💥تجربه ی فضای دانشگاه از نگاه یک طلبه
سال گذشته در کنکور ارشد شرکت کردم و در یکی از دانشگاه های تهران با رتبه ی خوب قبول شدم.
دوره ی ارشد کوتاه ترین دوره ی دانشگاهی به حساب میاد، که البته دو ترم اولش برای ما بخاطر کرونا بصورت مجازی سپری شد.
ورود به دانشگاه یک ترجمه ی جدید و هیجان آور هست، چه در سن ۱۸ سالگی باشی چه ۲۵ سالگی و چه بالاتر.
🔸در ورود به دانشگاه، اولین چیزی که باهاش مواجه شدم، ساختمان های بزرگ آموزشی و تحقیقاتی و فضای سبز بسیار زیبا و چشم نواز بود. حوزه هایی که در آن درس خوانده بودم، در مقایسه با اینجا شاید یک بند انگشت در مقایسه با تمام بدن باشد.
🔹 مختلط بودن کلاس ها و محیط دانشگاه هم تجربه ی جدیدی بود که نه در مدرسه و نه در حوزه ندیده بودم. شوخی ها و خنده های دخترها و پسر ها با هم، در راه رو های دانشکده ها معمولا طنین انداز می شد.
🔸 در دانشگاه مسأله ی زبان انگلیسی به شدت جدی است. بسیاری از منابع درسی در رشته های گوناگون از علوم انسانی تا کشاورزی و مهندسی و.. به زبان انگلیسی هستند. گذشته از اینکه در برخی موارد حتی زبان انگلیسی هم کفاف نمیدهد و باید علاوه بر آن، یک زبان دیگر هم یاد بگیری مثل آلمانی.
🔹 یک فایده ی مهمی که دانشگاه برای من داشت این بود که نگاهم را به مسائل وسیع تر کرد. از تنگ نظری ای که در آن بودم مرا بالاتر آورد و دیدم را گسترده تر کرد.
دانشگاه از محافظه کاری ها فاصله داشت و با امور مختلف بصورت چالشی تر برخورد می کرد.
برخلاف حوزه که در حوزه معمولا نگاه تک بعدی به قضایا هست و بخاطر همین نگاه، خود را به چالش نمیکشند و مخالف تغییر هستند.
🔸کلاس های دانشگاه چندان مفید و قابل استفاده نبودند و بیشتر کار بر عهده ی خود فرد و مطالعات و تلاش های شخصی است، استاد در بهترین حالت فقط کلیات مطالب را می گوید و به فکر جهت دهی می کند.
اما در حوزه، محور آموزش در کلاس هاست و استاد سعی می کند خط به خط و کلمه به کلمه مطالب را توضیح دهد.
🔹 دانشگاه از جهت فضای معنوی، به شدت تُهی بود. طلبه احساس غربت می کند در این فضا. اگر نبود هیئت هفتگی خوابگاه ، حقیقتا تحمل این فضا بسیار سخت می شد.
🔸احترام به اساتید و همچنین دلسوزی اساتید برای آموزش، در دانشگاه به هیچ وجه قابل مقایسه با حوزه نیست. رابطه ی دانشجو با استاد تقریبا شبیه به رابطه ی کارمند با مراجعه کننده است. ولی رابطه ی استاد حوزه با طلبه شبیه رابطه ی مشاور دلسوز با طالب مشاوره است.
🔹 با وجود تمام تفاوت ها بین این دو فضا، هر دو در یک امر شریک هستند و آن هم عبارت است از اینکه هم حوزه و هم دانشگاه انسان را از زندگی انضمامی اش دور می کند. محیط علمی و درسی، فضایی را فراهم می کند که ممکن است فرد را از واقعیت های زندگی دور کند و او را محصور در کتاب ها و نظریه ها کند.
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
⭐️ @kashkolenab
راهنمای کانال های درسی و علمی و ... :
https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
استاد رحیمپور ازغدی.mp3
4.45M
⭐️تئوریپردازی استاد شهید #مطهری «ره» چهل سال پیش در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی + نقد نظام آموزشی مدارس و دانشگاهها و حوزه ها
🎤 استاد #رحیم_پور ازغدی
#نقد_حوزه
#مشاوره_طلبگی
#اهمیت_فکر_کردن
💥بسیار مهم💥
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔘 @kashkolenab
سحر و علوم غریبه.mp3
4.2M
⁉️سوالات مردم مربوط به «سحر» را چگونه جواب بدهیم؟
🎤پاسخ استاد #مفیدی یزدی
✍پ.ن: استاد مفیدی اخیرا در مسجد فاطمیه(همان مسجدی که مرحوم آیت الله بهجت نماز میخواندند) اقامه نماز مغرب و عشا می کنند، پرسش و پاسخ هم قبل و هم بعد نماز ممکن است
💥بسیار مهم💥
#گعده_علمی
#مشاوره_طلبگی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
⭐️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
از دوران دولت آقای هاشمی رفسنجانی ایده ساختن یک طبقه سرمایه دار انجام شد و طبق آن همه سیستم از جمله
💥اهمیت عدالت
✍ #خواجه_نصیر الدین طوسی:
بر مَلِک واجب است دائماً در حال رعیت نظر کرده، از احوال ایشان جویا شود و بر حفظ قوانین عادلانه تأکید فراوان ورزد، چرا که قوام دولت و مملکت به عدالت استوار است.
📚برگرفته از ص ۲۷۳ کتاب «تحریر اخلاق ناصری»، نوشتۀ خواجه نصیرالدین طوسی و تحریر سید رحیم حسینی، شرکت چاپ و نشر بینالملل
#عدالت_اسلامی
🌷 کشکول ناب حوزوی👇
🍀 @kashkolenab
ملاصدرا و وجود ذهنی .opus
737.5K
💥ملاصدرا و انتحال در مساله وجود ذهنی
🎤دکتر مهدی #قوام_صفری(استاد دانشگاه تهران- مدافع ابن سینا و ارسطو و منتقد ملاصدرا):
چند سال پیش مقالهای نوشتم که مشکل وجود ذهنی را #ملاصدرا حل نکرده است، #ابن_سینا حل کرده است؛ ملاصدرا فقط الفاظ را تغییر داده است، محتوا از ابن سینا است.
بعد از چاپ کتاب تقویم الایمان #میرداماد دیدم الفاظ را هم از میرداماد گرفته است!
✍پ.ن: انتشار به معنای تایید سخنان گوینده نیست، بلکه جهت آشنایی با سخنان متفاوت از مشهور می باشد. متاسفانه اهل فلسفه حوزوی کمتر حرف اهل فلسفه دانشگاه را می شوند و برعکس!
پ.ن۲: از اینجور انتقادات به ملاصدرا را مرحوم آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی هم گاها داشتن البته به همراه ادب و احترام نسبت به شخصیت ملاصدرا و اینکه ملاصدرا را بالکل رد نمیکردن اما دکتر قوام صفری متاسفانه ادب لازم را رعایت نمیکنه در نقد، اما تحقیقاتش را باید اهل فلسفه بخونند و بشنوند.
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
⭐️ @kashkolenab
💥روایت استاد دینانی از سه فیلسوف اسلامی معاصر:
🔻 مرحوم [آیت الله سید ابوالحسن] #رفیعی_قزوینی بسیار محافظهکار بود و میخواست در چارچوب سنت [تاریخ فلاسفه] بماند.
من در مورد آقای [علامه سید محمدحسین] طباطبایی بارها گفتهام که او یک آزاداندیش به تمام معنای کلمه بود.
او ضمن احترامی که به سنت داشت، برایش اصلا مهم نبود که چیزی را که در گذشته بوده، حفظ کند.
البته تا آنجا که معقول بود، حفظ میکرد اما اگر خودش سخن تازهای داشت، میگفت.
🔸علامه [ #طباطبایی ] بالاخره اکتشافاتی نیز دارد؛ درست است که رژیم #ملاصدرا را نتوانسته است که دگرگون کند و نظام تازهای بیاورد اما حرفهای تازه زیاد دارد و از گفتن آنها هم ابا نکرده است.
این خیلی مهم است.
از همه این ها گذشته، آقای طباطبایی گوش شنوا داشت. ما هرچه میگفتیم گوش فرا میداد و برای حرفهای تازه گوش شنیدن داشت.
اما با سید ابوالحسن رفیعیقزوینی ما هیچ حرفی خلاف حرف ملاصدرا نمیتوانستیم بزنیم. اگر از غرب میگفتیم که ایشان به تندی برخورد میکرد. ما که شاگردش بودیم، نمیتوانستیم حرفی خلاف عقیدهاش بزنیم ولی آقای طباطبایی هرچه میخواهد، دل تنگت بگو؛ در او بود!
🔹آقای [سید جلالالدین] #آشتیانی هم حافظ سنت بود. او هم چیز تازه ندارد.
آشتیانی در احاطه به متون فلسفی خیلی قوی بود و شاید در اسفار کمنظیر بود.
آثار را دیده و خوانده بود و خوب میفهمید؛ در این شکی نیست ولی اصلاً اهل ابداع و ابتکار نبود و میل هم نداشت. روشاش درست مثل روش آقای رفیعیقزوینی بود تا روش آقای طباطبایی و به همین علت او [#علامه_طباطبایی] را نمیپسندید
💥ولی من با صراحت تمام آقای طباطبایی را بیشتر میپسندم.
📚 آفاق معرفت در سپهر معنویت؛ گفتگوی حامد زارع با غلامحسین ابراهیمی #دینانی، انتشارات ققنوس، سال ۱۳۹۶، چاپ اول، ص ۱۱۰- ۱۰۸
#نوآوری_ها
#تراجم_علما
#خاطرات_علما
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
ان شاء الله این دروغها که میگن راست باشه! به سایت انتخاب که اصلا اعتمادی نیست اما همین که خبر احتما
نمونه ای از تخریب و تمسخر و توهین و تهمتهایی که علیه اقای خسروپناه از طرف مدعیان زنده باد مخالفم!! در این چند روز منتشر شده
آقای خسروپناه قطعا اشتباهاتی دارد اما تک نفره کار صدها استاد حوزه و دانشگاه را تا به حال انجام داده! همین که همون جریانی که دهه هفتاد و هشتاد به آیت الله مصباح توهین میکردن و کاریکاتورش را می کشیدن الان شروع به تخریب اقای خسروپناه کردن نشان از موفقیت جناب خسروپناه در این سالها دارد!
دعا می کنیم ایشان بتواند کارهای مفیدی انجام دهد و این عملکردهای مفید جوابی باشد بر اتهامات و توهین های برخی افراد مدعی
💥امتحان قرآنی!
🔺مرحوم آیتالله محمدعلی اراکی به نقل از #حاج_شیخ عبدالکریم حائری (مؤسس حوزه علمیه قم) نقل کرده است:
روزی پای منبر حاج شیخ جعفر شوشتری بودم که ناگهان گفت: میخواهم شما را امتحان کنم و بیازمایم که آیا اهل ایمانید و ایمان دارید یا خیر؟ زیرا خداوند میفرماید:إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إذا ذُکرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إذا تُلِیتْ عَلَیهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً وَ عَلی رَبِّهِمْ یتَوَکلُونَ (۸أنفال/۲)مؤمنان همان کسانی هستند که چون یاد خدا به میان آید دلهایشان خشیت گیرد و چون آیات او را بر ایشان بخوانند، بر ایمانشان بیفزاید و بر پروردگارشان توکل کنند.اکنون آیاتی از قرآن را بر شما تلاوت میکنم تا با مؤثر نبودن آن معلوم گردد که اهل ایمانید یا خیر. تا این جمله را در منبر فرمود، من سخت ترسیدم و به فکر فرو رفتم که اگر آیاتی را که میخواند در من اثری نداشت چه کنم؟ باری، خود را جمع کردم و آماده نشستم تا گوش به آیات دهم. آنگاه شروع کرد و آیاتی از قرآن کریم را قرائت کرد و الحمدللّه احساس کردم که آن آیات شریفه در من اثر کرد.
📚لطایف قرآنی، مجله گلستان قرآن، بهمن ۱۳۷۹، شماره ۴۹
#تفسیر
#خاطرات_علما
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥"فلسفه ملاصدرا وحدت بخش فاخرترین عناصر معرفت"
مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه در هم تنیده و به وحدت رسیده ی چند عنصر گرانبها است. در فلسفه او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی، و شهود عرفانی، و وحی قرآنی، در کنار هم بهره گرفته شده، و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تامل برهانی، و ذوق و مکاشفه عرفانی، و تعبّد و تدیّن و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاه ساله ی او رحله های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است.
✍️پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت همایش جهانی بزرگداشت صدرالمتالهین، ۷۸/۳/۱
📚 نردبان معرفت خدا، ص ۲۲
#ملاصدرا
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🌸 کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
التهذيب_ومعه_مفتاح_اللبيب_في_شرح_التهذيب_الشيخ_بهاء_الدين_العاملي،.pdf
22.95M
📚 #کتاب "التهذيب شيخ بهاءالدين العامِلي، و معه مفتاح اللبيب في شرح التهذيب سيّد نعمة الله الموسوي الجزائري
#ادبیات
#شیخ_بهایی
#سید_نعمت_الله
در مقدمه کتاب اطلاعات خوبی درباره شیخ بهایی و سید نعمت الله جزائری موجود است.
🌸 کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥خاطرات خواندنی و درس آموز از آیت الله حسن #ممدوحی(ره) بسیار جالب 🔹خاطراتی از #علامه_طباطبایی ، ع
📚#معرفی_کتاب "شناخت از نظر قرآن و اسلام - دروس حضرت آیت الله ممدوحی"
💥از کتبی که برای آشنایی با فلسفه ، عرفان ، انسان شناسی و ورود در عرصه این علوم مفید است این کتاب است.
با قیمت بسیار ارزان حدودا ۴هزار تومن(چاپ قدیم) در انتشارات موسسه امام خمینی کوچه ممتاز صفائیه قم موجود است
در بخش اول جهان بینی اسلامی شامل سه فصل جهان هستی، دنیا و آخرت و انسان و جهان بحث شده است.
انسان شناسی و بررسی ابعاد و ویژگیهای انسان، علم النفس و انسان شناسی اسلامی در بخش بعدی آمده است.
بخش سوم به کمال شناسی انسانی و موضوعاتی مانند تکامل، کمال انسانی، تربیت و رشد اخلاقی اختصاص دارد ؛
و بخش چهارم کلیاتی درباره مکتب اسلام، خداشناسی و هدایت و رهبری است.
اصل این درسها برای آموزش به یکی از محققان روسی فراهم گردیده که به منظور شناخت معارف اسلامی به قم و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رفته و نویسنده این کتاب در صد جلسه، مطالب آن را برای او مطرح ساخته است.
🛍خرید اینترنتی با قیمت ۳ تومن 👉
#ممدوحی
#فلسفه_اسلامی
#انسان_شناسی
🌺 کشکول ناب حوزوی🔻
🍀 @kashkolenab
مقام معظم رهبری - کرسی آزاد اندیشی.mp3
2.73M
💥هو کردن هر کسی که حرف تازه ای می آورد یکی از بزرگترین خطاهاست!
🎤 #رهبر انقلاب
این روزها «گفتگو» یکی از گمشده های عرصه علمی، اجتماعی و فرهنگی است.
🌺 کشکول ناب حوزوی🔻
🍀 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلمی از جلسه #گعده_علمی استاد مروجی قزوینی
یکی از سنتهای بسیار خوب حوزه همین جلسات گعده های علمیست
متاسفانه این سنت خوب که باعث رشد و پختگی طلاب میشه ، خیلی کم شده
آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی و آیت الله سید احمد #مددی و حضرت استاد سید احمد حسینی #اشکوری و استاد شیخ مسلم #داوری و استاد #مؤیدی و استاد مفیدی یزدی از جمله بزرگان قم هستند که بارها جلسات گعده علمی داشته اند و این سنت را حفظ کرده اند.
همین گفت و گو ها و پرسش و پاسخ ها و نشستن و برخواستن ها با بزرگانه که طلبه رو رشد میده و الا تدریس در کلاس و... در دانشگاه ها هم وجود داره
#نقد_حوزه
#سنتهای_خوب_حوزه
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نخوندم ولی مخالف اسلامی سازی علوم انسانی ام!
برخی از مدعیان فهم علوم مدرن، حتی حاضر نیستند از دهها مجلد منتشر شده در باب علوم انسانی اسلامی حتی یک مقاله مطالعه کنند، ولی در عین حال بر مخالفت خودشان با #علم_دینی اصرار دارند...!!
#علوم_انسانی_اسلامی
#خسروپناه
🌺 کشکول ناب حوزوی🔻
🍀 @kashkolenab
✍️ سید محمود نبویان:
آقای اکبری به عنوان جاسوس اعدام شد. این امر حاکی از آن است که آقای رئیسی باید نسبت به برخی از مراکز حساس از جمله دبیر شورایعالی امنیت ملی و دبیرخانه آن تجدیدنظر جدی و فوری انجام دهد .
