eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
572 ویدیو
363 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
💥عشق به کتاب و مطالعه مرحوم شیخ عزیزالله عطاردی در خاطره ای راجع به عشق تهرانی به کتاب می فرمایند: عرض کردم کتابی درباره عبدالعظیم حسنی نوشته ام و یک نسخه هم فردا برای شما خواهم آورد. فرمودند فردا دیر است، هم اکنون خادمم با شما خواهد آمد، نسخه را به ایشان بدهید بیاورد، تا امشب آن را مطالعه نمایم. 📚شیخ آقابزرگ تهرانی. مؤسسه کتاب شناسی شیعه. ص20 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
ETHICS_Volume 5_Issue 1_Pages 67-90.pdf
530.7K
📚 درآمدی روش‌شناسانه بر نظریۀ عدالت در اقتصاد اسلامی 💦چکیده💧 فعالیت‌های علمی در حوزه عدالت‌پژوهی را می‌توان به ساختن بنایی تشبیه نمود که تحقق هر مرحله، مقدمه و امکانی برای ورود به مراحل بعد است. از این رو نگرش‌های گوناگون در موضوعات حوزه عدالت‌پژوهی ناشی از تفاوت دیدگاه‌ها در مراحل قبلی است. دراین میان کاربست روش مناسب، رکن اساسی برای دستیابی به اصول عدالت اقتصادی است. این مقاله با بهره‌گیری از روش تحلیل فلسفی، روش‌های دستیابی به پاسخ مسائل اصلی عدالت اقتصادی در آموزه‌های اسلامی را مورد مطالعه و ارزیابی قرار می‌دهد. در پژوهش‌های اسلامی که تا کنون در باب عدالت و به ویژه عدالت اقتصادی صورت گرفته است، فضای کلی «مبناگرایی» حاکم بوده است. رابطه عدالت اقتصادی و حقوق اقتصادی و همچنین ویژگی‌هایی همچون اصل امضایی بودن فرامین شارع مقدس در امور اقتصادی و جایگاه عرف و بناء عقلا در تعیین مصادیق حقوق اقتصادی، سبب تفاوت ماهوی مباحث روش‌شناسی عدالت در حوزه اقتصاد با سایر حوزه‌‌های عدالت‌پژوهی می‌گردد. از این رو در این نوشتار روش‌های «مبنا گراییِ نص‌محور»، «مبنا گرایی علِّی»، «مبناگرایی فطری- ولایی» و «مبناگرایی منسجِم کارکردگرا» به عنوان مهمترین روش‌های شناخت عدالت در اقتصاد اسلامی، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. این پژوهش نشان می‌دهد روش «مبناگرایی منسجِم کارکردگرا» نسبت به سایر روش‌ها، برای شناخت عدالت اقتصادی در آموزه‌های اسلامی، از اصالت و کارآمدی بیشتری برخوردار است ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥تذکر مهم و قابل توجه خدمت اعضای محترم کانال در استفاده از مطالب کانال لطفا رعایت ترتیب شود. برخی مباحث کانال مثل خاطرات علما و تراجم برای همه طلاب مفیده اما همانطور که هر کتابی به درد هرکسی نمیخوره ، هر صوتی و هر کانالی هم به درد هرکسی نمیخوره مباحث سنگین سطح درس خارج و تخصصی فلسفی برای طلاب مبتدی مناسب نیست. لذا این کانال که کشکول نامیده شده برای همه طلاب در سطوح مختلف مطلب دارد، لذا خود عزیزان باید رعایت کنند. طلاب سطح ۱ خصوصا مراقب باشند و برای مطالعه و فهمیدن مطالب بالاتر عجله نکنند. تجربه نشان داده طلابی که عجله کردن و زودتر از وقتش به مباحث بالاتر و سنگین تر پرداختن معمولا طلابی سطحی و سردرگم هستن و خود همان مباحث را هم که اوایل بهش تشنه بودن در آینده ادامه ندادن. ادبیات و منطق را جدی بگیرید که این دو علم ستون طلبگی هستند.
OSOUL-JALASE(37)- OSTAD SEYED AHMAD MADADI- 1401-9-12.mp3
14.09M
💥بیان نکات پر شمار درباره تاریخ علوم اسلامی خصوصا اصول + چگونگی شکل گیری علم فقه و اصول و رجال و تفسیر و کلام در اهل سنت و شیعه + بیان معیار اولیه شکل گیری علم اصول در شیعه 🎤آیت الله سید احمد صوت جلسه اول دوره جدید خارج اصول فقه 🗓شنبه ۱۴۰۱/۹/۱۲ جلسه (۳۷) 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥نیازمند کمک هستیم چند سالیست در روبیکا کانالی زدیم و پاسخ به سوالات و شبهات می دهیم. نیازمند طلاب
کانالی در تلگرام داریم که متاسفانه به علت کمبود وقت نمی تونیم اداره اش کنیم کسی از طلاب اگر میتونه این کانالو اداره کنه و پاسخ به شبهات و ترویج معارف دینی درونش انجام بده اطلاع بده👇 @Kashkoolenab همچنین این کانال بفروش هم میرسد https://t.me/tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️علم و فناوری باید در خدمت اخلاق باشد یا برعکس؟ 🎤دکتر مصطفی تقوی: نمی‌توان به مبانی فلسفه تمدن و پیش‌رفت بی‌تفاوت بود. رویکرد منتقدانه به علم و فناوری یعنی به فلسفه علم و فناوری نیاز داریم. سیاست‌گذاری علم و فناوری بدون توجه به فلسفه علم و فناوری خنده‌دار است. 🔺دین با فناوری مشکلی ندارد اما به ابزار آن توجه دارد. علم و فناوری باید در خدمت اخلاق باشد یا برعکس. توسعه فناوری برای انسان است یا نه؟‌ این سوالاتی است که باید به آن پاسخ دهیم. ملاحظات بومی را باید لحاظ کرد. آیا توسعه منافی با برخی فضیلت های اخلاقی نیست؟ رابطه اخلاق با تکنولوژی چیه؟ نیاز جدی به تاملات فلسفی تکنولوژی داریم. 📺برنامه زاویه - ۲۸ دی شبکه چهار 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
💥همراهی حاج شیخ با محنت‌های مردم ✍ آیت الله میرزا خلیل کمره‌ای ره : 🔹... قضیه دیگری که پیش آمد، قضیه سیل قم بود. یک شب، سیل آمد و قم را فراگرفت. اهالی قم برای جلوگیری از خسارت، نزد رفتند و گفتند: شما دستور بدهید که مردم کمک کنند به برگرداندن سیل. مرحوم حاج شیخ فرمود: هم امر می‌کنم و هم خودم می‌آیم. 🔹پیرمرد، خودش حرکت کرد و در آن شب، همراه با دیگر مردم، آن‌قدر که توانست، با بیل و چیزهای دیگر مسیر سیل را برگرداندند. و اگر کوشش حاج شیخ نبود، شاید خسارت زیادی وارد می‌شد. این کرامت اخلاقی آن مرحوم بود، که خودش هم مثل دیگران کار می‌کرد. 🔹بعد مرحوم حاج شیخ برای جبران خرابی‌ها، دفتری باز کرد که هر کس می‌خواهد، کمک کند. رئیس عدلیه تهران گفت: آقا در اداره بایگانی، مقداری مال مجهول المالک هست، ایشان فرمود: ما به کسی نمی‌گوییم پول بدهید، اگر خودشان آوردند، ما قبول می‌کنیم. خلاصه آن دفتر را باز کرد و به وسیله کمک‌های مردم، تمام آن خرابی‌ها را ترمیم کرد. البته طلاب هم کمک کردند. 📚در احوال و اندیشه‌های آیت الله میرزا خلیل کمره‌ای ص ۶۹. ✍پ.ن: منظور از حاج شیخ ، آیت الله شیخ عبدالكريم حائری یزدی ره می باشد. ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥نیاز امروز ما به عالمان آگاه به زمان ✍استاد شهید : امروز ما به الدین‌‌ها، بوعلی سیناها، شیخ انصاری‌ها احتیاج داریم، ‌اما خواجه‌نصیرالدین و بوعلی و شیخ انصاری قرن چهاردهم، یعنی همان خواجه نصیر و همان بوعلی و همان شیخ انصاری با همه آن مزایای فرهنگی، به علاوه اینکه باید به این قرن تعلق داشته باشد و درد این قرن و نیاز این قرن را احساس نماید. 📚 نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، ص 78 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ✨ آیا معنویت در دهه های اخیر دچار افول شده است؟! 📽 گفتگوی اختصاصی هویت با حجج اسلام رضایی نژادیان، اسلامی، تیموری و دکتر منصوری 💠 اندیشه ورز - گفتگوی آزاد پیرامون معنویت و اخلاق - را دنبال کنید. تلگرام | سروش | ایتا @Hoviat_howze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥وجه اسلامی بودن علوم در نگاه آیت الله ⁉️آیا مبدأ و معاد علم در محتوای علم تأثیر می‌گذارد؟ تفاوت علم در غرب و در اسلام چیست؟ 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حتما ببینید/ حضرت علی علیه السلام طرفدار افشاگری وضعیت بود... 🔻قال امیرالمومنین علی علیه السلام: ...أَخَذَ اَللَّهُ تَعَالَى عَلَى اَلْعُلَمَاءِ أَنْ لاَ يَقِرُّوا(لا یُقارّوا) عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لاَ سَغَبِ مَظْلُومٍ... خدا شديدا از دانايان پيمان گرفته كه در مقابل تسلّط‍‌ و پرخورى ظالمانۀ ستمگر و گرسنه ماندن ستمديده آرام و قرار نگيرند... 📚معاني الأخبار ج ۱، ص ۳۶۰ ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
فهرس الآثار الخطية للشيخ المفيد.pdf
1.74M
📚 فهرست آثار خطی شیخ مفید در کتابخانه آیة الله العظمی مرعشی نجفی+ رد انتساب دو کتاب به شیخ ✍استاد رضا و حسین شفیعی 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥روحیه آزاد اندیشی و انتقادپذیری استاد شهید 🔸من هرگز خود را فوق اشتباه تصور نمى‏ كنم. به تعبير نهج البلاغه: لَسْتُ بِفَوْقِ انْ اخْطِئَ 🔹به خداوند متعال از خطاهاى خودم پناه مى‏ برم 🔸ولى هرگز هم حاضر نيستم كه به بهانه جايزالخطا بودن ، مرتكب اشتباه بزرگتر بلكه گناه عظيم بشوم. 🔹اگر هم اشتباه كنم از اين نوع نخواهد بود كه باورهاى آباء و اجدادى را تحقيق نكرده، با حقيقت اسلام يكى بدانم. 🔸معيار تصحيح اشتباهاتم متون اصلى كتاب و سنت و حكم روشن عقل است نه پسند عوام الناس. 🔹معتقد بوده و هستم كه : هر مقام غيرمعصومى كه در وضع غيرقابل انتقاد قرار گيرد،هم براى خودش خطر است و هم براى اسلام. 📚مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج‏19، ص623-622 (با تلخیص و ویرایش جزئی) 🔰 کشکول ناب حوزوی🔻 🌀 @kashkolenab 👈
کشکول ناب حوزوی
💥آیت الله #تألهی همدانی(ره) بر بالین مفسر قرآن آیت الله #آقانجفی_همدانی(ره) صاحب تفسیر انوار درخشان
💥آیت الله سید محمد حسینی همدانی(آقانجفی همدانی) (ره) و آیت الله سید رضا (ره) امام جمعه سابق ملایر بسیار زیبای "سید رضا" که درباره مرحوم آیت الله فاضلیان ساخته شده بسیار جالب و مفید است و مشاهده آن به همه طلاب توصیه می شود. 🎞 لینک مستند 👉 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
n950801.mp3
694.2K
💥نقل خاطره ای جالب از آیت الله درباره استاد شهید 🎤حضرت استاد 📆درس خارج کلام جدید علم دینی 95/08/01 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥ببینید پیش فرضهای فلسفه الحادی و سکولار چگونه در ذهن مدیرای برخی کانالهای روشنفکری و علوم انسانی دانشگاهی نفوذ کرده! استادی از اساتید دانشگاه وفات کرده، اینا حتی یک روحش شاد هم نمیگویند!! چه برسه به درخواست صلوات و فاتحه! یعنی ظاهر این متن ها میرسونه که نه تنها به معاد و قیامت اعتقاد ندارن ، بلکه به روح و نفس و جاودانگی پس از مرگ هم که بسیاری از غربیها بهش معتقدن، معتقد نیستند!! 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣ اقتصاد تعاونی را شهید بهشتی در ابتدای انقلاب روی دست گرفت، در قانون اساسی یکی از سه بخش اقتصاد شد اما بخاطر اجرای ناقص از یک طرف و غلبه رویکردهای سرمایه داری عملا در سطح سیاست گذاری کنار گذاشته شد بیش از ۱۵ سال از ابلاغیه رسمی رهبری ذیل سیاست های اصل ۴۴ میگذرد که ۲۵ درصد اقتصاد ایران تعاونی شود و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده! بخش جدی از عقب ماندگی در عدالت به سبب این امر است. 2⃣ به لحاظ امکان تحقق در جامعه امروز با توجه به قاعده "ادل الدلیل علی امکان شی وقوعه" میتوان به شرکت تعاونی ماندراگون با بیش از ۸۶ هزار کارگر اشاره کرد که بر اساس ایده یک کشیک کاتولیک توسط ۵ دانشجو شکل گرفت و امروز به صورت یک شرکت موفق بین المللی به صورت کارگر-مالکی اداره میشود( بیشتر بخوانید b2n.ir/u24974 b2n.ir/x01602 ) 3⃣ از جهت فرهنگی هم در روزگار غلبه منفعت گرایی و فردیت که اقتضا سرمایه داری است برای تحقق بسیاری از ارزش های اسلامی وجلوگیری از آسیبهایی چون مرگ خیرخواهی، برادری و وحدت در جامعه بسط تعاونی ها که مقدمه خلق روح جمعی است بهترین بستر است. 4⃣ علاوه بر این رشد اقتصادی و پیشرفت زمانی ارزش دارد که به عدالت اجتماعی منجر شود و الا خروجی آن هر چه بیشتر شدن فاصله طبقانی و تبعیض خواهد بود و این مهم جز با "پیشرفت مردم پایه" شکل نمیگیرد. ایده تعاونی یکی از بهترین بسترهای پیشرفت مردم پایه است که خروجی آن ترمیم عدالت اجتماعی و روابط انسانی است. ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کشکول ناب حوزوی
📚رساله "ضرورة وجود الحكومة أو الولاية للفقهاء" ✍حضرت آیت الله #صافی_گلپایگانی (ره) دانلود نسخه های
💥دليل الحكومة و الولاية في عصر الغيبة للفقهاء ✍حضرت آیت الله (ره): 🔹ففي الغيبة الكبري أو الطُّولي التي يطول زمانها كما أخبر به النبي صلي الله عليه و آله لا بد بطريقٍ أولي للإمام من رعاية مصالح شيعته، و دفع ما يؤدي إلي ضياع أمرهم و انحلاله، و ذلك بنصب القيِّم علي أمورهم، الحافظ لشئونهم الاجتماعية و السياسية، و قوانين دينهم و دنياهم. و ليس ذلك بالإجماع و الاتفاق إلا ولاية الفقهاء العدول المسماة بالنيابة العامة، فللفقهاء التدخل في أمور المسلمين بما تقتضيه مصالحهم، و يكون كل ما يقع تشريعاً تحت مسئولية الإمام عليه السلام و رعايته مما يرتبط بمصالح الامة الإسلامية و شئون الولاية علي الناس، و تقام لحفظها الحكومات يكون ذلك واقعاً تحت مسئولية الفقهاء و رعايتهم و إدارتهم. 🔸فعلي عاتقهم إحياء السنة، و دفع البدعة، و حفظ الشريعة، و كفالة الامة. 🔹فالزعامة لهم، و هم خلفاء الإمام و القائمون مقامه في تلك الشئون، و أمناؤه علي الحلال و الحرام، و لو لا ذلك لاندرس الدين و ضاعت آثار الشرع المبين... 📚ضرورة وجود الحكومة أو الولاية للفقهاء، ص: ۱۵ 💠 کشکول ناب حوزوی🔻 ❇️ @kashkolenab
💥جشن آزادی امام خمینی از حبس و حصر ، فروردین 1343. قم از سمت راست : سید محمود مرعشی نجفی ،سید مرتضی فقیه مبرقع(حاج داداش)، حضرت آیت الله ✍پ.ن: نقش علما و مراجع در حمایت از حرکت خمینی ره را نباید فراموش کنیم. ✅کشکول ناب حوزوی🔻 🇮🇷 @kashkolenab
💥مسأله ی چشم زخم ✍ استاد شهید : 🔹مقدمتاً دو مطلب را عرض بكنم. یكی اینكه چشم زخم اگر هم حقیقت باشد، به این معنای رایج امروز در میان ما- بالاخص در میان طبقه ی نسوان كه فكر می كنند همه ی مردم چشمشان شور است- قطعاً نیست. همان كفار جاهلیت هم به چنین چیزی قائل نبودند، بلكه معتقد بودند كه یك نفر وجود دارد و احیاناً در یك شهر ممكن است یك نفر یا دو نفر وجود داشته باشند كه چنین خاصیتی در نگاه و نظر آنها باشد. پس قطعاً به این شكل كه همه ی مردم دارای چشم شور هستند و همه ی مردم به اصطلاح نظر می كنند، نیست. 🔸دوم: اگر بعضی مردم دارای چنین خصلت و خاصیتی باشند، آیا آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد؟ ما تا حالا به مدركی (حدیثی، جمله ای) برخورد نكرده ایم كه دلالت كند و بگوید از این آیه برای چشم زخم استفاده كنید. اینكه چشم زخم حقیقت است یا نه، یك مسأله است (فرضاً حقیقت است ولو در بعضی از افراد) و اینكه این آیه برای دفع چشم زخم باشد مسأله ی دیگری است. چیزی كه از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده باشد، از پیش خود نباید بتراشیم. نظر به اینكه روح مردم برای چنین چیزی آمادگی دارد [آن را از پیش خود ساخته اند. ] 🔹از شعارهایی كه مردم انتخاب می كنند روحیه ی مردم را می شود شناخت. ما در قرآن آیه زیاد داریم، آیاتی كه برای شعار قراردادن فوق العاده عالی است، جمله های زیادی داریم از پیغمبر و ائمه؛ ولی هیچ آیه ای به اندازه ی آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا» در میان مردم برای شعار رایج نشده است. در هر خانه ای كه بروی می بینی یك «اِن یَكاد» آنجا زده اند، یعنی چشم تو كور كه خانه و زندگی من را می بینی، این تابلو را اینجا نصب كرده ام برای اینكه چشم تو كور باشد. این امر یك حالت خودخواهی در مردم از یك طرف و یك حالت بدبینی به دیگران از طرف دیگر را نشان می دهد. شما همه ی شهر تهران را بگردید، به ندرت دیده می شود كه در خانه ای مثلاً آیه ی «هَلْ یَسْتَوِی اَلَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ اَلَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» [1] تابلو شده باشد. برای شعار چه از این بهتر: «هَلْ یَسْتَوِی اَلَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ اَلَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» ؟ برای شعار چه از این بهتر: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اَللّهِ أَتْقاكُمْ» [2]؟ اینقدر هست الی ماشاءاللّه، آیاتی كه انسان هر وقت یكی از آنها را نگاه كند برای او یك درس و آموزش است. اینها را انسان نمی بیند ولی در هر خانه ای كه بروید آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا» را می بینید، یعنی منم كه خداوند چنین نعمتهایی به من داده و تویی كه چشم شور داری و می خواهی چشم زخم به ما بزنی؛ برای اینكه جلوی چشم شور تو را گرفته باشم این تابلو را در اینجا نصب كرده ام؛ و شاید كمتر خانه ای است كه چنین چیزی در آن نباشد. 🔸حال منطقاً چگونه است؟ آیا چشم زخم می تواند حقیقت باشد یا نه؟ و اگر حقیقت است آیا امر جسمانی است یا امر روحی و نفسانی؟ 🔹در اینكه اجمالاً چنین حقیقتی هست نمی شود تردید كرد، منتها بعضی از علمای جدید معتقدند كه در برخی از چشمها چنین خاصیتی هست، یعنی بعضی از چشمها نوعی اشعه از خود بیرون می دهند كه این اشعه یك اثر سوئی در اشیاء وارد می كند، مخصوصاً اگر با یك نگاه و نظر مخصوص باشد. قبول كردن این حرفها در قدیم خیلی مشكل بود كه انسان بگوید یك نفر وقتی كه نگاه می كند، از چشمِ او شعاعی بیرون می آید كه مثلاً می تواند یك سنگ را بتركاند؛ اصلاً قابل باوركردن نبود. ولی امروز كه میدان عمل این شعاعها و امثال اینها پیدا شده كه چقدر در طبیعت امواج وجود دارد و این امواج چه كارهای خارق العاده ای را انجام می دهند، دیگر این امر تعجبی ندارد كه شعاعی از چشم یك انسان بیرون بیاید و واقعاً یك شتر را به زمین بزند. [1] . زمر / 9. [2] . حجرات / 13. 📚مجموعه آثار شهید مطهری، ج26 (آشنایی با قرآن ج ۸)، ص632 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab
💥دانشمندی که «شیخ روزنامه‌خوان» خطاب می‌شد و نان برای خوردن نداشت! ✍ استاد شهید : 🔹خیلی وقتها خدمتی که افرادی می‌خواهند انجام بدهند اگر از مسیر عمومی کارهای حوزه‌های علمیه خارج باشد، مساوی است با خرد شدن و از بین رفتن آنها و این جریانات به هر حال هست. در حوزه‌های علمیه اگر کسی در رشته فقه و اصول کار کند و استعداد زیادی داشته باشد به مقامات عالیه‌ای می‌رسد و مردم هم از او تقدیر و تجلیل می‌کنند، و اخیراً رشته‌های علوم عقلی مثل فلسفه هم تا حدودی چنین حالتی پیدا کرده است. ولی از این حدود اگر خارج شود هر اندازه هم خدمت عظیم و بزرگ باشد دیگر جز یک فداکاری هیچ چیز دیگری نمی‌تواند باشد. 🔸مرحوم علامه شیخ محمدجواد گذشته از تفسیر در زمینه مذاهب اهل کتاب مانند یهودیت و مسیحیت هم کار کرده بود. وقتی در بغداد به مجامع مسیحیها می رفت با آنها به زبانهای عبری و سریانی و زبانهای قدیم صحبت می‌کرد و بر کتاب‌هایشان از خود آنها بیشتر مسلط بود. چنین مردی نان برای خوردن نداشت! 🔹آدمی که این جور است باید از اوضاع دنیا اطلاع داشته باشد. قهراً مجلات آنها را می‌خرید و مطالعه می‌کرد. مرحوم آقای می‌گفت: ما جوان بودیم و ایشان را نمی‌شناختیم. همین‌قدر می‌دانم که شیخ جواد که رد می‌شد می‌گفتند: شیخ روزنامه‌خوان! او را به عنوان شیخ روزنامه‌خوان می‌شناختند! 🔸غرض این بود که شما بدانید که حساب خدمت غیر از حساب نعمت است. 📚آشنایی با قرآن ج۷، ص۱۳-۱۵ (باتلخیص) 🔸کشکول ناب حوزوی🔻 ✳️ @kashkolenab