سیدالعلماء
🔺اگر شما برای خودتان -درصورتیکه واقعاً تاریکی و مشکل حس میکنید- در شبانهروز یک مقدار وقت بگذارید
🔺 رفع تاریکیهای دل و حل مشکلات با استفاده از برکات محمد و آل محمد علیهمالسلام
🔹 شما دوستان و فرزندان عزیز فکر نکنید که #شبههها و #جهل و تاریکیها، برطرف شدنی نیست! اینها با قدری دقت داشتن و کارکردن و #فکر کردن در آنها، برطرف میشود. کار #پیامبر اسلام این بوده که تاریکیها را از #دلها برطرف کند؛ «كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»؛ (#ابراهیم علیهالسلام: ۱)؛ کدام #ظلمت؟ ظلماتِ نفهمیها و جهل و تاریکیها، که در اثر سؤالاتی که از ناحیهی #شیطان و #ماهوارهها و #روزنامهها به ذهن انسان، وارد میشوند. همهی اینها برطرف شدنی است. همه در #قرآن کریم، #روایات و کتب اساتید ذکر و برطرف شدهاند. ما مشکلی که نتوان حلاش کرد، نداریم.
اگر شما برای خودتان – درصورتیکه واقعاً تاریکی و مشکل حس میکنید - در شبانهروز یک مقدار وقت بگذارید که دردِ دل واقعیتان را با خداوند متعال بکنید؛ #پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای شما رفع اشکال میکند. این کتابهای حکمای ما مثل مرحوم #علامه، #مرحوم_امام و اینها که شاگردان پیامبرند، رفع اشکال میکنند. اگر شما میگویید به اینها رجوع کردهایم و حل نشد، بدانید که این شرط انجام نگرفته است!.
مقداری برای خودتان در شبانهروز وقت بگذارید. مثل انسانی که به او گفتهاند فردا میخواهند تو را عمل خطرناکی کنند، چهطور #انسان بیچارگیاش را پیش خدا میبرد؟ آنگونه پیش خدا بیچارگیتان را ببرید که در آن صورت، قطعاً #گریه و زاری همراهش است؛ «فلیتضرَّع إلی الله»؛ (#بحارالانوار ج۱ ص۱۳۹)
حال، اگر این #تضرع پیدا نشد، چند تا شعر از #مصیبات بلد باشد یا کتابش را داشته باشد و بر مصیبات #سیدالشهداء (علیهالسلام) چند دقیقهای گریه کند. آنوقت این حال #اخلاص هم برایش پیدا میشود و پس از آن #مناجات را شروع کند.
تضرع را اگر در خانوادههایتان دیده باشید در آن وقتی است که کودکِ شیرخوار محتاج به شیر میشود و جیغ و داد میکند و تا مادر شیر به او ندهد، آرام نمیگیرد. این حال باید در ما ایجاد شود. #تحصیلات، مشکلات دارد. تحصیل #عقاید خوب، #اخلاق خوب، مشکلات دارد. #تبلیغ کردن و عمامه سرگذاشتن، مشکلات دارد.
و مشکلترین مسئلهی انسانی، رفتن از این دنیاست بدین صورتکه انسان با عقیدهی سالم و #اسلام از دنیا برود. اینها تنها به وسیلهی این مسألهای که در حدیث "ینبغی" (#بحارالانوار ج ۱ ص ۱۳۱) آمده، حل میشود.
#دنیا برای ما خودنمایی واقعی نکرده است. آنطوری که نقل است حضرت فرمودند: «اللهم أرنا الأشیاءَ کما هی»؛ (#عوالی_اللئالی ج ۴ ص ۱۳۲)؛ دنیا را با آن وضع واقعی که دارد، به ما نشان بده تا ما آن را بفهمیم و بشناسیم. انسان خیال میکند دنیا هم یک #زندگی است، در حالی که اینطور نیست. دنیا مثل یک کلاس و مدرسهای میماند که انسان باید در آن کلاس یک حرکاتی را یاد گرفته و انجام بدهد. #امتحاناتی بدهد که یکی از امتحانش رفتن از این دنیاست.
اگر ما دنیا را یک زندگی مستقل حساب میکنیم، در اثر همان ابهامات و تاریکیهایی است که در آیه آمده: «لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» و در این آیه فرموده که خداوند هیچ مشکلی برای بشر باقی نگذاشته است که حل نشود، البته به شرط اینکه به حال خودش تضرع کند تا این مشکلات حل شود.
