eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
572 ویدیو
363 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
💥یکی از بحثهای کم فایده! ✍استاد شهید : گاهى بعضى از مردم بحث میكنند كه با فضيلتترين علما و برترين آنها از لحاظ قرب به خدا كيست؟ مثلا سيد بن طاووس؟ يا سيد بحرالعلوم؟ يا شيخ انصارى؟ گاهى از امامزادهها میپرسند كه كداميك افضل است؟ مثلا آيا حضرت عبدالعظيم در نزد خدا ارجمندتر است يا حضرت معصومه؟ زمانى، از يكى از مراجع تقليد استفتاء كرده بودند كه آيا حضرت ابوالفضل (ع) افضل است يا حضرت على اكبر (ع)؟ و براى اينكه سؤال را به صورت يك مسأله عملى طرح كرده باشند تا مرجع تقليد ناچار به جواب دادن شود پرسيده بودند اگر كسى گوسفندى را نذر افضل امامزادهها كرده باشد تكليف چيست؟ آيا حضرت ابو الفضل (ع) افضل است يا حضرت على اكبر (ع)؟ روشن است كه اينگونه بحثها نادرست است و پاسخ به اين سؤالها نه وظيفه فقيه است و نه وظيفه غير فقيه. تعيين مقامات بندگان خدا به عهده ما نيست، بايد به خدا واگذار شود و جز خدا كسى نمیداند مگر از ناحيه خود خدا 📚مجموعه آثار استادشهيد مطهرى، ج1، ص: 273 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجلس روضه حضرت زهرا (س) در محضر مرحوم آیت الله سید ☑️ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
صوت کامل نشست شکاف نسلی.mp3
42.3M
💥نشست علمی شکاف نسلی در زیست بوم فضای مجازی 🎤 حجت الاسلام دکتر محسن انبیائی و حجت الاسلام ابراهیم اخوی 🔸دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🎥فیلم جلسه ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب "تنقیح الاحادیث و الاخبار" ✍آیت الله سید هاشم #حمیدی 🔻پ.ن: این کتاب را آیت الله حمیدی به
🔺دیدار و عیادت استاد شیخ مهدی رئوفی از آیت الله سید هاشم (عافاه الله) استاد رئوفی (فرزند مرحوم آیت الله محمد حسن رئوفی) امام جماعت مسجد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) واقع در خیابان ۱۷ شهریور، خیابان شهید قادری تهران می باشند. ☑️ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
🔺شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها و ارواح العالمین لها الفداء) و حفظ فاطمیه اوّل و دوم 🎙حضرت آیت الله : در بين عوام از قدیم، ايام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا عليها السلام، فاطميه اوّل مشهور بوده است يعنی سيزدهم جمادی الاوّل، ولی اخيراً فاطميه دوم يعني سوم جمادی الثانية شهرت يافته و شايد منشأ آن حاجی نوری يا شاگردان او باشند. وجهی كه برايش ذكر می كنند، آن است كه 75 روز در نسخ مختلف كتب تاريخی، تصحيف 95 روز است و چنين تصحيفی بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امری رايج و شايع است، من به ياد ندارم كه در كتب تاريخي و اختلاف نسخه‌ها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد. در نسخ مختلف كتب تاريخی يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه می كنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ می دهد، اصل أصالة عدم خطا هم جاری نيست. علی أیّ حال، شهادت آن حضرت هر روزی باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابی كه وعده داده شده، به توسّل به قصد رجاء إعطاء می شود. در محاسن برقی آمده كه حضرت می ‌فرمايند: رواياتی كه حَروریّه ـ كه خوارج‌اند ـ نقل می كنند، طرح (رد) نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شده باشد، چون قطعی الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد.(۱) چنانچه قاعده تسامح و امثال آن اقتضاء می‌كند. به حسب روايات مسلّم، وعده ثواب به توسّل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اوّل و چه فاطميه دوم. از يكی از آقايان تبريز ـ آقای آقا ميرزا جعفر اشراقی ـ شنيدم كه درباره علم امام می‌گفت: «بعضي چيزها دانستنش كمال است و بعضی از امور ندانستنش شرط کمال است، و خداوند علم آن را از ائمه علیهم السلام می‌گرفت، مثلاً در ليلة المبيت، اگر حضرت امير علیه السلام می‌دانست كه به واسطه خوابيدن در بستر پيامبر صلی الله علیه و آله آسيبي به او نمی‌رسد، كمال نبود، شرط كمال كه فداكاری حضرت را نشان می‌دهد، اين بود كه نداند و نمی‌دانست. در چنين مواردی كه ندانستن شرط كمال است، خداوند علم را می‌گرفت.» مثل ليلة القدر و امثال آن، گاهی از روی جهاتی خود ندانستن را ائمه (علیهم السلام) مصلحتی می دانند که روشن نباشد. قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، آن هم همین طور است تا مظلومیت حضرت ثابت شود و در دوره های بعدی باقی بماند. بعضی چیزها هست که به حسب روایات آيه بيّنه است و بايد ثابت بماند و از بين نرود، مثلاً حجرالأسود، بدن فرعون و امثال آن از آيات بيّنات است، يكی از این آيات بيّنات نيز، مسئله خفاء قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) است. (۱).عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَوْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِيثَ إِذَا أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌّ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا حَرُورِيٌّ يَنْسُبُهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَقِّ فَيُكَذَّبُ اللَّهُ فَوْقَ عَرْشِه‏. (المحاسن، ج1، ص230-231، ح175) 📆درس خارج فقه، تاریخ: 16 مهر 1374 زبده الفوائد ☑️ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
💥نظر آیت الله حاج شیخ (ره) درباره شخصیت خمینی (ره) سال ۴۲ ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
احیای دین و فلسفه در جهان غرب.mp3
46.11M
🔺 نشست «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر» 🎙 پرفسور مهدی 🗓 ۱ آذر ۱۴۰۲ بنیاد علوم‌ انسانی‌ اسلامی آیت‌ الله‌ حائری شیرازی(ره) حوزه های علمیه استان فارس 📸تصاویر جلسه 🔆بسیار مهم و مفید🔅 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
⚠️نسخه کلی نپیچیم! یکی از مشکلات طلاب در طلبگی این است که استعداد و علاقه خود را در طلبگی پیدا نمی کنند لذا در حیران باقی می مانند! این وسط یکی میاد میگه فلسفه و عرفان بخون، یکی میگه برو مجتهد بشو و فقه و اصول را رها نکن! یکی میگه برو تبلیغ و دیگری می گوید برو دانشگاه تبلیغ کن و... حال که خود حوزه برنامه چندانی برای استعداد سنجی طلاب ندارد ، هر طلبه ای باید سعی کند استعداد و علاقه خود را تشخیص دهد، ببیند به کدوم حرفه و علم در عالم طلبگی تمایل بیشتری دارد و می تواند در آن وقت زیادی بگذارد و در آن موفق تر است. برخی ذهن جوال قویی دارند برای مباحث عقلی ، برخی حافظه قویی دارند ولی مباحث عقلی را سخت متوجه می شوند اما به راحتی می توانند آیات و روایات و... را حفظ و بکار ببندند و... لذا توصیه می شود کسی نسخه کلی برای طلاب نپیچد
کشکول ناب حوزوی
💥این پیامها رو که دیدم یاد یک مطلبی افتادم که قبلا تو کانال حوزه توئیت دیده بودم!👇 👓همه دارن سالها
درد و دل پرفسور گلشنی از بی محلی برخی مسئولین.mp3
2.73M
🔺آقای خاموشی و فتاح هیچ محل نگذاشتن به مطالبه ما!! باید غیرت دینی تقویت شود. در دوران تمدن اسلامی بزرگترین کارهای علمی با حمایت اوقاف انجام شد ، دانشگاه کمبریج و آکسفورد بیشترین درآمدشان را از اوقاف دارند 🎤پرفسور مهدی ✂️برشی از نشست «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر»👉 📝چرا تأسیس انجمن علم و دین ضروری است؟👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
کانال رسمی آیت الله العظمی کریمی جهرمی 🔸بیانات 🔸معرفی کتاب 🔸 اخبار 🔸 احکام و مسائل شرعی لینک کانال🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/3095593137Cf1948778ba
4_5825617993035417916.pdf
7.53M
📚 «سرگذشت کتاب شهید جاوید» به ضمیمه دو رساله در علم امام از (ره) ✍️آیت الله رضا ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥ان شاء الله به کسی برنخورد! تشریفات و تنبلی و ادعا، از عوامل کاهش نشاط علمی حوزه شده! 🎙استاد سید احمد حسینی : متأسفانه حوزه های ما از نظر نشاط علمی و انگیزه های کاری علمی مثل قدیم نیست. ان شاء الله به کسی برنخورد، شاید یکی از جهاتش این است که بزرگان ما سبک ساده زیستی قدیمی را از دست داده اند. ما در نجف بودیم و با آقایان ، ، شاهرودی، سید عبدالهادی شیرازی و سید محمود شیرازی رفت و آمد داشته ام؛ اینها یک صدم تشریفاتی که الآن آقایان دارند را نداشتند. الآن دنیای ما مادی است و یک قدری ناخودآگاه اینها تحت تأثیر قرار گرفته اند. دومین دلیل «تنبلی» است. تمام زندگی ما در مقایسه با سابق، تنبلی است و حاضر نیستیم جدیّت داشته باشیم و در درس، تدریس، کارهای فرهنگی و کارهای علمی آن طوری که باید و شاید نیستیم. مثلا یک آقای جوان منزل ما آمده بود و حرف هایی می زد. به او گفتم بینک و بین الله تو امروز چه قدر کار کرده ای؟ گفت یک ساعت و نیم بوده است. گفتم من 90 سال عمر دارم و هر روز هشت ساعت کار می کنم. من نمی خواهم خودم را معرفی کنم، ولی این جدیّت است. من در یک سخنرانی مهم در تهران رسما گفتم. گفتم من متأسفم! الآن آقایانی که می گویند ما طلبه هستیم هر روز چهار ساعت روبروی تلویزیون می نشینند و فوتبال و امثال اینها تماشا می کنند و نیم ساعت هم کار جدی نمی کنند. سومین اشکال این است که مدام بگوییم این لازم نیست، آن وقت می برد، آن اضافه است، این کتاب سخت است و باید برای طلبه کار را راحت کرد، این کلمات را نباید به کار بگیریم. یک مثال برای شما بزنم. من یک وقتی فکر می کردم که چرا در حوزه های قدیم ما کتاب های درسی سخت بود. مثلا شرح الفیه ابن مالک برای سیوطی سخت و برای ابن عقیل راحت است. طلبه های 100 سال و 200 سال پیش عقل نداشتند که این راحت تر است؟! مثلا در فقه ابتدایی، شرح لمعه سخت است و شرایع فقه راحت است. چرا شرایع نمی خواندند؟ یعنی این قدر مثل آقایان امروز عقل نداشتند که این راحت است؟! می خواستند علم ملکه باشد. زحمت بکشد و سعی کند تا یک چیزی را به دست بیاورد؛ این در خاطرش می ماند. الآن یکی از آفات حوزه «امتحان» است. طلبه یک روز چیزی را حفظ کند و امتحان بدهد و بعد هم فراموش کند. یعنی طرح هایی که به عنوان تعیین محدوده درسی اعلام می شود هیچ کدام طلبگی نیست. یک وقت من در مدرسه جدید و دانشگاه هستم و می خواهم برگه ای را [امتحان بدهم] تا اینکه سمتی را پیدا کنم؛ طلبه این طور نیست. لذا ما طلبه به این معنای طلبه نداریم. الآن می گویند 80 هزار یا 90 هزار طلبه در قم هست؛ خروجی آن چه قدر است؟! ضعف است. من خیلی معذرت می خواهم. آقایی به منزل ما آمد که از خویشان ما در مشهد است. پدر خانمش مدرسه ای داشته و آن مدرسه را خراب کرده اند و توسعه داده اند و ساخته اند و بعضی طبقاتش هم تکمیل شده است. این جوان به خانه ما در قم آمد. به من گفت حوزه نباید بی در و پیکر باشد و باید نظم باشد. ما از این حرف ها خیلی شنیده ایم. به او گفتم همین حوزه بی در و پیکر، «خمینی» را ساخت؛ شما در این 40 سال چند «خمینی» درست کرده اید؟! همان حوزه بی در و پیکر چنین شخصیتی را ساخت. من شخصیت های فوق العاده دیگر را کاری ندارم. ولی چون او خودش روح انقلابی داشت با او این طور صحبت کردم. یک چیزی را در آخر اضافه کنم؛ اینکه ما عصر ادعا هستیم و هرکسی ادعایی می کند. چون من خیلی معاشر هستم. آقای شیخ خیلی جوانی که شاید 25 سال سن داشت، پیش من آمد که او را نمی شناختم. گفت من الآن چند سال است طلبه حوزه نجف هستم. گفت من گلستان سعدی و دیوان حافظ را درس خوانده ام و درس داده ام. گفتم خیلی خوب شد که به شما برخورد کردم، چند سؤال برای من گیر است، چون من نه درس خوانده ام و نه درس داده ام. گفتم چرا اول گلستان سعدی می گوید «منّت خدای را عزوجل» و نمی گوید منت خدای را تعالی؟ گفت نمی دانم. گفتم منت ذلت دارد؛ می خواهد بگوید من منت را به کسی می برم که عزیزترین همه است. چند سؤال این طوری از گلستان کردم و بعد گفتم در دیوان حافظ می گوید «اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را/ به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» چرا گفته «اگر آن ترک شیرازی» و نگفته آن ترک تبریزی؟ حال اینکه حروف شیرازی با حروف تبریزی یکی است و وزن شعری به هم نمی خورد؛ شیراز ترک ندارد و تبریز دارد. کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم ترک در اصطلاح عرفا به جوانان زیبا و دارای قد رسا می گویند و شیراز هم شهر گل و بلبل است. آن وقت «به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را» به چه معنا است؟ کمی فکر کرد و گفت نمی دانم. گفتم هندوهای هند یک چیزی مثل خال قرمز بر پیشانی خودشان می کشند و این خیلی خوشگل می شود. گفتم آشیخ برو درس بخوان؛ این حرف های مزخرف چیست؟! منبع ⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️«طــرح فــروش فـــوق الــعــاده "دشــداشــه"»✳️ 🔘فروشگاه «ثــیــاب»🔘 🔹دشداشه کویتی اصل(با رنگ بندی) 🔸دوخت و پارچه بسیار مرغوب 🔹کمیاب در بازار قم 💢فروش ویژه برای طلاب:💢 (با 50 درصد تخفیف!!) ‼️فقط و فقط 445/000 تومان‼️ 🛑قیمت برای عموم: 890/000 تومان!! ✴️ زمان محدود ✴️ 🔵 حتما با قیمت بازار مقایسه کنید!🔵 🌇 آدرس: حریم میدان روح الله(ره)،نبش کوچه 15 (جنب کتاب سرای طیّب) موقعیت فروشگاه در برنامه «نشان»: https://nshn.ir/7bs-_yVxQ3d- 🗓 هر روز حتی جمعه ها از 8 صبح الی 21 شب(یک سره!) 🔰عضویت در کانال فروشگاه «ثیاب» (کانال تازه تأسیس هست)🔰 https://eitaa.com/joinchat/275579500C95330aa023
استاد قرائتی ن.mp3
19.11M
🔺نشست صمیمی بیان توصیه ها و تجربیات با طلاب 🎤استاد پر از نکات ارزنده و مفید 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
هدایت شده از حکمـت و تمدن
نیز همانند اگر راکد بماند فاسد می‌شود. حکما یکی از بدترین انواع هوا را هوای محبوس میان دو دیوار بلند می‌دانند که به دلیل راکد ماندن، فاسد می‌گردد. تمدن مدرن متأسفانه به اسم پیشرفت، با سدسازی‌های بی‌مبنا، آب جاری زلال را تبدیل به آب متعفن نمود و با ایجاد آپارتمان‌ها و آسمان‌خراش‌های بلند، مانع حرکت روان هوا در شهرها و موجب رکود و تعفن آن گردید. موسسه "حـکـمــت و تـمـدن" 🔗https://eitaa.com/joinchat/808452306Ca285bdd9cd
کشکول ناب حوزوی
❓مراتب اهلبیت علیهم السلام چگونه است و این مراتب فضیلت چگونه با روایت "کلهم نور واحد" سازگار است؟ آی
روى الصدوق بالأسانيد القوية، عن عبد السلام بن صالح الهروي، عن علي بن موسى الرضا عليه السلام عن أبيه، عن آبائه، عن علي بن أبي طالب صلوات الله عليهم قال قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم: ما خلق الله خلقا أفضل مني و لا أكرم عليه مني قال علي عليه السلام: فقلت يا رسول الله فأنت أفضل أو جبرئيل؟ فقال صلى الله عليه و آله و سلم يا علي إن الله تبارك و تعالى فضل أنبياءه المرسلين على ملائكته المقربين و فضلني على جميع النبيين و المرسلين و الفضل بعدي لك يا علي و للأئمة من بعدك فإن الملائكة لخدامنا و خدام محبينا. 📚روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة)، ج‏5، ص: 456 🌹کشکول ناب حوزوی👇 🌸 @kashkolenab