ای هدهد صبا به سبا میفرستمت-@seyedololama.mp3
1.53M
🔺ادراک #محضر الهی با استعانت از «بسم الله الرحمن الرحیم»
🔹 #حافظ :
ای هدهد صبا به سبا میفرستمت
بنگر که از کجا به کجا میفرستمت...
🔹حضرت #سجاد صلوات الله علیه: «اللهم و أَنْتَ حَدَرْتَنِی مَاءً مَهِيناً مِنْ صُلْبٍ مُتَضَايِقِ الْعِظَامِ، حَرِجِ الْمَسَالِكِ إِلَى رَحِمٍ ضَيِّقَةٍ سَتَرْتَهَا بِالْحُجُبِ، تُصَرِّفُنِی حَالاً عَنْ حَال»
[ #صحیفه_سجادیه دعای ۳۲ (دعای بعد از نماز شب)]
۸۱٫۷٫۲۷
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 خصوصیات #علم واقعی
🔹 «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْماً»¹
🔺بیان مرحوم #مجلسی پیرامون عدم علم حقیقی در اکثریت و اثرات آن در ارتکاب #گناه : «...فأكثر الناس علمهم بالمبدأ والمعاد وسائر أركان الإيمان علم تصوريّ يسمّونه تصديقاً، وفي بعضهم تصديق ظنّيّ، وفي بعضهم تصديق اضطراريّ، فلذا لا يعملون بما يدّعون، فإذا كمل العلم وبلغ درجة اليقين يظهر آثاره على صاحبه كلّ حين...»²
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_______
۱) [ #طلاق :۱۲]
۲) [ #بحارالانوار ج۱ ص۱۰۰]
@seyedololama
«گرت قربتی هست در بارگاه
به خلعت مشو غافل از پادشاه»
( #سعدی )
اگر يکوقت خداوند #پول، #مال، #خانواده، #مقام، #پست، #رياست و يا هر چيز ديگری که انسانها به واسطهی آن خوش #دل میشوند به تو داد، تو خوش دل مشو و #ولینعمت را فراموش مکن.
اين همان #نفس شناسی است؛ يعنی #انسان دارای دو جنبه است: يک جنبهی خوردن و خوابيدن و بهره بردن و يک جنبهی #عشق ورزيدن و #معشوق حقيقی را به خاطر #نعمتها از دست ندادن.
۸۶٫۲٫۲۴
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 بیانی پیرامون #دنیا شناسی و کارهای خیر
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیدالعلماء
🔺لزوم برگزاری کلاسهای مخصوص درمان عقبماندگیِ بندگی
🔹 مثلاً کسیکه میخواهد در مدارس #دينی وارد شود از او میپرسند: پسر چه كسی هستی؟ خانهات كجاست؟ تحصيلاتت چیست؟ يك پرسشنامه را پركرده و او وارد #حوزه میشود. اما آن موقع بايد يك مسائل ديگری هم مطرح شود و كشف كنند كه اين #جوان بیتقصیر در اثر نفوذ #فرهنگ شرقی و غربی چقدر از مرحلهی #مسلمانی و #بندگی خدا محروم شده است؟
محرومیت از بندگی، عقبافتادگی است و ما باید این موضوع باورمان بیاید. مانند اطفال عقبافتاده كه آنها را به جای خاصی میبرند و كلاس مخصوصی برای آنها میگذارند، - چون #آموزگار خاص میخواهند، #آموزش آنها تخصص میخواهد و هر معلمی نمیتواند عقبافتادهها را #تعليم بدهد-، هر محيطی هم به درد آنها نمیخورد؛ همينطور باید ماها را در مدارس و در كلاسها و درسهايی ببرند تا عقبافتادگی #فطری ما بهتدريج درمان شود.
شايد به همین دلیل است كه #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشريف) #ظهور نمیكنند، چون ما هنوز عقبافتادهايم و نرسيدهايم و #ابوذر نشدهايم. شما همين شرح حال ابوذر را ببينيد، آنوقت میبينيد كه #انسان چیست و ما چه هستيم، چقدر عقب افتادهايم؟
چون انسان تا خودش را با اين افراد مقايسه نكند، از خودش جز #كمال چيزی نمیبيند؛ من الحمدلله نمرهام خوب است، درسم هم كه خوب است، مدركم را هم كه گرفتهام و چند سال است که دارم تدريس میكنم و... پس من برای خودم آدمی هستم!، ولی وقتی خودم را با ابوذر مقایسه میکنم، آنوقت کمی میفهمم كه من كجا هستم و يك انسان عقبنيفتاده كجاست!.
ابوذر خارج از #مكه مکرمه #زندگی میكرد، از چند مسافر که ردّ میشدند شنيد که میگفتند: يك حرفهايی در مكه پيدا شده، يك كسی آمده میگويد: من #پيامبر خدا هستم. ايشان به برادرش میگويد برو و خبر بياور، او میرود ولی تفحصی كه برای ابوذر مفيد باشد، انجام نمیدهد و بر میگردد. خبرهايش برای ايشان قانعكننده نبود و به همین خاطر خودش يك آذوقهای بر میدارد و پياده راه میافتد، حالا چقدر راه بوده و در آن گرما با چه مشقتی به مكه میرسد، نمیدانیم. آنجا از ترس #کفار چند روز درگوشهای استراحت میكند، تا اينكه جوانی با او مواجه میشود، این جوان حضرت #علی (علیهالسلام) بود، او را #جذب میكند و به #محضر مبارک پيامبر میبرد. وقتی به حضور حضرت میرسد، آن خواستهای را كه در وجودش جويا و تشنهی آن بود میيابد.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت #تدریس عالمانه با درک #محضر الهی؛ ( #طلاق :۱۲)
🔹 برکات مرحوم #ملاحسینقلی_همدانی
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
🔺 ثمرات اسلام
🔹 در #قرآن کریم میخوانیم که: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً»؛ کشتن یک آدم بی #گناه مثل کشتن یک نسل است، چون ممکن است او مثل حضرت #ابراهیم بشود.
«وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً»؛ ( #مائده :۳۲)؛ هر کسی هم بتواند یک نفر را به راه بیاورد، #هدایت کند و دستش را بگیرد و از #حیوانیت او را بیرون بیاورد و از #جهل و #غفلت نجاتش بدهد؛ مثل این است که #بشریت را #نجات داده؛ پس ارزش #اسلام و یک #مؤمن اینقدر زیاد است.
هیچوقت آدم #فکر نکند و بگوید که خب! پس اسلام چه کرد؟! اسلام خیلی کارها کرد. #میثم تمار ساخت، #کمیل بن زیاد ساخت، هفتاد و دو تن #شهید شب #عاشورا ساخت، و هر عصری همینطور. تا به علمای بزرگوار #نجف رسید و امثال شیخ #حسینقلی_همدانی ساخت، شیخ #بهاری ساخت، استاد محترم #قاضی ساخت، شاگرد او #طباطبائی ساخت، مرحوم #شاهآبادی اعلی الله مقامهم، شاگردش #مرحوم_امام خمینی ساخت.
پس در این راه #سعادت با همکاری و همفکری و پیگیری و #جهاد فکری میتوان حرکت کرد و عدهای حرکتی در خودشان به وجود بیاورند و تا هر جاییکه رسیدند و تا هر جاییکه عمرشان و نفَسِشان اجازه داد در خدمت پروردگار واقع شدهاند، در خدمت #انبیا واقع شدهاند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
رفع کوری دل-@seyedololama.mp3
1.56M
🔺 شنیدن خطاب الهی توسط #دل بیدار و پاسخ به آن خطاب؛ «اللَّهُمَّ يَا مَنْ دَلَعَ لِسَانَ الصَّبَاحِ بِنُطْقِ تَبَلُّجِهِ»¹
🔹 رعایت #ضرورت سنجی در انجام تمام امور برای رفع #خواب غفلت و #کوری در افراد؛ حالات جناب #ابوذر (رضواناللهعلیه)؛ ضرورت چاره برای پس از #مرگ
🔸 توصیهی #عرفا به دعای صباح به عنوان یادگاری از ساحت مقدس حضرت #امیرالمؤمنین (صلواتاللهعلیه)؛ حالات #مناجات مولا علی (علیهالسلام)
🔺 وظایف وزارتخانهها و #مسئولین در قبال بیدارسازی افراد
۸۴٫۵٫۲
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
___
۱) [ #مفاتیح_الجنان؛ دعای #صباح]
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺دو عمل بسیار لازم برای همه در جهت احیای #شعائر اسلامی
✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedoloiama
📆 سالروز درگذشت مرحوم شیخ مرتضی انصاری؛ (۱۸ #جمادی_الثانی ۱۲۸۱ق)
🔹 #طلبگی مانند غذائی است که نمک ندارد و این زیارات نمک آن محسوب میشوند.
مرحوم حاج میرزا جواد آقا #ملکی_تبریزی (علیهالرحمة) از شیخ #انصاری(رحمهالله) نقل میکند که طلبهای به ایشان عرض کرد که من به خاطر #درس و مطالعهام نمیتوانم #نماز_شب بخوانم. ایشان فرمودند: تو قلیان میکشی؟ گفت: بله. ایشان فرمودند: نماز شبت را جایگزینِ وقت قلیان کشیدنت کن. ایشان به این مطلب اشاره دارد که انسانی که #مراقبه دارد، #مطالعه را با نماز شب معاوضه نمیکند، بلکه با کارهائی که برای #انسان ضرر دارد جایگزین میکند، نه با کارهائی که نباید آنها را حذف کرد.
۸۸/۷/۱۹
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نمونهای زیبا و دلنشین از ظرائف رفتاری و گفتاریِ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، در پاسخ به سؤالاتی که از ایشان میشود.
@seyedololama
📆 روز بزرگداشت مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی؛ (۵ #اسفند )
🔺 بیان مراتب معرفت و شناخت از کلام محقق طوسی رحمه الله
🔹 دربارهی #معرفت اگر در #مجمع_البحرین ببینید، در ذیل مادهی "عَرَف" - که #عرفان و #معرفت باشد- دربارهی معرفت خدا از #محقق_طوسی (رحمه الله) که شخص بسیار کمیابی در #اسلام هست، مطلبی دربارهی #خداشناسی نقل کرده: «قال سلطان المحققین»؛ خیلی حرف است این عنوانِ #سلطان_المحققین که برای مرحوم خواجهی طوسی است. «قال سلطان المحققين: إن مراتب المعرفة مثل مراتب النار مثلاً»؛ چون برای غیر #عارف اگر بخواهند معرفت را بیان کنند، مثل این است که برای #کودک بخواهند مسائل بین مرد و زن و این چیزها را بیان کنند؛ فلذا نمیشود. باید طوری با مثال برایش حرف بزنند. برای ماها اگر بخواهند مراتب معرفتاللهی را بیان کنند، با مثالی مثل آتش میتوانند بیان کنند. آتش دانستن به چند صورت است: «و إنَّ أدناها مَن سَمِعَ أنَّ فی الوجود شيئاً يَعدِمُ كُلَّ شیءٍ يُلاقِيهِ و يَظهَرُ أثَرَه فی كُلِّ شیءٍ يُحاذيهِ و يُسَمّى ذلك الموجودَ ناراً»؛ وقتی میخواهند به بچه نشان بدهند و بفهمانند که ما چیزی به نام آتش داریم، میگویند: اگر دیدی دست به آن نزن، چون هر چیزی را که با آن تماس پیدا کند از بین میبرد و در برابر هر چیزی قرار بگیرد، ظاهرش میکند، پیدایش میکند، تاریکی باشد، نشانش میدهد. اسمش نار و آتش است.
🔺 مرتبهی معرفت مقلدین
🔹 «و نظير هذه المرتبة فی معرفة الله تعالى مَعْرِفَةُ المقلّدين الّذين صدّقوا بالدين من غير وقوف على الحجة»؛ خیلیها هستند در #خانوادههای مسلمین یا مسیحیت یا #زرتشتی، به دنیا که آمدند همینطور کمکم که بزرگ شدند، آداب و رسومِ #پدر و #مادر را که نگاه کردند، پیرو آنها شدند و اگر از آنها بپرسی چرا اینطور میکنی و معنای این #عقاید و کارهایت چیست؟، میگوید: من نمیدانم! این دینش #مسیحیت است، من هم #مسیحی هستم!. آن دیگری میگوید: من #مسلمان هستم. هم #نماز میخوانم. هم #روزه میگیرم. امّا چرا و به چه علت و به چه معنا؟ اینها را دیگر نمیدانم! این درجهی اولِ نشان دادن آتش به کسی که ندانسته و نمیداند به اینکه چیزی داریم که وقتی هر چه بیندازی در آن میسوزاند و از بین میبرد و هر جا باشد روشنی میدهد. او هم آتش را ندیده ولی میشناسد و اگر به او بگویند: آتش را معنا کن، میگوید. مثل اینکه مسلمان شنیده که این #دنیا خدا دارد، #دین دارد و او هم اینها را قبول کرده.
🔹 مرتبهی معرفت اهل #استدلال
«و أعلى منها: مرتبةُ مَن وَصلَ إليه دخانُ النّار و عَلِمَ أَنّهُ لابُدَّ له مِن مُؤثّرٍ فحَكمَ بذاتٍ لها أثرٌ هو الدّخانُ»؛ از این درجهی #تقلیدی یک درجه بالاتر این است که هر جا این سیاهیهایی که رو به آسمان میرود، پیدا شد، اینها اثر یک چیزی است که اسمش آتش است. او هم هر وقت دید که مثلاً صدای سوت قطار شنید و دید که در آسمان دودی دارد حرکت میکند، میگوید: آهان! آنجا ظرفی همراه این دستگاه قرار دادهاند و درونش آتش روشن کردهاند. چون به من گفتهاند: هر جا این دود پیدا شد، آتش هم آنجا هست. از #علامت میفهمد، اما خود آن را ندیده. از علامت آن را میشناسد. «و نظير هذه المرتبة فی معرفة الله مَعْرِفَةُ أهل النظر و الاستدلال الذين حكموا بالبراهين القاطعة على وجود الصانع»؛ آنقدر حالیاش شده که این جهانی که خودش هم یکی از آن است و پدر و مادر و زمین و آسمان و آتش و آب و کرهی زمین و کرهی ماه، اینها مثل دود میماند. یک چیزی اینها را ایجاد و درست میکند. اما آن چیز چیست، نمیداند. اینجا از روی #دلیل آمده و #خداشناس شده. مثل ماها که میگوییم: خوب چون من هستم؛ پس من را کسی درست کرده. پدر و مادر هم کارهای نیستند. پدر و مادر هم خودشان مثل منند. پس این زمینی هم که زیر پای ماست و میچرخد و ماه و خورشیدی هم که به ما نور و حرارت میدهند، جاذبه به ما میدهند، زمین ما را میچرخاند، ماه ما را میچرخانند، اینها همه دستآورد قدرتی است. آن #قدرت خداست. «حكَموا بالبراهين القاطعة على وجود الصانع.»
@seyedololama
⬇️
سیدالعلماء
📆 روز بزرگداشت مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی؛ (۵ #اسفند ) 🔺 بیان مراتب معرفت و شناخت از کلام محقق طوسی
⬆️
🔹 مرتبهی معرفت #مؤمن مخلص
«و أعلى منها: مرتبةُ مَن أَحسَّ بحرارةِ النّار بسببِ مُجاورتِها، و شاهَدَ الموجوداتِ بنورها»؛ کسیکه قبول دارد که آتش هست و دود هم اثر آن هست، ولی یک اثری هم در خود میبیند؛ من سردم بود، حالا گرم شدم. این چیزی است که مرا گرم کرده. و این اشیاء همه آثار او هستند مثل خود من و اینها. «و شاهد الموجودات بنورها و انتفع بذلك الأثرَ، و نظيرُ هذه المرتبةِ فی معرفة الله مَعْرِفَةُ المؤمنينَ المخلصينَ الّذينَ اطمَأَنَّت قلوبُهُم بالله و تَيقَّنُوا أنَّ اللهَ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كما وصفَ به نفسَه.» آن دیگر مقام خیلی خوبی است که آسمان و زمین و بنده و شما و اینها #نمایشات قدرتمندی خداست و خداست که الآن بنده را سخنگو میکند که بتوانم حرف بزنم و باشم و جان داشته باشم و شما جان داشته باشید و بشنوید و با هم حرف بزنیم. اینها همه خودسرانه که نیست. ما بیصاحب و بیمنبع و بیکارخانه و موتور که نیستیم. ما هم مثل سایر چیزهای متحرک به موتورها و نیروها، آثار #قدرت الهی هستیم.
🔹 مرتبهی معرفت اهل #شهود
«و أعلى منها: مرتبةُ مَن احتَرَقَ بالنّار»؛ اما کسی را در آتش انداختند آن دیگر نه از دود #استدلال میکند نه از حرارت استدلال میکند. اصلاً آتش را #حس میکند و خود آتش را میشناسد.
«بِكُلّيَّتِه و تلاشا فيها بجُملَتِه»؛ و علاوه بر آن خودش هم درب و داغان میشود!
«و نظير هذه المرتبة فی معرفة الله، مَعْرِفَةُ أهلِ الشهود و الفناء فی الله و هی الدرجة العليا و المرتبة القُصوى، رزقنا الله الوصول إليها و الوقوف عليها بمنّه و كرمه - انتهى كلامه.» تا همینجا عبارت #محقق_طوسی ( رحمه الله) است. پس معلوم میشود که یک مقامی است در #معرفت که #انسان متلاشی میشود!. یعنی دیگر از خودش چیزی باقی نمیماند. هر چه هست معنای #حرفی است و قائم به معنای #اسمی. مثل #تصورات ما نسبت به خودشان که از خودشان هیچاند. هیچیاند. هر چه هست از ماست دربارهی آنها [که آنها را تصور میکنیم].
🔺 ارزش معرفة الله
🔹 اینجاست که حدیث دارد که «و فی الحدیث لؤ یعلموا الناس ما فی فضل معرفة الله تعالی»؛ اگر مردم میدانستند که چه خبر میشود در اینکه #انسان خدا را بشناسد به #شناخت_شهودی؛ «ما مُدُّو اَعیُنَهُم اِلی ما مُتَّعَ بهِ الاَعداءُ مِن زَهرةِ الحیاةِ الدّنیا»؛ اصلاً نگاه نمیکردند به آن چیزهایی که خدانشناسها به آنها افتخار میکنند و به آنها #حریص هستند از ساختمانها و از باغها، از هواپیماها و از کشتیها و از نیروها و هر چه بگویی از کسانی که در غیر از این معرفت #توحیدی قرار دارند، آنها اصلاً به اینها نگاه نمیکنند. مثل کسیکه چند پرِ کاه در دستش گرفته و دارد راه میرود؛ هیچکس نگاه نمیکند که ببیند این چه چیزی دارد. اصلاً آن را چیز نمیداند. مثل مقداری گرد و غبار است که به سر و رویش نشسته، به لباسش نشسته، کسی اصلاً آن را نگاه نمیکند که مثلاً بگوید: آقا به چی داری نگاه میکنی؟ دارم به این گرد و غباری که به کت و شلوار این نشسته نگاه میکنم!. خوب که چی مثلاً؟! هیچی!. اصلاً در نزد اهل معرفت اینطوری میشود #دنیا؛ #طلا و نقرهاش، #زن و #مردش، #زیبا و #زشتش، #پول و حیثیتش، #ریاست و #خلافت و شهنشاهیاش، همهشان از نظر میافتند و هیچ میشوند نزد کسی که خدا را بشناسد.
«کأنّ المراد المعرفة الثقة به تعالی»؛ چون وقتی آدم به چنین مقامی دلگرم شد، «والانقطاع الیه» از همه چیز بُرید و #توکل به او پیدا کرد و #استغناء به او پیدا کرد، دیگر این چیزی برایش باقی نمیماند که اهمیتی برایش داشته باشد و در #فکر آن برود و فکری دربارهاش داشته باشد. همهاش میشود #توجه یکپارچه؛ «الهی هب لی الکمال الانقطاع الیک» [ #مفاتیح_الجنان، #مناجات_شعبانیه ]
این " انقطاع الیک" چنین چیزی است. «ما مُدُّو اَعیُنَهُم اِلی ما مُتَّعَ بهِ الاَعداءُ مِن زَهرةِ الحیاةِ الدّنیا» [ #مجمع_البحرین ج۵ صص ۹۶-۹۷] "زهرة" یعنی زیور. زیورهای #زندگی دنیا پیش اینها لجن میشود و اصلاً قیمتی ندارد که نگاه بکند.
وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین
( ۱۴ #جمادی_الثانی ۱۴۲۶ = ۸۴/۴/۳۰)
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺طریق کسب صفای #دل
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ﻣﻘﺎﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮا ﺳﻼﻡ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ
🔹 اين روزها به مناسبت ميلاد باسعادت حضرت #زهرا سلام الله عليها، چند بانو و دانشمند #زن میآیند مصاحبه و صحبت میکنند، بعضی از آنها چنان صحبت میکنند کأنّه اين کمالاتی که #پيامبر در شأن حضرت صديقهی اطهر بيان فرمودهاند و اين بزرگداشتی که برای ايشان قائل بودند -که هميشه وقتی میخواستند به سفر بروند، آخرين کسی که از او خداحافظی میکردند، دخترشان بود و هر وقت که از جنگ و سفر بر میگشتند، پس از برگزار کردن #نماز، اولين جايی که میرفتند به ديدار دخترشان بود و او را در آغوش میگرفتند و میبوسیدند- #فکر میکنند که اینها مربوط به مقام زن است و زن پيش خدا و در #اسلام خيلی مقام دارد!؛
اینجا خلط شده بين مقام زن و مقام #عصمت و مقام #امامت و مقام الگو بودن برای #بشريت.
کسی نمیداند که در اين موجود خاص و اين بانو چه نهفته شده؛ فقط خدا از آن خبر دارد و به پيامبرش خبر داده. و ما همانطوریکه نمیتوانیم مسافت و فاصلهی اینجا را با کهکشانهای فوق کهکشان خودمان تصور کنيم، اصلاً نمیتوانیم اين مقامات را نيز تصور کنيم و نمیتوانیم درک کنيم چنين شخصيتی را که در درون انسانی همراه شود با محو همهی #صفات بشری، طوریکه جز #ذات اقدس الهی، محبوبی و معبودی و پناهگاهی و اميدگاهی در وجودش نباشد، و بيمی از کسی نداشته باشد و اميدی به کسی نداشته باشد.
✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نقش بسیار مهم #والدین در مسئلهی بسیار با اهمیت #شهادت به #توحید و #نبوت و #ولایت در #اذان
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 دو سوال طلبهی جوان از محضر مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی و پاسخ ایشان در سال تحصیلی ۸۴-۸۵
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت استاد معظم حضرت آیت الله خسروشاهی (مد ظله)
سلام علیکم
از محضر شما دو سوال داشتم:
۱- برای قاطعیت در اراده چه دستوری میفرمایید؟
۲- برای ترس از گمراهی در این زمان که باقی ماندن در دینداری بسیار دشوار است باید چه کرد؟
با تشکر
بسمه تعالی
برای قاطعیت در #اراده لازمست #دوست و معاشر قاطع پیدا کرد و در صورت کمیابی، #کتابها و سرگذشتهای آنان را تهیه و جدا مطالعه همیشگی نمود.
و دربارهی #ترس از #گمراهی لازمست دوست و معاشر با #ایمان داشت و هر #شبهه و تردید و سردرگمی را با وی در میان گذاشت و در صورت اشکال کتابهای دانشمندان با ایمان را مانند #آفریدگار_جهان و دیگر کتابهای آیة .. #مکارم و آیة .. #سبحانی و امثال آنها را همیشه همراه داشت و در هر فرصتی مطالعه کرد.
کتاب اصول عقائد [ #چهل_درس_در_اصول_اعتقادات ]
آقای #قائمی که در مدارس دینی هم تدریس میشود همراه داشت_ بطور ساده در چهل درس همهی مسائل لازم را مستدل آورده. موفق باشید.
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نهضت #معنویت در بین طالبین علوم
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 سرکوبِ شیعه!
📆 سالگرد مرگ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺑﻦ أﺑﻰ ﻗُﺤﺎﻓﻪ؛ ( ۲۲ #جمادی_الثانی )
🔹 زمانیکه خلفا به زور آمدند و به جای حضرت #علی (علیهالسلام) نشستند، شخصی به نام #مالک_بن_نویره آمد و دید #ابوبکر بر مسند #خلافت نشسته!، گفت: این همان رفیق ما نیست در فلان طایفه؟ گفتند: بله!. گفت: پس چرا اینجا نشسته؟! مگر #پیامبر جانشین خودش را انتخاب نکرده بود؟! خلاصه چون جوابی نداشتند اوضاع و احوال مسجد داشت به هم میخورد که دستور رسید او را بیرون کنید!.
او رفت به قبیله خودش و #سیاست خلافت برای اینکه او را خفه کنند و دیگر کسی جرأت نکند همچین اعتراضهایی بکند؛ #خالد بن ولید را مأمور کرد با یک سپاهی بروند سراغش؛ چون که این قبیله به ابوبکر #زکات نمیدادند. خالد هم چون میدانست حریف قبیله نمیشود، ابتدا به عنوان مهمان رفت خدمت رئیس قبیله، دستور داد به همراهانش که دست و پای مالک را ببندند و گردن او را زدند! و همان شب هم با زن مالک همبستر شد!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
48.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 اهمیت دعای وارده در شب #جمعه: «یا مَن فَتَق العقولَ بمعرفته»¹
🔹 خصوصیات #معلم دلسوز و واقعی؛ دلسوزیهای حضرت #زهرا سلاماللهعلیها؛ «یا بنی! الجار ثم الدار.»²
🔸 امکان استفاده از #علوم روز در خدمت #معارف الهی
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
___
۱) [ #مفاتیح_الجنان دعای سحر #جمعه]
۲) [ #بحارالانوار ج۴۳ صص۸۱-۸۲]
@seyedololama