۸۹.۲.۲۸
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
تنبهات خلقت-@seyedololama.mp3
851K
#خداشناسی
🔺 #تنبهات آفرینش و #خلقت
💠 قلِ انْظُرُوا مَاذَا فی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ؛( #یونس علیهالسلام: ۱۰۱)
🍃آفرینش همه تنبیه خداوند دل است
✅مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 راه نجات
🔹 حسينی بودن و #فكر حسينی داشتن، ياد #حسين بودن؛ اين وقتی در ذهنها جا گرفت آدم به جايی میرسد كه در #خواب هم به جای خوابهای متفرقه و دنيوی، خواب #كربلا و خواب #سامرا و #خراسان و #زینب کبری میبیند؛ و چشم او وقتی بيدار میشود، #اشكآلود است.
اين راه #محبت است.
وقتی آدم در اين راه قدم نهاد، #ائمه (علیهمالسلام) محبوب انسان میشوند. و همان محبوبها، محِبِّ #انسان هم میشوند، انسان را دوست دارند و به دادش میرسند.
پس تنها راه #نجات، محبت اين خانواده و دوری از #نفاق شد.
۸۸.۱۰.۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆 مروری بر مطالبی بسیار مهم به بهانهی سالروز هلاکت "حجاج بن يوسف ثقفی" لعنه الله؛ (۱۳ رمضان ۹۵ ق)
🔹 ... #تربیت اهالی #کوفه چه جور شد؟ تربیت آنها به دست شخصیت فرعونیِ امت یعنی #معاویه بن ابی سفیان انجام شد، که از #کودکی آنها را تربیت کرد و نگذاشت در مکتبخانهها کسی اسم #علی بن ابی طالب را ببرد.
به قدری قاچاق بود یاد آن حضرت که مثلاً در زمان #حجاج لعنه الله یک شیعهای، -شیعه نامی- که پدر و مادرش #شیعه بودند و اسمش را علی گذاشته بودند، آمد پیش حجاج. میخواست از او پولی بگیرد زیرا #فقیر بود!.
گفت: ایها الأمیر! #پدر و #مادر به من ظلم کردهاند اسم من را علی گذاشتهاند!. آخر من چه کارکنم؟! من نیاز دارم!. بیچارهام!.
آن هم خندید گفت: حالا که این جور است، به او کمک کنید!.
⚠️ این تربیتها #کربلا را ایجاد میکند. #قساوت_قلب را تا حد مافوق بالا میبرد. #انسانیت را تا صفر و زیر صفر میبرد.
پس بنابراین درد ما با این مطالب موقت در خیابان و اینها- با این که خیلی خوب است و خدا به همه اجر دهد- چاره نمیشود.
ممکن است ۳ سال دیگر خدای نکرده باز یک پیشآمد کند و باز همین حرفها راه بیفتد!.
اما مرد میخواهد که از این مجالس #حسینی با خودش یک طرح و نقشهای ببرد به منزلش. آنجا با همسرش شروع کنند مشورت کردن که این بچههایی که ما داریم باید با آنها چه کنیم؟
و همچنین اهل #محل بروند در #مسجد و سران محله را جمع کنند. بگویند ما با این #جوانها و این دوشیزهها چه باید بکنیم؟
طوری شود که بعد از #محرم و #صفر یک نمونهای از #انقلاب ایجاد شود.
آن موقع است که واقعاً قبول شده این مجالس و این #سینهزنیها و این #گریهها به جایی رسیده.
وگرنه خدای نخواسته دنیا همینطور همانند دیگی است که میجوشد و قلقل میکند و زیر و رو میشود. آدم خبر ندارد نه از خودش نه از دیگران.
من خودم یادم هست که در اینجور مسائل صحبتی شد خدمت مرحوم حاج میرزا علی آقای #شیرازی استاد اخلاق نهجالبلاغهای مرحوم #مطهری. ایشان گفت: فرهنگ. گفت: اگر #فرهنگ درست شود، همهی کارها درست میشود.
فرهنگ هم وابسته به #معلم و #مدیر و #دبیر و #دانشگاه است. چگونه اینها را باید تغییر داد؛ #دولت اسلامی باید اینها را تغییر دهد. و اینها را به خود بیاورد و از آن حال کودکی خارج کند. #استاد دارای مدرک از #انگلستان و #پاریس حالت کودکیاش ترک شود....
۸۸.۱۰.۱۳
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 تأملی در دعای #ابوحمزه صادره از امام #سجاد صلواتاللهعلیه (۱)
🔹 جملهی اول این دعای مبارک این است که: «إِلَهِی لَا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكَ...»؛ این درخواست از چه کسی صادر شده؟ و از چه حلقوم و کامی بیرون آمده و از چه قلبی این #مناجات سر زده؟
این را تا اندازهای باید #توجه کرد.
گویندهای که جمله اول این #دعا، -یعنی "إِلَهِی لَا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكَ" را در نیمهی #شب که میخواهد با خدا صحبت کند، ابتدای عرایضش قرارداده- شخصی است که در تمام عمرش آن مقدار فشار و #ریاضت و آسیب که به افکارش، به قلبش، به سرتاپای وجودش، به خانوادهاش رسیده ﻛﻪ هیچ #انبیاء و #اولیائی اینطور مبتلا نبودند!.
او #بندهای است از بندگان خدا که در مقام تشکر طوری تشکر کرده، کأنه سلطنت #سلیمانها در اختیار اوست
و در مقام #عبادت و شب زندهداریها طوری عبادت کرده که هیچکس تحمل او را ندارد!.
و در مقام #روزه، روزهای گرفته با وضعی که هیچکس به فکرش نمیرسد که اینطور روزه بتواند بگیرد!.
درباره روزهی آن حضرت وارد شده که دستور میداد گوسفند یا گوسفندانی را ذبح می کردند و در محل پخت و پز و آشپزخانه میپختند، وقتی که بخار آن بلند میشد و بوی غذای مطبوع میپیچید، خودش میآمد و در حالیکه روزه بود، سرکشی میکرد و شاید با دست مبارکش اینها را به همسایگان و کسانی که از غذا برایشان میبردند، تقسیم می کرد، به طوریکه خودش برای افطارش با چیز دیگر (با نان جویی یا چیز دیگری) #افطار میکرد!.
آنوقت چنین #معصومی با چنین مقامی با تحمل چنین مسائلی این عرایض را شروع کرده: «إِلَهِی لَا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكَ»!
این از کجا ناشی میشود؟ چه مسئلهای است؟
اﺩاﻣﻪ ﺩاﺭﺩ...
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔹 الطاف الهی به نسل نوجوان و جوان
🔺 #جوان و #نوجوانی که عادت کرده به ترک #حرام و انجام #واجبات، از #نماز یک چیزی میفهمد که دیگران نمیفهمد. از #اذان یک چیزی میشنود که دیگران نمیشنوند، از #روزه و #افطار و #سحر لذتی میبرد که دیگران نمیبرند؛ این خاصیت #انسان و انسانیت است.
و خوشا به حال شما جوانها و نوجوانها که قسمتتان شده در این دوره رشد کردهاید و مورد #تکلیف قرار گرفتهاید. ما که سنّی از ما گذشته وقتی یاد میکنیم و به خاطر میآوریم که چه دورههای کثیفی بود که اگر یک جوانی در یک جایی مشغول نماز میشد او را #مسخره میکردند!، اما حالا تشویقاش میکنند. این خیلی نعمت است. شما الآن در دریایی از #نعمت قرار دارید که حقّش را نمیدانید، چون ندیدهاید و گرسنگیاش را نچشیدهاید و تشنگیاش را نکشیدهاید. ولی ماها دیدهایم چه مصیبتهایی برای اهل #اسلام و #دین در زمان #طاغوت در همین #ایران پیدا میشد. چه گرفتاریهایی بود و چه ذلتهایی بود. «هیهات مِنا الذِلّة» که حالا جمعیتها میگویند، ما ذلتش را دیده بودیم. مثلاً در یک شهری آدم ردّ میشد و صدای ساز و نواز بلند بود و میدید یک پاسبانی هم اینجا ایستاده. کسی اگر میپرسید و میگفت: اینجا چه خبر است؟! میگفتند: اینها گروهبانها و افسرهای #آمریکاییاند و اینجا منزل و آسایشگاهیشان است و مثلاً به رقص و آواز و مشروب و اینجور چیزها مشغولند. آنوقت این پاسبان اینجا چه کار میکند؟! این پاسبان محافظ است که یک وقت کسی نیاید و توهینی به آنها بکند!. ببینید این #ذلّت است و ما این ذلّت را دیدیم به چشممان که اینجور چیزها بود. پول از ایران و مأمور از ایران برای حفظ مجلس رقص و دانس آمریکاییهایی که چند هزار کیلومتر آنطرفتر از ما مثلاً منزل دارند. این وضع را ما دیدیم. بنابراین خدا به شما لطف کرده و راه را برای شما آسان کرده است.
۸۵.۷.۳۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🌺 به مناسبت مولود مسعود حضرت #مجتبی علیهالسلام، مختصری از اوضاع و احوال آن بزرگوار که در مسیر #امتحان بوده را متذکر میشویم.
🍃 آن بزرگوار در دو مسئله امتیاز مخصوصی دارد:
1⃣ دورهی #امتحان سختی که برای آن حضرت و یاران و خانواده او پیشآمد کرد.
2⃣ مسئلهی #کرامت و گذشت، که بسیار مطالب عجیبی نشان دادند.
حالا حضرت مجتبی علیهالسلام در یک زمانی قرار گرفت که امتحانات سختی پیشآمد کرد.
"جاءَ بَعضُ الأعراب" یک کسی از اعراب و بیابانیها وارد شد و از ایشان هنوز چیزی نخواسته بود، حضرت دستور داد که ۲۰ هزار درهم به او بدهند!.
اعرابی گفت: آقا خب فرصت میدادی من عرض حاجتم را بکنم و شما را یک مقداری #مدح و #ثنا بکنم و #ادب را رعایت کنم!. هنوز فرصت ندادی تا رسیدم به خدمتتان، دستور پرداخت صادر کردید!.
🌹بعد حضرت نوشتهاند که ۲ بیت شعر عربی که زبان آنوقت بود در پاسخ این مرد بیان کرد:
🔹"نَحنُ اُناسٌ نَوالُنا خَضِلُ"
🌺 اینکه میگویند؛ امام حسن #کریم اهلبیت مال این جور چیزهاست!
ما یک طایفه و قوم و گروه خاصی هستیم و از جهت اعطا و بخشش، ما بخشش که داریم؛ آن بخششی است که بچسبد به طرف و گوارایش باشد را داریم!.
🔹"یَرتَعُ فیهِ الرَّجاءَ و الأملُ"
جوری ما بخشش میکنیم که #امید مردمان #مستضعف جلب بشود به بخششهای ما
🔹"تجودُ قَبلَ السّؤال أنفُسُنا"
قبل از اینکه اینها چیزی از ما بخواهند، ما جود باید بکنیم!
🔹"خَوفاً علی ماءِ وجهِ مَن یَسلُ"
از #ترس اینکه شخص #آبرویش در حضور ما از دست برود. همینکه بگذاریم #حاجت بخواهد، این خودش یک تحقیری از اوست!. فرصتی داریم، آمده پیش ما و لابد کاری دارد. موجودی هر چه هست، میدهیم خدمتش و بعد حرفش را بزند. اما جلوگیری کردیم از اینکه یک ناراحتی پیدا بکند.
🔹"لو علم البحر فضل نائلنا
***
لغاض من بعد فيضه خجل"
ما یک کاری میکنیم در بیان نشان دادن #لطف الهی -که ما نمایندهاش هستیم- که اگر دریا بفهمد، از آن کار ما خجالت بکشد!. چرا؟ برای آنکه ما نمایاندهی #اخلاق خدای جهان میخواهیم باشیم.
بشر نمایندگی پیدا میکند در بیان اخلاق خداوند. همانطوریکه #قرآن نمایندگی پیدا کرده در بیان و تحریر و نوشتاری اخلاق خداوند. این دوتا معرِّف خداوند هستند.
۸۵.۷.۱۷
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 تأملی در دعای #ابوحمزه صادره از امام #سجاد صلواتاللهعلیه (۱) 🔹 جملهی اول این دعای مبارک این اس
🔺 تأملی در دعای #ابوحمزه صادره از امام #سجاد صلواتاللهعلیه (۲)
🔹یک اطلاع مختصر از مصائب #سیدالساجدین علیهالسلام، یک اطلاع مختصر از کیفیت #حج و #روزه و #نماز و شب بیداریها و #عبادت آن حضرت، یک اطلاع مختصر از رسیدگی به #ایتام و عَجَزه و گرفتاران و فقرای #مدینه در شبها، اینها را با همدیگر که جمع بزنند، آنوقت ببینند که شخصی که در بشریت این کارها را کرده که #انبیاء و #اولیاء را جا گذاشته و فوق آنها #بندگی کرده، چرا باید در دل #شب، ابتدای سخنش را با خدا از اینجا شروع کند. که: "إِلَهِس لَا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكَ".!
این مشکل برای ما حل نمیشود مگر اینکه در مراتب #عبودیت و #بندگی وارد بشویم. و این مراتب را اگر توانستیم تصور کنیم؛ این مسئله آنوقت برای ما حل میشود، که بفهمیم سیدالساجدین در مقام مراتب بندگی بوده که اینطور بندگی کرده و اینطور هم صحبت کرده و اینطور هم #مناجات کرده.
