eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
398 دنبال‌کننده
11هزار عکس
1.3هزار ویدیو
244 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر:@mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش اِدمُلّاوَند
📝 📜 📩: ✍تازه ازدواج کرده بودم. اهل نبودم و از آداب و سنن این منطقه چیزی نمی‌دانستم. روزی مادرشوهرم، صندوق قدیمی خود را باز کرد و گردنبندی بافته شده از نشانم داد؛ گردنبندی که سراسر هنر بود و زیبایی. پرسیدم که این گردنبند از کجا آمده و چه داستانی پشتش نهفته است؟ چون مطمئن بودم چیزی که مرا محو این گردنبند کرده بود زیبایی و بُعد هنری آن نبود، بلکه عشقی بود که در تک‌تک غنچه‌های میخک آن جای گرفته بود. 🌸مادر شوهرم گردنبند را در دست گرفت و طوری که انگار داشت نوازشش می‌کرد شروع کرد به تعریف کردن: {{" اون قَدیما، اَمه ، رَسم بَر این بیه که ریکامارون، وَقتی بَدینه که وِشون پِسِر زَنِ وَر بَیّه، شینه و جَم کِردِنه و اَتّا اَتّا تیم بافتِنه و اَتّا قَشِنگِ گِردِنی دِرِس کِردِنه و وَقتی بوردِبون مَردِمِ سِره قَیلون‌اوکَر دِنبال، اون گِردِنی ره اِشتِنه کیجای گِردِن و اون کیجا ره شه ریکای سه نِشون کِردِنه... مه شیمار هَم وَقتی دَیه ایمو مه پیِرِ سِره، این گردنی ره شه هِمرا بیارده و وقتی مه پیِر اَره ره هِدا، مه شیمار خِشالی هَکِرده و کَلّه‌وَنگ ره سَر هِدا و دَستِمِجی هَکِرده و بیمو مه دیما و این گردنی ره همون شو شه دَستِ جا مه گِردن بشته..."}} 📌آن‌قدر ماجرا برایم جالب بود که اجازه ندادم مادرشوهرم داستانش را ادامه دهد، پریدم میان صحبت‌های زیبایش و گفتم: " مامان جان، پس چرا شما تو شب خواستگاری برام یه چنین چیزی نیاوردین؟ " با حالتی محزون و صدایی که انگار پشتش دلی شکسته نشسته باشد گفت: " اَلان وَچون مَگه یاهان ره تحویل گیرنه؟ الان وِنه طِلا و جِواهِر پیش‌کَش هاکِنی..." ✨برخواستم و به او نزدیک‌تر شدم، دستانش را که هنوز در حال نوازش گردنبند بودند در دست گرفتم و گفتم: " کدوم طلا و جواهر می‌تونه جای این همه عشق رو بگیره..." هنوز جمله‌ام تمام نشده بود که... دست‌های مادرشوهرم همراه با گردنبند، دور گردنم حلقه شدند... 💞روحشان شاد 💝مادران آسمانی: مشهدی خانم بدر (مِلّا بَدِر) حاجیه خانم صغری (میرزا باجی) ✍ بنفشه حسینی ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ Mohsen Baker: ✍سلام عالییییییییییی روح آن عزیزان و جمیع رفتگان مشمول الطلف الهی. یادشان گرامی ..... و من چقدر قصه میخورم از انباشت داستانها، روایت ها، حکایت ها محلی و بومی سرزمینم که به خاک رفتند.... کاش بگویند و کاش بنویسند. ارادت https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3522 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از مهطن
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه۱۴۰۳۰۷۲۶۱۴۲۵ 🔴 🌍 📜 {{حکیم امامقلی خان ولد عباس خان بالضروره معاودت و مراجعت بجانب [بندپی] نمود. رخت عزا در این بلوک شایع گشت و به یک یوم پنجاه تن بخاک آرمیدند. تا اجساد آدمی به خشت و آهک سپردند. شونگ[شیون] و کِلش[سرفه] ...[ناخوانا] و ...[ناخوانا] سنه ۱۲۶۴ [قمری] مطلوب حکیم گشت و اهالی آنجا بدین به دفع مرض و رفع تعفّن اجماع کردند. مجاور تا ایضا نعش آدمی از سی تن گذشت. مقرب الخاقان مرزامحمدخان کرکبود ولد حاجی کامیار کرکبودی [از نیای تیره کامیابی باکر مقیم که مهاجر از روستای هستند. اینان به اصالت نیستند] از دراویش صاحب کتاب و نفس سلیم چون استماع این اوضاع نمود به قصد تعجیل در رفع وبا به رفت.}} 📄 🖊 ۱۴۰۳۰۷/۲۶ 📚منبع: کتاب خطی تاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی، ملانورعلی کرد بن ملامحمد، ۱۳۴۱ قمری https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3523 📙📘📓📗📒📕📔 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💝با آرزوی سلامتی و بهبودی هر چه سریعتر دکتر 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩 ✍سلام خدا اجرتون بده پسرم ۹ سالشه میپرسه سید یعنی چی؟ به کیا میگن؟ نمیدونم چجوری بهش جواب بدم براش جا بیافته ممنون از شما ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ سلام. وقت بخیر. در کتاب مطالعات اجتماعی دانش اموزان با مفهوم درخت خانوادگی (شبیه ) آشنا می شوند. شما می توانید این چنین توضیح دهید که کسانی که سید هستند اگر درخت خانوادگی آنها را با شاخه های بیشتری بکشیم، پیامبر و امامان در درخت خانوادگی جزو پدران پدران... آنها قرار می گیرند. 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 🗓متولد |مدفون دکن هندوستان ✍از بزرگترین دانشمندان زبان فارسی و جهان اسلام در روزگار و پهلوی بود که هنوز به درستی شناخته نشده است. 📌ایشان سراینده، ، پژوهنده و سرپرست صفاخانه (اداره دعوت اسلامی) در اصفهان بود و با مبلغان مسیحی مناظره میکرد. همچنین سرپرست نخستین مجله دینی ایران به نام «الاسلام» بود. 📌وی در هندوستان پس از آشنایی با زبان انگلیسی و فرهنگ‌های این زبان و زبان‌های باستانی (پهلوی، اوستایی، سنسکریت، عبری، گجراتی و ) به خوبی پی برده بود که در زبان فارسی فرهنگ جامعی مانند آنچه برای زبان‌های اروپایی نوشته شد، نیست و بر آن شد که این نقص را رفع کند و برای همین فرهنگ نظام را نوشت که پنج جلد است. 👈تخلص ایشان «داعی» بود و لقبشان «». 📚 های داعی: ۱.اقبال و شعر فارسی (حیدرآباد، ۱۳۰۵ ش) ۲.ترجمه‌ تاریخ نادرشاه و ستاره اثر مارتیمو دیوراند خاورشناس انگلیسی (حیدرآباد، ۱۲۹۱ ش) ۳.خط آسان برای تعلیم عمومی؛ خط داعی (حیدرآباد، ۱۳۱۷ ش) ۴.خط لاتین برای فارسی (حیدرآباد، ۱۳۰۷ ش) ۵.سه مسمط (تهران، ۱۳۲۲ ش) ۶.شعر و شاعری عرفی (حیدرآباد، ۱۲۹۴ ش) ۷.شعر و شاعری عصر جدید ایران (حیدرآباد، ۱۳۰۵ ش) ۸.فارسی جدید (حیدرآباد، ۱۲۹۰ ش) ۹.فرهنگ نظام به نام نظام دکن در پنج جلد (حیدرآباد، ۱۳۰۶ ش) ۱۰‌.سه مسمط (تهران، ۱۳۲۲) ۱۱.شریعت زردشت و اوستا 👈 معرفی https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3524 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟ 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌸 📜 ✍سید محمدعلی داعی‌الاسلام [بن سید فضل الله] در سال ۱۲۵۴ ش در روستای از توابع لاریجان چشم به جهان گشود و به سال ۱۳۳۰ ش در هندوستان بدرود حیات گفت. 📌این چهره ی شاخص در پنج سالگی در آمل به مکتب رفت و به فراگیری قرآن کریم و خوشنویسی پرداخت و نصاب الصبیان را در همان مکتب فراگرفت. سپس به تحصیل صرف و نحو عربی، فقه، اصول و حکمت روی آورد. 📌پس از آن در مدرسه سپهسالار ، ریاضی و ادبیات فارسی خواند. سپس در سال ۱۳۱۶ ق به اصفهان رفت و در خدمت استادانی چون ملا محمد کاشانی و جهانگیر خان قشقایی به تکمیل تحصیلات خود پرداخت و در محافل ادبی رکن الملک شیرازی شرکت می‌کرد. 📌در سال ۱۲۷۸ هجری شمسی، «ویلیام کلر تیزدال»، معاون کلیسای انگلستان، کتابی ضد اسلامی در چاپ کرد. علمای بزرگ شیعه نیز مرکز «صفاخانه» اصفهان را برای دفاع از اسلام تأسیس کردند تا به شبهات تیزدال انگلیسی، جواب‌های مستدل داده شود. سید محمدعلی، و ادیان در سال ۱۲۸۱ه .ش، مناظرات حضوری با تیزدال داشت که در قالب یک مجله ماهیانه با عنوان «الاسلام» منتشر و به سراسر ایران ارسال می‌شد. پس از نشر مجله و مباحثه جدی و پیگیری سید محمدعلی و تأثیر مطلوب آن بر مردم، «رکن‌الملک» به واسطه «ظل‌السلطان»، حاکم اصفهان، از «» یک جبه ترمه و لقب «» برای سید محمدعلی درخواست نمود و او به این نام ملقب شد. 📌او در سال ۱۲۸۳ش به سفر حج رفت و در راه برگشت از مکه از طریق مصر به سفر کرد. وی به دعوت ایرانیان مقیم «بمبئی» که از مباحثاتش با مسیحیان آگاه شده بودند، دو سال در آنجا ماند و به مناظره با میسیونرهای مسیحی ادامه داد. در همین زمان، زبان «اردو» را فرا گرفت و با کمک و راهنمایی «آقا میرزا محمد امین‌التجاره» که مایل به تأسیس انجمن «دعوه‌الاسلام» و برای مقابله با تبلیغات ضد اسلامی میسیونرهای مسیحی بود، جلسه‌ای با حضور مسلمانان علاقه‌مند تشکیل داد. پنج نفر از بزرگان حاضر در آن جلسه، عضویت در انجمن را پذیرفتند و این شورای پنج نفره مسئولیت اداره «دعوه‌الاسلام» و گردآوری کمک‌های مردم را بر عهده گرفت. 📌همچنین مجله «دعوه‌الاسلام» به مدیریت داعی‌الاسلام به شیوه مجله الاسلام اصفهان چاپ شد که اغلب مندرجات آن، مباحثات داعی‌الاسلام با دیگران در دفتر مجله بود. 📜 اولین شماره مجله دعوه‌الاسلام به دو زبان فارسی و اردو منتشر شد و از همان ابتدا توجه مسلمانان هند و سایر ممالک اسلامی را جلب کرد و حکمی از جانب مراجع بزرگ شیعه در عراق و «آخوند خراسانی»، مبنی بر تشویق مسلمانان به کمک کردن به مجله و نیز تشکر از داعی‌الاسلام صادر شد و وی شهرتی بسزا یافت. 🟡داعی‌الاسلام در هندوستان متوجه تغییر تاکتیک مسیحیت تبشیری شد و مطابق با تبشیر مسیحیت، روش دفاع از اسلام را تغییر داد. به‌همین خاطر می‌توان وی را «پدر تبلیغ نوین اسلامی» نامید. 📌سیدمحمد سپس برای همیشه به حیدرآباد دکن کوچ کرد و استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه عثمانیه این شهر شد. 📌داعی‌الاسلام در این ایام به فراگیری زبان‌های پهلوی، اوستایی، گجراتی، بهاشا و سنسکریت سرگرم شد، چندان که در رشتهٔ زبان‌شناسی شرق دانش گسترده به دست آورد. 📌داعی‌الاسلام که سال‌ها سمت استادی دانشگاه عثمانیه را به عهده داشت، در سایه ی حمایت مالی و معنوی حکومت نظام حیدرآباد، اثر مهم فرهنگ نظام را به دوستداران زبان و ادبیات فارسی عرضه کرد. پس از آن به درخواست دولت دکن به بررسی ریشهٔ لغات پرداخت و واژه‌نامه‌ای فارسی به فارسی در پنج جلد به نام فرهنگ نظام در هند تألیف کرد و در سال ۱۳۰۵ ش آن را در هند چاپ و منتشر کرد. 📌مرحوم محمدعلى دریافت که ایرانیان مقیم هند به فرهنگ جامعی با زبان فارسی نیاز دارند و برای برآوردن این نیاز تلاش کرد، به دستوره «عثمان علیشاه» پادشاه مسلمان «دکن» -که به زبان فارسی هم علاقه‌مند بود- اداره فرهنگ نظام، به ریاست داعی‌الاسلام تأسیس شد. در سال ۱۳۰۸ ه ش که وی به تهران آمد، جلد اول فرهنگ نظام را با خود به‌همراه آورد. 📌او گاهی نیز شعر می‌سرود و در شعر از سبک هندی پیروی می‌کرد. 📌سید محمد داعی الاسلام در ایام جنگ جهانی دوم براى مدتى اندك به بازگشت و مجددا به هندوستان مراجعت كرد و در همان جا وفات یافت. 📚منابع: ۱.صدر هاشمی، محمد، تاریخ جراید و مجلات ایران، انتشارات کمال، ج۱، ص۲۴۱. ۲.نیکوهمت، احمد، بررسی تحلیلی زندگی، آثار و افکار داعی‌الاسلام، ص ۴۳۸ ۳.صدر هاشمی، محمد، تاریخ جراید و مجلات ایران، انتشارات کمال، ج۲، ص۲۹۱ ۴.همان، ۲۹۱ ۵.دستگردی، وحید، «داعی‌الاسلام»، صص۳۹۹- ۴۰۰ 🖊بازبینی ۱۴۰۳/۰۷/۲۷ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3528 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ ​