eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
◈﷽◈ 💫در ادامه شرح و تفسیر آیه ۶۶ نساء استاد محترم حسینی آل مرتضی به چند موضوع مرتبط با این آیه پرداختند از جمله : ❇️برکات پذیرش اوامر الهی 1-خیر و صلاح اطاعت و امتثال اوامر الهی بدون اعتراض و با رضایت قلبی و بدون کراهت جملگی به خیر و صلاح انسان است چون جهاد با نفس یا جهاد در جبهه های جنگ موجب می شود تا انسان به امور دشوارتر مبتلا نشود 2- ثبات قدم گاهی بعضی از مردم هنگام گرفتاری و مصیبت از خودضعف نشان می دهند صبر و استقامت ندارند و متوقف شده و یا ضعیف عمل می کنند. اعتراض می کنند چرا من؟ اعتقادشان سست می شود چون ایمان آنها ضعیف است و ایمان در وجودشان مستقر و ثابت نشده است و از لحاظ معنوی به رشد و کمال لازم نرسیده اند و آیات الهی را درک نکرده اند. وظیفه یک مسلمان انجام تکالیف الهی در چارچوب تعبد وتعقل است که در نتبجه خداوند ایمان آنها را راسخ کرده و در وجودشان تثبیت می‌کند بنابراین قدرت و توان آنها مضاعف می شود تا هم برای خود و هم دیگران وسیله خیر و صلاح شوند. 👈علامہ جوادی آملی در این باره می فرماید: احکام دین و عبادات مانند آب طیب است که اگر پای نهال وجود انسان ریخته شود موجب رشد و بالندگی او می شود و ریشه های او را مستحکم می کند. وظیفه یک مؤمن آبیاری نهال ایمان است، در مقابل خداوند هم با افاضات خود موجبات رشد و کمال و قرب خویش را برای او فراهم می کند مانند پدر و مادری که عاشقانه و بدون هیچ توقعی برای فرزندان خود زحمت کشیده و تمام مشکلات را در مسیر رشد مادی و معنوی آنها متحمل می شوند. عبادات و اعمال خیر جملگی علل معده هستند و زمینه ای هستند تا خداوند منان ایمان را در وجود انسان مستقر و ثابت کرده و خیر و صلاح و ثبات قدم در دنیا و آخرت نصیبش کند. موضوع علل بحثی اعتقادی، فلسفی و عرفانی است. ارسطو اولین بار تقسیمات علل را انجام داد. ⬅️علل چهارگانه ارسطو: چهار علّت عبارت‌اند از: «علّت مادّی، علّت صوری، علّت فاعلی و علّت غایی.» مثلا یک نجاری که می خواهد یک میزی بسازد: علت مادی: چوب، ماده است؛ علت فاعلی: نجار، فاعلش است؛ علت صوری: صورت این میز، علت صوری اش است علت غایی: غایت، آن هدفی است که دنبال می کند. ⬅️یکی از تقسیماتی‌ که برای علت لحاظ شده، تقسیم آن به علت حقیقی و علت معده است.  👈علت حقیقی چیزی است که معلول به آن حقیقتا وابسته است و همواره همراه معلول نیز می‌باشد، ولی علت معده چیزی است که زمینه تحقق معلول را فراهم می‌سازد، در چنین موردی اگر علت نیز از بین برود معلول سرجای خویش استوار است. نقش اصلی علت معده این است که در ماده آمادگی پذیرش فیض را از علت فاعلی ایجاد می‌کند. مثل بنا برای ساختمان و یا آتش برای گرمی آب همچنین وجود پدر ومادر برای فرزند خداوند متعال بعد از خلق ما انسانها آب حياتی را به نام دين نازل كرده است، سپس امر کرده اين آب حيات را به ريشه خودتان بريزيد كه ريشه‌دار بشويد. اگر به پاي درخت وجودتان اين آب حيات را ريختيد، از آن به بعد خدا شما را مستحكم مي‌كند تا ثابت قدم باشید. مانند يك باغبانی که كارش اين است كه آب را به ريشه درخت برساند؛ اما تبديل آب به موادّ غذايي، جذب آن بوسیله ریشه و مستحكم كردن ريشه كار باغبان نيست، اصلا ًا او نمي‌داند كه چگونه اين آب به صورت يك ساقهٴ تنومند در مي‌آيد. كارهايي كه يك باغبان مي‌كند، كارهاي اِعدادي است اينها را علت مُعدّه. می گویند، كارهايي هم كه ما انجام مي‌دهيم ازجمله اطاعتها و عبادت‌ها همه علتهاي مُعدّه هستند ، نه علت حقیقی. خداوند متعال علت وفاعل حقیقی وغایی است، كاري كه از ما برمي‌آيد اِعداد است. 🏴🏴🏴🏴🏴 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام قبله (قسمت دهم) ✅ انجام تکالیف در صورت عدم یقین 👈مکلف باید برای پیدا کردن جهت قبله، تا جایی که ممکن است تلاش کند؛گاه نتیجه تلاش ها این است که به جهت قبله یقین پیدا می‌کند که در این صورت باید به همان سمت نماز گذارد وگاه یقین حاصل نمی‌شود وبا صورتهای مختلفی رو به رو می شود که وظیفه وی عبارتند از👇👇 1⃣ کسی که گمان به قبله دارد↪️ اگر بتواند گمان قویتری پیدا کند،نمی‌تواند به گمان خود عمل نماید،مثلا اگر میهمان از گفته صاحب خانه گمان به قبله پیدا کند ولی بتواند از راه دیگر گمان قویتری پیدا کند نباید به حرف او عمل نماید. 2⃣ گمانش به طرفی نمی‌رود ↪️ 🌾چنانچه وقت نماز وسعت دارد↪️ 👈 باید چهار نماز به چهار طرف بخواند. 🌾اگر به اندازه چهار نماز وقت ندارد↪️ 👈 باید به اندازه ای که وقت دارد نماز بخواند مثلا:فقط به اندازه یک نماز وقت دارد،باید نماز را به طرفی که می‌خواهد بخواند.(اختلافی) آیات عظام خویی،تبریزی ،سیستانی ،زنجانی، بهجت، وحید... در صورت تردید به جهت قبله نماز خواندن به یک طرف کافی است واحتیاط مستحب آن است که چنانچه وقت نماز وسعت دارد، چهار نماز به چهار طرف بخواند. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 3⃣ یقین یا گمان به قبله در یکی از دو طرف↪️ 👈باید به هر دو طرف نماز خواند ولی احتیاط مستحب آن است که در صورت گمان، به چهار طرف نماز بخواند. م(۷۸۵) 4⃣ کسی که باید به چند طرف نماز بخواند، اگر بخواهد نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشا را بخواند↪️ 👈بهتر آن است که نماز اول را به هر چند طرف که‌ واجب است بخواند، بعد نماز دوم را شروع کند.م(۷۸۶) ✅ کسی که یقین به قبله ندارد↪️ 👈کسی که یقین به قبله ندارد اگر بخواهد غیر از نماز کاری کند که باید رو به قبله انجام داد ،مثلا بخواهد سر حیوانی را ببرد 👈باید به گمان عمل نماید. 🌾اگر گمان ممکن نیست ↪️ 👈 به هر طرف که انجام دهد صحیح است. (احکام نماز استفتائات امام خامنه ای حفظه‌الله ) ✅ ادامه دارد..‌‌ 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃•. ┄┅•🍃🌸🍃•. بسم الله الرحمن الرحیم استاد آل مرتضی در مقدمه ی مجلسه تفسیر سوره مومنون، در قالب سلسله جلسات طرح رضوان بار دیگر آیات ابتدایی سوره مبارکه مومنون را مرور کردند و به طرق کسب صفات مومنین پرداختند که مشروح آن در پیام‌های قبلی گذشت. 💫آیه ۴۳ مَا تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَهَا وَمَا يَسْتَأْخِرُونَ هیچ امتی بر اجل حتمی خود پیشی نمی‌گیرد و از آن تاخیر نیز نمی‌کند. استاد در تفسیر آیه ۴۳ در باب اجل بیان داشتند: اجل بر دو نوع است اجل مسمّی و اجل غیر مسمّی:أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى آیه ۲ انعام هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ۖ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ. ❓منظور از اجل در آیه ۴۳ از کدام نوع است؟ با توجه به اینکه می فرماید تقدیم و تاخیر ندارد، اجل مسمّی است. ✍ اجل مسمّی: ۱.معین است. ۲.محتوم (حتمی) است. ۳.مطلق است. (به اعمال انسان‌ها مقید نیست .) ۴. منجز است. ۵. ثابت است. ۶ در لوح محفوظ، در امّ الکتاب نوشته شده است. ✍اجل غیر مسمّی: ۱.مبهم است. ۲.مشروط است. ۳.مقید است. ۴.متغییر است. ۵. مخروم است. ۶. در لوح محو و اثبات ثبت می شود. ⬅️آنچه ازروایات و تفاسیر برمی‌آید آن است که اعمال انسان در اجل غیر مسمّای او موثر است به این گونه که اگر کسی کار خیری انجام دهد، صدقه دهد، صله رحم کند، دل مومنی را شاد کند، برّ والدین انجام دهد... بر عمر او افزوده می‌گردد و بالعکس اگر کسی به دیگران ظلم کند، والدین خود را بیازارد، در نماز خود کوتاهی کند... از عمر او کاسته می‌شود. در زمینه‌ی ثبت اعمال توضیح دادند که وقتی سیئه ی از انسان سر می زند خداوند به فرشته دستور می دهد که تا هفت ساعت چیزی ننویسد بلکه توبه و استغفار کند. ✅پس انسان برای افزایش طول عمرش باید به دنبال نیکوکاری باشد. در روایات داریم که انسان مومن به سوی معروف می رود، نه اینکه بنشیند و دیگران برای حل مشکلات به او رجوع کنند بلکه انسان مومن مانند طبیب دوّار می‌باشد که به دنبال حل مشکلات دیگران است. «طبیب دوّار بِطبّهِ» ✍اصطناع المعروف یکی از عقاید شیعیان، عقیده ی «بداء» است که از موارد تحقق آن، اصطناع المعروف است یعنی ساختن معروف و کار نیکی که وجود ندارد. در توضیح آن استاد فرمودند: مومنین باید نه تنها به فکر خودسازی و ارتقاء خود باشند بلکه باید دست اطرافیان را هم بگیرند و با خود به بالا ببرندو به آیه ۱۰۴ آل عمران استناد کردند :وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ...  و ادامه دادند که در واقع، انسان دارای «حرکت لایقفی» است پس هیچگاه متوقف نمی شود، پس حرکت می کند و به فکررشد معنوی مردم می باشد و برای آنها دلسوزی می کند و نباید از سختی‌ها و مشکلات و فقر احتمالی در این مسیر بترسد. انسان حتی اگر خود مال نداشته باشد باید با تکیه بر خداوند در این مسیر قرض کند زیرا خداوند برای او جبران می‌نماید. وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ✅ در واقع انسان مجاهد چنین ویژگی دارد. دقت کنیم کمی درس خواندن، تدریس کردن،نماز شب خواندن و عبادت کردن... مصداق جهاد نیست بلکه باید در این مسیر بسیار کوشید و تلاش کرد و به جلو رفت و هرگاه سختی‌ها و مشکلات به او حمله ور شدند با آیه «...وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ...» خود را تقویت کند و به مسیر ادامه دهد و از موانع نهراسد: إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا‌... بداند که این مسیر، مسیر راحت طلبی نیست بلکه طریق کار و تلاش و تحمل سختی‌هاست و باید به نفع خودش خانواده‌اش فامیل همسایه و سایرین تلاش کند و با آنها صحبت کند و برای مشکلاتشان، راهکار ارائه کند و نگاه دینی را برایشان روشن سازد. 📌 نکته : از ابراز و گفتن مشکلاتمان نزد مردم لب فرو بندیم و القای روحیه ی یأس و ناامیدی بپرهیزیم بلکه همواره باعث شادی روح و روان مردم باشیم. الكَلِمَةُ الطَّيِّبَةُ صَدَقَةٌ ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃•. ┄┅•🍃🌸🍃•. ✍تمثیل اجل مسمّی آیت الله مکارم شیرازی، چراغ نفت سوزی را مثال می زند که مواد سوختی آن به اندازه ۳ روز است.این چراغ نفت سوز لوازم (نفت فتیله و...) برای سه روز روشن ماندن را دارد اما اگر بر اثر اتفاقی از روی طاقچه بیفتد، نفت آن به زمین ریخته و خاموش می‌شود. در واقع در روشن ماندن این چراغ هم باید مقتضی محقق شود و هم موانع برطرف گردد. ⬅️ عمر انسان نیز مانند این چراغ است مثلاً خداوند برای شخصی عمری ۸۰ ساله مقدر کرده است که با رعایت اعمال مادی (رعایت تغذیه، بهداشت ...) و اعمال معنوی (رعایت سلامت روح، نماز، دعا...) به آن می‌رسد؛ ولی اگر این کار را نکند و بر این اعمال مواظبت نکند عمرش قبل از۸۰ سال به سر می آید. ❓اگر اعمال نیک باعث افزایش عمر، یا اعمال بد باعث کوتاهی عمر انسان‌ها می‌شود؛ پس چرا عمر اهل بیت علیهم السلام کوتاه و یا عمر بعضی از کفار بلند بود؟ ✅ دقت کنیم، این مسأله کلی است و سوال در مورد جزئی از انسانهاست و دیگر اینکه مسأله اهل بیت علیهم السلام فرق می‌کند آنها برای هدفشان به سوی مرگ و شهادت مشتاقانه در حرکت بودند مثلاً حضرت زهرا سلام الله علیها باید از ولایت دفاع کند و این گونه به استقبال شهادت برود و در مورد کافرین هم سنت امهال در مورد آنها جاریست. إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا ۚ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ. 💫آیه ۴۴ ثمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَىٰ ۖ كُلَّ مَا جَاءَ أُمَّةً رَسُولُهَا كَذَّبُوهُ ۚ فَأَتْبَعْنَا بَعْضَهُمْ بَعْضًا وَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِيثَ ۚ فَبُعْدًا لِقَوْمٍ لَا يُؤْمِنُونَ سپس پیغمبران خود را پی در پی فرستادیم و هر قومی که رسول بر آنها آمد آن رسول را تکذیب و انکار کردند، ما هم آنها را از پی یکدیگر همه را هلاک کردیم و داستانهای هلاک آن اقوام را عبرت دیگران ساختیم، که قوم بی‌ایمان را (از رحمت خدا) دوری باد. تَتْرَىٰ: از ماده «تتر» به معنای پی در پی آمدن است. یعنی خداوند پیامبران را پشت سر هم برای هدایت مردم فرستاد. ✅كُلَّ مَا جَاءَ أُمَّةً رَسُولُهَا كَذَّبُوهُ ۚ اما باید توجه داشت که راه هدایت مردم بسیار سخت است و مومن در این راه و مسیر با حملات و ضربات مردم مواجه می‌شود و باید خود را برای این حوادث آماده کند و طوفان لاها به او روی می‌آورد زیرا این خواست خداوند است که انسان مومن را در کوره ابتلائات بسوزاند و ذوب کند تا چون فولاد قوی و محکم شود. همچون زرگری که طلا را در کوره آتش ذوب می‌نماید تا از آن زیورآلات زیبا و جذاب بسازد،خداوند نیز پس از ذوب انسان‌ها در کوره ابتلائات آنها را به زیور صبر، تحمل، انفاق و سایر کمالات می‌آراید تا این گونه مومنین برای ظهور امام زمان ساخته و پرداخته شوند. کَزُبرِ الحدید ✅چنین مومن ساخته شده‌ای است که به درد دین و امام زمان خود می‌خورد وگرنه حتی اگر میلیون‌ها بار هم دعای عهد خوانده شود و عملی برای ظهور انجام نگیرد فایده‌ای ندارد. پس پیامبران الهی برای هدایت مردم آمدند اما سرکشان و کفار در مقابل آنها ایستادند و آنها را تکذیب کردند و نابود گشتند.فَبُعْدًا لِقَوْمٍ لَا يُؤْمِنُونَ. ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃•. استاد آل مرتضی در ادامه بحث به علائم ظهور و جذاب‌ترین روایات درمورد ظهور امام زمان عجل الله اشاره کردند: جیش سفیانی از نسل ابوسفیان وج کرده و به سوریه و لبنان حمله می‌کند و بر آن مسلط می‌گردد و سپس شیعیان کشور عراق را به شدت شکنجه و آسیب می‌زند در مقابل جیش خراسانی از ایران رای مقابله با آن خارج می‌شود همچنین جیش یمانی از کشور یمن برای جنگ با جیش سفیانی اده می‌گردد این‌ها از علائم ظهور است اگر لشکر اگر همه ما انسان‌ها خوب حرکت کنیم و چنین جهشی را درست کنیم ی‌توانیم هرچه زودتر زمینه ظهور امام زمان را فراهم کنیم باید در این حوادث آخرالزمان مید خود را حفظ کنیم و تلاش کنیم نباید از این وقایع دلسرد شویم و حرف‌های ناامیدی بزنیم زیرا روحیه جهاد و شهادت در ملت ایران وجود دارد و روز به روز قوی‌تر و آنچه که به مینه سازی ظهور کمک می‌کند اتحاد مومنین با یکدیگر است و گذشتن از خود و مشکلات خویش و رسیدن به مشکلات امت اسلامی و امام زمان است 💫آیه ۴۵ ثُمَّ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ وَأَخَاهُ هَارُونَ بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُبِينٍ سپس موسى و برادرش هارون را با معجزات و دليلى روشن فرستاديم. ✍در تفسیر آیات ابتدایی سوره مومنون بیان شد که یکی از راه‌های رسیدن به صفات مومنین راستین، اقتدا به پیامبران است. در آیه ۴۵ خداوند به روش انبیا اشاره می‌کند: ✅بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُبِينٍ وسایل هدایت مردم که با حضرت موسی علیه السلام همراه بود، عبارتند از ⬅️ آیات الهی که معجزات نه گانه یا کل معجزات وی را شامل است. ⬅️ سلطان مبین که روشی محکم و استوار و مستدل برای هدایت می‌باشد. ❓آیا ما نیز از چنین وسایلی برخورداریم؟ در سالروز وفات موسی مبرقع علیه السلام فرزند بلافصل امام جواد علیه السلام استاد آل مرتضی بحث را به کرامت امامزادگان جلیل القدر کشاندند و اشاره نمودند که امامزادگان همانند میوه‌هایی هستند که هر یک فایده و ویتامینی دارند و برای حل مشکلات مادی و معنوی محل رجوع مردم هستند و در این خصوص روش عملی و مثال بیان نمودند و از کرامات و توجه این امامزاده جلیل القدر و همچنین حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بیان نمودند. ❓ آیا ما هم می‌توانیم همچون پیامبران، صاحب معجزات و کرامات باشیم؟و چنین کاری انجام دهیم؟ ✅ برای تأسی به روش پیامبران ما نیز باید علاوه بر یادگیری علم و ارتقاء آن صاحب منطق و بیان شیوا و رسا و جذاب باشیم. فصیح و بلیغ سخن بگوییم و از کنایه و تشبیه و استعاره استفاده کنیم. این گونه است که می‌توانیم باعث تاثیر بر فرد و یا افراد و در نهایت بر جامعه شویم. در این مسیر به قول علامه ✅ارائه الطریق و ایصال الی المطلوب باشیم. در هدایت و سخن با مردم، اگر حافظ کل قرآن نیستیم حداقل آیات موضوعی قرآن را یاد بگیریم و متناسب بحث بیان کنیم. خود را به سلاح علم مسلح نماییم و با «سلطان مبین» دلایل دندان شکن در برابر عقاید و افکار و رفتارهای ضد دین، بیان کنیم و آنجا که شخصی دلایل نقلی ما را باور ندارد، با قیاس و برهان و بیان علمی و قاطع او را قانع نماییم. ان شاءالله خدا بخواهد که در مسیر او از آیاتش هرچه بیشتر و بهتر بهره ببریم. الحمدلله رب العالمین ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘﷽⚘ مولاےمن سلام امروز لابلاےسوز سرماے حیاط؛ جوانه‌اے تمام نگاهم را قبضه کرد... وفهمیدم درقحطےحضور تو نیز؛ میشود سبز شد فقط باید دل دستِ تو داد و جان دست تو سپرد حضرت صاحب دلم و از تاریکےِ پلیدِ نَفس،رَست و جوانه زد یخ‌زده‌ترین دل‌ها هم لاےِ مُشت تو، سبز میشوند... ما را براےخودت کنار بگذار ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ؛ 📝 «این سبک زندگی رو دوست نداریم» 👤 استاد 🔺 رضایت امام زمان می‌ارزه انسان تمام عمرش سختی بکشه... @moassese_nooralyaghin🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیـارت روز سه‌شنبه 🌸🍃 اذکــ📿ــار روز ◽️⇦《 یااَرْحَــم‌َالرّاحِمیـــٖنْ》 100مرتبہ ◽️⇦ یا قـابـض 903 مرتبہ 🌸🍃 ســوره روز ◽️⇦ سـوره مبـارکہ زخـرف کسی که بر تلاوت سوره زخرف مداومت نماید خداوند در قبر او را از حشرات زمین و فشار قبر ایمن باشد 🌸🍃 نـمــاز روز سـه‌شنبـه ◽️شش رڪعت نمـاز بـجا آورد ◽️در هر رڪعت بعد از سـوره حمـد ◽️آیـه امـن الرسول را تا آخر ◽️و یک مرتبہ سـوره زلـزلت ↶ حق تعالی گناهان او را بیامرزد و از گناهان بیرون آید مانند روزی که از مادر متولد شده است ‌‌@moassese_nooralyaghin🏴
🥣غذاهامون نذر امـام سـجاد امـام باقـر و امـام صـادق علیهم السلام زیارت ایشان در روز سـه‌شنبـه 【اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا خُزّانَ عِلْمِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا تَراجِمَةَ وَحْىِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَئِمَّةَ الْهُدى اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَعْلامَ التُّقى اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَوْلادَ رَسُولِ اللهِ اَنَا عارِفٌ بِحَقِّکُمْ مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِکُمْ مُعاد لاَِعْدآئِکُمْ مُوال لاَِوْلِیآئِکُمْ بِاَبى اَنْتُمْ وَ اُمّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ اَللّهُمَّ اِنّى اَتَوالى آخِرَهُمْ کَما تَوالَیْتُ اَوَّلَهُمْ وَ اَبْرَءُ مِنْ کُلِّ وَلیجَة دُونَهُمْ وَاَکْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ وَاللاّتِ وَالْعُزّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ یا مَوالِىَّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا سَیِّدَ الْعابِدینَ وَ سُلالَةَ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا باقِرَ عِلْمِ النَّبِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ یا مَوالِىَّ هذا یَوْمُکُمْ وَ هُوَ یَوْمُ الثُّلَثآءِ وَ اَنَا فیهِ ضَیْفٌ لَکُمْ وَ مُسْتَجیرٌ بِکُمْ فَاَضیفُونى وَ اَجیرُونى بِمَنْزِلَةِ اللهِ عِنْدَکُمْ وَ آلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ】 🌸🍃سلام بر شما اى گنجینه داران علم خدا سلام بر شما اى ترجمانان وحى خدا سلام بر شما اى پیشوایان هدایت سلام بر شما اى نشانه‌های پرهیزکارى سلام بر شما اى فرزندان رسول خدا من به حق شما شناسایى دارم و به شأن و مقامتان بینایى کامل دارم دشمنم با دشمنانتان دوستم با دوستانتان پدر و مادرم به فدایتان درود خدا بر شما خدایا من دوست دارم آخرین ایشان را چنانچه دوست دارم نخستین آنها را و بیزارى جویم از هر همدم باطل غیر از ایشان و به جبت و طاغوت (مدعیان دروغین مقام ایشان) و لات و عزّى کافرم درود خدا بر شما اى سروران من و رحمت خدا و برکاتش سلام بر تو اى بزرگ عابدان و نژاد پاک اوصیاء سلام بر تو اى شکافنده علم پیامبران سلام بر تو اى راستگوى تصدیق شده در گفتار و کردار اى سروران من امروز که روز سه شنبه است روز شماست و من در این روز مهمان شمایم و پناه جوى به شمایم پس از من پذیرایى کنید و پناهم دهید بدان مقامى که خدا در نزد شما و خاندان پاک و پاکیزه شما دارد ‍ @moassese_nooralyaghin🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارتباط فاطمیه و مهدویت (۱) 🔵 فاطمه تنها یاور امام زمانش 🌕 بنی اسرائیل، حضرت موسی را تنها گذاشتند، گفتند: تو و پروردگارت بروید و بجنگید؛ ما این‌جا نشسته‌ایم حضرت موسی فرمود: پروردگارا! من جز خودم و برادرم را در اختیار ندارم. بین ما و این جماعت نابکار جدایی افکن. پروردگار فرمود: آرامش حرام شد، چهل سال در بیابان تیه سرگردان شوند، و بر فاسقان اسفناک نباش.... 🔺و نامردمان حضرت علی علیه‌السلام را تنها گذاشتند. علی ماند و فاطمه. گفتند: حق با شماست. بروید و بجنگید که اگر پیروز شدید به شما خواهیم پیوست. 🔹 حضرت علی علیه‌السلام ، فاطمه علیها‌السلام را خانه به خانه همراه می‌طلبید. گفت: خدایا! جز خودم و فاطمه را در اختیار ندارم. فاطمه علیها‌السلام خدا را شاهد گرفت که از آن قوم غضبناک است. ▪️ علی علیه‌السلام فرمود: خدایا! مرا از اینان بگیر. ▪️ فاطمه علیها‌السلام فرمود: خدایا! وفاتم را برسان. 🔺و این چنین شد که: آرامش و اتحاد بر آنان حرام شد. در زمین سرگردان شدند. وادی تِیْه امت (۱) و غیبت آغاز شد و همچنان بشریت حیران و سرگردانند... 🔹 تنها راه نجات بشریت از این حیرت و سرگردانی لبیک به پیام فاطمیه و بازگشت به سمت خیمه ی حجت خداست. 📚 تِیْه بیابانی است که بنی اسرائیل در پی نافرمانی خداوند چهل سال در آن سرگردان شدند. @moassese_nooralyaghin🏴
✍پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اى سلمان! هر كس دخترم فاطمه را دوست بدارد،او در بهشت و كنار من خواهد بود و هر كس او را دشمن بدارد گرفتار آتش مى‏ شود.سلمان! علاقه‏ مندى به فاطمه در صد جا به درد مى ‏خورد:از جمله‏ ى آنها:هنگام مرگ،عالم برزخ،در پاى میزان،عرصات محشر،پل صراط و محاسبه‏ى اعمال.سلمان! واى بر كسانى كه به او ظلم كنند و واى بر آنان كه به شوهر او جفا نمایند،حتى واى بر ستمگرانى كه به فرزندان و شیعیان وى ستم كنند. 📚بحار الانوار،ج ۲۷،ص ۳۸ @moassese_nooralyaghin🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب ادامه آیه ۱۳۶ سوره بقره 👈.... وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ترجمه : و به آنچه به موسی و عیسی و آنچه به پیامبران از ناحیه پروردگارشان داده شده ایمان آوردیم؛ میان هیچ یک از آنان [در اینکه از سوی خدا برای هدایت مردم مبعوث شده اند] فرقی نمی‌گذاریم، و ما در برابر او تسلیم هستیم. وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: اسم موصول، مبنی بر سکون، عطف بر لفظ جلاله «الله» و محلا مجرور أُوتِيَ : فعل ماضی مجهول، مبنی بر فتح (باب افعال) مُوسَىٰ: نایب فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدره وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. عِيسَی: معطوف به «موسی» و مرفوع بنابر تبعیت، علامت رفع ضمه مقدر وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: اسم موصول، مبنی بر سکون، عطف بر لفظ جلاله «الله» و محلا مجرور أُوتِيَ: فعل ماضی مجهول، مبنی بر فتح (باب افعال) النَّبِيُّونَ: نایب فاعل و مرفوع، علامت رفع «واو» مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. رَبِّ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری مِنْ رَبِّ: جار و مجرور، متعلق به «أُوتِيَ» هِمْ: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه لَا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. نُفَرِّقُ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری (باب تفعیل). ضمیر مستتر «نحن»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بَيْنَ: ظرف، مفعول فیه مکانی و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری أَحَدٍ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر مِنْهُمْ: جارو مجرور، متعلق به عامل مقدر، نعت برای «احد» و محلا مجرور وَ: واو حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. نَحْنُ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. ه: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر لَهُ : جار و مجرور، متعلق به «مُسْلِمُونَ» مُسْلِمُونَ : خبر و مرفوع، علامت رفع «واو» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌ القرآن‌ الکریم و کلمة‌ الله‌ العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : تغییرات فعل مهموز 👈 فعل یا صحیح است یا غیر صحیح. 🍃 اقسام فعل صحيح: فعل صحيح، گاهى «مهموز» و زمانى «مضاعف» است. 🍃مهموز: آن است كه در يكى از حروف اصلى آن همزه باشد. فعل مهموز، مانند فعل سالم است و فقط در برخی موارد، همزه آن تخفیف یافته و در معرض تغییر است. 🟢 تخفیف همزه بر دو نوع است : ۱. قلبی ۲.حذفی 🔹تخفیف قلبی : الف) واجب: هرگاه دو همزه کنار هم قرار گیرند، طوری که همزه اول متحرک و همزه دوم ساکن باشد، واجب است همزه ساکن به حرف مدی از جنس حرکت همزه متحرک تبدیل شود. مثال : أأْتَی(قلب همزه به الف مدي): آتَی أُأْتِیَ(قلب همزة به واو مدي ): أُوتِیَ أِأْتاء(قلب همزة به ياء مدی): أیتَاء 🍃به این نوع تخفیف "تلیین" به معنای نرم کردن می گویند. ب) جایز : اگر همزه ساکن بعد حرف متحرکی غیر از همزه واقع شود، قلب آن به حرف مدي جوازي است. مثال: یَأْمُرُ(جواز قلب همزه به الف مدي) : یَامُرُ یُؤْمَرُ(جواز قلب همزه به واو مدي) : یُومَرُ 🔹تخفیف حذفی این نوع تخفیف قاعده مشخصی ندارد و سماعی است و معمولا در حالت اجتماع دو همزه این حالت پیش می آید. حذف همزه امر حاضر در افعال مهموز الفاء مثال: ( أَخَذَ، أَکَلَ، أَمَرَ، أَتَی) أمر حاضر این افعال : مثال: خُذْ، کُلْ، مُرُ، تِ 🍃دو فعل اول اين حذف، وجوبی و دو فعل آخر جوازي است. •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه ۱۳۶ از سوره مبارکه بقره: فعل «اوتِیَ» از تخفیف واجب قلبی برخوردار است. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (کتاب صرف و نحو متوسطه و مبادئ العربية ) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مولای ما ، مهدی جان سلامی از خسی بی مقدار به عطر ملیح نرگس زارها ... سلامی از ذره ای سرگردان به روشنای بی بدیل عالم ... سلامی از جانی عطشناک به زلالی دلنشین چشمه سارها ... سلامی از یتیمی تنها به مهربان ترین پدر ... سلامی از من به شما ... صبحت بخیر امام زمانم گوهر نایابم ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
4_5911209479994614645.mp3
3.57M
📝 «ضرورت الگو بودن حضرت زهرا در نگاه امام زمان» 👤 استاد ماندگاری ▪️ چرا برای هرکاری از یه جایی الگو می‌گیریم؟ کدوم بخش‌ زندگیمون با الگوگیری از حضرت فاطمه زهرا شباهت به فاطمه داره؟ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارتباط فاطمیه و مهدویت (۲) 🔵 شناخت راه با فاطمه سلام الله علیها 👈 تاریخ می‌گوید: همه از امیرالمومنین علی علیه السلام غافل نشده بودند. با فاطمه سلام الله علیها راه و حقیقت را پیدا کرده بودند. در دل شب آن‌گاه که مردمان، مردم غافل از فاطمه علیها‌السلام ، خفته بودند، هفت تن در جوار پیکر فاطمه علیها‌السلام بودند و نگاهشان به گام‌های علی علیه‌السلام ، بعدها هم همینان مزار فاطمه علیها‌السلام را می‌شناختند... 🔹 امروز هم، همه امامشان را گم نکرده‌اند. با فاطمیه در سجاده‌های نیمه شب‌ها، در هیاهوی روزها، آن‌گاه که مسلمین، مسلمین غافل از امام، در بیابان‌های حیرت و گمراهی،‌ در بی‌خبری و غفلت سرگردانند، هستند کسانی که از امامشان دور نیستند. 🔹 آنان که از فاطمیه غافل نیستند با فاطمه علیها‌السلام بوده و اینان کسانی اند که با امامشان‌اند، اگر چه در روزگار ظهور نباشند، روزگارشان را به حضور می‌گذرانند. 🔹 عزاداران فاطمیه ! خدا را! همتی! اگر مشتاق دیدار مهدی فاطمه ایم اگر ظهور می خواهیم باید به احساس حضور برسیم . امام زمان ارواحنافداه را حاضر ببینیم با نام فاطمه ی زهرا سلام الله علیها ذکر بگوئیم و به محبتش از گناه دوری کنیم و برای خشنودیش انفاق کنیم. یا فاطر بحق فاطمه عجل لولیک الفرج ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
13.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 «ظلم اثباتی» 👤 استاد ⁉️ چرا حضرت تشریف نمیارن؟ 🔥 ظلم بعد از سقیفه همه جا رو گرفت، اما خیلیا نفهمیدند که تو ظلمن... @Emamkhobiha🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••✻••┅┄┄ 《يَا ابْنَ آدَمَ إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ‏ تَعْصِيهِ‏ فَاحْذَرْهُ‏.》 《و درود خدا بر او، فرمود: ای فرزند آدم! زمانی که خدا را می بینی که انواع نعمت ها را به تو می رساند تو در حالی که معصیت کاری، بترس.》 ┄┄┅••✻••┅┄┄ 👈سوال) هنگام روی آوری نعمت ها، شخص متمتع چه عملکردهایی ممکن است داشته باشد؟ زمانی که نعمت ها به انسان روی می آورند ممکن است فرد عملکردهای متفاوتی داشته باشد: 1-شاکر باشد. اگر بنده در رویارویی با نعمت ها شاکر باشد و آن ها را در جایگاهی که خواسته شده به کار گیرد و به احسان و انفاق روی آورد، دو بهره خواهد برد: 1- با شکرگزاری سعه وجودی پیدا می کند و زیاد می شود «لَئِن شکرتم لازیدنّکم» (ابراهیم/7) خود شما زیاد می شوید و وسعت می یابید که این ازدیاد وجودی به دنبال خود، ازدیاد نعمت ها را به دنبال دارد. انسان شکرگزار چون سلیمان بر مرکب عبودیت، سوار است و اسیر نعمت ها نیست و وابستگی و تعلقی به آنها ندارد و به تکالیف و امر خداوند مشغول است و به میزان عیال وار بودن و گستردگی حوزه سرپرستی و ولایت، نعمت ها نیز زیاد می شود و رزق های نو به نو می رسد؛ که : «تنزل المعونة علی قدر المؤونة» (نهج البلاغه صبحی صالح، حکمت 139) 2-کفران نعمت کند. اگر بنده در رویارویی با نعمت ها کفران کند که سبب این کفران به کار نگرفتن و مهمل گذاشتن و تضییع آنهاست که برخاسته از تقصیر و کوتاهی و کسالت و جهل است که مبتلا شدن به تضییق و محرومیت از نعمت را به دنبال دارد. بسیاری از مؤمنین به این نوع از کفران مبتلا هستند هر چند که در مقام تبعیت و پیروی از حق می باشند، لکن سوء مدیریت در ارتباط با به کارگیری از امکانات و نعمت ها آنها را مبتلا به ضیق و فقر و سختی معیشت نموده است. 3-عصیان کند. گاهی انسان دارای نعمت و رفاه، نه تنها شکر نعمت را ندارد، بلکه در مقام عصیان و سرپیچی نیز می باشد و از حق، شنوایی و پیروی ندارد و دنباله رو و تابع حق نمی باشد، در اینجا دیگر به محرومیت و ضیق در زندگی مبتلا نمی شود بلکه شاهد تتابع نعمت ها و استمرار و تداوم آنها و برخوردار از املاء و امهال است. هم به او نعمت داده می شود و هم مهلت و این دو،جزای کسانی است که برحق عصیان نموده و از  تبعیت و پیروی و دنباله روی حق سر باز زده اند.ولی آیا این مهلت و نعمت خیر است برای اهل عصان، آنگونه که گمان دارند. «أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مَالٍ وَبَنِينَ. نُسَارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْرَاتِ بَلْ لَا يَشْعُرُونَ؛ آیا گمان می کنند افزونی و گسترشی که به سبب مال و اولاد به آنان می دهیم، در حقیقت می خواهیم در عطا کردن خیرات به آنان شتاب ورزیم؟ [چنین نیست] بلکه [آنان] درک نمی کنند [که ما می خواهیم با افزونی مال و اولاد، در تفرقه، طغیان، گمراهی و تیره بختی بیشتری فرو روند.] (مؤمنون/ 5 و 6) «وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ؛ و [البته] آنان را مهلت می دهیم [تا گناهشان را در حال بی خبری به نهایت برسانند]، بی تردید نقشه و تدبیر من استوار است». (اعراف/183) نه کثرت نعمت از مال و بنین و ثروت و قدرت برای آن ها سرعت در خیر است و نه مهلتی که خدا می دهد، بلکه این همه حکایت از کید و نقشه حساب شده و مخفی حق دارد، ولی آن ها احساس و شعور و درک چنین طرح و نقشه ای را ندارند. (لا یشعرون) (علی و جاری حکمت، صص 144-143) 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••✻••┅┄┄ موسسه‌نورالیقین مرکزتخصصی‌تفسیروعلوم‌قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آقا بیا ڪه فاجعہ از حد گذشته است! انسان ز مرزِ هر چه نباید گذشته است! آقا بیا ببین که چه ها در زمان ما! بر امتِ مسیح و محمد «ص» گذشته است! تو شاهدی خودت که در این روزگار تلخ! بر دوستان خوبِ خدا بد گذشته است! هر روز بی قراریِمان می شود فزون! فرصت برای حوصله شاید گذشته است! هر روز ترس و توطئه،هر روز مرگ و خون! آقا بیا که فاجعہ از حد گذشته است! سلام صبحت بخیر مولای من ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin