eitaa logo
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
802 دنبال‌کننده
366 عکس
47 ویدیو
14 فایل
ما به دوران جدیدی از عالم وارد شده‌ایم. به‌تدریج آثار این آغاز، محسوس‌تر می‌شود و تاثیر خود را در تغییر چهره زندگی بشر آشکار می‌کند. در این کانال، این دوران جدید را از سه زاویه مورد تامل قرار می‌دهیم: #روش، #دولت و #استعمار. ارتباط با ادمین: @yas_aa
مشاهده در ایتا
دانلود
| 📌 موانعی که به انجامیده‌اند ⭕️ جغرافیا، مادرِ تفاوت‌ها و تمایزها و رنگارنگی‌ها 🔸 کیست که بتواند نقش «دوری» و «نزدیکی» را در شکل‌دادن به «تفاوت»ها و «شباهت»ها انکار کند؟! کیست که بتواند بر تاثیر «عینیت» و «ثبات» ، در شکل‌دادن به نزدیکی‌ها و دوری‌ها چشم بپوشد؟! 🔹وقتی کوهی مثل میان دو جمعیت انبوه فاصله می‌اندازد، آب و هوا و خورد و خوراک و پوشاک آن‌ورِالبرزی‌ها را با این‌ورِ البرزی‌ها متفاوت می‌کند؛ زبان و گویش‌شان را متمایز می‌کند؛ راه‌های گوناگونی را برای بروز خوشحالی و ناراحتی پیش روی‌شان باز می‌کند؛ آداب و رسوم و فرهنگ و مناسک‌شان را تغییر می‌دهد و ... و بی‌راه نیست که بگوییم در ادراک‌شان از ، از ماهیت قدرت، از منابع قدرت، نوع اِعمال قدرت، شیوه‌ی مهار و تعلیق قدرت و .... نیز تاثیرات مستقیم و عمیق می‌گذارد. 🔸آیا می‌توان در کویر و دریا و کوهستان، ادراک ما از قناعت و کرامت و امنیت و بقا را تغییر نمی‌دهد؟! آیا سکنی‌گزینی در کنار رودخانه‌ها و جلگه‌های همان صورتی از زندگی را می‌آفریند که زندگی در پیرامون کوهستان یا (Gobi Desert) و اقتضا می‌کند؟! آیا واقعا تفاوتی ندارد که آن‌سوی و رو به جلگه‌ی اروپا داشته باشیم یا این‌سوی آلپ همسایه‌ی شویم؟! 🔹اگر این فرض‌ها را بپذیریم، ظهور و در اروپا به‌جای مشرق‌زمینی که سابقه‌ی هزاران ساله در داشته است را هم شاید به‌نحو گویاتری بتوان تبیین و تفسیر کرد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid .
| 📌 هجرت قدرت در پهنه‌های جغرافیا ⭕️ تحول در فهم از «اداره» به‌واسطه‌ی بهره‌مندی‌های متمایز جغرافیایی 🔸 با چشم‌اندازی که و در اختیار قرار می‌دهد، به قانع‌کننده‌تری از چرایی و چگونگی از شرق به غرب در می‌توان رسید. جایی که : 1️⃣ رنگارنگی را می‌آفریند؛ 2️⃣ نیازهای متفاوتی را پدید می‌آورد؛ 3️⃣ ساختِ ابزارهای متنوعی را برای رفع نیازهای متفاوت ضروری می‌کند؛ 4️⃣ محرک تولد جدیدی می‌شود؛ 5️⃣ امکان‌های متنوعی را برای کار و انباشت و توزیع خلق می‌نماید؛ 🔹آن‌گاه باید پذیرفت که در این جغرافیای مختلف‌الالوان، بهره‌مندی‌های متمایز از اقلیم‌های گوناگون لاجرم فهم‌های مختلفی نسبت به امر و را نیز ایجاب می‎کند و درنتیجه، را تغییر داده و معادله و موازنه‌ی قدرت را در سرتاسر جهان تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadi
| 📌 خلاقیّت جغرافیا ⭕️ محیط اجتماعی یا محیط طبیعی؛ کدامیک موثرتر است؟ پیوند و وابستگی میان «ویژگی‌های فرهنگی هر جامعه» با «مکانی که آثار و نمودهای انسانی در آن زمینه‌ای مساعد می‌یابد»، اساس را تشکیل می‌دهد. اگر را علم برخورد انسان با طبیعت بنامیم، می‌توانیم در سیر تکوینی آن، سه دوره‌ی معین و مجزا تشخیص دهیم: 1️⃣ دوره‌ای که موضوعات جغرافیایی در آن، جنبه‌ی توصیفی داشته است؛ 2️⃣ دوره‌ای که مطالعه و کشف نظام معین و وضع مورد توجه بوده است؛ 3️⃣ دوره‌ای که تغییر سیمای محیط و دگرگونی سیاره‌ی زمین از اختصاصات آن به‌شمار می‌رود. از که در این‌جا سخن رفت، می‌توان دو عنوان کاملا مشخص استنباط کرد: 🔸 یکی شامل: خانه، مدرسه، مسجد، کلیسا، زمین‌های ورزشی، جوامع شهری و روستایی است که همه‌ی سنت‌ها، رفتارها و عقاید شخصی افراد متاثر از آن است. 🔹دیگر، که نقش‌پذیری و شکل‌یابی جوامع انسانی از آن، بیش‌تر از محیط اجتماعی است. تاثیرات ، همان نقشی را در جوامع انسانی ایفا می‌کند که در خصیصه‌های فردی و شخصی پدید می‌آورد. ⏰ پی‌نوشت: به مجموعه‌ عواملى که از خارج، را دربر مى‌گيرد و در آن اثر مى‌کند، مى‌گويند. محيط، مجموعه‌ی شرايط و عواملى است که تاريخ، طبيعت، جامعه، روابط فردى و ويژگى‌هاى خانوادگى و ارثى را مى‌سازد و از درون و برون، فرد را در خود مى‌گيرد و مى‌پروراند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid
| 📌 آمریت محیطی ⭕️ دامنه‌ی تاثیرگذاری انواع محیط بر کیفیت حیات انسان 🔸 تمام شرايط و پديده‌هاى طبيعى که مستقل از هستند و بر کیفیت زندگى او تأثير مى‌گذارند، ناميده مى‌شوند. آب‌وهوا، نور، رطوبت، دما، اختلاف شب و روز، شرايط اقليمي، پستى‌وبلندى‌ها و جمعيت از جمله‌ی این عوامل‌اند. امروزه از: کم‌وکيف جاده‌ها، شهرها و روستاها، ساختمان‌ها و انرژى‌هاى مختلفی که انسان آن‌ها را در خدمت خود درآورده است نیز ذیل محیط طبیعی یاد می‌شود. 🔹 افراد و اجتماعات -خواه یا ناخواه- در محاصره و احاطه‌ی سنت‌هاى قومی، آداب و رسوم اجتماعى، سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی مختلف هستند. این عوامل را شکل مى‌دهند. محيط اجتماعى به‌نوبه‌ی خود شامل: محيط‌ خانوادگي، محیط اتفاقی، محیط انتخابى و محیط تحميلى می‌شود. 🔸 مثل محيط مدرسه، کار و سربازى است. وسايل انتقال افکار و رسانه‌هاى گروهى از نمونه‌های نوپدید محسوب می‌شوند. محيطى که در آن، آزادى به‌کلى از بين رفته يا به حداقل‌ها محدوده شده است، نام دارد. مثل بازداشتگاه، ندامتگاه، کانون‌هاى اصلاح و تربيت و ديگر سازمان‌هاى مشابه. 🔹 هرکدام از این محیط‌ها آمریت خودشان را دارند. از این مقوله می‌توان تحت‌عنوان یاد کرد. نیز از آن جمله است. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadi
| 📌 امر سیاسی: تنظیم‌گر آمریّت‌های محیطی ⭕️ دولت مدرن؛ ایجادگر انحصار جهتِ اِعمال و تعلیق اقتدار 🔸 آدمی وقتی چشم می‌گشاید، خود را در آغوش محیط‌های مختلفی می‌یابد که هرکدام‌شان آمریت خاصی دارند. محیط‌ها هستند و و انسان را به مبارزه می‌طلبند. 🔹حتی با فرض این‌که عرصه‌ی عمومی صرفاً با حضور انسان‌های فرهیخته شکل گرفته باشد، بازهم این احتمال قابل پی‌گیری نیست که صرفا با تکیه‌بر ، امید را داشته باشیم. زیرا: 1️⃣ در با انسان‌های گوناگونی طرف حسابیم که امیال و اهداف متنوعی دارند و از سطح فکر و اقدام متفاوتی برخوردارند؛ 2️⃣ با محیط‌های غیرانسانی هم‌چون مواجهیم که جبر سنگین و نسبتا پایدارشان را، فارغ از فهم و توافق انسانی، در بدو امر، بر شکل‌دادن به عرصه‌ی عمومی تحمیل می‌کنند. 🔸 آدمی در فضایی زاده می‌شود که هرکس ساز خودش را می‌نوازد. ازاین‌رو در فقدان محتمل نیست و باید برای آن چاره‌ای اندیشید. 🔹مهار ازیک‌سو، و فائق‌آمدن بر ازسوی‌دیگر، انسان را به‌تدریج به مکانیزمی سیاسی‌ای متوجه ساخت که ماحصل آن، شکل‌گیری state یا بوده است. 🔸 اگرچه اصل شکل‌گیری این ، کاملا معقول و برخاسته از نیازهای آدمی بوده است، اما این هم‌چنان قابل تغییر و تصرّف و ارتقاست. حتی این وجود دارد که بتوانیم به اَشکال تکامل‌یافته‌تری از مکانیزم‌های عرصه_عمومی و مهار بیاندیشیم. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid
📌 مهار آمریّت اقیانوس ⭕️ خیزش «بازی بزرگ» از خاکستر اسلام اموی آندلس 🔸، محل تولد قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی جدیدی در هزاره‌ی دوم میلادی بود. نقش ماما را به‌عهده داشتند. در سواحل منتها‌الیه جنوبی اروپا کناره گرفت و فرزند شومش را بر زمین نهاد. 🔹این مولد، ازیک‌سو از میراث تغذیه می‌کرد و ازسوی‌دیگر از بهره می‌برد. ماحصل این ارتزاق را می‌شد در فائق‌آمدن بر آمریت اقیانوس‌ها، برای نخستین‌بار در تاریخ بشر، مشاهده کرد. بدین‌ترتیب از خاکستر در ، جریان متولد شد و با تکیه‌بر ، با درنوردیدن ، راهی قطب تجاری و صنعتی جهان اسلام، یعنی گردید. 🔸نسل اول استعمار که از شبه جزیره‌ی ایبریا به راه افتاده بود، با پرچم و شناخته می‌شود. نیز با کسب استقلال از اسپانیا به این نسل پیوست. هوش اقتصادی هلندی‌ها با خلق ، گوی سبقت را از هم‌ترازان خود ربود. مقرر شد که ثروت گردهم‌آمده در بورس هلند، پشتیبان چپاول شود. حفاظت از استعماری که در هند و جزایر مالزی و اندونزی شکل گرفته بود، ایجاب می‌کرد که همسایگان هند نیز به‌نحوی‌ازانحاء مهار شوند. این تدبیر به شهرت پیدا کرد. 🔹این امر، سرنوشت را نیز به این بازی گره زد. ایران معاصر در بحبوحه‌ی تدابیر ژئوپلیتیکی استعمارگران برای حفاظت از مستعمرات‌شان در آسیا، چشم به جهان گشود و خود را در بطن پیدا کرد. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid
"فرجام فرزندان خمینی جز شهادت نیست" بدرود مردان مودب و مخلص و نستوه ایران عزیز. این واقعه را خدمت ناخدای کشتی انقلاب اسلامی و ملت بزرگوار کشورم تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و از خدای متعال عاجزانه مسالت می‌کنم که تفضلاً نوشیدن این شربت گوارا را ارزانی منتظرانش فرماید.
| خدایا! در کتاب کریمت فرمودی که آدمیان را با آنانی محشور خواهی کرد که در دنیا دوستشان داشتند. پروردگارا! ما به این وعده‌ی تو امید بسته‌ایم. تو بر دل‌ها آگاهی و نیک می‌دانی که ما این مرد را از صمیم جان‌مان دوست داشتیم. به او غبطه می‌خوردیم که از سربازان همان گهواره‌هایی بود که خمینی کبیر به آن‌ها استشهاد فرموده بود. از آنانی بود که برای نهضت الهی زاده شدند؛ برای راه او دویدند... برای او از جان مایه گذاشتند... سنگ دیپلماسیِ میدانی را با افتخار به سینه زدند... اینک که آغوش خود را به‌سوی جان بی‌قرار و پرکار و خسته‌ی ایشان گشوده‌ای، باز هم به او غبطه می‌خوریم. خدایا! این مسیر و این آغاز و پایان را از دوست‌داران ایشان نیز دریغ مفرما.
▪️إنَّ حُزْنَنَا عَلَيْهِ عَلَى قَدْرِ سُرُورِهِمْ بِهِ إِلاَّ أَنَّهُمْ نَقَصُوا بَغِيضاً وَ نَقَصْنَا حَبِيباً همانا اندوه ما بر شهادت او، به اندازۀ شادى دشمنان بر کشته شدن اوست، جز آن كه از آنان يك دشمن، و از ما يك دوست كم شد.
هدایت شده از خبر فوری سراسری
. ♨️ جلسه فرماندهان مقاومت در تهران 🔹فرماندهان مقاومت پس از حضور در مراسم تشییع پیکر شهید رئیسی، صبح امروز با حضور در یک جلسه مشترک، آخرین تحولات منطقه را مورد بررسی و بر ادامه جهاد تا تحقق پیروزی در غزه تاکید کردند. 🔹در این جلسه سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس، سردار سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران، نمایندگان گروه‌های مقاومت از جمله حماس، جهاد اسلامی، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، حزب‌الله، انصارالله و گروه‌های مقاومت عراق شرکت داشتند. 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نفیسه کوهنورد، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی: من از دیپلمات‌های غربی و منطقه‌ای می‌شنوم که می‌گویند آقای 🌹 امیرعبداللهیان 🌹 یک دیپلمات عملگرا و بسیار فعال بود.
📌 الهیات جغرافیا ⭕️ ، نخستین محیطی است که لاجرم، بشر در آغوش آن متولد می‌شود. حتی اگر نوع مواجهه با امکان و امتناع‌های برخاسته از جغرافیا برای زیستن در را _دست‌کم در بدو امر_ فاقد ارزش‌های ازپیش‌تعیین‌شده بدانیم، پس از در یک منطقه، به‌نحو گریزناپذیری «ارزش‌های اجتماعی» و «اشکال مختلف زندگی» متناسب با این امکان‌ها و امتناع‌ها، یکی پس از دیگری، سر برمی‌آورند. فرهنگ‌ها و آیین‌ها و ، در حلقه‌ی امن امکان پذیرفته‌اند و تداوم و بسط پیدا کرده‌اند. کوهستان‌ها، بیابان‌ها و دریاها از اولین دخیل در ایجاد امتناع برای انتشار اجتماعات اولیه‌ای بودند. آغوش جلگه‌ها و کنار چشمه‌ها و رودها، نخستین سکونت‌گاه‌های بشر نوپا محسوب می‌شد. اما ناگهان، ضرورت انتشار بر این جمعیت اولیه عارض شد. چه چیزی میان آن جدایی انداخت؟ چرا گروهی از مردمان غنوده در جلگه‌ها، رنج غلبه بر امتناع کوهستان و بیابان و دریا را بر خود گوارا کردند و با پشت سر نهادن آن‌ها، شیوه‌ی زندگی مطلوب‌شان را مهیا ساختند؟ پاسخ یک چیز بیش‌تر نیست: و . ازآن‌جایی‌که ارزش‌های الهیاتی عامل بسیار مهم و موثری در برای غلبه بر بوده است، می‌توان سر سخن در باب را باز کرد و در کنار از نیز بحث نمود. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadi
| 📌 تاریخ و سیاست و جغرافیا از می‌پرسد. البته پاسخ اینکه «چگونه می‌توان خوب زندگی کرد؟» به پاسخ «بشر تاکنون چگونه زندگی کرده است؟» گره خورده است. «چگونه بودن در اینک و این‌جا» با «چگونه بودیم در دیروز و دیگر جا» ارتباط دارد. آمیزش گذشته و حال و آینده، موجب امتزاج آفاق و و است؛ و و را نیز به هم می‌دوزد. این سه، در این آمیزش و امتزاج ضرورت می‌یابد تا با یک مشخص، و و دور یک میز بنشینند؛ زبان هم‌دیگر را بفهمند و به‌هم‌دیگر پاسخ دهند. هر ملتی که در یک جغرافیای مشترک، زمان مدیدی را در کنار هم زیسته؛ از تهدیدهای مشترک جان سالم به‌در برده و از منافع مشترک بهره‌مند شده باشد، در معرض این است. اگرچه و و ملی، خواه یا ناخواه، به‌تدریج به نصابی از تفاهم سوق پیدا می‌کند، اما باید پرسید: 1️⃣ چه مقدار از تعامل با و بر ایشان خودآگاه شده و مدوّن گردیده است؟ 2️⃣ این تفاهم و تعامل، با ظهور چه تغییراتی به هم می‌ریزد و بستن را برای آن ملت ضروری می‌کند؟ تغییر در تعادل ، به‌ویژه ظهور جدید، بزنگاهی است که می‌تواند هماهنگی روحی و ذهنی و کالبدی ملت را مختل کرده و نظم را نیازمند تنظیم مجدد نماید. ازاین‌رو میان ظهور جدید با آغاز در جهان رابطه وجود دارد. مطالعه این روابط به متکامل‌تری محتاج است. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid
| 📌 ⭕️ پهنه‌های جغرافیایی در 🔹آدمی، خانه‌به‌دوش جغرافیای است. برقراری نسبتی حقیقی میان «خصوصیت‌های فرهنگی یک جامعه» با همان « که هر ملتی برای و سکونت انتخاب کرده است»، بنیان را تشکیل می‌دهد. انفتاح و انسداد تمدنی نیز در یک نگاه دقیق، همواره با پیوند مستقیم داشته است. 🔸جابه‌جایی و در رخ داده است. این هجرت‌ها در نخستین دوره‌ی تمدنی بشر، به ارزش‌های الهیاتی تکیه داشته‌اند. آموزه‌های پیامبران و جامه‌ی تحقق پوشاندن به برپایه‌ی آن آموزه‌ها، نخستین محرک این هجرت‌ها بود. 🔹دل‌بستگان به آیین انبیاء دست به دامان شدند و ضمن بهره‌جستن از در آن‌سوی کوه‌ها، ماورای بحرها و حیرت بیابان‌ها، محیط نسبتا امنی را برای (آن‌گونه که باور داشتند)، انتخاب کردند. 🔸اگر جلگه اولین سکونت‌گاه باشد، گمان می‌رود و قلعه‌های طبیعی آن، یکی از گریزگاه‌های مساعدی است که را در دامان خود پناه داد و میزبان تنها ملتی شد که هیچ‌گاه در تاریخ نپرستیده‌اند. 🔹شکل‌گیری آیینی در که جوهره‌ی آموزه‌های در آن بازتاب روشنی دارد، این گمانه را تقویت می‌کند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🔹 علیه‌السلام متولد سرزمین (Ur)، اولین سکونت‌گاهی است که تمدن‌شناسان آن را الگوی تشکیل دانسته‌اند. این الگو در تمدن پدید آمد. آن حضرت در اثنای درگیری‌اش با ، به سمت و حرکت کرد؛ بعد از ماجرای افکنده‌شدن در آتش نیز راهی (Levant) و مشخصا گردید. 🔸غار مخپلا (Cave of the Patriarchs)، واقع در منطقه‌ای کوهستانی یا ، در کرانه‌ی باختری ، پیکر مطهر دومین الهی را در آغوش خود دارد. حضور و تاریخ‌ساز در منتهی‌الیه جنوبی کوهستان‌های ، به‌منظور پایه‌گذاری فرهنگی خاص در پهنه‌ی کرانه‌های ، از مهم‌ترین بزنگاه‌های مطالعات است. ایشان با فرهنگ مردمان یا تماس گرفتند. نیز که از اصلی‌ترین اقوام کوچ‌کرده به بودند، در متن بالیدند و راهی جزایر اژه شدند. 🔹جزایر ، که از کوهستان‌های آناتولی در منطقه‌ی دامن برچیده و هم‌چون خلوتگاه‌هایی طبیعی و محصور در دریا، در کرانه‌های سر برآورده‌اند، از دیگر پهنه‌ها و سکونت‌گاهی هستند که در آن زمان، بسیار گران و چه‌بسی غیرممکن بوده است. گمان می‌رود در این محیط ممتنع، فرهنگی به تأسی از آموزه‌های امکان تولد و رشد داشته است؛ فرهنگی که و از ماترک آن محسوب می‌شوند. طبیعتا در این فرهنگ تحریف‌هایی رخ داده است، شبیه تحریف دیگر ادیان ابراهیمی. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
فهرست مباحث مرتبط با _ اردیبهشت 1403 🔴 بازی بزرگ در مرزهای ایران تمدنی https://eitaa.com/doranejadid/594 🔴 فلسفه‌ی جغرافیا https://eitaa.com/doranejadid/595 🔴 موانع ملت‌ساز https://eitaa.com/doranejadid/598 🔴 هجرت قدرت در پهنه‌های جغرافیا https://eitaa.com/doranejadid/600 🔴 ترمینولوژی جغرافیای سیاسی https://eitaa.com/doranejadid/601 🔴 خلاقیت جغرافیا https://eitaa.com/doranejadid/602 🔴 آمریت محیطی https://eitaa.com/doranejadid/603 🔴 امر سیاسی: تنظیم‌گر آمریت محیطی https://eitaa.com/doranejadid/604 🔴 مهار آمریت اقیانوس https://eitaa.com/doranejadid/605 🔴 الهیات جغرافیا https://eitaa.com/doranejadid/620 🔴 تکانه‌های تعادل‌های جغرافیایی https://eitaa.com/doranejadid/624 🔴 جغرافیای بعثت https://eitaa.com/doranejadid/625 🔴 الخلیل؛ پهنه‌ی امن غربی https://eitaa.com/doranejadid/626 🔴 ایران؛ پهنه‌ی ایمن شرقی https://eitaa.com/doranejadid/632 🔴 جنگ‌های صلیبی https://eitaa.com/doranejadid/634 🔴 نبرد برای جغرافیای مقدس https://eitaa.com/doranejadid/640 🔴 هدف‌های صلیبیون https://eitaa.com/doranejadid/641 🔴 دولت تتونیک https://eitaa.com/doranejadid/642 🔴 شوالیه‌های تتونی https://eitaa.com/doranejadid/644 🔴 خاستگاه جغرافیایی تتون‌ها https://eitaa.com/doranejadid/645 🔴 جغرافیای جنگ دولت‌ساز https://eitaa.com/doranejadid/646 🔴 قلعه‌ی مالبورک https://eitaa.com/doranejadid/647 🔴 توسعه‌ی استحکامات نظامی https://eitaa.com/doranejadid/648 🔴 تجارت در دولت رهبانی https://eitaa.com/doranejadid/649 🔴 زوال نظم تتونیک https://eitaa.com/doranejadid/650 🔴 جغرافیای جنگ‌های مسلمین در اروپا https://eitaa.com/doranejadid/651
| 🔹اصطلاح «Perennial Philosophy» را برای نخستین‌بار، از اگوستینوس استویکوس (۱۵۴۰م) اقتباس کرد و برای نامیدن گونه‌ای از تفکر عقلانی به‌کار گرفت که در حاکم بود. معادل عربی آن، و در فارسی نیز ترجمه شده است. 🔸 منظور لایبنیتس و سنت‌گرایانی مثل نصر از این اصطلاح، اشاره به تفکری عقلانی است که پیش از فلسفه یونانی، در رایج بود. جاودان خرد، مابعدالطبیعه‌ای بود که وجودِ حقیقت الهی را برای خلق جمادات و نباتات و حیوانات ضروری می‌دانست. این حقیقت در نفس انسان نیز حاضر است و به او امکان و معنا می‌بخشد. اخلاق ایرانیان باستان از این حکمت تغذیه می‌کرد. بنابر این حکمت، غایت قصوای بشر چیزی نیست جز علم به مبدا کل موجودات؛ که هم در درونشان حضور دارد و هم از بیرون آن‌ها را احاطه کرده است. این حقیقت خاموش‌نشدنی شبیه آموزه‌ی حضرت علیه‌السلام است. 🔹بنابر برخی روایت‌های تاریخی شخصی به‌نام را به کرانه‌ی دریاچه‌ی فرستاد؛ آیین یا دین نیز بقایای آن آموزه‌هاست. همین آموزه‌ها در شرق توسعه یافتند و به شکل‌گیری آیین و منتهی گردیدند. علیه‌السلام در بیابان نیز منطبق با اصول است. 🔸 امروز از مناطقی که گرانی در روزگاران باستان، ایمنی مادی به آن‌ها می‌بخشید، ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی سربرآورده‌اند و قاطبه‌ی جمعیت زمین را ذیل فرهنگ خود دربر گرفته‌اند. 🌐 https://eitaa.com/doranejadid