از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش ششم
پروژه اصلی خبرآنلاین: از بدیل سازی گفتمانی تا چهره سازی بدلی از انقلابی گری
[صفحه 3 از 5]
⭕️تکریم ، تطهیر و تقدیس از #هاشمی_رفسنجانی
هاشمی رفسنجانی پدر معنوی - سیاسی خرده جریان اعتدال محسوب می شود. تطهیر و تقدیس از هاشمی رفسنجانی به شکل محسوسی در #خبرآنلاین جریان دارد که این رویه دلیل متقنی بر #اعتدالی بودن این رسانه است. هویت#خبرآنلاین چنان به اعتدالگرایی گره خورده است که با تکریم هاشمی سعی دارد او را یک #الگوی تمام عیار سیاسی معرفی کند. به عنوان نمونه یادداشت های ستایش آمیز برخی از اعضای ارشد تحریریه خبر آنلاین مانند #محمد_مهاجری(عضو شوید تحریریه)، #فاطمه_سادات_استیری(مدیر سرویس سیاسی) و #فائزه_عباسی نسبت به شخصیت و کارنامه آقای هاشمی کرد.
#محمد_مهاجری در دفاع از اظهارات جنجالی هاشمی رفسنجانی مبنی بر پایان دوران #نظامی_گری در ایران مانند ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم می نویسد:" هاشمی بخشی از تاریخ انقلاب است. اینکه روزی چند بار در این رسانه و آن تریبون، زندگی او را با #طلحه و #زبیر شباهت سازی کنیم، از تاریخ ماحذف نمی شود. شاید راه درست، شنیدن حرفهایش و یافتن پاسخ برای آن باشد. تاریخ را قلمفرسایی ها و حرف زدنهای افرادی که سن خودشان و پدرشان، جمعا به اندازه سابقه حضور #هاشمی در انقلاب هم نیست،نمی نویسد. تاریخ ،گفته ها و نوشته های "السابقون" را در سینه ضبط می کند و بیم آن می رود که اگر اظهارنظرهای هاشمی بی پاسخ بماند و یا شفاف نشود، تاریخ قضاوتی بیرحمانه در باره این روزهای ما بکند."(خبرگزاری آنا، 1/7/1395)
#فائزه_عباسی در شرح بازدیدش از خانه هاشمی رفسنجانی می نویسد: "دقیقا دو سال پیش؛ اینجا غوغا بود، کوچه های تنگ جماران پر از جمعیت مضطرب و گریان بود، به کوچه حسنی کیا که می رسیدی دیگر نفس کشیدن هم سخت می شد از آن همه ازدحام جمعیت. دو سال پیش اهالی #جماران در بهت بودند، بهت از دست دادن شیخ اکبر محله و مردم ایران در بهت از دست دادن آیت الله هاشمی رفسنجانی."(خبرآنلاین، 19/10/1397)
#فاطمه_استیری در یادداشتی با عنوان " می شود شما نباشید و ما ناراحت نباشیم آقای هاشمی ... !؟" می نویسد: " آقای هاشمی! بدجوری ولوله برپا کرده اید در دل ما این روزها که هر خبر را باز می کنیم یا تسلیت است یا ذکر خوبی شماست یا ذکر خاطره یا عکس شما یا ...آقای هاشمی! سخت است نوشتن کلمه «مرحوم» در کنار اسم شما....خیلی سخت! بدزبانان فعلا ساکتند آقای هاشمی... ولی خوشبین نیستیم به سکوت شان حتی... شروع می کنند همین روزها باز.. چارهای ندارنند، گویی بقایشان در زدن شماست، مگر خودتان نگفته بودید این را."(سایت عصر ایران، 22/10/1395)
🔹گرچه اعتدال گرایان هاشمی را به عنوان کمال مطلوب خود در عرصه سیاست معرفی می کند و تا مرز تقدیس او پیش می روند اما کارنامه اینان نشان می دهد اینان حتی به اندازه هاشمی پس از ۸۸ به اصول و آرمان ها باورمند نیستند و در پس پرده این قلمفرسایی غلو آمیز، بعید نیست مصادره هاشمی و استفاده ابزاری از او در دستور کار اعتدالی ها گرفته باشد. راهی که زیبا کلام در دوران اصلاحات آغاز کرد و در تغییر مسیر هاشمی بسیار موثر بود.
@rozaneebefarda
ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش ششم
پروژه اصلی خبرآنلاین: از بدیل سازی گفتمانی تا چهره سازی بدلی از انقلابی گری
[صفحه 4 از 5]
⭕️وامدار و وفادار به علی لاریجانی
در بین رسانه های داخلی #خبرآنلاین را وابسته به #علی_لاریجانی می دانند هر چند این انتساب از طرف مشاور لاریجانی تکذیب شد. اما شواهد قابل توجهی در این باره وجود دارد که گویای وابستگی فکری و جریانی خبرآنلاین به اوست. علاوه بر شواهدی که در لابه لای بحثهای قبل و بعد وجود دارد مثل روابط صمیمانه #حسین_انتظامی با لاریجانی، موارد زیر نیز قابل ذکر است:
-خبرآنلاین در اخبار و یادداشت های خود به دفاع تمام عیار از لاریجانی می پردازد که با جستجو کلید واژه " علی لاریجانی" به راحتی به این امر می توان دست یافت. به عنوان نمونه می توان به یادداشت #فاطمه_استیری و #محمد_مهاجری اشاره کرد.
#فاطمه_استیری بعد توصیف لاریجانی به القابی مانند "محبوب اعتدالیون، مغضوب تندروها"، "آیت الله زاده فیلسوف"، قانون مدار" ، " باهوش"، "سیاست مدار" ، " صبور"، "صریح"، "معقول" ، " معتدل" و ... می نویسد:" او حالا تبدیل به یک بِرند در اردوگاه #اصولگرایی شده است، سیاستمداری که می تواند حتی جریانی را ذیل نام خود سازماندهی کند و جریان ساز و تصمیم ساز باشد.اما به همان نسبت که لاریجانی در بین #اعتدالیونی چهره ای مورد قبول است، تندروها و نوآمدگان اصولگرا را خسته کرده و حتی عصبانی. او طی سال های اخیر که جولان تندروها و نوآمدگان اصولگرا بیشتر از همیشه شده بود نه تنها پا به پای آنها پیش نرفت که سایه ای سنگین بر سرشان بود. نه تخریب ها و نه توهین ها و نه حتی مُهر و کفش پرت کردن ها، لاریجانی را مجبور به عقب نشینی نکرد و حتی بیشتر بر خطر تندروها در سیاست خاصه در جریان اصولگرا هشدار داد."(خبرآنلاین، 5/1/1399)
جالب است که دبیر سیاسی خبرآنلاین از نسبت دادن ولایت مداری که از شاخصه های مهم سیاسی ادعایی برای لاریجانی است خودداری کرده است.
#محمد_مهاجری در یکی از تمجید نامه های خود نسب به لاریجانی می نویسد: " با رفتن #علی_لاریجانی اعتدال چه سرنوشتی خواهد یافت؟ #اعتدال اسم شخص نیست، یک روش و منش و مکتب است. علی لاریجانی در چند سال اخیر توانست این منش را در قالب عمل توضیح دهد. اعتدال واژه سختی نیست و با ویژگیهایی مثل خردورزی، تحمل و تامل، کنترل خشم، رعایت اخلاق و ادب تعریف میشود. اتفاقاً مخالفان اعتدال دوست دارند این ویژگیها از جامعه رخت بربندد. با رفتن او از نهاد قانونگذاری کشور، ممکن است خردگرایی و اعتدال برای مدتی به محاق برود اما نابود نمیشود. رفتن لاریجانی میتواند تنفس اعتدال را سختتر کند اما با رفتن او تفکر اعتدال از بین نمیرود."(خبرآنلاین، 15/9/1398)
- پوشش خبری که #خبرآنلاین برای علی لاریجانی، هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی، انجام داده است نشان می دهد که به شدت حامی سیاسی و مروج افکار او و دیگر دوستان اعتدالیش است. با جستجوی ساده ای در آرشیو خبرآنلاین به این مطلب می توان پی برد. به عنوان نمونه در دوران یک ماهه اول شیوع #کرونا در ایران انتقاد ها از علی لاریجانی در دو جهت افزایش یافت. جهت اول این بود که او چرا در مدیریت بحران کرونا حضور میدانی ندارد مخصوصا که شیوع کرونا اول بار از #قم، حوزه انتخابی او مخابره شد(سایت قم فردا، 17/12/1398). جهت دوم این بود که چرا در مقابل #قم_هراسی گسترده به دفاع از این شهر مقدس نپرداخت و رسانه های نزدیک به او به این امر اهتمام نداشتند(سایت تابناک قم، 29/12/1398). با وجود این انتقاد ها خبرگزاری خبرآنلاین 31خبر از #علی_لاریجانی در بازه زمانی یک اسفند 98 تا 5 فروردین 99 منتشر کرد که تمامی آنها #اخباری_مثبت از او محسوب می شود.
- در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری سال 96 برنامه تلویزیونی #جهان آرا گفتگویی بین #سید_یاسر_جبرائیلی و #محمد_مهاجری ترتیب داد. #یامین_پور مجری این برنامه مهاجری را به عنوان رسانه حامی #دولت و منتسب به #علی_لاریجانی عنوان می کند و #مهاجری در برابر این انتساب سکوت می کند.
- انتقاد های بی شمار نخبگان سیاسی و مردم از #مجلس_دهم و تایید این حجم انتقاد توسط لاریجانی با استفاده از تعبیر " مجلس دهم مظلوم واقع شد" نشان از نارضایتی های عمیقی از این مجلس داشت. اما با این حال #خبرآنلاین به صورت تمام قد به دفاع از مجلس دهم می پردازد. در این رابطه به آمار هایی که حکایت از این امر دارد اشاره خواهیم کرد.
@rozaneebefarda
ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش ششم
پروژه اصلی خبرآنلاین: از بدیل سازی گفتمانی تا چهره سازی بدلی از انقلابی گری
[صفحه 5 از 5]
⭕️خبرآنلاین و مجیز گویی از اعتدالگرایان
به نظر می رسد #خبرآنلاین از حمایت بی چون چرای شخصیت های #سیاسی جریان اعتدال به دنبال چند هدف است.
1-افکار عمومی از کارنامه #ضعیف دولت روحانی به شدت گلایه مندند. این گلایه مندی از یک طرف باید تعدیل شود و از یک طرف باید منحرف شود. باید یک رسانه اعتدالی به دفاع و توجیه همه جانبه از #دولت بپردازد تا کفه حمایت ها از دولت بیش از حد سبک نشود. #خبرآنلاین چنین نقش تعدیل کننده ی رسانه ای را ایفا می کند. از طرف دیگر نا امیدی مردم از جریان اعتدال نباید منجر به تمایل آنها به #جبهه_انقلابی بشود بلکه یا باید به گزینه های دیگر جریان اعتدال منحرف شود و یا مردم در #بن_بست_فکری بمانند. این بن بست فکری – سیاسی باعث عکس العمل های احساسی و انفجاری خواهد شد و این صحنه بهترین موقعیت برای ماهی گیری نیروهای امنیتی جریان اعتدال است.
2-شخصیت های سیاسی اعتدال نیاز به گرم بودن تنور اعتدال برای آینده نه چندان دور دارند. این بدون در صحنه نگه داشتن #سردمداران_اعتدال در نزد افکار عمومی امکان ندارد. بازخوانی و تاریخ سازی مثبت از شخصیت های اعتدالی می تواند قدرت را با یک دست گردانی موقتی به آنها بازگرداند.
نمونه تاریخی این ترفند رسانه ای بلند مدت را در سقوط و صعود سیاسی #هاشمی_رفسنجانی می توان دید. هاشمی رفسنجانی که بعد از دوران ریاست جمهوری اش در سقوط سیاسی به سر می برد و تا سال 88 این سقوط ادامه داشت ،با صبر و حوصله سیاسی و سوار شدن بر جریان اصلاحات و رسانه های آنها، سال 92 توانست قدرت را به مرید و دست پروده اش حسن روحانی تقدیم کند.
به احتمال زیاد یکی از گزینه های خبرآنلاین برای اجرای این شگرد رسانه ای علی لاریجانی است. شاهد دقیق بر این هدفِ خبرآنلاین، توئیت #محمد_مهاجری درباره رد صلاحیت لاریجانی در انتخابات #1400 است. او در تلاش است تا فضا را برای ریاست جمهوری #لاریجانی در سال 1400 آماده کند و البته با مطرح کردن مسائل جنجالی و حتی توهمی، حول علی لاریجانی مانند انتقادات لاریجانی به #شورای_نگهبان و رد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان، فضا را حول این فرد داغ کند و نام علی لاریجانی را به مرکز اخبار و گفتگوها تبدیل کند و اجازه ندهد که او فراموش شود.
🎞 عکس35 : مهاجری و ریاست جمهوری لاریجانی
🔹بخشهای قبلی پرونده ویژه روزنه «از آیندگان تا خبرآنلاین» را اینجا بخوانید:👇
یادداشت نخست
یادداشت دوم
یادداشت سوم
یادداشت چهارم
یادداشت پنجم
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥مغالطات بی پایان جعفریان در تخریب دانش تجربی مسلمین!
🔻جهت مزید اطلاع ایشان باید عرض شود، همان کسی که پشتیبان مالی جناب جعفریان برای کتابخانه تاریخ هست، همو مدتهاست نجوم قدیم را هم در قم با عرض و طول گسترده راه انداخته است.
به یاد نداریم به او اعتراضی کرده باشد!
این دوگانگی در چه چیز ریشه دارد؟!
🔻جعفریان در حالی که تصلب و تعصب بر علم پزشکی مدرن دارد، دیگران را متهم به تعصب و جمود می کند!
🔻او در عین حال که علم جدید با رویکرد پوزیتویستی را با نگاهی مطلق انگارانه و جزم اندیشانه، ترویج میکند، برخی از شاخه های علوم قدیم که مناطا تجربه محور است، را یکسره و جزم اندیشانه، منکر می شود!
این چنین رویه متناقضی، مانند کسی است که بر شاخه نشسته و ریشه درخت را میبرد!
🔹وزارت بهداشت در حال حاضر رویکرد معقولی در پیش گرفته است؛ از طبیبان سنتی دعوت کرده توان شان را در مورد درمان کرونا به میدان آورند و در معرض آزمون قرار دهند.
نمی دانیم این امر چرا باید تا این حد موجب تشویش و اضطراب و عصبانیت امثال جعفریان شود!؟
خب اگر تجربه و دانش قدیمه توانست در آزمون درمان کرونا به کار آید، چرا با آن مخالفت کنیم؟
اگر ناموفق هم بود، خب حرف و حدیث ها تمام میشود.
@rozaneebefarda
روزنه
💥مغالطات بی پایان جعفریان در تخریب دانش تجربی مسلمین! 🔻جهت مزید اطلاع ایشان باید عرض شود، همان کسی
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/۱
🔹م.جعفری:
راجع به توییت اخیر آقای جعفریان:
اگر گالیله امروز بود ، حتما جعفریان او را اعدام می کرد. به جرم اینکه خلاف سنَّت روز حرف می زند!
سنت علمی مطرح در دنیا ، که عصمت ندارد! پس تعصب بر عصمت علم مدرن ، به مانند تعصب کلیسا بر یافته های قرن 17 امی است.
برگردان تعصب جعفریان بر علم روز ، آنسوی حمله سروش و شبستری به سنت 1400 سال پیش است.
منتها جعفریان جرات ندارد ، دین را منحصر به 1400 سال پیش بیانگارد ولی سروش شبستری حرف او را بلند می گویند!
@rozaneebefarda
✳️بازخوانی ریشههای تاریخی «پالایش حوزوی» در عصر معصومین علیهم السلام
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹بروز جریانهای انحرافی در دل نهاد مقدس روحانیت، گرچه تلخ و خسارت بار است اما در تاریخ روحانیت شیعه امر نوظهوری نیست و پیشینه آن به عصر ائمه علیهم السلام میرسد.
عدم التفات به پیشینه تاریخی انحراف در حوزه و نحوه مواجهه معصومین(ع) و علمای سلف، ممکن است مواجه با نمونه های نوظهور از انحرافات حوزوی را با دشواری و بعضا خلا تئوریک مواجه سازد.
⭕️در هر صورت باید به این مسئله پاسخ علمی داد که آیا #پالایش_حوزوی و روشنگری نسبت به افراد ناصالحی که خود را به دستگاه زعامت دین و مذهب منتسب میکنند، امری نوظهور است؟ آیا شدت برخورد با مدعیان مناصب دینی، امری جدید است و افراط و خلاف اخلاق به حساب میآید یا پای گذاردن در جای پای اهل بیت علیهم السلام است؟!
✳️پاسخ در یک کلمه منفی است؛ چراکه اولا پالایش دستگاه دینی و مذهبی توسط نخبگان و حفظ پاکی دستگاه زعامت توسط خبرگان امری عقلایی است و ثانیا با مطالعه روایات به این نتیجه میرسیم که ائمه معصومین علیهمالسلام اجمعین که در صدد تعلیم شیعه برای تجربه #دوران_غیبت بودند؛ خود شدیدترین برخوردها را با منسوبین ناصالح دستگاه زعامت تشیع داشتهاند.
🔹🔸نمونه؛ برخورد شدید معصومین علیهالسلام با #فارس_بن_حاتم قزوینی که شیخ طوسی در الغیبة او را تحت عنوان سفرا و وکلای مذموم میآورد و برداشت از نقلهای کشی در خصوص او این است که وی از زعمای دینی عصر خود بوده است.
◀️کشی در این زمینه از موسی بن جعفر بن ابراهیم نقل میکند که از حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام پرسید: بین فارس و علی بن جعفر اختلافاتی وجود دارد. من کدام یک را به عنوان متولی حوائجم قرار دهم؟ (تعبیر روایت: أيهما يتولى حوائجي قِبَلَك) ایشان در پاسخ نمیفرمایند که تولی امور در تشیع امری آزاد است و هرکس به هر فردی خواست مراجعه کند بلکه ایشان جایگاه جناب علی ابن جعفر را تثبیت میکنند و مردم را از رجوع به فارس منع میکنند:« و اجتنبوا فارسا و امتنعوا من إدخاله في شيء من أموركم أو حوائجكم تفعل ذلك أنت و من أطاعك من أهل بلادك فإنه قد بلغني ما تموه به على الناس فلا تلتفتوا إليه إن شاء الله.» (رجال الکشی ص523)
البته در این خصوص به صرف توصیه به اجتناب و عدم رجوع به فارس بن حاتم اکتفا نشده بلکه امر به #لعن و معاداة و هتک و قطع شبکه ارتباطی و... نیز میکنند.(الغیبة للطوسی ص352) و طبق نقل کشی؛ حضرت امام حسن عسکری دستور قتل او را نیز صادر کردند و برای قاتلش بهشت را ضمانت نمودند.(رجال الکشی ص524)
🔹🔸همچنین در طول تاریخ تشیع نیز کسان دیگری بودند که یا جزء سفرا و وکلا بودند و در اثر طمع اقتصادی یا دلایل دیگر منحرف شدند یا ادعای وکالت و سفارت و زعامت را داشتند و مورد طعن و لعن ائمه علیهمالسلام اجمعین و اصحاب قرار گرفتند از جمله: علی بن ابی حمزه بطائنی، زیاد بن مروان، احمد بن هلال عبرتائی، شلمقانی و... .
🔹گفتنی است این سیره در حوزه متقدم قم نیز با جدیت و صراحت پیگیری میشده به گونهای که جناب احمد بن محمد بن عیسی با #ابوسمینه برخورد میکنند و وی را از قم اخراج مینمایند(رجال النجاشی ص332) و یا وقتی #محمد_بن_اورمه قمی متهم به غلو میشود عدهای از شیعیان برای پیشگیری از انحراف جامعه تشیع؛ حتی تا حد قتل او نیز میروند که بر اثر شناساییهای بعدی از قتل او منصرف میشوند.(رجال النجاشی ص329)
🔷 بنابراین اگر یک نفر سفیر و وکیل خاص معصومین علیهمالسلام اجمعین باشد و به انحراف کشیده شود بر جامعه تشیع به ویژه اهل علم واجب است که نسبت به او روشنگری کنند و از آنجا که جایگاه این افراد جایگاهی خطیر است وظیفه روشنگری نیز باید به نحوی صریح پیگیری شود تا جامعه تشیع از #انحرافی_عمیق مصون بماند. البته طبیعتا روشنگری در عصر انقلاب اسلامی در حد روشنگری لسانی خواهد بود و جریان انقلابی با ابراز صریح منطق مستحکم خود به این وظیفه شرعی عمل خواهد نمود و برخوردهای سخت و خشن نیز از دایره اقدامات حوزه انقلابی قطعا خارج است.
🔆گفتنیها در خصوص سنت پالایش حوزوی فراوان است و جریانات و شخصیتهای خاص نیز به جای آنکه دستگاه عقلایی پالایش را تخریب کنند بهتر است به پالایش و تهذیب نفس بپردازند و خود را از آلودگی هواخواهی و منصبطلبی رها کنند و به سنت دنیاگریزی علمای سلف بازگردند.
#سکولاریسم_حوزوی
#آنتی_تز_انقلاب_در_قم
#مرجع_سازی
#انقلاب_زدایی_از_حوزه
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از حوزه انقلابی
rec38243.mp3
519.9K
🎙سخنرانی انتقادی حجةالاسلام #محققیان امام جماعت مسجد خاتم الأنبیاء پردیسان نسبت به پیام تسلیت نابجای برخی فضلای حوزوی در فوت آقای فیرحی
🔹این سخنرانی بااستقبال و تقدیر وتشکر فراوان حوزویان مواجه شد
✍حوزه انقلابی:
🔹امام خامنه ای:"مسئله فتنه و فتنهگران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است/باید حتماً خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند"(۱۳۹۳/۰۶/۰۵)
🔹در پی فوت آقای #فیرحی پیامهای تسلیت فراوانی صادر شد از بی بی سی و فرید مدرسی و کدیور فراری و محمد خاتمی و حسن روحانی و... تا متأسفانه از برخی مسئولین...
اما در این بین، پیام های حضرات #اعرافی، #نجف_لک_زایی(معاون پژوهشی #دفتر_تبلیغات) و #خسروپناه و مجتبی #زارعی(مسئول بسیج اساتیدکل کشور) برای تسلیت این فعال فتنه88 آن هم با تعابیری همچون:«فقیه، متخلق و...»واقعا تأسف بار است!!!
🔹صدور چنین پیامهایی نشان از آن دارد که مرزبندی دقیقی در ذهن برخی از این حضرات وجود ندارد که همگام با فتنه گران، برای یکی از تئوریسینهای اصلاحات و اعتدال، عزادار شدهاند!
در مورد برخی از این آقایان خاصه آقای #لک_زایی، بحث ارادت فکری به فیرحی بطور جدی مطرح است اما در مورد سایرین اگر خوشبینانه بنگریم، نوعی انفعال به چشم میخورد که احتمالا ناشی از تحلیل های غلط رسانهای و سیاسی اطرافیان بوده است.
باید بررسی شود چه کسانی در دستگاه محاسبه آقایان نفوذ کرده اند؟!
@howzehenghelabi
#حاشیهنشینیی، #آسیبهای_اجتماعی و #بیعدالتی در توزیع خدمات، شایسته قم نیست!
مدیر حوزه علمیه قم در دیدار شهردار قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 قم با رویکرد جامع و راهبری در سالهای اخیر تحولات خوبی را تجربه کرده است و کارنامه چهارساله اخیر شهرداری نمره خیلی خوبی میگیرد.
اگر به این چهار پنج سالی که از فعالیت شهردار قم و تیم مدیریت شهری در قم میگذرد نگاهی بیندازیم باید به آن نمره خوبی بدهیم.
🔹در این سالها قم یک رویکرد جدید جامع و راهبردی تحولات خوبی را تجربه کرد و دستاوردهای خوبی شهرداری و شورای شهر و همهکسانی که در پیشرفت این پروژهها نقش داشتند برای قم پدید آوردند و نمره خیلی خوب و قابل قبولی دریافت میکنند.
🔹 گزارش امروز هم نشان از عزم و اراده جدی هم در بخشهای فرهنگی و هم در بخشهای دیگر دارد.
🔹حضور حضرت معصومه(س) در قم شمع پرفروغ و مایه تحولات بزرگ برای قم است. ما همه افتخار میکنیم که در شعار این نور پاک و بانوی کرامتها و فضیلتها زندگی میکنیم و آن روح پاکی که اولیای الهی در ارتباط است جان در کالبد قم دمیده و مایه نشاط و سرزندگی قم شده است.
🔹روز ورود حضرت معصومه (س) به قم یک مبدأ تاریخی و نقطه عطف برای قم به شمار میآید. باید این روز و هفته را گرامی بداریم و خدا را بر این نعمت شاکر باشیم و از انوار آن بهره بگیریم.
🔹قم در تاریخ پس از اسلام همواره یک محور و قطب به شمار میآمده است. این تاریخ هزارساله اوج و فرودی دارد اما هیچوقت قم از محور دانش دینی و هویت اخلاقی وایمانی فاصله نگرفته است.
مردم قم همواره در طی قرون چهرههای بزرگ را در دل خود تربیتکردهاند و از حرکتهای علمی و جهادی دفاع کردهاند.
همه باید قدر عظمت مردم قم را بدانیم و از جایگاه آن محافظت کنیم. البته در صدسال اخیر به قله و اوجی رسید که فصل اخیرش با انقلاب اسلامی رقم خورد.
🔹دبیرخانه احیای صدسالگی حوزه علمیه قم تأسیس شده است. برنامهریزیهایی انجامشده است که به دانشنامههایی برسیم که این تاریخ را ترسیم بکنیم این تاریخ یکصد ساله دانشگاه اسلامی و انسانی قم تاریخ پر درخششی است که باید حفظ شود.
🔹امروز صدها رشته در حوزه معارف الهی ارائه میشود که امر کمنظیری است.
در یکصد سال گذشته صدها فقیه و فیلسوف و چهره بزرگ علمی در قم پرورش داده شدند.
اوج تفسیر و علوم اسلامی و اجتماعی در این چهار دهه در قم رقم خورده است.
اینها همگی عظمت قم است و خدمت به این شهر یک خدمت ویژه است که مدیران هم باید قدر این خدمت گذاری را بدانند و هم متناسب با این جایگاه و قدر حرکت کنند.
🔹 قم یک شهر تمدنی است و پیشاهنگ تمدن سازی نوین اسلامی باید استاندارد باشد.
🔹 امیدوار هستیم که در طراحی برنامه جدید برنامه راهبردی و عمیق و اساسی و نرمافزاریتر پیشبینی شود که در آن وظیفه نهادها و نخبگان هم هست که کمک بدهند.
🔹 جلب نظر نخبگان و مشارکت عمومی اهمیت دارد. بهطور خاص نهادهای حوزوی و دانشگاهی را برای تدوین این سند مشارکت بدهید که این مشارکت زمینهای برای مشارکت جامعتر و زمینهای برای اجرای بهتر آن بشود.
امید داریم کار کارشناسی و هماندیشی نخبگانی به سند دقیقتری دست پیدا کنیم.
در قم همه نهادها باید همکاری کنند بخشی از نهادها در قم استانی و بخشی فرا استانی هستند که ممکن است خیلی تعلقخاطر به قم نداشته باشند.
🔹معماری اسلامی منطبق باروح و تاریخ قم اهمیت دارد.این به معنی این نیست که نوسازی نکنیم اما مدلهای متناسب با قم باید به دست بیاید و دستگاههای دانشگاهی و هنری باید همکاری کنند که الگوی متناسب با شهر قم از منظرهای تاریخی و معماری به دست بیاید.
🔹 ورود شهرداری به مباحث فرهنگی بسیار ارزشمند است و امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند و قم به رتبههای آخر آسیبهای اجتماعی در کشور برسد.
🔻 شایسته نیست برای قم که حاشیهنشینی داشته باشد. ازجمله آسیبهای اجتماعی بیعدالتی در توزیع خدمات است اقدامات خوبی در سالهای گذشته در راستای رسیدگی عادلانه برقرارشده است اما امیدوار هستیم که مسیری که شهرداری آغاز کرده است در راستای عدالت در خدمترسانی را ادامه بدهد.
🔹مجموعه گروههای جهادی حوزه که چند هزار نفر در آنها عضو هستند و در موج اول کرونا افتخاراتی آفریدند امروز هم در حال تعامل با شهرداری هستند.
🔹باید اقدامات جامع و جدی در این حوزه انجام شود که وقتی اتفاقی افتاد پشیمانی به بار نیاورد، باید با تقویت زیرساختها اقداماتی انجام بدهیم که کمترین آسیب متوجه شهر باشد.
🔹 توجه شهرداری به زائر و هسته مرکزی شهر توجه خوبی است اما هنوز کافی نیست هنوز هم بسیاری از زائران با توجه به فضای محدود اطراف حرم رنج میبرند. تقاضا دارم که به این محدوده توجه جدیتر شود استانداری هم باید کمک بدهد و مناسبسازی فضای پیرامونی اطراف حرم بعنوان اولویت مطرح شود.
متن کامل اینجا
@rozaneebefarda
#معرفی_کتاب
مردم و حکومت اسلامی در اندیشه سیاسی علامه طباطبایی
نویسنده: مهدی امیدی/ عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی
🔹از آنجا که علامه سید محمدحسین طباطبائی(ره) به عنوان مفسر بزرگ قرآن، فیلسوف اسلامی معاصر، فقیه، عارف، و حتی فیلسوف اجتماعی ـ سیاسی و صاحب نظر در بسیاری از مسائل اسلامی شناخته شده اند، تأمل در اندیشه های سیاسی و اجتماعی وی، به ویژه بررسی مناسبات میان مردم و حکومت و جایگاه آنان در عرصه سیاسی برای علاقه مندان به اندیشه های سیاسی، از اهمیت به سزایی برخوردار است.
🔹علامه طباطبائی(ره) بر این باورند که در صورت تحقق اسلام و احکام آن در جامعه، الگوی بسیار مطلوبی از رابطه مردم و حکومت به منصه ظهور خواهد رسید که به مراتب پیشرفته تر و متعالی تر از نظام های دموکراتیک معاصر است.
🔻بر خلاف این ادعا که آزادی، دموکراسی و حقوق بشر محصول فکر و فرهنگ جهان غرب برای انسان شرقی است، اسلام پیش از دیگران، در چهارده قرن پیش از این با معارف قوی خود در بهترین وجه، این امور را به بشریت عرضه نموده است؛ اما غرب با تبلیغات نادرست خود، به جوامع و ملت ها چنین تلقین می کند که حقوق بشر ارمغان آنهاست!
@rozaneebefarda
4_5792141012180664936.mp3
642.6K
▪️بیانات #امام_خمینی به مناسبت ارتحال #علامه_طباطبائی:
🔻رحلت مرحوم علامه طباطبایی، ضایعهای برای حوزههای علمیه و مسلمین است. به ملت ایران و حوزه های علمیه تسلیت عرض می کنم.
@rozaneebefarda
نقد و بررسی روش شناسی دکتر فیرحی - استاد نعیمیان.mp3
19.93M
💠 صوت کامل گفتگوی علمی
بازخوانی رویکرد روششناسی دکتر #فیرحی_زنجانی
🔻ارائه دهنده بحث:
■حجت الاسلام والمسلمین دکتر ذبیحالله نعیمیان/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام
#گزیده
⭕️ مرحوم فیرحی در مباحث علمی رویکرد گزینشی داشت.
🔰 ایشان در جمعبندی نظرات علما با رندی، تحریف میکرد.
🔰 ایشان میگوید درقرن اخیر کسی قائل به ولایت فقیه نبوده است!
🔰 موارد غیراخلاقی بسیاری از روشهای علمی ایشان دیدهام.
🔰 آقای فیرحی مواجهه سیاسی داشت حتی در مباحث عمیق فقهی. به عنوان نمونه در بحث علمی که درباره مفهوم حسبه داشتیم با چند مثال موردی، کل بحث را به محاق میبرد و از ورود عالمانه به بحث پرهیز میکرد.
🔰 ایشان پروژه های فکری داشت برای تحمیل نظریه بر فقه و نص.
🔰روحیه ظاهرا اخلاقی و نرم مهم نیست. فکر مهم است و اینکه کسی حق را بشناسد و مخالفت نکند. فیرحی با خودش صادق نبود و با اینکه حق را شناخت اما پایبند نماند.
🔻فیلم کامل را اینجا ببینید👇
🔗https://www.instagram.com/fekratnet/live/
@rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی
🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش هفتم از پرونده ویژه
برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم و ششم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
بخش هفتم
خبرآنلاین به مثابه خبرگزاری فوق دولتی؛ از دفاع افراطی از برجام و fatf تا سانسور و انتشار گزینشی دیدگاه مراجع تقلید!
[صفحه 1 از 3]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️#برجام
#خبرآنلاین قبل و بعد از تصویب برجام هم پای رسانه های زنجیره ای حامی دولت، خاصه رسانههای #اصلاحطلب، به حمایت و دفاع بی چون چرا از برجام پرداخت.
این #شبه_خبرگزاری #شبه_دولتی، تا به امروز از برجام و زنده کردن جسم و روح به کما رفته آن، از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. با جستجوی ساده در این پایگاه، صحت این مدعا روشن میشود.
در ادامه، به عنوان نمونه، برخی اظهارات هیئت تحریریه خبرآنلاین در مورد #برجام را مرور می کنیم.
#سیدعبدالجواد_موسوی در روز انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک می نویسد:
" آن ها که امشب خواب راحتی ندارند جزو نوادرند و به حکم النادرکالمعدوم اصلا به شمار نمی آیند. شادی خود را با تمام مردم ایران قسمت کنیم و به جای اندیشیدن به #تحقیر این و آن به آفتاب سلامی دوباره بگوییم."
#محمد_مهاجری در مصاحبه ای با #روزنامه_اعتماد در 29 مرداد سال 97 می گوید: " من همچنان معتقدم برجام یکی از #درخشانترین، پرافتخارترین، شجاعانهترین و قابل دفاعترین کارهایی است که در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است." و در ادامه برجام را به عملیات های دفاع مقدس تشبیه می کند و می گوید:" من اعتقادی به شکست برجام ندارم اما بر فرض محال اگر برجام شکست هم خورده باشد، مردانگی آن است که از عملیات شکست خورده دفاع کنیم."
جالب این است که محمد مهاجری شاید تنها کسی است که هم ادعای اصولگرایی دارد و هم به #مذاکره نکردن با #ترامپ معترض است.
🎞عکس36: دعوت به مذاکره با ترامپ
#حسن_لاسجردی دیگر عضو شورای سردبیری خبر آنلاین در مصاحبه ای با تسنیم در 28 دی سال 96 با دفاع از #برجام می گوید:
"حرف من این است که اگر مجموعه قطعنامههایی که قبل از دولت یازدهم و مجموعه اقداماتی که سازمان ملل و سازمانهای دیگر پیگیری میکردند، کنار هم قرار دهیم میبینیم شرایطی داشتیم که به نقطه صفر و ایجاد نوعی #بنبست منتهی میشد. اگر بخواهیم این موضوع را مبنا قرار دهیم بهطور حتم برجام برای کشور یک رهاشدگی و برونرفت خوب از آن وضعیت داشته است."
او در حالی از بن بست قبل از برجام حرف می زند که #رهبری چند ماه قبل از تصویب برجام صراحتا فرموده بودند:
"بنبستی وجود ندارد. کمبود منابع، مشکل ما است، نه گره بازنشدنی ما؛ یک مشکلی است، این مشکل را باید برطرف کرد؛ خب این راهحل دارد. ما الان پولها را گاهی در جاهایی خرج میکنیم که نباید در آنجاها خرج بشود."
🎞عکس37: بن بست نداریم
#زهره_نوروزپور عضو گروه بین الملل خبرآنلاین آخرین تیر های چله خالی #خبرآنلاین را رها می کند تا شاید این بی آبرویی رسانه ای را به گردن کسانی دیگر بیاندازد و می نویسد:
" این روزها کاسبان برجام همان هایی هستند که در زمان انتخابات به هر نحوی رنگ عوض کرده و بر اساس سیاست خودشان و نه بر اساس منافع ملی سیاست خارجی را فدای خواسته های خود کردند. همان هایی که روزگاری می گفتند #تحریم کاغذ پاره ای بیش نیست امروز هم می گویند برجام توافقی ناکارآمد است و آنقدر برطبل مخالفت کوبیدند و در زمین دشمن بازی کردند تا دست اخر این شد وضعیت یک توافق که در آستانه کشیدن ماشه است و مخالفان در حال دوئل!"(خبرآنلاین، 31/2/99)
علاوه بر موضع گیری اعضای هیئت تحریریه خبرآنلاین در حمایت از برجام، سیاست گذاری خبری آن، تخریب چهره نیروی های انقلابی در این جهت بود. انگاره سازی اهانت آمیز و غلط و ارائه تصویری تندور، بی منطق و بی مایه از #نیروهای_انقلابی_منتقد_برجام، یکی از اساسی ترین رویکردهای خبری خبرآنلاین است که در بخش های بعدی پرونده ویژه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد. در بحث برجام نیز همین سیاست غیر منصفانه، سیاست زده و جناحی پیگیری شد.
🎞عکس38: تخریب مخالفان برجام
سیاست گذاری کمی خبرآنلاین نیز بر سانسور و گزینش خبرهای مربوط به مخالفین برجام استوار بود. از طرف دیگر به انتشار وسیع و پر تعداد اخبار با جهت گیری مثبت از برجام اهتمام ویژه داشتند. بررسی آماری نیز این امر را تایید می کند. این بررسی ها نشان می دهند که خبرآنلاین در انتشار اخبار برجام کاملا یک سوی برخورد کرده و به حمایت آشکار و پر حجم از برجام پرداخته است. از طرف دیگر به #سانسور و ارائه جهتدار اخبار و دیدگاه های مخالفین برجام، اصرار داشته است. این بررسی آماری مربوط به ایام تصویب برجام در #مجلس_شورای_اسلامی است. در آن بازه زمانی بازار مخالفت ها و موافقت ها با برجام بسیار داغ بود.
📊نمودار2:خبرآنلاین و برجام
@rozaneebefarda
ادامه👇
بخش هفتم
خبرآنلاین به مثابه خبرگزاری فوق دولتی؛ از دفاع افراطی از برجام و fatf تا سانسور و انتشار گزینشی دیدگاه مراجع تقلید!
[صفحه 2 از 3]
⭕️حمایت همه جانبه خبرآنلاین از #fatf
#خبرآنلاین در راستای حمایت سفت و سخت از برنامه های کلان دولت، در دفاع از fatf نیز سنگ تمام گذاشت تا جایی که #محمد_مهاجری ادعا کرد، بخاطر طرفداری از تصویب fatf ، #تهدید شده است.
این حمایت ها در فضای متفاوت تری از برجام شکل می گرفت. مخالفت ها با fatf چشمگیر تر از برجام بود. این مخالفت ها هم از طرف نهاد های مردمی و هم از طرف نهاد های حکومتی اعلام می شد.
به عنوان نمونه به اعلام مخالفت های #حوزویان و #دانشجویان و از طرف دیگر به مخالفت #شورای_نگهبان و #مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام می توان اشاره کرد.اما #طرفداری_متعصبانه #خبرآنلاین از طرح های کلان دولت اعتدال مثل همیشه برقرار بود. آنها با #سانسور، #برخورد_گزینشی و #تخریب عناصر دلسوز و نیرو های اصیل انقلابی سعی داشتند تنور موافقت ها با اف ای تی اف را داغ تر کنند.
خبرآنلاین در ماجرای fatf حتی حاضر شد از ژست پیشین خود در حفظ احترام به #حوزه_علمیه_قم و مراجع عظام تقلید نیز صرف نظر کند و به سانسور آشکار و بازنشر گزینشی و جهتدار اخبار مخالفت بزرگان و بدنه حوزه علمیه با fatf پرداخت. خبرآنلاین در اقدامی #خلاف_اخلاق، مخالفت های #مراجع_تقلید و برخی علمای اعلام را یا جهت دار منتشر کرد و یا به طور کلی سانسور کرد. بعنوان نمونه مخالفت آیت الله العظمی نوری همدانی با FATF را بسیار کمرنگ منتشر کرد.
🎞عکس39: مخالفت آیت الله العظمی نوری همدانی با FATF
عجیب آنکه خبرآنلاین خبر #تحریمfatf توسط آیت الله الظعمی #مکارم_شیرازی را منتشر نکرد و صرفا این دیدگاه مهم و تاریخی آن را با تفسیر به رای روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد بازتاب داد.
🎞عکس40: آیت الله العظمی مکارم شیرازی و FATF
همچنین آنان از انتشار خبر مخالفت آیت الله العظمی #علوی_گرگانی و آیت الله #سیفی_مازندرانی به کل امتناع کردند!
🎞عکس41: عدم بازتاب دیدگاه آیات علوی گرگانی و سیفی پیرامون FATF
خبرآنلاین به این بسنده نکرد و بعضی از واکنش های مهم فضلا و روحانیون درباره fatf را نیز سانسور کرد، از جمله:
-نامه #مجمع_نمایندگان_طلاب حوزه علمیه قم به #علی_لاریجانی(خبرگزاری حوزه، 15/07/97)
-نامه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم به ریاست محترم مجمع، جناب آقای #آملی_لاریجانی(خبرگزاری حوزه، 28/10/97)
-نامه جمعی از #اساتید حوزه علمیه قم به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام(ایسنا، 26/10/97)
این موارد غیر از اخباری است که خبرآنلاین از مخالفت های حوزه علمیه با جهت گیری #منفی منتشر کرده است.
خبرآنلاین پا را از سانسور و انتشار گزینشی اخبار فراتر نهاد و در اقدامی #اهانت_آمیز و عجیب، #بزرگان_حوزه_علمیه را #فریب_خورده گروه های سیاسی معرفی کرده و #فتواهای_تحریم را #مهندسی_شده جلوه داد. حوزه ای که در تاریخ پرافتخار خود همواره پرچم دار مقابله با قراردادهای استعماری مثل لاتاری، رژی، تنباکو، کاپیتولاسیون، انقلاب سفید و #سند2030، اینبار توسط ارگان خبری جریان غربگرا بزرگانش فریب خورده معرفی میشوند و دریغ از برخورد متناسب با این اهانت آشکار.
لابد پادوهای رسانهای برجامیان انتظار داشتند بزرگان قم، پیش از صدور فتوای تحریم، از آنان یا بزرگان قبیله سیاسی آنان، استفتا نمایند و باب طبع کدخداگرای آنان فتوا بدهند تا از اهانت این جماعت در امان بمانند!
خبرآنلاین در این جهت به اصلاحطلبان رادیکال تکیه کرد و به نقل از #عباس_عبدی نوشت:
" اينکه تعدادي از روحانيون سنتي در مخالفت با FATF وارد شدند، بيشتر آنان دچار اشتباه شدند و #فريب بخشهای تندرو را خوردند."(خبرآنلاین، 19/7/1397).
در توهینی دیگر، تحریریه خبرآنلاین برای #مراجع_تقلید در امر فتوا تعیین تکلیف کرده و از زبان یکی از هواداران آقای #منتظری به نام# هادی_قابل که سابقه زندان به جرم تبلیغ علیه نظام اسلامی دارد، آورده است:
" صدور حکم از سوی آیتالله #مکارم دو ایراد دارد: یکی اینکه موضوع در دستور کار مجلس است و جزو لوایح دولت محسوب میشود. حتی اگر میخواسته اظهار نظر شخصی هم بکند باید اطلاعات را از کارشناسان دولت و مجلس میگرفته است. دوم اینکه این مسئله جزو موضوعات است و #مراجع نباید در آن وارد شوند ایشان میتوانست کلی بگوید که اطلاعات در اختیار دشمن گذاشتن حرام است؛ حکمی کلی و پسندیده اما اینکه روی موضوع خاص و تخصصی و کارشناسی بخواهد مستقیم فتوا دهد کار اشتباهی است"(خبرآنلاین ، 16/4/1397)
#آمارها نیز نشان می دهد که خبرآنلاین اخبار لایحه #fatf را گزینشی و جهت دار انتشار داده است. این آمار در بازه زمانی مهر ماه 97 تهیه شده است که در این بازه این لایحه با جنجال های فراوان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
📊نمودار 3: خبرآنلاین و FATF
@rozaneebefarda
ادامه👇
بخش هفتم
خبرآنلاین به مثابه خبرگزاری فوق دولتی؛ از دفاع افراطی از برجام و fatf تا سانسور و انتشار گزینشی دیدگاه مراجع تقلید!
[صفحه 3 از 3]
⭕️مدافع تمام عیار #دولت
خبرآنلاین این سالها با تمام توان به دفاع از سوء مدیریت غیر قابل دفاع دولت می پردازد. تا آنجا که #محمد_مهاجری انتقاد های اصلاح طلبان از دولت را نیز برنتافت و نوشت:
" از اصلاحطلبانی که این روزها فکر میکنند باید به دولت فحش بدهند، عصبانی میشوم. این جریان از همان ابتدا میدانست #روحانی هیچگاه #اصلاحطلب نبوده و اکنون هم نیست ... بهجای اینکه به مخالفان دولت که به دنبال فشل کردن آن هستند فشار بیاوریم به خود دولت فشارمی آوریم. و همراه تندروهایی می شویم که اساساً به دنبال هل دادن دولت به سرازیری سقوط هستند ..."
سوء مدیریت دولت در حوزه #اقتصادی ملموس تر از دیگر حوزه های مدیریتی بود. این ضعف در بیانات #مقام_معظم_رهبری نیز منعکس شده که در بدنه مدیریتی کشور اندیشه #درون_زایی ضعیف بوده و نگاه به بیرون از کشور دوخته شده است. اندیشه #نگاه_به_بیرون دلیل اصلی مشکلات اقتصادی را تحریم های اقتصادی #آمریکا معرفی می کند در حالی که ضعف اساسی در همین، مشکل اصلی دانستن تحریم بود.
رسانه های دولتی در تلاش بوده و هستند که در تقابل این دو اندیشه مشکل اصلی اقتصاد ایران را به گردن تحریم ها بگذارند و با این ترفند #ضعف_مدیریتی مدیران دولتی را لاپوشانی کنند. خبرآنلاین نیز در این دسته از رسانه ها قرار می گیرد. برای چنین قضاوتی باید به بررسی آماری اخبار اقتصادی خبرآنلاین بپردازیم.
به همین منظور کلید واژه های #تولید را که نماد های درون زایی اقتصاد هست در مقابل کلید واژه #تحریم قرار می دهیم. هر یک از این دو کلید واژه نماد های اصلی اندیشه " نگاه به درون" و " نگاه به بیرون" هستند. مقایسه آماری این دو کلید واژه در اخبار خبرآنلاین به ما نشان می دهد که کدام یک از کلید واژه ها بیشترین دغدغه و مهمترین مسئله سرویس اقتصادی خبرآنلاین است.
📊نمودار4: خبرآنلاین؛مدافع تمام عیار دولت روحانی
این آمار نشان می دهد که خبرآنلاین در مسائل اقتصادی نیز تابع محض مدیران لیبرال جریان اعتدالی در داخل دولت است.
باید خاطر نشان کنیم که دبیر اقتصادی خبرآنلاین #زهرا_علی_اکبری متوجه است که کلید واژه هم خانواده " تولید " مثل " اقتصاد مقاومتی" در فضای فکری نخبگان کشور یکی از مسائل مهم است. او در مصاحبه می گوید:
" مسئولان اقتصادی کشور تاکید دارند که لازم است مبانی اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گیرد."
⭕️حمله به منتقدین در راستای حمایت از دولت
یکی از کار ویژه های #خبرآنلاین در راستای حمایت از دولت روحانی حمله رسانه ای پر حرارت به #منتقدان دولت است. در تمامی مسائل ریز و درشتی که منتقدان دولت لب به سخن می گشایند خبرآنلاین با تمام توان به دفاع از دولت می پردازد و با انگ های مختلف منتقدان را به سیاسی کاری متهم می کند. مانند:
- کاسبان تحریم(خبرآنلاین،17/5/1394)
- تندرو(خبرآنلاین، 9/11/1397 و 11/1/1399)
- فتنه گر(خبرآنلاین، 23/2/1398)
- افراطی(خبرآنلاین، 19/8/1398)
- دلواپس(خبرآنلاین، 20/9/1397)
- اهل شعار و دعوا(خبرآنلاین، 21/2/1399)
- بداخلاق و هوچی گر(خبرآنلاین،17/4/1399)
این تعابیر درحالی از طرف خبرآنلاین به افکار عمومی پمپاژ می شود که #رهبر_معظم_انقلاب صریحا از تندرو خطاب کردن #منتقدان و #حزب_الله نهی و از اهانت به #دلواپسان منع کرده اند.
بررسی های #آماری این پژوهش نشان می دهد که #خبرآنلاین به شدت سیاست زده و جناحی و دولتی عمل میکند و علایق افراطی به #اعتدالیون را در کار خبری بروز میدهد. نمونه بسیار مهم آماری که می تواند حاکی از این نوع تفکر خبرآنلاین داشته باشد، جهت گیری های خبری آن در برابر مجلس دهم و مقایسه آن با مجلس یازدهم است. باید در نظر گرفت که #مجلس_دهم با ریاست #علی_لاریجانی به اذعان کارشناسان متمایل به دولت، یکی از #ضعیف_ترین مجالس بود( به نقل از #محمدرضا_خباز) و در برابر بخش اعظمی از مشکلات عمیق اقتصادی سال های اخیر منفعل ماند. این انتقاد ها به مجلس دهم در اواخر عمر یک ماهه اش شدت یافت. اما با وجود #کرونا و انفعال مجلس در برابر آن ، مجلس دهم در اقدامی سیاسی، تصمیم به کاهش اختیارات #شورای_نگهبان گرفت.
بر این اساس، بهترین بازه برای بررسی جهت گیری #خبرآنلاین در برابر انتقاد ها به مجلس دهم، یک ماه پایانی کار این مجلس خواهد بود. بررسی های آماری این پژوهش بازه ی 3 اردیبهشت 99 تا 6 خرداد 99 در نظر دارد. در مقابل یک ماه ابتدایی مجلس یازدهم مد نظر قرار گرفته است. بازه مورد نظر برای مجلس یازدهم، از 20 خرداد 99 تا 17 تیر 99 است.
📊نمودار5 : خبرآنلاین، مجلس دهم و یازدهم
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
حجتالاسلام دکتر"جواد اژهای" نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا درگذشت
وی که داماد شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و از طرف مادری جزو خاندان صدر بود، پیش از انقلاب دکترای روانشناسی تجربی از دانشگاه وین گرفت و در دولت های پس از انقلاب دارای مسئولیت هایی بود.
او در دهه شصت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) را تأسیس کرد و دو دهه رییس سمپاد بود
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب
▫️ بسمه تعالی
با اندوه و تأسف فراوان خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجةالاسلام آقای دکتر جواد اژهئی را دریافت کردم؛ شخصیت برجسته و ممتازی که سالهای متمادی مجاهدتهای بزرگ و مبارک را بااخلاص و بدون اندک تظاهری عهدهدار شد و یادگارهای فراموشنشدنی برای کشور و انقلاب برجای گذاشت.
تشکیل انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، تشکیل مدارس استعدادهای درخشان کشور، مدیریت پدرانه بر مجموعههای نخبگانی جوان، و سازنده در دوران طلائی مدالآوریهای علمی بینالمللی از جملهی این یادگارهای بیهمانند است.
این مجاهد خاموش که خود برادر شهیدی عزیز و داماد شهید عالیقدر آیتالله بهشتی بود بنای نخبگی و نخبهپروری را بر شالودههای محکم ایمان وانقلاب استوار ساخت و سپیدروی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت. اینجانب با تأسف عمیق به همسر گرامی و صبور و فرزندان عزیز و دیگر منسوبان و بازماندگان ایشان و نیز عموم جامعهی نخبگانی کشور تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۸/۲۴
@rozaneebefarda
روزنه
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ حجتالاسلام دکتر"جواد اژهای" نماینده مقام معظم رهبری
🔹صدور پیام های تسلیت مقام معظم رهبری و ادبیات آن، بسیار حکیمانه، ضابطه مند و درس آموز است.
@rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه
🔴در یادداشت های بعدی خواهیم خواند:
🔻مشاور ارشد میرحسین موسوی و حامی فتنه در رسانه های حوزوی چه می کند؟
🔷وبلاگ خبرآنلاین؛ وبلاگ یا پاتوق همپیالگان غرب زده؟
🔷بررسی عملکرد خبرآنلاین: خبرگزاری یا دلال خبر؟
همه چیز در مورد مهم ترین بنگاه رسانه ای #برجامیان و #دولت_اعتدال را در پرونده ویژه روزنه بخوانید...
📌برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم، چهارم ، پنجم ، ششم و هفتم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹|| نماینده مردم مشهد در مجلس: #روحانی و #لاریجانی بخاطر #اتفاقات_آبانماه، باید محاکمه شوند❗️
⭕️مواضع صریح حجتالاسلام #پژمانفر به مناسبت سالگرد اتفاقات #آبانماه۹۸:
🔹 لاریجانی طرح سوال از رئیسجمهور را با ۱۸۰ امضا چند ماه داخل کشوی خود نگه داشت.
🔹 مقصر اتفاقات آبان ماه روحانی و لاریجانی بودند.
🔹 وقتی راه پیگیری قانونی مطالبات مردم را بستیم، مردم برای پیگیری مطالباتشان به خیابان آمدند و این اتفاقات افتاد.
@rozaneebefarda
#فیرحی_زنجانی؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی
دکترای علوم سیاسی
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
#گزیده
🔹از نظریه #اسلام_غیر_انقلابی دو نوع اسلام متولد می شود؛
#اسلام_متحجر و #اسلام_سکولار، که #فیرحی در قالب اسلام سکولار میگنجد.
🔹 مواجهه با شخصیت فیرحی از دو منظر قابل بررسی است؛
🔻اول اینکه وی از دنیا رفته و احساسات نسبت به این ضایعه برانگیخته شده است و باید به خانواده ایشان #تسلیت گفت
🔻اما آنچه اهمیت بالایی دارد #بعد_فکری جناب فیرحی است که نباید در #مواجهه_احساسی با فوت ایشان مغفول بماند.
🔹شخصیت علمی آقای فیرحی را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد؛
بعد اولی که در شخصیت ایشان می شود به آن پرداخت به لحاظ #تبار_شناسی و #جریان_شناسی است.
🔹 مهم ترین مسأله ای که جریان روشنفکری از عصر فتحعلی شاه تا کنون با آن روبرو بوده این است که چطور می توان از وضعیت کنونی که کشور در آن قرار دارد خارج شد و به مدرنیته رسید به صورتی که ظاهر دین حفظ شود اما به لحاظ فکری و مبنایی ذیل مدرنیته تعریف بشویم.
🔹براین اساس رویکرد های مختلفی توسط جریان روشنفکری مورد توجه قرار می گیرد؛ رویکرد اول نقد دین است، به گونه ای که به تبیین مبانی فکری غرب به عنوان الگوی پیشرفت در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه نظامی، سیاسی و اقتصادی و دیگر عرصه ها پرداخته می شود.
🔹 رویکرد دوم تأویل مفاهیم غیر دینی در قالب مفاهیم دینی و استدلال دینی برای مفاهیم غربی است و شاید بتوان میرزا ملکم خان را پایه گذار این روش دانست که معتقد بود در جامعه دینی نمی توان به مواجهه مستقیم با مبانی دینی رفت.
🔹 اگر این خط تبارشناسی را تا به امروز امتداد دهیم خواهیم دید در زمان ما سعی شده است این تأویل با رویکرد فقهی، فلسفی، ناسیونالیستی و یا ایران شناسی آقای طباطبایی مورد توجه قرار بگیرد و در عصر مشروطه علمایی چون #مرحوم_نائینی و #شیخ_فضل_الله سعی کردند این مواجهه مدرنیته با مفاهیم دینی را با تصرف در تفکرات مدرنیته و حفظ سیادت اسلام حل و فصل کنند.
🔹بعد دوم شخصیت آقای فیرحی جنبه فکری ایشان است؛
وی تلاش می کند مفاهیم و مؤلفه های غربی را با چارچوب فقهی مورد تبیین قرار دهد و در مواجهه با کسانی که رویکرد فلسفی دارند مانند سروش و یا رویکرد ایران شهری دارند مانند طباطبایی، به این دلیل نیست که این ها تلاش دارند دین را در ذیل مدرنیته تعریف کنند بلکه نقد وی به سروش و امثال او این است که چرا این افراد دستگاه فقه را نادیده گرفته اند، چرا که فقه مهمترین دستگاهی است که می شود از آن برای تعدیل مفاهیم غربی و ارائه مبانی و مؤلفه ها و مبانی غربی در چارچوب فقه و با روکش فقهی بهره برد.
🔹بنابراین این نکته که برخی تفکر فیرحی را استمرار تفکر مرحوم نائینی و مرحوم طالقانی می دانند به هیچ وجه درست نیست و مرحوم نائینی و شیخ فضل الله نوری از موضع فقه اجتهادی به مواجهه با مدرنیته برخاستند و تنها تفاوت این دو در تحلیل آن ها از موقعیت زمانه بود و استمرار تفکر شیخ فضل الله و نائینی به حکومت ولایت فقیه می انجامید، البته با مبانی متفاوت مرحوم نائینی در امور حسبیه و ادله الهی ولایت فقیه در دیدگاه شیخ فضل الله نوری وجود داشت.
🔹جریان روشنفکری تلاش می کند مرحوم نائینی را به نفع مبانی فکری التقاطی خود مصادره کند اما مطالعه در شیوه مرحوم نائینی و مواجهه واقع بینانه بینانه با اندیشه وی، ما را به نقطه ای که روشنفکران معاصر بر آن ایستاده اند نمی رساند.
🔹با مداقه در سلوک شخصیتی آقای فیرحی این نکته را خوهیم یافت که وی بیشترین #تأثیرپذیری را از #دکتر_بشیریه دارد و در یک کلام می توان گفت #خاستگاه_فکری وی مدرنیته است و تلاش می کند هر مسأله ای را با نقطه عزیمت مدرنیته آغاز کند و مؤلفه های فکری غربی که پس از رنسانس شکل گرفته است برای او اصالت دارد و از فقه به عنوان یک دستگاه فکری در خدمت توجیه مبانی فکری غربی در استفاده می کند و پیشینه ای رویکرده میرزا ملکم خان برمی گردد که تلاش داشت مفاهیم غیردینی را با لعاب دینی به جامعه عرضه کند.
🔹پشتوانه تئوریک نظریه نظام انقلابی، اسلام ناب است در مقابل نظریه اسلام غیر انقلابی که حاصل آن دموکراسی است ودو نوع اسلام از آن می تواند متولد شود، «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار یا اسلام رحمانی»؛ که آقای فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد.
🔹این انتقاد به #رسانه_ملی و سایر رسانهها وارد است که چرا وقتی افرادی مانند مرحوم #حسینیان با آن سابقه علمی از دنیا می روند به ابعاد شخصیتی و آثار آن ها توجهی نمی کنند اما در کوتاه ترین زمان ممکن برنامه ای در مورد آقای فیرحی روی آنتن #شبکه_چهار می رود بدون اینکه زمینه نقد وجوه علمی این شخص فراهم شده باشد!
@rozaneebefarda
ادامه👇