eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
844 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 آبرویش را بریز ! به علی علیه السلام خبر رسید که "ابن هرمه" مأمور حکومتی ناظر بر بازار اهواز، مرتکب خیانتی شده است. امام علیه السلام پس از اطلاع، به فرماندار خود در اهواز چنین نوشت:   " هنگامی که نامه مرا خواندی، ابن هرمه را از نظارت بازار برکنار دار و او را به مردم معرفی کن، و به زندانش بیفکن و آبرویش را بریز، و به همه بخشهای تابع اهواز بنویس که منِ _علی_چنین عقوبتی برای او معین کرده ام. مبادا در مجازات او غفلت یا کوتاهی کنی، که نزد خدا خوار می‌شوی، و من به زشت ترین صورت ممکن تو را از کار برکنار می‌کنم و خدا آن روز را نیاورد. و چون روز جمعه رسید، او را از زندان درآور و ۳۵ تازیانه به او بزن و او را در بازار بگردان. و هر کس گواهی آورد که ابن‌هرمه از او چیزی گرفته است، او را با گواه قسم بده، و مبلغ را از مال ابن‌هرمه بردار و به صاحب آن بپرداز و دوباره او را خوار و سر افکنده و بی‌آبرو به زندان بازگردان، و پاهایش را در بند بگذار، و تنها برای نماز باز کن و فقط اگر کسی برایش خوراک یا نوشیدنی یا پوشاک یا زیر اندازی آورد به او برسان!  مگذار ملاقاتی داشته باشد، تا مبادا راه پاسخگویی به محاکمه را به او یاد دهند و به آزاد شدن از زندان امیدوارش سازند. و اگر دانستی که کسی چیزی(عذری) به او آموخته است که به مسلمانی زیانی می‌رساند، او را نیز تازیانه بزن و زندانی کن تا توبه کند . شب‌ها زندانیان را به فضای باز بیاور تا تفریح کنند جز ابن هرمه! مگر بترسی که بمیرد، در این صورت او را نیز به حیاط زندان بیاور و اگر دیدی هنوز طاقت تازیانه خوردن دارد، پس از ۳۰ روز، ۳۵ تازیانه دیگر- به جز ۳۵ تازیانه نخستین- به او بزن. و برای من بنویس که درباره بازار (و نظارت بر آن) چه کردی، و پس از این خائن، چه کسی را برگزیدی، در ضمن حقوق ابن هرمه خائن را نیز قطع کن" [ دعائم الاسلام ۵۳۳-۵۳۲ / الحیاة ۴۱۰] سلام علیکم ببخشید آیا این 👆نوع برخورد صحت دارد؟ ✅پاسخ :سلام علیکم روایت فوق فاقد سند و اعتبار است و دعایم الاسلام هم کتاب معتبری نیست . بعلاوه آبرو ریزی وجوبی برای چنین عملی حکم معهود در اسلام نیست. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : چرا خدا به رسول خدا(ص) پسر نداد؟ ✅پاسخ: در بحار ج16 ص 141 امام صادق(ع) می فرماید برای علی (ع) مشکل ایجاد میشد و در اواخر ج 20 شرح ابن ابی الحدید خود علی (ع) می فرماید :اگر آن فرزند مثل من عمل می کرد او را هم می کشتند ( کما این که مرا خواهند کشت) ➖➖➖➖➖➖➖ سوال : آیا در زمان کودکی رسول خدا(ص) ملایکه شکم او را شکافته و شسته اند که اهل سنت بسیار نقل می کنند؟ ✅پاسخ: ساختگی است اگر چه مرحوم مجلسی در بحار نوشته من از داوری معذورم و متوفق هستم . بحار ج 16 ➖➖➖➖➖➖ سوال : در نظر دارم مقاله تحقیقی درباره تعداد امتیازات اسلام نسبت به سایر ادیان بنویسم. منبع می خواستم : بحار ج 16 از ص 341 به بعد آمده که 46 امتیاز هست ولی مرفوعه است ولی من تا 76 امتیاز آورده ام در اواخر کتاب تفسیر راهبردی . ➖➖➖➖➖➖ سوال : ماشین دوستم را بعنوان عاریه گرفتم تا در ایام ثلاثه پدرم به کارهایم برسم اکنون مدعی است من به اجاره داده بودم حالا چه کار کنم ؟ ✅پاسخ: یک روحانی فرمود در این قضیه دو حکم وجود دارد یکی اینکه اگر من که راکب مرکب هستم قسم بخورم , کار تمام است. پاسخ: بنده حقیر بارها تاکید کرده ام در تنازع با وجود میدان برای تحقیق میدانی به هیچ وجه اصل حجت نیست . لذا باید هر دو ازسوی داور مورد رجوع تان بازجویی کامل شوید اگر حق از این طریق کشف نشد به اصل مورد اشاره آن روحانی محترم رجوع کنید. ➖➖➖➖➖➖➖ سوال : روایات ابراهیم ابن هاشم پدر علی ابن ابراهیم چه قدر اعتبار دارد؟ ✅پاسخ: بین یادداشتهای این حقیر دیدم نوشته ام در جلد اول مرآت العقول مجلسی از 43 روایت ابراهیم ابن هاشم 27 تایش ضعیف است.! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : بالاخره ساره با شنیدن این معجزه که در پیری اسحاق را به دنیا خواهد آورد خندید و یا حایض شد و یا بر صورتش سیلی زد؟ ✅پاسخ : در سوره هود/71 به خنده و در سوره ذاریات /29 به سیلی زدن به صورت خود از باب تعجب و در تورات سفر پیدایش باب 21 آیه 7 به خنده اشاره و یا تصریح کرده و خبر معتبری از حیض نیست و ضعیف است. ➖➖➖➖➖➖➖ سوال : درباره سنت پیامبر در برخورد با میهمان روایت می خواهم . ✅ پاسخ: وقتی خانه اش پر شد یک میهمان بنام جریر بیرون درب نشست رسول خدا یکی از پیراهن های خود را گرفت انداخت بسوی جریر سپس فرمود روی این بنشین و روی خاک ننشین اما جریر پیراهن را بوسید و بر صورتش چسباند. و سلمان هم می گوید هر وقت وارد محضر رسول خدا(ص) می شدم متکای خودش را بمن می داد. بحار جلد 16 ص235 کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سلام علیکم آيه 6 سوره حجرات يا ايها الذين امنوا ان جاءكم فاسق بنباء فتبينوا.....و دو حديث قال رسول صل الله عليه واله وسلم، ان على كل حق حقيقة و على كل صواب نورا فما وافق كتاب الله فخذوه و ما خالف كتاب الله فدعوه. 2 - قال سالت ابا عبدالله عليه السلام عن اختلاف الحديث يرويه من نثق به و منهم من لا نثق به؟ قال: اذا ورد عليكم حديث فوجدتم له شاهدا من كتاب الله او من قول رسول الله صل الله عليه واله وسلم و الا فالذى جاءكم به اولى به. ای مومنان هرگاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق نمایید. منطوق آیه این است که خبر فاسق را رد نکنیم و اما مفهوم آیه اخبار ثقه را میرساند در حالیکه منطوق اولی است در اتباع قبل از مفهوم اینکه واضح است فاسقی که قرآن بفرماید صددرصد فاسق است رد نکنید چه رسد به مجهول وضعیف و...... در اینجا قواعد علم الرجال تضاد دارد با آیه. و اما احادیث : رسول خداصل الله علیه وآله و سلم فرمود: برای هرامرحقی حقیقتی موجود است و بر سر هر درستی نوری موجود است ، پس آنچه موافق قرآن است اخذ کنید و آنچه مخالف قرآن است ترک نمائید. 2- ابن ابی یعفور گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم درباره اختلاف حدیث که آنرا روایت کند کسیکه به او اعتماد داریم و کسیکه به او اعتماد نداریم فرمود: چون حدیثی به شما رسید و از قرآن یا قول پیغمبر صل الله علیه وآله وسلم گواهی بر آن یافتید اخذش کنید و گرنه برای آورنده اش سزاوارتر است. جناب استاد آیا روایاتی که بر قرآن عرضه میشود به روش رجالیون سند ملاک و میزان است ؟ پس علم الرجال با عترت هم تضاد دارد ✅پاسخ : در قرآن فقط 499 حکم وجود دارد شما بفرمایید در باقی موارد که حدود 63000 فرع است به چه عرضه کنیم!؟ تا تکلیفش روشن شود؟ ➖➖➖➖➖ یکی از دوستان کانال شما را پیشنهاد کرد استفاده کردیم ممنون پاسخ : موفق باشید کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال تفسیری دارم : بالاخره تاکنون بین مفسرین واضح نشده ضمیر به در آیه 159 سوره نسا به عیسی (ع) بر می گردد و یا به رسول خدا (ص) ؟! اگر چه سر انجام با احتمال قوی عیسی را مرجع ضمیر می دانند. ✅پاسخ: 🔷 اولا این بنده حقیر در کتاب بخشی از را آورده ام که 54 روایت ناقل نزول در آخر الزمان بر می گردد به رابط کعب الاحبار . و منابع اسراییلی است. لذا قضیه کاملا خام و است. 🔷ثانیا اشکال مورد تذکر در درالمنثور قابل است که اگر عیسی بعنوان پیامبر بازگردد رسول خدا خاتم النبیین نمی شود و اگر ندارد پس هیچ عملی از ایشان نیست ولو امام عصر (عج) را تایید کند. 🔷ثالثا در باب های 14 و15 و16 سخن از پیامبر جدید است و سخنی از بازگشت عیسی نیست. 🔷رابعا روایت عبیدابن کثیر که دال بر برگشت ضمیر به عیسی است متوفای 290 و یا 294 است که خبیثی است. 🔷خامسا روایتی که ایت الله جوادی آملی حفظه الله در از شهر ابن حوشب نقل فرموده اصلا روایت نیست نظر خود شهر ابن حوشب است . 🔷سادسا : اینکه علامه قدس سره الشریف برگشت ضمیر به رسول خدا را سخیف می داند بخاطر این است تناسب و سیاق را در نظر گرفته در حالی که اهلبیت فرموده اند امر مربوط به ما و آیات مربوط به ما و دارای توزیع است تا مدافعین کودتای تحریف نکنند یعنی مسائل امامت و اهلبیت در قانون سیاق نمی گنجد و به اصطلاح امنیتی با قرمز است. 🔷سابعا: رابطه آیات با یکدیگر در قرآن کریم دارای علم و است و سیاق در آیات الاحکام و قصص کاربرد دارد اما در امور حکومتی و امامتی یک ترابط خاصی دارد که باید علم آنرا در صورت عدم اطلاع به اهلبیت ارجاع دهیم. و این آیه از آن آیات است. 🔷سابعا از 4 طریق از اهلبیت روایت رسیده ضمیر به رسول خدا بر می گردد و معنای آیه بازگشت می کند به اینکه رسالت او بر هر اهل کتابی پیش از مرگ آن اهل کتاب مسلم خواهد شد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
السلام علیک یا بقیة الله: سلام علیکم و رحمة الله سوال : قرآن کریم از عثمان بن عفان و همکاران او ماخوذ شده است و مابقی قرآن ها را عثمان علیه ما علیه سوزاند. اکنون تکلیف ما چیست از کجای باید یقین کنیم که این قرآن همان قرآن نبی صلی الله علیه و آله است و کوچکترین تغییری در آن نیست؟ همچنین درباره نسخه صنعاء که میگویند تغییراتی دارد توضیح جدی و عمیق علمی دهید تا دهان یاوه گویان بسته شود؟ ✅پاسخ : پشت پرده اختلاف در ✅ ۱. علیه السلام براساس قرائت املا شده از طرف به ایشان٬ را تدوین نموده و آن را همزمان با دفن بدن مطهر رسول خدا(ص) به پایان رساند. در جریان بنا شد رای گیری کنند که آیا پس از رسول خدا شایستگی بیشتری برای دارند یا ؟ مهاجرین مکه یعنی ٬ ٬ و سایر های مخالف ٬ ابتدا قرائت آیه ۱۱۷ را تغییر داده و مدعی شدند مطابق این آیه فقط مهاجرین دارای شرایط هستند؛ چون در این آیه رسول خدا هم٬ ای بالاتر از مهاجرین ندارد در حالیکه این حرف وقتی درست می‌شد که آیه مطابق قرائت مهاجرین باشد اما آیه در نسخه منحصر به فردی که شخص رسول خدا(ص) بدون واسطه به امیرالمومنین(ع) املا فرموده بود (و کل تفسیر آیات هم در حاشیه آن قرار داشته)٬ اینچنین بوده است :« لقد تاب الله بالنبی علی المهاجرین والانصار» بود. ✅ ۲. اما نسخه موجود در خانه عثمان( من جمله آن نسخه ای که حافظ آن دختر عمر و بیوه رسول الله بوده) همان نسخه ای است که امروز دردست همگان است٬ در این نسخه عبارت «بالنبی» را تغییر داده اند به «علی النبی» و بااین اقدام معنای آیه را مطابق میل جریان درآورده اند. معنای آن جمله از آیه در نسخه های موجود فعلی(نسخه عثمان که نزد حفصه بوده) این است:« خداوند هم رسول خدا را قبول کرده هم توبه مهاجرین و انصار را». پس با این قرائت ثابت می کنند اولا رسول خدا کرده و نبوده است ثانیاً رسول خدا در حد و رتبه مهاجرین و انصار است ثالثاً مهاجرین مقدم بر انصار اند. لذا با این یک تیر سه نشان زده اند. اما مطابق نسخه امیرالمومنین معنای آیه این خواهد بود: «خداوند به احترام رسول خدا توبه مهاجرین و انصار را قبول کرده و آنان را بخشیده است». ✅ ۳. در نسخه ای از قرآن که در عصر (ع)٬ نزد _ابراهیم بوده (و نسخه ای از آن٬ هم اکنون پیش ماست)٬ عبارت مذکور مطابق همان نسخه (ع) است . ✅ ۴. (ع) فرموده است «بالنبی» درست است نه «علی النبی» ..«ویل لهم فای ذنب لرسول الله حتی تاب الله علیه منه انما تاب الله به علی امته».( جلد ۱ صفحه ۹۸ چاپ مصطفوی) ✅ ۵. (ع) طبق تفسیر فرموده است قرائت «بالنبی» صحیح است . ۵. شأن نزول آیه اول یعنی آیه ۱۱۷ سوره توبه٬ مربوط به جنگ تبوک و تعلل ابوحیثمه است و شأن نزول آیه ۱۱۸ مربوط به کعب بن مالک و مرارة بن ربیع و هلال ابن امیه است و پذیرش توبه هم ناظر به این افراد است نه رسول خدا. 🔴 حاصل این که اختلاف در قرائت به منزله ترکشی بوده که از جریان سقیفه سرچشمه می گرفته است و باید قرائت قرآن یک بار دیگر با این دید و نگاه جدید بررسی گردد. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit @mousavizanjany
سوال : مطابق پانوشت تفسیر تسنیم جلد 17 ص158 پایه گذار نظری تکامل لاماک در قرن 17 و18 و داروین در قرن 19 بوده . پاسخ: نه خیر ریشه در نظریه امپدوکلس چندین قرن پیش از میلاد دارد و امام صادق(ع) در توحید مفضل بر آن حاشیه دارد .و ترانسفورمیسم را رد کرده است . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : درباره ادعای تعجب برانگیز شما سوالی داشتم . مبنی بر اینکه کتب درسی رایج در سطح جهانی(چه رسد به جهان اسلام) در رابطه با بانیان اولیه علوم بین جوامع بشری به کل بشر آدرس دروغ می دهند تا نقش ادیان در تکامل دانش بشری را منکر شوند. و ناقل قول فوق ادعا می کرد شما در کتابی در این خصوص منابع زیادی ارائه نموده اید لطفا اگر زحمتی نیست عکسی از آن ارسال کنید. ✅پاسخ: چشم کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany