سیدالعلماء
#تفسیر #ترجمه_قرآن 🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشتهای قرآنی (۲) ⏪ آیهی شریفه است دی
#تفسیر
#ترجمه_قرآن
🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشتهای قرآنی (۳)
🔹 ما در سطح عمومی #اسلامی مان یک #عقایدی داریم از #توحید و #نبوت و #معاد. اگر کسی در اینها تشکیک داشته باشد، مسلمانیاش را هنوز احراز نکرده؛ باید برود دنبال مسلمانی و همه کارش را هم زمین بگذارد. یعنی الآن به حکم محکم #مسلمان بودن، یک نفر نشسته پشت میزش، #رئیس یک اداره است؛ حالا یا #رادیو گفت یا از یک #سخنرانی که داشت صحبت میکرد، یک مرتبه این شنید و ملتفت شد که این مسأله دربارهی معاد یا دربارهی توحید به گوشش نخورده بود، تا ملتفت شد و دید که این مطلب برایش حل نشده و بنبست دارد، باید کارش را زمین بگذارد، منشی یا معاون یا کسی دیگری را جای خودش بگذارد و برود بیرون!؛ چرا؟ برای خاطر اینکه این دچار یک #تردید شده دربارهی یک مسألهی اصلی اسلامی که تا حالا ملتفتش نبود که تردید کند، اگر ملتفت شده بود به تردید خودش هم متوجه میشد، ولی حالا اصلاً مطلب تازهای به ذهن و گوشش وارد شده که اصل و اساس مسائل اسلامی هم در این مطلب است. یا به حسب توحید یا به حسب نبوت یا در مسألهی معاد. اگر دچار #شک و تردید شد، اینجا حکمش چیست؟ حکمش این است که به قدر غذایی که نَمیرد، بخورد. باقیاش را برود دنبال حل این مسئله تا درستش کند. وگرنه این بماند به این شکل، نمیشود با او همغذا شد، چون مسلمان نیست دیگر!. #همسر او هم باید خودش را از او جدا کند. یکچیز دیگر میشود آن. تقصیر هم ندارد زیرا تا حالا #متوجه نبوده، #غافل بوده.
پس ما به این نظر سطحی در مسائل اسلامی، نمیتوانیم همهی #انبیاء و #اولیاء را شریک خودمان بدانیم.
۸۰/۸/۳۰
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ضرورت اغتنام فرصت!
❔ اگر بخواهيم به خدا #توجه کنيم، وسیلهی ما چيست؟
🔹 #گريه و زاری و ناله و دعا و پناه بردن به #مشاهد مشرفه، مانند #مشهد مقدس و #کربلا، چون در آنجا #بندگان خاص خدا #زندگی میکردهاند يا مدفون شدهاند، در آن تربت پاک و آن خاک پر از برکت و ما بايد به آنجا برويم و در آنجا #حاجاتمان را به خدا عرض کنيم و ناله و گريه را آنجا ببريم. اين خاصيت #زيارت رفتن است که #انسان سرمایهی خودش را که هيچچيز نيست مگر #لطف و #احسان خداوند را در حرم #اهلبيت با خدا مطرح میکند، و #حرم اهلبيت يا #مسجدالحرام يا #مسجدالنبی و يا مشاهد مشرفهی ديگر مثل حضرت #عبدالعظيم علیهالسلام يا هر جایی که يک انسان مقرب الیالله و نزديک به پروردگار از نظر پاکیِ #دل، دفن شده برای ما میشود وسیلهی ناله و گريه و گريستن و از خدا امنيت #دنيا و #آخرت خواستن؛ ممکن است خدای ناخواسته در قطار يا در حال مسافرت يا هر وسیلهای بشنويم که در #تهران مثلاً #زلزله شده و دچار #اضطراب و نگرانی شويم که #پدر و #مادر و آشنايان ما چه شدند و دل انسان به تپش در آيد و اشکهای انسان جاری شود و از هيچکجا هم خبری ندارد که چه شده؟ به همين دليل ما هم که از آينده خود خبر نداريم، اين اشکها را قبل از پيشآمدها ذخيره میکنیم که بعداً خرج کنيم و نويسندگان #غیبی حرمهای شريف که #ملائکه نام دارند و در آنجا حضور دارند، اين نالهها و اشکها و زاریهای ما را و حاجات ما را مینویسند و در پرونده ما که خدايا اینها، بچهها و جوانها و نوجوانها بودند که به وسيلهی #ائمه معصومين آمدند و آنها را #شفيع قرار دادند برای #امنيت، برای #سلامت، برای سرکوب کردن #دشمنان، برای آمدن باران، برای نيامدن طوفان و #زلزله و صاعقه و آتشسوزیها و هزاران خطری که در شبانهروز ممکن است پيشآمد کند، و آن چیزیکه جلوگيری میکند از اين حوادث دست #رحمت غیبی است و ما میخواهیم اینها را در مشاهد مشرفه مطرح کنيم. و در آنجا عرضه میکنیم که خدايا: ما را بر خواستههای خودت موفق فرما، بر ترک چیزهایی که بر ما #حرام کردهای قاطعيت ببخش، ما را #واقع بين و #عقلی و #منطقی قرار بده که اشتباه نکنيم. دنیایی که #وهم ما ايجاد میکند، دروغين است و باعث میشود به آن دل بسته شويم و به تو دلگرمی نداشته باشيم. اینها مسائلی است که در اثر #فکر صحيح پيدا میشود.
