علل_مهاجرت_خاندان_موسی_بن_جعفر_علیه_السلام_به_ایران.pdf
155.4K
📕 #مقاله "بررسی علل مهاجرت خاندان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام به ایران و خراسان"
💧چکیده
یکی از قطب های فرهنگی و معنوی که همواره در درازنای سده های اسلامی برای مردم ایران به عنوان نماد دلدادگی به اهل بیت (ع) مورد توجه شیعیان قرار گرفته مقبره های فرزندان و نوادگان امامان تشیع است. ایران به عنوان پناهگاه نسبتاً امن برای شیعیان و بستری مناسب برای ترویج، رشد و اعتلای شیعه بوده است. فرزندان امام موسی الکاظم (ع) یکی از پرشمارترین مهاجران به سرزمین های ایران در دوره حاکمیت عباسیان است. این مقاله بر آن است تا با بررسی تحلیلی منابع تاریخی، به علل مهاجرت اولاد این حضرت و آثار و برکات آن بپردازد. بررسی علل مهاجرت سادات موسوی به ایران تا اندازه ای حکایت کننده وضعیت دوره سخت امام (ع) و آشکارسازی اوضاع زمانه آن حضرت است، و از طرفی تحولات دستگاه عباسیان در رویکردشان به اهل بیت را نشان می دهد. نگارندگان می کوشند در پی بررسی علل مهاجرت، میزان موفقیت این مهاجران در دستیابی به اهدافشان را بنمایانند و بخش اندکی از اوضاع اجتماعی، فرهنگی و مذهبی ایران آن دوران را تبیین نمایند. از بررسی شواهد ارائه شده در این نوشتار می توان دریافت که از جمله علل مهاجرت خاندان حضرت امام موسی کاظم (ع) به ایران، محبوبیت ایشان در میان مردم و دور بودن این دیار علی الخصوص خراسان از مرکز خلافت، ظلم و ستم های خلفای عباسی در حق ایشان و ... بوده است که حضور آنان باعث گسترش تشیع و حوزه های علمیه و تربیت عالمان بسیاری در ایران شد.
#تاریخ_اسلام
☑️ @kashkolenab 🌹
💥کانال دیگر ما (طلاب پاسخگو)👇
@tollabe_pasokhgoo
💥شیوه تحصیل حوزه از نگاه استادشهید مطهری
✍آیت الله ابراهیم #امینی(ره)
شهيد #مطهری دروس سطح را در حوزه تدريس ميكرد و در جلسات دوستان از نكات مثبت دروس حوزوي تعريف و تمجيد مينمود. مباحثه و مذاكرهي درسها، آزادي انتخاب استاد، اخلاص اساتيد در تدريس، اخلاص طلاب در درس و بحث، سهولت ارتباط استاد و شاگرد، تكيه بر فهم كامل مطالب نهتنها بر حافظه، تدريس كتب پايينتر بهوسيلهي طلاب سطح بالاتر، تدريس درسهاي خارج فقه و اصول بهوسيلهي اساتيد و فقهاي برجسته و عاليرتبه و ديگر امور از اين قبيل، در جلسات خصوصي و در جمع دوستان گهگاه از نقاط منفي دروس حوزوي نيز انتقاد هم داشت ولي نه به قصد بدگويي، بلكه بهعنوان دلسوزي و اميد اصلاح. مثلاً كتب و دروس ادبيات زبان عربي را ناقص و نيازمند به تغيير بنيادي ميدانست، چون طلاب پس از سالها درس و تدريس كتب موجود گرچه با قواعد كلي صرفونحو زبان عربي آشنا ميشدند ولي از مكالمه به زبان عربي و نوشتن و خواندن عربي فصيح ناتوان بودند و اين نقص بزرگي بود كه بايد اصلاح ميشد. گهگاه هم از امور جزئي فراتر رفته در مسائل كلي مربوط به حوزه بحث و گفتگو ميشد.
📚 از کتاب خاطرات آیت الله امینی (ره)
#مشاوره_طلبگی
#خاطرات_علما
#ادبیات_عرب
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
◼️ @kashkolenab
📚 #کتاب منتخب الآثار من بحار الأنوار
این کتاب همان گونه که از نامش پیداست گزینشی است عالمانه و حساب شده و به منزله ویرایشی است جدید از کتاب پر ارزش بحارالأنوار مرحوم علامه مجلسی رحمه الله علیه همراه با توضیحات لازم برای گره گشایی از احادیث پیچیده و اعراب کامل و توضیح لغات و مصادر جدید و مزایای متعدد دیگر که در نوع خود کم نظیر است.
🔹نویسنده:علامه #مجلسی (ره)
✍تهیه و تنظیم : گروه محققین تحت اشراف آیت الله #مکارم_شیرازی (حفظه الله)
💎 دانلود پی دی اف برخی مجلدات چاپ شده 👉
✅کشکول ناب حوزوی🔻
⚫️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 نمیرم بخونم!❗️ وقتی زیباکلام گیر می افته و فرافکنی می کنه و خودش اعتراف می کنه که علمی حرف نمیزنه!
💥پرورش مدیران غرب زده و مجذوب غرب حاصل انحراف علوم انسانی در کشور است!
🎤 #رهبر انقلاب:
اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانهاش علمای دین و علمای صاحبنظر و نظریات اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست.
.۱۳۸۹/۰۷/۲۹
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
#مجالسات_علما
آیت الله یحیی #انصاری_شیرازی(ره)
و حضرت آیت الله جعفر #سبحانی
✅کشکول ناب حوزوی🔻
⚫️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥پرورش مدیران غرب زده و مجذوب غرب حاصل انحراف علوم انسانی در کشور است! 🎤 #رهبر انقلاب: اینکه بنده
❓تعلیم و تربیت غربی چگونه وارد ایران شد؟
🔸فتحعلی شاه و دربار او به ویژه امیرکبیر، نخستین کسانی بودند که در ایران عصر قاجار، مجذوب و شیفته بازوان تنومند این نوجوان (غرب) شدند و برای بهره مندی از او، دارالفنون را که در آغاز، مرکزی علمی برای اقتباس از تکنولوژی نظامی و تربیت نیروی انسانی متخصص نظامی بود، تاسیس نمود؛ غافل از آنکه الگوبرداری از سیستم تعلیم و تربیت کشوری بیگانه، در واقع به معنای آغاز طوفانی است که اگر سیستم کنترل کننده و تبدیل کننده ای در مقابل آن نباشد، همه چیز را ویران کرده، موجب انقلاب در تمامی ارکان جامعه خواهد شد.
🔹در واقع امیرکبیر با تاسیس دارالفنون تعلیم و تربیت غربی را وارد سیستم اصلی ایران کرد. هر چند امیرکبیر می خواست نیازهای جامعه را تامین کند، اما این دستگاه پیچیده، کارکردهای پنهانی داشت که تشخیص آن برای دربار قاجار و حتی شخص امیرکبیر مقدور نبود.
📚 ماجرای جدایی حوزه و دانشگاه ص ۱۵۶- ۱۵۷
✍پ.ن: در دوران طلایی تمدن اسلامی همه علوم دینی(حوزوی) و غیردینی(دانشگاهی) در یک جا تدریس میشد و جدایی دین و علم معنا نداشت، برعکس تمدن غرب که بخاطر جدایی علم و عقل با دین(مسیحیت) مدارسشون از هم جدا شدند. همین جدایی وارداتی از دوران قاجار وارد ایران شد!
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
✍آیت الله سید #عزالدین_زنجانی ره:
🔹در همان اوان(اوائل دهه بیست) یکی از اتباع #کسروی(علی اکبر حکمی زاده) کتابی به نام (اسرار هزارساله) نوشت و در آن از زیارت قبور و مشاهد ائمه و از این رقم انتقاد کرده بود.
🔸من با یک عده از طلاب به خدمت یکی از مراجع وقت رفتیم که ما چه باید بکنیم؟ شرح اجمال مضمون کتاب را به ایشان گفتم. متأسفانه با کمال خونسردی ایشان گفتند: کاری نداشته باشید، الباطل یموت بترک ذکره!
🔹اما #امام (ره) در همان وقت به خاطر رد کردن این کتاب، (مدت ها) درس اسفار را تعطیل کرده و جواب او را می نویسند، که فعلاً به صورت (کشف الاسرار) درآمده است.
📚نشریه پگاه حوزه، شماره 304
#نقد_حوزه
#خاطرات_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
درخواست نامه خیام نیشابوری.pdf
1.33M
📚درخواست نامه (رساله ای کوتاه در فلسفه)
✍حکیم #خیام نیشابوری
🔹بدانکه جز ذات باری تعالی یک جنس است و آن جوهر است و جوهر بدو قسم است، جسم است و بسیط است و لفظ های که بازای معنی کلیات افتد اول لفظ جوهر است و چون آن را بدو قسم گردانی لفظی جسم است و لفظی بسیط و موجودات کل را بیش از این سه نام نیست از آن جهت که بجز ذات باری تعالی موجود همین است و کلیات نوعی قسمت پذیرند و آنچه قسمت پذیر است جسم است و آنچه قسمت پذیر نیست، بسیط است و قسمت پذیر متفاوتند.
ترتیب آنچه بسیط است از وجه تفاوت و ترتیب دو نوع است، نوعی را عقل کل خوانند و جزئیات ایشان را نهایتی نیست، اول عقل فعال است که علت معلول اول است، نسب با واجب الوجود علت است و جمله موجوداتی را که زیر اویند مدبر است موجودات کل را، عقل دوم مدبر فلک اعظم است و عقل سوم مدر فلک الافلاک است، عقل چهارم مدبر فلک زحل است، عقل پنجم مدبر فلک مشتری است، عقل ششم مدبر فلک مریخ است، عقل هفتم مدبر فلک شمس است، عقل هشتم مدبر فلک زهره است، عقل نهم مدبر فلک عطارد است، عقل دهم مدبر فلک قمر است و این هر عقلی را بازای نفس است که عقل بی نفس نباشد و نفس بی عقل...
#فلسفه_اسلامی
#نسخه_خطی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از طلاب پاسخگو
🎬 #مستند «آن پیامبر»
🔺نشانه هایی از پیامبر اسلام(ص) در ادیان مختلف🔻
🎞تهیه کننده : محمد کاشانی
📼 کارگردان : محسن فضلی
🌐 دانلود و مشاهده مستند 👉
#دفاع_از_پیامبر_اکرم ص
♻️ این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید💯
🔴 @Tollabe_pasokhgoo
کشکول ناب حوزوی
❓تعلیم و تربیت غربی چگونه وارد ایران شد؟ 🔸فتحعلی شاه و دربار او به ویژه امیرکبیر، نخستین کسانی بودن
تصرف؛ الگوی مواجهه اصیل جمهوری اسلامی با تمدن غربی .pdf
785.5K
📙 #مقاله "تصرف؛ الگوی مواجهه اصیل جمهوری اسلامی با تمدن غربی"
✍سید محمدحسین متولی امامی
💧چکیده
بیش از چند سده است که تمدن غرب، بهتدریج خود را بهصورت یک تمدن جهانی و همهگیر تبدیل کرده است و فرهنگ همه انسانها در شرق و غرب عالم را بهسوی یکسانسازی میبرد. انقلاب اسلامی، نویدگر امکان خروج از سلطه فرهنگی و تمدنی غرب بود و طلیعه ظهور تمدنی نوین و گشودگی تاریخی دیگر را نشان داد. خروج از وضع موجود و حرکت بهسوی تمدن نوین اسلامی، نیازمند تعیین موضعگیری در برابر تمدن موجود غربی است.
نوشتار حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که «الگوی مواجهه جمهوری اسلامی در برابر تمدن غربی چیست؟». بر این اساس، با روش تحلیلی - انتقادی و با رویکرد اسنادی -کتابخانهای درصدد بررسی موضوع و دستیابی به پاسخ است. الگوهایی که در جهان اسلام، برای مواجهه با تمدن غربی توصیهشده، حداقل در چهار الگوی: «دفع حداکثری»، «پذیرش حداکثری»، «گزینش» و «تصرف» خلاصه میشود. بهنظر نگارنده، تصرف، تنهای الگوی اصیل مواجهه جمهوری اسلامی، بلکه دنیای اسلام در برابر تمدن غربی است.
#مدرنیته_و_تاثیرات_آن
#تمدن_اسلامی
#غرب_شناسی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
🔺اطلاع از علوم رایج
✍آیت الله #ارفع:
عده ای از ارباب اطلاعات ادبی در اتاق جلسه ای داشتند میبینند در حیاط یک روحانی پیدا شد، قدری ناراحت میشوند که ما جلسه ادبی داریم و الان این آخوند آن را مجلس روضه خواهد کرد. او را یعنی آية الله میرزا عبدالله مجتهدی تبریزی را نمی شناختند.
در آن جلسه یکی از حضار راجع به روزنامه و تاریخچه آن اظهار اطلاعات میکند که مثلا روزنامه از کی تأسیس شد و بعد به آية الله میرزا عبدالله میگویند شما هم چیزی بگویید.
ایشان با اینکه معمولا تظاهر نمیکرد، شروع میکند تاریخچه و اقسام مختلف روزنامه را میگوید که در دنیا چه جور بود، اولش به چه شکل بود، بعد ماهیانه شد، بعد همه روزه چاپ شد. اولین شخص چه کسی بود و یک تاریخچه مفصلی را بیان میکند که همگی بهتشان میزند که این آقا این چیزها را از کجا میداند!
📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، به نقل از آیت الله #سبحانی ، ص۶۴۷
#خاطرات_علما
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بیبندباری اجتماعی نتیجهی بیعدالتیست! بفهمید!
⁉️ورزش مختلط در ایرانمال یا مفاسد و تخلفات اقتصادی در ساخت ایرانمال؟
🔹مقایسهای قابل تامل در برنامه ثریا
💎+بخوانید : درجه بندی حساسیت ها و واکنش ها 👉
💯حتما ببینید💯
#عدالت_اسلامی
#عدالتخواهی
#حجاب
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
❓روایات بسیاری وجود دارد که عموم مردم را از تفکر و تعقل پیرامون ذات الهی نهی می نماید. برخی معتقدند این نهی اولاً ارشادی است و ثانیا ویژه کسانی است که در مباحث عمیق عقلی مهارت کافی ندارند. آیا این نظریه و اعتقاد صحیح است یا خیر؟
✍️پاسخ آیت الله #مظاهری:
نهی ارشادی است، زیرا ممکن که یک تجلّی فعلی از ذات ربوبی است، چگونه می تواند تسلّط وجودی به ذات مقدّس پیدا کند تا آنرا به طور برهان یا شهود درک کند.
بلکه ما کنه وجود ممکن را هم نمی توانیم بشناسیم. لذا فلاسفه در حالیکه وجود را اظهر میدانند ولی کُنه آن را اخفی می دانند و به قول فیلسوف عزیز ما مرحوم #سبزواری:
«ظهوره[1] من اعرف الاشیاء و کنهه فی غایة الخفاء»
🌐 منبع 👉
[1]: اصل شعر سبزواری این است: "مفهومه من اعرف الاشیاء و كنهه في غاية الخفاء"
#کلام_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
قانونچه فی الطب.pdf
740.1K
📚 #کتاب قانونچه
✍محمود بن محمد عمر چغمينى خوارزمى (745ق)
یکدور طب سنتی مختصر
💥از ارزشمندترین کتب پایه تحصیلی در #طب_سنتی و از منابع کهن که بعلت مختصر و مفید بودنش همواره مورد تاکید اساتید بوده.
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب قانونچه ✍محمود بن محمد عمر چغمينى خوارزمى (745ق) یکدور طب سنتی مختصر 💥از ارزشمندترین کتب
🔺اهمیت فراگیری #طب_سنتی
✍علامه #حسن_زاده_آملی (ره):
استاد علامۀ ذوالفنون #شعرانی در آغاز نخستین جلسه درس قانونچه فرموده است: آقا، در حوزه های علمی ما کتب طب، مانند دیگر رشته های علوم تدریس می شد، و علمای ما در علم شریف طب نیز دست داشته اند. یک عالم دینی در فهم بسیاری از اخبار و حلّ و درک کثیری از مسائل فقهی از قبیل حدود و دیات به طب و تشریح آن نیازمند است.- آنگاه انگشت شهادتش را در زیر جانب راست فکّ اسفلش نهاد و به مطایبت گفت:- آخوند باید به تشریح آشنا باشد که لااقل بداند مثلا کلیه ی او در اینجا آویزان نیست.
📚هزار و یک کلمه؛ ج1،کلمه یک،ص19
بسالى چند اندر علم ابدان بنزد او ستاد طب فنان
ز قانونچه گرفته تا بقانون فرا بگرفته ام مضبوط و موزون
پ.ن : مراد از (او ستاد طب) مرحوم شعرانى می باشند.
#خاطرات_علما
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فأوصیک یا ولدی محمد و من بلغه کتابی هذا ممن یعلّم المسترشدین إلى معرفة ربّ العالمین، أن یقوّی ما عندهم فی الفطرة الأولیة بالتنبیهات العقلیة و القرآنیة، و الهدایات الإلهیة و النبویة، و یقول للمسترشدین: إنما یحتاج إلى معرفة صفات هذا المؤثّر و الصانع، و یثبت صفاته عنده بأسهل ما یرید منه مولاه جلّ جلاله من تکلیفه بتدبیر صاحب الشرائع، و تسلیمه من القواطع و من خسارة عمر ضائع
📚کشفُ المَحَجّة لِثَمَرة المُهجَة ، تحقیق شیخ محمد حسّون، فصل ۳۶ ، سید رضیالدین #ابن_طاووس
#مشاوره_طلبگی
#کلام_اسلامی
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
❓با جوان امروز و نسل جدید چگونه برخورد کنیم؟
🎤حجت الاسلام #زیبایی_نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زنان و خانواده:
🔹کار علما در آخرالزمان سخت است، برخی از افراد، تحولات فرهنگی که در عصر جدید به وجود آمده را آنقدر مهم میدانند که بیان میکنند ما با انسانهای جدیدی روبرو هستیم؛ چراکه با وجود ابزار جدید، عقل تضعیف شده و احساسات جای آن را پر کرده است.
🔸هرچه امکانات بیشتر می شود، تمرکز انسان ها پایین تر رفته و توجهات کمتر می شود؛ تلویزیون رسانه ضد تمرکز است و علاوه بر این برخی خصلت ها در رسانه های جدید وجود دارد.
🔹نوع ارتباط رسانه های جدید تصویری به نحوی است که بر روی احساسات مردم کار میکنند؛ نسل رسانه های جدید، نسل انسانهای بی حوصله و احساساتی است.
🔻ما با پدیدههایی که امروز وجود دارد، چگونه باید برخورد کنیم؟ اگر در مدرسه دو دانش آموز پسر یا دو دانش آموز دختر نزد ما آمده و بگویند ما همجنسگرا هستیم چه باید بکنیم؟
مواجهه ما باید به نحوی باشد که او قید دین را نزند؛ همچنین نباید به نحوی مواجهه کنیم که فکر کنند کار آنان اشکال ندارد؛ موقعیت جدید برای ما یک موقعیت سخت و صعب بوده و سابقه نداشته است.
🔸دین حداکثری آرمانی است که باید بالای سر ما باشد؛ اما هنگامی که در میدان عملیات میآییم، باید ببینیم قدر مقدورمان از تدین چه مقدار است و بر روی قدر مقدورمان نسبت به متدین ساختن جامعه فعالیت کنیم.
🔹فاصله از دین شریعتی، چهل تکه بودن هویت نسل جدید، خودآیین بودن انسان مدرن از جمله ویژگیهای نسل جدید است.
🔺نسل امروز نماز میخواند؛ اما در کنار آن دوست دختر هم دارد؛ یا شخص بیحجاب است؛ اما میبینیم که زیارت عاشورای او هم ترک نمی شود؛ این وضع نسل جدید امروز ماست که با آن مواجه هستیم.
✅نتیجه مواجهه با نسل جدید باید هدایت او باشد؛ نه گارد و موضوع بحث شما؛ ژست من و شما نباید به گونهای باشد که موضع استعلا برای آنان تداعی شود.
🌐 متن کامل
#نقد_حوزه
#روش_تبلیغ_دین
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
آقای رئیسی عاقبت اعتماد به لیبرالها، #بچه_های_شیکاگو و عدم تغییر بانیان اقتصادی وضعموجود رو دیدید؟
آقای رئیسی فیلم جلسه اساتید اقتصاداسلامی #مکتب_قم فروردینماه امسال رو منتشر کنید تا بر همه آشکار بشه دلسوزان اقتصاد ایران به شما چه گفتند و آنهایی که کنار شما نشستند چه کردند...
از آن جلسه و محتوای اون از هیچ خبرگزاری و رسانه دولتی هیچ خبری منتشر نشد.
📣تشکل حوزوی سُعداء قم
🆔 @soada_qom
تقسیم_بندی_علوم_دانشمندان_اسلامی.pdf
2.48M
📘 #مقاله تقسیم بندی علوم از نظر دانشمندان اسلامی
✍استاد مهدی #محقق
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب قبسات من حياة سيدنا الأستاذ آية الله العظمي المرعشی النجفي ✍آية الله السيد عادل العلوي (ره)
💥ثلاثة أعمال هي معيار التوفيق!
ينقل آية الله السيد عادل العلوي (ره) عن أُستاذه آیة الله العظمي المرعشي النجفي (رحمه الله) أنه قال ناصحاً و معلماً :
🔻إذا أردت التوفيق في حياتك العلمية والعملية فعليك بثلاثة أعمال :
🔹الأول : كن دوماً على طهارة و وضوء فإنه يُنير القلب و يُزيل الهم .
🔸الثاني : شيع الجنازة أي جنازة رأيتها ولو بأقدام .
🔹الثالث : شارك في قضية الحسين ( عليه السلام ) بأي نحو من المشاركة ، ثم قال : كنت من مدرسي الحوزة المعروفين ، و كنت أنذاك أوزّع الشاي على الناس في المجالس و المآتم الحسينية .
📚قبسات من حياة سيدنا الأستاذ المرعشی
#مرعشی_نجفی
#خاطرات_علما
#علوی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥شعر منسوب به خیام و جواب خواجه نصیرالدین طوسی و #میرداماد
📜تصویر از پشت جلد یک #نسخه_خطی
#خواجه_نصیر
#خیام
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥خیّام فیلسوفِ ریاضیدان یا شاعرِ پوچ گرا؟!
✍استاد شهید #مطهری:
حجة الحق، ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیامی نیشابوری، معروف به خیام.
🔹فیلسوف و ریاضی دان و احتمالًا شاعر بوده است و شهرت جهانی دارد اما متأسفانه شهرت خیام به اشعار منسوب به اوست نه به فلسفه و ریاضیات، مخصوصاً ریاضیات که ارزش فراموش ناشدنی در این فنون داشته است. اشعار منسوب به خیام که اکثریت قریب به اتفاق آنها از خود او نیست، به او چهرهای داده کاملًا مغایر با چهره واقعی او، یعنی چهره یک انسان شکاک پوچ گرای دم غنیمت شمار غیرمسؤول. شاعری انگلیسی به نام فیتز جرالد که رباعیات او را - و بنا بر گفته آقای تقی زاده گاهی با تحریف و تغییر معنی- به زبانی فصیح به شعر ترجمه کرده، بیش از هرکس دیگر موجب این شهرت کاذب شده است.
🔻از خیام برخی رسالات فلسفی باقی مانده که طرز تفکر او را روشن میسازد؛ یکی رسالهای است به نام کون و تکلیف که در پاسخ سؤال ابونصر محمد بن عبد الرحیم نسوی، قاضی نواحی فارس است. وی از خیام درباره حکمت خلقت و غرض آفرینش و هم درباره فلسفه عبادات سؤال کرده است و ضمناً ابیاتی در مدح خیام سروده است که این چند بیت از آنها باقی مانده است:
ان کنت ترعین یا ریح الصباذممی
فاقری السلام علی العلامة الخیم
بوسی لدیه تراب الارض خاضعة
خضوع من یجتدی جدوی من الحکم
فهو الحکیم الذی تسقی سحائبه
ماء الحیوة رفات الاعظم الرمم
عن حکمة الکون و التکلیف یأت بما
تغنی براهینه عن ان یقال لم
🔸خیام، حکیمانه مطابق مبانی استادش بوعلی (یا استاد استادش) پاسخ گفته است. هرکس بر مبانی بوعلی در این مسائل وارد باشد میداند که خیام تا چه اندازه وارد بوده است. خیام در آن رساله از بوعلی به عنوان «معلم» یاد میکند و در مسائل مورد سؤال که ضمناً سرّ «تضاد در عالم» و مسئله شرور هم مطرح شده، مانند فیلسوفی جزمی اظهار نظر میکند و میگوید: من و آموزگارم بوعلی دراین باره تحقیق کرده و کاملًا اقناع شدهایم؛ ممکن است دیگران آن را حمل بر ضعف نفس ما نمایند، اما از نظر خود ما کاملًا قانع کننده است.
🔹این رساله را با چند رساله دیگر در اتحاد جماهیر شوروی چاپ و منتشر کردهاند و قبلًا هم در مصر در ضمن مجموعهای به نام جامع البدایع چاپ شده بوده است. ناشر روسی مدعی است که ناشران مصری اشتباه کرده، پنداشتهاند رساله تضاد رساله مستقلی است، در صورتی که متمم رساله کون و تکلیف و جزئی از آن است.
🔸اتفاقاً آنچه خیام در این رساله قاطعانه اظهار کرده است همانهاست که در اشعار منسوب به او درباره آنها اظهار تحیر شده است، و به همین جهت است که برخی از محققان اروپایی و ایرانی انتساب این اشعار را به خیام نفی میکنند و برخی بر اساس یک سلسله قرائن تاریخی معتقدند که دو نفر به این نام بودهاند: یکی شاعر و دیگری حکیم و فیلسوف؛ شاعر به نام خیام بوده است و حکیم و ریاضی دان به نام خیامی، و به عقیده بعضی[1] شاعر علی خیام بوده است و حکیم و ریاضی دان عمر خیامی.
🔸این که بعضی مدعی شدهاند که «خیامی» تلفظ عربی خیام است[2] مردود است، زیرا او خود در مقدمه رساله فارسی که در «وجود» نوشته است میگوید: «چنین گوید ابوالفتح عمر ابراهیم الخیامی»[3] شاید این اندازه را بتوان مسلّم دانست که وی مانند اکثر این گونه دانشمندان در عین کمال ایمان و اعتقاد به مبانی دینی- که از همه کتب او ظاهر و لائح است، حتی نوروزنامه منسوب به او- با متعبدان قشری سر به سر میگذاشته و همین برای او زحمت و دردسر فراهم میکرده است.
بیهقی مینویسد:
«او تالی بوعلی بود اما در خلق ضیقی داشت و در تعلیم و تصنیف ضنتی...
🔹روزی به حضرت شهاب الاسلام، الوزیر عبد الرزاق بن الفقیه در آمد و امام القراء ابوالحسین الغزالی حاضر بود. در اختلاف قراء درباره آیتی بحث رفت. چون امام (خیام) حاضر شد، شهاب الاسلام گفت: علی الخبیر سقطنا... او وجوه اختلاف قراء بیان کرد و هر وجهی (را) علتی بگفت. پس امام ابوالفخر گفت: کثر الله مثلک فی العلماء.»[4]
🔸تاریخ تولدش معلوم نیست. تاریخ وفاتش را 517 و 526 گفتهاند. قدر مسلّم این است که عمر طویل کرده (در حدود نود سال)[5] اما این که محضر درس بوعلی را درک کرده باشد، بسیار بعید است. اگر او بوعلی را «معلم» خود میخواند از آن جهت است که شاگرد مکتب بوعلی است نه شاگرد شخص او، و علی الظاهر نزد شاگردان بوعلی تحصیل کرده است.
--------
🔖پاورقی:
1: رجوع شود به بحث محققانه آقای محیط طباطبایی در مجله «گوهر»، سال اول، شماره 6.
2: علی اصغر حلبی، فلاسفه ایرانی، ص 408.
3: مجموعه رسائل خیام، چاپ شوروی.
4: ترجمه تتمه صوان الحکمه، ص 71 و 72.
5: «مقالات و بررسیها»، دفتر پنجم و ششم، ص 242.
📚 خدمات متقابل اسلام و ایران، ص482
#خیام
#تراجم_علما
#تمدن_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺اطلاع از علوم رایج ✍آیت الله #ارفع: عده ای از ارباب اطلاعات ادبی در اتاق جلسه ای داشتند میبینند
💥هر بیشه گمان مبر که خالی است
✍آیت الله سید کاظم #ارفع:
آیت الله حق شناس(ره) بیمار میشود همراه با دوستان به مطب یکی از پزشکان تهران مراجعه میکند پس از معالجه پزشک و نوشتن نسخه وقتی از در مطب خارج میشود طبیب به خانمی که حق الزحمه پزشک را میگیرد به زبان فرانسوی میگوید فراموش نکن که از آقا پول طبابت را بگیری. آیت الله #حق_شناس که به #زبان فرانسه مسلط بود در پاسخ میگوید در بدو ورود پول شما را پرداخت کرده ایم. اینجا پزشک شرمنده میشود و فوراً داخل اتاق شده و در را میبندد!
📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص۶۴۷
📌انتشار با ذکر منبع
#خاطرات_علما
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بررسی سند قاعده علی الید
🎤آیت الله سید احمد #مددی
۱۴۰۰/۱۰/۱۳
#اصول
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️مبادا ما به قهقرا برویم و غربیها اسلام را برای ما ترجمه کنند...!
🚨هشدار مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی درباره عدم توجه به تاریخ علوم اسلامی و عدم اهتمام به ترویج مکتب اسلام در جهان
✍پ.ن: متاسفانه بسیاری از کتب و منابعی که درباره تاریخ عرفان و فلسفه اسلامی و #تمدن_اسلامی و هنر و معماری اسلامی می باشد ترجمه شده کتب مستشرقان غربیست!
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab