7.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میلها همچون سگان خفتهاند
اندریشان خیر و شر بنهفتهاند
چونک قدرت نیست خفتند این رده
همچو هیزمپارهها و تنزده
تا که مرداری در آید در میان
نفخ صور حرص کوبد بر سگان
چون در آن کوچه خری مردار شد
صد سگ خفته بدان بیدار شد
حرصهای رفته اندر کتم غیب
تاختن آورد سر بر زد ز جیب
مو به موی هر سگی دندان شده
وز برای حیله دم جنبان شده
صد چنین سگ اندرین تن خفتهاند
چون شکاری نیستشان بنهفتهاند¹
🔺 نقش مخرب #سلطنت های طاغوتی در خراب کردن فرهنگ #مردم ایران
🔹 اهمیت #علم و #آگاهی های معارفی در بر طرف شدن #جهل و #غفلت اجتماع
🔸 نجات مصلحین جهان به دست #مصلح_کل عالم حضرت بقیةاللهالاعظم عجلاللهتعالیفرجهالشریف
۹۲٫۲٫۳۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
________
۱) [ #مولوی]
@seyedololama
🔺 علامت قبولی زیارات و اعمال
🔹 مرحوم میرزا جواد آقای #ملکی_تبریزی فرمودند که ما یک سال از #تبریز عازم #عتبات بودیم، آن سالها نه موتوری بود، نه ماشینی بود و نه قطاری. مشکلاتی داشت سفر از تبریز تا عتبات شاید یک ماه، ۲۵ روز، اقلّاً ۲۰ روز باید در راهها زحماتی را تحمل میکردند.
این بود که ما هر چند ساعت که راه میرفتیم و خسته میشدیم، مینشستیم و چادر میزدیم.
مسئول ادارهی مالیات تبریز هم آنجا بود و میآمد دیدن ما، مینشست و با ما صحبت میکرد. تا رسیدیم عتبات عالیات و زیاراتی کردیم و برگشتیم، تا در یک منزل، باز همان فرد آمد به چادر ما و اینجا گِله کرد و گفت: آقا! من در سفر #زیارت و در آنجا چند مرتبه به خدمت شما و مجلس شما مشرَّف شدم و به زیارت شما آمدم و شما یک مرتبه پاسخی ندادید و بازدیدی از ما نکردید!.
ایشان میفرمایند که خب، بفرمایید ببینیم، آنجا که بودیم چند مرتبه شما مشرف شدید به زیارت؟
عرض میکند مثلا ۲۰ مرتبه.
میفرمایند که #امام (علیهالسلام) چند مرتبه از شما بازدید کرد؟!. این یک مرتبه با این سؤال حساب نشده روبرو میشود که چه بگویم.
عرض می کند: نمیدانم.
میفرماید که نمیدانم، ندارد!، هیچ فردی نیست که امام از او بازدید کند و او بیخبر بماند!.
بازدید امام خبر آور است. خبردار کننده است. تغییر دهنده است. #انقلاب درونی آورنده است. سازنده است. شما ببین وقتی میآمدی چه حالی داشتی و حالا که بر میگردی چه حالی داری. روشن است نزد خودت که آیا امام پاسخ سلام شما را داده یا نداده.
همهی #اعمال اینطوری است. اعمالیکه انسان انجام میدهد و از آن #لذت ظاهری میبرد. اما آیا این علامت این است که این زیارت را هم امام #حسین (علیهالسلام) جواب داده یا نه. علامت آن چیست؟
اینکه آیا در درونش نسخهای اضافه کرده یا نه. بر دانشش، بر #علم او، بر #فهم و شعورش، بر #محبت و ارادتش نسبت به پروردگارش در #حج و نسبت به #ائمه معصومین و #رسول_الله علیهمالسلام در زیارتشان. این علامت قبولی است.
۸۵٫۷٫۱۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میلها همچون سگان خفتهاند
اندریشان خیر و شر بنهفتهاند
چونک قدرت نیست خفتند این رده
همچو هیزمپارهها و تنزده
تا که مرداری در آید در میان
نفخ صور حرص کوبد بر سگان
چون در آن کوچه خری مردار شد
صد سگ خفته بدان بیدار شد
حرصهای رفته اندر کتم غیب
تاختن آورد سر بر زد ز جیب
مو به موی هر سگی دندان شده
وز برای حیله دم جنبان شده
صد چنین سگ اندرین تن خفتهاند
چون شکاری نیستشان بنهفتهاند¹
🔺 ضرورت جدیت در #اصلاح_نفس
🔹 استفاده از برکات #علما در رفع مشکلات مداوای امراض نفسانی
🔸 ضرورت #برنامهریزی برای اصلاح نفس
۹۲٫۲٫۳۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
____
۱) [ #مولوی]
@seyedololama
خطر ورود اجباری به کفر!-@seyedololama.mp3
3.08M
🔺 خطر ورود اجباری در #کفر!
🔹 مرور شنیدنی و سریعِ بسیاری از #گناهان_عقیدتی و #اخلاقی و #اعمالی از رساله #واجبات_و_محرمات در شرع اسلام" (طبع قدیم) تألیف مرحوم آیت الله #مشکینی
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
9.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 وظایف #طلبه در قبال گرفتاریهای #مردم
🔹 داستانی شنیدنی از مرحوم سید #بحرالعلوم¹
🔸 خصوصیات انسان #عاقل؛ «نصيبه من الدنيا القوت»²
۹۱٫۸٫۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_______
۱) [عتاب استاد؛ #داستان_راستان ج۲د۸۶ص۶۲]
۲) [ #بحارالانوار ج۱ص۱۰۸]
@seyedololama
🔺 روز صدا و سيما؛ ( ۹ #مرداد)
🔹 این #تذکر مرا به هر شکلی که شده، به هر وسیلهای که شده، به مسئولین #صدا_و_سیما و به مسئولین دیگر برسانید که: این #کشور در خطر است! در #خطر رنگ و رو گرفتن از دشمنان.
حتماً دیدهاید فرزندان ما در موقع بعضی از ورزشها مثل اینکه لختاند! فقط مختصری لباس دارند. و در موقع دوچرخهسواری و مسابقه هم همینطور. پاها که لخت است، قسمت بالاتنه هم خیلی شبیه لباس خواب است.
دیروز که میخواستیم به دکتر برویم، یکدفعه چشممان افتاد به یک دوچرخهسوار. دیدیم با همان وضع به خیابان آمده!
ببینید این صدا و سیماست که این چیزها را برای ما عادی کرده و دارد روز به روز از این راه عادیسازی میشود. فردا همین آدم با دوچرخه میآید به #نماز_جمعه! پیاده میشود و میآید در صف میایستد. هر کسی به او ایراد بگیرد، میگوید چه مشکلی دارد؟!
چون چند سال است که دارد این ورزش از #تلویزیون پخش میشود. همه داریم یاد میگیریم و مأنوس میشویم. این از مسائل روانی است. از راه دیدن، اُنس به این چیزها که پیدا شد، #قبح و زشتی آن از بین میرود. مثل لباسی که مدام صابون میخورد، صابون میخورد، تا هر چه لکه دارد از بین میرود، ما هم هر چه روحیات #معنوی داریم، در این راه از بین میرود. با اُنس به #زندگی اینها، دیدنِ آنها، رفتنِ آنها به #لندن و #برلین و ....
غلبهی #دشمن از راه #ورزش، از راه #تعلیم های نامحسوس باطنی معنوی، از راه اُنس به این مطالب و از بین رفتن قبح آن است.
بعضی از #اساتید ما پیرمرد بودند؛ وقتی یک خانمی به داخل مجلس میآمد تا مسئله بپرسد، اگر آستینش را برای #وضو بالا زده بود، آن را پایین میآورد. خب، این برای ما مایهی #تربیت میشد. پیرمرد ۷۰-۸۰ ساله دستی را که اصلاً معلوم نیست گوشتی هم داشته باشد، ولی از روی #عادت و #اخلاق آستینش را پایین میکشید. برای اینکه معلوم نیست ملاقات #مرد و #زن بیشتر از سر و صورت و دست جایز باشد.
حالا اینقدر این چیزها را به ما نشان میدهند و تکرار میکنند که #عادی میشود. وقتی عادی شد دیگر نمیشود از #دل بیرون کرد. زن و #بچه ها، #نسل های بعدی اصلاً به اینطور #لباس ها اُنس میگیرند و در زبان #مسلمان اند ولی در عمل، #یهودی.
در #اخبار هم در مورد مردم #آخرالزمان وارد شده که: «حَیارَی، سُکارَی، لا مسلمینَ و لا نَصارَی»¹ یعنی مثل کسیکه در بیابان گم شده باشد، حیراناند و مستاند!. آدم #حیران و آدم #مست نمیداند چه کار بکند، چه بگوید، کجا برود، بنشیند، بلند شود، لباسش را دربیاورد، لباسش را بپوشد...
«حیاری، سکاری، لا مسلمین و لا نصاری»
۹۴/۱/۲
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
________
۱) [ #بحارالأنوار ج ۷۴ ص ۱۶۶]
@seyedololama
20.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 اهمیت مسئلهی #احیای_امر حضرات #ائمه اطهار (علیهمالسلام)
«حديث ششم) بهسند متّصل از شيخ جليل رئيسالمحدّثين محمد بن على بن بابويه قمى-عطر اللّه مرقده- مسنداً از ابىالحسن الرضا عليهالسّلام كه گفت: «هر كس مصيبت ما را به ياد آورد و براى آنچه با ما كردهاند بگريد، با ما باشد در درجهی ما روز قيامت، و هر كس مصيبت ما را به ياد ديگران آورد و خود نگريد و بگرياند، چشم او نگريد روزى كه همهی چشمها مىگريند، و هر كس بنشيند در مجلسى كه امر ما در آنجا احيا مىشود، دل او نمیرد روزى كه همهی دلها مىميرد»¹
🔹 خطر مردن #دل در روز #قیامت
🔸 اهمیت احیای امر ائمه اطهار (علیهمالسلام) در مجالس ایشان؛ «مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا»²
🔺 یادی از مرحوم آیتالله شیخ جواد #کربلایی در سالروز وفات ایشان³
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
____
۱) [ #دمع_السجوم ترجمهی (مرحوم علامه #شعرانی) کتاب #نفس_المهموم تألیف مرحوم حاج شیخ عباس #قمی]
۲) [ #مائده :۳۲]
۳) [۲۸ #ذی_القعدة ۱۴۳۲=۴ #آبان ۱۳۹۰]
@seyedololama
📆 سالروز وفات مرحوم آیت الله حاج شیخ جواد کربلایی؛ ( ۲۸ #ذی_القعدة ۱۴۳۲= ۱۳۹۰٫۸٫۵)
🔹 مرحوم آقا سید رضا #بهاءالدینی در مورد یکی از علمای #یزد به نام مرحوم حاج شیخ #غلامرضا_یزدی میگفت: ایشان در یزد از حمالی تا آیتاللهی همه کاری انجام میدهد.
حالا این آقای آشیخ جواد #کربلایی هم اینجوری بود.
این از حمالی تا آیتاللهی را من در آشیخ جواد دیدم؛ مشرّف شدیم با خانوادهمان #نجف. یک جایی گرفتیم، منتهی چیزی نداشتیم، سرما بود. زمستان بود. یکوقت در زدند. من رفتم در را باز کردم، دیدم آقای آشیخ جواد، یک رختخواب روی سرش گذاشته، آمده!؛ یک لاحافی به قدر این فرش تمام، لاحاف کرسی میگویند. بله. خدا همهشان را رحمت کند.
اینجور درسها تو #حوزه باید به طور رویت، مشاهده بشود تا انسانها، #طلبه ها، حوزویها، امثال بنده بدانند که عناوین #علما و اینها انسان را از آنی که هست بالاتر نبرد!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴 یا جوادالائمه ادرکنی
🔘 در آستانهی شهادت حضرت امام جواد (صلواتاللهعلیه) ارائه میگردد.
🔺 شرایط دریافت نصیحت
بسم الله الرحمن الرحیم
«قال له رجل: أوصِنی ... »¹
در نقل #زندگی بسیار مبارک حضرت #جوادالائمه علیهالسلام چند روایت نقل شده و یکی از آنها دربارهی پاسخی است که آن بزرگوار به سؤال کسیکه درخواست #وصیت و سفارش و راهنمایی کرد، میباشد، که آن حضرت پاسخ فرموده.
«قال له رجل: أوصنی. قال (علیهالسلام): أو تقبل؟»؛ فرمودند: آیا حاضری که قبول کنی؟
این کلام و این پاسخ ابتدایی میرساند به اینکه سخن گفتن و #پرسش و استفاده از #آیات و #روایات و اینها، به این آسانی نیست که انسان #فکر میکند؛ بلکه تجهز و #آمادگی نفسانی میخواهد تا اینکه #انسان خودش را در مقام صلاحیت این بداند که از یک بزرگواری و هدایتْگری و راهنمایی، وصیت و سفارش بخواهد. ای بسا که انسان یک #توهماتی دربارهی خودش پیش میآید که در معرض اینگونه سؤالات از دیگران و بزرگان قرار میگیرد!.
فرض بفرمایید که بنده در یک مسئلهی جزئی، تحمل فشارِ #مادر پیر خود را اگر نداشتم که او وقتی به من تعرض بیجایی به نظر خودم میکند، با کمال رغبت بپذیرم، و با او مجادله نکنم، سخن او را پاسخ ندهم. آنوقت خدمت یک بزرگواری بیایم و بگویم آقا یک نصیحتی به من بفرمایید! یک وصیتی به من بفرمایید. این در اثر این است که انسان #محاسبه_نفس ندارد و نیرو و اندازهی خودش را محک نزده.
وإلّا این یک چیزی نیست که بر کسی، بر یک #مسلمان، #شیعه ولو بیسواد، مخفی باشد که انسان مکلف است در برابر مادر پیر #خاضع باشد. تعرضات نابهجای او را به جان بخرد، و در برابر آن، هیچ واکنشی انجام ندهد، اما حالا میبیند که در چنین چیزهایی گیر میکند و از #قدرت نفسانیاش بر نمیآید که تحمل کند از یک #فحش بیجای مادر به او، تعرض بیجای به او، فرمان بیجا دادن به او، این چیزها را نمیتواند هضم بکند؛ آنوقت پیش یک بزرگواری یا در یک مجلس #علمی بگوید که آقا به ما یک وصیتی بکنید، یک سفارشی بکنید. اینها در اثر نسجیدن انسان از اندازههای #استعداد خودش است. و حال اینکه ما آنچه را که فهمیده و دانستهایم، کمتر شده که ببینیم از آن کلاسهایی که ما گذراندهایم، از دانستن و به مرحلهی #عمل وارد کردن، واقعاً فراغت حاصل شده باشد، و یکی از آثار این مسئله این است که اگر آدم آنچه را که فهمیده و دانسته، سعی کند که عمل کند، نتایجی در وجودش پیدا میشود که راه برایش باز میشود؛ دیگر محتاج به اینکه کسی دستش را به او بدهد نیست؛ که برود پیش این و آن بنشیند وبگوید که مرا #نصیحت کن، به من #توصیه کن، چیزی، راهی به من نشان بده. راه به وسیلهی #عمل به آنچه انسان میداند، برای انسان باز و گشوده میشود و انسان ترقی #روحی میکند؛ به خود مشغول میشود، سرگرم خودش میشود، دیگر از این و آن فراغت پیدا میکند.
@seyedololama
ص۱
⬇️
سیدالعلماء
🏴 یا جوادالائمه ادرکنی 🔘 در آستانهی شهادت حضرت امام جواد (صلواتاللهعلیه) ارائه میگردد. 🔺 شرایط
⬇️
ص۲
🔹 در هر حال حضرت به او فرمودند که: «او تقبل»؛ حالا من یک چیزی گفتم. تو قبولش میکنی؟ این خیلی حرف است. مانعی نداری تو در وجودت از پذیرش یک سخنی که یک #دانشمند، یک آدم دلسوزی به تو بگوید؟ آیا چنین کاری با خودت کردهای؟
و این مسئله نظیر مسئلهی #امامت و #حکومت_اسلامی میماند؛ مثلاً فرمودهاند که یکی از شرایط امامت و پیشوایی و نفوذ حکومت اسلامی پذیرش #مردم است. خب این به چه معناست؟ آیا یعنی حکومت اسلامی اگر از طرف مردم پذیرش نداشته نباشد، این حکومت رسمیت و #قانونیت ندارد و #مشروع نیست؟ اینطور که نیست. بلکه شاید معنایش این باشد که یعنی این حکومت، إعمال و نفوذ و نتیجهگیریاش، وابسته به این هست که مردمی پیدا بشوند و کاری انجام بدهند، وإلّا اگر آنها از پذیرش، امتناع داشته باشند، #حاکم هر قدر #مقتدر، هر قدر #عادل، هر قدر از طرف خداوند دارای #سند محکم هم که باشد، ولی کاری از او ساخته نیست. پس آنها مأمورند که بیایند #اطاعت این را بکنند.
بنابراین این فرمایش حضرت که آیا تو میپذیری؟، نشان میدهد که وصیت و توصیه خواستن، یک مقام مهمی هست. انسان خیلی وقتها #نهج_البلاغه در حجرهاش است، روی میزش است، خب پر از نصیحت و راهنمایی است. از طرف نهجالبلاغه که کوتاهی نشده تا آمده در حضور ما. در این چند قرن پر از #فتنه و #فساد و سوزاندن #کتابخانه ها و کشتن #رُوات واینها، خداوند حفظ کرده و این مسائل به دست ما رسیده از طرف #شرع اسلام و مناصحین و خیرخواهان بشریت، #حجت تمام شده، فلذا ما باید خودمان را حاضر کنیم که اهل نهجالبلاغه بشویم. بنده همیشه این فرمایش استاد #مطهری علیهالرحمة مثل اینکه در گوش و در ذهنم است که در اول توضیح کتاب #سیری_در_نهج_البلاغه، آنجا که سخن استادشان حاج میرزا علی آقای #شیرازی را بیان میکنند که چه فرد نافذ الکلامی بود و چه شایستگیهایی داشت، میفرمایند: من شهادت میدهم که آن #عالم_ربانی بود، اما در اینکه من #متعلم علی سبیل نجاةِ او بودم، خودم قطع ندارم، شبهه دارم. پس بنابراین #طلبه بودن و احراز طلبه شدن را کردن، یک کار مهمی است که انسان خودش را بشناسد که واقعاً اینجایی است یا از جای دیگری اینجا آمده.
باز این را عرض کردم که #فخرالدین_رازی در جلد اول تفسیرش از یکی از ارباب #تربیت نفوس و مکتبهای تربیتی، نقل میکند² و میگوید: ایشان وقتی که به مریدهای خودش، شاگردان خودش، #چله نشینیهای عبادتی و فراغت از #دنیا و اینها را برای اینکه #روحانیت و عکسهای جدید معنویت پیدا کنند، دستور میداد، وقتیکه میخواست اینها را #امتحان بکند، آنان را مینشاند و بعد #اسماء_الهی را بر آنها قرائت میکرد و #تذکر میداد. -مثل دعای شریف #جوشن_کبیر که چقدر اسمهای الهی در آن هست- و نگاه در چهرههای اینها میکرد تا ببیند کدامشان حالتشان فرق میکند؛ حالت دیگر دستی نیست، یعنی کسی نمیتواند به این آسانی حال خودش را عوض بکند، #خضوعی پیدا کند که در چهره و چشم و پوست صورت و اینها نمایش پیدا کند، لرزه در استخوان و بند بند او پیدا شود. حال اگر میدید که یکی از این افراد با شنیدن این اسماء مقدسه توفیقی در او پیدا نشد، میگفت: آقا شما به درد این #حوزه نمیخوری. برو #بازار مشغول کسب و کاسبی بشو!. پس بنابراین ما باید حالاتمان فرق بکند نسبت به پذیرش نهجالبلاغه، پذیرش آیات #قرآن، ببینیم واقعاً از وقتی که ما آشنا شدیم با #معارف اسلامی، آیا این #اذان را که میشنویم، همان وضع را در دارد که پارسال، پیرارسال، پنج سال، ده سال پیش بود؟ یا نه، #روح و جان ما با مفاهیم اللهتعالیاکبر، اللهتعالی لاالهالّاهو، واینطور مسائل آشناتر شده و مثل خبر #شادی میشنویم، خبر #غم که میشنویم، در ما تأثیر میکند؛ اگر اینطور شده، آثار این است که ما یک شایستگیای از برای پرسش وپاسخ مسائل #دینی پیدا کردهایم. اهل حوزهی #ائمه اطهار (علیهمالسلام) شدیم. و شاگرد مکتب ترقیِ روحی شدهایم.
در هر حال، «قال له رجل: اوصنی. قال: او تقبل؟ قال: نعم»، خوش به حالش که حساب خودش را کرده بود، گفت: بله، من پذیرش دارم هرچه بفرمایی.
@seyedololama
ص۲
⬇️