eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
392 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
📘نمایه از صفحه ۷۳ کتاب ((از بالا گنجکلا تا پائین شالینگچال؛ خاندان تقی فیروزجایی)) 📇چاپ ۱۳۹۹ 📝نویسنده گان: علی فیروزیان حاجی و حسین بیگلرنیا ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💠بهمــن بمـو آ خشکِ چـو وشکو بَزوئه 💠کـکّـی خـشــالی جــا بمـو کوکو بَزوئه 💠بلبل دعا گو را گذر مست و غزلخون 💠کــوتر سمـا هاکرد و هِـــی ابرو بَزوئه 💠دشت آ همـــندی پَر پَتـو زو دَیّه مرده 💠انـــدونِ کـِــــر وا بَیّـه تشّــه او بـَزوئه 💠ویشـه دَکــرده تن اَیی مخمـل قوا ره 💠بســـتا نخـــاری رخـته بوتــا لو بَزوئه 💠دریو شـه کـلّاکـی هــوا جا هِی اِماره 💠پیشـی هـــدا آ نـــاخــــدا پـارو بَزوئه 💠گـوش آ گَـلی پر بییه ، ناحق رَفتنییه 💠گـِر بَیــّـه دَس بالا بمـــو یاهــو بَزوئه 💠مـــنــزل به مـنــزل لاله پرپر بَیـّه امّا 💠ناحــق پئی هاکرد و حق سوسو بَزوئه **؛ 💠آ ناخـــــدا اَتّـا نظـر هــارش چتی می 💠وشنی اَمـــه ایمـون و دینّه چو بزوئه ✍طالبی دادوکلایی 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2335 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍منصور جعفری: 🔸 🔸در ایام گذشته، بیشتر در روستاها، بویژه در روستاهای غیر مدنی تر، کارها و تصمیمات خود را با و ، میزان و هماهنگ می کردند و بزرگترها، بسیار به آن باور داشتند و بچه هایشان را نسبت به عمل کردن صَور و جخت، الزام می نمودند. 📌صور ارتباط به یک عطسه «اَشنیفِه» داشت و جخت به دو عطسه «اَشنیفه». 📌تک عطسه، به منزله ی خروج ممنوع و صرف نظر کردن از تصمیم و هر برنامه ی کاری بود و دو عطسه(جخت) به منزله اقدام شتابان نسبت به برنامه، تصمیم و هرکاری که قصد انجام آن را داشتیم، قلمداد می شد. 📌 را نوعی هشدار و زنگ خطر می دانستند و جخت را به نوعی طلب خیر و مصمم تر شدن نسبت به هر قصد و مقصودی. 📌همین نگاه و باور در همه جا و همچنین محل ما در پاجی میانا [دودانگه ساری]، و مناطق ییلاقی اوپرت و سرخده، بطور غلیظ اجرا می شد و اگر کسی مقاومت می کرد، مورد منع و مؤاخذه شدید پدر و مادر، بویژه پدربزرگ و مادر بزرگ قرار می گرفتند. 📌شایان ذکر است، جوانان گاهی از صداقت و باور خانواده فرصت طلبی و سوء استفاده می کردند و  از سر شیطنت برای رفتن و نرفتن ِجایی به دلخواه خودشان، بطور تصنعی و صحنه سازی صَور یا جخت می آوردند، و راه برون رفت یا عدم آن را از پدر و مادر می گرفتند و به مقصود و هدف خود دست می یافتند، البته چنین نگاهی به ندرت دیده می شد. 📋تاریخ نگارش: ۱۴۲۲۰/۱۱/۲۰ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2338 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📜بررسی راه های باستانی بندپی ه.ل رابینو در شرح راه هایی که از مازندران به تهران می رسد از این مسیر یاد میکند: ((راه دیگر از به ، ، یا لزور ، ، آه و طهران است که جمع آن تقریبا ۱۴۴ میل و خیلی به نُدرت و شاید هیچ وقت محل رفت و آمد کاروان ها نبوده است)) 📚منبع: ه.ل رابینو،مازندران و استرآباد، ترجمع غلامعلی وحید مازندرانی، تهران، بنگاه ترجمه و نشرکتاب، ۱۳۴۶، ص ۷۵ 📝نقد: گمان و نظر ه.ل رابینو نادرست است چرا که تا پهلوی اول، این مسیر کاربرد داشت و پس از احداث جاده ی ، راه آهن شمال و جاده ی خالی از تردد گردید. وجود سه رباط (کاروان سرا) در مسیر این راه (نشل تا) خود گواهی این مدّعا است. 📝منوچهر ستوده می نویسد: ((ظاهرا این راه قدیمی از (بابلسر) به (بابل امروز) و از آنجا به و از آنجا به بندپی و از آنجا به و از شیخ موسی به و لزور و و فیروزکوه میرفته است....مسیر این جاده بیشتر در کنار آبی بوده که به بندپی می رود و به (سجرو)....معروف است)). 📚منبع: منوچهر ستوده، از آستارا تا استارآباد، جلد ۴، ص ۲_۳۲۱ ✍درباره ی سابقه ی تاریخی این راه در تاریخ طبرستان به مسیری اشاره میشود که گویا مقصود همین راه است. ✍در جلد اول ، در شرح دیدار نمایندگان خایفه ی وقت با (در اوایل قرن سوم هجری) از گذر در میان کوه های نزدیک به مقر او یاد میکند که راهی دشوار بود. چنانکه در آنجا بر اسب نتوان نشست. 📚منبع: ابن اسفندیار، تاریخ طبرستان، جلد یک، ص ۲۰۹ ✍؛ همان [گنیو در مسیر رودخانه ی سِجرو] است که حرف ((گ)) آن در کتابت قدیم به صورت ((ک)) نگاشته شد. موضعی ات در میانه ی سجرو که سرچشمه ی آن آبی معدنی دارد و بخاطر ترکیبات گوگردی، گازهای آزاردهنده و بدبو از آن متصاعد میشود. از این رو ، آن را به زبان محلی ((گَنیو)) میگویند. 📜مسیر قدیمی شرق به غرب که به جاده ی قدیم تهران می پیوست، بدین قرار است: آنون تنگه_آنون_سوت روآر_اوا گردن_ تختگاه_چرات_سید شریف_ آنون_دِزدرّه_الاشت_کارمزد_لَلِه بن_ گزوی آقا_کرفا_بُرخانی_بولک_ نفتچال_ کلاگر_فِک_انجیل سی_لوکار_خرلم_ کهلوچال_کوپه سر_ _لپر_ #اَشدَکِت باکر _ مِن درّه_کمِل به سر_ _تنیرسرک_ نارنجلو_تیرنگ سی_ _تش ویشه_اسب چرا_لال کون_زَربُد_دِچِلّه اِزّار_لشااوش_مَمرزلاپی_انجیل بن_ درون گردن_تنگه روآر_خلارد_کرفا_ تم کورد_آساکتی_وله_جِن مار سر شورِن_ آوین بن_ آمل_پوجردحِمن_ماهی خِنی_》》》به طرف تهران ✍همچنین در شرح فتح قلعه ی توسط سپاه خان مرعشی گنج افروزی به این مسیر اشاره دارد: ((مَمَر ایشان منحصر است به راه که راه تنگ و زبون است. دو طرف او کوه است و درخت و جنگل بسیار دارد و ساعت به ساعت از رودخانه باد گذشت. در هر فرسنگ قریب به ۵۰ جا معبر است و در آنجاها از کثرت آب و تنگی راه با قشون عبور معتذر است.)) 📚منبع: میرتیمور مرعشی، تاریخ خاندان مرعشی، ص ۲۳۶ ✍در اطراف سرجیکلا (روبروی لمسوکلا) هنوز بخشهایی از سنگ فرش این راه تاریخی باقیست. ✍بر دامنه ی (ضلع شرقی) روبروی و در مسیر آبندان، دو غار با کارکرد دیده بانی مشهود است که دقبقا بر شمال به جنوب لین گذرگاه اشراف دشته است. 📝منوچهرستوده مسیر نِشل به لزور را اینگونه بیان میکند: (( این راه از نشل به، وَرزِنه،اسکندربَن، رباط اول که در اراضی وَزان که آبریز آن به طرف نشل است و جُز اراضی این دهکده بحساب میاید. رباط در اراضی و ردواو (کناردوآب) است و میان این دو گمبوج بیش از دو کیلومتر فاصله نیست. رباط سوم نیز در اراضی وردواو است. سپس زَرِسر، چَفت،دِلِه میون،پنیرون کاریز، لَزیر، اِهنِز، شادمِهِن، ارجمند و در نهایت به تهران میباشد. 📚منبع:منوچهرستوده، از آستارا تا استارآباد، ج۱، ص۳۲۱ ✍محسن داداش پور باکر ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
💠《نُ ، نُـــو ، نُـــوکه》 🔵《نُ، نُو، نُوکه》 : آبشخور یا حوضچه یِ چوبی که در چشمه سارها قرار می گیرد آب چشمه به داخلش هدایت می شود و ذخیره می شود . 📌 آب ِ شُربِ ذخیره و جریان یافته در آن هم به مصرف ِمردمان منطقه و رهگذران ، و هم برای دام های اهلی شان ، همچنین مورد استفاده یِ حیوانات و پرندگان وحشی قرار می گیرد . ✍ابوالفضل وکیلی 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2318 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💠《نُ ، نُـــو ، نُـــوکه》 🔵《نُ، نُو، نُوکه》 : آبشخور یا حوضچه یِ چوبی که در چشمه سارها قرار میگیرد آب چشمه به داخلش هدایت میشود و ذخیره میشود . 📌 آب ِ شُربِ ذخیره و جریان یافته در آن هم به مصرف ِمردمان منطقه و رهگذران ، و هم برای دام های اهلی شان ، همچنین مورد استفاده یِ حیوانات و پرندگان وحشی قرار میگیرد . 📌چون از این سازه، هم جانواران وحشی ِ طبیعت و هم دام های اهلی بطور مشترک برای مصرف آب استفاده میکنند، جهت ِ جلوگیری از سرایت و انتقال بیماری های دام ِ اهلی به حیوانات وحشی ، دامداران موظف و مسئول هستند دام هایشان را واکسینه کنند تا حیوانات و جانوران ِ وحشی ِ بومیِ منطقه در معرض نابودی و انقراض قرار نگیرند. 👇 🟠➖برای ساختِ چنین سازه ای ، اگر تنه یِ درخت خیلی قطور و کلفت باشد بطور طولی از وسط نصف و بریده میشود و سپس از قسمت بریده شده ، داخلِ تنه ی درخت را خالی و گود میکنند . برای تنه یِ درختانِ نه چندان کلفت ، از یک طرف ِ تنه بطور طولی شروع به خالی کردن ِ و برداشتنِ قسمتِ میانی ِ آن میکنند . 📌استوانه ای که از وسط نصف شده و ابتدا و انتهایش مسدود شده است حاصل می شود و بدست می آید. 🟡➖اگر وسیله ی چوبیِ ساخته شده در سر چشمه برای ذخیره یِ آب قرار بگیرد به آن یا می گویند. 📌اگر در محل استراحتگاه و خوابگاه گوسفندان (چَفت و پَر) قرار بگیرد به آن یا می گویند که هم برای ذخیره یِ آب و هم اینکه داخلش غذای دام یعنی جو ، سبوس ،کاه و علوفه یِ خشکِ خُرد شده در آن می ریزند . 🔴➖در زمان قدیم در مرکز هر روستا ، اگر چشمه ای وجود داشت یا آب از جای دیگر با لوله به داخل روستا ،در یک مکان خاصی(مرکز روستا) هدایت می شد بزرگی می ساختند و در آن مکان قرار می دادند و مردم اهالی بطور دسته جمعی برای شستن ظروف و لباس و گلیم از این آب استفاده می کردند، بخاطر اینکه ، انشعابِ لوله کشیِ آب برای همه ممکن نبود . 👇👇 ( دَرمه شومبه شومّه نُ سَر ، پایین مَله نُ سَر ، بالا مَله نُ سر ). 📌در جلوی شیر آب ِ حیاطِ برخی از اهالی هم ، نُویِ کوچک وجود داشت . 🟤➖چوبِ سازه یِ نُو به مرور زمان در اثر نفوذ آب پوسیده می شود که به آن می گویند. 📌 روستایِ زیبایی به همین نام یعنی 《 پیته نُو》 در منطقه هزارجریب ِاز دهستان ِ شهدایِ بهشهر مازندران وجود دارد . ✍ابوالفضل وکیلی 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2318 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌸 چَــــرخ چَــــرخــی شـِــلــوار ، چـرخــی شِلوار : 《 دامن کوتاه پُرچین ِ( شَلیته) بانوان جنوب مازندران 》 🍀➖ دامن پرچين و كوتاهي است از جنس پارچه ابريشمي و كتان هاي ظريف ِ يکرنگ كه معمولاََ دورتادورِ لبهِ پايين ِ آن را با نوار سياه رنگي( سیاهیک )تزيين مي كردند. 🍀➖در تنديس هاي به دست آمده از دوره ،مجسمه زنی با شليته ای بلند و پيراهنی نيمه كوتاه وجود دارد. 🍀➖در گذشته چرخ چرخی شلِوار جزیی از پوشش دائمی و روزمره یِ بانوان جنوب مازندران بود . 🍀➖ در حال حاضر از ، هنگام جشن ها و مراسم عروسی و برای رقص های محلي (چَکّه سِما) و اِبراز ِ شادمانی و نشاط استفاده می شود. 🍀➖در دوخت چرخ چرخی شِلوار (چرخی شِلوار) ، عرض پارچه کم و کوتاه ولی طول پارچه باید خیلی زیاد یا بلند باشد .‌ قسمت طول پارچه جمع میشود برای چین دادنِ دامن استفاده میشود.‌ ✍ابوالفضل وکیلی 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2319 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2320 ✍چپون ها تاوستون ها که یلاق شونه گوسفن وسته پر درست کاننه. 📌گوسفِن پر بدون سرپناه هسته ویشتر قشلاق ها هسته که سر پناه دارنه. 📌 یا هم بعضی جاها گونه که در واقع همون پر هسته البته ویشتر گالش ها و چپونا با سرشاخه دار ها پر زننه انواع و اقسامی دارنه. 📌 که با پرچیم درست وونه و ونه سر ره پلاستیک دِنه و سر جه هم خال شندنه که هم خانک بوو هم لاستیک ره باد نوره. کومه استراحتگاه چپونا وگالشا هسته. 📌 هم که اجار وپائه جه بوفته وونه جای وَره هسته. کِرِس کف ره نازک چو جه فرش کانّه که گوونه و کاج زنه که وَره بنه خاک سر نخاسه که ونه شِش خراب نَوو و یا خاک و گِل ره نخاره. ✍️نجّار ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از A.22💌
هدایت شده از میرمریم
📸نمایه ۲۸ سال پیش 📍اردوی دانش آموزی سال ۱۳۷۴ مدرسه راهنمایی شهیدمحسن تبار روستای درازکش باحضورشادروان فردوس محمودی مدیروقت مدرسه شهیدمحسن تبار ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
«وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» 💥قابل توجه اهالی محترم 📩دقایقی پیش باخبر شدیم حاجیه خانم همسر حاج دار فانی را وداع گفته و آسمانی شد. 🖤ضمن عرض تسلیت به خانواده ی محترم داغدار و دیگر بستگان سوگوار، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحومه علو درجات و برای بازماندگان صبر را خواستاریم. 📌یادش گرامی باد 🌹 🌍دیارهلی‌کتی 📌این مرحومه اصالتا اهل روستای می باشد. 📜شجره ایشان: 🌿مرحومه سیده فضه بنت آقاسیدحسن ابن سیدمیرزاخان ابن آقا سیدحسین ابن سیدمحمود مرعشی سرایی ✍به همین دلیل نیاز است به چکیده ای از اطلاعات تاریخی ((مَش سره))، ((اطاق سره)) و برخی جزئیات بپردازیم. @edmolavand 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2336 👇👇👇
📩شناسه۱۴۰۲۱۱۲۸۱۷۰۷ 📜 در ترجمه ٔسفرنامه مازندران و استراباد رابینو ص ۷۲ آمده است: ((مشهدسرا. [ م َ هََ س َ ] (اِخ ) بندر است که بر مصب رود واقع است . جاده ٔ بارفروش به مشهدسر از حمزه کلا و و و و که در هفت میلی مشهدسر است ... می گذرد. [رجوع به ماده ٔ قبل و بابلسر شود.] - شماره ۳ ✍روستای اُطاقسرا که در گویش مازندرانی به (اتاق سره) مشهور و معروف می باشد در ۱۶ کیلومتری جنوب شهرستان بابل در مسیر جاده شهید صالحی و در بخش گتاب قراردارد.   📌اطاقسرا شامل ۴ خیابان اصلی به نام های شماره ۱- شماره ۲ - شماره ۳- و شماره ۴، با مرکزیت میباشد که از جنوب به تپه سرسبز از شمال به روستای و از شرق به روستای واز غرب به شالیزارهای سرسبز و روستاهای و متصل می باشد. 🌍روستای اطاقسرای بزرگ به دلیل وسعت زیاد به  محله هایی مُجزا به نام های زیر تقسیم بندی شده است:  ۱.مشهدرودپشته- ۲.سادات محله- ۳.سرحمام- ۴.مشهدسرا- ۵.بیل پی- ۶.پازمین(غلام محله) - ۷.ابوالحسن کلا- ۸.شهربن- ۹.سیدکلا  🕌مکان های زیارتی و سیاحتی اطاقسرا عبارتند از - مشهدسرا- سقاخانه حضرت ابوالفضل یا تکیه ابوالحسن کلا- آستانه نو امام (دو امام)- چشمه آب شفا ( امام حسن مجتبی ) 👈و همچنین آب اندان های خون پی - مناظر زیبای شالیزارهای بالا ولیک و پایین ولیک در کنار رودخانه [که از سرچشمه می گیرد] اشاره کرد. ضمنا از باغات مرکبات ( پرتقال - نارنگی - لیمو - نارنج و...) نمی توان غافل شد. 📚 در فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳ آمده است: ((اطاق سرا  دهی است از دهستان مشهد گنج افروز بخش مرکزی شهرستان بابل واقع در ۱۷۰۰۰ گزی (۱۶ کیلومتری) جنوب بابل . دشت ، معتدل ، مرطوب ، مالاریایی . سکنه ٔ آن ۷۰۰ تن است که شیعی مذهب اند و به لهجه ٔ مازندرانی فارسی سخن می گویند. 📌آب آن از تأمین می شود و محصول آن برنج ،پنبه ، نیشکر، غلات ، صیفی ، کنف و شغل اهالی زراعت و راه آن مالرو است.)) 📚در کتاب لغت نامه دهخدا آمده که آب اطاقسرا از سجاد رود  تامین می شد. 🟡واما  وجه تسمیه روستای  " مشهدرود پشته " ✍در گذشته که سابقا به اطاقسرا می آمد و اسم محله مشهد رود پشته نیز از آن اخذ شده است؛  از رودخانه سرچه رود یا بیان لغت نامه سجاد رود منشعب می شد. یک جوی بوده که از رودخانه سِرچه رود یا سِچرو (سجاد رود) انشعاب میافت و مزارع اطاقسرا را سیراب و مشروب می ساخت. از آنجایی که این جوی از طرف مشهد (محل شهادت ) وارد (اطاقسرا-سادات محله) می شد، به آن می گفتند. 👇👇 📌با توجه به این که روستا، مشهد رود پشته این طرف جوی مشهد رود ایجاد شده بود ، لذا که آن طرف مشهد رود ساکن بودند به این طرف مشهد رود می گفتند: . 👈و اینگونه شد که نام این روستا " مشهدرود پشته " ثبت گردید. 📎لازم به ذکر هست که غیر از جوی مشهد رود جویهای دیگری نیز در مزارع و وجود داشته و جریان داشتند. 📜نام های قدیمی: "سادات محله " پازمین " حموم سر "مشهد سرا "مشهد پشته "بیل پی "نام‌های قدیمی (تجیره) که در سیل عظیم گتاب کاملاً به زیر آب رفت و دوباره از نو ساخته شد. 📌 در یادکرد شهر باستانی (توریجه، توران جیر) به نقل از برنهارد درن می نویسد که آن شهر در واقع شده است و در آنجا مقبره ی نو امام قرار دارد که منظور محدوده ی جنوبی روستای و در کنار مرتع می باشد. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2336 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع شرعا جایز نبوده و پیگرد قانونی دارد. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📘نمایه از صفحه ۹۰ کتاب (( سقانفارهای تاریخی آمل و لاریجان)) 📇چاپ ۱۴۰۰ 📝نویسنده: رشیدمحمدی لیتکوئی[عمران] ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📘نمایه از صفحه ۹۱ کتاب (( سقانفارهای تاریخی آمل و لاریجان)) 📇چاپ ۱۴۰۰ 📝نویسنده: [عمران] ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩شناسه۱۴۰۲۱۱۲۸۱۷۳۱ 🌍روستای  به " سفیدتور " تغییر نام پیدا می کند. بر اساس مصوبه دولت، روستای کشیر محله  به " سفیدتور " تغییر نام پیدا می کند. 📌وزیران عضو کمیسیون سیاسی و دفاعی بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده (۱۳) قانون تعاریف و ضوابط کشوری –مصوب ۱۳۶۲- مصوبه تغییر نام روستای کشیر محله را تصویب کرد. بر این اساس، روستای موسوم به کشیری محله در تابعیت دهستان خوش‌رود بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران به عنوان روستای نامگذاری می‌شود. 📝وجه تسمیه روستای سفید تور/طور ۱. گفته شده در زمان قدیم قلعه ای در تپه ای مرتفع بین کاشی کلای فعلی و سفید تور وجود داشته است که پس از جنگ در اختیار قرار گرفت. ۲.محل اسکان خاندانی از در زمانی نامشخص گزارش شده که اسنادی برای این ادعا ارائه نشده است.وی و قبیله اش مالکان اَسبان تیزپا و منحصر به فرد بودند. ۳.در زمانی نامشخص گروهی از عشایر از خاندان از به اقتضای معاش ، که پس از مهاجرت به به مراتب پای در بندپی گذاشته و در نهایت در همین روستا درگذشت. 📌 وجود خاندان در سفیدتور این فرضیه را قرین میکند. ۴.برخی روایتی از درگیری گروهی از با سیدی نقل و قول میکنند که این واقع را در سفید تور نسبت میدهند. 📌در میان دشت کشیرمحله ی سفید تور بارگاه سیدحسنی قرار گرفته است. ۵.برخی نام روستا را از زمین های سفیدطور برمیشمارند. گفته میشود که در این زمین از خاک سفید برافراشته بوده است. 📌 زمین های شاه افرای سفید طور را همان روستا کرد. ۶.مرحوم فرزند آقاعمو که در سال ۱۳۲۳ در سفیدتور متولد شد، وی شاعر و محقق فرهنگ عامه میباشد. 📌او معتقد بود سفیدتور دارای مردمان زیبارو و معتقد بوده است. وی در سال ۱۳۹۳ درگذشت. ۷.از جمله نامداران سفید تور و بوده اند که میتوان در آثار خطی اینان در باب تاریخ سفیدتور کنکاش کرد. ۸.در آثار سرشناسان ی_نوایی مقیم از جمله خاندان استاد لطف الله نوایی محمدحسین بن ملاقربانعلی نوایی در قالب تاریخ کتبی به معلومات تاریخی سفیدتور مواجهه خواهید شد. ۹.در خاندان ها و های در پیرامون اسناد سفیدتور با ابعاد وسیع تری میشود جستاری متفاوت نمود. ۱۰.برخی از جنگی در زمانهای دور میان کُردهای مهاجر، افغانها و قزانچاهی ها در تپه ای بین کاشیکلا و سفیدتور مطرح میکنند که منجر به ویرانی گسترده شد. 📌فاقد منبع 🔎مردم سفیدتور از وجود این قلعه ابراز بی اطلاعی میکنند. در هیچ یک از متون مکتوب تاریخی و بومی منطقه و یا ملّی نام قید یا گزارش نشده است. 📌 های مقیم این روستا خود را مهاجر میدانند. حاجی صادق ولد آقاعلیخان، آقالطیف از بزرگان قدیمی و سلیمان سلطان، شیخ حسین مدیر و میرزاجمال سلیمان تبار از سرشناسان این خاندان هستند. 📌نام ملارضاقلی در سند ۱۲۸۰ آمده است و مشهدی اسماعیل و کربلایی علی بابا افغان زمین های شلتوکی موروثی خود را سفیدتور کردند. ۱۱.شیخ عطاالله فاضلی سفیدتوری از مطلعین سفیدتور میباشد. ۱۲.محمدحسین دلیلی، محمدعلی ربیعی و احمدعلی ماژانی اهل بیرجند بخشی از تاریخ روستای هستند که پس از احداث دبستان روستا به همّت حسین ابراهیمی نوایی و اهالی در سال ۱۳۴۷ به عنوان فعالیت داشتند. ۱۳.برخی میگویند نام این روستا از قدیمی ترین اقتباس شده است. 📌گویا قدیمی ترین تکیه ی قریه سفید تور از و دارای بوده است که در اثر تابش نور خورشید بسیار نورانی و جذاب میشد. ۱۴. همسر شیخ فضل الله فاضلی در سفیدتور از نام آوازه ی در بندپی بوده است. ۱۵.نام سفیدتور در فهرست آبادی های بندپی در آمده است. 👇 ۱۶.گمان می رود نام سفید تور برگرفته از شهر _جیر (، توریجه) میباشد. 📌 در یادکرد شهر باستانی (توریجه، توران جیر) به نقل از برنهارد درن مینویسد که آن شهر در واقع شده است و در آنجا مقبره ی نو امام قرار دارد که منظور محدوده ی جنوبی روستای و در کنار مرتع می باشد. ۱۷.دست نوشته های میتواند به جستار پژوهشگران در حوزه ی تاریخ سفیدتور بسیار ره گشا باشد. 🗓۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ✍ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/18 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع شرعا جایز نبوده و پیگرد قانونی دارد. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ @edmolavand ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─