سیدالعلماء
⬆️ ص ۲ 2⃣ 🔺 ضرورت استفاده از تعالیم مرحوم علامه طباطبایی در اصلاح انقلاب اسلامی 🔹 مرحوم استاد شهی
⬆️
ص ۳
3⃣
🔺 تعالیم غافلانه و تعالیم بیدارگرانه
🔹 مرحوم احمد #آرام و دانشمندانی دیگر در سالها قبل کتابی به نام #اثبات_وجود_خدا ترجمه کردند که از گفتارهای #دانشمندان درجهی یک #آمریکا است. در یکی از مقالات آن آمده است: #علم در پی #آگاهی از ماشین #طبیعت و استفاده از آن است و به سازندهی آن کاری ندارد. یعنی علوم روز بر اساس #حیوانسازی #انسانها پیریزی شده است. این است یک معنای فراگیریِ جور و ستم در #دنیا که معنای #انقلاب_فرهنگی هم درست مبارزه با آن خواهد بود.
[ مرحوم علامه #طباطبایی ] از اینطور توجیهات نسبت به نسل #جوان کوتاهی نمیکردند، حتی بعضی از کسانی که در #تهران - در عصر #طاغوت- #مدارس_دینی تأسیس کرده بودند، میآمدند در #قم و دروس نسبتاً #اسلامی خودشان را از ایشان استفاده میکردند که بعداً هم به صورت کتابی منتشر شد. بنابراین ایشان همهی توجهش به #اصلاحات #بشریت؛ چه #کودک، چه #نوجوان، چه #جوان و چه #اجتماع، بر اساس #توحید و #خداشناسی و اطاعت از دستورات الهی است، همان سخنیکه #مرحوم_امام هم داشتند به عنوان اینکه ما باید #وظیفه را تعقیب کنیم و در پی پیروزی نباشیم و از شکست هم دلآزرده نشویم، چون #هدف ما انجام وظیفه و #بندگی است. این را باید انقلاب فرهنگی ما، چه در #حوزهها، چه #دانشگاهها، چه در اجتماعات، و همچنین #صدا_و_سیما برای #بازاریان و #مردمان دیگر و #خانوادهها کاملاً جدی روشن کنند که ما وقتی میتوانیم ادعا کنیم که از #جمهوری_اسلامی بهره بردهایم و از اهداف مقدس بانیان آن و خون مقدس #شهدا قدردانی کردهایم که همهی مسایل با اساس "انا لله و انا الیه راجعون" شروع شود، ادامه یابد و ختم شود. و این مسایل در صفحات اول کتاب #المیزان مطرح شده است.
خداوند را به حق #قرآنش قسم میدهیم که این توفیق را به اجتماع ما و افراد ما مرحمت بفرماید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
🔺 خاطراتی از مرحوم علامه طباطبایی
❔ حاج آقا خاطرهای از علامه دارید؟
🔹 #خاطره اینکه دربارهی اینکه ایشان به منازل ما چند تا #طلبه تشریف بیاورند و بعضی روزها مانند #جمعهها ناهار هم در خدمتشان بودیم و از بیاناتشان استفاده کنیم، این مسأله بسیار جالب بود. چون آن موقع حتی اتوبوس هم در قم ظاهراً برقرار نشده بود و ایشان با همان کفش معمولی یعنی نعلین اهل علم، راه نسبتاً طولانی منازل ما را پیاده طی میکردند و میآمدند و با خودشان هم یک نوشتهای یا دفترچهای همراه داشتند. این موضوع نشان میداد که ایشان معتقدند به اینکه #انسان باید #مدارک سخنش را قبلاً در نظر بگیرد به طور حضوری، نه اینکه از #فکر و #حافظه استفاده کند تا نکند شاید در بین سخن اشتباهی حاصل شود، ولی اگر انسان خلاصه مطلب را در حضور داشته باشد، از خطا و اشتباه محافظت میشود. و آنوقت یک روایتی را و یا یک مطلبی را توضیح میدادند.
مثلاً در مورد همین بیتی را که ایشان میخواندند که:
"اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم اجمعین"
این را مثلاً وقتی تفسیر میدادند، به این مطلب میرسیدند که شهرسازی و #معماری و مهندسیِ اسلامی با این طرز ساختمانهای فعلی مناسبت ندارد، چون وقتی انسان به یک ساختمان مرتب و منظمِ عالی نگاه میکند، #توجهاش از آن #هدف ممکن است برگردد یا ضعیف شود و مثلاً یا تظاهر خانوادهها در مجالس، که خانوادهی یک شخص اعیانمنش یا نسبتاً مستغنی اگر زیاد به خود جواهرات و طلا داشته باشد، خویشان او که این دسترسیها را ندارند یا حاضران مجلس وقتی به منزل بر میگردند، نسبت به شوهرانشان و پدر و مادرانشان گلهمند میشوند که خانوادهی فلانی اینطور و آنطور بودند!. همین مسأله در ساختمانها باید مراعات شود. معماری و مهندسی و شهرسازی نباید بر اساس جلب توجه زیاد افراد به جنبهی #دنیا شود و از خدا #غافل شوند و در نتیجه به کارهای خلاف یا شبه خلاف بپردازند تا درآمدشان را زیاد کنند و از #آخرتشان باقی بمانند و جدا شوند. این هم از خاطره.
ص ۳
3⃣
@seyedololama
⬇️
سیدالعلماء
⬆️ ص ۳ 3⃣ 🔺 تعالیم غافلانه و تعالیم بیدارگرانه 🔹 مرحوم احمد #آرام و دانشمندانی دیگر در سالها قبل
⬆️
ص ۴
4⃣
🔺 اولین برخورد با مرحوم علامه طباطبایی
❔ اولین بار و آخرین باری که ایشان را دیدید؟
🔹 اولین بار ما در صحن #قم بودیم و طلبهای بودیم. میدیدیم که یک آقایی میآیند، ردّ میشوند و #طلاب و #دانشجویان دینی کتاب جلو میبرند و از ایشان مسألهای میپرسند. فقط این را دیدیم. ولی بعد که کمکم پرسیدیم گفتند: ایشان از علمای #تبریز هستند و از #نجف به قم آمدند و بعداً هم فهمیدیم که در مسایل #اخلاقی و #انسانسازی واردند، با ایشان که آشنا شدیم و این بنا را گذاشتیم که آن موقع در باغی با ایشان مجلس سه چهار نفری داشته باشیم و کمکم رابطه زیادتر شد و به منازل کشید و برخی شبهای #جمعه یا تعطیلی ایشان تشریف میآوردند منازل ما، گاهی روزها، گاهی هم به صرف ناهار در خدمتشان بودیم. این اواخر دیگر قسمت بنده نبود، چون از قم بیرون آمده بودم و در همین نواحی بودم که شنیدم ایشان رحلت فرمودند.
🔺 ضرورت ایجاد اشتیاق در جوانان و والدین و اساتید به منظور استفاده از تعالیم بزرگانی همچون مرحوم علامه طباطبایی
❔ یکی از درسهایی که میتوانیم از ایشان برای جوانها بگیریم چیست؟
🔹 عرض کنم که پرسش در مورد مسألهی آمادگیِ گرفتن #درس و در پی آن بودن، مشکلتر است؛ به اینکه #جوان چگونه مشتاق بشود که از فردی مثل ایشان دستوری بگیرد و آن به این است که دورهای برای #معلمین و #آموزگاران عزیز قرار دهند،- البته با خدمات مالی و #اقتصادی برایشان تا آنها فرصتی داشته باشند- که در هر سال در #تابستان و یکوقتی، در دورهای بیاموزند که چگونه نسل جوان را باید مشتاق فرمایشات اینها کرد. آنوقت وقتی این امر محقق شد، همین صفحات اول تفسیر #المیزان برای تمام #کشور کافیست و برای همهی #قانونگذاران دنیا کافیست. برای تمام نمایندگان #مجلس محترم شورا و #وزارتخانهها و #بازاریها کافیست که دیگر مسأله این است که "هر چه برای خدا باشد، آن به سود #انسان است و هر چه با #غفلت از خدا باشد، سودی به انسان نمیرساند". و این خاصیت و سنت الهی در جهان است. حال اگر این تفهیم شود به یک #ورزشکار، او #فکر میکند الآن #تکلیف الهی او چیست؟ و آیا آن تکالیف عمل شده یا نه؟ گاهی ممکن است که یکمرتبه ۵ سال کار ورزشیاش عقب بیفتد و امور #دینی و #معارفیاش جلو بیاید. همچنین #دانشآموز وقتی که فهمید این دانشی که میخواهد بیاموزد، باید برای خدا باشد، باید در خدمت #بندگی خدا باشد، و وقتی نگاه میکند به #کلاس و #مدرسه و #مدیر و تنظیمات و قوانین مدرسه، گاهی میشود که باید وضعیتش را عوض کند و باید به #پدر و #مادر بگوید من اینجا نمیتوانم استفاده کنم و جای دیگری میروم. و همچنین راجع به پدر و مادر، برنامههایی که پدران و مادران را ملتفت تکالیفشان کند الآن کم است، یعنی نسبت به برنامههای #ورزشی، برنامههای رفت و آمد افراد و وقایع و حوادث دنیا که در همهی اینها، در گوشهای هم از این مسایل [بیدار کننده] یافت میشود! و حال اینکه باید #سعادت بشر را ریشهیابی کرد و سعادت #بشر را اگر دانشمندان ریشهیابی کنند به این میرسند که جهانْ، جهان خداوند است. و انسان بنده خداوند است، و اینکه تا چقدر این #بنده دارد در این جهان به وظیفهاش عمل میکند. این باعث #انقلابی میشود که خانوادهها و ادارات و وزارتخانهها را عوض میکند، تا بلکه یک وزارتخانهای برای خصوص این امور تأسیس شود، تشخیص وظیفه بدهند، برای تشخیص وظایفی که #مرحوم_امام و مرحوم علامه #طباطبایی در پی آن بودند که #ائمه معصومین (علیهمالسلام) و #قرآن کریم دستور دادهاند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 خاطرهای از مرحوم آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی؛ ( ۱۸ #محرم الحرام ۱۴۳۱ = ۱۴ #دی ۱۳۸۸)
🔹 پس از اینکه در بحث عمومی آیتالله #بروجردی (رحمهاللهتعالی) فیض دریافت نور حضورشان دست داد، یک روز مطلبی را از علامه #حلی نقل کردند. کتاب #منتهی علامه حلی (قدسسره) را داشتم. به نظرم رسید قدری تفاوت دارد. آن را نوشتم، ولی جرأت پیش رفتن نداشتم، آن را به حضور آیت الله حاج علی آقا #صافی (رحمهاللهتعالی) دادم که ایشان به آقا عرض کنند، ولی ایشان که بنده را میشناخت و افتخار شاگردیاش را هم داشتم، معترضانه فرمود: چرا ضعف #نفس داری؟ برو پای منبر و نوشتهات را خودت تقدیم کن، بنده هم جرأت یافتم و اشکال را تقدیم کردم، آیت الله بروجردی نوشته را از بنده گرفتند و به آن ترتیب اثر دادند. حاج علی آقا صافی فرمودند: نگفتم ضعف نفس را کنار بگذار.
اینگونه برخوردها، در روح #طلبه ها آثار سازنده داشت. #استاد بیشتر تأثیر میگذارد تا #علم و #دانش استاد!.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
🔺 مصیبت فعلی #بشر آنفلوانزای خوکی و بیماری وبا و اینها نیست. اینها خیلی چیزهای کوچکی است.
#مصیبت بزرگ بشر این است که در #محضر چه کسی است؟
در چه محیط معنویتی #زندگی میکند؟ و چگونه دارد زندگی میکند؟ در حال #غفلت!.
در حال مردگی دارد زندگی میکند!.
زندهی دل مرده ندانی که کیست؟
آنکه ندارد به خدای اشتغال!
( #سعدی)
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 تذکری پیرامون تشرفات در زمان غیبت کبری از جانب مرحوم آیت الله شیخ حسن صافی اصفهانی؛ (۸ #مهرماه ۱۳۷۴=۳ #جمادی_الاولی ۱۴۱۶)
🔹یکوقتی ما در #عتبات مشرف بودیم با دو نفر؛ یکی مرحوم آشیخ جواد #کربلایی (رحمة الله علیه)، یکی هم مرحوم آقای #صافی (شیخ حسن صافی که از علمای اخیر #اصفهان بود و در #نجف خدمت آقای #خوئی تحصیل میکرد و خیلی مرد بزرگواری بود). مشرّف شدیم #سامراء و یک شب #زیارت. یکی از چیزهایی که من از ایشان یاد گرفتم و تذکر دادم، همین مسئلهی #تشرف به مقام اقدس مولا حضرت بقیةالله فی الارضین صاحبالعصر والزمان #مهدی موعود علیهالسلام بود، که این تشرفهایی که برای #علما پیدا میشود، به چه نحو میباشد.
ایشان به ما #تذکر میداد که اینها تشرف نیست. اینها افرادی از طرف آن حضرت هستند که مأمور دستگیری #شیعیان میباشند و یکی از آنها مثلاً این است که به اتاق عالمی که بیمار است یا پیرمرد است، بیایند و یک سلامی بدهند و بروند. اینطور نیست که مثلاً حتماً حضرت بوده، که گمان کرده میشود که حضرت بوده. ولی من پرسیدم از آقای صافی که خب پس کدام یک از جریان این داستانها واقعیت دارد؟ فرمود که همانیکه در #مفاتیح_الجنان مرحوم آشیخ عباس #قمی در شرح #زیارت_جامعه آورده در مورد مرحوم حاج علی #بغدادی، که او دیگر قابل احتمال اینکه او از طرف حضرت مأمور باشد، نمیدهد. صددرصد خود حضرت بوده و چقدر هم مطالب خوبی بیان فرموده.
و آن هم که بنده خودم فکر میکنم حتماً درست است، آن قضیهی هفتم از فصل پنجم [در ذکر حكايات و قصص آنانكه در غيبت كبرى خدمت امام زمان عليهالسلام مشرف شدهاند از کتاب] #منتهی_الآمال است.
۲۰ #جمادی_الثانی ۱۴۳۶=۱۳۹۴/۱/۲۱
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
@seyedololama.مثنوی.mp3
872.8K
#خداشناسی
🔺تمثیل بسیار زیبای #مولوی در مورد #غفلت از خدای متعال!
🔹وما خلقنا السماء والأرض وما بینهما باطلا ذلک ظن الذین کفروا من النار؛( #ص :۲۷)
☑️مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 درسی از عارف رومی در روز بزرگداشت مولوی؛ ( ۸ #مهر )
«از قضا سرکنگبین صفرا فزود»
( #مثنوی )
🔹 یک دارو که میشود گفت دارو و هم غذاست به نام سرکنگبین؛ عسل شیرین را با سرکه جور میکنند برای رفع صفرا، اگر انسان درونش صفرا طغیان کرده باشد، این دارویش است.
#مولوی میگوید: وقتی قسمت نباشد، #شفا قسمت نشده باشد؛ همین دارو صفرا میآورد!.
«روغن بادام خشکی مینمود»
روغن بادام معمولاً برای این است که رفع یبوست بکند، اما وقتیکه خدا اجازه داده باشد که این بادام اثر کند. و معنای #اسلام و #مسلمانی این است و ما #روحانیون این سرمایه را از خدا بگیریم که این #اعتقادات در ما حفظ بشود و بعد هم به خلق خدا بگوییم.
بگوییم: این "اشهد ان لا اله الله" که هر صبح و عصر در رادیو میگوییم، خیلی معنا میدهد!. #شعار نیست! یعنی ما ملت #ایران شهادت میدهیم به اینکه هر چه از خوردنی و پوشیدنی و یاد داشتن و سوار شدن و وسایل #زندگی و #پدر و #مادر و #اولاد، همهی اینها وسایل خدایی است و جز اراده و قدرتنمایی حقتعالی نیست؛ که اگر آن #اراده و #قدرت الاهی از اینها کنار برود، هیچچیز باقی نمیماند. آیا اینجور است؟ باید آدم وقتی که #اذان را میشنود اقلاً اینها را به خاطرش بیاورد. اگر برایش روشن است که چه بهتر، او هم با #مؤذن تکرار میکند و لذا #مستحب است که آدم وقتی شنید، تکرار کند. وقتی او میگوید: اشهد ان لا اله الا الله، بنده هم بگویم: اشهد ان لا اله الا الله.
اما اگر نه، یک مسئلهی تشریفاتی شده، زود تکان بخوریم و #اصلاح کنیم.
۸۲/۱۰/۱۵
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 سالروز ارتحال حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی معروف به علامه حلی رحمهالله؛ (متولد: ۲۹ #رمضان ۶۴۸- رحلت: ۲۱ #محرم ۷۲۶ق)
📸 محل دفن: ایوان طلای حرم مطهر مولا امیرالمومنین علی علیهالسلام در نجف اشرف
🔹 #انسان در هر کاری که شروع میکند، مخصوصاً کارهایی که طول میکشند و زمان میبرند، همانند کسبها و #شغلها و رشتههای #تحصیلی و اینطور چیزها، که چرا اینها را انتخاب میکند،
یا #مذهبها و #دینها و شرکت کردن در تشکیلات و تشکلات، را که چرا انتخاب و چرا دنبال میکند؟،
در این امور خیلی باید باریک و #دقیق شود، آنقدر باید باریک و دقیق شد که مثل آنیکه دربارهی مرحوم علامه #حلی نقل شده که وقتی قرار شد #فکر بکند که آیا چاه آبی که به قدر کر نیست، آیا با ملاقات با نجاست منفعل میشود، یا نمیشود، ایشان دید که چون در منزلشان چاه دارد و این چاه اگر نجس بشود، خیلی درد سر دارد؛ فلذا ترسید که این #هدف مخفی که خودش را نشان نمیدهد، در این #فتوا کار کند و مؤثر باشد و بچرباند آنطرف را که دوست دارد که مثلاً چاه منفعل نشود، و فتوا بدهد، ولذا اینطور نقل میکنند که ایشان دستور داد که آن چاه را پر کردند که دیگر خیالش راحت باشد که ما در منزل چاه نداریم. وقتی چاه نداشتنم، آنوقت برویم در فکر ادله و ببینیم که کدام طرف ترجیح پیدا میکند؛ انفعال و تنجس چاه؟ یا اینکه نه، بلکه آب چاه در حکم کر میباشد و با نجاست قلیل، نجس نمیشود.
اینها حاکی از این است که انسان درونش یک پیچیدگی خاصی دارد و افکارش را گاهی حتی خودش هم خوب تمییز نمیدهد.
۸۲/۸/۱۸
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 سالروز وفات مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد؛ (۲۱ #محرم الحرام ۱۳۲۷ ق)
🔹 آقا شیخ محمدحسین #زاهد در #مسجد_جامع بازار #تهران زندگی میکرد، #خانواده و اینها تشکیل نداده بود. خیلی مرد پاکیزهای بود، به دردخور بود. به او میگفتند آقا شیخ محمدحسین نفتی. چون اولش نفتفروش بود و بعد آمده بود درس. تا #شرح_لمعه و آنجاها هم بیشتر نخوانده بود، ولی شاید هر متدینی در #بازار تهران که پیدا کنیم، یا خودش یا پدرش، او را دیده بودند. یک پول مختصری، -مثلاً ماهی پنج ریال- از شاگردها، از بازاریها میگرفت که خرجش درست شود، چون درآمدی که نداشت، برای اینها #جامع_المقدمات میگفت، #صرف میگفت، این آقای #مجتهدی که امروز این #حوزه را دارد، شاگرد او بود. اینها را جمع و جور میکرد. برای اینها #درس میگفت. مثلاً شاید آقای #مهدوی_کنی هم درک کرده باشد درس او را، مباحث مقدماتی مثل #مغنی، چیزی پیش ایشان خوانده باشد.
یک آدمی بود که به گفتهی استاد ما [ مرحوم آشیخ #عباس_طهرانی] دربارهشان میگفت: ایشان کلاه سر دنیا گذاشته!. یعنی #دنیا را فریفته.
۸۱٫۴٫۱۸
🔹 دردِ #بشريت، دردِ #اسلام ،دردِ #شيعه بايد اين جامعهای را كه سی سال است میگوید #جمهوری_اسلامی به خود بياورد. بنشينند #عقلا، #حكما، #دانشمندان، #دلسوزان، #انسانشناسان جمع بشوند، بگويند #نجات بشری که در بیبصيرتی، اينجور میغلتد، اينجور افتضاح به بار میآورد، اينجور آبروی خودش را میبرد، درد چیست؟ چه بايدش كرد؟
آقايان #بازاری ها! سه روز تعطيل كردنِ بازار، خونبهای امام #حسين میشود؟! سينه زدن شما #مسلم را نجات میدهد؟! افكار #اباالفضل را به جا میآوره؟ #علی_اكبر را خشنود میكند؟ داغهای #زينب كبری را تخفيف میدهد؟ خدا به شما بيشتر #توفيق بدهد. دست شما درد نكند، اما همهی اينها غير از آن مسئلهای است كه شيخ محمد حسین #زاهد در #مسجد_جامع شما مینشست و #بچهها را #درس میداد، ماهی پنج ريال والدین هر بچهای به او میدادند، چون نمیخواست سهم #امام و #خمس بخورد. اسلامپروری میكرد. چرا الآن ما نداريم؟ در بازار شماها، در #مساجد شماها، كه بچههاتون رو صبحها قبل از #مدرسه، يا بعد از مدرسه، در عصر و شب، پيشش بفرستيد كه اينها رو #مسلمان كن. اينها دارند #رياضيات میخوانند، #جغرافی میخوانند، #فيزيک میخوانند، اما مسلمانی كسی نيست يادشان بدهد، #بنده خدا بودن كسی نيست به اينها ياد بدهد، به اینصورتکه به تو گفته شود: يک ساعت با اينها کار بکن، اينها را مسلمان کن، تا وقتی به #تکلیف میرسند، #عشق و علاقهی دنيايی #صهيونيست ها در #دل اينها نباشد! ظاهر مسلمان و #انگليسی باطن نباشند. وقتی در خارج برنامههای خارج به گوششان میرسد كه: خوب شد #ايران به اختلاف افتاد، اينها بیتفاوت نباشند. بگويند: نه! ما رگِ #شيعهگری داريم. ما اختلاف اگر داريم خانوادگی است. ما همه در يک صفيم. ما همه حسينی هستيم. #زنان، خانمها تو خيابانها بگويند: نه! ما همه زينبی هستيم. #شعار ديگری نداريم. اين فريادِ #عاشورا است!.
۸۸٫۱۰٫۶
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
💔 منای #کربلا و قربانی شدن #خاندان_رسالت در راه خدا آنقدر ارزش دارد که #زیارت امام #حسین (علیهالسلام) در روز #عاشورا برابر است با ۲۰۰۰ #حج، #عمره و #جهادی که همه در خدمت #پیامبر باشد!؛ چرا که این خون #عرش خدا را به لرزه در آورد و آن آسمان و زمینی که خداوند برای #قدرتنمایی آفریده هم بر ایشان #گریه میکنند.
۸۸٫۹٫۲
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺وحشت و #ترس از معصیت #انسان را نجات میدهد.
#خطر در #دنیا و #آخرت دور ماست که #نجات از آن، به ترک #گناه و #معصیت و #خوف در دل است.
خوف در #دل و ترک گناه هم جز با #دانش اسلامی و فهمیدن #معارف پیدا نمیشود. تا وقتی انسان خدا را دور از خود و دور از جهان فرض کند، هیچوقت در دلش خوف پیدا نمیشود!. با شنیدن که آدم خائف نمیشود، بلکه با فهمیدن خوف پیدا میشود.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
سیدالعلماء
🌹 مدح پنج تن آل عبا علیهمالسلام
🔹 ما قبلاً که در #قم بودیم بعضی از #مداحان، خطبه و مدیحه و #ذکر خودشان را با این رباعی بیان میکردند؛
آنکس که زبان نهاد اندر دهنم
جا داد چو عندلیب اندر چمنم
مأمور نمود است از صبح ازل
تا شام ابد به مدحت پنج تنم
💠 یعنی ما آنقدر باید از کمالات این بزرگان بخوانیم و در آنها #دقت کنیم و دریابیم تا اینکه بفهمیم که ما بلبلهای چمن #محمدی هستیم و #عبادت ما عبادت نمیشود مگر با ذکر #محمد و #آل_محمد.
🌺 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 شیعیان امام حسین علیهالسلام مثل پیامبران
🔹 حضرت #صادق علیهالسلام فرمودند: #پیامبر در خانهی ام سلمه بود. پیامبر دستور داده بودند که کسی داخل نیاید. #ام_سلمه میگوید: #حسین علیهالسلام آمد. من نتوانستم جلویش را بگیرم و پیش جدّش رفت. در تعقیبش بودم که او را بگیرم که داخل اتاق نرود. دیدم حسین رفته و بر سینهی پیامبر نشسته و حضرت هم دارد #گریه میکند. در دستشان هم چیزی قرار داشت.
💔 فرمودند: ام سلمه، #جبرئیل پیش من بود به من گفت: این فرزند کشته میشود. این هم تربت اوست. این را بگیر، وقتی تبدیل به خون شد، بدان که این عزیز من کشته شده است!.
عرض کرد که از خدا بخواهید این پیشآمد از او دفع شود. گفتند: از خدا خواستم اما فرمود: او درجهای دارد که هیچ آفریدهای به آن درجه نمیرسد. او را شیعیانی است که #شفاعت میکنند، مثل #انبیاء میمانند. مثل #میثم که گویا یکی از پیامبران است. #شیعهای است که شفاعت میکند و شفاعت آنها هم مورد قبول قرار میگیرد.
خوشا به حال کسی که از دوستان امام حسین علیهالسلام و از #شیعیان او باشد. آنان والله فائزین روز #قیامت هستند.
همه این مطالب، #انسان_شناسی به ما میدهد به اینکه #جهان_شناسی و انسانشناسی آن چیزی نیست که تا به حال ما خواندهایم و گفتهایم.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴 درک معنای بندگی با مشاهدهی اباعبدالله الحسین علیهالسلام
🔺 اینها همه #درسهای شب #عاشورا است؛ #اباعبدالله علیهالسلام میفرماید: «اُثنی علی الله أحسن الثّناء»؛ من آنطوریکه از آن بهتر نشود و #ملائکه هم نتوانند خدا را بشناسند و #شکرش را بکنند، من الآن آنجور خدا را #شکر میکنم.
این #معجزه است. معجزهی #علمی است. معجزهی #امامتی است. منتهی چنین چیزی بحث نمیشود که #امام با گفتارش معجزه کرد. یعنی #پیامبری جدّش را شرح کرد؛ «سَنُلقی علیک قولاً ثقیلاً»؛ ( #مزمل :۵)، را #تفسیر کرد. یعنی من در حضور شما حاضران که میبینید در چه وضعی از #خطر قرار دارم، بالاترین تشکری را که فرشتگان بهشتی - که اصلاً به فکرشان رنجی نرسیده - اگر از خدا بکنند، من فوق آن خدا را شکر میکنم!. این است که شب عاشورا ملائکه متحیّر شدند که #بشر یعنی چه؟! ما نمیدانستیم! وقتی خدا فرمود: «اسجدوا لآدم»؛ ( #بقره :۳۴) نمیدانستیم یعنی چه؟ مگر #آدم کیست؟! مجسمهی #آدمیت و #انسانیت که تلخیصش #عبودیت و #بندگی است، با این بیان تفسیر شد.
این است که بعضی از شارحین* بزرگوار #زیارت_عاشورا میگویند: "أبا عبدالله" معنی دارد. تنها یک کُنْیه نیست که در #عرب برای هر کسی که یک فرزندی داشته باشد به اسم آن فرزند او را صدا میزنند. مثل ابوالحسن، ابوالقاسم، پدرقاسم، پدر حسن. بلکه "أبا عبدالله" یک معنایی دارد. یعنی اصلاً بشریت نمیدانست که خدا یعنی چه؟ اما اباعبدالله آن را تفسیر کرد: که ای مردم! همانطور که شما از درخت سیب و گلابی در بهترین نقاط جهان و خوش آب و هواترین جای جهان، از درختهای #نعمت خدا بچینید؛ من همانگونه از نیزه و تیری که پرتاب میشود و به بدنم میخورد؛ همان را میچینم و شکرخدا را میکنم!. تیر که پرتاب میشود من به بدنم که میخورد همان #لذت را میبرم که شما از یک سیب و گلابی میبرید!....
*[ #شفاء_الصدور_فی_شرح_زیارة_العاشور اثر مرحوم میرزا #ابوالفضل_طهرانی ؛ (۱۲۷۳-۱۳۱۷ق)]
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama