eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
844 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سوال : سلام حاجی آقا وقت بخیر این قضیه صحت داره که حضرت پیامبر بعد از فوت عبدالمطلب وقتی میخواستن وارد مکه بشن در پناه یک مشرک وارد شدن و در آخر هم گفتن إنّی اکره ان اکون فی امان المشرکین اکثر من یوم؟؟!! ✅پاسخ : سلام علیکم اولا مطعم ابن عدی (پدر جبیرابن مطعم صحابی رسول خدا) از روئسای مکه بوده و دوبار در حین غیر مسلمان بودنش به مسلمین کمک کرده ثانیا در حین بازگشت رسول خدا از طائف به مکه مطعم گفت تو به شهر خودت بر می گردی تعرض به تو وجهی ندارد. و درست هم بوده اما این که رسول خدا(ص) آن تعبیر را به کار برد در منابع معتبر ثابت نشده. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
📚درس بیست و سوم از سلسله دروس مبادی اصول فقه ..... 📌خلاء تحقیقاتی در اصول سنتی . یکی از نقص های اصول فقه در دو و سه سده اخیره این است که روایات مربوط به اصل ها تبار شناسی نمی شوند و و دارای شناسنامه نیستند. دومین نقص اصول رایج این است که غالبا فرض را بر این می گذارند که متن روایت عین تعبیر امام است . سپس شروع می کنند به تحقیق در حروف و واژه های آن ، و عمر طلاب صرف بحثی می شود که معلوم نیست اساسا چنین عبارتی در کلام امام بوده یا نه، که داریم درباره آن بحث می کنیم. 🖋مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی روایت مسعده را پناهگاه فقه شیعه می دانست .در حالی که اولا اعتبار خود مسعده اول کلام است. ثانیا با وجود اینکه متن ایشان از طرق دیگر نقل شده اما هیچکدام با دیگری متحد نیست. و مشکل رسائل و کفایه هم همین است. پیش از تبار شناسی روایات وارد تحقیق در متن می شوند. سومین مشکل اصول این است که از جنبه تاریخی روایات اصول ، بی اطلاعند ، یعنی از فضای سیاسی و اجتماعی و اهداف صدور روایات بی اطلاعند. در یک کلام اسلام مقوله ای است که در بستر تاریخ متولد شده ، و تاریخ تتبع می خواهد ، و تحقیق بدون تتبع جواب درست نمی دهد. برای اثبات ادعای فوق مدارک زنده ای را مطرح می کنیم: ☑️الف: شیخ اعظم قدس سرّه می فرمایند: ((اصول آن است که نتیجه آن نقش در استنباط احکام داشته باشد. )) بسیار خوب اما شناخت این اصول موقوف به این است شناسنامه این اصول و تبارشناسی این اصول در مسیر تحقیق قرار گیرد که اصلا قرار نمی گیرد. حتی محقق قدس سره در معتبر استصحاب را اضافه کرده با ادله اربعه و شده ادله خمسه . در حالی که رسول خدا (ص) جز قرآن و عترت ادله ای را معرفی نفرموده بوده است! انی تارک فیکم الثقلین ونه الاثقال الخمسه. این نشان می دهد تمام مشکلات ناشی از فقدان اطلاعات تاریخی و تبارشناسی در ادله است. ☑️ب: مرحوم استرآبادی مغز متفکر اخباریون می فرمایند: ((ان المحدث الماهر اذاتتبع الاحادیث المرویه عنهم (ع) فی مسئله، لوکان فیها حکم مخالف للاصل لاشتهر لعموم البلوای بها فاذالم یظفر بحدیث دل علی ذالک الحکم ینبغی ان یحکم قطعا عادیا بعدمه ،لان جما غفیرا من افاضل علمائنا اربعه آلاف منهم تلامذه الصادق (ع) کما فی المعتبر کانوا ملازمین ائمتنا (ع) فی مده تزید علی ثلاثه ماه سنه ، و کان همهم و هم الائمه (ع) اظهارالدین عندهم وتالیفهم کلما یستمعون منهم فی الاصول لان لا یحتاج الشیعه الی سلوک طریق العامه. و لیعمل بما فی تلک الاصول فی زمان الغیبه الکبرای ، فان رسول الله (ص) والائمه (ع) لم یضیعوا من فی اصلاب الرجال ، من شیعتهم ، کما فی الروایات المتقدمه ، ففی مثل تلک الصوره یجوز التمسک بان نفی ظهور دلیل علی حکم مخالف للاصل دلیل علی عدم ذالک الحکم فی الواقع الی ان قال ....ولایجوز التمسک به فی غیرالمسئله المفروضه الا عندالعامه القائلین بانه (ص) اظهر عند اصحابه کلما جاء به و توفرت الدواعی علی جهه واحده علی نشره و ما خص احدا بتعلیم شیئ لم یظهره عند غیره ولم یقع بعده (ص) ما اقتضی اختفاء ماجاء به .)) ببینید در این چند سطر، بانی محترم اخباریها چقدر از تاریخ قضایا بی خبر بوده است : 🔺اشتباه اول: از زمان کودتای یهود در سقیفه با همدستی چند صحابه تا سال اول قرن دوم بجز ۵ سال امامت ظاهری امیرالمومنین(ع) در بخش اعظم قرن اول نشر احادیث و تفسیر ممنوع بوده و در آن ۵ سال امام امیرالمومنین (ع) هم حدود نصف مسائل قابل طرح بوده . 🔺اشتباه دوم: از اول قرن دوم تا زمان غیبت کبرای هم ۲ سال امام صادق(ع) در عراق و ۱۰ امام رضا(ع) پس از شهادت امام کاظم(ع) فضا نسبتا باز بوده برای نشر احادیث. آن هم نسبی . کجا ۳۰۰ سال نشر احکام اهلبیت آزاد بوده؟!! . 🔺اشتباه سوم: در عصر باقرین(ع) گاهی آن قدر خفقان شدید بوده امام صادق دو فتوای متضاد صادر می کرده تا نظر واقعی شیعه معلوم نشود . 🔺اشتباه چهارم: سعیدابن مغیره ملعون کارش تزریق روایات جعلی بین روایات امام صادق(ع) بوده , چگونه به هر روایتی میشود عمل کرد؟. 🔺اشتباه پنجم : در ده سال پس از شهادت امام کاظم کار امام رضا تفکیک بین روایات مجعول و غیر مجعول بوده است ، چگونه هر روایتی قابل عمل است!؟ 🔺اشتباه ششم: در طول مدت حدود تقریبی ۲۵۵ سال عصر حضور اهلبیت بنده یادم نیست دیده باشم که یک راوی در قبال سوال شرعی بگوید نمی دانم ، پس غلبه با این معنا بوده که عمده اشخاص در قبال هر سوالی پاسخ گویند تا او مصدر علم شناخته شود. در چنین فضائی تمسک به هر روایتی به معنای خروج از فضای احتیاطی است که سفارش اهلبیت است. 🔺اشتباه هفتم: فلسفه تالیف استبصار این بوده روایات متضاد را با هم آشتی داده بین دو محتوای جمع کند .و این نشانگر این است که نمی شود به هر روایتی تمسک کرد. 🔺هشتمین اشتباه استرآبادی این است رسول خدا و ائمه اطهار نسلهای بعدی را فراموش نفرمودند اما اصحاب بر ضد👇👇
👇👇👆👆 مرجعیت اهلبیت هم کودتا کردند. و مانع انتشار اهلبیت نبوده منافقین بوده است. 🔺اشتباه نهم: در نهج البلاغه فرموده چون اصحاب همیشه در کنار رسول خدا نبوده اند گاهی مطلق را شنیده اما مقید را نشنیده اند و گاهی بالعکس لذا فقط من حامل علم رسول خدا هستم چون فقط من دائما در کنار ایشان بوده ام. اما این علم دو قرن بجز ۱۲ سال فرصت انتشار نیافت. 🔺اشتباه دهم: آنچه در عصر امام صادق(ع) فرصت انتشار آزادانه یافت آرای جعلی ربیعه الرای مخترع مکتب رای و استاد ابو حنیفه و مالک با پول ۳۰.۰۰۰ دینار طلا بوده فقط دو سال که امام در عراق بوده فتاوایش منتشر شده و امروز عمده روایات مسند ۲۲جلدی امام صادق (ع) محصول دروس عراق است و نه مدینه ، چرا که کثرت روایت سکونی عامل امنیتی منصور در پوشش قاضی می رساند عمده احادیث امام (ع) عراقی است و نه مدنی . وقتی امام قادر نیست از پیش خودش اظهار کند و مجبور است خود را راوی معرفی کند و همیشه می فرماید قال رسول الله (ص) پس روایات همه مطابق میل امامان منتشر نشده و فقط مقدار غیر مضر به فتاوای اهل سنت حق انتشار داشته است. 🔺اشتباه یازدهم : اگر مقدار روایات منتشر شده همان احکام واقعی است پس چرا اهلبیت می فرمایند آن قدر احکام در عصر غیبت تغییر خواهد یافت مردم با ملاحظه احکام امام عصر(عج) خواهند گفت جاء بکتاب جدید. 🔺اشتباه دوازدهم: اگر احکام واقعی همان است که در روایات آمده پس چرا اهلبیت می فرمایند اگر امت موسی در تیه و حیرانی ماندند امت رسول خدا هم پس از کودتای سقیفه در تیه خواهند ماند بنام غیبت کبرای، آیا ما که در تیه قرار داریم کل احکام همان است که عندالله آن قدر است؟! آیا روایات در شرایط طبیعی منتشر شده ؟ آیا مقدار منتشر شده کاملا حامل تمام احکامند؟ نه! 🔺اشتباه سیزدهم: روایات فوق متواتر دلالت دارد با ظهور امام تمام فتاوای امام از روی کتاب الجامعه است که در داخل ظرفی بنام جفر ابیض قرار دارد. خوب اگر روایات موجود همان حد است که از رسول خدا صادر شده و بدست ما رسیده پس محتوای جامعه چیست.؟! 🔺استاه چهادهم: اگر اهلبیت روایات را در حدی که هر چه دلشان خواسته بیان کرده اند، پس روایاتی که دلالت دارد تا عصر ظهور فقط دو بیست و هفتم احکام منتشر میشود ، بیست و پنج بیست هفتم آن پس از ظهور منتشر خواهد شد تکلیف این روایات چه می شود؟ 🔘نتیجه این که اخباریون خیال می کنند (( اهلبیت قادر بوده اند مطابق میلشان و هر چه دلشان خواست روایات احکام را بیان کنند پس این روایات موجود پاسخگوی تمام نیازهای ما است، با تمسک به اصلهای موجود همه چی حل میشود!)). اما گفتیم نه خیر باید با عبور از تونل بسیار طولانی تاریخ و حدیث و تفسیر ۱/۷۰۰/۰۰۰ صفحه ای تقریبی مسلمین با اشراف بیشتر تبار روایات را شناسائی کنیم سپس فتوای بدهیم. نه اصولمان مسیر درستی را پیموده و نه نشر اخبارمان. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
1_1259318621.opus
219.1K
💠سوال : سلام علیکم سیدنا الاستاذ تحقیقات شما در مورد وجود دختر سوم برای امام حسین یا همان حضرت رقیه به کجا رسیده ؟ ✅پاسخ : بصورت صوت 👆👆 کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : سلام سوال از حاج اقا داشتم ابـو داود طیالسـی» در مسنـد خود دربـاره نحوه وضو گرفتـن امیرالمؤمنین علیه السلام می نویسد: «و مسح علی رأسه و رجلیه» (او پاها و سر خود را مسح می نمود)؛ اما بخاری با نادیده گرفتن این روایت صحیح، روایتی را نقل می کند که در آن با تحریف و تغییر واژه ی «مسح» به واژه ی «ذکر» ـ که معنا و مفهوم آن نامشخص است ـ کوشیده شده است شیوه  وضو گرفتن حضرت علی علیه السلام کتمان شود یک وهابی میگفت بخاری تدلیس نکرده این راویان بخاری بودن که تدلیس کردن فقط نکته اینجاست که در مسند طیالسی سلسله راویان به این صورت هست حدثنا ابوداود قال حدثنا شعبه قال اخبرنی عبدالملک بن میسره اما در راویان بخاری به این شکل هست حدثنا ادم حدثنا شعبه حدثنا عبدالملک بن میسره آیا در سلسله راویان بخاری آدم یک شخص حقیقی ست و نام یک راوی است یا بمعنی فلانی و شخصی مجهول هست؟ اگرهست بخاری هم تدلیس در راوی داشته و هم متن روایت ایا درست هست؟ بخاری تدلیس کرده یا خیر؟ ممنونم ✅پاسخ : سلام علیکم ایشان , آدم ابن ابی ایاس است که تفصیلا چنین است: آدم ابن عبدالرحمن ابن محمد ابن شعیب المروزی العسقلانی الخراسانی المعروف بآدم ابن ابی ایاس، کنیته ابوالحسن مولی بنی تمیم شیخ الشام . ثقه مامون متعبد من خیار عبادالله ،کان مکینا عند شعبه متولد۱۳۲ و متوفای ۲۲۱ ،یکی از طرق بخاری است و در رجال شیعه ۱۵ و رجال سنی ۱۳ راوی داریم بنام آدم . عجیب این است نه ذهبی در میزان الاعتدال(نه در سیر اعلام) نه ابن حجر نه ابن عساکر نه جزری و نه عبدالبر و نه خویی و نه اردبیلی هیچکدام او را نشناخته اند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال: شرط نماز عمل وضوء است و یا اثر ناشی از عمل وضو که بین علما اختلاف است؟ ✅پاسخ: هیچکدام . بلکه مرکب از هر دو یعنی اثر مستمر و ناشی از عمل وضوء که اول این اثر ، عمل باشد . بعبارت دیگر وضوء عبارت است از یک مرکب که اولش عمل و آخرش اثر است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : نظر فقهی شما در مورد موسیقی سنتی چیست؟ مثلا موسیقی که با آواز سنتی به همراه تار یا سه تار خوانده میشود؟ ✅پاسخ : نظر بنده در مقاله ای تحت عنوان نکته هائی درباره موسیقی در مجلات و شبکه های مجازی ۱۶ سال پیش منتشر شده که در اینترنت قابل دسترسی است. که مورد استقبال مرحوم ذوالفنون نیز قرار گرفت . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : استاد نظرتون درباره روایت زیر چه هست؟👇 كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ عِنْدَهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أُحِبُّ الصِّبْيَانَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَتَصْنَعُ مَا ذَا قَالَ أَحْمِلُهُمْ عَلَى ظَهْرِي فَوَضَعَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَدَهُ عَلَى جَبْهَتِهِ وَ وَلَّى وَجْهَهُ عَنْهُ فَبَكَى الرَّجُلُ فَنَظَرَ إِلَيْهِ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كَأَنَّهُ رَحِمَهُ فَقَالَ إِذَا أَتَيْتَ بَلَدَكَ فَاشْتَرِ جَزُوراً سَمِيناً وَ اعْقِلْهُ عِقَالًا شَدِيداً وَ خُذِ السَّيْفَ فَاضْرِبِ السَّنَامَ ضَرْبَةً تَقْشِرُ عَنْهُ الْجِلْدَةَ وَ اجْلِسْ عَلَيْهِ بِحَرَارَتِهِ فَقَالَ عُمَرُ فَقَالَ الرَّجُلُ فَأَتَيْتُ بَلَدِي فَاشْتَرَيْتُ جَزُوراً فَعَقَلْتُهُ عِقَالًا شَدِيداً وَ أَخَذْتُ السَّيْفَ فَضَرَبْتُ بِهِ السَّنَامَ ضَرْبَةً وَ قَشَرْتُ عَنْهُ الْجِلْدَ وَ جَلَسْتُ عَلَيْهِ بِحَرَارَتِهِ فَسَقَطَ مِنِّي عَلَى ظَهْرِ الْبَعِيرِ شِبْهُ الْوَزَغِ أَصْغَرُ مِنَ الْوَزَغِ وَ سَكَنَ مَا بِي‌ یعنی مردی نزد امام صادق(ع) آمده و عرض کرد من پسرها را دوست دارم امام فرمود چه می‌کنی؟ عرض کرد آن ها را روی کمر خود قرار می‌دهم امام دست خود را روی پیشانی قرار دادند و صورت خود را برگرداند و مرد گریه کرد و گویا امام به او نگاه رحمت کرد و فرمود وقتی به شهر خود مراجعه کردی یک شتر نر چاق بخر و دست و پا و گردن او را محکم ببند و با شمشیر طوری به کوهان شتر بزن تا پوست آن کنده شود و با همان گرمی روی آن بنشین و مرد گفت به شهر مراجعه کردم و آن کار را انجام دادم و از من چیزی مانند مارمولک و کوچک تر از آن روی پشت شتر افتاد و از آنچه گرفتار بودم نجات یافتم. الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج5، ص550. ✅پاسخ : روایت عمرابن علی ابن عمرابن یزید و برادر عمربن یزید بنام حسین قابل اعتماد نیست اولا و ثانیا محتوای کفایت می کند در ضعف و چند روایت دیگر کلینی تزریقی است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
1_1261224759.pdf
829.7K
تذکر: در ارتباط با برنامه معرفی جایگاه و مقام زن یکی از دوستان برنامه ای👆 را فرستاده اند تا بفرمایند چنین برنامه هائی هست. خب الحمدلله ، منتها چقدر موفق بوده ایم را هم ارسال بفرمایند تا آنرا هم در مشکات در معرض طالبین قرار دهیم. نفس برنامه داشتن نه موفقیت است و نه ملاک ، حاصل مورد قبول را عرضه کردن ملاک است . و اگر برنامه داشته باشیم اما نتیجه صفر بشود شبیه عذر بدتر از گناه است ، بعلاوه خبر از بن بست بودن راه طی شده هم می دهد در هر حال صمیمانه تشکر میکنم. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۷ آبان روز کوروش !! سواد رسانه داشته داشته باشیم 💠سوال : از این کلیپ مربوط به ۷ آبان بعنوان روز بزرگداشت کوروش چه برداشتی دارید؟ ✅پاسخ: خطر صهیونیسم از این هم نزدیکتر است. بفرمایید دوستان من با چه برنامه هایی لشکرخودی را آماده کرده اند؟ شاید من خیال میکنم زمینه ((بر روی سینه ما نزدیک شدن شمر زمان )) را متناسب با زمان نبودن برنامه های خودمان ساخته است ، پیشروی دشمن معلول عدم تناسب برنامه ها با نیاز زمان در جبهه خودی ها است. فراموش نکنید سکه دو رو دارد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : متأسفانه مبحث قسامه ،در حقوق ایران خیلی جایگاه خاصی پیدا کرده ،حتی از حقوق دان های برجسته کشور همچون دکتر میر محمد صادقی هم نقد دارند إن شاء الله اگر عمری باشد ، میخواهم با عنایت و کمک حضرتعالی مقاله ای بنویسم در رد قسامه و لوث ووووو برای مقالات حقوقی دانشگاه تهران اگر إن شاء الله کمک بفرمایید من رو ✅پاسخ: من مطالب پراکنده ای که در مشکات آورده ام می فرستم شما خودتان زحمت تنظیم مجدد آنرا بکشید.👇👇👇👇 مشکات اهل بیت(ع): ❌ نقد، بررسی و رد حکم ( بخش اول) 🔴 و براساس ایات ۶۷ تا ۷۳ مبارکه ، در زمان (ع)، باوساطت و آن حضرت، که معلوم نبود، زنده شد و قاتلش را معرفی کرد و چون وسیله معجزه جزئی از یک بوده، به دستور خدا، اسم این سوره، بقره انتخاب شده است؛ یعنی "سوره ِمعجزه ِگاو". این سوره هشداری است به اینکه آنچه در واقعی بوده، همین حقایق سوره بقره است و نه بحثی تحت عنوان قسامه. مسلمانان با مراجعه به تورات تحریف شده،مشاهده کردند که این معجزه تبدیل شده است به حکم قسامه. بعبارتی، ابتدا حکم قسامه را در تورات کرده اند و سپس برخی از مسلمانان، آن را با واسطه خلیفه_دوم، به فضای منتقل نمودند. لذا قسامه نه در تورات اصلی وجود دارد و نه در قرآن کریم. وچون ، مخصوصا و (ع)، درفضای بودند، اگر آن معدود روایات(۱۰_۱۲ روایت) دلالت دارند بر اینکه دراسلام قسامه وجود دارد، قطعا ناظر به فضای تقیه بوده است . نتیجه اینکه قسامه نه حکمی (ع) است و نه حکمی (ص). سوره بقره و بقره و وجه نامگذاری آن هشداری است به که بدانند حکمی به نام قسامه که در تورات آمده است، وجود ندارد .آنچه در پی می آید تفصیل این مطلب است. ✅ داستان بقره در کریم: در سوره مبارکه بقره آیات ۵۷ الی ۶۳ متعال می فرماید : برای پیداکردن قاتل ِمجهول یک مقتول، به موسی(ع) دستور داد گاوی با ویژگیهای ذیل پیدانموده و پس ازکشتن آن ، عضوی از آن را بریده و به بدن مقتول بزنید تا زنده شود و قاتل ِخود را معرفی کند. و آنها این کار را کردند و قاتل مشخص شد. واما ویژگی گاو مورد نظر كه درقرآن ذکرشده : ۱. نه و نه .. ۲. رنگ یکدست و پرجلا باشد. ۳. باآن تاکنون نزده باشند. ۴. باآن برای نکرده باشند. ۵. ازهر مبرا و پاک باشد. آنچه در قرآن در خصوص این داستان آمده، فقط همین مقدار است. ✅ داستان بقره در تحریف شده : ۱. مسافت تمام ها را از شهری که درآن پیداشده، اندازه گیری کنند و مردم شهر نزدیکتر به مقتول را بشناسند. ۲. یک ای راکه نزده و به آن نبسته باشند شناسایی کنند. ۳. آن گوساله را کنند. ۴. سپس جمیع شهر نزدیک را به محل پیداشدن مقتول بیاورند و آنها دستان خود را روی مزبور بشویند . ۵. سپس بگویند: دستهای ما این را نریخته و چشمانمان این خون را ندیده است.(تورات، باب ۲۱ ، ، آیات ۱الی ۸) ❎ادامه دارد..... 🆔@mousavizanjany t.me/mousavizanjany ❌ نقد، بررسی و رد حکم (بخش دوم) ✅ روایت اول از (این دین فروش وابسته به بنی امیه) پرسید ، چه حکمی است ؟ زهری گفت : " کانت من امرالجاهلیه اقرها رسول الله ".یعنی از احکام بوده که الله(ص) آن را امضا فرموده است و سپس افزوده : " از ماهم هست و به ما چنین رسیده است که اگر حرف بزند و خود را مشخص کند ، حکم معلوم است والّا باید متهمین قسم بخورند و در ادامه گفت " وذلک فعل عمربن خطاب" این کار عمربن خطاب بود و آنچه مردم از قسامه می دانند همین است.(، ج۱۱، ص۲۹۰ چ دارالفکر) ازاین سخن زهری معلوم می شود که این آیات توراتی، خمیر مایه اولیه ای است که به صراحت خودش، خلیفه_دوم آن را تبدیل به قانون کرده است. ✅ روایت دوم (نوه عمر)، می گوید:" مردمی که ندیده به چیزی می خورند اگر قدرت دست من می افتاد، توبیخشان کرده و چنین را قبول نمی کردم. این سخن، یعنی اینکه من قسامه را جزئی از نمی دانم.(، ج۱۱، ص۲۹۳). ✅ روایت سوم طبق نقل ، مردم را اذن داد به حضورشان بیایند، وقتی آمدند، پرسید قسامه چه حکمی است؟ گفتند : طبق آن می کردند. سپس پرسید ای نظرتو چیست؟ گفت : اشراف و اعیان حضور دارند، اما عرض می کنم اگر پنجاه نفر دهند به که ندیده اند و به که ندیده اند، می پذیری؟ گفت : نه . ابوقلابه گفت: به خدا قسم (ص) جز در سه مورد کسی را نکشت. اولی که مشخص شود چه کسی است. دومی که معلوم شود چه 👇👇
👇👇👇👆👆👆 چه کسی است . سومی شخص . و پیامبر خارج از این سه موضع کسی را نکرد. (المحلی، ج۱۱، ص۲۹۳). ❌ نقد، بررسی و رد (قسمت سوم) ✅ روایت چهارم می گوید : به من گفت که می خواهد قسامه را از های خود حذف کنم. من گفتم : نکن، چون خدا(ص)و قسامه داشته اند. ✅ روایت پنجم می گوید : به عبیدالله بن عمر گفتم راستی رسول خدا طبق قسامه کسی را کرد؟ گفت نه. گفتم چطور؟ گفت نه. گفتم ؟ گفت نه. گفتم : "فکیف تجترئون علیها ؟ فسکت.". پس چگونه با قسامه جرآت بر کشتن می کنید؟ پس ساکت شد و جوابی نداد. (المحلی، ج۱۱، ص ۲۹۹) ✅ روایت ششم معمر می گوید : از پرسیدم رسول خدا باقسامه کسی را کشت؟ گفت: اتفاق نیافتاد، اگر اتفاق می افتاد میکشت.(همان ، ص ۳۰۰). ✅روایت هفتم و هشتم گفته است : قسامه حکم جاهلیت است. (ص۳۱۷) و گفته است قسامه حکم جاهلی است ولی شده رسول خدا(ص)است.(المحلی،۳۰۴) ✅ روایت نهم قسامه حکم جاهلی است اما به امضای رسول خدا(ص) رسیده است. (المحلی، ص ۳۰۴) ✅ روایت دهم عده ای از رسول خدا گفته اند قسامه حکم جاهلی است اما رسول خدا آن را امضا کرده است.(المحلی،ج۱۱، ص۳۰۴). ✅روایت یازدهم اندلسی گفته است قسامه حکم جاهلی امضا شده است.(همان، ص۳۰۹) ✅ روایت دوازدهم گفته است نه عمر و نه ابوبکر کسی را با قسامه قصاص نکرده است.(همان،ص۲۸۸) ✅روایت سیزدهم گفته است نه ابوبکر و نه حاکمان اولیه اسلام، کسی را باقسامه قصاص نکرده اند.(همان،ص۲۸۸) ✅ روایت چهاردهم می گوید پرسید قسامه چیست؟ گفتم با قسامه قصاص می کرد ولی با قسامه قصاص نمی کرد. 🔴 روایات کثیره و ، دلالت دارند رسول خدا(ص)فقط در برخورد با متهم به ، می خواست قسامه را اجرا کند ولی چون مسلمانان نخوردند و قسم یهودیان را قبول نکردند، لذا حضرت از دیه پرداخت کرد. ❎ سرانجام اینکه با توجه به مسائل ذیل می شود فهمید که قسامه چه منشائی دارد: ۱. اولا حکم بوده است. ۲. ثانیا در بوده و رسول خدا(ص) قسامه را برای یهود اجرا می کرد. ۳. ثالثا شدیدترین احکام ای، بوده است و چون (ع) درفضای تقیه بوده اند، در ظاهر ان را می کرده اند. ❎بنابراین اگرچه ده پانزده روایت و غیرصحیحه در تایید قسامه داریم ، قطعا این روایات در فضای تقیه صادرشده و نیستند مخصوصا باتوجه به بعضی روایاتی که تصریح دارند ابن شبرمها و حاکم نزد (ع) می رفتند تا از زبان امام بیرون بکشند که قسامه هست یانه؟ و امام باتقیه می گفته اند قسامه هست. (مثل خبر هفت باب ده از ابواب دعوی القتل) همه اینها دلالت دارند بر اینکه قسامه نمی تواند یک حکم مسلم اسلامی باشد حداقل، است و باید اصل بر عدم قسامه باشد و باید تحقیق بیشتری کرد. ❎ادامه دارد 🆔@mousavizanjany t.me/mousavizanjany