eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
689 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
🔺 این قوه واهمه یکی از مراتب فهم انسان است که در جهت شعور با حیوانات مشترک است. 🔹 این وهم در کودکی امیر بدن ما و سلطان حکومت درون ما بوده با وهم درک می کردیم و کار انجام می دادیم نه با عقل. این سلطه وهم در وجود ما پابرجا شده تا وقتی که ما به تکلیف رسیدیم و تا به الآن که به این حد رسیدیم و هفتاد هشتاد سال هم عمر کردیم. 🔸 و اینکه الآن نمی توانیم با یک جنازه در یک اتاق بخوابیم اثر همان رسوب سلطنت وهم از کودکی است که هنوز باقی مانده و پاک نشده. و همین در سایر مسائل هم همینطور است. ❎ در موقعی که غضب می کنیم دیگر می بینیم که اختیار از دستمان درمی رود. این مال همان نیروی مسلط غضب ماست از کودکی که تشدید شده تا حالا و کسی هم نتوانسته آن را تضعیف کند و با آن ور برود و اصلاحش کند. ❎ در شهوات هم همینطور. در جاه طلبی هم همینطور. آخِرُ ما یَخرُجُ مِن قَلبِ المُؤمنِ – ظاهراً- حُبُّ الجاه؛ 🔺 تازه انسانی که متوجه خودش باشد و به خودش بپردازد و در اصلاحات خودش کوشش و تلاش کند، آخر چیزی که باقی می ماند که به این آسانی ها نیست، همان حب جاه است. که واقعاً آدم دلش می خواهد پیش اَنظار، محترم باشد و به او تسلیم شوند و از او به نحوی اطاعت کنند. 🔹 خب این ابتلائات درونی را ما باید کجا معالجه کنیم؟ یکی از جاها نیمه های شب است و یکی از جاها همین زیارت هاست. 🔸 اینها را آن بزرگانی که قرار داده اند، مثل کمپانی و تجار امروز نبودند که با حیله و تزویر در یک مملکتی مثلاً قحطی مصنوعی بیندازند، بعد اجناسی که گرفته اند، آنجا به فروش برود. این عُمره رفتن ها و این زیارت رفتن ها و این توسلات، این کربلا، این مشهد مقدس، دخلی و درآمدی برای کسی نداشته؛ فقط اینها دلسوزانه برای ما برنامه ریزی کرده اند که این دردها را بتوانیم در اینجاها بلکه به معالجه برسانیم. چون خیلی مشکل است. ❌ هیچ سرطانی نعوذ بالله مثل این سرطان کفر و شرک و نفاقی که در ماها پیدا شده، خطرناک نیست. ✅ اگر بتوانیم از قدم اولی که وارد مسجد می شویم، باید بتوانیم سایر حوائجمان را کوچکتر بیندیشیم، و این مسائل را خیلی مهم بدانیم. خصوصاً برای این صنف بسیار مفید و معظم و محترم طلاب علوم دینیه که اینها اگر بخواهند خدمتی انجام بدهند هرگز بدون ایمان نمی توانند زیرا ایمان هم با موانعی ممکن است همراه باشد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 این قوه واهمه یکی از مراتب فهم انسان است که در جهت شعور با حیوانات مشترک است. 🔹 این وهم در کودکی ا
🔺 این تتمه عبارت را هم بخوانیم: " پس معلوم شد که تسلیمی که حظّ قلب است غیر از علم است که حظّ عقل است. [یک ناحیه از نواحی وجود ما ذهنیت ما و فهم ماست.] ممکن است انسان به برهان عقلی اثبات صانع تعالی و توحید او و یوم معاد و دیگر از عقاید حقه کند ولی این عقاید را ایمان نگویند و او را مؤمن حساب نکنند." 🔹 یک وقت بنده در مسجدی که بعضی وقت ها بعد از نماز چیزی می گفتم به آنها گفتم الآن من اینجا نشسته ام و صحبت می کنم. ممکن است یک روزی یک کسی چشمی باز کند ببیند مثلاً یک سگ نشسته در جانماز دارد برای مردم صحبت می کند. ❌ چرا اینطور است؟ برای خاطر اینکه ما عادت نکرده ایم به معایب خودمان برسیم و حسابگری کنیم بگوییم واقعاً این مثلاً سلطه غضب در ما چقدر است؟ ما چقدر تحمل داریم؟ که اگر از کسی بی اعتنایی، بی احترامی بجا یا نابجا ببینیم از جا درنرویم. حرف نابجا نزدیم یا عمل نابجا نکنیم یا کینه به دل نگیریم یا تلافی در موقع تسلطی فرصتی چیزی انجام ندهیم. ⁉️ اینها تا حساب نشده من چطور اطمینان پیدا کنم که یک انسانم در درونم؟ که وقتی می خواهم بمیرم از این دنیا می خواهم بروم ملائکه مرا به عنوان یک آدم بپذیرند و نام مرا بنویسند، نه یک حیوان، نه یک درنده، نه یک گزنده و اینطور چیزها. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب ، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 لا اله الا الله 🔹 در دعای¹ ایام دهه‌ی اول وارد شده: «لا اله الا الله عدد اللیالی والدهور، لا اله الا الله عدد امواج البحور، ... لا اله الا الله عدد شوک والشجر، ... لا اله الا الله عدد الحجر و المدر»؛ یعنی همه‌چیز صدای لااله‌الاالله‌اش بلند است. به هر چیز نگاه کنیم باید به چشم نمایشی نگاه کنیم، نه به چشم استقلالیِ حیوانی؛ و حشره‌ای مثل یک مورچه اگر الآن روی دست بنده راه برود، چیزی نمی‌فهمد که مثلاً این‌جا دست است یا انسان است، حیوان است، هست، است، این‌ها را که نمی‌فهمد. ما هم به اشیاء و خودمان که نگاه بکنیم، اگر به چشم‌مان یک سرمه‌ای از لا اله الا الله بکشیم، می‌بینیم ما و جهان همه داریم لا اله الا الله می‌گوییم. ۷۸٫۳٫۱۲ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __ ۱) [ اعمال دهه‌ی اول ذی‌الحجة‌الحرام: ... پنجم: در هر روز اين دهه اين تهليلات را كه از اميرالمؤمنين عليه‌السّلام با ثواب بسيار روايت شده بخواند. و اگر روزی ده مرتبه بخواند بهتر است: لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي وَ الدُّهُورِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُورِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ وَ رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَ الشَّجَرِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَ الْوَبَرِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُيُونِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ فِي اللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ وَ [فِي] الصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ الرِّيَاحِ فِي الْبَرَارِي وَ الصُّخُورِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ مِنَ الْيَوْمِ إِلَى يَوْمِ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ. {معبودى جز خدا نيست به شمار شب‌ها و روزگاران، معبودى جز خدا نيست به شمار امواج درياها، معبودى جز خدا نيست، و رحمت او از آن‌چه گرد می‌آورند بهتر است، معبودى جز خدا نيست، به شمار خارها و درختان، معبودى جز خدا نيست به شمار موها و كرک‌ها، معبودى جز خدا نيست به شمار سنگ‌ها و كلوخ‌ها، معبودى جز خدا نيست به شمار به‌هم خوردن پلک‌ها، معبودى جز خدا نيست در شب چون سياهى بنمايد و در صبح چون سپيدى سر برآورد، معبودى جز خدا نيست به شمار بادها در صحراها و كوه‌ها، معبودى جز خدا نيست از امروز تا روز دميده شدن در صور.}] @seyedololama
🔺 در این ایام برای این‌که حقانیت شیعه و شیعیان حقیقی مشخص شوند، حتی در کتب اهل تسنن نیز وارد است که مابین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز به جا آورید که در آن این آیه خوانده می‌شود: « و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و أتممناها بعشر فتم میقات ربه أربعین لیلة » 🔹 با یک امتحان خدا قوم موسی را امتحان کرد و همه رفوزه شدند جز حضرت هارون که آن هم وصی بود مثل حضرت علی که وصی روز غدیر بود. هارون هم وصی موسی بود و پیامبر هم راجع به حضرت علی فرمود: «انت منی بمنزله هارون من موسی» 🔸 چطور مردم زیر بار هارون نرفتند؟! وقتی حضرت موسی از مناجات برگشت یک نفر مسلمان باقی نمانده بود! همه کافر شده بودند. و لذا آمد محاسن برادرش را از خشم گرفت که چه شد این طور شد؟ عرض کرد: «یا ابن ام ان القوم استضعفونی و کادوا یقتلوننی» اگر حرف می زدم بیش از این مرا می کشتند برادر! 🔺 این امتحان رفوزه شدن امت هاست. حالا این امت وضعش بهتر شد چون یک سلمان و ابوذر و عمّاری هم ماند. با این حال اینها جبهه مخالف امت شدند و منکوب و سرکوب و همه بلاها از کتک و شکنجه و تبعید و در بیابان مردن و همه کار هم به سرشان آمد. 🔹 حالا شما برادران و عزیزان که می خواهید جلوی این رفوزه شدن را در این زمان بگیرید، وقتی مشرف می شوید جدی همه حاجت ها را فراموش کنید و فقط یک حاجت بماند که ما یابن رسول الله رفوزه امامت شما نشویم. حضرت مهدی را تا دم مرگ فراموش نکنیم. «فاتبعونی یحببکم الله» یعنی ما در حال محبت الهی از دنیا برویم، خدا لطفش را از ما دریغ نکند و رحمتش را دریغ نکند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🏴 شرح یک حدیث به مناسبت ایام شهادت امام باقر علیه السلام «و قال عليه‌السلام اشد الأعمال ثلاثة: مواساة الإخوان في المال» 🔺 معمولاً طلاب محترمي كه در زمان‌هاي سابق وارد حوزه‌ها مي‌شدند، آن موقع بيشتر از شهرستان‌هاي خودشان برايشان شهريه‌اي می آمد. يا گاهي هديه‌اي از پدر و مادر يا خويشان که مي‌گفتند فلان جوان ما که رفته قم يا نجف، خب غريب و تنهاست مخارج و اين‌ها مي‌خواهد يك كمك‌هاي مالي برايش مي‌كردند. 🔹 بعد اين‌ها هم حجره داشتند و همه از وضع مالي يكديگر خبر داشتند. طلبه مي‌دانست كه معلمش مثلاً چه جور خانه‌اي اجاره كرده. بچه‌هايش چندتا هستند، مخارجش چه جور است. چه جور اداره مي‌شوند. لذا پولي كه برايش مي‌رسيد به فكر استادش هم بود. استاد هم به فكر شاگرد بود. شاگردها هم به فكر هم حجره و هم مباحثه و رفيق بودند. اين‌طوري زندگي مي‌كردند. آن‌وقت گاهي اتفاق مي‌افتاد كه سه نفر پنج نفر كه با هم اين‌طوري هم كيسه و هم خرج و رفيق‌اند، اصلاً هيچ چيز گيرشان نمي‌آمد بخورند. حالا يك نفر فرض كنيد برايشان يك غذايي مي‌آورد به قدري كه يك نفر سير شود. خب اين ديگر نمي‌توانست خودش را سير كند. اين را برمي‌داشت تقسيم مي‌كرد يك چيزي خودش مي‌خورد بقيه‌اش را مي‌داد به رفيقانش. 🔸 مرحوم حاج‌آقا صدر جزايري يكي از اساتيد همين مدرسه بود- خدا رفتگانشان را رحمت كند- ايشان نقل مي‌كرد فرمود كه در نجف يك آقايي چند ماهي مرجع شد به نام آيت‌الله مرندي. ديدم خيلي در مخارجش دقت مي‌كند مثلاً به خادمش دستور مي‌دهد كه فلان چيز را مي‌خري مواظب باش زياد نخري و… عرض كردم كه آقا شما خب قبلاً كه يك مدرس بوديد و به شما پول و اين‌ها نمي‌رسيد، حق داشتيد اين‌جور سخت‌گيري كنيد. حالا كه مرجع شده‌ايد و دستتان باز است ديگر چرا اين‌طور سفارش به قناعت مي‌كنيد؟ ايشان پاسخ داد كه ما چند نفر بوديم هم خرج و هم كيسه كه درس مي‌خوانديم در همين نجف اشرف. در بين اين طلبگي‌هاي ما چندين مرتبه اتفاق افتاد كه سه شبانه‌روز هيچ‌كدام هيچ گيرمان نيامد بخوريم. اما اين‌كه دو شبانه‌روز باشد معمولي بود. معمولاً هر دو شبانه‌روز يك چيزي گيرمان مي‌آمد بخوريم. اما اين كه يك شبانه‌روز يك چيزي بخوريم كار هميشه‌مان بود. و ما اين‌طوري درس مي‌خوانديم كه در شبانه‌روز فرض كنيد يك نصفه نون معمولي آن‌هم نه سنگك و اين‌ها گيرمان مي‌آمد مثلاً اين‌ها را با هم تقسيم مي‌كرديم. 🔺 حالا كه من مرجع شده‌ام و هرشب اینکه خادم مي‌رود چيزي مي‌خرد اين براي من يك اشرافيت است نه قناعت. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 شهادت جانسوز حضرت مولا امام محمد باقر علیه السلام را به پیشگاه مقدس امام زمان علیه السلام و همه دوستان و شیعیان تسلیت عرض می نمائیم. @seyedololama
🔺 یادگاری از باقرالعلوم علیه‌السلام 🏴 🔹 به حضرت (علیه‌السلام) خلعت داده شد تا هزاران سال بعد همه تابع او شده و ببندند، گفته و نمایند. لبیک یعنی: خدایا، این جهان را آفریدی و ما را کردی و خود را به ما نمایش دادی. هرچه بفرمایی و بخواهی ما حاضریم. و و هرچه داریم فدای تو باد. لذا باید ببیند هنگامی‌که در گوسفندی را کشت، آیا همه چیزش را کشته است؟ و هنگامی‌که به ستونی سنگ زد، آیا به آن‌چه که و زشت و زشت است، پشت کرده‌ است؟! ایام شهادت بزرگواری است که همه باید در تحت او کنند و لبیک بگویند یعنی حضرت (علیه‌السلام) که یک دست‌گیری از ما کرده ‌است که تا زمان هر گرفتاری داشته باشیم، می‌توانیم با آن رفع کنیم و آن است، البته اگر با خوانده شود. منای و قربانی شدن در راه خدا، آن‌قدر ارزش دارد که زیارت امام (علیه‌السلام) در روز برابر است با ۲۰۰۰ حج، و که همه در خدمت باشد!؛ چرا که این خون خدا را به لرزه در آورد و آن آسمان و زمینی که خداوند برای نمایی آفریده هم بر ایشان می‌کنند. ۸۸٫۹٫۲ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 یادگاری از باقرالعلوم علیه‌السلام 🏴 🔹 به حضرت (علیه‌السلام) خلعت داده شد تا هزاران سال بعد همه تابع او شده و ببندند، گفته و نمایند. لبیک یعنی: خدایا، این جهان را آفریدی و ما را کردی و خود را به ما نمایش دادی. هرچه بفرمایی و بخواهی ما حاضریم. و و هرچه داریم فدای تو باد. لذا باید ببیند هنگامی‌که در گوسفندی را کشت، آیا همه چیزش را کشته است؟ و هنگامی‌که به ستونی سنگ زد، آیا به آن‌چه که و زشت و زشت است، پشت کرده‌ است؟! ایام شهادت بزرگواری است که همه باید در تحت او کنند و لبیک بگویند یعنی حضرت (علیه‌السلام) که یک دست‌گیری از ما کرده ‌است که تا زمان هر گرفتاری داشته باشیم، می‌توانیم با آن رفع کنیم و آن است، البته اگر با خوانده شود. منای و قربانی شدن در راه خدا، آن‌قدر ارزش دارد که زیارت امام (علیه‌السلام) در روز برابر است با ۲۰۰۰ حج، و که همه در خدمت باشد!؛ چرا که این خون خدا را به لرزه در آورد و آن آسمان و زمینی که خداوند برای نمایی آفریده هم بر ایشان می‌کنند. ۸۸٫۹٫۲ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 روز ترویه و توطئه‌ی ترور امام حسین علیه‌السلام و حرکت آن بزرگوار از مکه به عراق؛ ( ۸ ۶۰ ق) 🔺 خطبه‌ی اباعبدالحسین صلوات‌الله‌علیه به هنگام خروج از مکه‌ی مکرمه 🔹 حضرت علیه‌السلام در فرمایشی از خودشان خبر دادند. همین‌که موسم نزدیک شد و حجاج گروه گروه وارد شدند، در اوایل ماه خبر رسید که بن معاویه، را در ظاهر امیر و سرپرست حاجّ قرار داده ولی در واقع به او مأموریت داده که هر کجا توانستی، هر نقطه‌ای امکان داشت، امام را کن. پس این جدید وارد شده بر حاجیان ما (شهادت حجاج در ) مبدأ آن مال آن‌جاست، مبدأ آن یزید بن معاویه و مأمورین او هستند که برای ترور وارد مکه می‌شوند نه برای حج و و !. به خبر رسید که یک چنین تروری در انتظار شماست؛ لذا حضرت تصمیم گرفت که احترام خانه‌ی مکه را به خاطر او نشکنند، حریم مکه‌ی معظمه از زمان ساخته شدنش به دست حضرت (علیه‌السلام)، خدا این خانه را خانه‌ی خودش فرموده، را طواف عرشی قرار داده، را برای به آن‌جا دعوت کرده نه برای کشتار و آزار مردم!. این بود که حضرت دریغ داشت که این کار درباره‌ی او انجام بگیرد و حریم خانه‌ی خدا شکسته شود. بنابراین تصمیم گرفت که این حج را به پایان نبرد و حج را به عمره‌ی مفرده تبدیل کند. روز سه‌شنبه هشتم ذی‌الحجة از مکه خارج بشود. آن‌وقت در بین و افرادی‌که در همراهش بودند، آن‌ها را جمع کرد و صحبت از کرد!. فرمود: «الحمدلله و ماشاءالله و لا قوة الا بالله و صلی الله علی رسوله»؛ کلاسِ درس مرگ از این‌جا برای مردم گشوده شد؛ «خُطَّ الموتُ علی وُلدِ آدم مَخَطَّ القَلادَةِ علی جیدِ الفَتاة». در هیچ عبارت و شعری پیدا نمی‌شود که کسی این‌طور مرگ را و داده باشد. می‌فرماید: اگر بخواهیم لباس مرگ را برای خودمان تشبیه کنیم، در مردها چنین چیزی نیست، ولی در خانم‌ها و دوشیزگان وقتی یک گردن‌بند طلایی از پدر یا در موقع ازدواج به آن‌ها می‌رسد، افتخار به آن می‌کنند، لذت می‌برند و زینت قرار می‌دهند. «خُطَّ الموتُ علی وُلدِ آدم مَخَطَّ القَلادَةِ علی جیدِ الفَتاة» برای چنین گردن‌بندی اسباب آبرو، اسباب زینت، اسباب راحتی، به نام مرگ خدا قرار داده. «و ما اَولهَنی اِلی اَسلافی»؛ نمی‌دانید چه چیزی در باطن من موج می‌زند از علاقه‌ی به مادرم ، از علاقه‌ی به پدرم، از علاقه‌ی به جدم، و برادرم! می‌خواهم پرواز کنم!؛ «ما اَولهَنی اِلی اَسلافی اشتیاقَ یعقوبَ اِلی یوسفَ»؛ فقط در مردها می‌توانم یک مرد پیدا کنم، مثال بزنم، آن هم جدایی از است. چقدر یعقوب جدایی کشید تا چشمانش از بین رفت و سفید شد؟! «خُیِّرَ [خیِرَ] لی مَصرعاً»؛ یک جایگاهی به نام افتادنْ‌گاه برای من فراهم شده! «انَا لاقیهِ»؛ باید بروم آن‌جا بیفتم!. آن‌جا کجاست؟ آن‌جا گودی قتله‌گاه است!. پس نظر من این است که من دارم پرواز می‌کنم به سوی محبوب‌های خودم. خروج من الآن از مکه و بیابان‌ها در ظاهر آواره شدن است، ولی من رو به مقصد خود دارم حرکت می‌کنم. «کأنی باَوصالی، تتقَطَّعُها عُسلانُ الفَلواتِ»؛ مثل این‌که دارم می‌بینم گرگ‌هایی به من حمله کرده‌اند و دارند ماهیچه‌های من را با دندان‌هایشان تکه‌تکه از من جدا می‌کنند!. «بین النواویس وکربلاء فیملان منی اَکراشاَ جوفا و اجربةً سُغَّبا. لا محیص عن یوم خط بالقلم، رضی الله رضانا اهل البیت»؛ همین‌که خدا برای ما یک نقشه‌ای قرار داده، ما به چشم خود قبول داریم به سوی او پرواز می‌کنیم. وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین ۹۴٫۷٫۲۳ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📜 وروی أنه صلوات الله عليه لمّا عزم على الخروج إلى العراق، قام خطيباً فقال: الحمد لله، وما شاء الله، ولا حول ولا قوة إلا بالله وصلى الله على رسوله وسلم خطّ الموت على ولد آدم مخطّ القلادة على جيد الفتاة، وما أولهنی إلى أسلافی اشتياق يعقوب إلى يوسف، وخيّر لی مصرع أنا لاقيه، كأنی بأوصالی يتقطعها عسلان الفلوات، بين النواويس وكربلا، فيملان منی أكراشا جوفا وأجربة سغبا لا محيص عن يوم خط بالقلم، رضى الله رضانا أهل البيت، نصبر على بلائه، ويوفينا أجور الصابرين، لن تشذ عن رسول الله لحمته، وهی مجموعة له فی حظيرة القدس تقربهم عينه، وتنجز لهم وعده. من كان فينا باذلا مهجته، موطناً على لقاء الله نفسه فليرحل معنا فانی راحلٌ مصبحا إن‌شاء الله. ج۴۴ صص۳۶۶-۳۶۷ @seyedololama
4_289901509271880221.mp3
2.7M
هر که دارد هوس کرببلا بسم‌الله 🔺 شرح دل‌نواز خطبه‌ی امام (علیه‌السلام) قبل از خروج از به سوی در روز ۸۷٫۱۲٫۱۵ ☑️ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ ۸ ۶۰ ه] @seyedololama
🏴 سلام الله العظیم علیک یا مسلم بن عقیل 🔺 خدایا به حق ضعف و نقاهت بن عقیل؛ به ضعف و نقاهت ما در دین‌مان ترحم فرما، که وقتی از این تاریکی به آن سرا رفتیم، آن‌طور پشیمانی که هیچ چیزی نداشته باشیم، به ما دست ندهد! اقلاً دست خالی نباشیم، حالا جیب‌مان پر نیست، حداقل یک چیزی در دست‌مان باشد. و آن چیزی که در دست آدم است، مولا و آل اوست، که اقلاً با این ردّ شده باشد. و تهیه‌ی این هم و کوشش و این مسائل را دارد و می‌خواهد. آدم بخواهد حضرت علی را بشناسد و دوست داشته باشد؛ باید از شروع کند. چرا؟ برای این‌که تا خدا را نشناسد؛ علی شناخته نمی‌شود. علی بنده‌ی خداست. خدا آن قدر خداست که علی بنده‌ی اوست!. و علی واسطه بخشش اوست و می‌توان در خدمت او عمری را گذراند. در خدمت فرزند او خدمتی کرد و به جایی رسید. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله الذی لیس لقضائه دافع ولا لعطائه مانع ولا کصنعه صنع صانع»¹ 🔹 مسائل مربوط به ادعیه در یک حساب بسیار ویژه و مهمی دارد. بعد از کریم که جنبه‌ی مافوق امور عادی دارد و الهی است، دعاهای ائمه از حضرت (علیه‌السلام) و سایر (علیهم‌السلام)، بهترین دلیل معرفتی برای اهل و و بشر است، به طوری‌که اگر کسانی که اصلاً ندارند یا دین اسلام ندارند، مضامین این ادعیه را بشنوند یا بخوانند یا بفهمند؛ بعید نیست که اسلام بیاورند و این معجزه‌ای است که خداوند پس از قرآن کریم برای بشریت قرار داده است. «الحمد الله الذی لیس لقضائه دافع و لا لعطائه مانع» ⏮ ابتدای دعای شریف عرفه از خداوند گفتگو می‌فرماید، (علیه‌السلام) در موقف بسیار لطیف و ملکوتی این را بدون این‌که از روی چیزی بیان کند، انشاء کرده است. انشای دعا مانند در می‌ماند؛ ما در نماز یک تکالیفی داریم مانند ، ، تکبیر، سوره‌ی مبارکه و یک سوره‌ی دیگر از قرآن، این‌ها همه تکالیفی است که از بزرگان بندگان خدا که این طرز عبادت آن‌هاست، پیروی می‌کنیم. اما ما در قنوت، دعوت‌ها و حاجات و مشکلات خودمان را با خداوند در میان می‌گذاریم و لذا انسان در نماز اجازه دارد که حاجات خودش را با خداوند در میان بگذارد. این بیان یک لطافتی می‌خواهد، یک وجدانی می‌خواهد ملکوتی و فرشته‌ای، که مانند عرض حاجات با خدا باشد، این را هر کسی ندارد؛ می‌تواند یک چیزی بخواهد که برایش سود نداشته باشد: خدایا به من صد و پنجاه سال بده!. خوب آیا این صد و پنجاه سال در عصر چه کسی واقع می‌شود، در حکومت چه کسانی واقع می‌شود، در معاشرت چه ملتی و خانواده‌ای واقع می‌شود، این‌ها را که عقلش نمی‌رسد و لذا می‌گوید: خدایا من صد و پنجاه سال از تو عمر می‌خواهم!. اگر همان موقع می‌دانست که این چه مشکلاتی ایجاد می‌کند، هیچ‌وقت نمی‌خواست. بنابراین دعا عبارت است از یک لطافت خاصی که برگرفته از کامل، کامل و کامل است. و حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) دارای این فضائل بود و مکانش هم که اشرف امکنه بود، وقتش هم اشرف ازمنه بود. شروع کرد به این قنوت، به این عبادت که دعا باشد. ☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _____ ۱) [ ، دعای ] @seyedololama
حال در دعا-@seyedololama.mp3
833.4K
🔺 حال در کردن 🏴 روضه‌ی جناب بن عقیل علیه‌السلام ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 عید سعید قربان مبارک‌باد 🔹 ابراهیم و فرزندش در ، در واقعیت پیدا کرد! آن‌جا خدا فرمود: بس است؛ امتحانت را دادی، کارد را از روی گلو بردار؛ اما این‌جا: خدایا شاهد باش که دارم را جلوی تیر و نیزه می‌فرستم. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 آماده قربانی شدن در راه خدا 🔹 بعضی اوقات امتحان‌های مشکلی پیش می‌آید، ولی در واقع آن‌قدر سخت نیست، چرا که زود می‌گذرد، مثل امتحانی که برای حضرت (علیه‌السلام) پیش آمد، عرض می‌کند: «رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ». خداوند می‌فرماید: «فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ»¹؛ ببینید نکات بیان می‌کند که روز ها اگر دور هم جمع بشویم، لذتش را می‌بریم. او عرض می‌کند: «هب لی من الصالحین»؛ من فرزندی که از بندگان شایسته خودت باشد، ندارم. می‌خواهم؛ «فبشَّرناه بغلام حلیم»؛ ما به او دادیم فرزندی نصیبت می‌کنیم که دارای فضیلت است. تفسیر می‌شود بر حلم. حلم تفسیر می‌شود به چی؟ به سنگینی، به وقار و و و و صاحب نظر بودن و دقیق بودن. چطور؟ برای این‌که وقتی بزرگ می‌شود و به حد رشد می‌رسد، پدر می‌بیند این اهل نظر شد، اهل فهم شد، می‌فهمد که پدر با او چه می‌گوید. لذا به فرزندش می‌گوید: نظر بده ای صاحبْ‌نظر؛ «فانظر ماذا تری»؛ من دستور گرفتم که تو را سر ببرم!. من فرزند نداشتم، از خداوند خواستم تا به من داده شد، حالا دستور آمده که گلوی تو را با کارد ببرم؛ «فانظر ماذا تری»؛ ببین چه فکر می‌کنی؟ این فرزند اهل ، اهل بصیرت، عرض می‌کند که حاضرم پدر؛ انجام بده؛ «افعل ما تؤمر»²؛ این است. این است. پس صالح و شایسته کسی است که از نظر فکری صالح باشد. در صالح باشد. زمین و آسمان‌شناس باشد، و را بشناسد و وقتی‌که آمد، فوری بگوید: من قبول دارم؛ «افعل ما تؤمر». وقتی ما است که این چنین صاحب‌نظرانی در آن باشند. و و بزرگانش، فرهنگ، وزیر ، وکلای این‌جور فهم داشته باشند. این‌ها شایستگی انتخاب را دارند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ :۱۰۰-۱۰۱] ۲) [ :۱۰۲] @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
▪️ مظلومیت مولا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام 🔹 با این‌که حضرت (علیه‌السلام) معجزات عجيبی به مردم نشان داد که ديگر جای ترديد باقی نبود، اما قوم ايشان چنان بی تصميمی و بی عزمی نشان دادند که حضرت موسی (علیه‌السلام) عرض کرد: خدايا! من تنها خودم و برادرم را می‌شناسم و با ديگران کاری ندارم!. حضرت موسی (ﻋﻠﻴﻪالسلام) اين قدر غريب بود که وقتی در محضر الهی آمار خودش و پيراونش را معرفی کرد؛ فرمود: تنها خودم هستم و برادرم!. اسلام هم همین‌گونه حضرت (علیه‌السلام) را در خم معرفی فرمود، و و را در حديث همین‌گونه معرفی نمودند. پس این‌ها را بايد از مقام و مجزا دانست و کاملاً جدا کرد. 🔹 مردانی که می‌شوند و تا آخر عمر و و تحمل زحمات می‌کنند و روزها، و شب‌ها، طاعت و هنگام مبارزه با اعداء باکی ندارند و دست و پا، يا چشم‌شان را در راه خدا فدا می‌کنند، همه‌ی این‌ها مقاماتی مربوط به انسان خوب است که عزم راسخ دارد، اما راسخی که مخصوص و است در هيچ کجا وجود ندارد جز همان که پيامبر اکرم نشان دادند و فرمودند: «اَنتَ مِنّی بِمَنزلة هارونَ مِن موسی» تنها يار حضرت موسی بود، حضرت علی علیه‌السلام هم دومين نداشت؛ حضرت سلام الله عليها نيز دومين نداشت. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 محبت امیرالمؤمنین علی صلوات‌الله‌علیه سرمایه‌ی نجات 🔹 ... [در دم مرگ] آن چیزی که در دست آدم است #محبت مولا "علی و آل اوست"، که اقلاً با این ردّ شده باشد. و تهیه‌ی این هم جهاد و کوشش و این مسائل را دارد و #فکر می‌خواهد. آدم بخواهد حضرت #علی (علیه‌السلام) را بشناسد و دوست داشته باشد؛ باید از #توحید شروع کند. چرا؟ برای این‌که تا خدا را نشناسد؛ علی شناخته نمی‌شود. علی بنده‌ی خداست. خدا آن‌قدر خداست که علی #بنده‌ اوست!. و علی واسطه‌ی بخشش اوست و می‌توان در خدمت او عمری را گذراند. در خدمت فرزند او خدمتی کرد و به جایی رسید. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر صلی‌الله علیه وآله؛ ( ۲۵ المظفر ۱۱ ه ق) 🔹 حضرت (صلی‌الله علیه وآله) در هنگام رحلت می‌خواستند مسئله‌ی خم را به کتبی تأیید کنند، با این‌که در حضور هفتاد هزار یا بیشتر، در غدیر خم بهترین تأییدها را کرده بودند، با وجود این‌ها می‌خواستند وصیت را کتبی هم قرار بدهد که مؤکَّد شده باشد. در آن‌جا اهل مخالفت کرد و کلمه‌ای گفت که حالا مریدهایش می‌خواهند آن کلمه را تفسیر کنند که با گفته‌ی یک مسلمان بسازد؛ این یک مطلب است که گفت: این آدم تب‌داری است و تب بر او غالب شده و آدمی که تب شدید دارد، سخنش را چه می‌گویند؟ هذیان می‌گویند!. این یک مطلبی است که در هیچ کجای در هیچ فکر نمی‌کنم که پیدا شود، که یک کسی حالا آن شخص، تاجر باشد، زارع باشد، صنعت‌گر باشد، سرمایه‌دار باشد و بخواهد دم رفتن، یک وصیتی بکند و جلویش را بگیرند. چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده. و مطلب دیگر این‌که کسانی که از مطالب دینی باخبر نیستند، می‌گویند حضرت فرمود تا این‌که من یک جمله‌ای بنویسم که را از خطر باز دارد؛ مگر حضرت می‌توانست بنویسد؟ این را عنوان می‌کنند در حالی‌که این یک مغالطه‌ای بیش نیست. نوشتن سران برای سران، هیچ‌وقت با قلم و دوات که خودشان استعمال کنند نبوده. همیشه کاتب، دبیر و یا افرادی بوده‌اند که منصوب بوده‌اند برای همین کار که نامه‌ها را می‌گرفتند و جواب می‌دادند و خودشان ضبط و بایگانی می‌کردند، نه این‌که یک نفر بزرگ و صاحب یک حزب مهم یا یک مملکت، این خودش قلم و دوات جلویش بگذارد و نامه‌نویسی بکند. چنین چیزی نبوده. از این جهت این است. در جریان هم وارد شده که نامه‌ای است از حضرت پیامبر خدا، به نجران فرستاده شد که بعد از ذکر این مطلب می‌گویند که ممکن است حضرت پای نامه امضا بفرماید. بنابراین این یک مطلب این‌که هیچ‌وقت سران هیچ دولتی نویسنده‌ی فرمان‌ها و نامه‌ها نیستند. و این خودش یک قسمت خاصی در دربار آن‌ها تشکیلات هست که آن‌ها می‌نویسند، آن‌ها جواب می‌گیرند، آن‌ها می‌خوانند، آن‌ها از رئیس امضا می‌گیرند. الآن هم ما دیده‌ایم در همین تلویزیون خیلی نشان می‌دهد که وزرایی که می‌خواهند با هم توافق کنند، روبروی هم نشسته‌اند و یک نفر هم همراه آن‌هاست که این مدارک را می‌گیرد و جلوی‌شان می‌گذارد، می‌گوید امضا کنید، نه این‌که خودش بگوید و بنویسید مطالب را. نه، مطالب توافق شده را قبلاً ماشین‌نویسی می‌کنند و می‌نویسند، در شکل یک دفتری که این باید مدرک باشد، مدرک دولتی باشد. بعد می‌آیند آن را جلوی وزیر می‌گذارند یا جلوی هر مسئولی که باید امضا کند، او فقط امضا می‌کند. آن‌وقت از دستش می‌گیرند. بنابراین در قضیه‌ی نامه‌نویسی، این مغلطه در آن است که بعضی‌ها می‌گویند حضرت که فرمود من نامه بنویسم که نجات در آن باشد، مگر حضرت چیزی می‌نوشت؟ پس معلوم می‌شود این حدیث اصلاً درست نیست! نه، بلکه معلوم می‌شود که شما در هستید، و شما نمی‌توانید وارد مطالب تحقیقی اجتماعی بشوید که به علت این است که یا شما هستید یا بسیار ساده‌اید که حرف مغرضین را قبول کرده‌اید. ۲۴ الحرام ۱۴۳۶=۹۴/۷/۱۶ ☑️ حضرت آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
تعیین جانشین از روی بصیرت-@seyedololama.mp3
1.84M
#غدیر 🔺 «قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ»¹؛ تبیین برنامه‌ی #دین و نقش #پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در این برنامه و خصوصیات دعوت آن بزرگوار 🔹 #تسبیح و #تنزیه الهی از هر آن‌چه که در آن #بصیرت نیست 🔸 جدایی #تشیع و #تسنن با تبعیت تشیع از بصیرت و دستورات الهی در تعیین #جانشین پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم 🔺 شرط #تبعیت کامل در جانشین پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم 🔹 ثمرات شوم خانه‌نشینی مولا امیرالمؤمنین #علی علیه‌السلام و خلافت نا اهلان بر اجتماع بشری ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی ___ ۱) [ #یوسف علیه‌السلام:۱۰۸] ۸۷٫۲٫۹ @seyedololama