بنابراین این مسئله را برادران من خوب توجه بفرمایند.
این است که ما باید تا اندازهای از بیانات #عرفای حقه و بندگانی که تا اندازهای از این راه و این #سلوک اطلاع دارند، استفاده کنیم. قدری مطالعه داشته باشیم.
و #روحانیت ما بر این اساس است؛ بر اساس #بندگی است و بندگی هم راه و روشش این است.
ادامه دارد ...
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 اهمیت صلح امام حسن مجتبی علیهالسلام
🔹 در زمان حضرت #مجتبی علیهالسلام اول #مؤمن به آن بزرگوار حضرت #سیدالشهداء بود که قبول داشت هر چه برادرم بگوید و انجام بدهد، من مطیع او هستم. این مقام شریفی بود که آن حضرت داشت و در اثر همین متابعت از برادرش بود که جریان #کربلا پایهریزی شد؛ اگر آن متابعت نبود جریان کربلا و آثاری که از #عاشورا و کربلا بود، نمیماند.
فلذا دانشمندانی که درباره این جریان عجیب #صلح زمانِ حضرت مجتبی علیهالسلام مطالبی نوشتند، تصریح کردند به اینکه جریان عاشورای امام #حسین علیهالسلام قبل از آنکه حسینی باشد حسنی بود! پایهریزیاش را حضرت امام #حسن مجتبی علیهالسلام کرد و طوری اوضاع و احوال جور شد که حضرت سیدالشهداء از #شهادت بتواند نتیجه بگیرد، وگرنه تحملاتی که آن حضرت تا مافوق کوهها کردند، اگر این مصیبات را #صبر و تحمل نمیکردند و دست به شمشیر میبردند و شهید میشدند، خودش و یارانش و حضرت سیدالشهداء و خاندان #رسالت به طور کلی قتل عام شده بودند و آن آثار کربلا هم هیچ نبود؛ همه میگفتند همانطور که جنگ #جمل شد، جنگ #صفین شد، جنگ با #خوارج شد؛ یک #جنگ هم بعد از اینها شد و در آن جنگ همانهایی که این جنگها را به پا کرده بودند، از بین رفتند و تمام شد!؛ کار میافتاد دست مفسدین فی الارضی به نام #بنی_امیه و دیگر خدا میدانست که چهها میشد!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 دین #اسلام بیسرپرست نیست و سرپرست این دین، در زمان ما، #امام_عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میباشند.
راه ارتباط با #امام_زمان علیهالسلام به هیچ وجه بسته نیست و توسلات و زیارت #جامعه_کبیره، راه #توسل به ایشان است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📅 به مناسبت سالروز وفات مرحوم علامه شیخ محمد رضا مظفر (۱۶ رمضان المبارک ۱۳۸۳ ه ق)
🔺 تذکری دلسوزانه از مرحوم مظفر
🔹 ... بنده در اینجا یک مسئلهای را لازم است از قول مرحوم آیت الله #مظفر ذکر کنم؛
ایشان در اوایل کتاب #المنطق به مناسبت #علم و تقسیم علم به #تصور و #تصدیق و تقسیم علم #حصولی به #بدیهی و #نظری، مشکلاتی که از برای علم بدیهی پیدا میشود را ذکر کرده و در باب #برهان هم اشاره کرده که این مطالبی که من تذکر میدهم در جای دیگر یافت نمیشود!
پس بنابراین لازم است که هم مسئولین #حوزهها و هم مسئولین #دانشگاهها که إنشاءالله دلسوزند، به این مطلب بسیار دقیق #توجه کنند. آن مسئله چیست؟ این است که ما آفاتی را که علم "بدیهی" را در خطر قرار میدهد به دست بیاوریم.
چون #انسانیت بر اساس همان #بدیهیات است.
این بدیهیات زیر بنای علوم ماست!، زیر بنای #دین ماست!، زیر بنای #عقل ماست! زیر بنای همهچیز ماست!.
ایشان میفرمایند: گرچه بدیهیات مسبوق به علم دیگری نیست - مثل نظریات که تکیه کند بر مسائل دیگری- لکن #خطرهایی متوجه آنها هست که آنها را باید دانست و جلوگیری کرد.
⚠️ مثلاً #شبهه. اگر پراکندگی شبهه در اذهان آزاد باشد، آن بدیهیات در ذهن قرار نمیگیرد. دیگر در مغز و ذهن بچه جا نمیگیرد و او طوری بالا میآید که پایبند به هیچی نیست!
مطلبی که برای دیگران #بدیهی است برای این بچه از نظری هم بالاتر است! برایش این مطالب حل نمیشود وگرنه #انبیاء علیهمالسلام فرمودهاند: «قالت رسلهم أ فی الله شک فاطر السماوات والأرض» ( #ابراهیم علیهالسلام:۱۰)
[ترجمه: رسولان به منکران گفتند: مگر میشود در خداوند که پدید آورندهی جهان شک کرد؟!]
اما اگر یک بچهای زیر دست #پدر یا #مادر یا #معلمی باشد که در بدیهیات #تمسخر کند، طعن بزند! بخندد و اینها را در نظر این بچه #خرافات جلوه دهد، این بچه هیچوقت معنای این آیه را نمیفهمد!.
و شاید هم الآن در اثر همین باز بودن #گوشها به این شبهاتی که از داخل و خارج پخش میشود، این #وجدان و #فطرت انسان بسیار در خطر قرار میگیرد.
این است که بنده - از وقتی که این موضوع را از ایشان (مرحوم مظفر) دیدم که میگوید: این مطلب در جای دیگر پیدا نمی شود- بسیار بسیار اصرار دارم باید حتماً #وزارت_ارشاد ما، #وزارت_علوم ما، وزارتهایی که مربوط به #فرهنگ و #آموزش و #پرورش هست و حوزهها و #روحانیت و ارباب #مساجد و سخن و #تألیف و #تعلیم، به حفظ بدیهیات بپردازند و جلوگیری کنند از پخش آن چیزهایی که بدیهیات را خدشه دار میکند و سبب میشود که یک موجودات سر در گمِ متحیرِ بالذاتی #تربیت شوند که اینها هیچ چیزی سرشان نشود! و هیچ چیزی نفهمند!؛ در اثر اینکه اصلاً باوری ندارند و باورهایی که باید از #کودکی در اینها جا بگیرد، دچار خدشه شده است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
شهید ثانی رحمه الله تعالی-@seyedololama.mp3
8.27M
🗓 به بهانهی سالروز شهادت شهید #ثانی رضوان الله تعالی علیه (۱۶ رمضان المبارک ۹۶۵ ق)
💠 بیان دو وظیفه بسیار مهم #حوزیان و #دانشگاهیان
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 به مناسبت معراج پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلّم؛ ( ۱۷ #رمضان المبارک ۱۲ ق)
قسمت اول
🔹 در #نفس_المهموم، حدیث چهلم از #کامل_الزیارات که از بهترین و معتبرترین کتب #شیعه است "بسند المتصل الی الشیخ الاجل ابن قولولیه قمی بسنده عن حماد عن ابی عبدالله علیهالسلام قال:
لَمَّا أُسْرِیَ بِالنَّبِیِّ صلی الله علیه وآله إِلَى السَّمَاءِ"؛ وقتیکه آن حضرت به #معراج مشرَّف شد که خودش یک بحث بسیار معنوی عجیبی در #اسلام دارد.
عروج #پیامبر به عوالم #ملکوت و بالای ملکوت و #عرش و #کرسی و اینها که خودش اصلاً علمی است و افرادی که از این آب زلال چشیدهاند باید برای معراج توضیح بنویسند که اصلاً #نماز معراج است، #سجده معراج است، #زیارت ائمه معراج است، یعنی چه؟
حالا آن وقتی که حضرت به معراج رفتند به او از طرف پروردگار متعال گفته شد که خداوند تو را در سه چیز سنجش و اختبار و #امتحان میکند!؛ "لِيَنْظُرَ كَيْفَ صَبْرُك"؛ تا ببیند #صبر تو را. "قال: أُسَلِّمُ لِأَمْرِكَ يَا رَب"؛ پیامبر عرض کرد: خدا من هر چه دارم مال توست، من #تسلیم توام. "وَ لَا قُوَّةَ لِی عَلَى الصَّبْرِ إِلَّا بِك"؛ اما این صبرم را تو میدهی، نه اینکه من صبر داشته باشم.
خب این سه چیز چیست؟ "فَمَا هُنَّ؟
1⃣ قيلَ لَهُ: أَوَّلُهُنَّ الْجُوعُ"؛ اول #مصیبت گرسنگی کشیدن است. در چه بابی؟ "وَ الْأَثَرَةُ عَلَى نَفْسِكَ وَ عَلَى أَهْلِكَ"؛ ایثارگری. یک عدهای #مسلمان میشوند، گرسنهاند و تو لقمه دهان خودت و عزیزان و خانوادهات را به دهان آنها میگذاری. به این میگویند: #ایثار. عرض کرد: "قَبِلْتُ يَا رَبِّ وَ رَضِيتُ وَ سَلَّمْتُ"؛ قبول کردم. "وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ".
2⃣ "وَ أَمَّا الثَّانِيَةُ فَالتَّكْذِيبُ وَ الْخَوْفُ الشَّدِيدُ"؛ اما آن دومی این است که وقتی تو پیامبریِ خود را با #معجزه و اینها بیان میکنی؛ یک #خوف و ترسی از طرف مخالفین بر تو پیدا میشود. از ناحیهی مخالفت و تکفیرگری و #دروغ نشان دادنها به راستیهای تو و گفتههای صحیح تو!.
"وَ بَذْلُكَ مُهْجَتَكَ فِينا"؛ در اینجا دیگر از خود خدا نقل شده. این جانت را، عزیزت را، هر چه هست درباره من میدهی!، بر اهل #کفر محاربه پیدا میکنی. مالت، جانت، همه چیزت در معرض تلف شدن قرار میگیرد!. مجروح میشوی، خون آلود میشوی، شکستگی داری.
"قَالَ قَبِلْتُ يَا رَبِّ وَ رَضِيتُ وَ سَلَّمْتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ"؛ از تو صبر برسد انشاءالله صبر میکنم.
ادامه دارد...
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 به مناسبت معراج پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلّم؛ ( ۱۷ #رمضان المبارک ۱۲ ق) قسمت اول 🔹 در #
قسمت دوم
3⃣ اما سوم آنچه که به #اهل_بیت تو میرسد بر کشت و کشتار و یکی یکی اینها بلاهایی که مردم بر سرشان میآورند!.
اینجا بود که عرض کردم استاد شهید #مطهری فرموده که یک امت عظیمی را آن حضرت با "لا اله الا الله" نقطهی حساس دلشان را تصرف کرد. کدام #امت؟ امتی که فقط چند نفری بیش نبودند. تا زمان #غیبت و بعد زیاد شدند. #علماء زیاد شدند، فداکاران زیاد شدند، امثال #مرحوم_امام و اینها پیدا شدند. امت در زمان آن حضرت نبود که این پیش آمد. اما برادرت یعنی وصیات، پسر عمت دچار #فحش، دچار کلمات رکیک میشود!. سالها در #نماز_جمعه به عنوان #نماز اسلامی، به او جسارت میکردند!. توبیخ میشود، و آخر هم او را میکشند!.
عرض کرد: "يَا رَبِّ قَبِلْتُ وَ رَضِيتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ"؛ اما دخترت، مقداری از مسائل ذکر میشود. تا آنجا میرسد که میفرمایند: از شوهرش، از برادر و داماد تو دو فرزند دارد؛ یکی را از راه مکر و حیله و دغلکاری در فشار قرار میدهند به طوریکه حتی بر سر و روی او میریزند! لباس و جامه او را میکَنند و او را مورد خنجر قرار میدهند!. همین امت با او اینطور میکنند!.
عرض کرد: "قَبِلْتُ يَا رَبِّ و إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون و سَلَّمتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ".
اما پسر دیگرش را امت تو برای #جهاد دعوت میکنند که بیا، ما در رکاب تو میخواهیم جهاد در راه خدا انجام بدهیم!. بعد هم همان امت او را در محاصره قرار میدهند و به #شهادت میرسانند!.
اما نه تنها شهادت، بلکه #قتل صبر، یعنی کشتن در حال ناتوانی!. کسی را ضعیف کردهاند، مجروح کردهاند، بیحال کردهاند، دورش را گرفتهاند، هر که هر چه دارد به او میزند از سنگ و تیر و شمشیر و نیزه!. چنین قتلی هیچکجا نبوده. و فرزندانش و اهلبیتش را میکشند، بعد هم حرمش را غارت میکنند! او از من کمک میخواهد ولی #قضای من به این جاری شده که یاری او را آن موقع انجام ندهم. بگذارم تا از فرزندانش یک شخصی پیدا شود که همهی آرزوهای او به دست او جاری میشود؛ فرزندش حضرت #مهدی علیهالسلام.
این کسی است که ذکر او در معراج شده و حضرت #صادق علیهالسلام این جریان را رسانده و بیان کرده و از ائمه و حضرت صادق علیهمالسلام هم برای ما در بهترین کتابهای ما وارد شده.
بنابراین ما در زمانی هستیم که #منتظر ظهور هستیم؛ یعنی منتظر خونخواهی مظلوم #کربلا و سالار شهیدان هستیم.
خدایا به آبروی آن فرزند صغیر و کودک شش ماههاش، به آبروی آن خونهای پاک، شرور اعدایش را به خودشان برگردان. مسلمانان مخصوصاً شیعه، مخصوصاً علما و بزرگان در هر کجا هستند بر دشمنان پیروز بفرما.
سلام ما را به محضر آن بزرگوار برسان.
توفیق بده که اقامه عزای جدش را هیچگاه فراموش نکنیم.
اموات، رفتگان ما را به برکات #عزاداری آن جناب ببخش و بیامرز.
حوائج شیعه و حوائج علماء و #رهبر معظم را به برکات اقامهی عزای آن حضرت به همه حوائجشان برسان.
و صلی الله علی محمد وآله الطاهرین
۹۴.۱.۲۸
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆 به مناسبت سالروز مرگ «عايشه» دختر ابوبكر (۱۷ رمضان المبارک ۵۸ ق)
🔹 هرگاه توصیه یکی از بزرگان نقل میشود، یا به صورت یک دستور و یا یک خواهش است که باید آقایان این را بنویسند و مقابل چشمشان قرار بدهند، تا هر روز به آن عمل کنند.
⏪ مرحوم #شعرانی در مورد شبهههایی که در #دین حاصل میشود، توصیه میفرماید که انسان میتواند به تعبیر بنده واکسنش را بزند و از جهت شبههها، خودش را در سنگر قرار بدهد. میفرماید که، بهوسیلهی اینکه چند دلیل محکم #ولایت و #نبوت را برای خودش تهیه کند و همیشه در خاطر داشته باشد.
درخاطر داشتن یعنی هر روز #صبح وقتیکه میخواهد بلند شود و به #درس برود، آنرا مطالعه کند وإلا یادش میرود، اگر این کار را بکند، مثل ایناستکه متخصصین به او آمپول زدهاند. این عمل چنین خاصیتی دارد. چند دلیل قانع کنندهای که خودش در نفسش به او قانع میشود از نبوت و ولایت، اینها را تهیه کند و همیشه همراهش یا در خاطرش یا در کیفش باشد. چون وقتی #انسان مجهز شد به دشمنِ شبهه، #شبهه دفع میشود و همانند یک آدم مسلح میشود. مثل این آقایان پاسداری که محافظ هستند و هیچوقت بیاسلحه نیستند.
📕 خود مرحوم شعرانی یک کتابی در رد شبهات نبوت به نام #راه_سعادت نوشته است. چند تا از ادلهاش چه ما درس خوانده باشیم، چه نخوانده باشیم برای انسان کافی است که هم ولایت را در دل نگه دارد و تزلزل را ببرد و هم نبوت را.
✅ دشمنان #شیعه؛ همانهایی که نه نمازشان، نه حجشان و نه عقایدشان مثل ماست، احادیثی نقل کردهاند که خداوند بهواسطهی اینکه میخواسته ما سند داشته باشیم اینها را کور و کر کرده تا این احادیث را نقل کنند و ما دیگر شبههای در روایت نداشته باشیم.
یکی از ادلهای که ایشان نقل فرموده این است که حضرت رسول صلی الله علیه وآله خطاب به زنهایش فرمود: «أیتکن صاحبة الجمل الأدبب الأحمر»؛ کدامیک از شما سوار بر چنین شتری، بر امام وقتتان طغیان میکنید؟!
#عایشه خندهاش گرفت که چطور میشود که ما زنان سوار شتر بشویم و… حضرت فرمود: نکند تو خودت باشی!
حضرت در ادامه میفرماید سگهای #حُوأَب -که نام یکی از منازل بین راه #حجاز و #بصره است- به آن شتر حملهور میشوند!.
زمانیکه این جریان پیش آمد، عایشه گفت: اینجا کجاست؟ تا اسم "حوأب" را شنید، گفت: مرا برگردانید. اما #زبیر و #طلحه با مقداری پول، ساکنان آنجا را خریدند و به نزد عایشه آوردند تا #قسم بخورند که اینجا حوأب نیست!.
⚠️ همانگونه که بدن انسان با برخی چیزها نجس میشود، ذهن انسان نیز با #شبهه نجس میشود. پس باید لباسی به آن پوشاند که آب به آن فرو نرود. مثل غواصها و آن لباس این ادله است که #تقوای_اعتقادی برای انسان ایجاد میکند.
۸۹.۳.۴
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama