🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠🔹 #غدیرخم_از_کتب_اهل_سنت 🔹💠
🔸🔹 #قسمت_پنجاه_و_پنجم🔹🔸
🌸 #استدلال به #حديث «على وليكم من بعدى» در رابطه با #خلافت بلافصل حضرت #على عليه السّلام پس از #رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله 🌸
(۲) مؤلف گويد: فرموده رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله
«على وليّكم من بعدى»
كه برخى از طرق آن، در باب پيشين ياد آورى شده است، از جمله دليل هاى قوى و از نصوصى است كه اثبات مى كند حضرت على عليه السّلام پس از رحلت پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله، خليفه بلافصل آن حضرت است و استدلال بر خلافت بلافصل آن حضرت به حديث مزبور متوقف بر بيان سند و دلالت حديث مى باشد.
اما از لحاظ سند: بايد گفت گروهى از بزرگان صحابه از جمله: حضرت على عليه السّلام، «ابن عباس»، «عمران بن حصين»، «وهب بن حمزه» و «بريدة اسلمى» اين حديث را روايت كرده اند و گروهى از محدثان از قبيل: «ترمذى» در «صحيح» خود، «نسائى» مؤلف صحيح در «خصايص» خود، «احمد حنبل» در «مسند»، «ابو داوود طيالسى» كه از مشايخ بخارى است. در «مسند»، «ابو نعيم» در «حليه»، «خطيب بغدادى» در «تاريخ بغداد»، «ابو حاتم»، «ابن ابى شيبه»، «ابن جرير طبرى»، «بزّاز»، «طبرانى»، «ابن جوزى»، «رافعى»، «ابن مردويه»، «حافظ ابو القاسم دمشقى» در «الموافقات» و در «اربعين طوال»، «يوسف بن صهيب»، «ديلمى» و امثال ايشان از محدثان ديگر- كه در حال حاضر و با شتابى كه دارم به نام آنها دست پيدا نكرده ام- به نقل اين روايت پرداخته اند. گذشته از اين، «محبّ طبرى» در [📚الرياض النضره ۱/ ۱۵۲] به نقل برخى از احاديث پرداخته است كه شيعه با توجه به آنها براى خلافت بلافصل حضرت على عليه السّلام استدلال نموده است.
از آن جمله: حديث منزلت و حديث غدير است. سپس گفته است از جمله آنها كه سند و متنش از احاديث ديگر قوى تر و ارزنده تر است، حديث «عمران بن حصين» است- تا آنجا كه گفته است- و حديث «بريدة»، كه حضرت فرموده است: «از على نكوهش مكن كه على از من است و من از اويم و او پس از رحلت من، ولى همه شماست. »
(۱) مؤلف گويد: هر چند «محبّ طبرى» در رابطه با حديث «عمران» و «بريدة» كوشش دارد كه سند و متن آن را، از سند و متن حديث منزلت و حديث غدير قوى تر و مهمتر معرفى كند، در عين حال از گفته او چنين استنباط مى شود كه سند و متن هر دو حديث، در كمال قوت و ارزندگى است. اين كل آن مطلب است كه در رابطه با سند حديث مورد بحث، بايد گفت.
اينك، آنچه مربوط به دلالت حديث است، به شرح ذيل بيان مى شود.
حديث مزبور با توجه با قرينه لفظى كه متصل به حديث شريف است كه همان كلمه «من بعدى» باشد، دلالتش ظاهر در مقصود ما مى باشد و منظور ما را كاملا توجيه مى نمايد و با توضيحى كه ذيلا ايراد مى شود حقيقت را آشكار مى كند. و آن اين است: لفظ
«ولىّ» از نظر لغت در معانى چندى بكار رفته است از قبيل: حب، صديق، ناصر، همسايه، هم سوگند و معانى ديگر و ظاهرترين و مشهورترين معناى آن، «مالك أمر» است؛ بنا بر اين هر كسى كه كارى را در اختيار خود در آورد و حق تصرف در امور و شئون آن را داشته باشد آن شخص، ولىّ آن كار است. به همين دليل سلطان، ولىّ رعيت است.... #ادامه_دارد
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
#یورش_به_خانه_وحی ▪️✨▪️
#بخش_پایانی
بخش پاياني
در تأييد گزارشهاي فوق، بايستي به ديدگاه و قضاوت منفي دخت گرامي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نسبت به خلفا، اشاره كرد كه در مآخذ مهم حديثي و تاريخي منعكس است و براي نمونه به دو مورد از آنها اشاره ميكنيم:
۱. بخاري در جاي جاي صحيح خود، از خشم فاطمه نسبت
به خليفه ي نخستين سخن ميگويد. در كتاب خمس ميگويد:
«فغضبتْ فاطمةُ بنتُ رسول اللَّه فهجرتْ أبابكر فلم تزل مهاجرتُه حتي تُوفِّيَتْ». [۷۹].
«فاطمه دختر رسول
خدا صلي الله عليه و آله و سلم بر ابي بكر خشمگين شد و او را ترك گفت و اين متاركه تا روزي كه درگذشت ادامه داشت».
در كتاب فرائض مينويسد:
«فهجرته فاطمةُ فلم تكلّمه حتّي ماتت». [۸۰].
«فاطمه، ابي بكر را ترك گفت و تا روزي كه درگذشت با او سخن نگفت».
در كتاب مغازي در باب غزوه ي خيبر ميگويد:
«فَأَبي أبوبكر أنْ يَدْفَعَ إلي فاطِمَةَ مِنها شَيْئاً فَوَجَدَتْ فاطمةُ عَلي أبي بكر في ذلك فَهَجَرتْهُ فَلم تُكَلِّمْه حتَّي تُوُفِّيَتْ». [۸۱].
«ابوبكر ابا ورزيد از آنچه كه پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم (به تعبير او) به ارث نهاده چيزي به فاطمه بدهد از اين جهت فاطمه از ابوبكر، ناراحت و خشمگين شد و تا روزي كه در گذشت با او سخن نگفت».
مجموع اين روايات حاكي است كه: آن كس كه خشنودي و خشم او مايه ي خشنودي و خشم خداست، نسبت به خليفه خشمگين بوده و تا پايان عمر خويش بر اين حالت باقي بوده است.
۲. از سخنان اميرمومنان عليه السلام در كنار قبر پنهان دخت گرامي پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم كاملا مظلوميت زهرا عليهاالسلام آشكار ميگردد. آنجا كه در كنار تربت پاك همسرش خطاب به رسول خدا اين چنين عقده ي دل ميگشايد:
«ستُنبّئك ابنتُك بتضافُر أُمّتك علي هضمها، فأحفِها السّؤال و استخبِرها الحال؛ هذا و لم يطل العهدُ و لم يخلُ منك الذّكرُ». [۸۲].
«به زودي دخترت تو را آگاه ساخت كه امت تو چگونه در ستم كردن به وي اجتماع كرده بودند. سرگذشت وي را از او بي
پرده بپرس و او را سوال پيچ كن (تا ماجرا را
براي تو شرح دهد). اين چنين شد در حالي كه هنوز با زمان حيات تو چندان فاصله اي زياد نيست و يادت فراموش نگرديده است».
۳. مراسم دفن زهرا عليهاالسلام شبانه [۸۳] و بدون خبر كردن ديگران برگزار شد. در حالي كه جا داشت مراسم تشييع و دفن يگانه دختر پيامبر و محبوبترين و نزديك ترين كس او، توسط عامه ي مسلمين با شكوهي در خور برگزار گردد و صحابي و انصار، بخشي از حق عظيم پيامبر بر خويش را با احترام شايسته به پيكر دختر گرامي وي، ادا كنند. مگر پيامبر، چند فرزند بي واسطه داشت؟! اما چنين نشد و مولاي متقيان علي عليه السلام، پيكر عزيز خويش را در دل شب و در نقطه اي نامعلوم، به خاك سپرد. هنوز هم قبر فاطمه پنهان است و افراد ناوارد، قبر فاطمه بنت اسد را قبر فاطمه دختر رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم ميانگارند.
خود اين عمل- كفن و دفن محرمانه ي زهرا- نوعي اعتراض مدبرانه به دژ خويي مهاجمان به خانه ي وحي بود كه ميتواند براي
آيندگان معنا دار باشد. و حق پژوهان را سر نخي قابل تحقيق از حقيقت، به دست دهد.
در اينجا دامن سخن را كوتاه ميكنيم هر چند سخن در اين مورد بسيار است.
قم- مؤسسه ي امام صادق عليه السلام
جعفر سبحاني
۱۵/ ۱۲/ ۱۳۷۹
📚 منابع:
[۷۹] صحيح البخاري، باب فرض الخمس، ۴/ ۷۸، چاپ مكتبه ي عبدالحميد احمد الحنفي.
[۸۰] صحيح البخاري، كتاب الفرائض، باب قول النبي، صلي الله عليه و آله و سلم لا نورث ما تركنا صدقه ۸/ ۱۴۹.
[۸۱] صحيح البخاري، باب غزوه خيبر.
[۸۲] نهج البلاغه، خطبه ي ۲۰۲.
[۸۳] دفن حضرت زهرا عليهاالسلام در نيمه شب بدون خبر كردن ديگران، از مسلمات تاريخ است.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: جمعه- ۱۷ دی ۱۴۰۰
میلادی: Saturday - 07 January 2022
قمری: الجمعه ، 4 جماد ثاني 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
🌺مرگ هارون الرشيد
در شب چهارم سال ۱۹۳ ه’ شقى پليد هارون الرشيد در سن ۴۵ سالگى به درك واصل شد. او ۲۳ سال خلافت كرد و قبرش پشت سر امام رضا عليه السّلام قرار دارد
(توضيح المقاصد: ص ۱۳)
و جا دارد زائرين هارون را لعنت كنند.
📆 #روزشمار:
◾️10 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها
🌸15 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۸ قبل از هجرت) روز زن
▪️20 روز تا وفات حضرت امّ كلثوم عليه السّلام
جناب امّ
🌺26 روز تا ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (۵۷ ه ق)
▪️28 روز تا شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۵۴ ه ق)
🌸35 روز تا ولادت امام محمد تقی علیهالسلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه ق)
🌺38 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت)
آغاز ایام البیض (روز اعتکاف)
▪️40 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه ق)
تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#عصر_ظهور 🔹🔸🔸
#فصل_ششم
#نقش #عربها در #دوران #ظهور 🌺🌸
#سپاه سفیانی در راه #حجاز (سپاهی که #در زمین #فرو میرود) 🌺🌸🌸
خیزد و با لشکر سفیانی
رو در رو گردد و آنها را چنان تار و مار کند که یک نفر هم که خبر مرگ بقیه را ببرد باقی نماند. و آنچه از
اسیرها و غنیمتها در دست آنهاست باز پس گیرند و اما لشکر دوم وارد مدینه شده و سه شبانه روز به غارت
و چپاول آنجا پرازند، آنگاه به سوی مکه روانه گردند تا به بیابان رسند. خداوند در این هنگام جبرئیل را به
سوی آنها فرستد و فرماید: ای جبرئیل برو و آنها را نابود کن، پس جبرئیل ضربه ای به آن زمین زند که آنها
را در خود فرو برد، هیچیک از آنها نجات نیابد مگر دو مرد از قبیله جهینه. " [۲]
از امیر مؤمنان علیه السلام نقل شده است که فرمود:
" مهدی میآید، با موهایی مجعد و خالی بر گونه، آغاز نهضتش از سوی مشرق است. آنگاه که چنین
شود سفیانی خروج و به مدت بارداری یک زن یعنی نه ماه فرمانروائی نماید، او در شام خروج کند و اهل
شام بجز قبیلههای حق طلب، مطیع او شوند، سپس با لشکری انبوه وارد مدینه شود تا آنکه وقتی به بیابان
مدینه رسد، خداوند او را در آنجا به زمین فرو برد. و این است معنای فرموده خداوند: " و اگر ببینی هنگامی
که آنان وحشت زده اند و دیگر آنها را راه گریزی نیست و از مکانی نزدیک گرفته شوند " [۱]
شاید معنای " آغاز نهضت حضرت از مشرق " این باشد که آغاز حرکت حضرت توسط
قیام ایرانیانی است که از جمله زمینه سازان ظهور حضرت هستند.
و منظور از جمله " آنگاه که چنین شود " یعنی دستور ظهور صادر گردد و دولت برپا
شود، سفیانی خروج کند. در این روایت معین نشده که خروج سفیانی آیا بلافاصله
پس از تشکیل دولت زمینه ساز ظهور حضرت خواهد بود یا پس از سالهای طولانی.
ولی شواهد بیانگر آن است که نوعی ارتباط بین دولت ایرانیان و خروج سفیانی
وجود دارد و خروج وی جهت رویاروئی با ایرانیان است، همچنانکه در اوایل
بحث مربوط به جنبش حضرت به آن اشاره کردیم.
از حنان بن سدیر نقل شده است که گفت:
" از ابو عبد الله (امام صادق علیه السلام) درباره حادثه بلعیدن بیابان بیداء سؤال کردم. فرمود: آنجا محلی ست
به نام " اماصهرا " که بر سر راه " برید " در فاصله دوازده میلی از منطقه " ذات الجیش " قرار دارد. [۲]
ذات الجیش بیابانی است میان مکه و مدینه وأماصهرا محلی در همان منطقه
است.
از محمد بن علی (امام باقر علیه السلام) روایت شده که فرمود:
" به زودی پناهنده ای به مکه خواهد آمد، هفتاد هزار سرباز تحت فرمان مردی از قیس برای دستگیری
وی به آنجا اعزام میشوند، همین که تمام آنها در " ثنیه " اجتماع کنند، جبرئیل بگونه ای که صدایش به شرق
و غرب بیابان برسد ندا دهد: ای بیدا، ای بیدا، بگیر آنها را که خیری در آنها نیست. هیچکس هلاکت آنها را
نبیند مگر چوپانی در کوهستان که شاهد ماجراست و خبر این حادثه را برای بقیه میبرد. پس وقتی آن
پناهنده شده به مکه داستان آنها را بشنود، خروج کند ". [۱]
همچنین از ابی قبیل نقل شده که گفت:
" از آنها کسی باقی نماند مگر یک بشارت دهنده و یک بیم دهنده، اما بشارت دهنده نزد مهدی علیه السلام
و یارانش میآید و از آنچه اتفاق افتاده خبر میدهد و شاهد ماجرا، در چهره اش دیده شود، یعنی خداوند
صورت او را به پشت سر او برمیگرداند و بدین ترتیب با مشاهده برگشتن چهره او به پشت سر، سخن او
را تصدیق میکنند و آگاه میشوند که لشکر سفیانی در زمین فرو رفته اند و دومی نیز همانند اولی خداوند...... #ادامه_دارد
----------
📚منابع:
[۲]: ۲. بحار: ۵۲ / ۱۸۶.
[۱]: ۱. غیبت نعمانی ص ۱۶۳ و محجه بحرانی ص ۱۷۷.
[۲]: ۲. بحار: ۵۲ / ۱۸۱.
[۱]: ۱. نسخه خطی ابن حماد ص ۹۰.
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
226 #پرسش_و_پاسخ_از_کتاب_شبهای_پیشاور
#مولی یا اولی به #تصرّف 🔹🌸🌺
اشاره
۹۵. کلمه « #مولی» که درباره #امیرالمؤمنین علیه السلام به کار #برده شده به #معنای اولی به #تصرّف است یا به معنای #ناصر و #یاور؟ 🌺🌸🌸
جواب
کلمه«مولی» در اصل به معنای اولی به تصرف و صاحب اختیار است به چند دلیل:
«یا ایُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ الَیکَ مِن رَبّکَ فَاِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَه و اللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ» [۱] ای پیامبر صلی الله علیه و آله، آنچه را که خداوند بر تو نازل کرده به مردم برسان که اگر نرسانی، تبلیغ رسالت و انجام وظیفه نکرده ای و خدا تو را از شرّ و آزار مردم حفظ میکند.
حدود سی نفر از بزرگان اهل سنت در کتابهای خود نوشته اند که این آیه در شأن علی علیه السلام و در روز غدیر نازل شده است. [۲]
گفته اند: وقتی این آیه نازل شد پیامبر صلی الله علیه و آله دست علی علیه السلام را گرفتند و فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علیٌّ مولاه»
بعضی از اهل سنّت نقل کرده اند که عده ای این آیه را همیشه با تأویل و توضیحش به این صورت میخواندند: «یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ (اَنَّ عَلِیّاً مَولَی المُؤمِنین) فَاِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَه». [۳]
«اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم و اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی و رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً»؛ [۴]
امروز دین شما را برای شما کامل گردانیدم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و برای شما اسلام را دینی پاکیزه قرار دادم.
به روایت اهل سنت زمانی که پیامبر صلی الله علیه و آله به حکم خداوند علی علیه السلام را به عنوان جانشین خود به مردم معرفی کردند و آنچه را که به آن مأمور بودند انجام دادند، آن قدر دست علی علیه السلام را بالا بردند که زیر بغل ایشان نمایان شد.
سپس فرمودند: «سلّموا علی علیّ بامرة المؤمنین»«به علی، به امارت و ریاست مؤمنین سلام کنید. »
مؤمنین همگی اقرار و اعتراف کردند سپس این آیه نازل شد. پیامبر صلی الله علیه و آله خوشحال شدند و فرمودند: خدای بزرگ که دین را کامل و نعمت را تمام کرد، به رسالت و پیغمبری من و ولایت علی علیه السلام بعد از من راضی شد. [۱]
بدون شک رسول خدا صلی الله علیه و آله به خاطر بیان امر مهمّی در آن گرمای سوزان و در بیابان بی آب و علف که مردم در پناه سایه شتران ایستاده بودند و از شدت گرما پاهایشان را به دامنهایشان میپیچیدند، امر فرمودند که بایستند و آنهایی که جلو رفتند برگردند و آنهایی که هنوز نیامده اند برسند تا خطبه طولانی را بیان کنند. سپس مردم را سه روز در آن بیابان نگه دارند و همگی آن جمعیت با علی علیه السلام بیعت کنند تا بالاخره امر مهم خلافت و جانشینی بعد از خود را به مردم اعلام نمایند.
اگر به گفته اهل سنت پیامبر صلی الله علیه و آله در این شرایط تصمیم داشتند به مردم بگویند که علی علیه السلام را دوست داشته باشید که او یاور و ناصر شماست، کار لغو و بیهوده ای بود. چون پیامبر صلی الله علیه و آله بارها درباره علاقه خود به علی علیه السلام صحبتهایی کرده بودند و میدانیم که همه مؤمنین دوست و یاور همدیگر هستند. بلکه با این معطل شدن میخواستند به امر خداوند، انتخاب جانشین خود که همان اولی به تصرّف در امور مردم است را به مردم برسانند.
«ألست اولی بکم من انفسکم؟ » در روز غدیر خم رسول خدا صلی الله علیه و آله قبل از بیان مطالبشان این جمله را فرمودند (با توجه به آیه:........ #ادامه_دارد
----------
📚منابع:
[۱]: _ مائده: ۶۷.
[۲]: _ جلال الدین سیوطی: در المنثور: ۲/۲۹۱، حافظ بن ابی حاتم رازی: تفسیر غدیر: ۴/۱۱۷۳، حافظ ابوجعفر طبری: الولایه: ۲۱۵، سجستانی: الولایه: ۱۱۲، حافظ ابن مردویه: تفسیر: ۶/۴۶۳، قاضی شوکانی: فتح الغدیر: ۲/۶۰، ثعلبی: تفسیر کشف البیان: ۴/۹۰، امام فخر رازی: تفسیر کبیر: ۱۵/۳، حافظ ابونعیم اصفهانی: ما نزل من القرآن فی علی: ۱۵۴، حموینی: فرائد السمطین: ۱/۷۷، سید شهاب الدین آلوسی بغدادی: روح المعانی: ۳/۳۶۴، ابن صباغ مالکی: فصول المهمه: ۱/۴۲، محمد بن طلحه شافعی: مطالب السؤول: ۹۵، شیخ سلیمان بلخی حنفی: ینابیع المودة ۱/۳۴۷، میر سید علی همدانی شافعی: مودة القربی: مودة پنجم و...
[۳]: _ مائده: ۶۷.
[۴]: _ مائده: ۳.
[۱]: _ جلال الدین سیوطی: درّ المنثور: ۲/۲۵۷، اتقان: ۱/۳۱، ثعلبی: کشف البیان: ۲/۷۳، حافظ ابونعیم اصفهانی: ما نزل من القرآن فی علیّ: ۱۲۱، ابوالفتح نطنزی: خصایص العلوی: ۴۳، ابن کثیر شامی: تفسیر: ۲/۱۴، حافظ ابوالقاسم حسکانی: شواهد التنزیل: ۲۱۳ و ۱/۱۵۸، ابن جوزی: تذکره خواص الامه: ۳۶، حموینی: فرائد السمطین: ۱/۷۳ و...
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~⚜🔸💠🔸⚜~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 ?
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: شنبه- ۱۸ دی ۱۴۰۰
میلادی: Saturday - 08 January 2022
قمری:السبت ، 5 جماد ثاني 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
◾️08 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها
🌸14 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۸ قبل از هجرت) روز زن
▪️19 روز تا وفات حضرت امّ كلثوم عليه السّلام
جناب امّ
🌺25 روز تا ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (۵۷ ه ق)
▪️27 روز تا شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۵۴ ه ق)
🌸34 روز تا ولادت امام محمد تقی علیهالسلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه ق)
🌺37 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت)
آغاز ایام البیض (روز اعتکاف)
▪️39 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه ق)
تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#ترجمه_مناقب_الامام_علی_بن_ابی_طالب علیه السلام🍃🌸🌸
#بخش_سی_و_هشتم
گفتار #پيامبر (ع) البته امروز #علم را #بمردى مى دهم... تا آخر حديث 🌺🌸
(۱) ۲۱۳- خبر داد بما ابو حسن احمد فرزند مظفر فرزند احمد عطار فقيه شافعى (خدا او را رحمت كند) در سال ۴۳۴ كه خبر داد بما ابو محمد عبد اللَّه فرزند محمد فرزند عثمان مزنى ملقب بابن سقا حافظ (خدا او را رحمت كند) كه خبر داد بما ابو خليفة فضل فرزند حباب كه حديث كرد بما ابو وليد كه نقل كرد بما عكرمة فرزند عمار كه حديث كرد بما اياس فرزند سلمة از پدرش كه گفت: بسوى خيبر در آمديم در حالى كه عامر رجز مى خواند و مى گفت:
قسم بخدا اگر خدا نبود ما هدايت نمى يافتيم و صدقه نمى كرديم، و نماز نميخوانديم، و ما از فضل تو بى نياز نمى بوديم، پس پاهاى ما را وقتى كه
در جنگ با هم برخورد كرديم استوار دار، و آرامش قلب بر ما عطا فرما، پيامبر (ص) فرمود:
اين كيست؟
گفتند: عامر است، فرمود: اى عامر گناه تو آمرزيده شد، و پيامبر خدا (ص) در باره هيچ مردى طلب آمرزش نمى كرد جز آن چه بشهادت مى رسيد، عمر گفت:
اى پيامبر خدا (ص) اگر چند روز بما مهلت مى دادى براى ما مى بودى (يعنى چند روز مى ماند و بشهادت نمى رسيد) زمانى كه عامر به خيبر آمد، مرحب از حصار خارج شده و بيرون آمد، و شمشيرش را بالا برده و پائين مى آورد و رئيس آنان بود ميگفت:
اهل خيبر دانسته كه من مرحبم، مردى با سلاح تمام و وقتى كه آتش جنگ شعله ور
📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۶۸
گردد پهلوانى آزموده هستم، پس عامر با او مبارزه كرده و گفت: بتحقيق اهل خيبر دانسته كه من عامرم.
(۱) مردى با سلاح تمام و پهلوانى فرو رونده در هلاكت ها، پس ميان آنان دو بار زد و خوردى شد، و شمشير مرحب به سپر عامر واقع شد، عامر رفت كه سپرش را اصلاح كند، شمشيرش بطرف خود برگشته رگ حيات او را بريد كه جانش در او بود (يعنى با همان بريدن رگ اكحل كشته شد) در آن وقت گروهى از ياران پيامبر خدا (ص) مى گفتند: عمل عامر باطل شد، زيرا او خودش را كشت، من با حال گريان به پيش پيامبر خدا (ص) آمده و گفتم: اى پيامبر خدا آيا عمل عامر باطلشد؟
پيامبر (ص) فرمود:
كيست كه اين سخن را مى گويد؟ گفتم: گروهى از ياران تو اين طور مى گويند، فرمود: كسى كه اين سخن را مى گويد دروغگو ميباشد بلكه عمل عامر دو ثواب دارد.
سپس پيامبر خدا
(ص) مرا بسوى على فرستاد، و او بيدار شده در حالى كه درد چشم داشت. پس پيامبر (ص) فرمود: امروز علم را بدست مردى مى دهم كه خدا و پيامبر او را دوست مى دارد، و او خدا و پيامبرش را دوست مى دارد، و او را به سوى پيامبر مى آوردم در حالى كه درد چشم داشت تا آن كه به پيش پيامبر خدا رساندم آب دهانش را به چشم على ماليد، و او بهبودى يافت، بعد علم را بعلى عطا كرد و مرحب بيرون آمده و مى گفت: بتحقيق اهل خيبر دانسته كه من مرحبم با سلاح تمام و پهلوانى آزموده هنگامى كه آتش جنگ شعله ور گردد، پس على عليه السلام فرمود: من آنم كه مادرم مرا حيدره ناميد، مانند شير بيشهها سر سخت و با شدتم كه شما را با صاع پيمانه مى كنم مانند پيمانه اى كه از چوب سندرة مى سازند گفت:
على (ع) به مرحب ضربتى زد و سر او را شكافته و كشت، و فتح خيبر با دست تواناى على (ع) بود.
📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۶۹
ابو محمد عبد اللَّه فرزند مسلم گفت: من بعضى از فرزندان ابو طالب را پرسيدم كه مقصود على (ع) از گفتارش كه فرمود:
(انا الذى سمتنى امى حيدرة)
چيست گفت: مادر على فاطمه دختر اسد بود، وقتى كه على را زائيد، در آن حال ابو طالب غائب بود، او را با نام اسد كه اسم پدرش بود ناميد.
بعد ابو طالب در آمد، اين نام كه مادر على برايش انتخاب كرده بود نپسنديد و او را على ناميد، وقتى كه على در روز خيبر رجز خواند آن نام كه مادرش گذاشته بود ذكر كرده و
ياد نمود.
گفت: و حيدرة نامى از نامهاى شير است و سندرة درختى است كه از آن كمان درست مى شود، و سندرة در حديث ممكن است آن پيمانه باشد كه از آن درخت درست شده است، و احتمال است كه سندرة آن زنى باشد كه با پيمانه كافى و پر پيمانه مى نمود.
(۱) ۲۱۴- خبر داد بما قاضى ابو خطاب عبد الرحمن فرزند عبد اللَّه اسكافى شافعى كه در واسط بر ما آمده بود، كه خبر داد بما عبد اللَّه فرزند عبيد اللَّه فرزند يحيى كه حديث كرد بما يوسف كه نقل نمود بما جرير از مغيرة از مادر موسى گفت: شنيدم كه على (ع) مى فرمود:
از آن وقتى كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله دستش را برخم كشيده و آب دهنش را به چشمم ماليده، و علم را در روز خيبر بمن داده چشم من درد نكرده و سرم ناراحت نشده است..... #ادامه_دارد
#کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
226 #پرسش_و_پاسخ_از_کتاب_شبهای_پیشاور
#مولی یا اولی به #تصرّف 🔹🌸🌺
اشاره
۹۵. کلمه « #مولی» که درباره #امیرالمؤمنین علیه السلام به کار #برده شده به #معنای اولی به #تصرّف است یا به معنای #ناصر و #یاور؟ 🌺🌸🌸
جواب
(با توجه به آیه: «النَّبی أولی بِالمؤمنینَ مِن أنفُسِهِم») ؛ [۲]
پیغمبر صلی الله علیه و آله سزاوارتر و اولی به تصرّف است به مؤمنین از نفسهای خودشان.
به روایت شیعه و سنی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل است که فرمودند: هیچ مؤمنی نیست مگر آنکه من اولی به تصرّف او در دنیا و آخرت هستم.
«ألَستُ اولی بِکُم مِن أنفُسِکُم؟ » [۱] آیا من اولی به تصرّف شما از خودتان نیستم؟
همه گفتند: بله، شما اولی به تصرف و صاحب اختیار ما نسبت به خودمان هستید.
سپس ایشان فرمودند: «مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلیٌّ مَولاهُ»؛هر کس که من مولا و صاحب اختیار او هستم، پس این علی مولا و صاحب اختیار اوست.
پس جمله: «ألَستُ اولی بِکُم مِن أنفُسِکُم؟ » که پیامبر صلی الله علیه و آله در ابتدای کلامشان گفتند، دلیل خوبی برای معنای کلمه «مولی» و اثبات امامت است و در حقیقت به معنای همان «اولی به تصرف» میباشد.
۱. اشعار حسان بن ثابت است که طبق فرمودههای پیامبر صلی الله علیه و آله اشعار او همگی حکمت آمیز و معمولاً در مدح ایشان (علی علیه السلام) بود.
در روز غدیر خم که پیامبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را به ولایت و جانشینی خود انتخاب کردند، حسان با اجازه ایشان این اشعار را سرود:
ینادیهم یوم الغدیر نبیّهم * بخمّ فاسمع باالرسول منادیاً
و قال فمن مولاکم و ولیّکم * فقالوا و لم یبدوا هناک التعامیاً
إلهک مولانا و أنت ولیّنا * و لم تلف منّا فی الولایة عاصیاً
فقال له قم یا علیّ فانّنی * رضیتک من بعدی اماماً و هادیاً
فمن کنت مولاه فهذا ولیّه * فکونوا له انصار صدق موالیاً
هناک دعا اللهمّ و ال ولیّه * و کن للّذی عادی علیّاً معادیاً [۲]
در روز غدیر خم پیامبر صلی الله علیه و آله امت را ندا کردند و آنها ندای آن حضرت را شنیدند. ایشان فرمودند: مولی و ولیّ شما کیست؟ گفتند: خدا مولای ما و تو ولیّ ما هستی و هیچ کس انکار آن نمی کند.
سپس به علی علیه السلام فرمودند: برخیز! همانا راضی شدم که تو بعد از من هادی و امام خلق باشی. پس هر کس را که من ولی و اولی به تصرف در امر او هستم، این علی ولی و اولی به تصرف در امر اوست. پس شما علی علیه السلام را یار راستین قرار داده و مانند غلام برای او باشید.
سپس فرمودند: خدایا! دوست او را دوست بدار و آن کسی را که دشمن علی باشد، دشمن بدار.
آنگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله به حسان فرمودند: ای حسان! تا زمانی که به ما اهل بیت علیهم السلام با مدحی یا کلمه خوبی یاری مینمایی، مؤیّد به روح القدس هستی.
از این اشعار حسان معلوم میشود که حاضرین در آن مکان همگی درک کرده بودند که ایشان علی علیه السلام را به عنوان ولی و اولی به تصرّف و جانشینی خود انتخاب کرده اند و اگر حسان اشتباه کرده بود، پیامبر صلی الله علیه و آله اشعار را رد میکردند و میگفتند: منظور من دوستی و یاور بودن است نه ولی و اولی به تصرف بودن. خصوصاً اینکه آن حضرت بعد از شنیدن اشعار حسان او را تصدیق و تقدیر کردند.
#ولی به معنای #ناصر نیست 🌸🌺
اشاره
۹۶. آیا کلمه « #ولیّ» به معنای « #ناصر» است؟ اگر به معنای #خلافت و #ولی امر امّت (اولی به تصرف) بود، باید #علی علیه السلام در #زمان حیات #رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز این #مقام را میداشتند؟ 🌸🌺
جواب
خیر، وجود جمله اسمیه و کلمه «ولی» که صفت مشبهه است این مطلب را میرساند که ولایت علی علیه السلام دارای ثبات و دوام بوده و از قبل هم
وجود داشته است. همان طور که پیامبر صلی الله علیه و آله در جنگ تبوک علی علیه السلام را به عنوان جانشین انتخاب کردند و تا زمان وفاتشان ایشان را برکنار و عزل نکردند.
بیان حدیث «منزله» از زبان رسول خدا صلی الله علیه و آله: «علی منّی بمنزله هارون من موسی» دلیل دیگری بر ولایت آن حضرت در زمان حیات و بعد از وفات آن حضرت است
[۲]: _ احزاب: ۶.
[۱]: _ ابن جوزی: تذکره خواص الامه: ۳۵، احمد بن حنبل: مسند: ۴/۳۷۲، ابن صباغ مالکی: فصول المهمه: ۱/۲۶۲، خطیب خوارزمی: مناقب: ۱۳۵ فصل چهاردهم، محمد بن یوسف گنجی شافعی: کفایة الطالب: ۵۸، شیخ سلیمان بلخی حنفی: ینابیع المودة: ۲/۲۷۹ و...
[۲]: _ حافظ ابن مردویه: مناقب: ۱۳۶ و مقتل الحسین۷: ۱/۴۷ فصل چهارم، حافظ ابوالفتح نطنزی: خصایص العلویه: ۱۱۵، حافظ جمال الدین زرندی: نظم درر السمطین: ۱۱۳، حافظ ابونعیم اصفهانی: ما نزل من القرآن فی علی: ۱۲۲، حموینی: فرائد السمطین: ۱/۷۲، حافظ ابوسعید سجستانی: الولایة: ۱۱۲، ابن جوزی: تذکره خواص الامه: ۳۹، محمد بن یوسف گنجی شافعی: کفایة الطالب: ۶۴ و...
@ya_amiralmomenin110
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه- ۱۹ دی ۱۴۰۰
میلادی: Saturday - 09 January 2022
قمری:الأحد، 6 جماد ثاني 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
◾️07 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها
🌸13 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۸ قبل از هجرت) روز زن
▪️18 روز تا وفات حضرت امّ كلثوم عليه السّلام
جناب امّ
🌺25 روز تا ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (۵۷ ه ق)
▪️26 روز تا شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۵۴ ه ق)
🌸33 روز تا ولادت امام محمد تقی علیهالسلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه ق)
🌺36 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت)
آغاز ایام البیض (روز اعتکاف)
▪️38 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه ق)
تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#گزیده_دایره_المعارف_تهاویل_الربیع🔹🌸🌸
#بخش_سی_و_ششم
#سبقت گرفتن #مردم به همدیگر در #بیعت آن #حضرت: 🔹🍂
در این وقت ابن عباس بلند شده و روی به مردم کرده و گفت: این پسر پیغمبر شما و وصی امامتان است دست بیعت به دست مبارکش بگذارید، مردم در حالی که به همدیگر سبقت میگرفتند به شرط این که امام با هر کس جنگ کند جنگ و با هر که صلح کند صلح کنند، روز بیست و یکم ماه رمضان سال چهلم هجری بر آن حضرت بیعت کردند و اول کسی که این افتخار نصیبش شد قیس بن سعد بن عباده آن مرد رشید و خدا پرست بود. [۱]
چون همه مردم بیعت کردند امام دوباره به منبر تشریف برده و مردم را به تبعیت فرمان خویش موعظه کرد، سپس از منبر پایین آمده و به نظم مملکت پرداخت، در کوفه بدین وسیله و در سایر شهرها و ممالک به وسیله نمایندههای آن حضرت مردم از روی رضا و رغبت بیعت کردند و مخالفی غیر از معاویه و اتباعش سراغ نداریم...
معاویه به کوفه و بصره جاسوس میفرستد
امام پس از بیعت مردم مشغول نظم مملکت بوده و مثل پدر بزرگوارش دوست نمی داشت تا از طرف دشمن اقدامی نشده به جنگ بپردازد و میخواست که بلکه دشمن (معاویه) با رضا و رغبت خویش مثل دیگران به بیعت گردن نهد ناگاه خبری رسید که معاویه بعد از شهادت علی (علیه السلام) دو نفر را از دو قبیله به عنوان جاسوسی یکی از قبیله حمیر به کوفه و دیگری را از قبیله بنی القیس به بصره فرستاده تا او را از اقداماتی که در این دو شهر بزرگ میشود آگاه سازند، امام دستور داد تا جاسوس حمیری را از کوفه پیدا کرده در حالی که دست به گردن بسته بود، در محضرش گردن زدند و پیغامی به ابن عباس داد که مرد بنی القیسی را در بصره پیدا کرده و سر از تن جدا کنند. ابن عباس پس از گردن زدن بنی القیسی خدمت آن حضرت نوشت که مسلمانان دوست میدارند که امامشان با دشمن خدا و با کسی که از ترس جان خود ادعای اسلام کرده است (معاویه) بجنگد.
چه #چیز باعث شد که #امام با #معاویه به نبرد #خیزد 🔸🍃
موضوع جاسوس فرستادن معاویه از یک طرف و کاغذ ابن عباس که در واقع عرض حال مردم بصره بوده از طرف دیگر امام را واداشت که با دشمن خدا در صورت عدم بیعت و اصرار بر مخالفت، به مقام جنگ بیاید، لذا یادداشتی به معاویه فرستاده و او را از این قبیل اقدامات بر حذر داشت و نوشت که از این که جاسوس به کشور من فرستاده ای معلوم میشود که آرزوی ستیزه و جنگ داری و به زودی به آرزوی خویش نایل میشوی.
معاویه جواب به نامۀ امام داده و در آن خویشتن را از جاسوس فرستادن تبرئه کرد و از آن طرف عبدالله بن عباس پس از کشتن جاسوس بصره شرحی به معاویه فرستاده و در آن نوشت که ای معاویه از قبیله بنی القیس جاسوس پوشیده به بصره روانه میسازی تا از کارهای پنهانی قریش آگاه شوی؛ مثل تو مثل گاوی میماند که پای خود را به زمین بکشد و در نتیجه کاردی بیرون بیاید که با آن سرش را ببرند. [۱]
معاویه در جواب ابن عباس نوشت: که مثل کاغذ تو را حسن (علیه السلام) به من نوشته بود ولی هر دوتایتان در حق من سوءظن کردیده اید و من از جاسوس فرستادن خبری ندارم!...
----------
📚منابع:
[۱]: . خواننده عزیز بزودی خواهید دید که چطور قیس به شرط خود وفا نموده و اکثر مردم بر خلاف شرط خویش رفتار کردند.
[۱]: . از کاغذی که عبدالله بن عباس از بصره به امام حسن (علیه السلام) و معاویه نوشته معلوم میشود که آن روز در بصره بوده است کما این که از فعالیت او در بیعت امام روشن میشود که در روز شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در کوفه بوده پس از همه این حرفها استفاده میشود که نسبتی که به او داده اند: که او با امیرالمؤمنین مخالفت کرده و بیت المال بصره را برداشته و به مکه رفته است خالی از حقیقت است: اعیان الشیعه، ج ۴، ص ۲۹.
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
226 #پرسش_و_پاسخ_از_کتاب_شبهای_پیشاور
#معنای_ولی 🌺🍃
اشاره
۹۷. در آیه #ولایت، « #ولی» به چه #معنایی است و آیا این آیه #شامل افراد #دیگری هم میشود یا #نه؟ 🌸🌺
جواب
«ولیّ» یعنی شخصی که در هر زمان ولایت بر امت را بر عهده دارد.
«ولی» مفرد است و «کم» جمع است که مربوط به امت میباشد و نمی توانیم در اینجا ضمیر مفرد به کار ببریم. کلمه «الذین» و«یقیمون» و «یؤتون» هم که به صورت جمع آمده، به خاطر تعظیم و احترام و ادب است.
با وجود اینکه این آیه در شأن علی علیه السلام نازل شده است ولی افراد دیگری هم میتوانند مشمول این آیه قرار بگیرند که آنها همان ائمه اطهار علیهم السلام هستند.
#آیه_ولایت 🌸🍂
اشاره
۹۸. این #آیه در #شأن چه کسی #نازل شده است؟
«اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ و رَسولُهُ و الَّذینَ امَنوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوةَ و یُؤتونَ الزَّکوة و هُم راکِعون»؛ [۱] #جز این نیست که #ولی امر شما فقط #خدا و #رسول و آن #مؤمنانی هستند که #نماز را به پا میدارند و به #فقیران در حال رکوع #زکات میدهند. 🌺🌸
جواب
این آیه در شأن مولای متقیان علی علیه السلام نازل شده است؛ [۱] زمانی که ایشان در رکوع نماز انگشترشان را در راه خدا به فقیر دادند.
----------
📚منابع:
[۱]: _ مائده: ۶۰.
[۱]: _ فخر رازی: تفسیر کبیر: ۱۲/۲۰، ثعلبی: تفسیر کشف البیان: ۴/۷۵، جار الله زمخشری: کشاف: ۱/۶۲۳، طبری: تفسیر جامع البیان: ۶/۳۹۰، فاضل نیشابوری: غرائب: ۲/۶۰۵، قاضی بیضاوی: انوار التنزیل: ۱/۳۴۵، جلال الدین سیوطی: المنثور: ۲/۲۹۳، محمد بن طلحه شافعی: مطالب السؤول: ۱۷۲، ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه: ۱۳/ ۲۷۷، سلیمان حنفی: ینابیع المودة: ۱/۱۱، سبط ابن جوزی: تذکره: ۳۵، ابن صباغ مالکی: فصول المهمه: ۱/۵۸۱، طبرانی: اوسط: ۶/۲۱۹، ابن مغازلی فقیه شافعی: مناقب: ۳۱۳ و...
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: دوشنبه- ۲۰ دی ۱۴۰۰
میلادی: Saturday - 10 January 2022
قمری: الإثنين، 7 جماد ثاني 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام
🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
امروز مناسبتی نداریم
📆 #روزشمار:
◾️06 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها
🌸12 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۸ قبل از هجرت) روز زن
▪️17 روز تا وفات حضرت امّ كلثوم عليه السّلام
جناب امّ
🌺24 روز تا ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (۵۷ ه ق)
▪️25 روز تا شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام ( ۲۵۴ ه ق)
🌸32 روز تا ولادت امام محمد تقی علیهالسلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه ق)
🌺35 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت)
آغاز ایام البیض (روز اعتکاف)
▪️37 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه ق)
تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