📌 کانال رسمی حجتالاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم محترم تهران
🔰صعود در پیامرسان ایتا
eitaa.com/nabavian
شواهدي بر اصالت وجود در تفكر ابنسينا از منظر حكمت متعاليه .pdf
965.3K
📕 #مقاله شواهدی بر اصالت وجود در تفكر ابنسينا از منظر حكمت متعاليه
💧چکیده
اصالت وجود، مبناي حكمت متعاليه است و ملاصدرا اين اصل را با ادلۀ محكم به اثبات رسانده و ساير اصول فلسفهاش را بر آن بنا كرده است. هر چند اين مسئله در زمان ابنسينا مطرح نبوده ولي اين سؤال قابل طرح است كه آيا ميتوان آنرا در عبارات شيخالرئيس رديابي نمود؟ آيا ميتوان شواهدي قوي بر اثبات اين اصل در تفكر سينوي يافت، بنحوي كه مجالي براي قرائت اصالت ماهيتي از تفكر وي وجود نداشته باشد؟ هدف اين تحقيق، ارائۀ شواهدي محكم بر اصالت وجودي بودن تفكر سينوي بوده و قصد دارد كه با مراجعه به عبارات ملاصدرا و ابنسينا اين مطلب را تقويت نمايد. ملاصدرا در تأييد اصالت وجود مورد نظر خويش، به عبارات شيخالرئيس استناد ميجويد. بسياري از آراء ابنسينا مستلزم اصالت وجود است. علاوه بر اين، نصوصي نيز بر اين مطلب در بيانات او وجود دارد. شواهد مذكور به فراخور و مجال اين تحقيق، ارائه و مدعا تبيين خواهد شد.
#ابن_سینا
#ملاصدرا
#فلسفه_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
تحف العقول در نگاه آیت الله سید احمد مددی.pdf
177.9K
📒نظرات آیت الله سید احمد #مددی درباره کتاب تحف العقول
💎جمع آوری شده توسط کانال کشکول ناب حوزوی
#کتاب_شناسی
#تحلیل_فهرستی
#علوم_حدیث
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
⁉️مگر شما نصیحت گوش میکنید؟
"خاطره
حضرت استاد، علامه #حسن_زاده_آملی (ره) به سمت منزلشان تشریف می بردند که خدمتشان رسیدیم.
در مسیر منزل به ایشان عرض کردیم نصیحتی بفرمایید!
فرمودند: مگر شما نصیحت گوش می کنید؟!
این بهترین نصیحتی بود که آن زمان از این عارف برجسته و الهی دریافت کردیم.
آری، انسان باید گوش نصیحتپذیر داشته باشد، خودرأی نباشد، خودبین نباشد، گمان نکند عقل کل است.
نصیحت گوش کن جانا که از جان دوستتر دارند
جوانان سعادتمند پند پیر دانا را"
#حافظ
✍حجت الاسلام وحید واحدجوان
#خاطرات_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
سندی_نویافته_درباره_شهادت_شهید_ثانی.pdf
297K
📜سندی نویافته درباره شهادت شهید ثانی
✍استاد رضا #مختاری
📚کتاب شیعه ، شماره 1ف ، موسسه کتابشناسی شیعه
#نسخه_خطی
#تراجم_علما
#شهید_ثانی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
1400-11-27 وقف مسجد، منظور از مولودین فی رجب، مناظره با عامه، مهندسی اطلاعات، ثابت انکار منکرین، انکار وصایت امیر المومنین، تفاوت صحیح بخاری و مسلم در مهندسی اطلاعات.mp3
19.9M
🎤 #گعده_علمی
🔺پرسش و پاسخ هایی از آیت الله #مفیدی یزدی در موضوعات:
وقف مسجد، منظور از مولودین فی رجب، #مناظره با عامه، بحث اصلی: مهندسی اطلاعات، انکار منکرین ، انکار وصایت امیر المومنین، تفاوت صحیح بخاری و مسلم در مهندسی اطلاعات و دهها نکته درباره کتب حدیثی اهل سنت و روش نقل حدیث آنها و...
و طریقه پاسخ به اشکال تاریخی : عقیده به وصایت و خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام بعد ها شکل گرفته و در زمان صحابه نبوده!!
#کلام_اسلامی
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📕 #مقاله "آراء کلامی فرقه شیخیه" 💧چكيده💧 «شيخيه» نام فرقهاي است كه در طي دو قرن اخير از شيعه امامي
📜تقریض شیخ هادی نجفی طهرانی(صاحب محجة العلما) بر کتابی در ردّ بابیه ، و اظهار نظر وی درباره عقائد شیخیه
#نسخه_خطی
#نقد_شیخیه
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab