eitaa logo
@Torab_bash
3.4هزار دنبال‌کننده
698 عکس
564 ویدیو
14 فایل
تراب باش، فرزند ابوتراب باش گروه تحلیل مباحث قرآنی و آخرالزمانی ارتباط با ادمین👇 @Abuo_Torab
مشاهده در ایتا
دانلود
🌥 در قبال چگونه رفتار کنیم؟! ✍🏻... چرا ما در قبال حکم خدا نداشته باشیم؟! و از سوی دیگر، چرا باشیم؟! یکی از احکام الهی، صدور حکم و مهدی موعود(عج) است؛ ما چه رفتاری باید در قبال این داشته باشیم؟! این ماجرا، يک قانون و رفتاری نياز دارد... 💠 خدا به رسول‌الله(ص) می‌فرمايد: «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ» صبر کن تا حکم ربّ بيايد. این آیه بر موضوعات مخلتف صدق می‌کند؛ حالا يک موقع یا یک ماجرا، يک روزه می‌آيد؛ يک موقع حکمش چندساله یا چند ده ساله می‌آيد؛ نيازهای رسول‌الله(ص) هم خيلی شديد بود، مثلاً سال‌ها از گذشته بود، هنوز بعضی از خانم‌ها و آقایان، لخت مادرزاد می‌آمدند دور طواف می‌کردند؛ و رسول‌الله(ص) بيشترين را دارند، خيلی به ايشان سخت می‌گذشت، يعنی اوجِ نياز به خداوند... 🕋 تا زمان ، یعنی سال هشتم هجری، حدود ۲۱ الی ۲۲ سال از گذشته؛ آن‌همه آيات قرآن نازل شده؛ تقريباً شايد بشود گفت نود و اندی درصد از آيات قرآن نازل شده؛ با اين حال، جای حکم اين ماجرا هنوز خالی است و آقا که به شدّت غيور هستند، بسیار از حضور مردم با این و ناراحت‌اند، با این حال، خداوند می‌فرمايد: «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ» موضوع اين نيست که می‌خواهيم نان بخوريم، خب کنيم تا خدا بفرمايد که نان بخور يا نخور، بعضی واقعاً است، با اين حال خدا به ايشان می‌فرمايد: «فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ» يعنی چه جور صبری؟ «فَاصْبِرْ کَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُل» یا رسول‌الله! شما به شدّت از این ناراحت هستی؛ پس به و ادامه بده تا اينکه خدا در نهایت چيزی عطا کند. شما ننشين به خدا! شما بدو! به لحاظ عزمشان، تلاش بی‌نهایتی داشتند؛ اين نوع از برای ، به معنای و نيست... 🏇🏻... يعنی شما به شدّت به تاختن خود ادامه بده، امروز هم همین است؛ خدا خواست چيزی عطا می‌کند، نخواست چيزی عطا نمی‌کند؛ در قالب ، ما بسيار دعا می‌کنيم، انسان وقوع زودهنگام را از خدا بخواهد، اصرار کند، خدایا! تورا قسم می‌دهم! التماست می‌کنم! در امر ظهور تعجیل کن! مولاجان! شما از خدا بطلبيد، مولاجان! شما واسطه شوید؛ دستمان را بگيريد، کمکمان کنيد، آقا! درمانده و محتاجيم، شما از خدا طلب کنید... واقعاً این انابه قلبی ما باشد! 🙏🏻 پس در اين طور باشيم، اما در و در ، ما بايد به نسبت توان خودمان باشيم؛ يا حداقل اشبه به اولوالعزم باشيم، به‌عبارت‌ديگر، ما بايد باشيم؛ يک رو حالت ، و ، يک روی ديگر حالت و . 🌸 هم و ؛ هم و بی‌دریغ... 🆔 @torab_bash
🌸 مولا امیرالمؤمنین(ع) فرمود: 🌸 ۱. در هر حالتى را بگو و آن باش! ۲. و معاشرت با افراد را ادامه بده! ۳. از و كناره گیرى كن! ۴. از دورى و فرار كن؛ و از همراهى و هم‌نشینى با بپرهیز! 📚أمالى شیخ صدوق: ص ۹۵، بحارالأنوار: ج ۶۸، ص ۱۸۱، ح ۳۵. 🆔 @torab_bash
🌸 جایگاه با 🌸 ✍🏻... طبق ، سرزمین‌های آینده و بهشت‌ها به چه کسانی ارث داده می‌شود؟ به ...! 💎 در آینده، به می‌‏روند، اما سرزمین‌های آینده و بهشت‌ها متعلق به آنها نیست؛ خدا در آیه ۱۳۳ آل‌عمران می‌فرماید: «وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ اْلأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقينَ» و که پهنايش [به قدر] آسمان‌ها و زمين است [و] برای آماده شده است‏. اما درباره ، در آیه ۱۰۵ انبیاء فرموده: «أَنَّ اْلأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحُونَ» یعنی زمين را ما به خواهند برد. لذا می‌توان گفت: در آینده، از آنِ است؛ اصلاً به اذن‌الله ، صالحان هستند؛ چرا؟! 📌 چون ، به دنبال هستند؛ اما یک انسانِ صرفاً دلیل نمی‌‏شود که حتماً خاصیت هم داشته باشد. مثلاً شما در جمعی وارد می‌‏شوید؛ می‌‏بینید که یک آقایی خیلی باتقوا است، اما یک گوشه نشسته و مواظب است که به کسی آسیب نرساند، مراقب است که نکند؛ اما فردی هم در همین جمع وجود دارد که است و است. یعنی در حین رعایت تقوا، بلند می‌‏شود، امورات مختلف را هم می‌کند؛ برای همین در آیه ۱۲۸ اعراف، میان برخی از بندگان و متقینِ صرف، تفکیک قائل شده و می‌فرماید: «اسْتَعينُوا بِاللّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اْلأَرْضَ لِلّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ» از خدا ياری جوييد و پايداری ورزيد که زمين از آنِ خداست‏؛ پس آن را به هرکس از بندگانش که بخواهد می‌دهد؛ و برای پرهيزگاران، فرجام [نيک‏] است‏. 💠 اگر می‌خواهیم؛ در آینده نزد خدا موقعیتی داشته باشیم؛ بیاییم؛ در حین اینکه بسیار هستیم؛ بسیار هم سعی کنیم که را بیشتر ، و اصلاح کنیم؛ و به جای مدام کردن و گرفتن، به‌دنبال در جامعه باشیم. 🆔 @torab_bash
🌹 : ✍🏻... چشم و گوش خود را نسبت به برادر دينی‌ات كن؛ آنچنان كه اگر پنجاه نفر درباره او حرفی زدند [و او آنها را گفت] تو حرف او را كن و ديگران را تكذيب نما! [و به او را داشته باش.] 📚 سفينة البحار، ج ٢، ص ١١١. 🆔 @torab_bash
🌺 🙏 خدایا! من در تو هستم، من از رزق تو می‌خورم و به لطف تو می‌کنم. 🙏 خدایا! تو به من عطا کردی، تو به من دادی، دادی، دادی و اینهمه نعمات دیگری که پیوسته داری به من می‌کنی. 🙏 خدایا! در تو هستم؛ و در محضر تو و اهل‌بیت تو می‌کشم؛ چه باشم برای تو! چه کار کنم که تو از من ؟ چه نوع ایمان و چه سطحی از داشته باشم که تو از من راضی بشوی؟ 🙏 خدایا! دستانم را بگیر و به رحمت خودت، همان قرارم بده که تو می‌خواهی. ✍🏻... دوستان! برای از خدا، زیاد مهم نیست، این و است که باید برای ما باشد؛ من باید خودم را در احساس کرده و را مواظبت کنم؛ را مواظبت کنم؛ وگرنه با هر و ، یا با هر نوع و بخواهم به پیشگاه الهی بروم؛ چطور داشته باشم که خداوند به من بکند؟ 🆔 @torab_bash
🌹 سلام علیکم 📢 (۳) 🔺 قابل توجه همه عزیزان و همراهان، ان‌شاءالله و به امید خدا، به‌زودی حول موضوعِ به در نظام خداوندی و اهمیت آن، مباحثی را خدمت شما عرضه خواهم داشت. 💢 🆔 @Torab_bash
🌷 پرهيز از در ✍🏻... سعی کنيم را کنيم! سعی کنيم نداشته باشيم! سعی کنيم باشیم و فقط را ! ⛔️ اينکه انسان مدام این و آن بگويد: «فلانی اين کار را کرد، چنين کرد، چنان کرد، پس به اين دليل بد است، اين‌طور است یا آن‌طور است!» این است. اگر انسان دارد به اشتباه بدگويي می‌کند که کار غلطی دارد انجام می‌دهد؛ و اگر واقعاً اين که دارد درباره یا می‌زند؛ صحت داشته باشد؛ خب او اگر می‌خواهد جزو «الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ» باشد؛ اگر می‌خواهد در فضایی از صالحانه رفتار کند؛ باید بنا را بر بگذارد؛ و دنبال اصلاح دوستان و اطرافیانش باشد...! 📌 اينکه انسان مدام کند و افراد را پيش اين و آن نقل کند؛ دارد؟ 🌷 گفتا شیخا! هرآنچه گویی هستم! 🌷 آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟ 🆔 @torab_bash
📚 ، یکی از (۱): ✍🏻... در اسلام، در مجموعه ايمانیات، مقوله‌ای به نام مطرح است، يعنی ، شأن‌ها را ؛ با شأن‌های افراد، موضوعات و اشياء مختلف آشنا شود و آن را کند. 💠 ما دعوت شده‌ايم به اینکه حتی در ، شؤون را رعايت کنيم. مسائل شرعی هم بر اساس است، جدای از ايمان به شؤون نيست، مثلاً در فرموده: اول سرت را بشوی، سپس طرف راست بدن و بعد هم طرف چپ بدن، این یعنی رعایت شده است. 📌 یا به‌عنوان مثال، شما می‌خواهيد غذا بخوريد؛ ايجاب می‌کند که ابتدا «بِسْم اللّهِ الرَّحْمن الرَّحیمِ» بگوييد، ، به غذا نگاه بکنيد، نگاهتان نگاه باشد، نوع غذا خوردنتان شاکرانه باشد، با بی‌اشتهائی غذا نخوريد، را ياد کنيد و مدام کنيد، يا زبانی و يا در دلتان. 💢 همچنین که برای غذا خوردن، برای وضو گرفتن، برای شانه کردن مو، برای مسواک زدن و چيزهای ديگر مطرح شده؛ همه براساس است؛ و برای اينکه به ما فشار نيايد؛ عموم این را فرموده‌اند که جزو است. ❇️ ، درجه‌ای از است که در وجود دارد. 🏇🏻 ! 🔚 . 🆔️ @torab_bash
📚 ، یکی از (۲): ✍🏻... در مقوله‌ی ، موضوع از جایگاه بالایی برخوردار است؛ و اصلاً کسی که شأن‌های مختلف را نشناسد؛ در عمل هم به نسبت، کم می‌آورد. 💠 مثلاً شأن ايجاب می‌کند که وقتی به او می‌رسی؛ به او کنی، به او سلام کنی، برای او قائل باشی؛ بعضي از خیلی خوب هستند، خیلی مقید هستند؛ اما ايمان به شؤون را نمی‌کنند. در واقع این ایمان به شؤون، همان مفهوم «تقدیس» است. 🔹 چيزى که ما را به آن دعوت می‌کند، چقدر زيباست و چقدر قیمتی است؛ به پيدا کن، یعنی قبول داشته باش، متوجه بشو، ياد بگير و عمل کن. شما شأن افراد، اشياء و موضوعات مختلف در را رعايت کن؛ محصولش چه می‌شود؟ مدام شما خودت را بياوری، و اين رفتار، همان است، تقديس خدا، تقديس اهل بيت (ع)، حتی تقديس مؤمن؛ تقديس مؤمن يعني چه؟ یعنی شما مؤمن را بالا ببری و خودت را پايين بياوری؛ او را بهتر از خودت ببینی و خودت را موظف به و گذاشتن به او بدانی؛ بدون اینکه چشم‌داشتی داشته باشی؛ یا خودت را لایق و مستحق توجه ببینی... 🌹 خوشا آن کسی که ايمان به شؤون را ياد بگيرد و عمل کند. 🏇🏻 ! 🔚 . 🆔️ @torab_bash
📚 ، یکی از (۳): ✍🏻... و ، برای و برای (ع) بسیار شأن قائل است؛ همچنان که برای خودش هیچ شأنی قائل نیست. 💢 ببينيد چقدر با تفاوت دارد! یکی از مصادیق قرآنی و عالیِ انسان اسلامی، حضرت (ع) است. ایشان وقتی در یک ماجرایی با (ع) ملاقات می‌کند؛ جبرئیل(ع) به ایشان می‌فرماید: من می‌خواهم را به او برسانم، ابراهيم(ع) اصلاً که آن فرد باشد! با تعجب می‌گويد: کيست که من هم با او آشنا بشوم؟! وقتی جبرئیل(ع) می‌فرمايد که خليل خدا ؛ ابراهیم(ع) تعجب می‌کند؛ یعنی به‌هيچ وجه توقّع ندارد که خليل الله خودش باشد. 💠 انسان اسلامی اینگونه است؛ برای دوستان مؤمنش و برای اهل‌بيت(ع) بسیار قائل است، اما برای خودش شأنی قائل نیست؛ و از خودش توقّع بسياری دارد؛ که او را برای رفتار بهتر، به و بکشاند. 💢 هر چقدر انسانِ اسلامی، بيشتر می‌کند، را کمتر می‌شمارد و توقعش از خودش بيشتر می‌شود و از جنبه ديگر، را بالاتر می‌داند و توقعش از آنها کمتر می‌شود. 💯 ...هر موقع ما ديديم که از کم شده و از بيشتر شده؛ بدانيم که خودمان يک پيدا کرديم. 🏇🏻 ! 🔚 . 🆔️ @torab_bash
📚 ، یکی از (۴): ⛔️ اگر در فردی باشد چه می‌شود؟ و به کجا می‌رسد؟ ✍🏻... گفته شد که ، تبعات بسیار جالبی بر و مؤمنین می‌گذارد؛ از طرف دیگر، اگر ایمان به شؤون هم در فردی باشد؛ به جایی می‌رسد که آدم، به‌جای اینکه یک را در شأن او قائل باشد و بخواهد بشمارد، آن حق را از آنِ خودش می‌داند؛ و به این خاطر با صاحب اصلی آن حق و منصب، به و بلند می‌شود. 💢 دقیقاً در وجود موج می‌زند، به‌همین خاطر در مواجه با (ع) به خدا می‌کند و می‌گوید: خدایا! «خَلَقْتَني مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ» من از و او از یک بی‌ارزش است؛ چرا به او می‌گویی ؛ من باید اشرف باشم، تو مرا باید به عنوان اشرف مخلوقات معرفی کنی؛ یعنی نه تنها ایمان به شؤون ندارد، بلکه برعکس، همه آن شأن‌ها را قائل است. 🔸 وقتی انسان برای قائل باشد و حقّی را به صورت ناحق برای خودش بداند؛ محصولش می‌شود به آن چیزی که نزد دیگران است، به آنچه مال دیگران است؛ ما این ، یعنی «برای خود حق قائل شدن» را در آیه ۵۴ سوره نساء می‌بینیم که «أَمْ یحْسُدُونَ النّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَینا آلَ إِبْراهیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیناهُمْ مُلْکًا عَظیمًا» آیا دیگران نسبت به آن چیزی که (یعنی (ع)) دارند، می‌ورزند؟ 🚫 چه زمانی است؟ زمانی که انسان، شأنی برای دیگری قائل نباشد، بلکه برعکس، آن را برای خودش قائل باشد؛ به تبعِ این ماجرا، رفتاری انجام می‌دهد به نام ، به نام با صاحبان حقیقی آن حق یا آن منصب و سخت حسادتش را بروز می‌دهد تا در نهایت آن منصب را کند. ⚠️ پس ، رفتاری است که چنین انجام می‌دهند؛ و حالت ایمان به شؤون، همین به مردم، خصوصاً اولیاء الهی است. 🏇🏻 ! 🔚 . 🆔️ @torab_bash
📚 ، یکی از (۵): ✍🏻... رفتاری است که افراد منفی انجام می‌دهند. پس حالت ، حسادت است. 💠 اوج این مطلب، یعنی جنبه مثبت و منفی آن را در آیه ۵۴ سوره نساء می‌بینیم؛ طبق این آیه، در نظام الهی به چه کسی است؟ متعلق به «اَلنّاس» موجود در همین آیه یعنی (ع) که فرموده: «أَمْ یحْسُدُونَ النّاسَ عَلی ما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ»، آیا دیگران به‌خاطر به این ، حسادت می‌کنند؟ با توجه به روایات ذیل آیه، منظور از ناس، (ع) هستند. ⁉️ آیا دیگران نسبت به آن چیزی که از به اهل‌بیت(ع) داده ‎ می‌ورزند؟ یعنی بهترین شؤون متعلق به این بزرگواران است. در مقابل، کسانی که این را قائل نیستند و ابراز و در نهایت ابراز و می‌کنند؛ در قبال اوج شؤون، برایشان مطرح شده است. 💯 در این آیه چیست؟ «ما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَینا آلَ إِبْراهیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیناهُمْ مُلْکًا عَظیمًا»، این است که در آیه مطرح است و از آن طرف هم نقطه مقابلش، یعنی و با تمام این مراحل که در برخی از اصحاب، تامّ آن قرار گرفتند. 😈 نیز تمام این مراحل را داشت؛ و با اینکه می‌دانست تمام شؤون الهی متعلق به این بزرگواران است، حتی ایشان را به عنوان می‌شناخت، اما به که رسید؛ سر تسلیم فرود نیاورد و گفت: باید مال من باشد، چون مرا از خلق کردی و این موجود را از ؛ چرا این موجود را باید بر من معرفی کنی؟ من باید باشم. 💢 این یعنی را برای خودش قائل شد؛ و بعد رفتارش به و کشیده شد و به حسب همین حسادت، کرد را کند. کما اینکه (ع) چنین رفتاری داشته و دارند. ⛔️ ما برای اینکه به این نرسیم، یعنی نورزیم، قبلش باید چکار کنیم؟ باید را از آنِ خودمان ندانیم، بلکه تماماً برای (ع)، و ایشان بدانیم؛ و و برای خودمان قائل نباشیم. 🆔 @torab_bash
🌺 : ✍🏻... سعی کنیم برای و بیشتر وقت بگذاریم. اگر خانواده هستیم، اگر خانواده هستیم، اگر خانواده هستیم، در هر موقعیتی که هستیم، با خود بگوییم این کار من است، آن کار وظیفه من است، فقط و فقط وظیفه من است که خلأها را پر کنم، وظیفه من است که را جبران کنم، من باید را کنم. من باید خانواده را در اهل‌بیت علیهم‌السلام حتی اگر شده یک پله ببرم؛ درباره دوستانمان هم همین‌گونه رفتار کنیم. 🌸 دوستان! اگر این‌طور در جمع خانواده و دوستان کنیم؛ همیشه در و به‌سوی هستیم، لذا برای و خانوداه خود و جمع دوستان، تا می‌توانیم کنیم؛ وگرنه بعداً دچار می‌شویم، روزی که دیگر دور هم نیستیم؛ و شاید هم برای باهم بودن‌ نداشته باشیم. 🆔 @torab_bash
🌻 : ✍🏻... دوستان! بیایید بعضی از را از همین در وجود خودمان شروع کنیم... 🌷 را داشته باشیم، را داشته باشیم، را از خودمان بجا بگذاریم. بخصوص در رابطه با و ، تا می‌توانیم همدیگر را در جمع خانواده و در جمع دوستان حساب کنیم، تا می‌توانیم رفتار کنیم، تا می‌توانیم همدیگر را کنیم... ⛔️ مگر ماها دیگر هستیم؟! بیایید این ایام باقیمانده از را به زندگی کردن بگذرانیم... 🌹 به یادِ مادری‌هایش که با ما مهربانی کرد 🌹 بیا چون فاطمه ماهم همیشه مهربان باشیم 🆔️ @torab_bash
🌻 : ای بهتریـن رفیـق درونـم ظهـور کـن یعنی بِبـار و ظرفِ مـرا غرق نور کـن با التــماس درپـی تـــو زار می‌زنـــم کـز لابه‌لای ظرفِ سیاهم عبـور کـن با آتشـی عجیب در این نشئه سوختیم مـا را از این جهنّـم تـاریک دور کـن چون کاروانیـان حسینـی به یک نگـاه مـا را ز ما بگیر و تو در ما حضور کـن قلبـم بـه اشتیـاقِ ظهـورِ تــو می‌تپـد برآن بتـاب و در حـرمِ خود ظهـور کن در جستجوی نور تو از خویش رفته‌ام در ظرفِ این مســافرِ آواره نــور کن وز جنس نور فاطمه بهر ظهور خویش آن را به گوشه‌گوشه عالم صـدور کـن 🔖 : سید محسن مسعودی 🆔️ @torab_bash
🌸در (ع) باشیم🌸 ✍🏻... رابطه بسیاری از آیات قرآن، با و ما انسان‌ها در قیامت و بهشت، یا به عبارت دیگر، رابطه قرآن با که در همان آیات مطرح شده؛ «رابطه و » است. یعنی همین صحنه‌ای که الآن در زندگی ماست؛ وقتی در ، و یا ظاهرتر می‌شود، به چه صورت است؟ 🔹 این‌طور نیست که الآن یک چیزی هست، بعداً بخواهد تبدیل به یک چیز دیگر شود، بلکه ماجرای فیل در تاریکی است؛ همان فیلی که ملای رومی از آن صحبت کرده؛ یعنی در ، یک صحنه به گونه‌ای خاص می‌شود؛ و هنگامی که شد و بیشتر همه‌جا را فرا گرفت؛ ، بدون کم و کاست دیده می‌شود؛ اما با جزئیات و جوانب دیگری که در دیده نمی‌شد. 💎 در بخش ، آیه ۵۴ و ۵۵ سوره قمر، یکی از بهترین جاهایی است که می‌شود شدنِ صحنه مذکور در آیه را مطالعه کرد. خدا در این آیات می‌فرماید: ﴿إِنَّ الْمُتَّقينَ في‏ جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ﴾ لب نهرهای بهشتی نشسته‌اند؛ ﴿في‏ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ و در جوار هستند. در مجالس و محافلشان به حسب ایمانشان باید این موضوع را قبول داشته باشند که آن ، همین الان در اینگونه است؛ و ظهور ، به آن صورت دیده می‌شود. 💠 به عنوان مثال: شما داخل منزل در هستید؛ خودتان هستید و علیهم السلام، دارید با ایشان می‌کنید؛ می‌کنید؛ و خودتان را در ایشان می‌بینید؛ و از این مناجات و محضریت می‌کنید؛ لذت می‌برید؛ که با هیچ چیز حاضر نیستید آن را عوض کنید؛ طبق آیات ۵۴ و ۵۵ قمر، ﴿إِنَّ الْمُتَّقينَ في‏ جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ﴾ است. 📌 وقتی بعضی از در مقاطع آینده، مثل یا پس از قیامت، شود، همان صحنه، با ابعاد و اجزاء بسیار ، و ظهور می‌کند؛ برعکس همین ماجرا نیز در باب صادق است. 🆔 @torab_bash
به مناسبت ولادتِ با سعادتِ سیدمان رسول‏الله صلی‌الله‌علیه‌وآله 👇🌹👇 📌 با : 📜 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ» ✍🏻... اى کسانى که آورده‌اید، چون و ، شما را به چیزى فرا خواندند که به شما مى‌بخشد، آنان را کنید، و بدانید که خدا میان و حایل مى‌گردد، و همانا به سوی او خواهید شد. 📚 سوره انفال: آیه ۲۴. 🆔 @torab_bash
📌 با (۱-۸) ✍🏻... خداوند در سوره انفال، آیه ۲۴ راه شدن را بیان کرده و می‌فرماید: ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ﴾ یعنی ى کسانى که آورده‌اید، چون و ، شما را به چیزى فرا خواندند که به شما مى‌بخشد. 🔹 اما بعضی از در می‌گفتند: آقا گفتی را کنار بگذار، گذاشتیم؛ گفتی را بپرستید، پرستیدیم. گفتی بخوان، خواندیم؛ گفتی را قبول کنید، قبول کردیم؛ دیگر به ما چه کار داری!؟ رهایمان کن! چرا باید را هم بپذیریم؟ بعضی‌‌ها اینطور بودند. خداوند می‌‌فرماید: نه، اگر یک پله بخواهید بیایید. ایمان این است که ای مؤمنین معمولی ﴿اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ﴾ وقتی و شما را به یک ماجرایی می‌کنند؛ بگویید چشم، در این صورت خدا و رسول می‌‌خواهند شما را کنند.  ▪️طبق برخی آیات و روایت، در نظام کسانی که در هستند؛ هر قدر هم داشته باشند؛ نمی‌‌توانند کار انجام دهند. می‌‌بینند وجود دارد، می‌‌کنند، دعای‌‌شان نمی‌‌رود، می‌‌ریزند، جوابگو نیست. و ایام را سپری می‌‌کنند. نماز بخواهند بخوانند، دیگر برای‌‌شان نمی‌‌شود، چون بسته شده است. هر قدر به مقید باشند، رشد نمی‌‌کنند، چون آسمان اول است و عموم انسان‌‌ها جزء هستند نه . 💢 خداوند که ما اینطور باشیم ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا﴾ وقتی و صدای‌‌تان می‌‌کنیم برای یک ماجرایی، خواهشاً حرف کنید؛ هر چه گفتیم حرف گوش کنید؛ ما می‌‌خواهیم کنیم؛ از جنبه ، زنده کردن یعنی این که می‌‌خواهیم از نجات‌‌تان بدهیم و شما را در و بیاوریم‌‌؛ در این صورت است که چه در باشید و چه حیات خواهید داشت. 🏇 ! 🔚 ! 🆔 @torab_bash
📌 با (۲-۸) ✍🏻... خداوند در آیه ۲۴ سوره انفال می‌فرماید: به این صورت می‌‌شوند؛ ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ﴾ اى کسانى که آورده‌اید، چون و ، شما را به چیزى فرا خواندند که به شما مى‌بخشد. این در قبال (ع) نیز وجود دارد. 💢 یعنی (ع) به عنوان رسول‌‌‌‌الله(ص) چه کار کردند؟ ﴿اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ﴾ اینجا رسول را هم می‌‌توانیم بگوییم ﴿إِذا دَعاكُمْ﴾ یعنی وقتی صدای‌‌تان می‌‌کند، گوش کنید، پسر پیغمبر چیزی می‌‌خواهد، اجابت کنید. در این اتفاق افتاد، در صف این اتفاق افتاد. انگار آدم‌‌های درون صف دشمن، نداشتند. چون یک چیزی بین آدم‌‌ها و قلب‌‌شان شده بود، لذا دیگر و سمت آدم‌‌ها نمی‌‌آمد. 🔹 در کربلا دیگر و از به سمت آدم‌‌ها نمی‌‌آمد. فهم این ماجرا از قلب به سمت آدم‌‌ها، به سمت عقل‌‌شان، به سمت چشم‌‌شان، به سمت وجودشان، به سمت دست و پای‌‌شان، به سمت اعضاء و جوارح‌‌شان نمی‌‌آمد. هر چه فریاد می‌‌زدند «مردم من پسر پیغمبر هستم، در روی زمین پسر پیغمبری جز من پیدا نمی‌‌کنید»، ولی ﴿أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ﴾ تمام آن افرادی که روبرو بودند خدا بین قلب‌‌ و عقل‌‌شان، بین قلب و فکر‌‌شان، بین قلب و چشم‌‌شان شده بود. اصلاً نمی‌‌دیدند، نمی‌‌فهمیدند، نمی‌‌توانستند تعقل کنند، رحم و شفقت در کلام‌‌شان، در نگاه‌‌شان، در رفتارشان نمی‌‌آمد. 💢 به همین خاطر با و با رفتارها به حمله کردند. چرا؟ چون یک چیزی بین آنها و قلب‌‌شان و اعضاء و جوارح‌‌شان شده بود. برای چه این ماجرا واقع شد؟ چون دعوت زمانه خود را نکردند. (ص) بارها و بارها در طی راه، در روز دوم محرم تا دهم محرم، در شب ، در روز عاشورا آنها را صدا کردند که ‌‌ای مؤمنین! حرف من را کنید، من می‌‌خواهم راه ، راه زنده شدن و راه را نشان‌‌تان دهم. گوش نکردند، چون گوش نکردند، هم بین و حائل ایجاد کرد؛ و آن شد که نباید. 🏇 ! 🔚 ! 🆔 @torab_bash
📌 با (۳-۸) ✍🏻... امام حسین(ع) به‌عنوان رسول‌‌‌‌الله(ص) چه کار کردند؟ ﴿اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ﴾ اینجا خلیفه رسول را هم شما می‌‌توانید بگویید ﴿إِذا دَعاكُمْ﴾ یعنی وقتی صدای‌‌تان می‌‌کند، گوش کنید؛ افرادی که به که مشرف می‌‌شوند، باید بین و انجام دهند، زیرا حدود چهار هزار سال پیش یک دنبال این بود که ببیند زمانه‌‌اش چه می‌‌خواهد، حتی اگر این پسر پیغمبر فرزند خودش بود. 🔹 این نبود که چه می‌‌خواهد؟ موضوع این بود که پسر چه می‌‌خواهد؟ به خاطر این نیت، به خاطر اینکه خواسته پسر پیغمبر زمانه را کند، بین دو کوه دوید، دنبال می‌‌گشت. موضوع این نیست که این بچه خودم است، موضوع این نیست که بچه‌‌ام تشنه است. موضوع این است که پسر پیغمبر زمانه دارد، باید بدوم اجابت کنم، لذا تمام مردم بعد از ایشان امر شدند که طبق سعی بین صفا و مروه انجام دهند. آن خانم شد تمام مردان و زنان، الگوی تا . 💢 حتی (ص) سعی بین و انجام می‌‌دهند. حتی اهل‌‌بیت(ع) سعی بین صفا و مروه انجام می‌‌دهند. این رفتار خیلی است. هر چند این رفتار مربوط به یک خانم است که در چهارهزار سال پیش انجام داده است، اما به آن زمان و این زمان نیست، به این نیست که مربوط به یک آقا باشد یا خانم باشد. این رفتار کامل است، این است، لذا تمام مردان و زنان باید آن را انجام دهند. اگر ما حرف و و به تبع آن، حرف خلفای پیغمبر را کنیم، ما را می‌‌کنند. ▪️ماجرای این است. در عصر روز هفتم یا هشتم ذی‌‌الحجه امام حسین(ع) فرمودند که من می‌‌خواهم کنم، هر کسی می‌‌خواهد؛ با ما . عموم مردم نشدند. فقط تعداد کمی از مؤمنین حرف (ص) را اجابت کردند. امام حسین(ع) برای چه آنها را صدا کرده بودند؟ برای اینکه کنند، زنده‌‌شان کنند. در طی ۳۲ روز آنها را زنده‌‌شان کردند. در آن‌ها (ع) است. لذا هر کسی در هر جای به اباالفضل می‌‌شود، حضرت صدایش را می‌‌شنوند و به او می‌کنند. بسیاری از افراد هم محبت ایشان را چشیده‌اند. 🏇 ! 🔚 ! 🆔 @torab_bash
📌 با (۴-۸) ✍🏻... در مسیر به و آنهایی که حرف کردند شدند، اگر مؤمنین پس از مرحله اول احیاء نشوند حداقل یک در پیش دارند. ✈️ مثل که در باند دارد حرکت می‌‌کند، اگر به از باند بلند نشود، در پیش رویش است. خداوند می‌‌فرماید وقتی و صدای‌‌تان می‌‌کنیم به خاطر اینکه کنیم، حرف گوش کنید. بلافاصله بعدش خطر را مطرح می‌‌کند ﴿وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ﴾ اگر حرف گوش نکنید، بین شما و قلب‌‌تان می‌‌شود. 📚 در آیه اول می‌فرماید: «كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» یعنی ای پیامبر! این است كه آن را به سوى تو فرود آورديم تا را به پروردگارشان از به سوى [و سپس] به سوى عزیز و ستوده بيرون آورى. 🔹 یعنی مردم را به سوی که می‌برند می‌دهند، پله به پله که بالا می‌برند، گام به گام که به سوی بالا می‌برند، عزت می‌دهند. با که به روی آدم‌ها می‌کنند اینقدر زیبا می‌دهند، اینقدر که انسان می‌کند؛ ما این اتفاق را در (ع) هستیم. ▪️وقتی با حرکت می‌کنیم؛ می‌کنیم؛ تماماً خدا را می‌کند، چرا؟ چون ماجرای خیلی دلنشین است، در کاروان حسینی خیلی دلنشین است، خیلی است. خیلی . به اصطلاح (س): ما رأیت إلا جمیلاً. حرکت و همراه با کاروان موسی(ع) باعث نمی‌شود شما «ما رأیت الا جمیلا» بگویید. اما وقتی با امام حسین(ص) حرکت می‌کنید می‌گویید: ما رأیت الا جمیلا. واژه قرآنی‌اش چیست؟ «حمید»، یعنی است. 🏇 ! 🔚 ! 🆔 @torab_bash
📌 با (۵-۸) ✍🏻... در (ع) از جنبه مادی که نگاه کنیم؛ می‌بینیم آنهایی که را کردند، همه شدند. اما آن‌هایی که حرف مولا را گوش نکردند، کلی و کردند، بعد هم به ، خدا را شکر کردند و چه نذر و نیازی انجام دادند که خداوند به امام حسین توفیق‌‌شان داده است. اما این ظاهر ماجرا است؛ ولی ماجرا آیه ۲۴ انفال است. 💎 (ع) در اوج ، (س) در اوج آسمان‌‌ها، (ع) در اوج آسمان‌‌ها. با اینکه زینب(س) در کربلا نشد، اما در همین دنیا به ایشان داده شد. اگر به زینب(س) در مقام شهادت داده شد، در داده شد، پس شهدای کربلا هم قبل از شهادت‌‌شان در آسمان‌‌ها رشد داده شدند. به خاطر چه؟ به خاطر حرف (ع). 🔹 ، کلامشان این بود که «هر چه مولا بفرمایند». می‌فرمود: از این مسیر برویم، همه می‌گفتند ، مولا می‌فرمود: ما می‌‌خواهیم به برویم، چشم، مولا می‌فرمود: ما می‌‌خواهیم با یزید ، چشم، مولا می‌فرمود: یزید ، چشم، مولا می‌فرمود: ما به سوی می‌‌رویم، چشم، اگر می‌گفتید: نگران نیستید؟ پاسخ می‌دادند: نه نگران نیستیم. تا چه حدّ حرف رسول‌‌‌‌الله را می‌‌کنید؟ تا حدی که خود امام حسین(ع) شهادت دادند و فرمودند: «أمرُهُم أمرِی و رأیُهُم رأیی» یعنی تمام امورات و نظرات ایشان، همان امر و نظر من است؛ پس موضوع این است، این نوع ایمان داشتن به رسول‏الله ص و اهل‌بیت علیهم‏السلام جایگاه دارد. ⛔️ حال از ما می‌کنند که آقا شما بر این است که چه داشته باشید؟ بلافاصله می‌‌گوییم من می‌‌خواهم یک زندگی خیلی داشته باشم، می‌‌خواهم این را داشته باشم، آن را داشته باشم؛ همه چیز می‌‌گوییم جز آنکه هر چه خدا و پیغمبر بخواهد. اما این است که بگوید: هر چه و و رسول خدا بخواهند. به جز این چه می‌‌خواهی؟ هیچ چیز نمی‌خواهم؛ اگر حقیقتاً باشیم؛ یعنی از گذشته‌ایم. 🆔 @torab_bash
💢 در (۱-۲) ✍🏻... در آیات ۶۳ تا ۷۰ سوره فرقان، خداوند از افراد و به نام ﴿عِبادُ الرَّحْمنِ﴾ صحبت کرده و ۱۴ مورد از آن‌ها را مطرح می‌‌کند. 🔹 اولین خصوصیت‌‌شان این است که با راه می‌‌روند، دومین خصوصیت‌‌شان ﴿إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً﴾ است؛ یعنی وقتی با برخورد می‌کنند؛ رفتار دارند؛ اما عموم ماها وقتی به یک آدم جاهل می‌‌رسیم، پشت سرش کلی می‌‌کنیم که چرا اینکار را کرد؟ چرا این رفتار را کرد؟ چرا این صفت را داشت؟ بعد می‌فرماید: در ﴿يَبيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِياماً﴾ پیوسته به و سر می‌کنند؛ و از لحاظ هدف‌‌گذاری‌‌شان؟ به فکر می‌‌کنند و می‌گویند: خدایا! می‌‌شود را از ما کنی و بداری؟ و برخی صفات دیگر... 🔺 خدا در این آیات از جنبه‌‌های مختلف، را می‌‌کند.لذا ماهم باید کنیم که اینها برایمان باشد، اگر می‌‌خواهیم به سمت (ع) برویم و از و ایشان، بهره‌‌مند شویم، سعی کنیم که باشیم تا شاید از بهره‌‌مند شویم؛ چون در آیه ۵۲ سوره شوری می‌فرماید: ﴿وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا﴾ و لکن ما آن را قرار دادیم که هرکس از را بخواهیم به آن نور کنیم. پس باشیم، تا خداوند ما را با از خودش مورد قرار دهد. 💠 زیربنا است. در در همان ابتدای کلام می‌فرماید شما بناست در آینده با ﴿مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ﴾ شوید، لذا را نکنید، ﴿إِيَّاكَ نَعْبُدُ﴾ عبودیت است، باش که هستی، عبدی باش که ، عبدی باش که و... در تشهد نماز نیز می‌‌خوانیم «وَ أشهَدُ أنَ مُحَمَدًا عَبدُه وَ رَسولهُ» یعنی (ص) هم قبل از اینکه باشند، هستند؛ لذا خداوند در می‌‌فرماید قبل از هر چیزی عبد باشید. ⛔️ کسی نیست که صرفاً بخواند؛ بگیرد و این چیزها، عبد کسی است که با خودش باشد؛ درحالی‌که انسان‌‌ها هستند. 🏇 ! 🔚 ! 🆔 @torab_bash
📲 معرفی سایت‌های مرجع: 📚 نور: https://www.noorlib.ir 📚 تبیان: https://library.tebyan.net 📚 قائمیه: https://www.ghbook.ir 📚 ملی: www.nlai.ir/digital-library&ved 📚 آستان قدس رضوی: https://digital.aqr.ir 📚 دانشگاه علامه طباطبائی: http://d-lib.atu.ac.ir 📚 _مجازی الفبا: https://alefbalib.com •┈┈••✾••┈┈• 🆔️ @torab_bash