بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
💥6 ـ #حمد_بهشتيان
🌼بهشتي انكه جز به #اذن ذات اقدس الهي #سخن نمي گويند: (#لا_يتكلمون إلاّ من #أذن له الرّحمن وقال صواباً) #همواره به ياد #نعمت هاي الهي هستند و به حمد و شكر او زبان مي گشايند.
🌲قرآن كريم در تبيين اوصاف اهل بهشت در آياتي چند، از #حمد_مكرّر آنان در برابر نعمت هاي الهي ياد مي كند:
🌾الف: در برابر #تطهير_دلهايشان از #كينه، كه از بهترين نعمت هاي #معنوي است و جريان نهرهاي بهشتي كه از نِعَم ظاهري است و #بدون_وحي و #تنها با تكيه بر #عقلْ راهيابي به آن هرگز ميسور نيست، خدا را حمد مي كنند.
🍃خداوندي كه هم نعمت سنگين #وحي و #رسالت و #تشريع را به بشر ارزاني داشت (هدايت تشريعي)و هم نعمت توفيق #معرفت و #عمل را عطا كرد (هدايت تكويني): (ونزعنا ما في صدورهم من غلٍّ تجري من تحتهم الأنهار وقالوا الحمد لله الّذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله..و ما از سینه هایشان کینه و خشم را بَر می کنیم و در بهشت که نهرها جاری است و می گویند سپاس مخصوص خدایی است که ما را به این نعمت هدایت کرد که اگر ما را هدایت نمی کرد هدایت نمی یافتیم.).
🕊ب: از #صدق وعده الهي و نعمت هاي بهشتي، كه شكر #عملي خداوند در برابر كار آنان است، سخن گفته، خدايي را حمد مي كنند كه #زمين_بهشت را به آنان سپرد تا در هر #نقطه_اي از آن بخواهند مأوي گزينند[چه بسیار نیکوست پاداش عمل کننده ها]: (وقالوا الحمد لله الذي صدقنا وعده و #أورثنا_الأرض نتبوّأ من الجنة #حيث_نشاء فنعم أجر العاملين).
❄️ج: خداي را بر #زدودن هر گونه #اندوهي از دلهايشان سپاس مي گويند: (وقالوا الحمد لله الذي #أذهب عنّا #الحَزَن إن ربّنا لغفور شكور).
🍁د: آخرين سخن اهل بهشت نيز #حمد و #سپاس پروردگار جهان است: (دعواهم فيها سبحانك اللّهم وتحيّتهم فيها سلام وآخر دعواهم أن #الحمد_لله_ربّ_العالمين).
🌈#سرّ #حمد_مكرّر بهشتيان اين است كه عوامل و موجبات حمد (كه حدّ وسط براهين اثبات حمد براي خداي سبحان قرار گرفت)، #مانند «جامع كمالات بودن»، «ربوبيّت مطلق» و «اِنعام و رحمت خدا بر بندگان»، #همگي در بهشت #ظهور_و_تجلّي روشن و فراگيرتري دارد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
۷ ـ #حامدان و مسبّحان خدا
🌴بر اساس آيه (وإن من #شيء إلاّ يسبّح بحمده...و هیچ چیزی نیست مگر اینکه خدا را تسبیح می گویند)حمد و تسبيح اختصاص به #متنعمان(نعمت داده ها) ندارد، بلكه خودِ #نعمتها نيز مسبّح و حامد خدايند.چنانكه #حمدِ حامدان، #تسبيحِ مسبحان و #ذكرِ ذاكران نيز حامد، مسبّح و ذاكر خدايند؛ زيرا همه اينها مصداق و زير پوشش عنوان «شيء»اند، و هر #شيئي، حامد و مسبّح خداست.
📣برخي از اهل معرفت گفته اند:حمد #مراتبي دارد و ظاهرترين مراتب آن، مرتبه #افعال_الهي و نيز اسماء فعلي خداوند است كه متعلَّق آن اسماء، مرتبه فعل است؛ حمد در مرتبه صفات الهي و اسمائي كه متعلَّق آنها اوصاف است مدح خواهد بود و حمد اصطلاحي نيست. ... حمد متعلِّق به خود #ذات واجب حمد، خود حمد است؛ يعني #وصف(صفت) به تمام هستي خود، #موصوفِ (خدا) خويش را ثنا ميگويد و ذات خود را كه عين ذات موصوف است مي ستايد.
8ـ جايگاه توحيد ربوبي و براهين آن
🔮#مدار_تبليغ پيامبران و محور درگيري آنان با دشمنانْ «توحيد ربوبي» است. برخي از معارف ديني كه از مقوله جهان بيني است، تنها ثمره #علمي دارد، امّا برخي ديگر داراي ثمره #عملي است. اعتقاد به وجود «واجب الوجود» و «توحيد خالقيّت» از قسم اوّل است.
⛳️از اين رو #وثنيّين (خدا و بتهای واسطه) حجاز از پذيرش #توحيد_خالقي ابايي نداشتند. آنان ميگفتند: جهان را «الله» آفريده، ولي پس از آفرينش، با آن كاري #ندارد و انسان نيز در مقابل او #پاسخگو نيست. آنان گرچه ربوبيت مطلق خدا را نسبت به مجموع جهان مي پذيرفتند، اما #ربوبيت_جزئي، مانند «ربّ الإنسان» و «ربّ الأرض» را نمي پذيرفتند و آن را به #بتها، ستارگان و يا قِدّيسان بشر نسبت ميدادند و براي آنها مظاهر و مجسمه هايي مي ساختند و براي دستيابي به شفاعتشان، مظاهر آنها را مي پرستيدند.
🎙بنابراين، #پذيرش #خالقيت و #ربوبيّت_مطلق خداي سبحان نسبت به جهان هستي #آسان است، اما پذيرش #ربوبيت_جزئي كه انسان را در برابر ربّ خود #مسئول ميكند و سخن پيامبران اين بود كه #انسان در برابر خداي خالق مسئول است و بايد از او اطاعت كند و آن كه خالق است، همو #ميپروراند را به آسانی بپذیرند را #نه .
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🎯قرآن كريم نيز توحيد ربوبي(همو می پروراند) را با #دو_برهان ثابت ميكند:
🔳برهان يكم: بر اساس تحليلي #عقلي، ربوبيّت گونهاي از «خلقت» است و پذيرش #خالقيّت خدا در حقيقت همان قبول #ربوبيّت اوست.
🔘بيان مطلب اين كه، #ربوبيّت در واقع همان «ايجاد روابط بين مستكمل(خواهان کمال) و كمال» است؛ #پروراندن، چيزي جز اعطاي كمال و وصف به موصوف #نيست؛ مثلاً، پروراندن درخت، چيزي جز رشد دادن و به بارنشاندن آن نيست. همان طور كه پروراندن انسان از نظر جسمي همان اعطاي كمالات بدني به اوست و ربّ كسي است كه #روابط بين كمالات و مستكمل ها را مي آفريند و كمال را به مستكمل و مستعد عطا ميكند و چون خالق فقط «الله» است پس #ربّ نيز تنها اوست.
🎲از اين رو قرآن به شيوه جدال احسن، براي احتجاج بر ربوبيّت، درباره خالقيت خداي سبحان از مشركان اقرار ميگيرد. مشركان كه ربوبيّت جزئي را #منكر بودند، ميگفتند خداوند به ما چيزي #نميدهد تا او را عبادت كنيم و در برابر او مسئول باشيم و تنها خود را در برابر #بتها ، كه آنها را #ارباب_جزئي ميپنداشتند، مسئول ميدانستند و آنها را ميپرستيدند.
📢برهان دوم: اين كه بين #خالقيّت و #ربوبيّت تلازم(رابطه) است؛ يعني لزوماً #آفريدگار است كه ميتواند #پروردگار باشد.
💬آن كه خالق چيزي #نيست از سازمان هستي آن #بي_خبر است و قدرت تدبير و پرورش آن را نيز #ندارد؛ پس تنها #خالق جهانِ هستي #ربّ(پرورش دهنده) آن است.
🔊#پرورش_دهنده هر چيز بايد به همه #اسرار_دروني آن آگاه باشد، آنچه اين شيء با آن #مرتبط است را بشناسد و توان ايجاد #پيوندهاي لازم را نيز داشته باشد و چنين آگاهي با #خالقيّت ملازم است؛ زيرا تنها خالق است كه مطلوب هر شيء و ارتباط و هماهنگي يا ناسازگاري آن را با ساير موجودات ميداند.
⌚️از اين رو قرآن كريم ميفرمايد: تدبير و پرورش جهان فقط صفت #آفريدگار است: (ربّنا الذي أعطي كلّ شيء خلقه ثم هدي...پروردگار من کسی است که به هر موجودی آنچه سزاور #خلقتش بود عطا کرد سپس #هدایتش نمود).
🎙قرآن كريم به شيوه جدال احسن با تكيه بر #خالقيت خداي سبحان، كه مورد پذيرش مشركان بود، #ربوبيت خداوند را اثبات ميكند.
⌛️بنابراين، ربوبيّت با دو تحليل به خالقيت بر ميگردد و آيات خلقت با همين دو تقريرْ سندِ اثبات ربوبيت است.
💡با اثبات #توحيد_ربوبي، #توحيد_عبادي( شایستگی پرستش) نيز ثابت ميشود؛ اگر جز خدا #ربّي براي عالم نيست، جز او #معبودي هم وجود ندارد؛ زيرا اگر #منشاء_عبادت، #هراس از ضرر و ترك تدبير و اِنعام، يا #طمع و #شوق دريافت عطا باشد، تنها نسبت به پرورنده و مبدأ تدبير رواست؛ چنانكه اگر منشأ آن، شوق #ديدار معبود باشد، باز درباره مُنعم و مبدأ كمال، صادق است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🎯بحث روايي
1 ـ #جايگاه_تحميد خداي سبحان
🎲عن النبى (صلي الله عليه و آله و سلم): «أول من يُدْعي إلي الجنة الحمادون الذين #يحمدون الله فى #السراء_و_الضراء...از اولین افرادی که ابتدا وارد بهشت می شوند #حمد_کنندهای هستند که در #سختی_و_آسایش حمد خدا را می گفتند».
🔘«لو أن الدنيا كلها #لقمة واحدة فأكلها العبد المسلم، ثم قال: «الحمد لله» لكان قوله #ذلك، خيراً من الدنيا وما فيها...اگر دنیا را #لقمه_ای کنند و در دهان بنده ی تسلیمی بگذارند می گوید:«الحمدلله» چرا که #همواره حمد خدا را می گفته و این برایش بهتر از دنیا و مافیهاست».
🔊اشاره: #سرّ برتري تحميد(حمد گفتن) از #دنيا و متاع آن، اين است كه تحميد راستين از #كَلِم_طيّب (کلمات پاک) محسوب ميگردد و هر چه كَلِم طيب بود به طرف خداي منزّه #صعود ميكند و هر چه به طرف خداوند بالا رفت، #عنداللّهي ميشود و هر چه عنداللّهي شد از گزند #زوال مصون است: (ما عندكم ينفد وما عندالله باقٍ....آنچه نزد شماست از بین رفتنی است و آنچه نزد خداست باقی می ماند)
📢در نتيجه چيزي كه #باقي_و_ابدي است از چيزي كه محدود و زودگذر است حتماً بهتر خواهد بود. از اين رو حمد مؤمن بهتر از #دنياي_زودگذري است كه #محبّت دنیا رأس هر خطيئه(خطا) است.
2 ـ #ادبِ شروع كلام و سيره پيامبر (ص) در تحميد
⌚️عن النبى (صلي الله عليه و آله و سلم): «كل كلام لا يُبداء فيه بالحمد فهو #أقطع...هر کلامی که با حمد شروع نشود #بریده است».
💡عن الصادق (عليهالسلام): «كان رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) إذا أصبح قال: «الحمد لله ربّ العالمين كثيراً علي كل حال»، ثلاثمأة وستّين مرة #360_مرتبه وإذا أمسي قال مثل ذلك».
💬... وكان النبى (صلي الله عليه و آله و سلم) إذا أصبح وطلعت الشمس يقول: «الحمد لله رب العالمين حمداً كثيراً طيّباً علي كل حال»، يقولها ثلاثمأة وستين مرة #360_مرتبه شكراً.
⌛️اشاره: گرچه اثبات #عدد_مذكور(360 شکر و حمد) آسان نيست، ولي شايد نكته آن بر فرض ثبوت عدد، اين باشد كه در هر #بامداد و #شامگاه به عدد #روزهاي_سال تقريباً خدا را سپاس ميكرد و شايد عناصر محوري #بدن_انسان يا #نظام_كيهاني به رقم مزبور باشد؛ كه در برابر هر كدام از آنها، كه نعمتي از نعمتهاي بيكران الهي است، يك بار حمد و شكر به عمل مي آمد؛ والعلم عندالله.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
4 ـ #عجز متنعم از شكر نعمت
🔘عن السّجاد (عليه السلام): «اللّهم إن أحداً #لايبلغ من شكرك غايةً إلاّ حصل عليه من إحسانك ما يُلزمه شكراً ولايبلغ مبلغاً من #طاعتك وإن اجتهد إلاّ كان #مقصّراً دون استحقاقك بفضلك...
⌚️امام سجّاد (عليه السلام) به خداي سبحان عرض ميكند: بار الها! هيچ كس به درجاتي از شكر تو #دست_نمييابد، مگر اين كه نعمتِ توفيقِ عرض ادب، وي را، به شكر ديگري بر مي گمارد و اَحَدي در #فرمانبرداريت، هرچند بكوشد، به جايي نميرسد، مگر اين كه در برابر استحقاق تو، با آن همه احسانت، #عاجز_و_ناتوان است...؛
🔳(وتُثيب علي قليل ما تطاع فيه حتي كأنَّ شكر عبادك الذى #أوجبت عليه ثوابهم وأعظمت عنه جزائهم، أمرٌ ملكوا استطاعة الامتناع منه دونك #فكافيتهم...)
💡به گونه اي بر طاعت كم و ناچيز پاداش ميدهي كه گويي شكر بندگان كه در برابر آن #ثواب مقدّر داشتي و جزای ايشان را بزرگ داشتي. کاری است كه آنان ميتوانند از آن سر باز زنند اگر تو به آنها #قدرت انجامش را نداده بودی و باز هم به ایشان پاداش #بخشیدی...
🎯(أولم يكن سببه #بيدك فجازيتهم بل ملكت يا إلهي #أمرهم #قبل أن #يملكوا عبادتك و #أعددت_ثوابهم قبل أن يفيضوا فى طاعتك وذلك أن #سُنّتك الإفضال و #عادتك الإحسان و #سبيلك العفو، فكل البريّة معترفة بأنّك #غير_ظالم لمن عاقبت و...)
📢آيا زمام كار به #دست_تو نبود واينان از خود چيزي داشتند؟ بلكه پيش از آن كه توفيق عبادتت را بيابند و به درگاه تو بار يابند، زمام كارشان به دست تو #بود و تو مالك آنها و همه شئون #هستيشان بودي و پيش از آن كه كاري كنند، ثوابشان را #آماده كردي وبراي اين كه آنان را به ثوابي برساني #بهانه_اي به نام #عبادت به دست آنان دادي و اين همه، بر اثر آن است كه #سنت تو #تفضل و #عادت تو #احسان و #راه تو #راه_عفو و گذشت است. همگان معترفند كه اگر تبهكاران را كيفر كني ستمكار #نيستي و.... [ صحيفه سجّاديه، دعاي 37]
🔊عن أميرالمؤمنين (عليهالسلام): «الحمد لله الذى لا يبلغ مدحته #القائلون ولا يحصى #نعمائه العادّون ولا يؤدّى حقّه #المجتهدون، الذى لا يدركه بُعد #الهِمَم ولا يناله غوص #الفطن...
🎲 حمد از آنِ خدايي است كه نه حمد و مدح او از عهده #كسي بر مي آيد، نه #نعمتهايش قابل شمارش است و نه حق او را #تلاشگران ميتوانند ادا كنند. نه شاهين بلندپرواز #انديشه و همّت #حكيمان را توان رسيدن به اوج قلّه شناخت اوست و نه عارف غوّاص درياي دل را ياراي استخراج گوهر شناخت اكتناهي(کنه،ذات) آن ذات متعالي است.
⌛️چون حمد حقيقي ذات اقدس خداوند مبتني بر شناخت #عميق و #دقيقِ وليّ #نعمت و همه نعمتهاي اوست و چنين شناختي براي #غير_خداوند حاصل نيست.
🎙 بنابراين، هیچ متنعمي قادر بر اداي شكر و حمد او نخواهد بود و تنها حامدِ حقيقيِ خداي سبحان، #خود آن ذات مقدس است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🌲۵ـ #حمد در برابر جمال و جلال خدا
🌿عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «نحمده علي #آلائه كما نحمده علي #بلائه...او را بر #نعمت هایش ستایش می کنیم همان گونه که بر #بلاهایش او را می ستاییم».
🕊«نحمده علي ما أخذ وأعطي وعلي ما #أبلي و #ابتلي...او را حمد می کنیم بر آن چیزهایی که گرفت و عطا کرد، #مبتلا_و_آزمایش کردی ».
🐚اشاره: #ابتلا_و_آزمون الهي نيز از #نعمت_ها و #رحمت_هاي اوست كه به پاس آن نيز بايد او را #ستود.
🦋 از اين رو در برخي از دعاهاي ايام هفته آمده است: «اللّهم #لك الحمد أن خلقت #فسوّيت وقدّرت وقضيت وأمتّ وأحييت وأمرضت وشفيت وعافيت #وأبليت و... »؛ بارخدايا تو را بر همه #كارهايت ميستاييم؛ بر آفریدی و #سامان_دادنی و قدرت دادی و ميراندی و زنده كردی، بيمار كردی و شفا بخشيدی و عافيت دادی و #مبتلا ساختی. #همه_كارهاي خدا #خير است و چون حمد در برابر كار خير است، همه كارهاي خدا #محمود(پسندیده) است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
📌۶ـ #اختصاص حمد به خدا
🔮عن السّجاد (عليه السلام): «ولو دلّ #مخلوق مخلوقاً من نفسه علي مثل الذى #دللت عليه عبادك منك كان #محموداً #فلك الحمد...
🕯 در این حدیث امام سجاد (عليه السلام) پس ازبرشمردن نعمت هدايت الهي و علوم ارزشمندي كه بدون تعليم الهي، بشر را ياراي رسيدن به آن نيست، به خداي سبحان عرض مي كند: بار خدايا اگر #مخلوقي بتواند از جانب خود چنين هدايت ها و معارفي را در اختيار ديگران بگذارد، آن گونه كه تو خلقِ خود را #هدايت و تعليم ميكني، او نيز سزاوار حمد خواهد بود، ليكن چون همه نعمت ها و علوم از جانب توست، پس ستايش نيز #ويژه_توست.
💎در جمله «فلك الحمد» با تقديم «لك» بر «الحمد»، حمد در خداي سبحان حصر شده است. اين حديث ناظر به برهاني است كه حد وسط آن #اِنعام(نعمت ها) الهي است.
💡عن الباقر (عليه السلام): «... وأنت #جمال السماوات والأرض فلك الحمد وأنت #زين السماوات والأرض فلك الحمد... »
این حدیث اشاره به #برهاني دارد كه حدّ وسط آن #جمال است و در براهين اختصاص حمد بدين شرح بيان شد: سراسر عوالم هستيِ امكاني از آن جهت كه مخلوق خداي سبحان است، #زيبا و نيكوست و چون حمد در برابر جمال و كار زيباست، حمدْ ويژه خداي جميل جمال آفرين است.
♦️عن أبى الحسن الأوّل (علی عليه السلام): «إذا فرغت من صلاة الليل فقل: اللهم ما #عملتُ من خير فهو #منك لا حمد لى فيه وما #عملت من سوء فقد #حذّرتنيه، لا عذر لى فيه. اللهم إنّى أعوذ بك أن أتكل علي ما لا حمد لى فيه...».
در این حدیث بر اساس #توحيد_افعالي همه #كارهاي #نيك_آدمي را از خداي سبحان و هر حمدي بر هر كار نيكي را از او مي داند. بر اساس #توحيد_افعالي و #ربوبيّت_مطلق خداي سبحان، كارهاي نيك صالحان نيز جز ظهور و تجلي #فيض_و_فعل او نيست و از اين رو محمود حقيقي تنها #ذات_اقدس_الهي است.
🔔 «... ولك الحمد... و #استخلصت الحمد لنفسك وجعلت الحمد من #خاصتك ورضيت بالحمد من عبادك وفتحت بالحمد كتابك وختمت بالحمد قضائك ولم يعدل إلي غيرك ولم يقصر الحمد دونك، فلامدفع للحمد عنك ولامستقر للحمد إلاّ عندك ولاينبغى الحمد إلاّ لك»
چهارمين حديث نيز با تصريح به اين كه حمد #جز حريم و ساحت قدس خداي سبحان هيچ قرارگاهي #ندارد و حمد جز براي او سزاوار نيست، به روشني بر انحصار حمد در خداي سبحان دلالت دارد.
📣اشاره: هر يك از اين #كلمات نوراني حاوي #برهاني بر #اختصاص حمد به خداي سبحان است.
🔊تذكّر: اگر بعضي از #نصوص_ديني (روایات) ظهور دارد كه حمد #غير_خدا رواست، ولي حمد خدا بهتر است، اين گونه ظواهر را بايد به معناي تعيين حمد خدا تفسير كرد، نه تفضيل حمد وي؛ مانند آنچه در طليعه دعاي سحر امام سجاد (عليه السلام) به نقل ثابت ابن دينار (ابوحمزه ثُمالي) آمده است: «... #فَرَبّى أحمدُ شىء عندى و #أحَقُّ بحمدى...پس حمد #پروردگارم نزد من بهتر از چیزهای دیگر است پس او #سزاوارتر است به سپاس گذاری من...».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🌴۷ـ #حامد (حمد کننده) حقيقي
💫عن الصادق (عليه السلام): «اللّهم إنّى أفتتح القول بحمدك وأنطق بالثناء عليك وأمجّدك و #لاغاية لمدحك وأثنى عليك ومن يبلغ غاية ثنائك وأمد مجدك وأنّي لخليقتك كنه معرفة مجدك؟».
☀️اشاره: در بحث تفسيري گذشت كه نه تنها #محمود_حقيقي ذات اقدس خداوند است، بلكه #حامد_حقيقي او نيز جز خود او نيست؛ زيرا حمد حقيقي بدون شناخت #حقيقيِ_نعمت هاي الهي و پي بردن به حقيقت همه نعمت هاي او ميسور نيست و جز ذات اقدس او احدي قادر بر معرفت اكتناهي نعمت هايش نيست.
8 ـ #رابطه تحميد با تربيع كعبه(مربع بودن کعبه)
🌈روى عن الصادق (عليه السلام) أنه سئل لِمَ سمّيت #الكعبة؟ قال: «لأنها مربعة». فقيل له: ولِمَ صارت مربعة؟ قال: «لأنها بحذاء البيت المعمور وهو مربع». فقيل له: ولِمَ صار بيت المعمور مربعاً؟ قال: «لأنّه بحذاء العرش وهو مربع». فقيل له: ولِمَ صار العرش مربعاً؟ قال: «لأن الكلمات التى #بنى عليها الإسلام أربع: سبحان الله والحمد لله ولا إله إلاّ الله والله أكبر» .
❄️اشاره: حضرت امام صادق (عليه السلام) سرّ تربيع كعبه را محاذات(رو در رو) آن با بيت معمورِ(خانه ای است در آسمان چهارم) مربّع و راز تربيع بيت معمور را محاذي بودن آن با عرشِ مربّع و رمز تربيع عرش را تربيع #اصول اوليه دين:
(سبحان الله والحمد لله ولا إله إلاّ الله والله أكبر) مي داند.
🥀در اين كلام #بلند كه امام صادق (عليه السلام) سخن را از تربيع كعبه به اصول اوليّه دين پيوند مي دهد، #عظمت_تحميد بيان شده است؛ زيرا پايگاه تحميد چنان رفيع است كه در كنار تسبيح، تهليل و تكبير(مخفف اذکار بالا) از #اصول_بنيادين دين و پايه هاي #آغازين آفرينش جهان قرار گرفته است؛ زيرا #عرش خداوند كه همان مقام فرمانروايي اوست، بر اين اصول #استوار است.
🍁همچنين #اختصاص حمد به خداي سبحان از اين حديث استفاده مي شود؛ همان طور كه اختصاص تسبيح و تهليل و تكبير به خداوند نيز از آن استظهار(ظاهر) مي شود؛ زيرا اگر ريشه هاي اصلي دين تسبيح، تحميد، تهليل و تكبير است، پس در جهان چيزي به #غير خدا ارتباط #ندارد تا به سبب آن، غير خدا #محمود حامدان قرار گيرد.
🌾 #غير_خدا در صورتي مي تواند #ملجاء(پناه گاه) و محمود ديگران باشد كه اوّلاً از خود #كمالي داشته باشد و ثانياً بتواند با كمال خود #نياز غير را برطرف و تأمين كند؛ در حالي كه تسبيح و تحميد خداي سبحان وقتي با تهليل او قرين گردد، پيامش آن است كه خداي سبحان #تنها_موجودي است كه #ناقص نيست و همه نقص ها را نيز او برطرف مي كند.
🍀 در نتيجه، در جهان #از غير او كاري #بَر_نمي آيد؛ امّا تسبيح و تحميد #بي_تهليل پيامش فراتر از اين نيست كه خداي سبحان ناقص نيست و بر تأمين نياز و رفع نقايص ديگران نيز قادر است و اين، تنها #اثبات شيء است، نه #نفي ما عدا.(یعنی فقط قدرت خود را ثابت می کند.)
📣بنابراين، تسبيح، تحميد، تهليل و تكبير، #همه از آنِ خداي سبحان است و اگر #مقام يا #شخصي محمود است، در حقيقت #شأني از شئون #فاعليت_خداي سبحان است؛ همانند مقام محمود رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم).
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🏴روضه از آیت الله جوادی آملی در فاطمیه 97
▪️بسیار سوزناک😭
#فاطمیه