eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝پيشگفتار 🎯 بر محور نظم و مدار عدل 🎲 آيا جهان به سوي پيش مي‏رود يا به سمت ، هرج و مرج و فَوْضي(همان) قابل پيش‏بيني نيست زيرا چيزي كه اصلاً چهارچوبي ندارد موضوع بحث قرار نمي‏ گيرد. 🗝نظم يا بر و مدار عدل است و يا بر گردونه و قهر مانند استبداد، استثمار، استعمار، استعباد، استحمار و مانند آن كه هيچ‏كدام از اين نظام‏هاي سلطه براي آگاهان از ساختار خلقت قابل قبول بود، چون جهاني كه با حق شد، با حق مي‏ شود. 💎 نظم بر و كه مورد پذيرش و اميدواري بسياري از صاحب‏نظران است مصاديق فراواني دارد كه برخي از آن‏ها ظلمي است به و است به اسم ، زيرا اين‏گونه از واژه‏ها از لحاظ مفهوم هم معلوم‏اند و هم مطلوب؛ ولي از نظر حقيقتِ عيني هم مجهول ‏اند وهم مهروب و مبغوض. ⚙ نظام اِلحادي ماركسيسم (بی دینی) جامعه را به سوي مرام(مسلک) باطل و ستمكده خود به ‏مداري و به ‏محوري فراخواند و فرو ماند، «زيرا آينده، ميوه درخت گذشته است». 📌 كسي كه آغاز خلقت انسان را مي‏پندارد آن را نيز خود تشخيص مي‏دهد چون چنين فردي نه به «هُوَ الاَوَّل» معتقد است و نه به «هُوَ الاخِر». 🔑پس با مدار الهي و منظم مي ‏گردد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) ☔️رحمت فراگير(الرحمن) و رحمت ويژه(الرحیم) ❄️خداي سبحان دو گونه رحمت دارد: 🔆 ، فراگير و بي ‏مقابل، و كه در برابر اوست و چنانكه گذشت، «الرّحمن» بر رحمت مطلق و فراگير و «الرّحيم» بر رحمت متناهي و خاصّ الهي دلالت دارد. 🎯رحمت رحمانيه خداوند همه چيز (كلّ شي‏ء) را زير پوشش دارد: و و رحمتي است نامتناهي؛ همانند آفتابي كه بر زندگي مي ‏تابد و باراني كه بر هر سرزمين مي ‏بارد: (ورحمتي وَسِعَتْ كلّ شي‏ء* را فرا گرفته)، (ربّنا وَسِعْتَ كلّ شي‏ء رحمة)، «وبرحمتك التى وَسِعَتْ كلّ شى‏ء»، «يا من سبقت رحمتُه غضبَه». 🔊بنابراين، مقابل چنين رحمت فراگيري «عدم» است، نه «غضب»؛ زيرا تقابل آن با غضب الهي موجب خروج غضب از پوشش رحمت رحمانيّه و تقييد رحمت مطلقه خواهد بود. 🕊اما در مقابل عذاب و سخط الهي قرار دارد و متناهي[پاورقی:مراد از تناهي، محدوديّت نسبت به رحمت مطلق است وگرنه رحمت خاص نيز از نظر دوام واستمرار نامتناهي است.] و است؛ همان گونه كه محدود است. و معارف الهي، انجام دادن عمل صالح در دنيا و رسيدن به بهشت و رضوان الهي در آخرت، از مظاهر بارز رحمت رحيميّه است[پاورقی:چون توفيقِ ياري دين از بهترين مظاهر رحمت خاص الهي است وگروهي بر اثر ناشايستگي از آن محرومند، خداي سبحان با خطابي عتاب آميز به آنان مي‏ گويد: بنشينيد (كه دين خود را به دست ديگران ياري مي‏ كنم): (ولكن كره الله انبعاثهم فثبّطهم وقيل اقعدوا مع القاعدين* ولی خداوند برانگیختن آنان را خوش نداشت پس آنان را از حرکت باز داشت و گفته شد با نشستگان بنشینید). 🖌رحمت رحمانيّه و رحيميّه در قرآن 🕯در برخي از آيات قرآن كريم تنها الهي مطرح شده است؛ مانند: 1⃣ (يعذب من يشاء و من يشاء وإليه تُقلبون*عذاب می کنیم و می فرستیم به هر کسی که بخواهیم و فقط به سوی او بازگردانده می شوید ). در اين آيه كريمه، رحمت الهي در برابر عذاب او قرار گرفته است و چنين همان الهي است. 2⃣ (ولا تفسدوا في الأرض بعد إصلاحها وادعوه خوفاً وطمعاً إنّ الله قريب من *در زمین بعد از اینکه اصلاح کردید فساد ایجاد نکید و او را با خوف و طمع بخوانید چرا که خدا به نیکوکاران نزدیک است). رحمتي كه به محسنان نزديك است، است وگرنه نيكوكار و تبهكار، مشمول خدا هستند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) 📌در بعضي از آيات نيز تنها به اشاره شده است؛ مانند: 1⃣(أ أتّخذ من دونه آلهةً إنْ يردن بِضُرٍّ لا تغن عنّي شفاعتهم شيئاً ولا ينقذون...آیا غیر خدا را به خدایی میگیرید در حالی که اگر خدای ضرری را برای شما بخواهد هیچ چیزی شفیع او نیست و نمی توانند نجاتش دهند). با اين كه در اين آيه سخن از عذاب است از خداي ياد شده است، نه از خداي قهار و منتقم؛ زيرا خداوند شامل نيز هست. 2⃣ (الرّحمن علّم القرآن...خدای رحمن قرآن را تعلیم داد). در سوره مباركه «الرّحمن» پس از ذكر نام شريف «الرّحمن»، در شمار نعمتها و رحمتهاي الهي، همانند: تعليم قرآن و نعيم بهشتي، از جهنّم ياد كرده، مي ‏فرمايد: (هذه التي يكذب بها المجرمون يطوفون بينها وبين حميم ءآن فبأيّ آلاء ربّكما تكذبان...این همان است که مجرمان آن را انکار می کردند، آنان در میان آتش و آب جوشان رفت و آمد می کنند، پس کدامین نعمت پروردگارتان را انکار می کنید؟) و در و ساير آلاء خداي سبحان، رحمت مطلق اوست. 3⃣(فإن كذّبوك فقل ربّكم ولا يُرَدّ بأسه عن القوم المجرمين...پس اگر تو را تکذیب کردند بگو پروردگارمان صاحب گسترده است ولی او نیز از مجرمان برداشته نخواهد شد) كه در كنار كافران و تعذيبِ مجرمان ذكر شده است، است. 🔍در برخي از آيات نيز هر دو قسم رحمت آمده است؛ مانند: (واكتب لنا في هذه حسنة وفي إنّا هُدنا اليك قال عذابي أُصيب به من أشاء و وسعت كلّ شي‏ء فسأكتبها للذين يتقون ويؤتون الزكاة والذين هم بآياتنا يؤمنون... برای ما در دنیا و در آخرت حسنه بنویس که ما به سوی تو بازگشته ایم. خداوند: به هر کس که بخواهم می فرستم در حالی که همه چیز را فراگرفته پس آن را برای کسانی مینویسم که تقوا پیشه کنند، زکات بدهند و به آیات من ایمان داشته باشند ). 🎯خداي سبحان در پاسخ حضرت موساي كليم (عليه‏السلام) كه تثبيت حسنه (رحمت خاص) را در دنيا و آخرت مسئلت مي ‏كند، اصول ‏_گانه زير را تبيين مي ‏كند: 1 ـ عذاب الهي بر اساس حكيمانه ‏اش بر افرادي نازل مي‏شود (عذاب خاصّ). 2 ـ گستره فراگير الهي همه چيز (حتي عذاب) را شامل مي‏شود (رحمت مطلق). 3 ـ در عين فراگيريِ ، آن را به مؤمنان عطا مي‏كند (رحمت خاص). 🔑رحمتي كه تنها بهره پرهيزكاران است، (رحيميّه) است، نه رحمت عام و مطلق (رحمانيّه) كه هم پرهيزكار و هم تبهكار را زير پوشش دارد. 💎تذكّر: بحث در و امكان تفكيك ، فرع بر آن است كه هر كدام تعيّن خاص و وصف مخصوص را دربرداشته باشد؛ اما بنابر اين كه مجموع هر دو، اسم خاص باشد مانند بعلبك و رامهرمز، چنانكه برخي از بزرگان اهل معرفت برآنند. 🔮 نتيجه اين است كه -هستي امكاني بر محور تلفيق و رحمت و است و براي تفكيك مجالي نيست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) 🌧لطايف و اشارات 1 ـ ادب الهي در شروع كار ❄️سوره مباركه كه اولين سوره كتاب خداست، با آيه كريمه (بسم الله الرّحمن الرحيم) كه حاوي و برخي اسماي صفات الهي است، آغاز مي‏ شود. بنابراين، «بسم الله» همدر سوره و هم در كتاب الهي آمده است و اين گونه، خداي سبحان ورود به و شروع عمل را به ما مي‏ آموزد. 🕊پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز در مقام تبيين همين ادب ديني فرمودند: هر كاري كه با نام خدا آغاز نگردد است: «كلّ أمر ذى بال لم يُبداي فيه باسم الله فهو أبتر». ابتر به معناي «منقطع الآخر» و ‏فرجام است و چون فاعل با پايان يافتن كار به هدف خود مي‏ رسد، كاري كه به ، ابتر است و از اين رو به زيركي و هوشي كه در به كار نيايد، چون به هدف اصيل خويش نرسيده است، «فطانت بَتراء» (زيركي بي ‏فرجام) گفته مي ‏شود. 💢آغاز كردن كار با نام خدا و ابتداي به اسم «الله» اشارتي لطيف و رمزگونه به لزوم و ، يعني جمع بين «حُسن فعلي*کار خوب» و «حُسن فاعلي*از قلب پاک» دارد. بنابراين، كاري را مي‏توان با نام خدا آغاز كرد كه هم حسن فعلي داشته باشد و هم حسن فاعلي؛ يعني هم حق باشد و هم از و نيّت خالص فاعل برخاسته باشد و اگر عملي هر دو حسن يا يكي از آن دو باشد، قابل با نام خدا نيست و به نيز نمي ‏رسد؛ زيرا كار باطل به باطل ختم مي‏شود. ☸پس براي شدن كار به اصيل خود كه حق است و مصونيّت از نافرجامي كه آفت فعل است، بايد كار را با و به حق آغاز كرد و از اين رو خداي سبحان مسئلتِ ورود صادقانه به كار و خروج پيروزمندانه از آن را به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي‏ آموزد: (وقل ربّ أدخلني مدخل صدق وأخرجني مخرج صدق.....و بگو خدایا مرا به کار خوب داخل و از کار خوب خارج کن). ⛱انساني كه با نام خدا وارد كاري شد و در و آن نام را حفظ كرد، هرگز در بين راه نمي‏ ماند: (ومن يتّق الله يجعل له مخرجاً ويرزقه من حيث لا يحتسب...هر کس که تقوای الهی پیشه کند راه خروج را برای او قرار می دهیم و روزی اش را از کجایی که گمان آنرا نمی برد می فرستیم). خداي سبحان در اين سوره به ما مي ‏آموزد كه حتي حمد و عبادت او نيز اگر با «اسم الله» آغاز نگردد، گرچه حسن فعلي دارد، ولي چون (حسن فاعلي*از قلب پاک بیرون نیامده) است، اَبْتر است. 🗼در فرهنگ ديني، «ابتر» بودن و نافرجامي هم به اسناد داده شده است؛ مانند آنچه در حديث پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) گذشت، و هم به ؛ مانند: (إنّ شانئك هو الأبتر...قطعا که دشمن تو ابتر است). ⌛️انسان ‏اي كه كار باطل مي ‏كند، يعني هم «قُبح فعلي» دارد و هم «قُبح فاعلي»، ابتر است و هرگز به مقصد ‏رسد. 🔮مراد از ابتر بودن فاعل، تنها نيست. فاجعه آن است كه انسان به مقصد و مقصود اصيل خود دست وگرنه و انقطاع نسل فاجعه ‏بار ؛ به ويژه در جهان آخرت كه سخني از روابط (قوم و خویشی) نيست: (فلا بينهم يومئدٍ...) و هر كس عقايد، اخلاق و كارهاي خويش است. 🔊حاصل آن كه، خداي سبحان با آغاز كردن كتاب وحي به نام خود، ديني در آغاز كردن كارها را به ما مي ‏آموزد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) ☄تذكّر: 🖋الف: شروع كار با نام خدا، تنها ره ‏آورد پيامبر خاتم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيست، بلكه از طليعه نامه (عليه‏ السلام) به ملكه سباي بر مي‏ آيد كه ساير پيامبران نيز كارها و مكتوبات خود را با كلمه طيّبه (بسم الله الرّحمن الرحيم) آغاز مي‏ كردند: (قالت يا أيّها الملأ إِنّي ألقي إليّ كتاب كريم إنّه من سليمان وإنه بسم الله الرّحمن الرحيم....ملکه سبا: ای سران به سوی من نامه ای نیکو افکنده شده،یقینا این نامه از سلیمان است و سرآغازش به نام خدای رحمن است ). 🛍 و از روايات اهل‏بيت (عليهم‏ السلام) استفاده مي ‏شود كه همه با مضمون اين كريمه آغاز شده است: «ما أنزل الله من السماء كتاباً إلاّ وفاتحته بسم الله الرحمن الرحيم...هیچ کتابی از آسمان نازل نشد مگر اینکه طلیعه آن با بسم الله آغاز می شد » و اين سيره مشترك الهي بوده است؛ زيرا ترين خط حاكم بر رسالت همه مرسلان الهي، دعوت به «الله» بوده است و در نامه كريمانه حضرت سليمان (عليه‏السلام) نيز پس از نام خدا، دعوت به پذيرش مطرح شده است: (ألّا تعلوا عليّ وأتوني مسلمين....بر من برتری نجویید و همه با حالت تسلیم نزد من آیید). 🔮 نبايد پنداشت كه در اين نامه ، سليمان پيامبرْ را بر نام است: (إنّه من سليمان وإنه بسم الله...)؛ زيرا جمله (إنه من سليمان...) ادامه (ملكه سباي) است، نه طليعه نامه حضرت سليمان. 🚨ب: سرّ كاري كه با نام خداي سبحان آغاز نگردد و جامع حسن فعلي و فاعلي نباشد آن است كه ، تنها از آنِ وجه خداست: (كلّ من عليها فانٍ ويبقي وجه ربّك ذوالجلال والإكرام...همه چیز فانی است و وجه پروردگارت باقی است)، (كلّ شي‏ء هالك إلاّ وجهه) و اگر كاري براي «وجه خدا» نبود و از بقا ندارد. 〽️وجه خدا همان اوست كه در هستي ظهور دارد و بدون آن نه فاعل از بقا دارد و نه فعل او. ⏳قرآن كريم با تبيين انحصار بقا در «وجه الله»، هم راز جاودانه كار نيك و هم رمز و فناي كار باطل را بيان مي‏ كند. هلاكت و فناي ماسواي وجه الله تنها مربوط به آينده نيست، بلكه ، جز وجه خدا همه چيز هالك و فاني است. 📣بنابراين، در جهان هستي تنها «وجه الله» و آنچه به نام او و براي وجه اوست است و آنچه به نام او و براي او نيست، هم اكنون است و چنين نيست كه جز «وجه الله» حقيقت مستقل ديگري به نام «آسمان»، «زمين» و... نيز باشد؛ زيرا آنچه از هستي بهره‏ اي دارد وجه و آيت اِلهي است: (أينما تولّوا فثَمّ وجه الله...هر کجا رو کنی وجه خدا را می یابی). 🔊بنابراين، اگر آيت و «وجه الله» بودن از چيزي گرفته شود، آن چيز ديگر «باقي» نيست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) 🌴قرآن كريم، ماسواي «وجه الله» را با ترسيم كرده است. 🔆1 ـ (والذين كفروا أعمالهم بقيعة يحسبه الظَمْآن ماءً حتي إذا جاءه لم يجده شيئاً و عنده فَوَفّاه حسابه والله سريع الحساب). رهگذر تشنه در بيابان، را آب مي‏ پندارد و براي دستيابي به آن ‏_شتابد، ولي هر چه پيش مي ‏رود به خود نمي‏ رسد. كافران كه همواره در پي باطلند، در هنگام مرگْ در مي‏ يابند كه كارشان بوده است، نه اين كه كارهاي آنان از بقا داشته باشد، ولي در آن هنگام كارشان را كنند. 🍁2 ـ (وقدمنا إلي ما عملوا من عمل فجعلناه ....و ما به بررسی آنچه فرستاده اند می پردازیم، پس همه ی آنها را می سازیم). از اعمال تبهكاران در اين آيه كريمه به «هباء منثور» (ذرّات پراكنده در هوا) ياد شده است؛ زيرا پراكنده شدن ذرات هر چيزي در هوا، مايه صورت آن چيز است در حالي كه خصوصيت هر چيزي به صورت طبيعي آن است. 🌙3 ـ (يا أيّها الذين آمنوا لاتبطلوا صدقاتكم بالمنّ والأذي كالّذي ينفق ماله رئاء الناس ولا يؤمن بالله واليوم الآخر فمثله صفوان عليه تراب فأصابه وابل فتركه صلداً لايقدرون علي شي‏ء ممّا كسبوا والله لايهدي القوم الكافرين). اعمال منكر مبداي و معاد، همانند تخته سنگ لغزاني است كه قشري از خاك آن را پوشانده باشد و باراني درشت قطره بر آن ببارد و در لحظه‏ اي آن را شسته، به صورت سنگي روشن درآورد. 💥كسي كه بودن كار خود را در دنيا ‏بيند، همانند تيراندازي است كه در تاريكي شب هدفي را نشانه مي‏ گيرد و به ، شادمان است؛ اما همين كه روز برآمد، مي ‏بيند تير او به هدف و كارش به مقصد است. در قيامت كه ظرف ظهور حقايق است، نافرجامي ظهور مي‏ كند. 🍥 اين كه، آنچه با «وجه الله» ندارد ابتر، فاني و هالك است و آنچه براي تا ابد از گزند مرگ مصون است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) 🎋2ـ قداست و بركت نام خدا 🕊قرآن_كريم ، معارف و احكامي را براي اسماي خداي سبحان بيان مي ‏كند؛ مانند اين كه همانند او منزّه و مقدّس و همچنين مبداء و منشاء بركات فراواني است و بر اين اساس، انسانها را با وظيفه ‏اي كه در برابر نام خدا دارند آشنا مي‏ كند: 🦋وظيفه اوّل نام خداست: (فسبّح باسم ربّك العظيم)، (سبّح اسم ربّك الأعلي* نام پروردگار بزرگ و برترت را منزه و پاک بدار). تسبيح، تقديس و تنزيه آن است كه نه آن را در امور به كار برند و نه در كار از آن كنند و نه در آنْ نام ديگري را ياد كنند. همان گونه كه مقتضاي تسبيح و تقديس ذات اقدس الهي آن است كه هر را از حريم او سلب كنند و آن ذات را مبدأ هر اثر و منتهاي بالذات هر صيرورت(دگرگونی آن به آن) بدانند و در كنار ذات او هيچ ذاتي را مستقل ندانند. 🌾همان طور كه خداي سبحان در مقام ذات خود از هر عيب و نقص است و بايد تنزيه شود، در مقام «اسم» نيز كه نشانه اوست بايد تقديس و تنزيه شود و يكي از مراتب تنزيه اسم خدا آن است كه نه در نام او نامي ذكر شود و نه در آن. 🔊بنابراين، هم آنچه برخي مي‏ گفتند: «به نام خدا و به نام خلق...» نارواست و هم آنچه مي‏ گويند: «اول به نام خدا بعد به نام...». چنين ذكري از نام خداوند، است، نه تنزيه. 🌿پس از نزول آيه كريمه (فسبّح باسم ربّك العظيم) پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: آن را در ركوع نماز قرار دهيد«اجعلوها فى » و پس از فرود آمدن كريمه (سبّح اسم ربّك الأعلي) فرمودند: آن را در سجود نماز بگذاريد: «اجعلوها فى » و از اين رو در نماز «سبحان ربّى العظيم وبحمده» و در آن «سبحان ربّى الأعلي وبحمده» به عنوان ذكر و تسبيح تشريع شد و اين نيز نشانه ‏اي از اهميّت تقديس نام خداي سبحان است. ❄️وظيفه دوم انسان ها در برابر نام خدا، آن و به آن است: (تبارك اسم ربّك ذي الجلال والإكرام....مبار است نام پروردگار باشکوه و ارجمند). قرآن كريم اسم خدا را و نشانه هستي صرفي مي‏ داند كه همه بركات وجودي از ناحيه اوست. كسي كه به حقيقتِ اسم خدا واصل شد و آن را تلفظ كرد او با «اسم الله» كاري مي ‏كند كه خودِ خداوند سبحان با «كُنْ*موجود باش» انجام مي‏ دهد و از اين رو اهل معرفت گفته‏ اند: «بسم الله الرحمن الرحيم» از عبد به منزله «كُنْ» از مولاي اوست. 🚨خداي سبحان هر چيزي را كند و با فرمان «كن» تحقق آن را بخواهد، آن شي‏ء تحقق مي‏ يابد: (إنما أمره إذا أراد شيئاً أن يقول له كن فيكون...‌ همین که اراده کند چیزی را و بگویید موجود باش، موجود می شود)؛ همان گونه كه حضرت نوح (عليه‏ السلام) با اسم خدا بر آن طوفان سهمگين و امواج كوه‏ گونه آب استيلا يافته، كشتي معروف خود را با نام خدا حركت مي ‏داد و آرام مي‏ كرد: (بسم الله مجراها ومرساها...با استعانت از اسم خدا سوار شوید و حرکت کنید). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝پيشگفتار 💫 از منظر الهي، ساختار خلقت و و اين دو عنصر محوري بر است و باطل در هيچ از اضلاع سه‏ گانه اين مثلث ميمون(مبارک) راه ندارد. 🥀 در قرآن حكيم بر اين مطلب دلالت دارد كه نظام هستي ‏_محور است و باطل چونان است كه ديرپا نخواهد بود. 🍃كسي اين ‏مداري را تفسير مي‏ كند كه آن را (طبق معادلات) خلقت عالم و آدم قرار داد و كسي از اين حق‏ محوري حمايت مي‏ نمايد كه آن را (بنیادی) نظام كيهاني قرار داد و كسي اين حق‏ مداري را اجرا مي‏ نمايد كه آن را اجراي پاداش پرهيزكاري و كيفر تبهكاري دانست. 🎄خداي سبحان كه از اين نگهداري مي ‏نمايد در متن پيام نهايي خود جهان را با ‏مدار خويش زنده مي‏ كند و آن را به وجود مبارك حضرت خاتم الاوصياء و الاولياء (عج) برنامه ‏ريزي كرد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه: (بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) ☀️سرّ اين كه با «بسم الله» از امواج آتش، مي‏ آفريند و يا كشتي عظيمي را در طوفاني سهمگين و بر روي امواجي كوه مانند، مي‏ دهد، آن است كه خواسته‏ ها و اراده ‏هايش در مشيّت حكيمانه الهي شده است و نشانه اين فنا آن است كه خواست خداي حكيم، خواسته‏ اي ندارد. البته چنين كاري از عهده بندگان و اولياي خاص خدا بر مي ‏آيد، نه هر «بسم الله». 🌈اين گونه آثار در روايات براي «اسم اعظم» نيز آمده است و نبايد پنداشت كه اسم اعظم از سنخ يا است تا با لفظ و مفهوم بتوان در كرد و مثلاً مرده‏اي را زنده كرد يا از آتشي شعله ‏ور، بوستاني سرسبز آفريد؛ زيرا آفرينش تكويني با تأمين مي‏ شود، نه با لفظ و مفهوم. 🔥بنابراين، جستجوي اسم اعظم در ميان يا مفاهيم براي تأثير بر جهان عيني، كاري ‏اي است و قرين كاميابي نيست؛ چون جهان هستي با اداره مي‏ شود، نه با افسانه. «بسم الله» نيز اگر از نشئت گرفت به اذن آفريدگار هستي مي‏ تواند بر عالم عيني بگذارد و از اين رو امام رضا (عليه‏ السلام) مي ‏فرمايد: «بسم الله الرحمن الرحيم» به اسم اعظم الهي از سياهي چشم به سفيدي آن نزديك تر است: «إن بسم الله الرحمن الرحيم أقرب إلي اسم الله الأعظم من سواد العين إلي بياضها». 🍂اگر كسي همانند پيامبران و امامان(عليهم‏ السلام) به پايگاه رفيع (إنّ الله الذی نزّل الکتاب بالحق و هو یتولی الصالحین.... قطعا و سرپرست خدایی است که قرآن را به حق نازل کرد) بار يافت و در كارهاي خير نام خدا را بر زبان آورد و در عين رعايت نظام علّت و معلول، هرگز به خويش و ساير اسباب و علل عادي تكيه نكرد، بلكه تنها مؤثر در جهان را خداي سبحان ، آنگاه آثار اسم اعظم در كنار «بسم اللهِ» او ظهور مي‏ كند؛ چنانكه با دست موسوي و با انگشت سليماني مؤثر بود: خود گرفتي اين عصا در دست راست دست را دستان موسي از كجاست؟ گر انگشت سليماني نباشد چه خاصيت دهد نقش نگيني 〽️هنگام تبعيد حضرت ابوذر (رضوان‏الله عليه) به ربذه، با اين كه حكومت وقت بدرقه‏ اش را كرده بود، حضرت اميرالمؤمنين و حسنين (عليهم ‏السلام) و برخي از صحابه خاص، مانند عقيل و عمار، حضور داشتند. حضرت اميرالمؤمنين (عليه‏ السلام) در آن جمع، در نصيحتي به ابوذر فرمود: به خدا سوگند اگر آسمان ها و زمين بر روي بنده‏اي باشد و او پيشه كند، خداوند برايش مي‏ گشايد. پس تو جز با ياد حق مأنوس و جز از باطل نگران نباش: «والله لو كانت والأرض علي عبد ثم الله عزّ وجلّ جعل منها فلا يؤنسك إلاّ الحق ولا يوحشك إلاّ الباطل». 📣پس هرگز نبايد به وسايل و اسباب عادي، كه فيض الهي است، اعتنا و تكيه كرد. اين گونه اعتماد به رزّاقيت خداي سبحان، نشانه كامل بر خداست و كسي كه به اين مرحله از مقام انساني برسد اسم اعظم را در خواهد چشيد. 🔊نكته اساسي آن است كه، گرچه نظام هستي بر محور نظام اداره مي ‏شود، نه صرف جريان «عادة الله»، ليكن علل شناخته شده براي معلول هاي معيّن هرگز علت هاي نيست تا با فقدان برخي از شرايط آن ها تحقق معلول باشد؛ زيرا ممكن است تحقق آن به استناد شرايط و اوضاع غيرعادي باشد؛ يعني «خرق عادت» است، نه «خرق عليّت» و فارق اين مطلب با آنچه از اشاعره منقول است در جاي خاصّ خود بازگو مي‏ شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i