✅ انشاءالله آن چه تقدیم میشود برای دوستان نافع و مفید باشد؛ بنده خودم از این مباحث بسیار استفاده میبرم.
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ توصیههای شعبانی استاذنا المُحقّق حضرت آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظله) 👇👇👇👇👇👇👇
nimeh-shaban-1402.12.02.mp3
1.13M
🎙حضرت آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظلّه)
امام خامنهای (دام ظله الوارف) در دیدار با علما و طلاب استان فارس در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷:
"طلبههای جوان! هر چه میتوانید درس بخوانید، فکر کنید، مایه بیَندوزید؛ برای ادای رسالتِ یک روحانی عالِمشدن، عمیقشدن، متفکّرشدن، نظریهسازشدن لازم است؛ معارف دینی را باید شناخت و آنها را با منطقِ روز باید دانست و فهمید و گفت. ... لذا حوزههای علمیهى ما به درس، به علم، به فکر نیازمندند؛ هر چه میتوانید بخوانید، فکر کنید، این لازم است."
✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم محلّاتی در کتاب اختران تابناک (ص۱۳۴) از مرحوم سید جواد صاحب مفتاح الکرامة نقل میکند که از او پرسیدند: در شب قدر افضل و بهترین اعمال چیست؟
فرمود: تحصیل علوم مذهبی.
✴️@fegh_osoul_rafiee
مرحوم علامهی طباطبایی (رضوان الله علیه) در آخرین سطرهای تفسیر شریف المیزان (ج۲۰/ص۵۵۷) مینویسند:
"تمَّ الکتاب و الحمد للّه و اتّفق الفَراغ من تأليفه في ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالي شهر رمضان..."
✴️@fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#الحلقة_الثانیة
#شهید_صدر
#خلاصهی_مباحث
#الدلیل_العقلی
#استحالة_التكليف_بغیرالمقدور
📚 ۳- قاعدة "استحالة التكليف بغير المقدور" (قسمت اول)
🔶️🔸️ اين قاعده دو معنا دارد:
🔸️ ۱- معنای اول (استحالهی اِدانه): مستحیل است که مولا عبدش را به سبب انجام غیر اختیاری یک فعل یا ترک غیر اختیاری یک فعل اِدانه و مواخذه کند.
🔸️ ۲- معنای دوم (استحالهی تکلیف):
در عالَم تشریع و قانونگذاری مستحیل است که مولا عبدش را به یک امر غیر مقدور -که در توانِ او نیست- تکلیف کند.
🔷️🔹️ از نگاه تحلیلی نیازی نیست که #ملاک و #اراده مشروط به قدرت باشند؛ یعنی کاملاً معقول و ممکن است که ملاکِ حکم (مصلحت و مفسده) و یا ارادهی بر ملاک (حبّ و بغض) مشروط و مقیَّد به قدرتِ عبد نباشد؛ زیرا روشن است که خوببودن یا بدبودن یک فعل میتواند بدونِ توجّه به قدرتِ عبد مورد نظر مولا قرار بگیرد.
🔷️🔹️ اما مرحلهی #اعتبار اگر تنها یک اعتبارِ بدون تحریک و بعث باشد و تنها کاشف از ملاک و اراده محسوب شود میتواند شامل فرد عاجز نیز باشد، اما اگر در مقام تحریک و بعث باشد باید مشروط به قدرت باشد و حتماً قدرت در این مرحله مورد نظر مولاست.
🔹️ خطابات و نصوص شرعی کاشف از مرحلهی اعتبار و جعلاند؛ این اعتبار و جعل -بدون شک- مختص به حال قدرت است و به مکلّف عاجز ارتباطی ندارد.
🔷️🔹️ قدرت عقلی و شرعی:
همان طور که گفتیم قدرت در مرحلهی تکلیف و جعل -بدون شکّ- معتبر است، اما اگر مبادیِ حکم (ملاک و اراده) نیز مشروط به قدرت باشد، قدرت #شرط_شرعی است، و اگر مبادی حکم، شامل عاجز هم باشد شرط قدرت در مرحلهی تکلیف و جعل، #شرط_عقلی خواهد بود.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
#الحلقة_الثانیة
#شهید_صدر
#خلاصهی_مباحث
#الدلیل_العقلی
#استحالة_التكليف_بغيرالمقدور
📚 ۳- قاعدة استحالة التكليف بغير المقدور (قسمت دوم):
🔷️🔹️🔹️ ثمرهی اشتراط #قدرت:
🔹️ ثمرهی اشتراط #قدرت در #ادانه:
روشن است که اگر #قدرت، شرط #اِدانه باشد مواخذهی عاجز در برابر انجامندادن یک تکلیف عقلاً صحیح نیست، و اگر شرطِ اِدانه نباشد مواخذهی عاجز عقلاً صحیح خواهد بود.
📌 البته روشن است که وجه دوم قطعاً صحیح نیست.
🔹️ ثمرهی اشتراط #قدرت در #تکلیف:
اگر #ملاک و #اراده شامل عاجز باشد و عاجز به سبب عجزش نتوانسته است تکلیف را انجام دهد، اگر چه #اِدانه و مواخذه نمیشود، اما همین که ملاک و اراده شامل او نیز میشود میتواند دلیل بر وجوب قضاء شود.
و همچنین اگر #ملاک و #اراده نیز مشروط به #قدرت باشد نمیتوان مبادیِ حکم را بر شخصِ عاجز، فعلی دانست، و بر اساس آن، وجوب قضاء فعل را بر او اثبات کرد.
🔸️ بنا بر این مطلب، اگر فرض کنیم خطابِ شرعیِ مطلقی داریم که شرط #قدرت در آن خطاب ذکر نشده است، در این حال، اگر #قدرت را شرط در #تکلیف بدانیم به ناچار باید آن خطاب را مقیَّد به قدرت دانسته، تنها متوجّه شخص قادر بدانیم؛ همچنین در این فرض نمیتوان #ملاک را در حقّ این شخص عاجز فعلی بدانیم، زیرا ما فرض گرفتهایم که #قدرت شرطِ #تکلیف است و این یعنی خطابِ شارع حتماً مقیَّد به قدرت است، و مقیَّدبودنِ خطاب (در عالَم پایین) برای ما این را اثبات میکند که مبادیِ حکم (در عالَم بالا) نیز مقیَّد و مشروط به قدرت است.
حال، اگر #قدرت را شرط #تکلیف ندانیم خطابِ شرعی به اطلاقش هم شامل قادر است و هم شامل عاجز، اگر چه در هر حال، عاجز -به خاطر انجامندادن تکلیف- مجازات و عقوبت نمیشود، اما شرطنبودنِ قدرت در تکلیف و خطاب شرعی میتواند وجوب قضای تکلیف را بر عاجز (بعد از رفع عجزش) اثبات کند.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#الحلقة_الثانیة #شهید_صدر #خلاصهی_مباحث #الدلیل_العقلی #استحالة_التكليف_بغيرالمقدور 📚 ۳- قاعدة است
دوستان عزیز حلقهی ثالثه!
✅ نکات این دو پیام متنی مربوط به #استحالة_التكليف_بغيرالمقدور را حتماً به دقت مطالعه و تامّل کنید تا روز دوشنبه همین بحث را از حلقهی ثالثه به طور جامع و روشن توضیح دهیم.
یاعلی
مرحوم علامه طهرانی (رضوان الله علیه) میفرمودند:
"خدمت یکی از آقایان (که ظاهراً حضرت آیت الله بهاء الدینی قدّس سرّه بودهاند) در منزل ایشان... درسی خصوصی میگرفتم. یک روز صبح زود که برای حضور در مجلس درس آمادهی حرکت شدم دیدم عجب! چه برف سنگینی آمده!... خیابانها و کوچهها همه از برف پوشيده شده بود، هیچ کس از خانهی خود بیرون نیامده بود، قدمهای من تا ساق در برف فرو میرفت. به هر حال به منزل استاد رسیدم و در زدم خود استاد آمدند و در را باز کردند. وقتی چشمشان به من افتاد با تعجّب بسیاری گفتند: آقاسیدمحمدحسین! شما در این برف آمدهاید درس؟! در این برف آمده اید؟!"
(نور مجرد؛ ج۱/ص۷۴)
✴️@fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
دوستان عزیز!
آن چه در کانال تقدیم میشود:
✅ برای دوستانِ بحث #رسائل شیخ انصاری، نکاتی از کتاب #فوائد_الأصول مرحوم #محقق_نائينى بیان میشود.
✅ برای دوستانِ بحث #مکاسب شیخ انصاری، کتاب #حاشیة_المكاسب مرحوم #آخوند_خراسانى و کتاب #مصباح_الفقاهة مرحوم #محقق_خویی شرح و تبیین میشود.
✅ برای دوستانِ آشنای با کتاب #مکاسب شیخ انصاری، #روش_شناسی_فقه و #روش_فقه_شیخ به صورت پیامهای متنی تقدیم میشود.
✅ برای دوستانِ بحث #الحلقة_الثالثة شهید صدر، مطالب #الحلقة_الثانیة شهید صدر خلاصه و تبیین میشود.
✴️@fegh_osoul_rafiee