حال در دعا-@seyedololama.mp3
833.4K
🔺 حال در #دعا کردن
🏴 روضهی جناب #مسلم بن عقیل علیهالسلام
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله الذی لیس لقضائه دافع ولا لعطائه مانع ولا کصنعه صنع صانع»¹
🔹 مسائل مربوط به ادعیه در #اسلام یک حساب بسیار ویژه و مهمی دارد. بعد از #قرآن کریم که جنبهی مافوق امور عادی دارد و #معجزه الهی است، دعاهای ائمه #شیعه از حضرت #علی (علیهالسلام) و سایر #ائمه (علیهمالسلام)، بهترین دلیل معرفتی برای اهل #فکر و #معرفت و #وجدان بشر است، به طوریکه اگر کسانی که اصلاً #دین ندارند یا دین اسلام ندارند، مضامین این ادعیه را بشنوند یا بخوانند یا بفهمند؛ بعید نیست که اسلام بیاورند و این معجزهای است که خداوند پس از قرآن کریم برای بشریت قرار داده است.
«الحمد الله الذی لیس لقضائه دافع و لا لعطائه مانع»
⏮ ابتدای دعای شریف عرفه از #عظمت خداوند گفتگو میفرماید، #سیدالشهداء (علیهالسلام) در موقف بسیار لطیف و ملکوتی #عرفات این #دعا را بدون اینکه از روی چیزی بیان کند، انشاء کرده است. انشای دعا مانند #قنوت در #نماز میماند؛ ما در نماز یک تکالیفی داریم مانند #اذان، #اقامه، تکبیر، سورهی مبارکه #حمد و یک سورهی دیگر از قرآن، اینها همه تکالیفی است که از بزرگان بندگان خدا که این طرز عبادت آنهاست، پیروی میکنیم.
اما ما در قنوت، دعوتها و حاجات و مشکلات خودمان را با خداوند در میان میگذاریم و لذا انسان در نماز اجازه دارد که حاجات خودش را با خداوند در میان بگذارد.
این بیان #حاجات یک لطافتی میخواهد، یک وجدانی میخواهد ملکوتی و فرشتهای، که مانند عرض حاجات #فرشتگان با خدا باشد، این را هر کسی ندارد؛ میتواند #انسان یک چیزی بخواهد که برایش سود نداشته باشد: خدایا به من صد و پنجاه سال #عمر بده!. خوب آیا این صد و پنجاه سال در عصر چه کسی واقع میشود، در حکومت چه کسانی واقع میشود، در معاشرت چه ملتی و خانوادهای واقع میشود، اینها را که عقلش نمیرسد و لذا میگوید: خدایا من صد و پنجاه سال از تو عمر میخواهم!. اگر همان موقع میدانست که این چه مشکلاتی ایجاد میکند، هیچوقت نمیخواست. بنابراین دعا عبارت است از یک لطافت خاصی که برگرفته از #ایمان کامل، #معرفت کامل و #محبت کامل است. و حضرت سیدالشهداء (علیهالسلام) دارای این فضائل بود و مکانش هم که اشرف امکنه بود، وقتش هم اشرف ازمنه بود. شروع کرد به این قنوت، به این عبادت که دعا باشد.
☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_____
۱) [#مفاتیح_الجنان ، دعای #عرفه]
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 عید سعید قربان مبارکباد 🔹 #امتحان ابراهیم و فرزندش در #منا ، در #عاشورا واقعیت پیدا کرد! آنجا
🔺 آماده قربانی شدن در راه خدا
🔹 بعضی اوقات امتحانهای مشکلی پیش میآید، ولی در واقع آنقدر سخت نیست، چرا که زود میگذرد، مثل امتحانی که برای حضرت #ابراهیم (علیهالسلام) پیش آمد، عرض میکند: «رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ». خداوند میفرماید: «فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ»¹؛ ببینید #قرآن نکات #لطیفی بیان میکند که روز #جمعه ها اگر دور هم جمع بشویم، لذتش را میبریم.
او عرض میکند: «هب لی من الصالحین»؛ من فرزندی که از بندگان شایسته خودت باشد، ندارم. #فرزند میخواهم؛ «فبشَّرناه بغلام حلیم»؛ ما به او #بشارت دادیم فرزندی نصیبت میکنیم که دارای فضیلت #حلم است. تفسیر میشود #صالح بر حلم.
حلم تفسیر میشود به چی؟ به سنگینی، به وقار و #فهم و #شعور و #بصیرت و صاحب نظر بودن و دقیق بودن.
چطور؟
برای اینکه وقتی بزرگ میشود و به حد رشد میرسد، پدر میبیند این اهل نظر شد، اهل فهم شد، میفهمد که پدر با او چه میگوید. لذا به فرزندش میگوید: نظر بده ای صاحبْنظر؛ «فانظر ماذا تری»؛ من دستور گرفتم که تو را سر ببرم!. من فرزند نداشتم، از خداوند خواستم تا به من داده شد، حالا دستور آمده که گلوی تو را با کارد ببرم؛ «فانظر ماذا تری»؛ ببین چه فکر میکنی؟
این فرزند اهل #فکر، اهل بصیرت، عرض میکند که حاضرم پدر؛ انجام بده؛ «افعل ما تؤمر»²؛ این #خداشناس است. این #جهان_شناس است. پس صالح و شایسته کسی است که از نظر فکری صالح باشد. در #خداشناسی صالح باشد. زمین و آسمانشناس باشد، #مرگ و #حیات را بشناسد و وقتیکه #امتحان آمد، فوری بگوید: من قبول دارم؛ «افعل ما تؤمر».
وقتی #فرهنگ ما #حسینی است که این چنین صاحبنظرانی در آن باشند. #معلمین و #اساتید و بزرگانش، #وزیر فرهنگ، وزیر #ارشاد، وکلای #مجلس اینجور فهم داشته باشند. اینها شایستگی انتخاب را دارند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
__
۱) [ #صافات :۱۰۰-۱۰۱]
۲) [ #صافات :۱۰۲]
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ضرورت احیای مسئلهی تفقه در دین (قسمت سوم) 🔹 #تفقه_در_دین یعنی آگاه بودن به دین #اسلام و خواست
🔺 ضرورت احیای مسئلهی تفقه در دین
(قسمت چهارم و پایانی)
🔹 #تفقه_در_دین یعنی آشنا بودن به مسائلی که فعلاً مثل موشک به #عقاید شلیک میشود. اگر عقاید خدا نکرده سست شود #مملکت دیگر چیزی ندارد!. چون #جمهوری_اسلامی بر اساس عقاید بنا شده. #مرحوم_امام هم در #وصیتنامهاش هر جا سخن از #ملت آورده، مقصودش ملت فداکار است؛ زنانِ فرزند از دست داده که با #عقیده در میدان مبارزه آمدهاند. پس امام با مردمِ با عقیده کار دارد. با ملتی که آن ملت آگاه و متفقه در دین است. از این جهت میگوید: ملت ما از همهی ملتها بالاترند. مقصودش این نیست که ۷۰ ملیون جمعیت که ما داریم، همهی اینها ملت #مسلمان واقعی هستند و ما به اینها افتخار میکنیم! کجا چنین چیزی است؟ بعضی از #معلمها، #دبیرها، #استاد دانشگاهها، وظیفهی خود را نمیدانند و مثل کارهای اداری به کلاس میآیند، یک درسی میگویند و میروند.
ولی مرحوم #شهید_ثانی با تفقهی که دارد در #منیة_المرید میفرماید: حفظ #دین افرادِ تحت پوشش و تحت نفوذ، به عهدهی شخص صاحب نفوذ است؛ #پدر و #مادر ، #تاجری که شاگرد و ماشیننویس دارد، #مدیر کلی که زیر دست دارد، آقای #شهردار محترم در هر نقطه #مسئول کارمندان خودش است، آقای #فرماندار محترم در هر کجا که هست، مسئول کارمندان است. یعنی برای اینها باید نقشه و طرح بریزد. خودش و #خانوادهاش را یک مسلمانِ اسلامشناس متعهد و آشنا به #شبهات تربیت کند و تا به حال چنین چیزی شنیده نشده؛ ولی بنده از گفتهی شهید ثانی عرض میکنم که میفرماید: چون در قرآن وارد شده که: «يا أَيُّهَاالَّذين آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُم وَأَهْليكُم ْناراً»؛ ( #تحریم :۶)؛ ای مسلمین! ای مؤمنین! دست خودتان و اهل خودتان را بگیرید و از آتش نجات دهید.
میفرماید: اهل یعنی چه؟ یعنی #همسر و #فرزند ، #کارگر و زیر دست، فرمانبردار. منتهی باید #بودجه هم داشته باشند. به #کارمندان بودجهی اضافه بدهند تا این کارها را انجام دهند، #کتاب پخش کنند به خانوادهها و به محلهها. #مسجد بشود محل پخش اینگونه کتابهای عقیدتی.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 یادی از بزرگمرد عرفان و معرفت مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۱ #ذی_الحجة الحرام ۱۳۴۳ق؛ ۱۱ #تیر ۱۳۰۴ش)
🔹 دربارهی مرحوم حاج میرزا جواد آقا #ملکی_تبریزی علیه الرحمة و الرضوان خواندهایم، گفتهایم، شنیدهایم که در یک روز #عید ، روز عید قربانی شاید مرسوم بود که آشنایان میآمدند منزل ایشان و ناهار را آنجا صرف میکردند.
یکوقت ایشان در بین ملاقات و نشستن با دوستان و ناهار به گوشش ناله و صدا رسید. تشریف برد در اندرون؛ دید که زنها خیلی دارند شیون میکنند، چون یک فرزندی در حوض یا حوضخانه افتاده و فوت کرده!.
آنوقت فرمود ساکت باشید!. نمیدانم از راه #معنویت هم #تصرفی کرد یا نه؟ در هر صورت دیگر صدا بلند نشد.
بازگشت پیش مهمانها و نشست و مشغول صحبت شد، در حالیکه بهتر از آن وقتی بود که این خبر را نشنیده بود!، تا اینکه هیچ به گوش اینها چیزی نرسد که ناراحت شوند.
ناهار را که صرف کردند، بلند شدند بروند، به بعضی از ایشان فرمود: باشید من یک کمکی لازم دارم برای تجهیز و برای دفن آن اولاد!.
این را میگویند: «رضیً بقضائک»
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 روز بزرگداشت حکیم الهی شیخالرئیس ابنسینا؛ ( ۱ #شهریور )
🔹 در کتاب #اسرارالحکم مرحوم #سبزواری یکی از موانع درک حقایق را سوء اغراض میداند.
مثلاً گاهی هست که انسان زورش میآید که اصلاً یک مسألهای را که کسی گفته، آن حرف به کرسی بنشیند یا آن تفسیر یا آن نظر، تأیید بشود، زیرا انسان #غرض سوئی دارد در اینجا؛ سازش پیدا نمیکند. ولذا مرحوم #ملاصدرا و بعضی از #حکیمان خیلی دقیق، از همکارانشان و از بعضی از معاصرینشان در کتابهایشان، شکوه دارند و حتی شیخالرئیس #ابن_سینا هم #تکفیر شده که در این مورد یک رباعی گفته:
کفر چو منی، گزاف و آسان نبود
محکمتر از ایمان من، ایمان نبود
در دهر چو من یکی و آنهم کافر
پس در همه دهر، یک مسلمان نبود
شاید مرادشان از #سوء_اغراض این است که برخی دکاندارها اگر ببیند که یک کسی، یک رشتهای را ترویج میکند و دیگران هم به او معتقد میشوند، در اینصورت دکانشان ممکن است کساد بشود؛ فلذا از روی سوء غرض - و نه از روی تنها #جهل - در این کارها و در این مسائل جلوگیری به عمل میآورند.
۷۹/۹/۲
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 راه نجات در زمان #غیبت کبری
🔹 «انّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة»؛ غرق شدن در زمان #غیبت #امام_معصوم علیهالسلام برخلاف غرق شدن در زمان حضرت #نوح علیهالسلام؛ فرو افتادن و دست و پا زدن در منجلاب بدبختیهای #اعتقادی است. هر کس بتواند مانند آن ۷۲ نفر [شهدای کربلا] خودش را به کشتی #نجات برساند، از #عذاب الهی در امان است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama