پژوهش اِدمُلّاوَند
📝#فرهنگ_عامه
📜#آیین #سنتها
📩#سیده_بنفشه_حسینی:
✍تازه ازدواج کرده بودم.
اهل #بندپی نبودم و از آداب و سنن این منطقه چیزی نمیدانستم.
روزی مادرشوهرم، صندوق قدیمی خود را باز کرد و گردنبندی بافته شده از #میخک نشانم داد؛ گردنبندی که سراسر هنر بود و زیبایی.
پرسیدم که این گردنبند از کجا آمده و چه داستانی پشتش نهفته است؟
چون مطمئن بودم چیزی که مرا محو این گردنبند کرده بود زیبایی و بُعد هنری آن نبود، بلکه عشقی بود که در تکتک غنچههای میخک آن جای گرفته بود.
🌸مادر شوهرم گردنبند را در دست گرفت و طوری که انگار داشت نوازشش میکرد شروع کرد به تعریف کردن:
{{" اون قَدیما، اَمه #اِدمِلا، رَسم بَر این بیه که ریکامارون، وَقتی بَدینه که وِشون پِسِر زَنِ وَر بَیّه، شینه #جنگِل و #قَلفِر جَم کِردِنه و اَتّا اَتّا تیم بافتِنه و اَتّا قَشِنگِ گِردِنی دِرِس کِردِنه و وَقتی بوردِبون مَردِمِ سِره قَیلوناوکَر دِنبال، اون گِردِنی ره اِشتِنه کیجای گِردِن و اون کیجا ره شه ریکای سه نِشون کِردِنه...
مه شیمار هَم وَقتی دَیه ایمو مه پیِرِ سِره، این گردنی ره شه هِمرا بیارده و وقتی مه پیِر اَره ره هِدا، مه شیمار خِشالی هَکِرده و کَلّهوَنگ ره سَر هِدا و دَستِمِجی هَکِرده و بیمو مه دیما و این گردنی ره همون شو شه دَستِ جا مه گِردن بشته..."}}
📌آنقدر ماجرا برایم جالب بود که اجازه ندادم مادرشوهرم داستانش را ادامه دهد، پریدم میان صحبتهای زیبایش و گفتم: " مامان جان، پس چرا شما تو شب خواستگاری برام یه چنین چیزی نیاوردین؟ "
با حالتی محزون و صدایی که انگار پشتش دلی شکسته نشسته باشد گفت: " اَلان وَچون مَگه یاهان ره تحویل گیرنه؟ الان وِنه طِلا و جِواهِر پیشکَش هاکِنی..."
✨برخواستم و به او نزدیکتر شدم، دستانش را که هنوز در حال نوازش گردنبند بودند در دست گرفتم و گفتم: " کدوم طلا و جواهر میتونه جای این همه عشق رو بگیره..."
هنوز جملهام تمام نشده بود که... دستهای مادرشوهرم همراه با گردنبند، دور گردنم حلقه شدند...
💞روحشان شاد
💝مادران آسمانی:
مشهدی خانم بدر #علیجانزاده_باکر (مِلّا بَدِر)
حاجیه خانم صغری #تیرناز_باکر (میرزا باجی)
✍ بنفشه حسینی
#کرازمین_روستای_ییلاقی_جماعت_باکر_مقیم_بندپی
#ادملا_بندپی_شرقی
۱۴۰۳/۰۷/۲۶
Mohsen Baker:
✍سلام
عالییییییییییی
روح آن عزیزان و جمیع رفتگان مشمول الطلف الهی.
یادشان گرامی
..... و من چقدر قصه میخورم از انباشت داستانها، روایت ها، حکایت ها محلی و بومی سرزمینم که به خاک رفتند....
کاش بگویند و کاش بنویسند.
ارادت
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3522
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از مهطن
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه۱۴۰۳۰۷۲۶۱۴۲۵
🔴#شیوع_طاعون_و_وبا
🌍#بندپی
📜#روخوانی_سند
{{حکیم امامقلی خان ولد عباس خان #بارفروش بالضروره معاودت و مراجعت بجانب #بن_پی [بندپی] نمود.
رخت عزا در این بلوک شایع گشت و به یک یوم پنجاه تن بخاک آرمیدند. #اودنگه_کیله تا #پیته_سنگه_رو اجساد آدمی به خشت و آهک سپردند. شونگ[شیون] و کِلش[سرفه] ...[ناخوانا] #طاعون و #وبا ...[ناخوانا] سنه ۱۲۶۴ [قمری] #چِرچِری مطلوب حکیم گشت و اهالی آنجا بدین #چشمه به دفع مرض و رفع تعفّن اجماع کردند. #پیت_قبرستان مجاور تا #کشکا ایضا نعش آدمی از سی تن گذشت.
مقرب الخاقان مرزامحمدخان کرکبود ولد حاجی کامیار کرکبودی [از نیای تیره کامیابی باکر مقیم #ادملا که مهاجر از روستای #کرکبود_طالقان هستند. اینان به اصالت #باکر نیستند] از دراویش صاحب کتاب و نفس سلیم #اده_ملا چون استماع این اوضاع نمود به قصد تعجیل در رفع وبا به #طهران رفت.}}
📄#خوانش_سند
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳۰۷/۲۶
📚منبع: کتاب خطی تاریخ العزا الحسین علیه السلام فی بلوک البندپی، ملانورعلی کرد بن ملامحمد، ۱۳۴۱ قمری
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3523
📙📘📓📗📒📕📔
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پژوهشگر #نویسنده
💝با آرزوی سلامتی و بهبودی هر چه سریعتر دکتر #حسین_اسلامی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩#پرسش_و_پاسخ
✍سلام خدا اجرتون بده
پسرم ۹ سالشه
میپرسه سید یعنی چی؟ به کیا میگن؟
نمیدونم چجوری بهش جواب بدم براش جا بیافته
ممنون از شما
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
سلام. وقت بخیر.
در کتاب مطالعات اجتماعی دانش اموزان با مفهوم درخت خانوادگی (شبیه #شجره_نامه) آشنا می شوند.
شما می توانید این چنین توضیح دهید که کسانی که سید هستند اگر درخت خانوادگی آنها را با شاخه های بیشتری بکشیم، پیامبر و امامان در درخت خانوادگی جزو پدران پدران... آنها قرار می گیرند.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
May 11
📜#سیدمحمدعلی_داعیالاسلام
🗓متولد #آمل|مدفون دکن هندوستان
✍از بزرگترین دانشمندان زبان فارسی و جهان اسلام در روزگار #قاجار و پهلوی بود که هنوز به درستی شناخته نشده است.
📌ایشان سراینده، #نویسنده، پژوهنده و سرپرست صفاخانه (اداره دعوت اسلامی) در اصفهان بود
و با مبلغان مسیحی مناظره میکرد.
همچنین سرپرست نخستین مجله دینی ایران به نام «الاسلام» بود.
📌وی در هندوستان پس از آشنایی با زبان انگلیسی و فرهنگهای این زبان و زبانهای باستانی (پهلوی، اوستایی، سنسکریت، عبری، گجراتی و #مازندرانی) به خوبی پی برده بود که در زبان فارسی فرهنگ جامعی مانند آنچه برای زبانهای اروپایی نوشته شد، نیست و بر آن شد که این نقص را رفع کند و برای همین فرهنگ نظام را نوشت که پنج جلد است.
👈تخلص ایشان «داعی» بود و لقبشان «#داعیالاسلام».
📚#کتاب های داعی:
۱.اقبال و شعر فارسی (حیدرآباد، ۱۳۰۵ ش)
۲.ترجمه تاریخ نادرشاه و ستاره اثر مارتیمو دیوراند خاورشناس انگلیسی (حیدرآباد، ۱۲۹۱ ش)
۳.خط آسان برای تعلیم عمومی؛ خط داعی (حیدرآباد، ۱۳۱۷ ش)
۴.خط لاتین برای فارسی (حیدرآباد، ۱۳۰۷ ش)
۵.سه مسمط (تهران، ۱۳۲۲ ش)
۶.شعر و شاعری عرفی (حیدرآباد، ۱۲۹۴ ش)
۷.شعر و شاعری عصر جدید ایران (حیدرآباد، ۱۳۰۵ ش)
۸.فارسی جدید (حیدرآباد، ۱۲۹۰ ش)
۹.فرهنگ نظام به نام نظام دکن در پنج جلد (حیدرآباد، ۱۳۰۶ ش)
۱۰.سه مسمط (تهران، ۱۳۲۲)
۱۱.شریعت زردشت و اوستا
👈 معرفی #مشاهیر #آمل
#امامزاده #ناصرالحق
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3524
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌸#علما
📜#داعیالاسلام
✍سید محمدعلی داعیالاسلام [بن سید فضل الله] در سال ۱۲۵۴ ش در روستای #نیاک از توابع لاریجان #آمل چشم به جهان گشود و به سال ۱۳۳۰ ش در #حیدرآباد_دکن هندوستان بدرود حیات گفت.
📌این چهره ی شاخص #مازنی در پنج سالگی در آمل به مکتب رفت و به فراگیری قرآن کریم و خوشنویسی پرداخت و نصاب الصبیان را در همان مکتب فراگرفت. سپس به تحصیل صرف و نحو عربی، فقه، اصول و حکمت روی آورد.
📌پس از آن در مدرسه سپهسالار #تهران، ریاضی و ادبیات فارسی خواند. سپس در سال ۱۳۱۶ ق به اصفهان رفت و در خدمت استادانی چون ملا محمد کاشانی و جهانگیر خان قشقایی به تکمیل تحصیلات خود پرداخت و در محافل ادبی رکن الملک شیرازی شرکت میکرد.
📌در سال ۱۲۷۸ هجری شمسی، «ویلیام کلر تیزدال»، معاون کلیسای انگلستان، کتابی ضد اسلامی در #اصفهان چاپ کرد. علمای بزرگ شیعه نیز مرکز «صفاخانه» اصفهان را برای دفاع از اسلام تأسیس کردند تا به شبهات تیزدال انگلیسی، جوابهای مستدل داده شود. سید محمدعلی، #روحانی و #پژوهشگر ادیان در سال ۱۲۸۱ه .ش، مناظرات حضوری با تیزدال داشت که در قالب یک مجله ماهیانه با عنوان «الاسلام» منتشر و به سراسر ایران ارسال میشد. پس از نشر مجله و مباحثه جدی و پیگیری سید محمدعلی و تأثیر مطلوب آن بر مردم، «رکنالملک» به واسطه «ظلالسلطان»، حاکم اصفهان، از «#مظفرالدین_شاه_قاجار» یک جبه ترمه و لقب «#داعی_الاسلام» برای سید محمدعلی درخواست نمود و او به این نام ملقب شد.
📌او در سال ۱۲۸۳ش به سفر حج رفت و در راه برگشت از مکه از طریق مصر به #هندوستان سفر کرد. وی به دعوت ایرانیان مقیم «بمبئی» که از مباحثاتش با مسیحیان آگاه شده بودند، دو سال در آنجا ماند و به مناظره با میسیونرهای مسیحی ادامه داد. در همین زمان، زبان «اردو» را فرا گرفت و با کمک و راهنمایی «آقا میرزا محمد امینالتجاره» که مایل به تأسیس انجمن «دعوهالاسلام» و برای مقابله با تبلیغات ضد اسلامی میسیونرهای مسیحی بود، جلسهای با حضور مسلمانان علاقهمند تشکیل داد. پنج نفر از بزرگان حاضر در آن جلسه، عضویت در انجمن را پذیرفتند و این شورای پنج نفره مسئولیت اداره «دعوهالاسلام» و گردآوری کمکهای مردم را بر عهده گرفت.
📌همچنین مجله «دعوهالاسلام» به مدیریت داعیالاسلام به شیوه مجله الاسلام اصفهان چاپ شد که اغلب مندرجات آن، مباحثات داعیالاسلام با دیگران در دفتر مجله بود.
📜#مجله_دعوهالاسلام
اولین شماره مجله دعوهالاسلام به دو زبان فارسی و اردو منتشر شد و از همان ابتدا توجه مسلمانان هند و سایر ممالک اسلامی را جلب کرد و حکمی از جانب مراجع بزرگ شیعه در عراق و «آخوند خراسانی»، مبنی بر تشویق مسلمانان به کمک کردن به مجله و نیز تشکر از داعیالاسلام صادر شد و وی شهرتی بسزا یافت.
🟡داعیالاسلام در هندوستان متوجه تغییر تاکتیک مسیحیت تبشیری شد و مطابق با تبشیر مسیحیت، روش دفاع از اسلام را تغییر داد. بههمین خاطر میتوان وی را «پدر تبلیغ نوین اسلامی» نامید.
📌سیدمحمد سپس برای همیشه به حیدرآباد دکن کوچ کرد و استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه عثمانیه این شهر شد.
📌داعیالاسلام در این ایام به فراگیری زبانهای پهلوی، اوستایی، گجراتی، بهاشا و سنسکریت سرگرم شد، چندان که در رشتهٔ زبانشناسی شرق دانش گسترده به دست آورد.
📌داعیالاسلام #آملی که سالها سمت استادی دانشگاه عثمانیه را به عهده داشت، در سایه ی حمایت مالی و معنوی حکومت نظام حیدرآباد، اثر مهم فرهنگ نظام را به دوستداران زبان و ادبیات فارسی عرضه کرد. پس از آن به درخواست دولت دکن به بررسی ریشهٔ لغات #فارسی پرداخت و واژهنامهای فارسی به فارسی در پنج جلد به نام فرهنگ نظام در هند تألیف کرد و در سال ۱۳۰۵ ش آن را در هند چاپ و منتشر کرد.
📌مرحوم محمدعلى دریافت که ایرانیان مقیم هند به فرهنگ جامعی با زبان فارسی نیاز دارند و برای برآوردن این نیاز تلاش کرد، به دستوره «عثمان علیشاه» پادشاه مسلمان «دکن» -که به زبان فارسی هم علاقهمند بود- اداره فرهنگ نظام، به ریاست داعیالاسلام تأسیس شد. در سال ۱۳۰۸ ه ش که وی به تهران آمد، جلد اول فرهنگ نظام را با خود بههمراه آورد.
📌او گاهی نیز شعر میسرود و در شعر از سبک هندی پیروی میکرد.
📌سید محمد داعی الاسلام در ایام جنگ جهانی دوم براى مدتى اندك به #ایران بازگشت و مجددا به هندوستان مراجعت كرد و در همان جا وفات یافت.
📚منابع:
۱.صدر هاشمی، محمد، تاریخ جراید و مجلات ایران، انتشارات کمال، ج۱، ص۲۴۱.
۲.نیکوهمت، احمد، بررسی تحلیلی زندگی، آثار و افکار داعیالاسلام، ص ۴۳۸
۳.صدر هاشمی، محمد، تاریخ جراید و مجلات ایران، انتشارات کمال، ج۲، ص۲۹۱
۴.همان، ۲۹۱
۵.دستگردی، وحید، «داعیالاسلام»، صص۳۹۹- ۴۰۰
🖊بازبینی #محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۷/۲۷
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3528
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