۵ ج۷
📚نگاهی به خوزستان، مجموعه ای از اوضاع تاریخی، جغرافیائی، اجتماعی، اقتصادی منطقه
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,
موضوع:خوزستان(استان)
نشر:نشر هنر تهران ۱۳۶۶
شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۰۱۷ /و۵۳ الف۷
📚بزرگان سیستان
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,تالیف ایرج افشار سیستانی...
موضوع:سیستان
نشر:مرغ آمین تهران ۱۳۶۷
شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۰۲۹ /ی۸۲۵ الف۷
📚نگاهی به سیستان و بلوچستان سرزمین آزادگان سخت کوش
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,تالیف ایرج افشار (سیستان)...
موضوع:سیستان و بلوچستان(استان);ایران
نشر:الف. خضرائی تهران ۱۳۶۳
شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۰۲۹ /ی۸۳ الف۷
📚سفرنامه و خاطرات امیر عبدالرحمن خان و تاریخ افغانستان از ۱۷۴۷ تا ۱۹۰۰ م
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,به کوشش ایرج افشار سیستانی...
موضوع:افغانستان
نشر:موسسه انتشاراتی و آموزشی نسل دانش تهران ۱۳۶۹شماره راهنمای کنگره: DS ۳۶۴ /الف۷ الف۷
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2317
📚پزشکی سنتی مردم #ایران. شامل طب سنتی، گیاهان دارویی و آبهای معدنی استانهای #آذریایجان....یزد
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,ایرج افشارسیستانی...
موضوع:پزشکی سنتی;گیاهان دارویی
نشر:افشار سیستانی تهران ۱۳۷۰
شماره راهنمای کنگره: R ۶۳۲ /الف۷۵
📚مقالات ایرانشناسی
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,تالیف ایرج افشار سیستانی...
موضوع:ایران شناسی
نشر:موسسه انتشاراتی و آموزشی نسل دانش تهران ۱۳۶۹
شماره راهنمای کنگره: DSR ۶۴ /الف۷ م۷
📚مقدمه ای بر شناخت #طوایف سرگلزایی و بارکزایی
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,تالیف ایرج افشار(سیستانی)...
موضوع:سرگلزایی;بارکزایی;قبایل و نظام #قبیله ای
نشر:نشر هنر تهران ۱۳۶۶
شماره راهنمای کنگره: DSR ۷۲ /س۴ الف۷
📚نگاهی به آذربایجان غربی
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,ایرج افشار سیستانی...
موضوع:آذربایجان غربی(استان);ایلات و عشایر
نشر:موسسه انتشاراتی و آموزشی نسل دانش تهران ۱۳۶۹
شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۰۰۱ /ذ۶۳ الف۹
📚نگاهی به: آذربایجان شرقی؛ مجموعه ای از اوضاع تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,ایرج افشار سیستانی...
موضوع:آذربایجان شرقی(استان);ایراننشر:رایزن #تهران ۱۳۶۹
شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۰۰۱ /ذ۵۵ الف۷
📚جزیره بوموسی و جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک: شامل اوضاع طبیعی جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,ایرج افشار سیستانی...
موضوع:ابوموسی (هرمزگان);جزیره تنب بزرگ;جزیره تنب کوچک
نشر:وزارت امور خارجه، موسسه چاپ و انتشارات تهران ۱۳۷۴
شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۱۴۲ /الف۷ ج۴
📚شناخت استان خراسان: مجموعه ای از تاریخ، جغرافیا... آداب، رسوم و اقتصاد منطقه خراسان
نوع ماده: کتاب
نویسندگان: افشار سیستانی، ایرج، ۱۳۱۹-,افشار، ایرج، ۱۳۱۹-,پژوهش و نگارش ایرج افشار (سیستانی)...
موضوع:خراسان(استان)
نشر:هیرمند تهران ۱۳۷۷
شماره راهنمای کنگره: DSR ۲۰۱۷ /ر۳۳ الف۷
🌐https://library.um.ac.ir/index.php?option=com_lib&view=searchextrainfo&Type=author&DocID=1011393&lang=fa
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2317
#مازنی
📝شعر از استاد رحمت الله حسن پور به مناسبت روز زبان مادری
♥️نَمبه فارسی نَخِشه؛تِه شِه زِبون رِه یاد نکن
🌿مازرونه وَچوئی؛مازندرونِ یاد نَکِن
❤️هر کِجه دَری دووش٬خدا تِه پِشتی گِر بوشه
🌿خَله بالا که شونی٬شِه نردبونه یاد نَکِن
❤️اون قدیما گتنه زن وَرنی٬زن مارِ هارِش
🌿گِل برار وچوئی٬مشتی گلونِ یاد نَکِن
❤️هرکی کار داشته تِره مردِ واری جواب هاده
🌿گَته مردی که بَیی خورده وچون یاد نَکِن
❤️تِره نَمبه که دیگه شیرنی دانمارکی نَخِر
🌿نوش جان بوه تره٬تَندیرِ نون یاد نکن
♥️تَش و تَندیر و هیمه مردم نون ره پَتِنه
🌿اگه فِر دارنی اِسا هیمه کَرون ره یاد نکن
❤️تِه دِتا جیف اگه مَشته خانی چک پول بییری
🌿بانک سرمایه شونی اَتا قِرون یاد نکن
❤️تِه که هر سال شونی مکه٬خِرو خِش حاجی وونی
🌿اتا وشنا ره بَدی بی آب و نونِ یاد نکن
❤️خانی لَس لَس هِنیشی گپ بزنی شهر دِله
🌿برج میلادِ بدی٬شِه دم زنونِ یاد نکن
♥️تِه اگر چاشت گِدِر٬شوم گِدِر خِرنی پِلا
🌿شه پَلی شوپه گِرو بینج کرون یاد نکن
♥️اگه اینترنت پِشتی همه جا پیغوم دِنی
🌿تلفن هِندلی و نامه رسون یاد نکن
❤️اتا گِل خانی بوری یلاق او ره بخری
🌿بوردی مه جان سوادکوه کاکرونِ یاد نکن
❤️ته فریزر اگه مشته٬خانی کیوی بخری
🌿اتا مردی که بیه ته باغبونِ یاد نکن
♥️گنه اکسیرِ محبت٬همه جا پیدا نَنه
🌿اُنس و اُلفت که دره امه میون یاد نکن
♥️اتا آدم که تِوِسه شعر مادری گِنه
🌿مرسی مرسی باووتی٬خِنابدونِ یاد نکن
[مِرسی: واژه ی فرهنگیه!!!]
#زبان_مادری
📄#پژوهش
#ابوالفضل_وکیلی
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2161
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍نقشه استان مازندران در سال ۱۳۱۶
📌استان دوم، تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶
💥هنگامی که مازندران و تهران یک استان بودند
نکته جالب اینکه از #چالوس به سمت غرب در استان دیگری قرار داشتند.
📍ترسیم: حسین پناهی
✍خطاط: ضیاء خوشنویس
🇮🇷چاپخانه مجلس
📚منبع: اطلس ایران قدیم
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#مازندران
🌍نقشه استان مازندران در سال ۱۳۲۶
🔶وقتی که سمنان و شاهرود و دامغان و کاشان و نطنز و گرگان و گنبد جزء استان دوم (مازندران) بودند.
🔶تهران در سال ۱۳۲۶ از استان دوم جدا شد.
بدین صورت که استان مرکزی (به مرکزیت تهران) در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۲۶ با ترکیب شهرستانهای قزوین، ساوه، قم و دماوند و محلات ایجاد شد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#لَلِوه_خیابون
💌سلام و عرض ادب
📝تلاش در جهت بهینه سازی ایلروی #لَلِوه_خیابون از اِمامکلای لفور به اسپرز و ییلاقات توابع امام زاده حسن که با هدف ایجاد راه نزدیک ۲۰ کیلومتری به جای مسیر دور ۱۲۰ کیلومتری صرفاً یک هدف را دنبال نمی کند بلکه این طرح به مثل یک #دایره ای است که در آن مقوله های زیر نهفته است.
🔸 امنیت عمومی ساکنین و عرصه و عیانی و مستقلات ییلاقات
🔹 رفاه عمومی و ثبت و صدور سند مستغلات
🔸حفظ محیط زیست و گیاه و وحوش با کمک افراد هر منطقه و جنگل نشینان و آموزش در نحوه ی اجرا.
🔹نقد و بررسی و حمایت از قوانین موجود که موجب تضعیف یا تقویت محیط زیست و منابع طبیعی منطقه می باشد.
🔸 توسعه گردشگری و صنعت توریسیم
🔹 آسایش دامدار و تقدم دام و دامدار برای تردد در این منطقه به عنوان یک پیش فرض لازم و واجب
🔸 کمک به حفظ منابع طبیعی
🔹 کمک به خروج از بن بست راه #آلاشت
🔸 کمک به رفع بن بستی منطقه
🔹 کمک به صرفه جویی در انرژی ملی
🔸 کمک به صرفه اقتصادی ساکنین منطقه
🔹مدیریت زمان و هزینه زندگی مردم منطقه
🔸 آینده نگری و تامین آتیه
🔹 کمک به تغییر منابع درآمدی مردم منطقه
🔸 تلاش در جهت تغییر روش زندگی مردم
🔹افزایش سطح معلومات عامه مردم در حفظ محیط زیست.
🔸 کاشت گونه های گیاهی مرتبط با محیط در مسیر راه و مراتع.
🔹 تمهیدات لازم در جهت پرورش ، تکثیر و فروش گونه های متنوع گیاهان دارویی با بهره گیری از توان کارشناسان مرتبط موضوع.
🔸فرآوری تولیدات دامی و گیاهی
🔹بسته بندی تولیدات دامی و گیاهی با کمک شرکت های دانش بنیان.
🔸بهره مندی از نظرات صاحب نظر هر منطقه و طایفه در جهت رفع نیازهای الویت دار.
🔹جلوگیری از آلودگیهای زیست محیطی
🔸اجرای طرح غربالگری و قرنطینه چهار پایان در پیشگیری از بیماریهای واگیردار
🔹احداث #پل_روی_رودخانه_بابلرود در پنج بند غوزک رودبار که در طول سال به کرّات با سیل فراوان در تردد احشام و افراد ایجاد مشکل می نماید.
🔸ترمیم و تسطیح ایل راه از امامکلا تا #اسپرز.
🔹هدایت و ساماندهی آبهای سطحی مسیر به نحو مطلوب در جهت جلوگیری از فرسایش.
🔸احداث اطراقگاه ها با حمایت خیرین منطقه و سازمان امور عشایری
🔹آبرسانی بین راهی برای دام و دامداران به شیوه مدرن
🔸رصد افراد و وسایل نقلیه غیر مرتبط با منطقه در جهت حفظ محلات با ایجاد ایستگاهها بین راهی
🔹 شناسایی استعدادهای بالقوه منطقه با برگزاری همایش های علمی و استفاده از تجارب بزرگان و ثبت و نشر گفتمان در قالب همین تنویر افکار اهالی ایلراه با مدیریت.....
🔸شناسایی استعداد ها و فرصتها و تهدیدها وتوانمندی ها و ظرفیتهای منطقه بندپی وبابلکنار و لفور در سطح کشور به عنوان قطب گردشگری.
🔹ثبت ملی این خیابان( #للوه) به عنوان ایلراه از لب دریا(چپکرود) - فریدونکنار تا انیسیه و چرات در بالاترین ییلاق ایل.
🔸 ثبت #ایل_فیروزجایی[پریجایی] ( بابلکنار-بندپی ولفور) به عنوان یکی از بزرگترین ایل در کشور
🔹کنترل خروجی و ورودی ایل راه با کمک دستگاههای امنیتی و انتظامی .
🔸طراحی ودریافت مجوز برای صدور مجوزهای گردشگری و امورات رفاهی در قالب تمکین در اجرای دستورالعملهای تصویبی با کمک سازمانهای مرتبط و بسترسازی توسعه و ایجاد ساختار لازم.
🖊قربانعلی عیسی زاده