﷽ن و القلم و ما یسطرون
┅═✧#ضربالمثل✧═┅
📘#جور_کسی_را_کشیدن📕
ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
📒#راز_مثل_ها
📘معنی و کاربرد:
١_ در فرهنگ عامه به افراد باهوش و زیرک و مرد رند “هفت خط” گفته شده است.
٢_ اما مفهوم کنایی آن یعنی مشکل کسی را به دوش کشیدن است.
📕ریشه و حکایت ضرب المثل:
●●این ضرب المثل به آیین شرابخواری در حضور پادشاه در دوران #ساسانیان، برمیگردد.
در آن زمان پیمانههای ظریف و زیبایی از شاخ گاو یا بزکوهی درست میکردند که چون پایه نداشته است کسی نمیتوانسته آن را روی زمین یا میز بگذارد و از نوشیدن شرابِ ریخته شده در پیمانهاش طفره برود.
.....ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.....
🍷جامهای شراب در قدیم دارای هفت خط بودند و هر کس بنا بر ظرفیتش تا یک خط خاص میتوانست شراب بنوشد.
این خط ها عبارت بودند از:
۱- فرودینه: کمترین میزان شراب در جام
۲– کاسه گر
۳- اشک
۴- ازرق: (خط شب، خط سیاه یا خط سبز) این خط کاملاً در وسط پیمانه بوده و خط اعتدال در شرابخواری محسوب میگردیده است.
۵- بصره
۶- بغداد
۷- جور: لب پیمانه بوده و جام بیش از آن جا نداشته؛ به عبارت دیگر جام لبریز از شراب میبوده است.
.....ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.....
●●هرکس شراب خوار قهاری بود و میتوانست تا خط هفتم شراب بخورد به هفت خط معروف میشد.
بعضی مواقع شخصی برای خودنمایی تقاضای پر کردن جام تا خط هفتم میکرد ولی میتوانست همه شراب را بنوشد.
●●در اینجا دوستانش برای حفظ آبروی او تا خط جور، شراب او را سر میکشیدند و اصطلاح جور کسی را کشیدن از اینجا ضرب المثل شده است.
.....ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.....
🍷ا#نواع_شراب:
۱- شراب حدیثی ۲- شراب کهنه ۳- شراب مثلث ۴- شراب جبوشی ۵- شراب ریحانی ۶- شراب طهور ۷- شراب سوسنی ۸- شراب شیرازی ۹- شراب صبح ۱۰- شراب قدیم ۱۱- شراب عسلی ۱۲- شراب طرایی ۱۳- شراب مدوق ۱۴- شراب معسل ۱۵- شراب ماضی ۱۶- شراب قبض ۱۷- شراب چکیده ۱۸- شراب پشتی ۱۹- شراب شکر ۲۰- شراب قندی ۲۱- شراب کهربا ۲۲- شراب موصل ۲۳- شراب حرام ۲۴- شراب صوفیان ۲۵- شراب ساکنان ۲۶- شراب اطباء
ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
🔎همه ما میدانیم که احادیث و آیات اسلامی "خوردن شراب" را حرام و جزو بدترین اعمال می دانند.
🟡در اسلام شخص شراب خوار به عنوان #عروس_شیطان نامیده شده است. #حضرت_محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره می فرمایند:
مَنْ بَاتَ سَکْرَانَ بَاتَعَرُوساً لِلشَّیَاطِین ![ جامع الأخبار(للشعیری) ؛ ص ۱۴۹] «کسی که شب را به پایان برد ، در حالی که مست شراب باشد، صبح را به صبح رسانیده درحالی که #عروس_شیطان بوده است».
📗در #قرآن کریم آیه ی ۹۰ سوره مائده آمده است:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَآمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُلَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛
ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت پرستی و تیرهای گروبندی،پلید و از عمل شیطان اند پس، از آن ها دوری کنید تا رستگار شوید.»
✍همگام با این آیه، روایات معصومین علیهم السلام نیز بر شدت زشتی آن اشاره داشته و آن را «#ام_الخباثت» (مستدرک الوسایل، ج ۱، ص . ۱۳۹ ) (ریشه و مادر زشتی ها) دانسته و دائم الخمر را هم ردیف #بت_پرست (بحارالانوار، ج ۶۵، ص .۱۶۴) معرفی می کنند.
📜سوید بن طارق از #پیامبر صلی الله علیه و آله دربارۀ شراب سئوال کرد؛ حضرت او را نهی کرد. او گفت: آن را برای دواء میسازم، پیامبر(ص) فرمود: #شراب_درد_است_نه_دواء؛ اِنَّها داءٌ وَ لَیسَتْ بِدَواءٍ.
(النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ج ۲، ص ۱۴۲)
✨#امام_علی علیه السلام:
«لَوْ وَقَعَتْ قَطْرَةٌ فِی بِئْر فَبُنِیتْ مَکانَهَا مَنَارَةٌ لَمْ أُؤَذِّنْ عَلَیهَا و لَوْ وَقَعَتْ فی نَهر ثمّ جَفَت و نَبت فیه الکَلأ لم أرعه»؛
اگر قطرهای از #شراب در چاهی بیفتد و بر آن مکان منارهای بلند بنا شود، بر آن مناره #اذان نمیگویم، و اگر قطرهای از شراب در #رودخانهای بیفتد سپس آب آن خشک شود، و از زمین او سبزهزاری بروید، هیچ حیوانى را از آن سبزهها نمیچرانم».
(منبع: سید ابن طاووس، على بن موسى، سعد السعود للنفوس منضود، ص ۱۲۸، دار الذخائر، قم، چاپ اول، بیتا؛ زمخشرى، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج ۱، ص ۲۶۰، دار الکتاب العربی، بیروت، چاپ سوم، ۱۴۰۷ ق؛ سیوری حلّى، مقداد بن عبد اللّٰه، کنز العرفان فی فقه القرآن، تحقیق، قاضی، سید محمد، ج ۲، ص ۳۰۵، مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامی، چاپ اول، ۱۴۱۹ ق.)
🖊گردآورنده:
#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۷/۲۱
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3498
𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐
💠 نمایی زیبا از طبیعت #آبشار_یخار در ارتفاعات #بندپی شرقی بابل
📸عکاس و خبرنگار:
فرزاد امانی صلحدار
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
🥔
✍بر طبق فرهنگ عامه مردمان #اسکاندیناوی، دانههای بلوط خوش شانسی میآورند.
📌کاهنان معبد نیز در گذشته به چنین چیزی معتقد بودند.
📌باور عامه این است که داشتن تعدادی بلوط در جیب، شما را از سردرد و بیماریهای مختلف مصون نگه میدارد.
🌍اِسکاندیناوی (به دانمارکی: Skandinavien) منطقهای جغرافیایی با جزئیات خاص تاریخی و فرهنگی در شمال اروپا است.
اسکاندیناوی در معنای محدود آن دربرگیرندهٔ سه کشور سوئد، نروژ و دانمارک (شبهجزیره اسکاندیناوی) است و در معنای گسترش یافته آن فنلاند، ایسلند، جزایر فارو و جزایر الند را نیز شامل میشود.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2214
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
💥#جشن_مهرگان در مهر روز آغاز میشود و شش روز به درازا میانجامد
۱۶ مهرماه؛ مهر روز - آغاز جشن مهرگان به مدت شش روز
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3500
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚#فرهنگ_عامه
۱۶ مهر #جشن_مهرگان
🌸#مهرگان، در طول تاریخ دومین جشن بزرگ ایرانیان پس از نوروز بوده است. برای برگزاری جشن مهرگان، ریشههای طبیعی، تاریخی، استورهشناسی، اخترشناختی و آیینی بر شمردهاند.
📜#فردوسی نیز در #شاهنامه آنجا که درباره فریدون و پیروزی کاوه آهنگر بر ضحاک "بیوراسب" سخن میگوید به برگزاری جشن مهرگان در «سَرِ مهرماه» اشاره میکند.
📌با گسترش آیین مهر در ایران و زیر تاثیر باورهای مهری، تا پایان دوره #هخامنشی و شاید تا اواخر دوره #اشکانی، جشن ویژه #مهر یا #میترا "میتراکانا" در آغاز مهرماه برگزار میشده است.
📌چنانکه نوروز در نخستین روز از بهار، برابر با نقطه اعتدال بهاری برگزار میشود، جشن مهرگان "#میتراکانا" نیز در اعتدال دوم یا اعتدال پاییزی برگزار میشده است؛ بهسخن دیگر درسال خورشیدی طبیعی، پس از فصل بهار و تابستان که هر یک دارای سه ماه ۳۱ روزه هستند، بهنقطه اعتدال پاییزی "مدت روز و شب برابر است" میرسیم که بر این بنیان اخترشناختی روز برگزاری جشن مهرگان، یکم مهرماه بوده است.
📌اما از دوران #ساسانی جشن مهرگان در مهر روز از مهرماه "شانزدهم مهرماه" برگزار میشود، چون در گاهشماری ایرانی، شانزدهمین روز هرماه و هفتمین ماه هرسال «مهر» نام دارد، از این روی به فرخندگی این همنامی روز مهر از ماه مهر یا شانزدهم مهرماه جشن مهرگان برگزار میشود. این جشن از روز شانزدهم مهر آغاز میشود و شش روز بهطول میانجامد و در روز ۲۱ مهر بهپایان میرسد. در گذشته نخستین روز این جشن را مهرگان همگان "#عامه" و آخرین روز این جشن را مهرگان ویژگان "#خاصه" مینامیدند.
📌مهر یا میترا، ستاره و ایزد روشنایی، پیمانداری، دوستی و مهرورزی است. در باور، فرهنگ و ادب ایرانی پرتوهای زندگیبخش بزرگترین سرچشمه نور مادی "#خورشید" را نیز "مهر" مینامند.
👈نیاکان ما با ژرفنگری در شناخت درونی بزرگترین سرچشمه نور مینوی "#خداوند" فروزههای پاک و جاودانش همچون «مهر مینوی» را نیز ستودند و کوشیدند تا برترین صفاتی را که برای او متصور بودند همچون مهرورزی و پیمانداری و میانه روی و دادگستری را در نهاد خود نیز پرورش دهند.
📌مهرگان «روز مهر ایرانی» و «جشن مهرورزان» است. مهر همواره بر پیمان و پیمانداری استوار است. مهر در اوستاینو ایزد فروغ و روشنایی و پیمانشناسی است.
بهگزارش بندهش، مشی و مشیانه "مهری و مهریانه" یا نخستن مرد و زن نیز در باورهای ایرانی در مهرماه و مهر روز "هنگام جشن مهرگان" از تخمه کیومرث از زمین بروییدند و بههم پیچیدند، و در آغاز گیاهپیکر بودند و سپس مردمپیکر شدند.
سراینگان پارسیگو به ارتباط جشن مهرگان و مهرورزی اشاره کردهاند:
👈 مسعود سعدسلمان:
روز مهر و ماه مهر و جشن فرخ مهرگان/مهر بفزای ای نگار مهرجوی مهربان
👈 ادیب ترمذی:
تویی که مهر تو در مهرگان بهار من است/که چهره تو گلستان و لالهزار من است
👈خيام نيشابوري در این درباره در نوروزنامه نوشته: «مهرماه، اين ماه را از آن مهرماه گويند که مهرباني بود مردمان را بر يکديگر، از هرچه رسيده باشد از غله و ميوه نصيب باشد بدهند، و بخورند بههم...»
📌برگزاری مهرگان در نخستین ماه پاییز و همزمان با پایان فصل کشت و برداشت محصولات کشاورزی از دیرباز در جامعه ایرانی استوار بر کشاورزی، رنگ و بویی ویژه داشته است.
بر این پایه، گستردن خوان مهرگانی با پارچهای ارغوانی و نهادن کتاب، آب و بویهای خوش همچون گلاب در گلابدان و اسپند و عود و صندل، گلهای همیشهبشکفته یا سرخ رنگ با شاخههای همیشه سبز گیاه مورد، هفت دانه مورد، نیلوفر، آيینه، آويشن و میوههایی همچون، انار سرخ، سیب سرخ، بهی "به" انجیر، سنجد، انگورسفید، خرما، خرمالو و دانههایی همچون گردو، بادام، پسته، فندق، تخمه و نخودچی کشمش در کنار نانهای سنتی و شیر و شربت و شکر و شیرینی و هفت دانه خوراکی مانند گندم، جو، برنج، نخود، عدس، ماش و لوبیا در کنار آتش فروزان در آتشدان یا شمع و سپس دستافشانی، پایکوبی و سرنا و دفنوازی و شادمانی همگانی، از سنتهای زیبای جشن مهرگان و سپاس و ستایش دادههای اهورایی است.
📌مهرگان، یادروز داریوش بزرگ هخامنشی نیز هست. پیرو گزارشهای تاریخی، داریوش بزرگ در روز دهم از ماه هفتم گاهشماری پارسی، گئومات مغ را کنار زد و سپس در روز شانزدهم از ماه هفتم گاهشماری یادشده برابر با روز جشن مهرگان به شاهنشاهی ایران رسید. بر این پایه، روز ۱۶ مهرماه هرسال همزمان با جشن مهرگان از سوی دوستداران فرهنگ ایران بهنام روز نکوداشت داریوش بزرگ هخامنشی گرامی داشته میشود.
🖊#شاهین_سپنتا
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3500
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
16.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚#فرهنگ_عامه
✍علل اصلی #ریختن_آب_روی_قبر در فرهنگ عامه و روایات عبارت است از :
۱- قبر تمیز شود و نوشته های روی قبر قابل خواندن شوند.
۲- #امام_صادق (ع) فرمود: تا مادامی که خاک قبر تازه و مرطوب است عذاب از صاحب قبر برداشته می شود.
۳- برخی سنگ قبر را با آب و گلاب می شویند و علت آن خوشبو شدن قبر است.
۴- احترام به میت را با ریختن آب نشان می دهند.
📌شرایط ریختن آب روی قبر بعد از دفن میت:
یکی از مستحبات پس از دفن میت، آب ریختن روی قبر است؛ بدین ترتیب که رو به قبله بایستید و از طرف سر میت دور تا دور قبر را آب بریزید و بقیه آب را در وسط قبر بریزید.
📜در روایات برای این کار علت خاصی ذکر نشده است، اما شاید حداقل علّت آن این باشد که خاک قبر در اثر پاشیدن آب سفت و محکم شود تا بدن میّت از دستبرد حیوانات مانند گورکن مصون بماند.
📄آداب زیارت اهل قبور:
- زائر باید پاک باشد.
- هنگام زیارت رو به روى میت باشد.
- هرچه مى تواند #قرآن بخواند و مستحب است خواندن سوره های #یاسین و #حمد و #توحید.
- هنگام دعا کردن و قرائت قرآن برای میت رو به قبله باشید.
- آب پاک روى قبر بپاشد.
- براى اموات #صدقه بدهد.
- قبرها را لگدمال نکنید.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3501
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚#فرهنگ_عامه
🎼ترانه های محلّی خاتم (هرات)، از دیرباز به عنوان قلب تپنده فرهنگ عامه مردم این ناحیه، نقش روح بخش خود را به خوبی به منصه ظهور رسانده است.
این گنجینه ارزشمند که نشان اندیشه و احساسات مردم این سامان از روزگاران گذشته است، امروز به بخش جداناپذیر فرهنگ مردم تبدیل شده است.
🎙خواندن با صدای دلنشین، زیبا و آهنگین ترانه های محلّی در مراسم عروسی، درو، چرای گوسفندان، کار، ناز و نوازش فرزندان و همچنین جلوه گری عشق و دلدادگی زنان و مردان عاشق پیشه روستایی این خطّه، در قالب ترانه های محلّی، نشان از شکوه و عظمت #فرهنگ و #تمدّن مردمی دارد که دلبستگی شان به فرهنگِ عمیق و ریشه دار خویش، همواره زبانزد خاص و عام بوده است.
📌گفتنی است که این میراث ثمین، با گذشت زمان به فراموشی سپرده نشده، بلکه از نسلی به نسل دیگر، سینه به سینه منتقل شده است که راز این امر را باید در احساسات پاک و اندیشه های صادقانه راویان آن جستجو کرد.
🖊#اکبر_رنجبر
🌍شهرستان #خاتم یکی از شهرستانهای استان #یزد ایران است. مرکز این شهرستان، شهر هرات است.
دشت هرات و شهرستان خاتم در پایین دست حوضه آبریز رودخانه اعظم است که از کوه های روشن و اسمالزاری در شمال دریاچه بختگان و طشک استان فارس سرچشمه می گیرد.
📌این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و چاهک میباشد. شهرستان خاتم در پی تفکیک مناطق هرات و مروست و هرابرجان از شهرستان شهربابک و منطقه چاهک از بخش مشکان شهرستان نی ریز و مناطق کرخنگان و چنار ناز از شهرستان بوانات تشکیل شدهاست.
📜نام تاریخی این شهرستان «هرات و مروست» است.
پیش از تبدیل شدن به شهرستان، دهستانی از توابع شهرستان شهر بابک استان #کرمان بود که در سال ۱۳۵۹ از شهرستان شهر #بابک جدا شد و به شهرستان #مهریز در استان یزد پیوست.
پس از آن در سال ۱۳۶۸ دهستان هرات و مروست تشکیل و شهر هرات به عنوان مرکز آن انتخاب شد و این دهستان در سال ۱۳۸۱ با تصویب هیئت وزیران به شهرستان ارتقا و به پاس خدمات آیتالله خاتمی، امام جمعۀ فقید یزد و پدر سید محمد خاتمی، در جریان سیل سال ۱۳۶۵ هرات، این شهرستان #خاتم نام گرفت.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3502
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
8⃣
🔎جهت دسترسی به مطالب دلخواه تان در این فهرست جستجو کنید:
👇👇
📚دانش پژوهی:
■#فرهنگ_عامه
■#فرهنگ_رسوم
■#فرهنگ
■#آیین
■#آداب
■#سنتها
■#تاریخ
■#تمدن
■#دانش_پژوه
■#مازندران_شناسی
■#قباله
■#پژوهش_ادملاوند
■#حقوقی
■#قرارگاه_فرهنگی_میر_مریم
■#اسنادآستان_قدس_رضوی
■#اسناد
■#سند
■#سندخوانی
■#خوانش_سند
■#بازخوانی_سند
■#تبارشناسی
■#نسب_شناسی
■#بازدید
■#تحقیق
■#گواهی
■#آمار
■#پرسش_و_پاسخ
■#جهاد_تبیین
■#ضرب_المثل
■#آییننوروزخوانی
■#آیین_عزاداری
■#کتیبه
■#سنگ_نوشته
■#مجله
■#نشریه
■#مقاله
■#سجلّلات
■#توافقنامه
■#مبایعه_نامه
■#قولنانه
■#تقسیم_نامه
■#اعتبارنامه
■#شاهنامه
■#تقدیرنامه
■#کارنامه
■#نامه
■#عهدنامه
■#صلحنامه
■#اجازه_نامه
■#سالنامه
■#روزنامه
■#گواهینامه
■#شکایت_نامه
■#نسب_نامه
■#وصیت_نامه
■#زندگی_نامه
■#شجره_نامه
■#تبارنامه
■#دانشنامه
■#عقدنامه
■#وقفنامه
■#استشهادیه
■#اظهارنامه
■#سفرنامه
■#پرسشنامه
■#آییننامه
■#صورتجلسه
■#دلگویه
■#مهرشناسی
■#پیام
■#میخی
■#تقدیر
■#تقریظ
■#بازنگری
■#پژوهش
■#پژوهشگر
■#نویسنده
■#مولف
■#نامه
■#مکاتبات
■#حکایت
■#روایت
■#رای
■#دادخواست
■#لایحه
■#اطلاعیه
■#آئین
■#گردآورنده
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─