eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
💥مغالطات بی پایان جعفریان در تخریب دانش تجربی مسلمین! 🔻جهت مزید اطلاع ایشان باید عرض شود، همان کسی
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱ 🔹م.جعفری: راجع به توییت اخیر آقای جعفریان: اگر گالیله امروز بود ، حتما جعفریان او را اعدام می کرد. به جرم اینکه خلاف سنَّت روز حرف می زند! سنت علمی مطرح در دنیا ، که عصمت ندارد! پس تعصب بر عصمت علم مدرن ، به مانند تعصب کلیسا بر یافته های قرن 17 امی است. برگردان تعصب جعفریان بر علم روز ، آنسوی حمله سروش و شبستری به سنت 1400 سال پیش است. منتها جعفریان جرات ندارد ، دین را منحصر به 1400 سال پیش بیانگارد ولی سروش شبستری حرف او را بلند می گویند! @rozaneebefarda
✳️بازخوانی ریشه‌های تاریخی «پالایش حوزوی» در عصر معصومین علیهم السلام 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹بروز جریانهای انحرافی در دل نهاد مقدس روحانیت، گرچه تلخ و خسارت بار است اما در تاریخ روحانیت شیعه امر نوظهوری نیست و پیشینه آن به عصر ائمه علیهم السلام می‌رسد. عدم التفات به پیشینه تاریخی انحراف در حوزه و نحوه مواجهه معصومین(ع) و علمای سلف، ممکن است مواجه با نمونه های نوظهور از انحرافات حوزوی را با دشواری و بعضا خلا تئوریک مواجه سازد. ⭕️در هر صورت باید به این مسئله پاسخ علمی داد که آیا و روشنگری نسبت به افراد ناصالحی که خود را به دستگاه زعامت دین و مذهب منتسب می‌کنند، امری نوظهور است؟ آیا شدت برخورد با مدعیان مناصب دینی، امری جدید است و افراط و خلاف اخلاق به حساب می‌آید یا پای گذاردن در جای پای اهل بیت علیهم السلام است؟! ✳️پاسخ در یک کلمه منفی است؛ چراکه اولا پالایش دستگاه دینی و مذهبی توسط نخبگان و حفظ پاکی دستگاه زعامت توسط خبرگان امری عقلایی است و ثانیا با مطالعه روایات به این نتیجه می‌رسیم که ائمه معصومین علیهم‌السلام اجمعین که در صدد تعلیم شیعه برای تجربه بودند؛ خود شدیدترین برخوردها را با منسوبین ناصالح دستگاه زعامت تشیع داشته‌اند. 🔹🔸نمونه؛ برخورد شدید معصومین علیه‌السلام با قزوینی که شیخ طوسی در الغیبة او را تحت عنوان سفرا و وکلای مذموم می‌آورد و برداشت از نقل‌های کشی در خصوص او این است که وی از زعمای دینی عصر خود بوده است. ◀️کشی در این زمینه از موسی بن جعفر بن ابراهیم نقل می‌کند که از حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام پرسید: بین فارس و علی بن جعفر اختلافاتی وجود دارد. من کدام یک را به عنوان متولی حوائجم قرار دهم؟ (تعبیر روایت: أيهما يتولى حوائجي قِبَلَك‏) ایشان در پاسخ نمی‌فرمایند که تولی امور در تشیع امری آزاد است و هرکس به هر فردی خواست مراجعه کند بلکه ایشان جایگاه جناب علی ابن جعفر را تثبیت می‌کنند و مردم را از رجوع به فارس منع می‌کنند:« و اجتنبوا فارسا و امتنعوا من إدخاله في شي‏ء من أموركم أو حوائجكم تفعل ذلك أنت و من أطاعك من أهل بلادك فإنه قد بلغني ما تموه به على الناس فلا تلتفتوا إليه إن شاء الله.» (رجال الکشی ص523) البته در این خصوص به صرف توصیه به اجتناب و عدم رجوع به فارس بن حاتم اکتفا نشده بلکه امر به و معاداة و هتک و قطع شبکه ارتباطی و... نیز می‌کنند.(الغیبة للطوسی ص352) و طبق نقل کشی؛ حضرت امام حسن عسکری دستور قتل او را نیز صادر کردند و برای قاتلش بهشت را ضمانت نمودند.(رجال الکشی ص524) 🔹🔸هم‌چنین در طول تاریخ تشیع نیز کسان دیگری بودند که یا جزء سفرا و وکلا بودند و در اثر طمع اقتصادی یا دلایل دیگر منحرف شدند یا ادعای وکالت و سفارت و زعامت را داشتند و مورد طعن و لعن ائمه علیهم‌السلام اجمعین و اصحاب قرار گرفتند از جمله: علی بن ابی حمزه بطائنی، زیاد بن مروان، احمد بن هلال عبرتائی، شلمقانی و... . 🔹گفتنی است این سیره در حوزه متقدم قم نیز با جدیت و صراحت پیگیری می‌شده به گونه‌ای که جناب احمد بن محمد بن عیسی با برخورد می‌کنند و وی را از قم اخراج می‌نمایند(رجال النجاشی ص332) و یا وقتی قمی متهم به غلو می‌شود عده‌ای از شیعیان برای پیش‌گیری از انحراف جامعه تشیع؛ حتی تا حد قتل او نیز می‌روند که بر اثر شناسایی‌های بعدی از قتل او منصرف می‌شوند.(رجال النجاشی ص329) 🔷 بنابراین اگر یک نفر سفیر و وکیل خاص معصومین علیهم‌السلام اجمعین باشد و به انحراف کشیده شود بر جامعه تشیع به ویژه اهل علم واجب است که نسبت به او روشن‌گری کنند و از آن‌جا که جایگاه این افراد جایگاهی خطیر است وظیفه روشن‌گری نیز باید به نحوی صریح پیگیری شود تا جامعه تشیع از مصون بماند. البته طبیعتا روشنگری در عصر انقلاب اسلامی در حد روشن‌گری لسانی خواهد بود و جریان انقلابی با ابراز صریح منطق مستحکم خود به این وظیفه شرعی عمل خواهد نمود و برخوردهای سخت و خشن نیز از دایره اقدامات حوزه انقلابی قطعا خارج است. 🔆گفتنی‌ها در خصوص سنت پالایش حوزوی فراوان است و جریانات و شخصیت‌های خاص نیز به جای آن‌که دستگاه عقلایی پالایش را تخریب کنند بهتر است به پالایش و تهذیب نفس بپردازند و خود را از آلودگی هواخواهی و منصب‌طلبی رها کنند و به سنت دنیاگریزی علمای سلف بازگردند. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از حوزه انقلابی
rec38243.mp3
519.9K
🎙سخنرانی انتقادی حجةالاسلام امام جماعت مسجد خاتم الأنبیاء پردیسان نسبت به پیام تسلیت نابجای برخی فضلای حوزوی در فوت آقای فیرحی 🔹این سخنرانی بااستقبال و تقدیر وتشکر فراوان حوزویان مواجه شد ✍حوزه انقلابی: 🔹امام خامنه ای:"مسئله فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است/باید حتماً خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند"(۱۳۹۳/۰۶/۰۵) 🔹در پی فوت آقای پیامهای تسلیت فراوانی صادر شد از بی بی سی و فرید مدرسی و کدیور فراری و محمد خاتمی و حسن روحانی و... تا متأسفانه از برخی مسئولین... اما در این بین، پیام های حضرات ، (معاون پژوهشی ) و و مجتبی (مسئول بسیج اساتیدکل کشور) برای تسلیت این فعال فتنه88 آن هم با تعابیری همچون:«فقیه، متخلق و...»واقعا تأسف بار است!!! 🔹صدور چنین پیامهایی نشان از آن دارد که مرزبندی دقیقی در ذهن برخی از این حضرات وجود ندارد که همگام با فتنه گران، برای یکی از تئوریسین‌های اصلاحات و اعتدال، عزادار شده‌اند! در مورد برخی از این آقایان خاصه آقای ، بحث ارادت فکری به فیرحی بطور جدی مطرح است اما در مورد سایرین اگر خوشبینانه بنگریم، نوعی انفعال به چشم می‌خورد که احتمالا ناشی از تحلیل های غلط رسانه‌ای و سیاسی اطرافیان بوده است. باید بررسی شود چه کسانی در دستگاه محاسبه آقایان نفوذ کرده اند؟! @howzehenghelabi
، و در توزیع خدمات، شایسته قم نیست! مدیر حوزه علمیه قم در دیدار شهردار قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 قم با رویکرد جامع و راهبری در سال‌های اخیر تحولات خوبی را تجربه کرده است و کارنامه چهارساله اخیر شهرداری نمره خیلی خوبی می‌گیرد. اگر به این چهار پنج سالی که از فعالیت شهردار قم و تیم مدیریت شهری در قم می‌گذرد نگاهی بیندازیم باید به آن نمره خوبی بدهیم. 🔹در این سال‌ها قم یک رویکرد جدید جامع و راهبردی تحولات خوبی را تجربه کرد و دستاوردهای خوبی شهرداری و شورای شهر و همه‌کسانی که در پیشرفت این پروژه‌ها نقش داشتند برای  قم پدید آوردند و نمره خیلی خوب و قابل قبولی دریافت می‌کنند. 🔹 گزارش امروز هم نشان از عزم و اراده جدی هم در بخش‌های فرهنگی و هم در بخش‌های دیگر دارد. 🔹حضور حضرت معصومه(س) در قم شمع پرفروغ و مایه تحولات بزرگ برای قم است. ما همه افتخار می‌کنیم که در شعار این نور پاک و بانوی کرامت‌ها و فضیلت‌ها زندگی می‌کنیم و آن روح پاکی که اولیای الهی در ارتباط است جان در کالبد قم دمیده و مایه نشاط و سرزندگی قم شده است. 🔹روز ورود حضرت معصومه (س) به قم یک مبدأ تاریخی و نقطه عطف برای قم به شمار می‌آید. باید این روز  و هفته را گرامی بداریم و خدا را بر این نعمت شاکر باشیم و از انوار آن بهره بگیریم. 🔹قم در تاریخ پس از اسلام همواره یک محور و قطب به شمار می‌آمده است. این تاریخ هزارساله اوج و فرودی دارد اما هیچ‌وقت قم از محور دانش دینی و هویت اخلاقی وایمانی فاصله نگرفته است. مردم قم همواره در طی قرون چهره‌های بزرگ را در دل خود تربیت‌کرده‌اند و از حرکت‌های علمی و جهادی دفاع کرده‌اند. همه باید قدر عظمت مردم قم را بدانیم و از جایگاه آن محافظت کنیم. البته در صدسال اخیر به قله و اوجی رسید که فصل اخیرش با انقلاب اسلامی رقم خورد. 🔹دبیرخانه احیای صدسالگی حوزه علمیه قم تأسیس شده است. برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده است که به دانشنامه‌هایی برسیم که این تاریخ را ترسیم بکنیم این تاریخ یکصد ساله دانشگاه اسلامی و انسانی قم تاریخ پر درخششی است که باید حفظ شود. 🔹امروز صدها رشته در حوزه معارف الهی ارائه می‌شود که امر کم‌نظیری است. در یکصد سال گذشته صدها فقیه و فیلسوف و چهره بزرگ علمی در قم پرورش داده شدند. اوج تفسیر و علوم اسلامی و اجتماعی در این چهار دهه در قم رقم خورده است. این‌ها همگی عظمت قم است و خدمت به این شهر یک خدمت ویژه است که مدیران هم باید قدر این خدمت گذاری را بدانند و هم متناسب با این جایگاه و قدر حرکت کنند. 🔹 قم یک شهر تمدنی است و پیشاهنگ تمدن سازی نوین اسلامی باید استاندارد باشد. 🔹 امیدوار هستیم که در طراحی برنامه جدید برنامه راهبردی و عمیق و اساسی و نرم‌افزاری‌تر پیش‌بینی شود که در آن وظیفه نهادها و نخبگان هم هست که کمک بدهند. 🔹 جلب نظر نخبگان و مشارکت عمومی اهمیت دارد. به‌طور خاص نهادهای حوزوی و دانشگاهی را برای تدوین این سند مشارکت بدهید که این مشارکت زمینه‌ای برای مشارکت جامع‌تر و زمینه‌ای برای اجرای بهتر آن بشود. امید داریم کار کارشناسی و هم‌اندیشی نخبگانی به سند دقیق‌تری دست پیدا کنیم. در قم همه نهادها باید همکاری کنند بخشی از نهادها در قم استانی و بخشی فرا استانی هستند که ممکن است خیلی تعلق‌خاطر به قم نداشته باشند. 🔹معماری اسلامی منطبق باروح و تاریخ قم اهمیت دارد.این به معنی این نیست که نوسازی نکنیم اما مدل‌های متناسب با قم باید به دست بیاید و دستگاه‌های دانشگاهی و هنری باید همکاری کنند که الگوی متناسب با شهر قم از منظرهای تاریخی و معماری به دست بیاید. 🔹 ورود شهرداری به مباحث فرهنگی بسیار ارزشمند است و امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند و قم به رتبه‌های آخر آسیب‌های اجتماعی در کشور برسد. 🔻 شایسته نیست برای قم که حاشیه‌نشینی داشته باشد. ازجمله آسیب‌های اجتماعی بی‌عدالتی در توزیع خدمات است اقدامات خوبی در سال‌های گذشته در راستای رسیدگی عادلانه برقرارشده است اما امیدوار هستیم که مسیری که شهرداری آغاز کرده است در راستای عدالت در خدمت‌رسانی را ادامه بدهد. 🔹مجموعه گروه‌های جهادی حوزه که چند هزار نفر در آن‌ها عضو هستند و در موج اول کرونا افتخاراتی آفریدند امروز هم در حال تعامل با شهرداری هستند. 🔹باید اقدامات جامع و جدی در این حوزه انجام شود که وقتی اتفاقی افتاد پشیمانی به بار نیاورد،  باید با تقویت زیرساخت‌ها اقداماتی انجام بدهیم که کمترین آسیب متوجه شهر باشد. 🔹 توجه شهرداری به زائر و هسته مرکزی شهر توجه خوبی است اما هنوز کافی نیست هنوز هم بسیاری از زائران با توجه به فضای محدود اطراف حرم رنج می‌برند. تقاضا دارم که به این محدوده توجه جدی‌تر شود استانداری هم باید کمک بدهد و مناسب‌سازی فضای پیرامونی اطراف حرم بعنوان اولویت مطرح شود. متن کامل اینجا @rozaneebefarda
مردم و حکومت اسلامی در اندیشه سیاسی علامه طباطبایی نویسنده: مهدی امیدی/ عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی 🔹از آنجا که علامه سید محمدحسین طباطبائی(ره) به عنوان مفسر بزرگ قرآن، فیلسوف اسلامی معاصر، فقیه، عارف، و حتی فیلسوف اجتماعی ـ سیاسی و صاحب نظر در بسیاری از مسائل اسلامی شناخته شده اند، تأمل در اندیشه های سیاسی و اجتماعی وی، به ویژه بررسی مناسبات میان مردم و حکومت و جایگاه آنان در عرصه سیاسی برای علاقه مندان به اندیشه های سیاسی، از اهمیت به سزایی برخوردار است. 🔹علامه طباطبائی(ره) بر این باورند که در صورت تحقق اسلام و احکام آن در جامعه، الگوی بسیار مطلوبی از رابطه مردم و حکومت به منصه ظهور خواهد رسید که به مراتب پیشرفته تر و متعالی تر از نظام های دموکراتیک معاصر است. 🔻بر خلاف این ادعا که آزادی، دموکراسی و حقوق بشر محصول فکر و فرهنگ جهان غرب برای انسان شرقی است، اسلام پیش از دیگران، در چهارده قرن پیش از این با معارف قوی خود در بهترین وجه، این امور را به بشریت عرضه نموده است؛ اما غرب با تبلیغات نادرست خود، به جوامع و ملت ها چنین تلقین می کند که حقوق بشر ارمغان آنهاست! @rozaneebefarda
4_5792141012180664936.mp3
642.6K
▪️بیانات به مناسبت ارتحال : 🔻رحلت مرحوم علامه طباطبایی، ضایعه‌ای برای حوزه‌های علمیه و مسلمین است. به ملت ایران و حوزه های علمیه تسلیت عرض می کنم. @rozaneebefarda
نقد و بررسی روش شناسی دکتر فیرحی - استاد نعیمیان.mp3
19.93M
💠 صوت کامل گفتگوی علمی بازخوانی رویکرد روش‌شناسی دکتر 🔻ارائه دهنده بحث: ■حجت الاسلام والمسلمین دکتر ذبیح‌الله نعیمیان/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام ⭕️ مرحوم فیرحی در مباحث علمی رویکرد گزینشی داشت. 🔰 ایشان در جمع‌بندی نظرات علما با رندی، تحریف می‌کرد. 🔰 ایشان می‌گوید درقرن اخیر کسی قائل به ولایت فقیه نبوده است! 🔰 موارد غیراخلاقی بسیاری از روش‌های علمی ایشان دیده‌ام. 🔰 آقای فیرحی مواجهه سیاسی داشت حتی در مباحث عمیق فقهی. به عنوان نمونه در بحث علمی که درباره مفهوم حسبه داشتیم با چند مثال موردی، کل بحث را به محاق می‌برد و از ورود عالمانه به بحث پرهیز می‌کرد. 🔰 ایشان پروژه های فکری داشت برای تحمیل نظریه بر فقه و نص. 🔰روحیه ظاهرا اخلاقی و نرم مهم نیست. فکر مهم است و اینکه کسی حق را بشناسد و مخالفت نکند. فیرحی با خودش صادق نبود و با اینکه حق را شناخت اما پایبند نماند. 🔻فیلم کامل را اینجا ببینید👇 🔗https://www.instagram.com/fekratnet/live/ @rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی 🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش هفتم از پرونده ویژه برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم و ششم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی بخش هفتم خبرآنلاین به مثابه خبرگزاری فوق دولتی؛ از دفاع افراطی از برجام و fatf تا سانسور و انتشار گزینشی دیدگاه مراجع تقلید! [صفحه 1 از 3] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️ قبل و بعد از تصویب برجام هم پای رسانه های زنجیره ای حامی دولت، خاصه رسانه‌های ، به حمایت و دفاع بی چون چرا از برجام پرداخت. این ، تا به امروز از برجام و زنده کردن جسم و روح به کما رفته آن، از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. با جستجوی ساده در این پایگاه، صحت این مدعا روشن می‌شود. در ادامه، به عنوان نمونه، برخی اظهارات هیئت تحریریه خبرآنلاین در مورد را مرور می کنیم. در روز انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک می نویسد: " آن ها که امشب خواب راحتی ندارند جزو نوادرند و به حکم النادرکالمعدوم اصلا به شمار نمی آیند. شادی خود را با تمام مردم ایران قسمت کنیم و به جای اندیشیدن به این و آن به آفتاب سلامی دوباره بگوییم." در مصاحبه ای با در 29 مرداد سال 97 می گوید: " من همچنان معتقدم برجام یکی از ، پرافتخار‌ترین، شجاعانه‌ترین و قابل دفاع‌ترین کارهایی است که در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است." و در ادامه برجام را به عملیات های دفاع مقدس تشبیه می کند و می گوید:" من اعتقادی به شکست برجام ندارم اما بر فرض محال اگر برجام شکست هم خورده باشد، مردانگی آن است که از عملیات شکست خورده دفاع کنیم." جالب این است که محمد مهاجری شاید تنها کسی است که هم ادعای اصولگرایی دارد و هم به نکردن با معترض است. 🎞عکس36: دعوت به مذاکره با ترامپ دیگر عضو شورای سردبیری خبر آنلاین در مصاحبه ای با تسنیم در 28 دی سال 96 با دفاع از می گوید: "حرف من این است که اگر مجموعه قطعنامه‌هایی که قبل از دولت یازدهم و مجموعه اقداماتی که سازمان ملل و سازمان‌های دیگر پیگیری می‌کردند، کنار هم قرار دهیم می‌بینیم شرایطی داشتیم که به نقطه صفر و ایجاد نوعی منتهی می‌شد. اگر بخواهیم این موضوع را مبنا قرار دهیم به‌طور حتم برجام برای کشور یک رهاشدگی و برون‌رفت خوب از آن وضعیت داشته است." او در حالی از بن بست قبل از برجام حرف می زند که چند ماه قبل از تصویب برجام صراحتا فرموده بودند: "بن‌بستی وجود ندارد. کمبود منابع، مشکل ما است، نه گره بازنشدنی ما؛ یک مشکلی است، این مشکل را باید برطرف کرد؛ خب این راه‌حل دارد. ما الان پولها را گاهی در جاهایی خرج میکنیم که نباید در آنجاها خرج بشود." 