استاد حشمت پور.mp3
15.08M
💥فایل صوتی جلسه «عقول و افلاک در فلسفه اسلامی»
(بررسی جایگاه و ارزیابی انتقادات)
🎤استاد محمدحسین #حشمت_پور
📌میزبان: انجمن علمی فلسفه دانشگاه فردوسی
#فلسفه_اسلامی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
💥اسلام، ایمانِ بدونِ عدالت را به رسمیت نمیشناسد!
🎤امام #موسی_صدر:
صدها دستور اسلامی، که #عدالت اجتماعی و اقتصادی را در عمقِ عبادات وارد میسازد و آن را از جمله شرایط صحیح بودنِ آنها میشمارد، به روشنی نشان میدهد که عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی نهتنها دو حکم فرعی و دو واجب عادی و معمولی نیستند، بلکه بر پایه عقیده و ایمان استوارند و از آنها جداشدنی نیستند. اسلام ایمانی را که نتیجه آن عدالت در زندگیِ فرد و جامعه نباشد، برنمیتابد. از این رو عدالت اقتصادی و اجتماعی در اسلام ریشهدار، دائمی و فراگیر است، زیرا با طبیعت و هستیِ مؤمن درآمیخته و از درونِ فرد و جامعه مسلمان سرچشمه گرفته است.
🔻 برگرفته از سخنرانی امام صدر در نهمین همایش اندیشه اسلامی در الجزایر / ۱۷ تیر۱۳۵۴ / 📚کتاب رهیافتهای اقتصادی اسلام
#عدالت_اسلامی
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🌀 @kashkolenab 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بوی کاغذ کاهی
مجله ای که بیش از 60 سال است که در قم چاپ میشود و مشترکینی از سوییس هم دارد...
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
42.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥همایش "درباره علم دینی"
💢کانون اندیشه جوان چهارمین محصول از گنجینه آرشیو خود را منتشر کرد.
🔷همایش درباره علم دینی شامل بررسی نسبت علم و دین با موضوعات «جامعهشناسی مواجهه با علم در ايران»،«نسبت علم و تمدن»،«مواجهه مسلمين با دانش يونانی»،«علوم اجتماعی دينی»، «مناسبات الهيات و علوم انسانی» و «عقل و ايمان» می باشد که استاد علی اکبر #رشاد، استاد سید مهدی #میرباقری، دكتر يوسف اباذری، دكتر بیژن عبدالکریمی، حجت الاسلام دکتر داوود #فیرحی، حجت الاسلام دكتر حميد #پارسانيا، سعيد زيباكلام و دكتر رضا #داوری_اردكانی در آن به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداخته اند.
🔹این همایش در خرداد1391برگزار شده و از مجموعه های با ارزش گنیجه آرشیو کانون اندیشه جوان است و به صورت یک دوره آموزشی تصویری در بخش همدرس سایت کانون اندیشه جوان در دسترس می باشد.
🎞برای مشاهده این دوره به لینک زیر مراجعه کنید👇
🌐 https://canoon.org
@canoon_org
#علم_دینی
#کلام_جدید
#علم_و_دین
#تمدن_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥آیت الله ارفع در بیمارستان بستری شد😔
آیت الله سید کاظم ارفع استاد اخلاق و نویسنده و مترجم حوزه های علوم اسلامی به دلیل مشکلات ریوی در بخش مراقبت های ویژه یکی از بیمارستان های تهران بستری شد.
آیت الله سید کاظم #ارفع استاد اخلاق و نویسنده و مترجم حوزه های علوم اسلامی به دلیل مشکلات ریوی در بخش مراقبت های ویژه یکی از بیمارستان های تهران بستری شد.
آیت الله ارفع از جمله نويسندگان و مترجمانی است كه آثار گوناگونی را در حوزههاى علوم اسلامى نگاشته یا ترجمه کرده است که برخی از آنها عبارتند از ترجمه روان نهجالبلاغه، ترجمه صحيفه سجاديه، چهل منزل سلوك، اسماءالحسنى، درمانگاه معنوی، ۲۰۰ پرسش،۲۰۰ پاسخ در مورد جوانان، سیره عملی اهل بیت (ع)؛ امام علی (ع) و آسیبشناسی قدرت.
این استاد اخلاق سالهاست امام جماعت مسجد محمدیه تهران است و به تربیت دینی و اعتقادی جوانان و نوجوانان اهتمام ویژهای دارد.
🤲از عموم مومنین می خواهیم برای سلامتی و شفاء این عالم وارسته دعا کنند🤲
درباره معظم له 👉
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
🎧 تنها مرجع تیمی پادکست صوتی اعتقادی در ایران 🎙
✴️ با پشتیبانی تیم نخبه طلبه + آرشیو مباحث تخصصی
عضویت رادیو سایهبان 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1211891780C9bcda86b7d
کشکول ناب حوزوی
🎧 تنها مرجع تیمی پادکست صوتی اعتقادی در ایران 🎙 ✴️ با پشتیبانی تیم نخبه طلبه + آرشیو مباحث تخصصی
کانالی بسیار مفید و جذاب خصوصا در پاسخ به شبهات روز
حتما عضو بشید و استفاده کنید💯
💥طالب علم أعمى حجة على كلّ بصير:
(ميرزا)ابن سلطان العلماء علاء الدين حسين المعروف بخليفة سلطان ابن المير رفيع الدين محمد الحسيني المرعشي الآملي الاصفهاني(1098 - 1038) أعمى بأمر الشاه صفي الصفوي فى 23 رجب 1041 وله من العمر ثلاث سنين عند عزل والده عن الوزارة.
ترجمه الافندي فى «الرياض-2:3» ضمن ترجمة والده و قال:
و ابنه الأوسط ميرزا ابراهيم كان من المحقّقين،و له تعليقات لطيفة...على أكثر الكتب الفقهية و الكلاميّة و الأصولية و غيرها و أجودها الحاشية على شرح اللمعة (ذ 6 قم 472) و هي حاشية طويلة لم يخرج منها إلاّ باب الطّهارة تعرض فيها لكلام والده و قد يعترض عليه و توفى 1098، و عنه أخذ عبد النبى القزويني فى «تكملة أمل الآمل» و أثنى عليه كثيرا و قال:إنّه حصل عديم البصر وفاق كلّ ذى بصر، ثمّ حكى عن بحر العلوم الذى أمره بتأليف «التكملة» ردّ ابراهيم المترجم له على من ردّ على حواشى والده سلطان العلماء على شرح اللمعة (ذ 6 قم 495) فى مجلس بداهة بقراءة العبارة بحيث لا يرد عليه إشكال. قال ورأيت قسما من حواشيه على شرح اللمعة إلى مبحث التيمم فى مكتبة (السيد شهاب الدين المرعشي بقم) و هو من أحفاده كما كتبه إلينا.
📚طبقات اعلام الشيعة ج٨، #آقا_بزرگ ص1-2
#تراجم_علما
#سیره_علما
✅کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥اول کلام بعد فلسفه
حضرت آیتالله #بهجت (ره) : «برای تحصیل فلسفه، ابتدا تعلّم علم کلام و بررسی روایات، سپس اشتغال به فلسفه نمایند؛ خصوصاً آنان که استعداد بیشتری برای تعلّم فلسفه دارند. ولی کسانی که استعداد و ذوق تحصیل آن را ندارند، ادامه آن برای ایشان مفید نیست».
🔑مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی بهجت قدسسره
#مشاوره_طلبگی
#کلام_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
🔰 کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab 👈
🌹لینک گروه "گعده علمی کشکول ناب"👇
https://eitaa.com/joinchat/1827012898C6d073dc82a
این گروه فقط جهت تبادلات علمی و گفتگو علمی تاسیس شده.
کتاب احادیث و روایات اسلامی در شعر پارسی.pdf
3.63M
📚 #کتاب احادیث و روایات اسلامی در شعر پارسی از آغاز تا پایان قرن ششم هجری
✍ دکتر اسحاق طغیانی
🌐 دانلود از سایت ناشر
#شعر
#علوم_حدیث
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
⚠️🚨اجرای سیاستهای لیبرالی در ایران از دهه هفتاد تا حالا!
🔻احسان فرزانه با نقد سیاستهای لیبرالی گفت:
از ابتدای دهه ۷۰ اقتصاد ایران چهار نعل به سمت سرمایهداری پیش رفت؛ الان در ایران فقط ۱۳ درصد مدارس دولتی هستند که در مقایسه با نئولیبرالترین کشورها هم وضع بدتری داریم! از بین ۵۰ بانک، ۸ بانک دولتی است و در ۲۰ سال گذشته در تهران یک بیمارستان دولتی ساخته نشده است، در حالی که بیمارستانهای خصوصی به صورت قارچگونه رشد کردهاند...
💠ادامه👇
https://iqna.ir/00Gsdp
پ.ن: رییس جمهوری می خواهیم که اینها رو متوجه باشه و الا اونی که دم از کارنامه میزنه در عمل خیلی فرقی با قبلی ها نداره و همین راهو ادامه میده! چون فهم این مسائل نیاز به هم اندیشی با اساتید داره ، پل ساختن تونل ساختن ، کار شهردار و وزیر راهه نه رییس جمهور! رییس جمهور باید این مباحث اساسی اقتصادی و سیاسی رو متوجه بشه...
#نئولیبرالیسم
#عدالت_اسلامی
#اقتصاد_اسلامی
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
💠 @kashkolenab
💥تدریس فقه الحدیث و تفسیر
علاّمۀ طباطبائى مىفرمودند: اين سبك #تفسیر آيه به آيه را مرحوم #قاضی بما تعليم دادند و ما در تفسير ، از مسير و ممشاى ايشان پيروى مىكنيم و در فهم معانى روايات وارده از ائمّۀ معصومين ذهن بسيار باز و روشنى داشتند و ما طريقۀ فهم احاديث را كه«فِقهُ الحديث»گويند از ايشان آموختهايم .
📚مهرتابان ، حسینی #طهرانی ص ۲۸
✍پ.ن: نسخه خطیی ظاهرا از تفسیر قرآن کریم (از ابتدا تا آیۀ ۹۱ سورۀ انعام) مرحوم آیت الله سید علی قاضی در کتابخانه های لندن موجود است. [فلسفه عرفان شیعی، حسین غفاری، ص۱۶۷، پانویس۱]
#علامه_طباطبایی
#خاطرات_علما
#فقه_الحدیث
#نسخه_خطی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
قبسات_حياة_السيد_شهاب_الدين_المرعشي_النجفي_السيد_عادل_العلوي.pdf
14.86M
📚 #کتاب قبسات من حياة سيدنا الأستاذ آية الله العظمي المرعشی النجفي
✍آية الله السيد عادل العلوي (ره)
#مرعشی_نجفی
#خاطرات_علما
#تراجم_علما
#علوی
🔸کشکول ناب حوزوی🔻
✳️ @kashkolenab
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ بیان دیدگاههای اقتصاد اسلامی شهید آیت الله سید محمدباقر صدر؛ توسط دکتر توکلی رئیس پژوهشکده اقتصاد، وزارتاقتصاد
🔶 در اقتصاد متعارف مشکل را در کم یابی میبینند ، اما شهید صدر از نگاه اسلام مشکل را در توزیع میبیند، یعنی سهمبری افراد از تولید، عادلانه صورت نمیگیرد.
⭕️ ما در حوزه توزیع قبل تولید، با توزیع رانت منابع مواجهیم:
◾️ رانت خلق پول
◾️ رانتسفته بازی
◾️ رانت احتکار زمین
⭕️ عملا نظام مالیاتی ما از هم گسسته است
مثلا یک فقیر مالیات سیب زمینی و پیاز خود را میدهد، در صورتی که منطق خمس در اسلام میگوید اگر مازاد بر خرج خود داشتی خمس بدهید.
⭕️ الان در نظام کنونی مالیات، از کارمندان زودتر از ثروتمندان مالیات میگیرند.
📣تشکل حوزوی سُعداء قم
🆔 @soada_qom
تاریخ_شفاهی_آموزش_فلسفه،سیدحسن_سعادت_مصطفوی.pdf
572.9K
📚تاریخ شفاهی آموزش #فلسفه در ایران
🎤گفتگو با آیت الله سید حسن سعادت #مصطفوی (ره)
#تاریخ_علوم
#آقاعلی_مدرس #جلوه #آیت_الله_شاه_آبادی #تنکابنی #آشتیانی #فاضل_تونی #شعرانی #محمدتقی_آملی #الهی_قمشه_ای #رفیعی_قزوینی #عصار #فلسفه_اسلامی #تراجم_علما
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
〽️اهل سلوک اگر یک کار مکروه انجام میدادند یقین داشتند از قرب الهی دور میشوند
آیت الله سید مجتبی #رودباری (ره)
#سیره_علما
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
◼️ @kashkolenab
علل_مهاجرت_خاندان_موسی_بن_جعفر_علیه_السلام_به_ایران.pdf
155.4K
📕 #مقاله "بررسی علل مهاجرت خاندان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام به ایران و خراسان"
💧چکیده
یکی از قطب های فرهنگی و معنوی که همواره در درازنای سده های اسلامی برای مردم ایران به عنوان نماد دلدادگی به اهل بیت (ع) مورد توجه شیعیان قرار گرفته مقبره های فرزندان و نوادگان امامان تشیع است. ایران به عنوان پناهگاه نسبتاً امن برای شیعیان و بستری مناسب برای ترویج، رشد و اعتلای شیعه بوده است. فرزندان امام موسی الکاظم (ع) یکی از پرشمارترین مهاجران به سرزمین های ایران در دوره حاکمیت عباسیان است. این مقاله بر آن است تا با بررسی تحلیلی منابع تاریخی، به علل مهاجرت اولاد این حضرت و آثار و برکات آن بپردازد. بررسی علل مهاجرت سادات موسوی به ایران تا اندازه ای حکایت کننده وضعیت دوره سخت امام (ع) و آشکارسازی اوضاع زمانه آن حضرت است، و از طرفی تحولات دستگاه عباسیان در رویکردشان به اهل بیت را نشان می دهد. نگارندگان می کوشند در پی بررسی علل مهاجرت، میزان موفقیت این مهاجران در دستیابی به اهدافشان را بنمایانند و بخش اندکی از اوضاع اجتماعی، فرهنگی و مذهبی ایران آن دوران را تبیین نمایند. از بررسی شواهد ارائه شده در این نوشتار می توان دریافت که از جمله علل مهاجرت خاندان حضرت امام موسی کاظم (ع) به ایران، محبوبیت ایشان در میان مردم و دور بودن این دیار علی الخصوص خراسان از مرکز خلافت، ظلم و ستم های خلفای عباسی در حق ایشان و ... بوده است که حضور آنان باعث گسترش تشیع و حوزه های علمیه و تربیت عالمان بسیاری در ایران شد.
#تاریخ_اسلام
☑️ @kashkolenab 🌹
💥کانال دیگر ما (طلاب پاسخگو)👇
@tollabe_pasokhgoo
💥شیوه تحصیل حوزه از نگاه استادشهید مطهری
✍آیت الله ابراهیم #امینی(ره)
شهيد #مطهری دروس سطح را در حوزه تدريس ميكرد و در جلسات دوستان از نكات مثبت دروس حوزوي تعريف و تمجيد مينمود. مباحثه و مذاكرهي درسها، آزادي انتخاب استاد، اخلاص اساتيد در تدريس، اخلاص طلاب در درس و بحث، سهولت ارتباط استاد و شاگرد، تكيه بر فهم كامل مطالب نهتنها بر حافظه، تدريس كتب پايينتر بهوسيلهي طلاب سطح بالاتر، تدريس درسهاي خارج فقه و اصول بهوسيلهي اساتيد و فقهاي برجسته و عاليرتبه و ديگر امور از اين قبيل، در جلسات خصوصي و در جمع دوستان گهگاه از نقاط منفي دروس حوزوي نيز انتقاد هم داشت ولي نه به قصد بدگويي، بلكه بهعنوان دلسوزي و اميد اصلاح. مثلاً كتب و دروس ادبيات زبان عربي را ناقص و نيازمند به تغيير بنيادي ميدانست، چون طلاب پس از سالها درس و تدريس كتب موجود گرچه با قواعد كلي صرفونحو زبان عربي آشنا ميشدند ولي از مكالمه به زبان عربي و نوشتن و خواندن عربي فصيح ناتوان بودند و اين نقص بزرگي بود كه بايد اصلاح ميشد. گهگاه هم از امور جزئي فراتر رفته در مسائل كلي مربوط به حوزه بحث و گفتگو ميشد.
📚 از کتاب خاطرات آیت الله امینی (ره)
#مشاوره_طلبگی
#خاطرات_علما
#ادبیات_عرب
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
◼️ @kashkolenab
📚 #کتاب منتخب الآثار من بحار الأنوار
این کتاب همان گونه که از نامش پیداست گزینشی است عالمانه و حساب شده و به منزله ویرایشی است جدید از کتاب پر ارزش بحارالأنوار مرحوم علامه مجلسی رحمه الله علیه همراه با توضیحات لازم برای گره گشایی از احادیث پیچیده و اعراب کامل و توضیح لغات و مصادر جدید و مزایای متعدد دیگر که در نوع خود کم نظیر است.
🔹نویسنده:علامه #مجلسی (ره)
✍تهیه و تنظیم : گروه محققین تحت اشراف آیت الله #مکارم_شیرازی (حفظه الله)
💎 دانلود پی دی اف برخی مجلدات چاپ شده 👉
✅کشکول ناب حوزوی🔻
⚫️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥 نمیرم بخونم!❗️ وقتی زیباکلام گیر می افته و فرافکنی می کنه و خودش اعتراف می کنه که علمی حرف نمیزنه!
💥پرورش مدیران غرب زده و مجذوب غرب حاصل انحراف علوم انسانی در کشور است!
🎤 #رهبر انقلاب:
اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانهاش علمای دین و علمای صاحبنظر و نظریات اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست.
.۱۳۸۹/۰۷/۲۹
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
#مجالسات_علما
آیت الله یحیی #انصاری_شیرازی(ره)
و حضرت آیت الله جعفر #سبحانی
✅کشکول ناب حوزوی🔻
⚫️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥پرورش مدیران غرب زده و مجذوب غرب حاصل انحراف علوم انسانی در کشور است! 🎤 #رهبر انقلاب: اینکه بنده
❓تعلیم و تربیت غربی چگونه وارد ایران شد؟
🔸فتحعلی شاه و دربار او به ویژه امیرکبیر، نخستین کسانی بودند که در ایران عصر قاجار، مجذوب و شیفته بازوان تنومند این نوجوان (غرب) شدند و برای بهره مندی از او، دارالفنون را که در آغاز، مرکزی علمی برای اقتباس از تکنولوژی نظامی و تربیت نیروی انسانی متخصص نظامی بود، تاسیس نمود؛ غافل از آنکه الگوبرداری از سیستم تعلیم و تربیت کشوری بیگانه، در واقع به معنای آغاز طوفانی است که اگر سیستم کنترل کننده و تبدیل کننده ای در مقابل آن نباشد، همه چیز را ویران کرده، موجب انقلاب در تمامی ارکان جامعه خواهد شد.
🔹در واقع امیرکبیر با تاسیس دارالفنون تعلیم و تربیت غربی را وارد سیستم اصلی ایران کرد. هر چند امیرکبیر می خواست نیازهای جامعه را تامین کند، اما این دستگاه پیچیده، کارکردهای پنهانی داشت که تشخیص آن برای دربار قاجار و حتی شخص امیرکبیر مقدور نبود.
📚 ماجرای جدایی حوزه و دانشگاه ص ۱۵۶- ۱۵۷
✍پ.ن: در دوران طلایی تمدن اسلامی همه علوم دینی(حوزوی) و غیردینی(دانشگاهی) در یک جا تدریس میشد و جدایی دین و علم معنا نداشت، برعکس تمدن غرب که بخاطر جدایی علم و عقل با دین(مسیحیت) مدارسشون از هم جدا شدند. همین جدایی وارداتی از دوران قاجار وارد ایران شد!
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
✍آیت الله سید #عزالدین_زنجانی ره:
🔹در همان اوان(اوائل دهه بیست) یکی از اتباع #کسروی(علی اکبر حکمی زاده) کتابی به نام (اسرار هزارساله) نوشت و در آن از زیارت قبور و مشاهد ائمه و از این رقم انتقاد کرده بود.
🔸من با یک عده از طلاب به خدمت یکی از مراجع وقت رفتیم که ما چه باید بکنیم؟ شرح اجمال مضمون کتاب را به ایشان گفتم. متأسفانه با کمال خونسردی ایشان گفتند: کاری نداشته باشید، الباطل یموت بترک ذکره!
🔹اما #امام (ره) در همان وقت به خاطر رد کردن این کتاب، (مدت ها) درس اسفار را تعطیل کرده و جواب او را می نویسند، که فعلاً به صورت (کشف الاسرار) درآمده است.
📚نشریه پگاه حوزه، شماره 304
#نقد_حوزه
#خاطرات_علما
🌸کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
درخواست نامه خیام نیشابوری.pdf
1.33M
📚درخواست نامه (رساله ای کوتاه در فلسفه)
✍حکیم #خیام نیشابوری
🔹بدانکه جز ذات باری تعالی یک جنس است و آن جوهر است و جوهر بدو قسم است، جسم است و بسیط است و لفظ های که بازای معنی کلیات افتد اول لفظ جوهر است و چون آن را بدو قسم گردانی لفظی جسم است و لفظی بسیط و موجودات کل را بیش از این سه نام نیست از آن جهت که بجز ذات باری تعالی موجود همین است و کلیات نوعی قسمت پذیرند و آنچه قسمت پذیر است جسم است و آنچه قسمت پذیر نیست، بسیط است و قسمت پذیر متفاوتند.
ترتیب آنچه بسیط است از وجه تفاوت و ترتیب دو نوع است، نوعی را عقل کل خوانند و جزئیات ایشان را نهایتی نیست، اول عقل فعال است که علت معلول اول است، نسب با واجب الوجود علت است و جمله موجوداتی را که زیر اویند مدبر است موجودات کل را، عقل دوم مدبر فلک اعظم است و عقل سوم مدر فلک الافلاک است، عقل چهارم مدبر فلک زحل است، عقل پنجم مدبر فلک مشتری است، عقل ششم مدبر فلک مریخ است، عقل هفتم مدبر فلک شمس است، عقل هشتم مدبر فلک زهره است، عقل نهم مدبر فلک عطارد است، عقل دهم مدبر فلک قمر است و این هر عقلی را بازای نفس است که عقل بی نفس نباشد و نفس بی عقل...
#فلسفه_اسلامی
#نسخه_خطی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab