حجتالاسلام محیالدین محمدیان در مورد نگاه بلندِ دو مجتهد بزرگ، دکتر ابوالقاسم گُرجی و علامهی بزرگوار دکتر سید جعفر شهیدی (رضوان الله علیهما) در مورد #روحانیت و #فقاهت در #حوزه_علمیه نقل میکند:
سالها پیش خدمت استاد دکتر سید جعفر شهیدی رسیده بودم... که منشیِ ایشان خبر دادند که استاد ابوالقاسم گرجی پشت خطّ هستند... بعد از اتمام صحبت آن دو بزرگوار عرض کردم: خبرهایی دربارهی مجلس خبرگان است؟!
استاد شهیدی فرمودند: "بله، چند نفر از آقایان سیاسیّون آمده بودند مرا مُجاب کنند که در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کنم [که] جواب منفی دادم؛ آقایان خدمت آقای گرجی رسیدهاند و به ایشان [نیز] پیشنهاد کردهاند که در انتخابات خبرگان ثبتنام کنند تا چند نفر غیرِ مُعمَّم و غیرِ مُلبَّس نامزد شوند تا در مجلس خبرگان، فقیهِ غیرِ مُعمَّم هم باشد؛ ایشان (استاد گرجی) به من (استاد شهیدی) خبر دادند که این دعوت و پیشنهاد را نپذیرفتهاند، و تذکّر دادند که برخی دنبال این هستند تا فقیهِ کت و شلواری عَلَم کنند تا بیرقِ #فقاهت از دوشِ روحانیّتِ حوزوی بیفتد، من ردّ کردم، [شما هم] مواظب باشید."
[از استاد شهیدی] پرسیدم: استاد نظر خود شما در اینباره چیست؟
فرمود: "#فقاهت دانش است، اما روحانیّت #سلوک؛ باید #فقاهت با این سلوک توأمان باشد."
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری #حاشیة_المكاسب #آخوند_خراسانى #شروط_المتعاقدين #شرط_القصد 📚 ۱١١- قوله (ج۳، ص
✅ ادامهی شرح و تبیین حاشیهی ۱۱۱ #حاشیة_المكاسب مرحوم #آخوند_خراسانی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#شروط_المتعاقدين
#شرط_القصد
📚 ۱١١- قوله (ج۳، ص۳۰۳): و أما تعيين الموجب لخصوص المشترى المخاطب و القابل لخصوص البائع... .
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى در ادامهی حاشیهی شمارهی ۱۱۱ مینویسد:
🔷️🔸️ به طور کلی، آنچه در تحقّق عقد در عالَم خارج معتبر است این است که دو طرفِ عقد بر یک چیز توافق و تواطی داشته باشند تا این معامله به هر دو طرف گره بخورد و #ربط_بین_الاثنینی -که گفتیم- تحقّق یاید.
🔸️ پس، صحّتِ #بیع -در صورت عدم تعیین- به این خاطر است که غالباً بایع همان را که مشتری قبول کرده است قصد میکند، و شخص خاصّی را قصد نمیکند، و نیز دلیلی هم بر اعتبارِ تعیین وجود ندارد؛ از این رو، #بیع میتواند عرفاً به وکیل و فضول اِسناد داده شود.
🔹️ بر خلاف #نکاح که غرضِ مالکانِ عقد غالباً به شخص خاصّ تعلّق میگیرد، و همچنین دلیل بر اعتبار تعیین نیز وجود دارد. و البته در #نکاح نمیتوان عقد را عرفاً به وکیل اِسناد داد، زیرا #نکاح در عرف تنها به زوج و زوجه اِسناد داده میشود، نه به وکیل و فضولی.
🔶️🔹️ در ادامه میآورد: بنا بر این، #بیع و #نکاح اشتراکی دارند و فرقی.
🔹️ اشتراکشان این است که هر دو #عقد هستند و "تواطی بر واحد" در هر دو معتبر است که توضیحش پیش از این گذشت.
🔸️ فرق و افتراقشان نیز این است که تعیین در #نکاح معتبر است و در بیع معتبر نیست.
📌 فتأمّل في كلامه زيد في علوّ مقامه! در کلام ما تامّل کن شاید آن چه مرحوم #شیخ_انصاری فرموده است به کلام ما برگردد، اگر چه ظاهرِ بعضی از فقرات کلامش بر کلام ما قابل انطباق نیست.
✴️@fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ نسخهای که حقیر بر طبق آن، شرح و تبیین #حاشیة_المكاسب مرحوم #آخوند_خراسانى را تقدیم دوستان میکنم نسخهی چاپشدهی وزارت ارشاد اسلامی است که -بنا بر اطلاعاتِ روی جلد- به دست آقای سید مهدی شمس الدین تصحیح و تعلیق شده است، و در نرمافزار جامع فقه اهل بیت (علیهم السلام) نیز همین نسخه وجود دارد.
🔶️🔸️🔸️ این نسخه -به رغم زحماتی که حتماً جناب مصحِّح محترم متحمّل شده است- دارای اَغلاط فراوانی است؛ از این رو، میتوان چندین نقد جدّی را به آن وارد دانست:
🔸️ اَغلاط در ضبط کلمات؛ به طوری که گاه این اطمینان را در ذهن خواننده میآورد که مُصحِّح محترم مطلب مرحوم #آخوند_خراسانى را یا به صورت کلّی و یا به دُرُستی درنیافته است.
🔸️ علامت ویرگولهای فراوانی که کاملاً بیضابطه به فاصلهی هر چند کلمه یک بار ثبت شده است.
🔸️ عاریبودن این نسخه از هر گونه "تعلیق"، در حالی که روی جلد، تعلیق هم ذکر شده است. و... .
✅ از این رو، این نسخه حتماً خود، نیاز به تصحیح جدّی دارد که حقیر -در کنار شرح و تبیین- مشغول تصحیح نیز هستم.
✴️@fegh_osoul_rafiee
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_میرزای_نائینی
#اصالت_عدم_تذکیه
✅ #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۴۳۰) در مورد #اصالت_عدم_تذکیه و کلام #فاضل_تونی -که #شیخ_انصاری در تنبیه اول #استصحاب مطرح میکند- مینویسد:
مشهور در هنگام شکِّ در نجاستِ حیوانی که زنده نیست و حرمتِ اکل لحمِ آن به #اصالت_عدم_تذکیه رجوع کردهاند؛ #فاضل_تونی در اعتراض به این مبنای مشهور دو وجه را بیان میکنند:
🔶️🔷️🔹️ ۱- وجه اول (#فاضل_تونی):
🔸️ موضوع #حرمت و #طهارت در آیات قرآن #مَیته (مُردار) است؛ #مَیته یعنی حیوانی که به مرگ طبیعی (موت حَتف اَنف) مُرده است.
🔹️ و موضوعِ #حلّیّت و #طهارت نیز #مُذکَّی است؛ #مُذکَّی حیوانی است که ذبح و تذکیه شده است.
🔶️ به دیگر بیان، موضوعِ هر چهار حکم، امر وجودی است؛ هم #موت_حَتف_اَنف (مرگ طبیعی) یک امر وجودی است و باید در خارج اتفاق بیفتد و اثبات شود، و هم #تذکیه این گونه است.
🔷️ اما نکته این است که #اصالت_عدم_تذکیه -که در حقیقت #استصحاب است- نمیتواند #موت_حَتف_اَنف (مرگ طبیعی) را اثبات کند، زیرا #استصحاب اصل عملی است و نمیتواند مُثبَتات و لوازم عادی و عقلیِ مستصحب را اثبات کند؛ از این رو، نفیِ هر کدام از #موت_حَتف_اَنف یا #تذکیه به واسطهی #استصحاب نمیتواند تحقّقِ دیگری را اثبات کند، زیرا #اصل_مُثبِت حجّت نیست.
🔸️ در این حال، که از سویی #اصالت_عدم_تذکیه داریم و از سویی دیگر #اصالت_عدم_موت_حَتف_اَنف داریم هر دوی این دو استصحاب، تعارض و در نتیجه تساقط میکنند و بعد از ساقطشدنِ هر دو باید به #اصالت_حلّیّت و #اصالت_طهارت رجوع کرد.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی!
❌❌⛔⛔ همهی دوستانی که -بنا بر قوانین دانشگاه رضوی- غیبتهایشان در آخر ترم بیش از حدّ مجاز باشد بدون مجامله و تعارف برگهی امتحانشان تصحیح نخواهد شد.
⚠️⚠️ مراقب تعداد غیبتها باشید!
یاعلی
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#رسائل_شیخ_انصاری #فوائد_الأصول #محقق_میرزای_نائینی #اصالت_عدم_تذکیه ✅ #محقق_میرزای_نائینی در #فوائ
✅ ادامهی شرح و تبیین #فوائد_الأصول 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_میرزای_نائینی
#اصالت_عدم_تذکیه
✅ #محقق_میرزای_نائینی در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۴۳۰) در مورد #اصالت_عدم_تذکیه و کلام #فاضل_تونی -که #شیخ_انصاری در تنبیه اول #استصحاب مطرح میکند- مینویسد:
🔶️🔷️🔹️ ۲- وجه دوم (#فاضل_تونی):
🔸️اگر -بر خلاف وجه اول- موضوعِ #حرمت و #نجاست را نه #مَیته (مُردار؛ که امر وجودی است)، بلکه خودِ #عدم_تذکیه (امر عَدَمی) بدانیم نیز تذکیهنبودنِ در حالِ خروج روح، مُراد است، نه تذکیهنبودنِ در حال حیات.
🔹️ ایشان در ادامه میفرماید: #عدم_تذکیه در حال حیاتِ حیوان موضوعِ #حرمت و #نجاست نیست، بلکه مُتیقَّنی است که با مشکوک (تذکیهنبودنِ در حال خروج روح) هیچ نسبتی ندارد؛ اولی مربوط به حال حیات حیوان، و دومی مربوط به حال مردهبودن حیوان است.
🔸️🔹️ به بیان دیگر، #عدم_تذکیه اعمّ از تذکیهنبودنِ حال حیات، و تذکیهنبودنِ حال خروج روح است؛ این، مانند آن است که بخواهیم به واسطهی استصحابِ کلّیِ ضاحک (#عدم_تذکیه) که در ضمن زید (عدم تذکیهی در حال حیات) در خانه متحقّق بوده، و الان یقین داریم زید خانه را ترک کرده است (تذکیهنبودنِ در حال حیات، با مُردنِ حیوان از بین رفته است)، بخواهیم به واسطهی چنین استصحابی وجودِ عمرو (تذکیهنبودنِ در حال خروج روح) در خانه را اثبات کنیم؛ پس بیشکّ چنین عدمِ تذکیهای که مخصوص حال حیات بوده است مرتفع شده است و جایی برای این استصحاب وجود ندارد.
📌 #فاضل_تونی بر اساس این دو وجه به فتوای مشهور اعتراض میکند که چنین استصحابی صحیح نیست.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
حضرت استاد بزرگوار و محقِّق، آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظلّه) در درس خارج اصول میفرمودند:
"یک وقتی در دیدار با [یوسف] قرضاوی که کتاب الاجتهاد و التجدید [را در علم اصول] نوشته بود، آن [کتاب] را نقد کردم؛ در جلسهی دوم [بنده را] برای افطار دعوت کرد [به] منزلش؛ آنجا برخی ابداعاتِ #شیخ_انصاری مانند #حکومت و #ورود را مطرح کردم؛ دو دلیل مطرح کردم گفتم: رابطهی بین این دو چیست؟
گفت: #تخصیص است. گفتم: نه.
گفت: #تخصّص است؟! گفتم: نخیر.
بسیار تعجّب کرد.
در سفرهای بعدی برخی کتب اصولی و برخی کتب #شهید_صدر را برایش بردم."
✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ مُخّ و مغزِ سوادِ حوزوی #اصول است...
❌❌ بیسواد در #حوزه_علمیه یعنی اصولنخوانده.