بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🦋۹ـ #پايان سخن بهشتيان
🌐عن النبى (صلي الله عليه و آله و سلم): «الحمد لله، الكلمة التى يقولها أهل الجنة إذا #دخلوها وينقطع الكلام الذى يقولونه فى الدنيا #ما_خلا الحمد لله وذلك قوله: (دعواهم فيها... واخِر دعواهم أن #الحمد لله ربّ العالمين).
〽️اشاره: بهشتيان #هنگام ورود به بهشت و مشاهده تحقق وعده الهي خدا را #حمد مي كنند و هر چه را خواستند به صرف تسبيح خداوند براي آن ها #حاصل است و نيازي به اسباب و وسايل ندارند و بعد از بهره وري از نعمت بهشت، خدا را حمد مي كنند و چون نعمت هاي بهشتْ عطاي غير مجذوذ و غير منقطع است، از اين رو #حمد بهشتيان نيز #منقطع نخواهد شد و معناي «آخر» در آيه مزبور، نسبي است، نه نفسي.
⚜10 ـ #بازگشت ربوبيّت(پرورش دهنده) به خالقيّت(آفریننده)
🔰عن الرضا (عليه السلام): «... ربّ العالمين توحيد له وتحميد وإقرار بأنّه هو الخالق المالك لا غير...»
پرورش دهنده عالم یگانگی و ستایش برای اوست و اقرار به اینکه فقط او خالق و مالک است نه غیر».
🔅عن الصادق (عليه السلام):... ربّ العالمين، قال: «خلق المخلوقين...»
در مورد پرورش دهنده عالم پرسیدند ایشان:همان که مخلوقین را آفرید».
💢اشاره: همان گونه كه در بحث لطايف و اشاراتِ آيه مورد بحث گذشت، #ربوبيّت با تحليل ، به #خالقيّت بر مي گردد و در اين احاديث نيز به آن اشاره شده است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📝پيشگفتار
🔘به #زعم ديگران كه #عصمت را براي امام شرط نمیدانند، چيزي به نام #امامت-الهي معني ندارد.
💬 آنان #عرش امامت الهي را به #فرش خلافت بشري تنزل دادند و خلافت را فقط #مديريت_مادّي جامعه پنداشتند و از امام و امامت به #خليفه و خلافت تعبير كردند.
📢 در نتيجه او را چونان ساير رهبران #عادي پنداشتند كه با انتخاب #مردم به رسميت ميرسد و بر اين باورند كه زير سقف #سقيفه (شورای 6نفره بعد از رحلت پیامبر(ص) برای تعیین جانشین) بني ساعده هم ميتوان او را #برگزيد.
🔊 #ضرورتي در نصب و تعيين #الهي در #غدير(یا أیها الرسول بلّغ ما انزل الیک من ربک و إن #لم_تفعل فما بلّغت #رسالته و الله یعصمک من الناس إن الله لا یهدی القوم #الکافرین... ای رسول ما آنچه را که ما به تو ابلاغ کردیم را به مردم برسان چرا که اگر این کار را #نکنی #رسالت تو انجام نشده و خداوند تو را از ضرر مردم محفوظ میدارد و خداوند قوم #کافر را هدایت نمی کند ) و مانند آن نيست.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
11 ـ ويژگيها و آثار حمد
🏵عن السّجاد (عليه السلام): «الحمد لله #الأوّل #بلا_أوّل كان قبله و #الآخر #بلا_آخر يكون بعده، الذى #قصرت عن رؤيته أبصار الناظرين وعجزت عن نعته #أوهام الواصفين...
💫اشاره: امام سجّاد (عليه السلام) در دعای اول صحیفه سجادیه مي فرمايد: حمد ويژه خدايي است كه در #اوّليّتْ #بي_آغاز و در #آخريّتْ_بي پایان است؛ خدايي كه #ديده كوتاه بين اهل نظر توانِ رؤيت و مشاهده او را ندارد و #اوهام_و_انديشه هاي واصفان را ياراي وصف او نيست.
✨والحمد لله الذى لو #حبس عن عباده #معرفة حمده علي ما أبلاهم من مِننه المتتابعة و #أسبغ عليهم من نعمه المتظافرة لتصرّفوا فى مننه، #فلم_يحمدوه وتوسّعوا فى رزقه، فلم يشكروه ولو كانوا كذلك #لخرجوا من #حدود_الإنسانيّة إلي #حدّ_البهيميّة فكانوا كما وصف في محكم #كتابه: (إن هم إلاّ #كالأنعام بل هم أضلّ سبيلاً) والحمدلله...
☄ستايش از آنِ خدايي است كه اگر توفيق #شناخت حمد خود را از بندگانش #دريغ مي كرد و به انسان ها نمي آموخت تا در برابر نعمت هاي #پياپي او حمد كنند، در نعمت هايش تصرف كرده، از آن بهره مند مي شدند و او را #حمد_نمي كردند و بدون هيچ گونه سپاسي، از رزق الهي به طور گسترده بهره برداري مي كردند.
🌈 با چنين كفراني از #حدود_انسانيّت[پاورقی:شارح معروف صحيفه سجاديّه، سيد علي خان حسيني (رضوان الله عليه) مي فرمايد: سرّ اين كه كلمه #حدّ درباره انسان به صورت #جمع (حدود) و درباره #بهيمه به صورت #مفرد آمده اين است كه انسان كمالات فراوان و گوناگوني دارد.
❄️ امّا حيوان تنها يك حدّ دارد و آن #بي_عقلي است. #خارج شده و به #مرز_بهيميّت (حیوانیت) مي رسيدند؛ «آن گاه همانند #چهارپايان يا فروتر از آن ها مي شدند». [پاورقی: سرّ نام گذاري بهيمه به اين نام آن است كه كلامش براي ديگران #ابهام دارد و كارش مبهم است و ميزان روشن و نظم خاصي #ندارد؛ مثلاً بدون رعايت حلال و حرام، هر چه به مزاجش گواراست مي خورد.]
💥حمداً #نُعَمَّر به فيمن حمده من خلقه و #نسبق به من سبق إلي #رضاه وعفوه، حمداً يضىء لنا به #ظلمات_البرزخ و #يُسَهِّلُ علينا به سبيل المبعث ويُشَرِّف به منازلنا عند مواقف #الأشهاد يوم تُجزي كل نفس بما كسبت وهم #لا_يظلمون....
🌼و حمدْ خداي را...؛ #حمدي كه خداي سبحان با آن، ما را هم #زيست (زندگی) حامدان و شاكران قرار دهد و با آن، به سوي #رضايت و عفو ذات اقدس الهي از ديگران #سبقت گيريم؛ حمدي كه #تاريكي_هاي_برزخ[پاورقی:عالم برزخ در اصطلاح روايات همان عالم #قبر است و قبر عالمي در #برابر برزخ نيست.
🌱از اين رو عوالم وجود سه عالم است: دنيا، برزخ #يا قبر و قيامت. امام صادق (عليه السلام) در پاسخ به اين پرسش كه برزخ چيست؟ فرمودند: «القبر منذ حين موته إلي يوم القيامة». با آن زدوده شود و پيمودن راه برزخ به سوي قيامت كبرا و رستاخيز عمومي با آن #آسان گردد و جايگاه ما در نزد شاهدان اعمال (پيامبران، امامان و فرشتگان) با آن شريف و گرامي شود؛ در روزي كه هر كس برابر ره آوردش جزا داده شود و بر هيچ كس ستمي_نرود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🌿 #حمداً يرتفع منا إلي #أعلي_علّيّين فى كتاب مرقوم يشهده المقربون، حمداً تَقَرُّ به #عيوننا اذا برقت الأبصار و#تبيَضُّ به وجوهُنا إذا اسودت الأبشار...
🌾#حمدي كه ما را به برترين #مقام_علّيّين برساند؛ حمدي كه در روز خيرهشدن چشمها، #ديده ما بدان روشن گردد[پاورقی: #چشم برزخي #بعضي انسان ها هنگام احتضار و در برزخ و قيامت نسبت به ديدن اسماي جماليّه حق، #كور و بينور است؛ امّا حمد #حامدان مايه بينيايي و روشني چشم آنان است. «قُرّه» همان #اشك_خنك است. اشكِ #غم و حزن، اشكي #گرم است؛ اما اشك نشاط و سرور، #خنك است. از اين رو عامل #سرور_و_نشاط را «قُرّةالعين» گويند].
🌳 در روز #سياه_شدن سطح #اندام ها رويِ ما به آن سفيد گردد[پاورقی:خداي سبحان بر اساس #ستاريّت (پرده پوشی) خود، در دنيا مكنونات(اسرار) درون انسان ها را جز در #مواردي اندك بر چهره هايشان ظاهر نمي كند؛ اما در قيامت كه روز ظهور حقّ است اثر گناه و طاعت كه سياهي و سفيدي چهره است #ظاهر مي شود؛ همان گونه كه در دنيا، شرمْ وصفي نفساني است و چهره را سرخ مي كند و هراس مايه رنگ باختگي و زردي چهره است، در قيامت نيز خاطرات و #نفسانيات انسان در چهره اش اثر مي گذارد.
🥀حمداً #نُعْتَقُ به من أليم نارالله إلي #كريم جوار الله، حمداً #نُزاحِمُ به ملائكته المقربين و #نُضامُّ به أنبيائه المرسلين في دار المقامة التى لاتزول و #محلّ كرامته التى لاتَحُولُ... والحمد لله... فكيف #نطيق حمده أم متي #نؤدي شكره؟ لا متي؟....
💫حمدي كه مايه #رهايي از آتش دردناك الهي و #عامل نيل به جوار كريمانه حق باشد؛ حمدي كه با آن به عالم #فرشتگان_مقرّب راه يافته با آنان رقابت كنيم[پاورقی:در متن دعا تعبير «نُزاحِم» آمده است. مراد از نُزاحم در اين كلام، #رقابت_و_سبقت است كه در خيرات به آن مأمور شده ايم: (فاستبقوا الخيرات...در کارهای نیک از یکدیگر سبقت بگیرید)؛ چون در راه خير هيچ #تزاحمي نيست.
🌈 انساني كه از مرحله وَهم و خيال بالا آمد نه كسي مزاحم اوست و نه او مزاحم كسي است.] و با آن به #پيامبران مرسل بپيونديم، در #جايگاه بي زوال ابدي و #محل كريمانه و تحوّل ناپذير[پاورقی:در فرهنگ قرآن كريم بهشت «دارالمُقامة» ناميده شده است و بهشتيان خدا را سپاس مي گويند كه آنان را به «دارالقرار» و آرامگاه ابدي خود رسانده است.
🔥 برزخ مانند دنيا آرامگاه نيست، بلكه #معبري است كه انسانِ مسافر با عبور از آن به آرامگاه ابدي خود، يعني قيامت كبرا مي رسد.
🕊 امام سجاد (عليه السلام) در اين بخش از دعا، كه در متن نقل نشده، مي فرمايد: «حمد ويژه خدايي است كه اخلاق نيك براي ما برگزيد و رزق پاكيزه به ما عطا فرمود و براي ما ملكه و سيطره بر جميع خلق قرار داد (ولايت تكويني)، آن سان كه همه آفريدگان خداي سبحان، به قدرت او، #مطيع و منقاد ما هستند.
🦋 و حمد و سپاس خدايي را كه ما را از #غير_خودش بي نياز و تنها به خودش نيازمند ساخت»؛ (زيرا او هم به نيازهايمان دانا و هم بر تأمين آن تواناست و هم بر ما روا داشت تا نيازهايمان را به پيش گاهش عرضه داريم و بدين گونه راه رجوع به غير خودش را كاملاً بسته است؛ همان ها كه نه مي دانند ما چه مي خواهيم، نه مي توانند نيازمان را برآورند و نه همواره ما را مي پذيرند).]... و ما چگونه مي توانيم حمد او به جاي آوريم و از عهده #شكرش به درآييم؟ هرگز چنين تواني نداريم... .
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🌲والحمد لله بكل ما حمده به #أدني ملائكته إليه و #أكرم خليقته عليه و #أرضي حامديه لديه، حمداً #يفضُلُ_سائر الحمد #كفضل_ربّنا علي جميع خلقه...
🍥 #حمد و سپاس خداي را به سانِ(گونه) حمد #نزديك_ترين فرشتگان و #كريم_ترين بندگان و #پسنديده_ترين حامدانش؛ حمدي كه همانند برتري خدا بر همه آفريدگان، از همه سپاس ها برتر است.
💎[پاورقی: #حمد_خدا از هر حمدي برتر است؛ همان گونه كه خود #خدا، بر همه #آفريدگانش برتري دارد. همان طور كه وجود خدا مستقل و بالذات است و ديگران بالتبع، بالعرض و بالغير، حمد نيز #بالذات از آنِ خداي سبحان است و بالعرض و بالتبع براي غير خدا و بازگشت حمد غير خدا به حمد خداست.] يعني #تفاوت حمدها مانند #تفاوت محمودها باشد).
♦️ثُمّ له الحمد مكان كل نعمة له علينا وعلي جميع عباده #الماضين و #الباقين عدد ما أحاط به علمه من جميع الأشياء ومكان كلِّ واحدةٍ منها عَدَدُها أضعافاً مضاعفةً أبداً سرمداً الي يوم القيامة، حمداً #لامنتهي لحدّه و #لاحساب لعدده و #لامَبْلغ لغايته و #لاانقطاع لأمده...
🔸و سپاس خداي را در برابر نعمت هايي كه به #ما و #گذشتگان عطا كرد و به #آيندگان مي بخشد؛ حمدي به #گستردگي آنچه علم خدا به آن احاطه دارد و به ميزان چندين برابر هر يك از آن ها؛ حمدي جاويدان تا روز قيامت[پاورقی:حقيقت انسان، #پايان_ناپذير است، از اين رو بايد در #پي_كمال_پايان ناپذير باشد. در حريم انسان، «إلي»، «حتّي» و «متي» راه ندارد. پس بايد #انديشه اي زوال ناپذير داشته باشد و ره توشه او ابدي باشد. انسان ابدي با كارهاي موقت نمي تواند زندگي جاويد را تأمين كند].
🔺حمدي به آن گستردگي كه نه #مرز_پذير است و نه #شمارش_بردار؛ نه #پاياني براي امتداد آن و نه #تماميتي براي زمان آن است.
💠حمداً يكون #وُصلة إلي #طاعته و #عفوه و #سبباً إلي رضوانه و #ذريعةً إلي مغفرته و #طريقاً إلي جنّته و #خفيراً من نَقِمَتِه و #أمناً من غضبه و #ظهيراً علي طاعته و #حاجزاً عن معصيته و #عوناً علي تأدية حقّه ووظائِفه...
🌀حمدي كه عامل #رسيدن به #طاعت و #عفو او باشد و #سبب رضايتش و #وسيله مغفرتش و #راهي براي بهشتش و #رهاننده از عذابش و #مايه ايمني از خشم او و #پشتيباني بر طاعت او و #مانعي در برابر معصيت و #دستياري بر اَداي حقش.
〽️حمداً #نسعد به في السعداء من #أوليائه و #نصير به في نظم #الشهداء بسيوف أعدائه إنّه #ولىٌّ حميدٌ».
🔰حمدي كه با آن در رديف #اولياي سعادتمند خدا و در سلك
#شهيدان [پاورقی:اشتياق امام سجّاد (عليه السلام) به شهادت (كه در اينجا مراد شهادت در #ميدان_جنگ است) از آن روست كه خداي سبحان دين خود را به انسان ها #سپرده، ياري دين را از آنان خواسته است و سنت الهي بر اين است كه دين خود را حفظ و اِحيا كند. بر اين اساس، هر كس بايد بكوشد دين خدا #به_دست_او_اِحيا شود و اين افتخار و سعادت عظيم بهره او گردد: (قل لو كنتم في بيوتكم لبرز الذين كتب عليهم القتل إلي مضاجعهم).
🔆 اگر گروهي به ياري دين حق #برنخاستند خداي سبحان از ياري دينش دست برنمي دارد، بلكه #گروه_ديگري را مشتاقانه به جبهه ها اعزام مي كند و از طرفي به آنان #شوق جهاد و شهادت و از سوي ديگر به خانواده هايشان #توفيق صبر و بردباري عطا مي كند كه مايه #شگفتي ديگران است؛اين صحنه ها در #دفاع هشت ساله #ايران اسلامي به خوبي مشهود بود.] #شهیدان راه او قرار گيريم.
♨️ زيرا او #سرپرستي ستايش شده است[پاورقی:جمله «إنّه ولىٌّ حميد»، استدلالي بر مضامين دعاست؛ چون انسان كه تحت #ولايت خداي سبحان است، از او كه حميد مطلق و محمود صرف است و همه امور به دست اوست مي خواهد تا او را به مقام حمد برساند].
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🕊حضرت سجّاد (عليه السلام) در اين دعا، #حمد را با #توحيد خداي سبحان آغاز و پس از بيان #رازقيّت خدا، #محاسبه اعمال و #كيفر تبهكاران و #پاداش نيكوكاران، به بيان #ويژگي_ها و آثار حمد در دنيا، برزخ و قيامت و مقام و پايگاه رفيعي كه با حمد مي توان به آن دست يافت.
🔮 همچنين برخي از آثار #ترك_حمد مي پردازد كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم:
💡الف: #حمد، فصلِ(جداکننده) مقوّم انسان است: فيلسوفان «نطق» را فصل مقوّم و #مرز_انسانيّت انسان مي دانند. نطق، به معناي سخن گفتن باشد يا «ادراك كلّي»، بيانگر #حدّ_انسانيّت نيست.
♦️در فرهنگ #قرآن_و_عترت، انسان به معناي «حيوان ناطق» نيست، بلكه #معنايش «حيوان ناطقِ حامد» است.
🔷بنابراين، اگر كسي حامد #نبود يا تنها در حدّ #زبان اهل حمد بود نه در #قلب و از روي ايمان، گرچه برخلاف ساير حيوانات كه ساكتند، او حيوان #ناطق و گوياست امّا از حدود انسانيّت #خارج شده، به مرز #بهيميّت پيوسته است؛ زيرا چهارپايان از نعمت ها بهره مي برند، ولي #معرفت حمد(مثل انسان را) ندارند.
🌀شايان ذكر است كه، آنچه #فارق بين انسان و ساير حيوانات است مرتبه #كامل_حمد است كه امام سجّاد (عليه السلام) در اين دعا و دعاي پنجاه و يكم صحيفه بيان كرده اند وگرنه #همه موجودات مسبّح و حامد ذات اقدس الهي هستند: (إن من شيء إلاّ يسبّح بحمده ولكن لاتفقهون تسبيحهم...هیچ موجودی نیست مگر اینکه تسبیح او را می گویند ولی شما تسبیح آن ها را درک نمی کنید).
⭕️ #سرّ اين كه خداي سبحان درباره برخي انسان ها مي فرمايد: همانند #چهارپايان، بلكه از آنها نيز #پست ترند: (أولئك #كالأنعام بل هم #أضلّ)، اين است كه حيوانات نيز مرتبه #ضعيف شكر را دارند، ولي چون از #عقل بهره اي ندارند به #كمال_حمد_معقول نمي رسند.
🛑 اما #انسان با داشتن #كمال_عقلي، اگر عقل خود را در خدمت شهوت و غضب درآورد، از حيوان نيز پست تر خواهد بود. حيوان تنها در محدوده #شعور حيواني، در پي ارضاي شهوت و غضب است؛ اما انسان عقل و انديشه را نيز در خدمت شهوت و غضب به كار مي گيرد و با داشتن #چراغ، بيراهه مي رود. چنين عقلي در اسارت هوس هاست: «كم من #عقل أسيرٍ تحت #هوي أميرٍ....چه بسیار #عقل های اسیری که تحت فرمان #هوایِ امیر هستند.».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
📮ب: #حمد عامل #همزيستي با پيامبران و فرشتگان و ره توشه اي براي #سرعت و سبقت به سوي #رضايت و عفو الهي است.
🗂ج: حمد #روشني_بخش تاريكي هاي عالم برزخ و هموار كننده راه انسان به سوي #رستاخيز است.
🔖 #تاريكي برزخ بر اثر #گناه است و #نور آن با #طاعت تأمين مي شود. با روشن شدن برزخ، راه انسان به سوي #قيامت_كبرا هموار مي شود و پيمودن اين راه كه براي برخي انسان ها، همانند ورود از دنيا به برزخ بسيار دشوار است، #آسان مي گردد.
🖊بيان مطلب اين كه، #حقيقت_مرگ از #نظر_دين، «انتقال از عالَمي به عالم ديگر» است: «لكنّكم تنتقلون من دارٍ إلي دار». اما مرگ به معناي «قطع نَفَس» و «سرد شدن بدن»، مرگي است كه در دانش #زيست_شناسي مطرح است. انتقال از دنيا به برزخ، براي برخي انسان ها بسيار آسان و براي گروهي بسيار دشوار است.
📍 #رزمنده اي كه صبحگاهان در ميدان نبرد هدف تير دشمن قرار مي گيرد و تا #شامگاه در خون خود مي غلتد، گرچه پنداشته مي شود كه با فشارِِ مرگ دست به #گريبان است، اما او ديگر توجّهي به دنيا ندارد و همانند #تشنه بي تابي است كه در هواي گرم و سوزان، چشمه ساري از آب خنك و زلال مي يابد و تن به آن مي سپارد.
🖌 از اين رو امام باقر (عليه السلام) در پاسخ اين پرسش كه شهيدان #كربلا در برابر رگبار تيرها چه احساسي داشتند؟ فرمودند: «همان احساسي كه شما از فشار دادن يكي از #انگشتان خود با #دو_انگشت ديگر داريد».
🚨 #مرگ_سرخ و انتقال از دنيا به برزخ براي شهيد #لذّت_بخش است، نه رنج آور. امّا #تبهكاري كه به سرعت جان مي دهد، گرچه به ظاهر فشار جان دادن ندارد، ليكن جدا شدن روح او از #تعلقات دنيا و انتقال به برزخ برايش بسيار دشوار است.
❄️ قرآن كريم دشواري مرگ و انتقال تبهكاران به عالم برزخ را اين گونه وصف مي كند: (ولو تري إذ يتوفّي الذين كفروا الملائكة يضربون وجوههم وأدبارهم وذوقوا عذاب الحريق...و اگر ببینی! زمانی را که ملائکه بر صورت و پشت های کافران می زنند و می گویند بچشید عذاب آتش را...)، (فكيف إذا توفّتْهم الملائكة يضربون وجوههم وأدبارهم...پس چگونه است زمانی ملائکه آن ها را می گیرند و بر صورت ها و پشت هایشان می زنند...).
💥سرّ زدن (بَر) چهره و پشت آنان شايد اين باشد كه فرشتگانِ مأمور دنيا كه انسانِ تبهكار را #تهي_دست در حال رفتن مي بينند، با زدن بر پشت او، وي را از دنيا سوق داده، بيرون مي رانند؛ مأموران برزخ نيز چون او را #تهي_دست در حال آمدن مشاهده مي كنند بر صورتش مي كوبند و اين گونه از او #استقبال مي كنند و اين خود #گونه_اي از عذاب و فشار قبر است.
⚡️ و بر اين اساس كه #عالم_قبر همان #عالم_برزخ است، انسان تبهكار گرچه در فضاي بازِ آسمان يا دريا بميرد فشار قبر دارد. كسي كه #توانست به آساني از دنيا به برزخ راه يابد، راه برزخ به سوي #قيامت نيز بر او هموار و آسان است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🎈ج: حمد #روشني_بخش تاريكي هاي عالم برزخ و هموار كننده راه انسان به سوي #رستاخيز است. ادامه....
⚱سرّ اين كه حمدْ #پيمودن راه برزخ به قيامت را آسان مي كند، آن است كه انسانِ حامد و شاكر، خدا را #وليّ_نعمت خود مي داند و كسي كه ولي نعمت خود را به خوبي بشناسد، مي تواند او را حمد كند و او هرگز #تفكر_قاروني ندارد تا بگويد: (قال إنّما أوتيته علي #علمٍ_عندي...قارون: جز این نیست که این ثروت را با علمی که در #نزدم هست به دست آوردم).
💎كسي كه نعمت را از ناحيه #غير_خدا مي داند و طلب كارانه مي گويد: «با تلاش خود به آن رسيده ام»، گرچه به #زبان «الحمد لله ربّ العالمين» بگويد، تنها حمد زباني دارد و #روح او روح حامد نيست.
💡 بنابراين، كسي كه طلب كارانه نعمت را #دسترنج خود مي داند، به حقيقت حمد نرسيده و #وليّ_نعمت خود را نشناخته است.
🎞دنيا گرايان پس از مرگ، همانند #حال_خواب، يك سلسله خاطرات دارند و بسياري از آنان از انتقال به جهاني ديگر آگاه نيستند وپس از شنيدن تلقين ميّت و مشاهده اموري، در مي يابند كه به عالم برزخ منتقل شده اند و چون حقيقتِ مرگ #انتقال است و انسان وابستگي هاي فراواني به دنيا دارد، تا همه تعلقات خود را از دنيا قطع #نكند وارد برزخ نمي شود.
🔔براي گسستن همه اين پيوندها نيز زماني #طولاني لازم است.
💠انسان #شيفته دنيا همانند معتادي است كه در بازداشتگاه به سر مي برد، كه اعتيادش باقي است، ولي مواد مورد اعتيادش در دسترس او نيست و از اين رو به عذابي #دردناك گرفتار است.
🔰 انسان دنياگرا با #قلبي_آكنده از تعلق با دنيا وداع مي كند و اين #علاقه تا مدت ها او را #می_سوزاند تا به تدريج و بر اثر اشتغال به عقبات برزخ، علاقه اش از دنيا بريده شود؛ زيرا آن جا راهِ درماني وجود ندارد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📝پيشگفتار
🔘 #چهره فقهي امامت
💬با وجود #كلامي (که در مورد فعل خداست نه بندگان) بودن مسئله #امامت، در برخي روايات از همين مسئله در رديف #فروع_دين ( فقهی و افعال بندگان) ياد شده است.
🎯رازش اين است كه #امامت_و_ولايت دو چهره دارد: كلامي و فقهي؛ به اعتبار بُعد #فقهي_اش كنار نماز، روزه، حج، جهاد، زكات و مانند اينها قرار مي گيرد كه همه از #اركان فروع دين شمرده مي شوند.
📢به ديگر سخن، آن بخش از مسئله امامت كه عهده دار مسئله نصب و مشروعيت است به #فعل_خداي سبحان باز مي گردد، جزو #اصول_دين است و علم #كلام عهده دار آن است؛ لكن چون پذيرش امام معصوم و اطاعت از رهبري او بر #مردم_واجب است (امامت نسبت به مردم)، #همانند نماز و روزه و زكات و حج و جهاد مسئلهاي #فقهي است.
⌛️بنابراين #پذيرش امام معصوم نيز همانند نماز از واجبات فرعي و #فقهي است.
🔳 #مرز انديشه #شيعي از صاحبان ديگر انديشه ها در اين #محور از يكديگر جدا مي شود، زيرا بر اساس مكتب نصب، حكومت بر محور #شايسته_سالاري (عصمت) بنا ميشود و شايستگان بر #اريكه (تخت) قدرت مي نشينند و به امر و نصب #الهي عهده دار اين مقام و مسئوليت ميشوند.
⌚️ولي بر پايه #بينش_ديگران، بسا كه شايستگان #گوشه_نشين شوند، چنان كه نمونه آن را به حسب ظاهر و ديد خود در نظام #ليبرال_دموكراسي (حکومت آزایخواه مردمی) غرب مشاهده ميكنيم.
💡اينان اهل #نظرند نه #بصر، هر بيننده اي صاحب بصيرت #نيست.
🎯 اهل #نظر شايد #زياد باشند؛ اما #صاحبان بصر #اندك اند.
🔊خداي سبحان به پيامبر #محبوبش درباره #اهل_نظر #فاقد_بصيرت مي فرمايد كه عده اي تو را #مي_نگرند ولي #نمي_بينند. اينان فقط مشخصات ظاهري و حسب و نسب تو را ميدانند و از كلامت جز ظاهر آن را نمي فهمند: (و #تَراهُم يَنظُرونَ اِلَيكَ وهُم #لا_يُبصِرون).
🎙در مسئله #امامت و ولايت نيز برخي اهل نظرند نه #بصر: آنان كه پس از رحلت نبي مكرم اسلام صلي الله عليه و آله و سلم زير سقف سقيفه بني ساعده مشكل نيابت را به زعم #آفل (باطل) خود حل كردند و كسي را كه هرگز با «منوب عنه...نایب خدا» خود يعني پيامبر خدا #سنخيتي نداشت به جاي ايشان نشانيدند، #اهل_نظر بودند؛ نه #اهل_بصر تا منوب عنه را بشناسند،درنتيجه #نايب وي را تشخيص دهند.
💬آنها نه #نيابت را دريافتند و نه #منوب_عنه (پیامبر) را شناختند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i