🎞عکس37: بن بست نداریم عضو گروه بین الملل خبرآنلاین آخرین تیر های چله خالی را رها می کند تا شاید این بی آبرویی رسانه ای را به گردن کسانی دیگر بیاندازد و می نویسد: " این روزها کاسبان برجام همان هایی هستند که در زمان انتخابات به هر نحوی رنگ عوض کرده و بر اساس سیاست خودشان و نه بر اساس منافع ملی سیاست خارجی را فدای خواسته های خود کردند. همان هایی که روزگاری می گفتند کاغذ پاره ای بیش نیست امروز هم می گویند برجام توافقی ناکارآمد است و آنقدر برطبل مخالفت کوبیدند و در زمین دشمن بازی کردند تا دست اخر این شد وضعیت یک توافق که در آستانه کشیدن ماشه است و مخالفان در حال دوئل!"(خبرآنلاین، 31/2/99) علاوه بر موضع گیری اعضای هیئت تحریریه خبرآنلاین در حمایت از برجام، سیاست گذاری خبری آن، تخریب چهره نیروی های انقلابی در این جهت بود. انگاره سازی اهانت آمیز و غلط و ارائه تصویری تندور، بی منطق و بی مایه از ، یکی از اساسی ترین رویکردهای خبری خبرآنلاین است که در بخش های بعدی پرونده ویژه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد. در بحث برجام نیز همین سیاست غیر منصفانه، سیاست زده و جناحی پیگیری شد. 🎞عکس38: تخریب مخالفان برجام سیاست گذاری کمی خبرآنلاین نیز بر سانسور و گزینش خبرهای مربوط به مخالفین برجام استوار بود. از طرف دیگر به انتشار وسیع و پر تعداد اخبار با جهت گیری مثبت از برجام اهتمام ویژه داشتند. بررسی آماری نیز این امر را تایید می کند. این بررسی ها نشان می دهند که خبرآنلاین در انتشار اخبار برجام کاملا یک سوی برخورد کرده و به حمایت آشکار و پر حجم از برجام پرداخته است. از طرف دیگر به و ارائه جهتدار اخبار و دیدگاه های مخالفین برجام، اصرار داشته است. این بررسی آماری مربوط به ایام تصویب برجام در است. در آن بازه زمانی بازار مخالفت ها و موافقت ها با برجام بسیار داغ بود. 📊نمودار2:خبرآنلاین و برجام @rozaneebefarda ادامه👇
بخش هفتم خبرآنلاین به مثابه خبرگزاری فوق دولتی؛ از دفاع افراطی از برجام و fatf تا سانسور و انتشار گزینشی دیدگاه مراجع تقلید! [صفحه 2 از 3] ⭕️حمایت همه جانبه خبرآنلاین از در راستای حمایت سفت و سخت از برنامه های کلان دولت، در دفاع از fatf نیز سنگ تمام گذاشت تا جایی که ادعا کرد، بخاطر طرفداری از تصویب fatf ، شده است. این حمایت ها در فضای متفاوت تری از برجام شکل می گرفت. مخالفت ها با fatf چشمگیر تر از برجام بود. این مخالفت ها هم از طرف نهاد های مردمی و هم از طرف نهاد های حکومتی اعلام می شد. به عنوان نمونه به اعلام مخالفت های و و از طرف دیگر به مخالفت و می توان اشاره کرد.اما از طرح های کلان دولت اعتدال مثل همیشه برقرار بود. آنها با ، و عناصر دلسوز و نیرو های اصیل انقلابی سعی داشتند تنور موافقت ها با اف ای تی اف را داغ تر کنند. خبرآنلاین در ماجرای fatf حتی حاضر شد از ژست پیشین خود در حفظ احترام به و مراجع عظام تقلید نیز صرف نظر کند و به سانسور آشکار و بازنشر گزینشی و جهتدار اخبار مخالفت بزرگان و بدنه حوزه علمیه با fatf پرداخت. خبرآنلاین در اقدامی ، مخالفت های و برخی علمای اعلام را یا جهت دار منتشر کرد و یا به طور کلی سانسور کرد. بعنوان نمونه مخالفت آیت الله العظمی نوری همدانی با FATF را بسیار کمرنگ منتشر کرد. 🎞عکس39: مخالفت آیت الله العظمی نوری همدانی با FATF عجیب آنکه خبرآنلاین خبر توسط آیت الله الظعمی را منتشر نکرد و صرفا این دیدگاه مهم و تاریخی آن را با تفسیر به رای روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد بازتاب داد. 🎞عکس40: آیت الله العظمی مکارم شیرازی و FATF همچنین آنان از انتشار خبر مخالفت آیت الله العظمی و آیت الله به کل امتناع کردند! 🎞عکس41: عدم بازتاب دیدگاه آیات علوی گرگانی و سیفی پیرامون FATF خبرآنلاین به این بسنده نکرد و بعضی از واکنش های مهم فضلا و روحانیون درباره fatf را نیز سانسور کرد، از جمله: -نامه حوزه علمیه قم به (خبرگزاری حوزه، 15/07/97) -نامه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم به ریاست محترم مجمع، جناب آقای (خبرگزاری حوزه، 28/10/97) -نامه جمعی از حوزه علمیه قم به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام(ایسنا، 26/10/97) این موارد غیر از اخباری است که خبرآنلاین از مخالفت های حوزه علمیه با جهت گیری منتشر کرده است. خبرآنلاین پا را از سانسور و انتشار گزینشی اخبار فراتر نهاد و در اقدامی و عجیب، را گروه های سیاسی معرفی کرده و را جلوه داد. حوزه ای که در تاریخ پرافتخار خود همواره پرچم دار مقابله با قراردادهای استعماری مثل لاتاری، رژی، تنباکو، کاپیتولاسیون، انقلاب سفید و ، اینبار توسط ارگان خبری جریان غربگرا بزرگانش فریب خورده معرفی میشوند و دریغ از برخورد متناسب با این اهانت آشکار. لابد پادوهای رسانه‌ای برجامیان انتظار داشتند بزرگان قم، پیش از صدور فتوای تحریم، از آنان یا بزرگان قبیله سیاسی آنان، استفتا نمایند و باب طبع کدخداگرای آنان فتوا بدهند تا از اهانت این جماعت در امان بمانند! خبرآنلاین در این جهت به اصلاحطلبان رادیکال تکیه کرد و به نقل از نوشت: " اينکه تعدادي از روحانيون سنتي در مخالفت با FATF وارد شدند، بيشتر آنان دچار اشتباه شدند و بخش‌های تندرو را خوردند."(خبرآنلاین، 19/7/1397). در توهینی دیگر، تحریریه خبرآنلاین برای در امر فتوا تعیین تکلیف کرده و از زبان یکی از هواداران آقای به نام# هادی_قابل که سابقه زندان به جرم تبلیغ علیه نظام اسلامی دارد، آورده است: " صدور حکم از سوی آیت‌الله دو ایراد دارد: یکی اینکه موضوع در دستور کار مجلس است و جزو لوایح دولت محسوب می‌شود. حتی اگر می‌خواسته اظهار نظر شخصی هم بکند باید اطلاعات را از کارشناسان دولت و مجلس می‌گرفته است. دوم اینکه این مسئله جزو موضوعات است و نباید در آن وارد شوند ایشان می‌توانست کلی بگوید که اطلاعات در اختیار دشمن گذاشتن حرام است؛ حکمی کلی و پسندیده اما اینکه روی موضوع خاص و تخصصی و کارشناسی بخواهد مستقیم فتوا دهد کار اشتباهی است"(خبرآنلاین ، 16/4/1397) نیز نشان می دهد که خبرآنلاین اخبار لایحه را گزینشی و جهت دار انتشار داده است. این آمار در بازه زمانی مهر ماه 97 تهیه شده است که در این بازه این لایحه با جنجال های فراوان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. 📊نمودار 3: خبرآنلاین و FATF @rozaneebefarda ادامه👇
بخش هفتم خبرآنلاین به مثابه خبرگزاری فوق دولتی؛ از دفاع افراطی از برجام و fatf تا سانسور و انتشار گزینشی دیدگاه مراجع تقلید! [صفحه 3 از 3] ⭕️مدافع تمام عیار خبرآنلاین این سال‌ها با تمام توان به دفاع از سوء مدیریت غیر قابل دفاع دولت می پردازد. تا آنجا که انتقاد های اصلاح طلبان از دولت را نیز برنتافت و نوشت: " از اصلاح‌طلبانی که این روزها فکر می‌کنند باید به دولت فحش بدهند، عصبانی می‌شوم. این جریان از همان ابتدا می‌دانست هیچ‌گاه نبوده و اکنون هم نیست ... به‌جای اینکه به مخالفان دولت که به دنبال فشل کردن آن هستند فشار بیاوریم به خود دولت فشارمی آوریم. و همراه تندروهایی می شویم که اساساً به دنبال هل دادن دولت به سرازیری سقوط هستند ..." سوء مدیریت دولت در حوزه ملموس تر از دیگر حوزه های مدیریتی بود. این ضعف در بیانات نیز منعکس شده که در بدنه مدیریتی کشور اندیشه ضعیف بوده و نگاه به بیرون از کشور دوخته شده است. اندیشه دلیل اصلی مشکلات اقتصادی را تحریم های اقتصادی معرفی می کند در حالی که ضعف اساسی در همین، مشکل اصلی دانستن تحریم بود. رسانه های دولتی در تلاش بوده و هستند که در تقابل این دو اندیشه مشکل اصلی اقتصاد ایران را به گردن تحریم ها بگذارند و با این ترفند مدیران دولتی را لاپوشانی کنند. خبرآنلاین نیز در این دسته از رسانه ها قرار می گیرد. برای چنین قضاوتی باید به بررسی آماری اخبار اقتصادی خبرآنلاین بپردازیم. به همین منظور کلید واژه های را که نماد های درون زایی اقتصاد هست در مقابل کلید واژه قرار می دهیم. هر یک از این دو کلید واژه نماد های اصلی اندیشه " نگاه به درون" و " نگاه به بیرون" هستند. مقایسه آماری این دو کلید واژه در اخبار خبرآنلاین به ما نشان می دهد که کدام یک از کلید واژه ها بیشترین دغدغه و مهمترین مسئله سرویس اقتصادی خبرآنلاین است. 📊نمودار4: خبرآنلاین؛مدافع تمام عیار دولت روحانی این آمار نشان می دهد که خبرآنلاین در مسائل اقتصادی نیز تابع محض مدیران لیبرال جریان اعتدالی در داخل دولت است. باید خاطر نشان کنیم که دبیر اقتصادی خبرآنلاین متوجه است که کلید واژه هم خانواده " تولید " مثل " اقتصاد مقاومتی" در فضای فکری نخبگان کشور یکی از مسائل مهم است. او در مصاحبه می گوید: " مسئولان اقتصادی کشور تاکید دارند که لازم است مبانی اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گیرد." ⭕️حمله به منتقدین در راستای حمایت از دولت یکی از کار ویژه های در راستای حمایت از دولت روحانی حمله رسانه ای پر حرارت به دولت است. در تمامی مسائل ریز و درشتی که منتقدان دولت لب به سخن می گشایند خبرآنلاین با تمام توان به دفاع از دولت می پردازد و با انگ های مختلف منتقدان را به سیاسی کاری متهم می کند. مانند: - کاسبان تحریم(خبرآنلاین،17/5/1394) - تندرو(خبرآنلاین، 9/11/1397 و 11/1/1399) - فتنه گر(خبرآنلاین، 23/2/1398) - افراطی(خبرآنلاین، 19/8/1398) - دلواپس(خبرآنلاین، 20/9/1397) - اهل شعار و دعوا(خبرآنلاین، 21/2/1399) - بداخلاق و هوچی گر(خبرآنلاین،17/4/1399) این تعابیر درحالی از طرف خبرآنلاین به افکار عمومی پمپاژ می شود که صریحا از تندرو خطاب کردن و نهی و از اهانت به منع کرده اند. بررسی های این پژوهش نشان می دهد که به شدت سیاست زده و جناحی و دولتی عمل می‌کند و علایق افراطی به را در کار خبری بروز میدهد. نمونه بسیار مهم آماری که می تواند حاکی از این نوع تفکر خبرآنلاین داشته باشد، جهت گیری های خبری آن در برابر مجلس دهم و مقایسه آن با مجلس یازدهم است. باید در نظر گرفت که با ریاست به اذعان کارشناسان متمایل به دولت، یکی از مجالس بود( به نقل از ) و در برابر بخش اعظمی از مشکلات عمیق اقتصادی سال های اخیر منفعل ماند. این انتقاد ها به مجلس دهم در اواخر عمر یک ماهه اش شدت یافت. اما با وجود و انفعال مجلس در برابر آن ، مجلس دهم در اقدامی سیاسی، تصمیم به کاهش اختیارات گرفت. بر این اساس، بهترین بازه برای بررسی جهت گیری در برابر انتقاد ها به مجلس دهم، یک ماه پایانی کار این مجلس خواهد بود. بررسی های آماری این پژوهش بازه ی 3 اردیبهشت 99 تا 6 خرداد 99 در نظر دارد. در مقابل یک ماه ابتدایی مجلس یازدهم مد نظر قرار گرفته است. بازه مورد نظر برای مجلس یازدهم، از 20 خرداد 99 تا 17 تیر 99 است. 📊نمودار5 : خبرآنلاین، مجلس دهم و یازدهم ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ حجت‌الاسلام دکتر"جواد اژه‌ای" نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا درگذشت وی که داماد شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و از طرف مادری جزو خاندان صدر بود، پیش از انقلاب دکترای روانشناسی تجربی از دانشگاه وین گرفت و در دولت های پس از انقلاب دارای مسئولیت هایی بود. او در دهه شصت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) را تأسیس کرد و دو دهه رییس سمپاد بود 🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب ▫️ بسمه تعالی با اندوه و تأسف فراوان خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجةالاسلام آقای دکتر جواد اژه‌ئی را دریافت کردم؛ شخصیت برجسته و ممتازی که سالهای متمادی مجاهدتهای بزرگ و مبارک را بااخلاص و بدون اندک تظاهری عهده‌دار شد و یادگارهای فراموش‌نشدنی برای کشور و انقلاب برجای گذاشت. تشکیل انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، تشکیل مدارس استعدادهای درخشان کشور، مدیریت پدرانه بر مجموعه‌های نخبگانی جوان، و سازنده در دوران طلائی مدال‌آوری‌های علمی بین‌المللی از جمله‌ی این یادگارهای بی‌همانند است. این مجاهد خاموش که خود برادر شهیدی عزیز و داماد شهید عالیقدر آیت‌الله بهشتی بود بنای نخبگی و نخبه‌پروری را بر شالوده‌های محکم ایمان وانقلاب استوار ساخت و سپیدروی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت. اینجانب با تأسف عمیق به همسر گرامی و صبور و فرزندان عزیز و دیگر منسوبان و بازماندگان ایشان و نیز عموم جامعه‌ی نخبگانی کشور تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۹۹/۸/۲۴ @rozaneebefarda
روزنه
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ حجت‌الاسلام دکتر"جواد اژه‌ای" نماینده مقام معظم رهبری
🔹صدور پیام های تسلیت مقام معظم رهبری و ادبیات آن، بسیار حکیمانه، ضابطه مند و درس آموز است. @rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی 🔴در یادداشت های بعدی خواهیم خواند: 🔻مشاور ارشد میرحسین موسوی و حامی فتنه در رسانه های حوزوی چه می کند؟ 🔷وبلاگ خبرآنلاین؛ وبلاگ یا پاتوق هم‌پیالگان غرب زده؟ 🔷بررسی عملکرد خبرآنلاین: خبرگزاری یا دلال خبر؟ همه چیز در مورد مهم ترین بنگاه رسانه ای و را در پرونده ویژه روزنه بخوانید... 📌برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم، چهارم ، پنجم ، ششم و هفتم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹|| نماینده مردم مشهد در مجلس: و بخاطر ، باید محاکمه شوند❗️ ⭕️مواضع صریح حجت‌الاسلام به مناسبت سالگرد اتفاقات ۹۸: 🔹 لاریجانی طرح سوال از رئیس‌جمهور را با ۱۸۰ امضا چند ماه داخل کشوی خود نگه داشت. 🔹 مقصر اتفاقات آبان ماه روحانی و لاریجانی بودند. 🔹 وقتی راه پیگیری قانونی مطالبات مردم را بستیم، مردم برای پیگیری مطالبات‌شان به خیابان آمدند و این اتفاقات افتاد. @rozaneebefarda
؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی دکترای علوم سیاسی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] 🔹از نظریه دو نوع اسلام متولد می شود؛ و ، که در قالب اسلام سکولار می‌گنجد. 🔹 مواجهه با  شخصیت فیرحی  از دو منظر قابل بررسی است؛ 🔻اول اینکه وی از دنیا رفته و احساسات نسبت به این ضایعه برانگیخته شده است و باید به خانواده  ایشان گفت 🔻اما آنچه اهمیت بالایی دارد جناب فیرحی است که نباید در با فوت ایشان مغفول بماند. 🔹شخصیت علمی آقای فیرحی را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد؛ بعد اولی که در شخصیت ایشان می شود به آن پرداخت به لحاظ و است. 🔹 مهم ترین مسأله ای که جریان روشنفکری از عصر فتحعلی شاه تا کنون با آن روبرو بوده این است که چطور می توان از وضعیت کنونی که کشور در آن قرار دارد خارج شد و به مدرنیته رسید به صورتی که ظاهر دین حفظ شود اما به لحاظ فکری و مبنایی ذیل مدرنیته تعریف بشویم. 🔹براین اساس رویکرد های مختلفی توسط جریان روشنفکری مورد توجه قرار می گیرد؛ رویکرد اول نقد دین است، به گونه ای که به تبیین مبانی فکری غرب به عنوان الگوی پیشرفت در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه نظامی، سیاسی و اقتصادی و دیگر عرصه ها پرداخته می شود. 🔹 رویکرد دوم تأویل مفاهیم غیر دینی در قالب مفاهیم دینی و استدلال دینی برای مفاهیم غربی است و شاید بتوان میرزا ملکم خان را پایه گذار این روش دانست که معتقد بود در جامعه دینی نمی توان به مواجهه مستقیم با مبانی دینی رفت. 🔹 اگر این خط تبارشناسی را تا به امروز امتداد دهیم خواهیم دید در زمان ما سعی شده است این تأویل با رویکرد فقهی، فلسفی، ناسیونالیستی و یا ایران شناسی آقای طباطبایی مورد توجه قرار بگیرد و در عصر مشروطه علمایی چون و سعی کردند این مواجهه مدرنیته با مفاهیم دینی را با تصرف در تفکرات مدرنیته و حفظ سیادت اسلام حل و فصل کنند. 🔹بعد دوم شخصیت آقای فیرحی جنبه فکری ایشان است؛ وی تلاش می کند مفاهیم و مؤلفه های غربی را با چارچوب فقهی مورد تبیین قرار دهد و در مواجهه با کسانی که رویکرد فلسفی دارند مانند سروش و یا رویکرد ایران شهری دارند مانند طباطبایی، به این دلیل نیست که این ها تلاش دارند دین را در ذیل مدرنیته تعریف کنند بلکه نقد وی به سروش و امثال او این است که چرا این افراد دستگاه فقه را نادیده گرفته اند، چرا که فقه مهمترین دستگاهی است که می شود از آن برای تعدیل مفاهیم غربی و ارائه مبانی و مؤلفه ها و مبانی غربی در چارچوب فقه و با روکش فقهی بهره برد. 🔹بنابراین این نکته که برخی تفکر فیرحی را استمرار تفکر مرحوم نائینی و مرحوم طالقانی می دانند به هیچ وجه درست نیست و مرحوم نائینی و شیخ فضل الله نوری از موضع فقه اجتهادی به مواجهه با مدرنیته برخاستند و تنها تفاوت این دو در تحلیل آن ها از موقعیت زمانه بود و استمرار تفکر شیخ فضل الله و نائینی به حکومت ولایت فقیه می انجامید، البته با مبانی متفاوت مرحوم نائینی در امور حسبیه و ادله الهی ولایت فقیه در دیدگاه شیخ فضل الله نوری وجود داشت. 🔹جریان روشنفکری تلاش می کند مرحوم نائینی را به نفع مبانی فکری التقاطی خود مصادره کند اما مطالعه در شیوه مرحوم نائینی و مواجهه واقع بینانه بینانه با اندیشه وی، ما را به نقطه ای که روشنفکران معاصر بر آن ایستاده اند نمی رساند. 🔹با مداقه در سلوک شخصیتی آقای فیرحی این نکته را خوهیم یافت که وی بیشترین را از دارد و در یک کلام می توان گفت وی مدرنیته است و تلاش می کند هر مسأله ای را با نقطه عزیمت مدرنیته آغاز کند و مؤلفه های فکری غربی که پس از رنسانس شکل گرفته است  برای او اصالت دارد و از فقه به عنوان یک دستگاه فکری در خدمت توجیه مبانی فکری غربی در استفاده می کند و پیشینه ای رویکرده میرزا ملکم خان برمی گردد که تلاش داشت مفاهیم غیردینی را با لعاب دینی به جامعه عرضه کند. 🔹پشتوانه  تئوریک نظریه نظام انقلابی، اسلام ناب است در مقابل نظریه اسلام غیر انقلابی که حاصل آن دموکراسی است ودو نوع اسلام از آن می تواند متولد شود، «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار یا اسلام رحمانی»؛ که آقای فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد. 🔹این انتقاد به و سایر رسانه‌ها وارد است که چرا وقتی افرادی مانند مرحوم با آن سابقه علمی از دنیا می روند به ابعاد شخصیتی و آثار آن ها توجهی نمی کنند اما در کوتاه ترین زمان ممکن برنامه ای در مورد آقای فیرحی روی آنتن می رود بدون اینکه زمینه نقد وجوه علمی این شخص فراهم شده باشد! @rozaneebefarda ادامه👇
؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته [صفحه ۲ از ۲] 🔹اگر بخواهیم نمودهای تفکر سکولار را در اندیشه فیرحی بیابیم سیری نه چندان عمیق در آثار و سخنرانی های  وی ما را به هدف مان می رساند؛ تحلیلی که در سخنرانی های خود از (ع) ارائه می کند، تحلیلی که از تقابل نظام اسلامی و نظام سلطه براساس دو مفهوم تضاد و حقانیت ارائه می کند و یا مباحث مختلفی که در مقاله ای به آن می پردازد و درآن خود را به عنوان پل ساز میان فقه و جریان روشنفکری سکولار معرفی می کند که هدف این پل، و است. 🔹اگر ما مجموعه آثار و نوشته های ایشان را مورد بررسی قرار دهیم به هیچ وجه بین خود و جریان روشنفکری سکولار که مصادیق آن امثال ، و دیگران هستند، مرزبندی نمی کند و مواجهه او با این افراد مواجهه شکلی است به این معنا که از دریچه فقه باید ورود کرد یا از دریچه ای دیگر. 🔹یکی از اصول انقلاب و اسلام ناب مرزبندی با نظام سلطه است و فیرحی تلاش می کند این ویژگی  و اصل را به شدت کمرنگ کند و سعی می کند اندیشه را در معرفی کند؛ بنابراین چیزی تحت عنوان علوم اسلامی نخواهیم داشت و از اساس علوم تقسیم بندی علوم انسانی به اسلامی و غیر اسلامی بی معنا خواهد بود. 🔹در اندیشه فیرحی فقه هم به دستگاهی برای موجه سازی مبانی فکری مدرنیته و مفاهیمی که در دانش سیاسی وجود دارد، فروکاسته شده، بنابراین دانش همان چیزی است که در غرب رشد و نمو یافته و تنها کاری که ما در قبال دانش می توانیم انجام دهیم بومی سازی است  و این بومی سازی به معنای داشتن یک دانش مستقل نیست؛ بنابراین فیرحی خود را پل سازی معرفی می کند که به می پردازد. 🔹اگر از دیدگاه مبانی امام و انقلاب اسلامی به عملکرد فیرحی بنگریم، شاید داعیه داری او برای اسلام از یک سو و تئوری پردازی برای جریان اصلاحات از سوی دیگر نشانه تناقض رفتاری او باشد اما اگر به دیدگاه تئوریکی که وی نظریه پرداز آن است  توجه کنیم و سلوک علمی و عملی او زیر نظر بگیریم خواهیم دید که هیچ تناقضی در رفتار وی وجود ندارد چرا که اسلامی که فیرحی که داعیه دار آن است تقویت کننده جریان فکری سکولار به سردمداری اصلاحات است. ⭕️متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی 🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش هشتم/ الف، از پرونده ویژه برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم ، چهارم، پنجم ، ششم و هفتم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی بخش هشتم/ الف مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین! [صفحه 1 از 5] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️وبلاگ نویسان خبرآنلاین؛ از آخوندهای اعتدالی تا ژورنالیست های فعال فتنه 🔻یکی از پروژه های رسانه‌ای ، در نظر گرفتن فضای اختصاصی برای چهره‌های فکری، سیاسی و رسانه‌ای همسو است. در میان کسانی که در بستر خبرآنلاین وبلاگ اختصاصی دارند، ترکیب جالبی به چشم می‌خورد! شماره هشتم به بارخوانی کارنامه و مواضع سیاسی اختصاص دارد. 🔹حضور پررنگ چهره‌های سیاسی حامی دولت و روشنفکران اعتدالی،جالب است! شاید در نگاه ابتدایی، صرفا انتشار یادداشتهای اختصاصی برخی افراد، نشانگر پیوند سیاسی و جناحی نباشد اما براساس پاسخ صریح نماینده به نویسندگان این پرونده، اختصاص صفحات وبلاگی به افراد، با گزینش سایت انجام می گیرد و مستقل و چهره‌های سیاسی متفاوت یا مخالف با سیاست‌های خبرآنلاین و خرده جریان اعتدال جایی در جمع وبلاگ نویسان خبرآنلاین نخواهد داشت. بازکاوی وبلاگ نویسان خبرآنلاین نشان می‌دهد طیف خاصی در این پاتوق مجازی حضور دارند. در ادامه به بررسی بیوگرافی تعدادی از این چهره های اعتدالی نزدیک به دولت روحانی می پردازیم. این بخش را با بررسی کارنامه سیاسی یکی از ایده پردازان رسانه‌ای جریان غربگرا آغاز می کنیم. ♦️ابوالفضل فاتح ابوالفضل فاتح روزنامه‌نگار، فعال سیاسی، کارشناس ارتباطات و از فعالان فتنه88 است. فاتح فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران(۱۳۷۶) و فارغ‌التحصیل دکترای ارتباطات دانشگاه (۱۳۹۰) است. فاتح از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی بود. او در سال ۱۳۷۸ (خبرگزاری دانشجویان ایران) را تأسیس کرد و تا سال ۱۳۸۴ مدیرعامل آن بود. او جریان غربزده و ایده پرداز رسانه ای است. به نظر می رسد او با پیاده کردن نظریه هایی مثل "مدل بینابینی" ، " همه برای همه"، " هر دانشجو یک خبرنگار" و " ویکی واره نویسی" در رسانه هایی مثل ایسنا، تلاش کرد که از یک طرف خبررسانی و خبرسازی را به یک سطح عرفی و غیرتخصصی تنزل و در عین حال دامنه آن را گسترش دهد و از طرف دیگر زمینه حضور طیفی از نوباوگان سیاسی و رسانه ای را بدنه سیاسی/رسانه‌ای فراهم کند. جالب است که این ایده فاتح مدتها بعد، در خبرآنلاین و در راه اندازی بخش وبلاگ و کافه خبر اجرا شد. 🎞عکس42: ابوالفضل فاتح به این موضوع اذعان دارد و در باب سیاست گذاری خود در بخش وبلاگ و کافه خبرآنلاین می گوید: " بی انصافی و البته سرقت علمی است اگر به مبدع و نظریه پرداز طرح حاضر[ همه برای همه] اشاره نکنیم. اگر چه پیشتر نمونه‌هایی متفاوت از این طرح ظهور و افول کرده است اما این ایده متعلق به دکتر ، ‌موسس خبرگزاری ایسنا است که این روزها رساله خود در زمینه ارتباطات را در دانشگاه آکسفورد به پایان می‌رساند. اگر خود او مجری این طرح می شد قطعا کاستی‌های پیش رو و انحرافات احتمالی از هسته اولیه به حداقل می‌رسید که امیدوارم با کمک او پیرایه‌های این طرح زدوده شود. " (خبرآنلاین، 30/4/1388) مشاور ارشد، رئیس کمیته رسانه‌ای و سخنگوی ستاد در انتخابات 88 بود که نقش تعیین کننده ای در آن داشت. او در شکل گیری برای موسوی و طیفی از طرفدارانش، نقش مهمی داشت و شخصا حداقل دو بار پیروزی قطعی موسوی را اعلام کرد(خبرآنلاین، 15/2/1388 و 22/3/1388). نقش فاتح در تصمیم سازی برای سران اصلاحات تا بدان پایه مهم است که برخی از او بعنوان یکی از مخالفین کاندیداتوری در سال 88 نام برده‌اند که در انصراف خاتمی مؤثر بود.(خبرآنلاین، 20/6/1388) @rozaneebefarda ادامه👇
بخش هشتم/ الف مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین! [صفحه 2 از 5] ♦️ابوالفضل فاتح؛ از ایسنا و فتنه88 تا شفقنا و حوزه قم فاتح بعد از یوم الله 88 به جای توبه از گذشته، بیانیه هفدهم موسوی را که را مردمان_خداجو نامیده بود، ستود و گفت : " اینک موسوی حجت را بر همه تمام کرده است."(خبرآنلاین، 11/10/1388) در این زمان بود که ، دوست قدیمی لب به سخن گشود و از گذشته فاتح گفت. او با تمجید از گذشته فاتح در و تبعیت از رهبری، از دلدادگی دیرینه فاتح به سخن گفت و چنین نوشت: " دوست ما علي رغم اصرار دوستاني نزديک و صميمي مثل من در ايام بعد از انتخابات در برابر ده ها مورد نظر صريح رهبري، حاضر نشد موضعي تاييدآميز اتخاذ کند بلکه همواره سکوتش را يک اقدام مثبت مي دانست و هر بار به اين جمله بسنده مي کرد که من نمي توانم جلوتر از مهندس حرکت کنم! من نمي توانم مثل شما فکر کنم و چه کنم، من را اگر روي زمين بگذاريد به سمت قِل مي خورم !"(سایت الف، 12/10/1388) بعدها در پیام تسلیتش به مناسبت درگذشت مادر رهنورد، به تمجیدهای مبالغه‌آمیز از موسوی پرداخت(جماران،1/12/1396) و نشان داد همچنان از موسوی عبور نکرده و به سمت چپ قل می خورد. نکته تاریخی جالب اینکه با جریان های نزدیک به نژاد نیز رابطه داشته است. هر چند در دوران فتنه 88 این رابطه ها شکرآب شده بود اما رابطه چنان قوی و تاریخی بوده است که از مشاوران رسانه ای آقای احمدی نژاد و قائم مقام فاتح در ایسنا، مرادوه عاطفی خود با فاتح را دلیل بر مناظره نکردنش با او دانسته است(انصاف نیوز، مصاحبه دهباشی با داوری، 29/9/1395). فاتح بعد از 88 نیز همچنان از کار رسانه ای دست نکشید و یادداشت های او از خارج از کشور، در برخی رسانه های غربگرای داخلی انتشار می یابد. یکی از مهم ترین اقدامات فاتح بعد از فتنه88، ایجاد یک خبرگزاری حوزوی با رویکرد بین الملل گرا بود که از قضا به بیت مرجعیت اعلای عراق انتساب داشت و از این لحاظ، در انعکاس اخبار داخلی دو حوزه قم و نجف، حائز اهمیت بود. کارنامه سیاسی فاتح و حضورش در لندن، و وابستگی خانوادگی به بیت روحانیت(او خواهرزاده یکی از رجال روحانی محترم مشهد است) و ورود در عرصه حساس حوزه و روحانیت، نشان می دهد که پروژه پسافتنه فاتح، به مراتب پیچیده تر از پروژه سیاسی/رسانه ای وی در سال 88 است. سالی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، فتنه گران تلاش کردند آنتی تز انقلاب اسلامی را از قم تولید کنند. گرچه اکنون ارتباط فاتح با چندان به طور علنی مطرح نیست اما خوشبختانه چند سال قبل، خبرآنلاین به این موضوع تصریح کرده است(خبرآنلاین، 10/10/1395) انتساب شفقنا به دفتر در قم، نیز در برخی رسانه‌ها مطرح شده است(اَبنا، 6/12/1390). فاتح در تمجید نامه ای در وصف آقای نماینده دفتر آیت الله العظمی سیستانی در قم می نویسد: "در این میانه از نمونه های سرشناس و بسیار موفق نماینده مرجعیت از مکتب اعتدالی نجف و قم که متاسفانه اینک در بستر بیماری هستند، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد است، که از بزرگان بسیاری تحسین ایشان را شنیده ام و شخصا نیز تجربه کرده ام ."(جماران، 11/4/1399) مرحوم آقای صانعی در شهریور99 در دیدار با سردبیر و جمعی از دبیران شفقنا ضمن اشاره تلویحی به انتساب شفقنا به آقای شهرستانی، از این خبرگزاری به عنوان یگانه رسانه منعکس کننده دیدگاه های خود یاد کرد و تحریریه شفقنا را از دوستان قدیمی خود برشمرد و چنین گفت: " ابتدای سخن باید از حضرت آیت الله العظمی سیستانی و حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی تشکر کنم؛ در مرحله بعد از همه شما دست اندرکاران و مدیریت شفقنا که از دوستان بسیار قدیمی هستند تشکر می کنم. در مورد سایت شفقنا هم باید عرض کنم که این رسانه نسبت به بنده خیلی لطف داشتند و شاید تنها راهی که بتوان با استفاده از آن مسائل ما مطرح شود همین شفقناست و همه شما ماجور و موفق باشید و خداوند به همه شما سعادت دنیا و آخرت عنایت بفرماید."(شفقنا،99/6/22) @rozaneebefarda ادامه👇