eitaa logo
سیدالعلماء
1.8هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
738 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 روز ترویه و توطئه‌ی ترور امام حسین علیه‌السلام و حرکت آن بزرگوار از مکه به عراق؛ ( ۸ ۶۰ ق) 🔺 خطبه‌ی اباعبدالحسین صلوات‌الله‌علیه به هنگام خروج از مکه‌ی مکرمه 🔹 حضرت علیه‌السلام در فرمایشی از خودشان خبر دادند. همین‌که موسم نزدیک شد و حجاج گروه گروه وارد شدند، در اوایل ماه خبر رسید که بن معاویه، را در ظاهر امیر و سرپرست حاجّ قرار داده ولی در واقع به او مأموریت داده که هر کجا توانستی، هر نقطه‌ای امکان داشت، امام را کن. پس این جدید وارد شده بر حاجیان ما (شهادت حجاج در ) مبدأ آن مال آن‌جاست، مبدأ آن یزید بن معاویه و مأمورین او هستند که برای ترور وارد مکه می‌شوند نه برای حج و و !. به خبر رسید که یک چنین تروری در انتظار شماست؛ لذا حضرت تصمیم گرفت که احترام خانه‌ی مکه را به خاطر او نشکنند، حریم مکه‌ی معظمه از زمان ساخته شدنش به دست حضرت (علیه‌السلام)، خدا این خانه را خانه‌ی خودش فرموده، را طواف عرشی قرار داده، را برای به آن‌جا دعوت کرده نه برای کشتار و آزار مردم!. این بود که حضرت دریغ داشت که این کار درباره‌ی او انجام بگیرد و حریم خانه‌ی خدا شکسته شود. بنابراین تصمیم گرفت که این حج را به پایان نبرد و حج را به عمره‌ی مفرده تبدیل کند. روز سه‌شنبه هشتم ذی‌الحجة از مکه خارج بشود. آن‌وقت در بین و افرادی‌که در همراهش بودند، آن‌ها را جمع کرد و صحبت از کرد!. فرمود: «الحمدلله و ماشاءالله و لا قوة الا بالله و صلی الله علی رسوله»؛ کلاسِ درس مرگ از این‌جا برای مردم گشوده شد؛ «خُطَّ الموتُ علی وُلدِ آدم مَخَطَّ القَلادَةِ علی جیدِ الفَتاة». در هیچ عبارت و شعری پیدا نمی‌شود که کسی این‌طور مرگ را و داده باشد. می‌فرماید: اگر بخواهیم لباس مرگ را برای خودمان تشبیه کنیم، در مردها چنین چیزی نیست، ولی در خانم‌ها و دوشیزگان وقتی یک گردن‌بند طلایی از پدر یا در موقع ازدواج به آن‌ها می‌رسد، افتخار به آن می‌کنند، لذت می‌برند و زینت قرار می‌دهند. «خُطَّ الموتُ علی وُلدِ آدم مَخَطَّ القَلادَةِ علی جیدِ الفَتاة» برای چنین گردن‌بندی اسباب آبرو، اسباب زینت، اسباب راحتی، به نام مرگ خدا قرار داده. «و ما اَولهَنی اِلی اَسلافی»؛ نمی‌دانید چه چیزی در باطن من موج می‌زند از علاقه‌ی به مادرم ، از علاقه‌ی به پدرم، از علاقه‌ی به جدم، و برادرم! می‌خواهم پرواز کنم!؛ «ما اَولهَنی اِلی اَسلافی اشتیاقَ یعقوبَ اِلی یوسفَ»؛ فقط در مردها می‌توانم یک مرد پیدا کنم، مثال بزنم، آن هم جدایی از است. چقدر یعقوب جدایی کشید تا چشمانش از بین رفت و سفید شد؟! «خُیِّرَ [خیِرَ] لی مَصرعاً»؛ یک جایگاهی به نام افتادنْ‌گاه برای من فراهم شده! «انَا لاقیهِ»؛ باید بروم آن‌جا بیفتم!. آن‌جا کجاست؟ آن‌جا گودی قتله‌گاه است!. پس نظر من این است که من دارم پرواز می‌کنم به سوی محبوب‌های خودم. خروج من الآن از مکه و بیابان‌ها در ظاهر آواره شدن است، ولی من رو به مقصد خود دارم حرکت می‌کنم. «کأنی باَوصالی، تتقَطَّعُها عُسلانُ الفَلواتِ»؛ مثل این‌که دارم می‌بینم گرگ‌هایی به من حمله کرده‌اند و دارند ماهیچه‌های من را با دندان‌هایشان تکه‌تکه از من جدا می‌کنند!. «بین النواویس وکربلاء فیملان منی اَکراشاَ جوفا و اجربةً سُغَّبا. لا محیص عن یوم خط بالقلم، رضی الله رضانا اهل البیت»؛ همین‌که خدا برای ما یک نقشه‌ای قرار داده، ما به چشم خود قبول داریم به سوی او پرواز می‌کنیم. وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین ۹۴٫۷٫۲۳ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 صلی الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله الحسین 🔹 علیه‌السلام هم که در ایام و و ، مکه را به قدوم خودش مشرَّف فرمود و به آن‌جا آمد؛ حالا که حاجی‌ها دارند وارد می‌شوند، در همان‌ شب و آن وقت‌هایی که هر کسی، هر کاری دارد، به زمین می‌گذارد، دست زن و بچه‌اش را می‌گیرد و می‌آید به عنوان خارج شدن از خدا. آن‌وقت پیامش مربوط به می‌شود. می‌فرماید: «مَن کانَ فینا باذِلاً مُهجَتَه»؛ هر کسی‌که نزدش، خون دلش، ارزان در راه ما داده می‌شود، مشکلی برایش ندارد، با من بیاید. خب چطور می‌شود که کسی مشکلی نداشته باشد که خون دلش را ببخشد و بدهد؟!. «مُوَطِّناً عَلی لِقاءِاللهِ نَفسَه»؛ خودش را آماده کرده و کار کرده روی خودش که به لقاء خدا برسد. «فَلیَرحَل مَعَنا»؛ راه بیافتد که من دارم می‌روم. پس خداوند، آرزوی سفر و و اصحابش هست. ۸۵٫۷٫۱۵ 🔹 این نیست که انسان به وجود خدا داشته باشد، بلکه یک موحد خالص کسی است که غیر از خدا معبودی به‌هیچ‌صورت در و جان او نباشد؛ این حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) بود، که وقتی‌که از اطرف جهان می‌آمدند ، در شب یا شب قبل از عرفه، در حالی‌که مکه از زائران موج می‌زد، دست زن و بچه‌اش را گرفت و از شهر مکه بیرون آمد و فرمود هر که جانش را می‌خواهد بدهد، با من بیاید؛ در این موقعیت، این را می‌خواهم تکان بدهم و به‌ آن‌ها بگویم که شما نیستید!؛ «وَمَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ»¹؛ ایمان تنها این نیست که انسان اعتقاد به وجود خدا داشته باشد، بلکه یک خالص کسی است که غیر از خدا معبودی به هیچ صورت در دل و جان او نباشد. ۸۷٫۲٫۱۶ ☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __ ۱) [ علیه‌السلام:۱۰۳] @seyedololama
حال در دعا-@seyedololama.mp3
زمان: حجم: 833.4K
🔺 حال در #دعا کردن 🏴 روضه‌ی جناب #مسلم بن عقیل علیه‌السلام ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
6.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 «وَكَذَٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ»¹؛ #حج واقعی با رهبری #ابراهیم خلیل (علیه‌السلام) 🔹 معنای #لبیک 🔸 خصوصیات حج واقعی ۸۸٫۹٫۲ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ____________ ۱) [ #انعام :۷۵] @seyedololama
بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله الذی لیس لقضائه دافع ولا لعطائه مانع ولا کصنعه صنع صانع»¹ 🔹 مسائل مربوط به ادعیه در یک حساب بسیار ویژه و مهمی دارد. بعد از کریم که جنبه‌ی مافوق امور عادی دارد و الهی است، دعاهای ائمه از حضرت (علیه‌السلام) و سایر (علیهم‌السلام)، بهترین دلیل معرفتی برای اهل و و بشر است، به طوری‌که اگر کسانی که اصلاً ندارند یا دین اسلام ندارند، مضامین این ادعیه را بشنوند یا بخوانند یا بفهمند؛ بعید نیست که اسلام بیاورند و این معجزه‌ای است که خداوند پس از قرآن کریم برای بشریت قرار داده است. «الحمد الله الذی لیس لقضائه دافع و لا لعطائه مانع» ⏮ ابتدای دعای شریف عرفه از خداوند گفتگو می‌فرماید، (علیه‌السلام) در موقف بسیار لطیف و ملکوتی این را بدون این‌که از روی چیزی بیان کند، انشاء کرده است. انشای دعا مانند در می‌ماند؛ ما در نماز یک تکالیفی داریم مانند ، ، تکبیر، سوره‌ی مبارکه و یک سوره‌ی دیگر از قرآن، این‌ها همه تکالیفی است که از بزرگان بندگان خدا که این طرز عبادت آن‌هاست، پیروی می‌کنیم. اما ما در قنوت، دعوت‌ها و حاجات و مشکلات خودمان را با خداوند در میان می‌گذاریم و لذا انسان در نماز اجازه دارد که حاجات خودش را با خداوند در میان بگذارد. این بیان یک لطافتی می‌خواهد، یک وجدانی می‌خواهد ملکوتی و فرشته‌ای، که مانند عرض حاجات با خدا باشد، این را هر کسی ندارد؛ می‌تواند یک چیزی بخواهد که برایش سود نداشته باشد: خدایا به من صد و پنجاه سال بده!. خوب آیا این صد و پنجاه سال در عصر چه کسی واقع می‌شود، در حکومت چه کسانی واقع می‌شود، در معاشرت چه ملتی و خانواده‌ای واقع می‌شود، این‌ها را که عقلش نمی‌رسد و لذا می‌گوید: خدایا من صد و پنجاه سال از تو عمر می‌خواهم!. اگر همان موقع می‌دانست که این چه مشکلاتی ایجاد می‌کند، هیچ‌وقت نمی‌خواست. بنابراین دعا عبارت است از یک لطافت خاصی که برگرفته از کامل، کامل و کامل است. و حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) دارای این فضائل بود و مکانش هم که اشرف امکنه بود، وقتش هم اشرف ازمنه بود. شروع کرد به این قنوت، به این عبادت که دعا باشد. ☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _________ ۱) [ ، دعای ] @seyedololama
🔺 عید سعید قربان مبارک‌باد 🔹 #امتحان ابراهیم و فرزندش در #منا، در #عاشورا واقعیت پیدا کرد! آن‌جا خدا فرمود: #ابراهیم بس است؛ امتحانت را دادی، کارد را از روی گلو بردار؛ اما این‌جا: خدایا شاهد باش که دارم #پیغمبر را جلوی تیر و نیزه می‌فرستم. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 آماده قربانی شدن در راه خدا 🔹 بعضی اوقات امتحان‌های مشکلی پیش می‌آید، ولی در واقع آن‌قدر سخت نیست، چرا که زود می‌گذرد، مثل امتحانی که برای حضرت (علیه‌السلام) پیش آمد، عرض می‌کند: «رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ». خداوند می‌فرماید: «فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ»¹؛ ببینید نکات بیان می‌کند که روز ها اگر دور هم جمع بشویم، لذتش را می‌بریم. او عرض می‌کند: «هب لی من الصالحین»؛ من فرزندی که از بندگان شایسته خودت باشد، ندارم. می‌خواهم؛ «فبشَّرناه بغلام حلیم»؛ ما به او دادیم فرزندی نصیبت می‌کنیم که دارای فضیلت است. تفسیر می‌شود بر حلم. حلم تفسیر می‌شود به چی؟ به سنگینی، به وقار و و و و صاحب نظر بودن و دقیق بودن. چطور؟ برای این‌که وقتی بزرگ می‌شود و به حد رشد می‌رسد، پدر می‌بیند این اهل نظر شد، اهل فهم شد، می‌فهمد که پدر با او چه می‌گوید. لذا به فرزندش می‌گوید: نظر بده ای صاحبْ‌نظر؛ «فانظر ماذا تری»؛ من دستور گرفتم که تو را سر ببرم!. من فرزند نداشتم، از خداوند خواستم تا به من داده شد، حالا دستور آمده که گلوی تو را با کارد ببرم؛ «فانظر ماذا تری»؛ ببین چه فکر می‌کنی؟ این فرزند اهل ، اهل بصیرت، عرض می‌کند که حاضرم پدر؛ انجام بده؛ «افعل ما تؤمر»²؛ این است. این است. پس صالح و شایسته کسی است که از نظر فکری صالح باشد. در صالح باشد. زمین و آسمان‌شناس باشد، و را بشناسد و وقتی‌که آمد، فوری بگوید: من قبول دارم؛ «افعل ما تؤمر». وقتی ما است که این چنین صاحب‌نظرانی در آن باشند. و و بزرگانش، فرهنگ، وزیر ، وکلای این‌جور فهم داشته باشند. این‌ها شایستگی انتخاب را دارند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ :۱۰۰-۱۰۱] ۲) [ :۱۰۲] @seyedololama
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 ضرورت #محاسبه دقیق نفس توسط انسان #عاقل 🔹 آفت خودعاقل‌پنداری! 🔸 خطر موانع حساب‌رسی عاقلانه از خود هم‌چون مانع #محبت کور و کر کننده!؛ «حبك للشئ يعمی و يصم»¹ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _______ ۱) [ #بحارالانوار ج۷۷ ص۱۶۷] @seyedololama
🔺 رمز موفقیت در امتحانات الهی 🔹 دارد که مشکل‌ترین امتحانات متوجه و و کسانی‌که أقرب به این‌ها هستند، می‌باشد؛ حال این پیش می‌آید که بنابراین موضوع ما هم بخواهیم بشویم، باید آماده‌ی جان‌بازی بشویم، باید آماده‌ی مال‌بازی بشویم، آماده‌ی هستی‌بازی باشیم؛ این‌که مشکل است. این را چطور می‌شود کرد بین که بیایید مسلمان شوید؟ پاسخش این است که این عظیم را مسلمان باید هضم کند، بفهمد که خدا چه قولی به او داده است؛ [ منظور لقاءالله است.] چه معنا دارد؟ فرموده‌اند که اهل و اهل ربوبی و اهل ، آن‌هایی هستند که: «اسْتَلَانُوا مَا اسْتَوْعَرَهُ الْمُتْرَفُونَ و أَنِسُوا بِمَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ الْجَاهِلُونَ»¹؛ چیزهایی که پول‌دارها و عیاش‌ها سخت‌شان است، برای آن‌ها آسان می‌شود. یعنی اصلاً مثل این‌که همان‌گونه که گذشتن از یک اسکناس ۱۰۰ تومانی آسان است، پیش آن‌ها گذشتن از تمام اموال آسان می‌شود؛ چون مسئله‌ی لقاءالله و اجر خدا در میان است و با تزریق آمپول به خدا و علاقه‌ی به لقاء خدا است که همه‌ی این سختی‌ها ناچیز می‌شود. دادن ناچیز می‌شود. دادن جان ناچیز می‌شود. اما به چه شرط؟ به شرطی که عرض شد: انسان به دنبال تهیه و آمادگی برای رعایت تقوا بیفتد. وقتی به حضرت علیه‌السلام الهام شد، شد که: یک فرزند داری، آن را فدا کن. آن حضرت این سخت را بر خودش سخت نگرفت؛ پس معلوم می‌شود که آن‌چه که کلید است، کار کردن روی و و خودش است که آمادگی پیدا کند برای خدا. ۸۵٫۷٫۱۷ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی ___ ۱) [ حکمت۱۳۹] @seyedololama
4.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 نقش مهم #پدر و #مادر در تربیت #اولیا الهی 🔹 وظیفه‌ی سنگین #مسئولان در فراهم کردن مهر و #محبت اولیای الهی در قلب نسل #جوان ۹۲٫۳٫۲=۱۳ #رجب المرجب ۱۴۳۴ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama