⚡️ #معرفی_کتاب رشحات الحار
🎤مرحوم آیت الله حاج شیخ نصرالله شاه آبادی:
🔸مرحوم پدر مقید بودند هفتهای چهار شب در مسجد برای عموم مردم منبر بروند. کتاب رشحات البحار از کتابهای چاپ شده مرحوم والد حاصل همان افادات است.
مرحوم آمیرزا مهدی #آشتیانی (فیلسوف شرق) نیز به این کتاب علاقه داشت و میگفت: آرزویم این بود که بتوانم مطالب ایشان در رشحات البحار را به نحوی بیان کنم که فهم آن برای مردم دشوار نباشد و مردم بفهمند که شاه آبادی در این کتاب چه کرده است. اما متأسفانه قلمم سنگین است و نمیتوانم آن طور که میخواهم بنویسم».
📚 کتاب حدیث نصر ص۱۴۹
🛍 خرید کتاب
#آیت_الله_شاه_آبادی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نقد را کاملاً استقبال کنید ، محترم بشمارید و لو ناقد قصد خوبی نداشته باشد!... خواجه نصیر به نقدها توجه بسیار داشت...
🎤 آیت الله #جوادی_آملی
#نقد_حوزه
#تکفیر
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥نقد را کاملاً استقبال کنید ، محترم بشمارید و لو ناقد قصد خوبی نداشته باشد!... خواجه نصیر به نقدها ت
چهار ویراستِ غیر انتقادی از مکاتبات فلسفیِ طوسی و کاتِبی.pdf
3.39M
📔 #مقاله چهار ویراستِ غیر انتقادی از مکاتبات فلسفیِ طوسی و کاتبی
💧چکیده:
بخشی از میراث علمی ارزشمند بازمانده از #خواجه_نصیر الدّین طوسی (د: 672 ه.ق.)، حکیم شهیر شیعیِ امامی، مکاتبات علمی وی در زمینههای گوناگون با دانشمندان مذاهب مختلف است. از جملۀ این مکاتبات، رسالههایی است که نصیرالدّین طوسی و نجمالدّین کاتبی دربارۀ تقریری از برهان صدّیقین برای اثبات وجود خدا به یکدیگر نوشتهاند و در آنها بر سر اعتبار این نوع تقریر از برهان صدّیقین و نیز ادلّۀ اقامهشده بر استحالۀ تسلسل گفتوگو کردهاند. از این مکاتبات فلسفی دو تحریر، یکی اصلی و دیگری تلفیقی، برجامانده است که از تحریر اصلی آن تاکنون سه ویراست و از تحریر تلفیقی آن یک ویراست ارائه شده است. در نوشتار حاضر نخست مضمون و مسائل اصلی مطرح در این مکاتبات گزارش شده است و سپس دو تحریر اصلی و تلفیقی بازمانده از آنها با تکیه بر مهمترین نسخههای شناختهشده از این مکاتبات معرّفی گردیده. همچُنین، چهار ویراستِ ارائهشده از مکاتبات طوسی و کاتبی شناسانده و جداگانه ارزیابی شده است.
این بررسی و ارزیابی نشان میدهد که هر چهار تصحیح تاکنون بهطبع رسیده از این مکاتبات ویراستهایی مغلوط و غیر انتقادی و نامعتبر است و بنابراین ضرورت دارد مکاتبات مزبور بر اساس دستنوشتهای کهن موجود بار دیگر از نو با اسلوب علمی و انتقادی تصحیح و منتشر شود.
منبع
#نسخ_خطی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🚨وظیفه بر زمین مانده حوزه های علمیه در قبال کودکان! 🎤 #رهبر معظم انقلاب یکی از رشتههای تألیف و کا
📚 #معرفی_کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
✍پدیدآورندگان: (حجج اسلام : محمود فتحعلی ، دکتر مجتبی مصباح ، دکتر حسن یوسفیان )
👓زیر نظر : آیت الله #مصباح_یزدی (ره)
📄تعداد صفحات 540
🗃ناشر : موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه)
♦️آشنایی با کتاب:
در راستای به انجام رساندن رسالت بزرگ نهضت نرم افزاری و تولید #علوم_انسانی_اسلامی و با الهام گرفتن از رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره لزوم تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ، به عنوان پیش نیاز طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و بنا بر درخواست وزارت آموزش و پرورش ، معاونت پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را به مثابه ی یکی از پیش نیازهای هرگونه سیاست گذاری ، برنامه ریزی و بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور ، در دستور کار و اولیت پژوهشی خود قرار داد و پس از تهیه ی طرحی اولیه در گروه علوم تربیتی ، با رهنمود آیت الله مصباح یزدی ره تهیه ی طرح تکمیلی و تدوین کتاب به شورائی با نظارت عالی ایشان واگذار گردید .
در این نوشتار بدون پرداختن به سایر دیدگاه ها ، مستقیما مبانی مورد قبول اسلام و آثار و نتایج آن در مباحث #تعلیم_و_تربیت_اسلامی ارائه شده است .
#نوآوری_ها
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
صدر حديثا...
📰مجلة الاستغراب العدد 21
#مجلة الاستغراب : مجلة فصلية تعنى بعلم "معرفة الغرب" من خلال التعرف على مناهجه و ابنيته الفكرية و الثقافية و الايديولوجية و انشاء...👇
کشکول ناب حوزوی
صدر حديثا... 📰مجلة الاستغراب العدد 21 #مجلة الاستغراب : مجلة فصلية تعنى بعلم "معرفة الغرب" من خلال
مجلة الاستغراب العدد 21.pdf
3.27M
📰مجلة #الاستغراب العدد 21
🔹مسالة الشر عند الأفلاطون
🔻مغالطة في جمهورية الافلاطون
🔸نقد فكرة الالوهية في العصر الذهبي للفلسفة اليونانية
🔹الفن الفاضل عند الافلاطون
🔺معظلة افلاطون تكمن في الفصل بين عالم الواقع و عالم المثل و...
✅ کشکول ناب حوزوی👇
🌀 @kashkolenab
📚معرفی کتب مرحوم استاد حجت الاسلام سید عباس موسویان ، فقیه اقتصاددان، محقق و نظریه پرداز #علوم_انسانی_اسلامی و نظریهپرداز #بانکداری_اسلامی👆
📜 آشنایی با کتب ایشان
#اقتصاد_اسلامی
#معرفی_کتاب
#نوآوری_ها
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
📌فراخوان مقاله ششمین #کنگره بینالمللی #علوم_انسانی_اسلامی - صدرا (۱۴۰۰)
✅محورهای میانرشتهای:
🔸 #فلسفه و #روش_شناسی علوم انسانی اسلامی
🔸 #مدیریت تحول #علوم_انسانی
🔸الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
🔸قرآن و علوم انسانی
🔸 #سیاست_گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی
✅محورهای رشتهای:
🔸اقتصاد اسلامی
🔸تعلیم و تربیت اسلامی
🔸ارتباطات و جامعهشناسی اسلامی
🔸روانشناسی اسلامی
🔸علوم سیاسی اسلامی
🔸فقه و حقوق اسلامی
🔸 #مدیریت اسلامی
🔸شهرسازی و معماری اسلامی
🔸هنر اسلامی
☑️تذکرات مهم:
🔹ـ تلاش دبیرخانه کنگره آن است که مقالات پذیرفته شده، قبل از انتشار در مجموعه مقالات کنگره، در مجلات علمی ـ پژوهشی #منتشر شود.
🔹ـ در طول دورهی فراخوان، مقالات ارسالی حداکثر تا #سه ماه تعیین تکلیف میشوند و بلافاصله به مقالات پذیرفته شده گواهی اعطا خواهد شد.
🔰مهلت ارسال #چکیده مقاله: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ (۲۰۲۱-۰۶-۲۱)
🔰مهلت ارسال #اصل مقاله: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ (۲۰۲۱-۰۸-۲۲)
💠اطلاعات بیشتر در سایت کنگره:
🌐 www.icih.ir
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی :
بنده به نوبهی خود اعتراف میکنم که بنده مقصرم! شما را نمیدانم...
#نقد_حوزه
#تعلیم_و_تربیت_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
@tarbiyati_iki
@kashkolenab
ولایت فقیه در قرآن - کانال طلاب پاسخگو .pdf
1.05M
📚 #مقاله ولایت فقیه از منظر عقل و قرآن
✍ #آیت_الله_مظاهری
🗃منبع: حکومت اسلامی سال پانزدهم بهار ۱۳۸۹ شماره ۱
#ولايت_فقيه
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
‼️ خطر نیمچه عالمان از خطر جاهلان بیشتر است!
✍ استاد شهید #مطهری :
🔸من خیلی اوقات فکر کردهام مقالهای تحت عنوان «نیمها» بنویسم که خیلی چیزها وجود ناقصش خطرش بیشتر از عدم محض است. میگویند غزالی راجع به علم این حرف را زده و گفته است: «هر چیزی وجود ناقصش به از عدم محض است مگر علم که وجود ناقصش بدتر از عدم محض است» و ریشه این حرف معلوم است.
🔹آدمی که هیچ عالم نیست، چون میداند عالم نیست لااقل در مقابل عالم تسلیم است. مثل کسی که طبیب نیست و میداند که طبیب نیست، دیگر لااقل در مقابل طبیب تسلیم است و در نتیجه از وجود طبیب بهره میبرد. ولی نیمچه طبیب چون خودش را طبیب میداند تسلیم یک طبیب نیست، میخواهد از همان علم ناقصش استفاده کند، در نتیجه به جای سود زیان میبرد.
🔸 از همین جا بروید سراغ نیمچه مجتهدها و نیمچه روشنفکرها و نیمهای دیگر، اینهایی که یک چیزکی می دانند...ُ چیزکی میدانند و چیزها نمیدانند!
🔹اتفاقاً اینها خطرشان بیشتر است. چهارتا شعار میشنوند، بدون اینکه متعمق بشوند و درست فکر کنند و دریابند؛ میبینید این چهار تا شعار اینها را از جا حرکت می دهد
📚 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج۱، ص۱۱۲.
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
متاسفانه خبر دار شدیم حضرت آیت الله ضیاء آبادی به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری می باشند.
از کلیه اعضای کانال استدعا داریم برای سلامتی این عالم جلیل القدر دعا بفرمایند. «اللهم اشف مرضانا ومرضى المسلمين» .
لطفا به همین منظور پنج مرتبه ذکر آیه شریفه اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ فراموش نشود.
🌐منبع
🔵کشکول ناب حوزوی🔻
✴️ @kashkolenab
200125_001-jadeed-1.mp3
17.93M
🔺 آشنایی با دانش نسخه شناسی و تصحیح متن روایات
🎤استاد محمد باقر #ملکیان
#نسخه_شناسی
🔵کشکول ناب حوزوی🔻
✴️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #كتاب تخطیط المدن فی الاسلام ✍العلامة السيد جعفر مرتضي العاملي👇 http://ito.lib.eshia.ir/81420/1/0
1_353848293.pdf
707.4K
📔 #مقاله نقش خدامحوری در شکلدهی به ساختار، اجزا و عملکردهای #معماری_اسلامی ایران 🕌
✍نویسندگان: شریف شهیدی و محمدرضا بمانیان
🗃منبع: کتاب ماه هنر ۱۳۸۸ شماره ۱۲۷
#هنر_اسلامی
#تمدن_اسلامی
💥توصیه مطالعه💥
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #مقاله ولایت فقیه از منظر عقل و قرآن ✍ #آیت_الله_مظاهری 🗃منبع: حکومت اسلامی سال پانزدهم بهار ۱۳۸
موقع_ولاية_الفقيه_من_نظرية_الحكم.pdf
702.8K
📚 #کتاب موقع ولاية الفقيه من نظرية الحكم في الإسلام
✍العلامة السيد جعفر مرتضى العاملي
#ولايت_فقيه
#مرتضی_العاملی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
توانگری نه به مالست پيش اهل كمال
كه مال تا لب گورست و بعد از آن اعمال
من آنچه شرط بلاغست با تو می گويم
تو خواه از سخنم پند گير و خواه ملال
✍ #سعدی
#شعر
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
🔸شوخی حاج آقا رضا همدانی با آخوند خراسانی
📚آیت الله #شبیری_زنجانی ، جرعه ای از دریا، جلد 1، ص525.
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
♨️ اینها دیگر که هستند که در ادله معاد هم مناقشه میکنند؟!
یادم هست مباحثهای داشتیم، دو نفر از مسجد جامعیهای تهران آمده بودند و در جلسه بحث نشسته بودند. مباحثه هم داخل مسجد بود، خواستیم اینها نباشند. حاج آقا مصطفی گفت: چکار کنیم که اینها بروند؟
گفتم: تو یک فکری بکن.
پذیرفت. نقشهای ریخت و رو به من کرد و گفت:
شما ادله رجعت را دیدهای و با دقت مطالعه کردهای؟
گفتم: بله آقا! ادله رجعت را به دقّت مطالعه کردهام از ادله معاد سستترند. آن آقایان وقتی این سخن را از من شنیدند با ناراحتی برخاستند که مجلس را ترک کنند و در همان حال گفتند: «اینها کی هستند که در ادله معاد هم مناقشه میکنند؟!»
این موضوع در قم پیچیده و همه جا مشهور شد.
🗃 از مصاحبه مجله حوزه با مرحوم استاد سید #جلال_آشتیانی درباره حاج آقا #مصطفی_خمینی
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
🇮🇷 @kashkolenab
صوت نشست فقه اکبر، فقه نظام ساز
استاد احمد علی یوسفی
روش_شناسی_بحار_الانوار_سیداحمد_مددی_سال_1379.pdf
666.4K
📔 #مقاله روش شناسی #بحار_الانوار
✍آیت الله سید احمد #مددی
📌 ما الان یک مشکلی که اصولا در حوزه معارف دینی داریم ... [گویی] اینطور احساس میکنیم که نمیتوانیم در حوزه معارف دینی، با کندوکاو عقلی به نتیجه برسیم و بیشتر همین جنبههای احساساتی و عاطفی را میتوانیم جمع کنیم. ... یک تصوری را ایجاد نکنیم که تحلیل، کندوکاو و تلاش برای دستیابی به شواهد عینیتر، در حوزه معارف دینی (در حدیث، فقه، تفسیر و اصول) موجب میشود با کمبود روبهرو شویم و به اصطلاح چیزی ته آن نماند و مجبور خواهیم بود که به همین ظاهرسازیها و جنبههای عاطفی و احساسی و کارهای عوامانه بسنده کنیم.
تحلیل مصادر فکری طایفه و میراثهای ما یکی از کارهای اساسی باشد [است] و [باید] بتوانیم با نظر آزاد وارد شویم و شجاعانه با شجاعت ادبی موارد نقص، کمبود، زیاده و نقصان را تذکر دهیم و مواردی که میتوانیم با شواهد کافی، درست و اثبات کنیم، آنها را هم ابراز کنیم. ... یکی از اساسیترین کارهایی که باید در مجموعه حدیثی انجام دهیم (که کاری است بسیار با ارزش)، این است که مجموعه میراثهای حدیثی خودمان را مورد تحلیل و نقد قرار دهیم.
📚کتاب ماه دین، مرداد 1379 شماره 34
#علوم_حدیث
#کتاب_شناسی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
🔖اولین واکنش آیتالله #خویی به ماجرای دیدار فرح در سال 1357 + سند
🔹دیدار غیرمترقبه آیتالله خوئی و فرح در 28 آبان ماه 1357 که با 18 ذیالحجه و عید غدیر مصادف شده بود، واکنشها و انتقادهای بسیاری از محافل و شخصیتها را برانگیخت. شایعه انگشتر اهدائی زعیم حوزه نجف به محمدرضا پهلوی نیز از همین ماجرا رواج پیدا کرد.
💥 آیتالله خوئی در واکنش به این انتقادها مواضع قابل تأملی داشت. به روایت شیخ حسین #انصاریان « در آن زمان نامهای به خط خود مرحوم آیتالله خویی دیدم که به شاگرد محترمش آیتالله سید محمدمهدی #خلخالی نوشته بودند: مسئله انگشتر را قیامت در پیشگاه مادرم فاطمه(سلامالله علیها) حل خواهم کرد.»
🔹اما این تنها موضعگیری آیتالله خوئی در این زمینه نبود. وی در تماس تلفنی با آیتالله #آشتیانی به صراحت به این شایعات واکنش نشان میدهد و پس از آن گفتههای زعیم حوزه نجف بطور رسمی طی اعلامیهای از سوی آیتالله آشتیانی منتشر میشود. به زعم برخی از محققین شاید صریحترین واکنشی که آقای خویی نشان داد در مکالمه تلفنی ایشان با آیتالله آشتیانی بود.
🌐 مرکز اسناد انقلاب اسلامی
#خاطرات_علما
#سیره_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥تدریس مبحث انسداد حرام است!!
🔷عالم وارسته و مخلص مرحوم آیت الله احمدی #میانجی در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان در مسجد کوچک بسیار با صفایی که منبر می رفت، بر منبر می گفت:
🔷 روزی به اتفاق برخی دوستان از محضر مرحوم #علامه_طباطبایی صاحب المیزان خواهش کردیم مبحث انسداد کفایه را برای ما تدریس کنند. ایشان فرمودند: «تدریس آن و صرف عمر در راه آن را تضییع عمر و حرام میدانم! چون ثمره ای بر آن مترتب نیست.»
📚جمع پریشان؛ ج1؛ ص167
#نقد_حوزه
#تورم_اصول
#خاطرات_علما
#پرداختن_به_مسائل_کم_اهمیت
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
💥فقه هنر!
🎤 #رهبر انقلاب:
فقه متکفّل همهى امور زندگى بشر است؛ ادّعاى فقه این است. فقه متکفّل تبیین شرعى و اسلامى همهى امورى است که مورد ابتلاء انسان است در زندگى فردى و اجتماعىاش. خب، هنر یکى از همین امور است؛ بایست فقه به این بپردازد. بله، ما دیر به این فکر افتادیم، دیر شروع کردیم؛ این کارها خیلى قبلها باید انجام میگرفت... امّا اینکه حالا آیا افراد حوزه وارد مقولههاى هنرى بشوند یا نه -مثلاً فرض کنید سینما یا تئاتر یا بقیّهى [رشتهها]- این البتّه یک حرف دیگر است.
🔺بدیهى است که یک نفر طلبهاى که وارد حوزهى علمیّه میشود، براى یک مقصودى وارد میشود که آن مقصود معنایش سینماگرى نیست، همچنانکه معنایش تجارت نیست؛ همچنانکه معنایش معمارى نیست؛ بدیهى است و این لزومى ندارد، امّا منعى هم وجود ندارد که حالا یک نفرى اگر چنانچه ذوقش اقتضا کرد، برود وارد یک مقولهاى بشود به شرطى که از کار اصلى خودش باقى نماند. بله، یک فقیه برجسته اگر بخواهد در زمینهى مسائل هنرى اظهار نظر بکند، بایستى با مقولهى هنر آشنایى داشته باشد؛ اگر با این مقوله آشنایى [نداشته باشد] و نشناسد هنر را و نداند که هنر چیست و خصوصِ این مقولهى هنرى چه حدّومرزهایى دارد، چه تعریفى دارد، بعید است که بتواند درست حکم را از آب دربیاورد؛ چون یکى از شرایط استنباط درست حکم، شناخت موضوع است؛ موضوع را باید خوب شناخت. اگر موضوع را نشناسیم، حکم بدرستى به دست نمىآید. بنابراین به نظر من جا براى این کار خیلى زیاد است؛ هم راجع به خود هنر و فلسفهى فقه هنر ... بعد هم #فقه_هنر با ورود در مسائل فقهى هنر، حدّومرزهاى هنر را مشخّص کردن و نظر اسلام را گفتن.
✅اگر دربارهى اصل هنر بخواهیم نظر اسلام را بدانیم، به نظر میرسد که اسلام هنر را نهفقط قبول کرده بلکه تشویق کرده.
🗓۹۴/۱۰/۲۳
📜 متن کامل
#نقد_حوزه
#فقه_تمدنی
#هنر_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
هدایت شده از دروس خارج حضرت استاد ربانی گلپایگانی
دوستان گرامی
🔅درس های حضرت استاد ربانی گلپایگانی را از طریق کانال زیر دنبال کنید.
@kharejkalam
🔺🔺🔺🔺🔺