يک زمانی است که انسان آتش را شناخته ولی الآن خبری از آتش نيست، اما يک وقت هم هست که انسان آتش را لمس میکند مثل کسی که یکمرتبه میبیند خانه و در و ديوار آتش گرفته و هر لحظه شعله زبانه میکشد و او هم در اتاق آتش گرفته نشسته، اين را میگویند لمس کردن آتش که متفاوت است با حالت ما که اینجا نشستهایم و خبری هم از آتش در اطراف ما نيست.
بايد اين لمس کردن را در زيارت از خدا خواست که خدايا ما بدبختی را لمس کنيم و به تو #پناه بياوريم، همانطوریکه حضرت #رضا علیهالسلام و ديگر ائمه اینگونه بودهاند، #دوستان خصوصی ايشان اینگونه بودهاند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#تفسیر #ترجمه_قرآن 🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشتهای قرآنی (۳) 🔹 ما در سطح عمومی #ا
#تفسیر
#ترجمه_قرآن
🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت های قرآنی (۴)
🔹 وقتی خدا به #پیامبر اکرم بفرماید: «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ»¹؛ مگر #پیغمبر خدا #معلم توحید نیست؟ آن هم در سطح عالی. در سطحی که #انبیاء و #اولیاء دیگر باید خودشان را برسانند به آن حضرت و استفاده کنند از آن حضرت. خب چرا اینجا به او خطاب شده؟ باید #رمز این را پیدا کرد. نه اینکه برداشت #ترجمه کرد که: ای پیغمبر! #توحید بیاور، #ایمان بیاور، اگر #شرک داشته باشی اینطور میشود، آنطور میشود! و سپس این برداشت را دست مردم بدهد!. اینها را #جوان ها میخوانند، #مردم میخوانند، اینها پیغمبرشناس نمیشوند، #امام شناس نمیشوند!.
این است که مخصوصاً بر ما مُعَمَمین این #تکلیف، خیلی سنگینی میکند که ما به مردم حالی کنیم که اینطور نیست که #کتاب و #سنت در معرض استفاده هر کسیکه #عربی یاد گرفت باشد و بتواند #قرآن را ترجمه کند.
۸۰/۸/۳۰
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
______
۱) [ #محمد صلیاللهعلیهوآله:۱۹]
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 بیانات و توصیههایی پیرامون زیارت
🔹 من یادم هست که در #قم یک وقتی یکی از #علمای بزرگ ـ خدا رحمتش کند ـ میگفت: من شنیده بودم که هر کسی به #زیارت حضرت #رضا علیهالسلام میرود یک رنجی به او میرسد؛ فلذا رفتم خدمت خواهرشان و عرض کردم که من میخواهم بروم زیارت برادرتان، ولی نمیخواهم رنجی به من برسد، از این جهت وقتی آمدم، مشرَّف شدم و برگشتم هیچ مشکلی برایم پیش نیامد. گاهی آدم #مریض میشود، گاهی خدای نخواسته در رفتن یا در برگشتن تصادفی میکند.
اینها آثار این پیوستگی است که #نعمت خدا به صورت ناخشنودیها به #انسان میرسد که انسان کمکم با خشنودی به خدا علاقه پیدا کند. #فکر نکند اینکه ما خدا را میپرستیم و یا وقتی یک زیارت رفتیم یا #حج یا #عبادتی کردیم برای خاطر این است که فوراً وسائل رفاه ما خوب بشود، نه! ما برای این چهار روزه #دنیا این کارها را نمیکنیم.
🔺 راهی برای کم کردن مشکلات زیارت
🔹 پیشآمدها هم هرچه شده یا خدای نکرده میشود باید ازشان خواست که خودشان جلوگیری کنند. از این جهت اساتیدمان به ما دستور دادند که هر وقت خواستید جایی بروید، اول بروید پیش آن امام یا امامزاده مثل حضرت #عبدالعظیم علیهالسلام یا حضرت #معصومه علیهاالسلام، سلامی عرض کنید و از ایشان بخواهید که ما میخواهیم فرستادهی شما به خدمت پسر عمویتان باشیم، به خدمت برادرتان باشیم و سلام شما را ببریم و به ایشان بدهیم. این باعث میشود که #فیض علیحِدهای نصیب بشود و انسان یک قدری پیشآمدش رفع بشود. وقتی هم میخواهد برگردد باز خدمت حضرت میرود و #سلام و #وداع میکند و میگوید: میخواهم خدمت پسر عموی شما یا خواهر شما در #ری یا در قم برسم و سلام شما را برسانم. آنوقت او که حامل پیام حضرت شد انشاءالله از ناراحتیها محفوظ میماند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#تفسیر #ترجمه_قرآن 🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت های قرآنی (۴) 🔹 وقتی خدا به #پیامب
#تفسیر
#ترجمه_قرآن
🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت های قرآنی (قسمت ۵ و پایانی)
⏪ ...و قبلاً هم عرض کردم، حالا هم تکرار میکنم، کسیکه این مسأله را دیدم روشن با شرایطش ذکر کرده، مرحوم آیت الله #خویی در تفسیر شریف #البيان_فی_تفسير_القرآن است که بیشتر از یک جلد هم نشده، -موفق نشدند که این #تفسیر را بنویسند- در آنجا آخر این تفسیر تعلیقاتی دارند. در تعلیقهی پنجم تحت عنوان: «ترجمة القرآن وشروطها» شرایط ترجمهی قرآن را میفرماید. این "ترجمة القرآن وشروطها" را من هیچجا ندیدهام. همانطور که از شرایط #نماز، وضو است و از شرایط #وضو، پاکی آب است، شرایط ترجمهی قرآن چیست؟ هیچکسی نمیداند. همینقدر که یک کسی استاد #ادبیات شد، به او میگویند قرآن را ترجمه کن!.
آنجا ایشان میفرماید که سه شرط اقلاً باید در ترجمه مراعات شود.
یکی #ادبیات_عرب، آن هم ادبیات نه اینکه همینطور دست دوم و سوم، بلکه دست اول. یعنی، مخصوصاً بنده اضافه میکنم که عربی قدیم با حالا ممکن است تفاوت کرده باشد. چون هر زبانی به تدریج مسائلش فرق میکند. یکجا باقی نمیماند که دست نخورده باشد. این است که باید سر در بیاورد از مسائل ادبیات عرب گذشته و خوب مسلَّط باشد.
دوم اینکه باید مسائل #فلسفی و #عقلی مربوط به #توحید و #خداشناسی و #معاد و اینها برایش شسته و رُفته شده باشد، تا هر آیهای را که به حسب ظاهر دید، مثلاً وارد شده که «و جاء ربک و الملک صفا صفا»¹؛ که مثلاً اوضاع و احوال به هم میخورد و "و جاء ربک و الملک صفا صفا"، این را بفهمد که اینجا منظور چیست؟ آمدن #پروردگار یعنی چه؟ و یا مثلاً در آیاتی مثل «يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ»²؛ قرائن عقلی و نقلی و آیتی را پیدا کند. پس باید مسائل عقلی را بداند وإلّا #وهابی میشود!. وقتی وهابی شد مثل آنها میشود. در مورد آن شخص #ابن_تیمیه میگویند داشت همین مسائل را میگفت برای #مردم، برای اینکه مردم اشتباه نکنند، از آن بالای منبر که ایستاد، یک پله، دو پله آمد پایین، گفت: همینطور خداوند از #عرش پایین میآید که من دارم می آیم!. یعنی #شبهه نکنیها که بگویی خدا مثلاً جور دیگر است!. اینجور وهابی میشود آدم!. و در مسائل اصلی #اسلام متزلزل، #گمراه و مایهی گمراهی دیگران میگردد!. پس دوم اینکه مسائل عقلی را خوب بداند عقلاً، مثلاً #شرح_تجرید مرحوم علامه #حلی رحمهالله را خوب با شروحش و با این مسائلش پیش اساتیدی دیده باشد. بداند که مسألهی معاد چه جوری باید باشد، مسألهی #امامت چه جوری است، مسألهی #نبوت چه جور است.
و سوم اینکه به #مدارک_شرعی دربارهی تفسیر هم بر بخورد و بررسی کند. چرا؟ برای خاطر اینکه خود قرآن، برای قرآن، معلم معرفی کرده؛ «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»³؛ این قرآن کریم برای مردم است، اما تو باید مُبَیِنَش باشی. چون گفتار، گفتار حق تعالی است، گفتار معمولی که نیست. تو هم درس خواندهی پیش ما هستی: «وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ»⁴؛ که این آیه دربارهات وارد شده. تو مدال داری. تو جایزه داری. تو مدرک داری و تعلیمات یافتهای. تو معلمشان باید باشی. آن حضرت هم به شهادت حدیث #ثقلین که مورد قبول #شیعه و #سنی است، معلمینی قرار داده بعد از خودش به نام خاندان خودش و فرموده که: «تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی لن یفترقا...» این "لن یفترقا" را خوب دقت کرده باشد. یعنی یکوقت نمیشود که ما یک قرآنی پیدا کنیم، ترجمهی قرآنی، شرح تفسیر قرآنی، که آنجا خبر از تعلیمات #ائمه (علیهمالسلام) نباشد که اگر اینگونه شد، آن قرآن، آن تفسیر درست نیست؛ چون افتراق شده بین آن چیزهایی که ایشان آنها را با هم گره زده. یا اینکه کسی بگوید من #علوی هستم، مرید حضرت امام #حسین (علیهالسلام) هستم، و چه هستم، ولی از قرآن سر در نیاورد، خبر نداشته باشد، آنجا هم آن ائمهای که او میپرستد و دنبالشان رفته عوضی گرفته. بلکه اینها "لن یفترقا" هستند و هر جا سراغ #امام رفتید، باید امامی که قرآن با اوست، باشد. هرجا سراغ قرآن رفتید، باید قرآنی باشد که معلمین او، نظریاتشان ملحوظ شده باشد. پس قرآن خودش #معلم قرار داده، و فرموده که: «و یعلمهم الکتاب و الحکمة»(۵)؛ چندجا #پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) به نام معلم قرآن معرفی شده. معلم قرآن هم معلم معیّن کرده، و معلمهای خاندان خودش را #حجیت داده. باید از اینها هم اطلاع داشته باشد.
مجموع اینها که جمع شد، یک اسلامی میشود که انشاءالله #اسلام_ناب_محمدی باشد.
۸۰/۸/۳۰
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
______
۱) [ #فجر :۲۲]
۲) [ #ابراهیم علیهالسلام:۴۸]
۳) [ #نحل :۴۴]
۴) [ #نساء :۱۱۳]
۵) [ #جمعه :۲]
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 بیانات و توصیههایی پیرامون زیارت 🔹 من یادم هست که در #قم یک وقتی یکی از #علمای بزرگ ـ خدا رحمتش
🏴 محبت ائمه اطهار علیهمالسلام تنها راه نجات
🔹 حسينی بودن و #فكر حسينی داشتن، ياد #حسين بودن؛ اين وقتی در ذهنها جا گرفت، آدم به جايی میرسد كه در #خواب هم به جای خوابهای متفرقه و دنيوی، خواب #كربلا و خواب #سامرا و #خراسان و #زینب کبری میبیند و چشم او وقتی بيدار میشود #اشک آلود است.
اين راه #محبت است.
وقتی آدم در اين راه قدم نهاد #ائمه (علیهمالسلام) #محبوب انسان میشوند. و همان محبوبها، #محِبِّ انسان هم میشوند، #انسان را دوست دارند و به دادش میرسند.
پس تنها راه #نجات محبت اين خانواده و دوری از #نفاق شد.
۸۸٫۱۰٫۱
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴 محبت ائمه اطهار علیهمالسلام تنها راه نجات 🔹 حسينی بودن و #فكر حسينی داشتن، ياد #حسين بودن؛ اين و
🔺 علامت قبولی زیارت
🔹 مرحوم میرزا جواد آقای #ملکی_تبریزی فرمودند که ما یک سال از #تبریز عازم #عتبات بودیم، آن سالها نه موتوری بود، نه ماشینی بود و نه قطاری بود. مشکلاتی داشت سفر از تبریز تا عتبات شاید یک ماه، ۲۵ روز، اقلّاً ۲۰ روز باید در راهها زحماتی را تحمل میکردند.
این بود که ما هر چند ساعت که راه میرفتیم و خسته میشدیم، مینشستیم و چادر میزدیم.
مسئول اداره مالیات تبریز هم آنجا بود و میآمد دیدن ما، مینشست و با ما صحبت میکرد. تا رسیدیم عتبات عالیات و زیاراتی کردیم و برگشتیم تا در یک منزل، باز همان فرد آمد به چادر ما و اینجا گِله کرد و گفت: آقا! من در سفر #زیارت و در آنجا چند مرتبه به خدمت شما و مجلس شما مشرّف شدم و به زیارت شما آمدم و شما یک مرتبه پاسخی ندادید و بازدیدی از ما نکردید!.
ایشان میفرمایند که خب، بفرمایید ببینیم، آنجا که بودیم چند مرتبه شما مشرف شدید به زیارت؟
عرض میکند مثلاً ۲۰ مرتبه.
میفرمایند که: #امام چند مرتبه از شما بازدید کرد؟!. این یکمرتبه با این سؤال حساب نشده روبرو میشود که چه بگویم.
عرض میکند: نمیدانم.
میفرماید که: نمیدانم ندارد!، هیچ فردی نیست که امام از او بازدید کند و او بیخبر بماند.
بازدید امام خبر آور است. خبردار کننده است. تغییر دهنده است. #انقلاب درونی آورنده است. سازنده است. شما ببین وقتی میآمدی چه حالی داشتی و حالا که بر میگردی چه حالی داری. روشن است نزد خودت که آیا امام پاسخ #سلام شما را داده یا نداده.
همهی #اعمال اینطوری است. اعمالیکه #انسان انجام میدهد و از آن #لذت ظاهری میبرد. اما آیا این علامت این است که این زیارت را هم امام #حسین جواب داده یا نه. علامت آن چیست؟
اینکه آیا در درونش نسخهای اضافه کرده یا نه؛ بر دانشاش، بر #علماش، بر #فهم و #شعورش، بر #محبت و اردتش نسبت به پروردگارش در #حج و نسبت به #ائمه معصومین و #رسول_الله علیهمالسلام در زیارتشان.
این علامت قبولی است.
۸۵/۷/۱۱
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 علامت قبولی زیارت 🔹 مرحوم میرزا جواد آقای #ملکی_تبریزی فرمودند که ما یک سال از #تبریز عازم #عتبا
🏴 سلام الله علی الحسین
🔺 «و مَن جاهَدَ فَإنَّما یُجاهِدُ لِنَفسِهِ»؛ ( #عنکبوت :۶)
هر که تلاشی بکند و زحمتی بکشد، بداند که برای خودش است و خدا منزه از نیاز است.
ما همه سر تا پا نیازیم؛ بنابراین هر کاری بکنیم چشممان باید به #لطف و #احسان او و ملاقات و #زیارت او باشد.
زیارت خداوند در #دنیا، زیارت اولیائش است؛ فلذا کسی که شب #جمعه یا شب #إحیاء مشرّف به #کربلا بشود، زیارت خداوند دربارهاش نوشته میشود، چون مجسمهی نمایش #اسماء و #صفات خداوند، حضرت #اباعبدالله علیهالسلام است و #دل وقتی که رفت پیش امام #حسین، کأنّه #واسطه نیست و پیش خدا رفته؛ چون امام #حسین علیهالسلام یک سر مو برای خودش کار نکرد. یک سر مو برای خاندانش کار نکرد، جز اینکه نام مبارک جدّش به بالا برود و همانطوری هم که مادرش فداکاری کرد، همانند او هیچ غرض شخصی نداشت.
🕋 این بود که در موقعیکه همه دارند دور خانهی خدا #طواف میکنند، او دید که صلاح #دین خدا این است که ایشان اینجا نماند. آمد بیرون و پیام داد: هر کس در راه خدا حاضر است خون دلش را بذل و بخشش کند، و «مُوَطِّناً عَلی لِقاءِالله نَفسِه»؛ روی خودش کار کرده و حاضر شده که به #لقاء خداوند بپیوندد، با ما بیاید؛ یعنی #حج را وِل کند و بیاید سر روی بیابان بگذاریم؛ از دست #کفر، از دست #ظلم، از دست ستم، از دست چپاولگریها و عیاشیها و بیدینیهای #بنی_امیه میخواهیم فریاد بزنیم!. میخواهیم برویم #انقلاب ایمانی ایجاد کنیم، همانطوریکه جدّ ما در برابر #بتپرستیهای ظاهری، انقلاب ایجاد کرد.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 حبیبی یا حسین!
🏴 فرا رسیدن #اربعین سیدالشهداء علیهالسلام بر همگان تسلیت باد
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆سالروز تسخیر لانهی جاسوسی آمریکا؛(۱۳ #آبان ۱۳۵۸)
🔺پس از تسخیر لانهی جاسوسی، رئیسجمهور #آمریکا گفت که ما تحقیر شدیم، که درون این کلمه یک #تهدید بود؛ امّا با کمال شگفتی وتعجب #مرحوم_امام فرمود: بله ما تحقیر کردیم وحالا اول کار است! ما همیشه شما را تحقیر خواهیم کرد.
این مسأله از کجا بر میخیزد؟ از #الله_اکبر و #تکبیر و #تسبیح بر میخیزد.
۸۹/۱/۱۵
☑️ آیتاللهسیدابراهیمخسروشاهی
@seyedololama
📆 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر صلیالله علیه وآله؛ ( ۲۵ #صفر المظفر ۱۱ ه ق)
🔹 حضرت #پیامبر (صلیالله علیه وآله) در هنگام رحلت میخواستند مسئلهی #غدیر خم را به #وصیت کتبی تأیید کنند، با اینکه در حضور هفتاد هزار #مسلمان یا بیشتر، در غدیر خم بهترین تأییدها را کرده بودند، با وجود اینها میخواستند وصیت را کتبی هم قرار بدهد که مؤکَّد شده باشد. در آنجا #خلیفه_دوم اهل #سنت مخالفت کرد و کلمهای گفت که حالا مریدهایش میخواهند آن کلمه را تفسیر کنند که با گفتهی یک مسلمان بسازد؛ این یک مطلب است که گفت: این آدم تبداری است و تب بر او غالب شده و آدمی که تب شدید دارد، سخنش را چه میگویند؟ هذیان میگویند!.
این یک مطلبی است که در هیچ کجای #تاریخ در هیچ #دینی فکر نمیکنم که پیدا شود، که یک کسی حالا آن شخص، تاجر باشد، زارع باشد، صنعتگر باشد، سرمایهدار باشد و بخواهد دم رفتن، یک وصیتی بکند و جلویش را بگیرند. چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده.
و مطلب دیگر اینکه کسانی که از مطالب دینی باخبر نیستند، میگویند حضرت فرمود تا اینکه من یک جملهای بنویسم که #امت را از خطر #انحراف باز دارد؛ مگر حضرت میتوانست بنویسد؟ این را عنوان میکنند در حالیکه این یک مغالطهای بیش نیست. نوشتن سران برای سران، هیچوقت با قلم و دوات که خودشان استعمال کنند نبوده. همیشه کاتب، دبیر و یا افرادی بودهاند که منصوب بودهاند برای همین کار که نامهها را میگرفتند و جواب میدادند و خودشان ضبط و بایگانی میکردند، نه اینکه یک نفر بزرگ و صاحب یک حزب مهم یا یک مملکت، این خودش قلم و دوات جلویش بگذارد و نامهنویسی بکند. چنین چیزی نبوده. از این جهت این #مغالطه است.
در جریان #مباهله هم وارد شده که نامهای است از حضرت #محمد پیامبر خدا، به #اسقف نجران فرستاده شد که بعد از ذکر این مطلب میگویند که ممکن است حضرت پای نامه امضا بفرماید. بنابراین این یک مطلب اینکه هیچوقت سران هیچ دولتی نویسندهی فرمانها و نامهها نیستند. و این خودش یک قسمت خاصی در دربار آنها تشکیلات هست که آنها مینویسند، آنها جواب میگیرند، آنها میخوانند، آنها از رئیس امضا میگیرند.
الآن هم ما دیدهایم در همین تلویزیون خیلی نشان میدهد که وزرایی که میخواهند با هم توافق کنند، روبروی هم نشستهاند و یک نفر هم همراه آنهاست که این مدارک را میگیرد و جلویشان میگذارد، میگوید امضا کنید، نه اینکه خودش بگوید و بنویسید مطالب را. نه، مطالب توافق شده را قبلاً ماشیننویسی میکنند و مینویسند، در شکل یک دفتری که این باید مدرک باشد، مدرک دولتی باشد. بعد میآیند آن را جلوی وزیر میگذارند یا جلوی هر مسئولی که باید امضا کند، او فقط امضا میکند. آنوقت از دستش میگیرند.
بنابراین در قضیهی نامهنویسی، این مغلطه در آن است که بعضیها میگویند حضرت که فرمود من نامه بنویسم که نجات #امت در آن باشد، مگر حضرت چیزی مینوشت؟ پس معلوم میشود این حدیث اصلاً درست نیست! نه، بلکه معلوم میشود که شما در #انحراف هستید، و شما نمیتوانید وارد مطالب تحقیقی اجتماعی بشوید که به علت این است که یا شما #مغرض هستید یا بسیار سادهاید که حرف مغرضین را قبول کردهاید.
۲۴ #ذی_الحجة الحرام ۱۴۳۶=۹۴/۷/۱۶
☑️ حضرت آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توحید
#خداشناسی
خداخوان تا خدادان فرق دارد
که حیوان تا به انسان فرق دارد
#فروغی_بسطامی
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توحید
#خداشناسی
خداخوان تا خدادان فرق دارد
که حیوان تا به انسان فرق دارد
#فروغی_بسطامی
(فایل کیفیت متوسط)
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 تربیت دینی
🔹 تمرینات و #اصلاح شدنها، برای
#انسان در این دنیا، #سعادت ایجاد میکند. پس بنابراین جایگاه #دنیا که به ثبت رسانده خداوند، با جایگاه دنیا در نظر #مردم معمولی و #تمدن ها و #دولت ها، زمین تا آسمان فرق میکند؛ اگر به آنها بگویی که اگر این کارها را بکنید، شما را #تحریم_اقتصادی میکنند، اینها از وحشت میخواهند دیوانه شوند، چون #زندگی را همین میبینند؛ خب همین زندگی چهار روزه، باید به خوبی بگذرد و به عشرت و عیش و نوش بگذرد. اگر بنا بشود دارو به ما نفروشند، هواپیما به ما نفروشند، تراکتور به ما نفروشند، دنیا برای ما #زندان میشود. پس باید زیر بارشان برویم، باید یا #غربی باشیم، یا #شرقی باشیم یا #آمریکایی باشیم یا #اسرائیلی باشیم. اما #تربیت_دینی، جوان و نسل #جوان را فولادین میکند. یعنی او به هیچوجه به این چیزها اهمیت نمیدهد برای اینکه دنیا را مرکز سعادت خودش نشناخته است.
۸۵٫۷٫۱۰
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ أَنْ يَسْبِقُونَا ۚ سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ؛ ( #عنكبوت :۴)
🔹آیات شریفهی سورهی مبارکهی عنکبوت یک سازندگی به آدم میدهد. از طرفی به افراد #نادان، #تذکر میدهد که: فکر نکن که الآن اگر #گناه میکنی، داری #هدفت را پیش میبری. نه، تو داری به زیان خودت کار میکنی؛ «سآء ما یَحکُمون». این طرز #فکر، غلط است که تو داری. #دنیا جوری درست شده که #خیال کنی که داری پیش میبری، ولی این خیال است. #واقعیت آن این است که ما می گوییم: «أم حَسِبَ الَّذین یَعمَلونَ السَّیِّئات أن یَسبِقونا». اینها میخواهند از ما هم جلو بیفتند و کارشان را پیش ببرند، همچنین فکر میکنند!. الآن #آمریکاییها اینطور فکر میکنند که ما #اسلام را بالأخره سرکوب خواهیم کرد؛ «سآء ما یَحکُمون». نه، اسلام به دست شما داده نمیشود که بخواهید توی سرش بزنید. تا آنجاییکه مسلمانان باید #امتحان بشوند، به شما هم اجازه داده میشود که فعالیت بکنید، هواپیما بفرستید، بمب بریزید. تا آنجاییکه آنها #وظیفهشان را باید در امتحانات به آخر برسانند، شما ابزار کار شدهاید، نه اینکه شما دارید پیش میروید و آنها دارند سرکوب میشوند.
۸۵/۷/۵
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🏴 رحلت جانگداز و جانسوز رحمة للعالمین، پیامبر عظیم الشأن اسلام، مولای خلائق اولین و آخرین، حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم، بر همگان تسلیت باد
▪️ بیان روایتی از صبر نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله در برابر مصائب( قسمت اول)
📕 در #نفس_المهموم حدیث چهلم از #کامل_الزیارات که از بهترین و معتبرترین کتب #شیعه است، آمده: «بسند المتصل الی الشیخ الاجل ابن قولولیه قمی بسنده عن حماد عن ابی عبدالله علیهالسلام قال: لَمَّا أُسْرِيَ بِالنَّبِيِّ صلی الله علیه وآله إِلَى السَّمَاءِ»؛ وقتیکه آن حضرت به #معراج مُشَرَّف شد که خودش یک بحث بسیار معنوی عجیبی در #اسلام دارد. عروج #پیامبر به عوالم #ملکوت و بالای ملکوت و #عرش و #کرسی و اینها که خودش اصلاً علمی است و افرادیکه از این آب زلال چشیدهاند، باید برای معراج توضیح بنویسند که اصلاً #نماز معراج است، #سجده معراج است، #زیارت ائمه معراج است، یعنی چه؟
حالا آن وقتیکه حضرت به معراج رفتند، به او از طرف پروردگار متعال گفته شد که خداوند تو را در سه چیز سنجش و اختبار و #امتحان میکند!؛ «لِيَنْظُرَ كَيْفَ صَبْرُك»؛ تا ببیند #صبر تو را. «قال أُسَلِّمُ لِأَمْرِكَ يَا رَب"»، پیامبر عرض کرد: خدا من هر چه دارم مال توست، من تسلیم توام. «وَ لَا قُوَّةَ لِی عَلَى الصَّبْرِ إِلَّا بِك»؛ اما این صبرم را تو میدهی، نه اینکه من صبر داشته باشم.
خب این سه چیز چیست؟ «فَمَا هُنَّ؟ قيلَ لَهُ: أَوَّلُهُنَّ الْجُوعُ»؛ اول #مصیبت گرسنگی کشیدن است. در چه بابی؟ «وَ الْأَثَرَةُ عَلَى نَفْسِكَ وَ عَلَى أَهْلِكَ»؛ ایثارگری. یک عدهای #مسلمان میشوند، گرسنهاند و تو لقمه دهان خودت و عزیزان و خانوادهات را به دهان آنها میگذاری. به این میگویند: #ایثار. عرض کرد: «قَبِلْتُ يَا رَبِّ وَ رَضِيتُ وَ سَلَّمْتُ»؛ قبول کردم. «وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ».
«وَ أَمَّا الثَّانِيَةُ فَالتَّكْذِيبُ وَ الْخَوْفُ الشَّدِيدُ»؛ اما آن دومی این است که وقتی تو پیامبری خود را با #معجزه و اینها بیان میکنی؛ یک #خوف و ترسی از طرف مخالفین بر تو پیدا میشود. از ناحیهی مخالفت و #تکفیرگری و #دروغ نشان دادنها به راستیهای تو و گفتههای صحیح تو!. «وَ بَذْلُكَ مُهْجَتَكَ فِينا»؛ در اینجا دیگر از خود خدا نقل شده. این جانت را، عزیزت را، هر چه هست دربارهی من میدهی!، بر اهل #کفر محاربه پیدا میکنی. مالت، جانت، همه چیزت در معرض تلف شدن قرار میگیرد!. مجروح میشوی، خونآلود میشوی، شکستگی داری. «قَالَ قَبِلْتُ يَا رَبِّ وَ رَضِيتُ وَ سَلَّمْتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ»؛ از تو صبر برسد انشاءالله صبر میکنم.
ادامه دارد ...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴 رحلت جانگداز و جانسوز رحمة للعالمین، پیامبر عظیم الشأن اسلام، مولای خلائق اولین و آخرین، حضرت مح
▪️شهادت رسول الله و امام مجتبی (علیهما و آلهما السلام) تسلیت باد
🏴 ریشهی مصائب در اسلام
🔹 #مصائب حضرت #زهرا و #امیرالمؤمنین (صلوات الله علیهما) تنها مظلومیت و خوردن در به پهلو نیست؛ بلکه باید دید ریشهی این مصائب کجاست؟ ریشهی این مصائبِ خاندان #پیامبر (علیهمالسلام)، این است که #مردم اسلام را نفهمیدند و در پی #اصلاح_قلب نبودند!
الآن در #دبستانها و #مدارس، مأمور #بهداشت میآید و #بچهها را معاینه میکند که کسی #بیماری نداشته باشد و اگر بیماری مسریِّ خطرناک داشته باشد، باید درمان شود.
امّا این مسأله اصلاً مطرح نیست که ما #مسلمان صوری هستیم و شاید گرفتار مرض #نفاق باشیم!؛ «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ»؛ ( #بقره : ۸)؛ یعنی #اسلام بعضیها نادرست و ظاهری است. ولو اینکه #سخنرانی هم بکنند یا درس بدهند، ولی #مؤمن نیستند.
⚫️ این بزرگترین #مصیبتی است که پس از رحلت #رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلم) پیش آمد. یعنی بودند افرای که در #نمازهای جماعت حضرت حاضر میشدند، امّا هنوز باور و #ایمان کامل نداشتند و #افکار جاهلی هنوز در دلهایشان باقی بود!.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴 رحلت جانگداز و جانسوز رحمة للعالمین، پیامبر عظیم الشأن اسلام، مولای خلائق اولین و آخرین، حضرت محم
▪️ بیان روایتی از صبر نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله در برابر مصائب (قسمت دوم و پایانی)
🔹 اما سوم آنچه که به #اهلبیت تو میرسد بر کُشت و کشتار و یکییکی اینها بلاهایی که #مردم بر سرشان میآوردند!.
اینجا بود که عرض کردم استاد شهید #مطهری فرموده که یک #امت عظیمی را آن حضرت با "لا اله الا الله" نقطه حساس #دلشان را تصرف کرد. کدام امت؟ امتی که فقط چند نفری بیش نبودند. تا زمان #غیبت و بعد زیاد شدند. #علما زیاد شدند، فداکاران زیاد شدند، امثال #مرحوم_امام و اینها پیدا شدند. امت در زمان آن حضرت نبود که این پیش آمد.
اما برادرت یعنی #وصیات، پسر عمت دچار #فحش، دچار کلمات رکیک میشود!. سالها در #نماز_جمعه به عنوان #نماز اسلامی، به او جسارت میکردند!. توبیخ میشود، و آخر هم او را میکشند!. عرض کرد: «يَا رَبِّ قَبِلْتُ وَ رَضِيتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ».
اما دخترت، مقداری از مسائل ذکر میشود. تا آنجا میرسد که میفرمایند: از شوهرش، از برادر و داماد تو دو فرزند دارد؛ یکی را از راه #مکر و حیله و دغلکاری در فشار قرار میدهند به طوریکه حتی بر سر و روی او میریزند! لباس و جامه او را میکَنند و او را مورد ضرب خنجر قرار میدهند!. همین امت با او اینطور میکنند!.
عرض کرد: «قَبِلْتُ يَا رَبِّ و إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون و سَلَّمتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِيقُ وَ الصَّبْرُ».
💔 اما پسر دیگرش را امت تو برای #جهاد دعوت میکنند که بیا، ما در رکاب تو میخواهیم جهاد در راه خدا انجام بدهیم!. بعد هم همان امت او را در محاصره قرار میدهند و به #شهادت میرسانند!. اما نه تنها شهادت، بلکه قتل #صبر، یعنی کشتن در حال ناتوانی!. کسی را ضعیف کردهاند، مجروح کردهاند، بیحال کردهاند، دورش را گرفتهاند، هر که هر چه دارد به او میزند؛ از سنگ و تیر و شمشیر و نیزه!. چنین قتلی هیچ کجا نبوده. و فرزندانش را میکشند و اهلبیتش را بعد هم حرمش را غارت میکنند! او از من کمک میخواهد ولی قضای من به این جاری شده که یاری او را آنموقع انجام ندهم. بگذارم تا از فرزندانش یک شخصی پیدا شود که همهی آرزوهای او به دست او جاری میشود؛ فرزندش حضرت #مهدی علیهالسلام.
این کسی است که #ذکر او در #معراج شده و حضرت #صادق علیهالسلام این جریان را رسانده و بیان کرده و از #ائمه و حضرت صادق علیهمالسلام هم برای ما در بهترین کتابهای ما وارد شده. بنابراین ما در زمانی هستیم که منتظر #ظهور هستیم؛ یعنی منتظر خونخواهی مظلوم #کربلا و سالار شهیدان هستیم.
خدایا به آبروی آن فرزند صغیر و کودک شش ماههاش، به آبروی آن خونهای پاک، شُرور اعدایش را به خودشان برگردان. #مسلمانان مخصوصاً #شیعه، مخصوصاً علما و بزرگان در هر کجا هستند بر #دشمنان پیروز بفرما.
سلام ما را به محضر آن بزرگوار برسان.
توفیق بده که اقامه #عزای جدش را هیچگاه فراموش نکنیم.
#اموات، رفتگان ما را به برکات #عزاداری آن جناب ببخش و بیامرز.
حوائج شیعه و حوائج علماء و #رهبر معظم را به برکات اقامهی عزای آن حضرت به همه حوائجشان برسان.
و صلی الله علی محمد وآله الطاهرین
۹۴.۱.۲۸
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama