نقش غدیر در دین-@seyedololama.mp3
340.1K
🔺 نقش #غدیر در #دین
🔹 مقایسهی دلایل #تسنن و #تشیع
🔺 غرضورزی به تشیع به جهت دشمنی با #ولایت_فقیه !
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 محبت امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه سرمایهی نجات
🔹 ... [در دم مرگ] آن چیزی که در دست آدم است #محبت مولا "علی و آل اوست"، که اقلاً با این ردّ شده باشد. و تهیهی این هم جهاد و کوشش و این مسائل را دارد و #فکر میخواهد.
آدم بخواهد حضرت #علی (علیهالسلام) را بشناسد و دوست داشته باشد؛ باید از #توحید شروع کند. چرا؟ برای اینکه تا خدا را نشناسد؛ علی شناخته نمیشود. علی بندهی خداست.
خدا آنقدر خداست که علی #بنده اوست!. و علی واسطهی بخشش اوست و میتوان در خدمت او عمری را گذراند. در خدمت فرزند او خدمتی کرد و به جایی رسید.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه
🔹 #محصل علوم دینی که به #مدرسه و #حوزه میآید، باید هر چه که در خارج است را کنار بگذارد؛ صاف و پاک، آیینه بشود، بیاید اینجا رنگ بگیرد، #ایمان بگیرد.
اگر ایمان یک مسئله مهمی است؛ تحصیلات ایمانی غیر از تحصیلات #علمی میشود. مثل رانندگی میماند که آدم که میخواهد رانندگی یاد بگیرد، نمیتواند برود مرتباً کتاب را ورق بزند که سر پیچ این کار بکن، ماشین جلوییات را اینطور ردّ کن، چه کن!. دستش کار نمیکند، چشمش کار نمیکند، حواسش کار نمیکند، بلکه در مغزش یک مطالبی میآید!.
اگر اینگونه باشد؛ اینکه نمیشود #دین ، اینکه نمیشود #خداشناسی، اینکه نمیشود #روحانیت. حتی #دانشگاهی هم نمیشود. یک محصل اینطوری اصلاً در #دانشگاه اسلامی جا ندارد، به درد نمیخورد. چنین #فرهنگی را اصلاً باید از #مملکت دور ریخت.
باید #دانشجو را، مخصوصاً دانشجوی #علوم_دینی را، حوزوی را، تربیت بکنند و #تربیت به این است که رفتهرفته مثل یک زمینی که باید به این هر روز آب داد، مثل این دستگاههای آبیاری را دیدهاید که در چمنها چطور با لطافت و ظرافتی به این سبزیها و چمنها آب میپاشد؛ این چمنِ وجود آدم به تدریج از #اعمال ، از #تقوا ، از تمرینات کار #خیر، از #نیت خیر ، این کمکم آبیاری بشود تا #انسان جزء معنویت و واقعیتش خداشناسی در بیاید، #دین_شناسی در بیاید، #معادشناسی در بیاید، مسائل #نجات بشر از این دنیای پر از حادثه را کمکم در روحش تمرکز بدهد. این #روح پرواز میکند، این روح از این #جسم خالی میشود و عالَم واقعی خودش را مییابد. آنموقع چیزی باید از این مسائل همراهش باشد وإلّا از بیرون نگاه کند، ببیند در این حوزه چه میگذرد، در این کلاسها چه میگذرد، این همان به درد #جاسوسی میخورد نه به درد #تعلیم و تعلم و یادگیری و تربیت و اینها!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🌹یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر یا وجیهاً عندالله اشفع لنا عندالله 🌺 ولادت حضرت امام کاظم صلواتالل
🔺(۲۰ #ذی_الحجه ) میلاد حضرت امام موسی کاظم صلواتاللهعلیه مبارکباد
🔹 روایتی از امام #موسی بن جعفر (علیهماالسلام) در وصیت به #هشام در #بحارالانوار جلد ۱ صفحه ۱۳۹ نقل شده است: «یا هشام! إن کان یغنیک ما یکفیک فأدنی ما فی الدنیا یکفیک، و إن کان لایغنیک ما یکفیک فلیس شئٌ من الدنیا یغنیک!…
یا هشام! من أراد الغنی بلا مال، و راحة القلب من الحسد، و السلامة فی الدین فلیتضرَّع إلی الله فی مسألته، بأن یکمل عقله»
💠 راه نجاتی جز #تضرع ، خصوصاً در شبهای #جمعه وجود ندارد. با #گریه و #توسل به #سیدالشهدا (علیهالسلام) باید از خدا خواست که #عقلی به ما بدهد تا از #اوهام و #وساوس دنیایی -که به خاطر آنها #دنیا را چیزی حساب میکنیم- دور شویم.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 السلام علیک یا ابا ابراهیم یا موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته
🔹 ما در #تاريخ کسی را پيدا نمیکنیم كه طرز #فكر حضرت #موسی بن جعفر علیهالسلام را داشته باشد كه به #زندان افتاده باشد، از #خانوادهاش دور شده باشد و حتی تحت شكنجه قرار گرفته باشد و خدا را به خاطر اين #نعمت شكر كرده باشد!.
🔹«كانَ يَشكُرُ اللهَ تَعالَی عَلَی مَا أعطَاه لَه مِن نِعمةِ التَّفَرُّغ لِلعبادَةِ!»
اين عبادتهايی كه در #مسجد، #حج و ... میکنیم به نظر #عارف اموری نسبتاً سطحی میآید. عارف از اين هم میخواهد دقيقتر باشد.
آن چه وقتی است؟ آن وقتی است كه در سياه چال زندان هم به #ياد خدا باشد!. آنجا است كه حتی فكر اینکه من خانه دارم، #همسر دارم، #بچه دارم و ... اصلاً نيست. خودش هست و مقام #رحمت الهی كه در دلش درخشندگی دارد و سرتاسر وجودش را گرفته است!.
🔸 #ابن_صبّاغ_مالكی از علمای اهل #تسنن در كتاب #فصول_المهمة نقل میکند: يكی از جاسوسان دولتی و درباری كه مأمور بود وضع آن حضرت را اطلاع بدهد اینطور اطلاع داد و گفت: من شنيدم كه او با خدا #مناجات میکند و میگوید:
«اللّهُمَّ إنَّكَ تَعلَمُ أنِّی كُنتُ أسئَلُكَ أنْ تُفرغَنی لِعِبادَتِكَ»؛ خدايا تو میدانی كه يكی از خواستههای من اين بود كه تمام دل و وجودم در #عبادت تو قرار بگيرد؛ «فَقَد فَعَلتَ»؛ الآن كه وارد سياه چال شدهام، همان است كه میخواستم! «فَلَكَ الْحَمدُ»؛ پس من از تو تشكر میکنم كه دعای مرا مستجاب كردی!.
🔹 نقل شده است كه حضرت موسی بن جعفر(علیهالسلام) در ابتدای شب وارد #مسجد پيامبر شدند و به #سجده افتادند. شنيده شد كه عرض میکنند:
«عَظُمَ الذَّنبُ مِن عَبدِكَ»؛ #گناه من در درگاه تو خيلی بزرگ است!. «فَليَحسُن العَفوُ مِن عِندِكَ»؛ كاری كن كه #عفو تو آن را در بر بگيرد. «يا أهلَ التَّقوی وَ يا أهلَ الْمَغفِرةِ»؛ ای خدايی كه اهل #تقوی و #مغفرت هستی.
«فَجَعَلَ يُرَدِّدُها حتَّي أصبَحَ»؛ اين #ذكر را آنقدر گفتند تا اینکه #اذان صبح شد!. اگر اين ذكر يك سال هم طول میكشيد، ايشان اصلاً خسته نمیشدند؛ چون در يك #عرش و مقامی قرار گرفتهاند كه حتی #فرشتگان هم به آنجا راه ندارند.
اینها حالات #انسانی است. #دنيا برای چنين انسانهايی آفريده شده است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
شیخ رجبعلی خیاط رحمهالله-@seyedololama.mp3
886K
📆سالروز وفات مرحوم شیخ رجبعلی #خیاط (۱۰ #شهریور ۱۳۴۰ش)
🔺بیان جریانی از دوران جوانی آن بزرگوار در هنگام مواجههی با #گناه
🔹ترک گناه با #خوف الهی
✅مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔹 تشریففرمایی حضرت #زهرا مرضیه (علیهاالسلام)، با آن وضع بسیار ناراحت به مسجد، پیامش به #مسلمانهای آن زمان این بود که: «أفحکم الجاهلیة یبغون»؛ آیا بنا شده دوباره #حکومت جاهلی برپا شود؟ این همه رنجی که پدر من کشید و پسر عموی مرا در هر پیشآمدی سپر بلای #اسلام کرد، آخرش به اینجا رسید که شما به هر آنچه که خدا برای شما به وسیلهی #پیامبرش برنامهریزی کرده پشت بکنید؟! این سخن بسیار سنگین است. فقط باید در آن اندیشید.
#انبیاء (علیهمالسلام) در امر #تبلیغ ، گرفتار #مردم جاهل هستند. عدهای به خاطر مسائل #اجتماعی و #سیاسی تسلیم آن پیامبر میشوند ولی در باطن، #هوی و هوسشان پابرجاست. این است که چون #عبادت خدا و رعایت #حلال و #حرام بر نفسشان مشکل است، تا زمانی که قدرت #دین را بیش از خود میبینند، ناچارند که اطاعت کنند. ولی همینکه آن قدرت کنار رفت، آن #باطن نیز #ظاهر میشود!.
همین مسأله در زمان #غیبت هم هست. همیشه #علما از دست مردم شکایت داشتهاند که واقعیت اسلام را نمیپذیرند. در مورد ما که در زمان #طاغوت بودهایم یا در عهد #تربیت یافتگان طاغوتیان زندگی میکنیم نیز #انقلاب_فرهنگی تنها به صورت صوری شکل گرفته و در ما واقعیت پیدا نکرده و به جایی نمیرسد مگر وقتی خودمان بنشینیم و به درد خودمان -که درد جاهلیت است- برسیم. و تبدیل #جاهلیت به اسلام یک مقدار #مشکلات و سختیها و #ریاضتها دارد.
۸۹.۲.۲۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 سالروز شهادت میثم تمار رضیاللهعنه؛ (۲۲ #ذی_الحجة ۶۰ق)
🔹 «یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلِّبَ القلوب ثَبِّت قلبی علی دینِکَ»¹؛ این #دعا بهترین دعاهاست؛ در #قنوت، در #سجده، در ماشین، در راه، در بین #درس، در بین #مباحثه. آدم این دعا توی دلش زنده باشد و زنده نگه دارد و این دعا را تکرار کند. هر جا میشود با #زبان و هر جا نمیشود با تکرار در #قلب و خاطر؛ ای خدای من، ای مهربان خدای من، ای ارحم الراحمین من، این #دل مرا ثابت نگه دار، این نقش #ایمان، گچ تختهای نباشد که با یک پنبه از بین برود!، ثابت باشد. این انگشترهایی که رویش چیزی را مینویسند، چهار روز دست آدم است، آدم نگاه میکند، میبیند چیزی نمانده و همهاش شسته شده. در وضو و در حمام و در صابون زدنها پاک شده، اما آن انگشترهایی که در آنها حکاکی کردهاند و کنده شده رویش، آنها نه؛ دیگر با شستشو و صابون و اینها از بین نمیرود. این دعا مفادش این است که خدایا، این علاقهی به خودت را، #بندگی من نسبت به خودت را که من الآن به آن #اقرار دارم، این را خودت حکّ کن، حکاکیاش دست توست. هیچکسی نمیتواند در قلب من چیزی را حکاکی کند، تو ثابت کن، تو در آن بنگار با قلم #قدرت خودت، مثل جناب #میثم تمار!.
میثم خیلی علاقه به حضرت #علی علیهالسلام داشت در حالی که #عرب هم نبود. یک کسی بود که در جامعهی #کوفه و عربها، نام و نشانی برایش قائل نبودند، میگفتند: یک #عجمی است؛ یعنی یک بیگانه است. اما در دل او [ ایمان و محبت امام علی علیهالسلام] حکاکی شده بود.
یک روز حضرت گویا به او فرمود که: چه خواهی کرد آن وقتی که آن ولد زناهای #بنی_امیه تو را اسیر کنند و دستور بدهند که به من #فحش بدهی؟!. گفت: چنین کاری نمیکنم. حضرت فرمودند: تو را میکشند! گفت: چه مانعی دارد؟! این چنین محکم گفت من چنین کاری نمیکنم.
بعد وقتی #ابن_زیاد او را گرفت، دستور داد دست و پای او را بریدند!. همانطوریکه دست و پایش بریده شده بود و خون از دست و پایش میریخت، #مدح امیرالمؤمنین میکرد! یاد #امیرالمؤمنین میکرد؛ کمالات علی، زیباییهای علی، خوبیهای علی را به مردم میگفت: مردم بیوفا نباشید!. علی #اسلام را زنده کرد. این دین اسلام یادگار علی است در دست شما. این #نماز و #مسجد مالِ علی است که به شما داده.
مدام میگفت و میگفت، آخرش دستور داد زبانش ﺭا هم قطع کردند!. این معنی پیشآمدهاست که برای #انسان میکند.
چرا اینطور است؟ چون اصلاً #زندگی ارزشی ندارد!. ما ۲۰ سال هم زنده باشیم یا نباشیم چه ارزشی دارد. این #امتحان که اینجا از انسان توی دبیرستانها میکنند، چه چیزی است؟ دو تا مسئله است و دو تا کتاب است؛ این هم همینطور؛ این زندگی چیزی نیست که آدم پای آن بایستد و هول و هراسش را داشته باشد که مثلاً آخ چه خواهد شد، اگر من دوستی علی را نگه دارم و با اینها مبارزه کنم، از من چه چیزی میگیرند. خب غیر از این است که دست و پای مرا قطع بکنند، چشم مرا در بیاورند و کور بکنند.
آنموقع، موقعی است که علی به داد من خواهد رسید.
۸۵٫۷٫۴
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
___
۱) [دعای #غریق؛ #بحارالانوار ج۵۲ ص۱۴۹]
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
عصای موسی علیهالسلام-@seyedololama.mp3
2M
سیدالعلماء
📆 سالروز شهادت میثم تمار رضیاللهعنه؛ (۲۲ #ذی_الحجة ۶۰ق) 🔹 «یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلِّبَ ا
🔺نسبت ما با امام زمان علیهالسلام
🔹 شیخ #مفید در کتاب #الارشاد فرموده: #میثم تمار یک بنده بود که حضرت #علی علیهالسلام او را از #بنی_اسد خرید و آزاد کرد. به او گفت: چه نام داری؟ عرض کرد: سالم. فرمود: #پیامبر مرا خبر داده در بلاد #فارس و #عجم که بودی، پدرت تو را میثم نامیده بود. گفت: درست است. فرمود: پس همان اسم قبلی را داشته باش.
خب؛ این یعنی چه که یک بندهی زرخریدِ یک زن، که از نوکر هم پایینتر است و هیچ #مال و اختیاری از خودش ندارد و پایینترین مراتب #اجتماعی را دارد، حضرت علی علیهالسلام چطور او را پیدا کرده؟!
پیامبر چطور وضع او را به حضرت سفارش کرده بود؟ این حرفها چه طور است؟ و ما الآن نسبت به امام زمانمان علیهالسلام چطور #فکر میکنیم؟ آیا #توجه داریم به اینکه نسبت #امام_زمان علیهالسلام با ما، همان نسبت جدش با میثم است؟!
🔺 معنای شیعهی واقعی
🔹 ... به #کوفه برگشت در حالیکه همهی حرفها را مولایش به او گفته بود. وارد کوفه شد و به دستور عبیدالله ملعون، او را گرفتند. گفتند این شخص اولِ دوستان #امیرالمؤمنین بود. گفت این عجمی؟!
تعجب کرد که یک غیر #عرب آنقدر آقا شده باشد که امیرالمؤمنین به او اینقدر علاقه داشته باشد.
گفت: أین ربّک؟ اولین حرفی که #ابن_زیاد با او زد این بود: خدای تو کجاست؟ او از سورهی والفجر جوابش را داد و گفت: «بالمِرصاد»¹؛ یعنی خداوند در کمین هر #ستمگری است. یعنی هیچ ستمگری در #دنیا از #حضور خدا و مدّنظر خدا و احاطهی خدا به او و اطلاع پروردگار به او جدا نیست. گفت خدای من در مرصاد است، یعنی در سنگر کمینگاهی است.
کنایهای به ابن زیاد بود که یعنی تو یکی از ستمگران هستی و بدانکه وضعت خیلی خطرناک است، به طوریکه گرفتار میشوی!.
ابن زیاد گفت: مولایت به تو چه خبری داده؟
گفت: خبر داده که ما ۱۰ نفریم که به دار آویخته میشویم و خصوصیات آن را هم به من گفته.
گفت که: آن کارهایی را که مولایت گفته را انجام نمیدهم تا خلافش ثابت شود.
جواب میثم را ببینید.
گفت: مگر میتوانی چنین کاری بکنی؟ به خدا قسم او آن را از #پیغمبر و او از #جبرئیل و #علم جبرئیل هم از خداست. تو چه کسی هستی که بتوانی چنین کاری را تغییر دهی!.
«یا ایتهاالنفس المطمئنة»² یعنی این،
#شیعه یعنی این.
آنوقت ببینید ما نه تنها با اماممان هزاران فرسخ فاصله داریم، بلکه با چنین شخصی هم بسیار فاصله داریم!.
اصلاً گویا با یک بچه دارد حرف میزند که میشود او را با یک مشت از بین برد. ابن زیادی که حضرت #مسلم را آنطور #شهید کرد. آنطور کوفه را به جوش و خروش از #ترس وادار کرد که هزاران نفر، شمشیر بردارند و به #کربلا بروند. چنین جبار قهاری بود.
حالا میثم با چنین شخصی اینگونه صحبت میکند!....
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
________
۱) [ #فجر :۱۴]
۲) [ #فجر :۲۷]
@seyedololama
تقویت ایمان با کمک رویاهای صادقه-@seyedololama.mp3
712K
سیدالعلماء
🔺 اﻫﻤﻴﺖ اﺫاﻥ ﺩﺭ ﺑﻴﺪاﺭی ﺑﺸﺮﻳﺖ
🔹 ﺭؤﻳﺖ #ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺑﺎ چشم ظاهری نیست که ای بسا کسانی که نابینایی ظاهری داشته باشند ولی آن نابینایی درونی برایشان نباشد. و ای بسا اینکه #بشریت ، تمامیشان، اکثریتشان، ۹۹% شان، کر و کور #معنوی باشند! و این #اذان برای رفع این کوری است.
ولذا یک مطلبی نیست که یک هفته، یک ماه، یک سال، ده سال و یک قرن کافی باشد از برای این شعار. این #شعار باید دائماً در #انسان طبیعی که قبل از #مرگ زندگی میکند، او را هِیْ تکان بدهد، او را هِیْ ملتفت کند که تو در #محضر خدای باقی هستی و در حال فنای از خود!.
بدان که #فنا ، سرتاپای #طبیعت و #وجود انسانها را گرفته است. و به زودی این فنا همه را میگیرد و تنها #بقا از برای ذات مقدس حق است!.
آیا این مطلب چیزی است که کسی واقعاً به آن #توجه کند یا نه؟! اصلاً توجهات آنهایی که نیست که نیست، توجهات ما هم که هست در حکم نیست است!. یعنی واقعاً در ما تأثیری نمیکند!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 سالروز مباهلهی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با مسیحیان نجران؛ ( ۲۴ #ذی_الحجه ۹ق)
🔹 رفتار #پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) با حضرت #زهرا سلام الله علیها خیلی عجیب بوده که نمونهی آن در وقتی است که #مسیحیان منطقهی #نجران که مکانی است بین #یمن و #حجاز و #شام، به #مدینه آمدند تا با حضرت در مورد دینشان صحبت بکنند.
اینها خیلی #متعصب بودند و #لجاجت به خرج میدادند، فلذا این لجاجتشان باعث شد که آیهی شریفهی #مباهله ( #آل_عمران :۶۱) نازل شود که در این آیه فرموده: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ»؛ با اینکه اینها #دانش دینیشان به اینجا رسیده که میدانند تو پیامبری و بعد از #دین آنها آمدهای، اما دست بر نمیدارند و چانهزنی میکنند؛ «فَقُلْ تَعَالَوْا» بگو: بیایید که چارهاش به دست من است؛ «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»؛ این آیه خیلی عجیب است. خیلی!. خیلی دقت میخواهد. اگر اینها دست از لجاجتشان بر ندارند، با آنکه مطلب را هم میدانند، بگو بیایید #ابتهال بکنیم، #تضرع بکنیم؛ از خدا بر یکدیگر #نفرین کنیم که خدایا آنکه در این قضیه نادرستی به خرج میدهد و نمیخواهد زیر بار #حق برود، تو او را مورد #لعنت خودت قرار بده!.
خوب در اینجا پیامبری که مدعی است که من پیامبرم و دین شما را #نسخ کردهام و دیگر شما بر دین سابقتان باقی نیستید و دین فعلی شما دینی است که من آوردهام و اگر به آن #توجه نکنید؛ اهل #دوزخ خواهید بود، بیدین خواهید بود، نه اینکه دین #نصاری خواهید داشت و با دین از دنیا خواهید رفت، نه! دیگر چون آن دین منسوخ شد؛ دورهاش تمام شده است.
حالا اگر شما قبول ندارید و نمیخواهید زیر این بار بروید، بیایید تا دعوت کنیم و یک دعوتی انجام بدهیم. نه اینکه من پیغمبرم؛ بیایم، شما هم بیایید و یک دعوتی انجام دهیم، نه. بلکه من از افرادی دعوت میکنم، شما هم از افرادی دعوت کنید. چون وقتی دو طرف گروهی شدند، خطرش بیشتر است. خطر از یک نفر بیشتر میشود.
عزیزانتان را جمع کنید، ما هم عزیزانمان را جمع میکنیم. آنوقت اینجا خداوند عزیزان پیامبر را معیَّن کرده و نگذاشته به دست خودش که هر که را بخواهد، بیاورد بلکه فرموده بگو: پسرانمان را بیاوریم؛ " أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ". و زنهایمان را بیاوریم و جانهایمان را بیاوریم. کسانی که به آنها میگوییم: ای جان من! عزیز من! عزیزانمان را بیاوریم.
آنوقت برویم کنار در خانهی خدا و بگوییم: خدایا اینها اینطور میگویند. آنها هم آنطور میگویند. هر کدام را تو قبول نداری، لعنت کن و از بین ببر!. پس معلوم میشود که یک گروهی در #اسلام بودند که هم شأن پیامبر و #قرآن بودند که حدیث #ثقلین هم از همین مقام اینها انتزاع میشود.
آنوقت در این آیه "نِسَاءَنَا" فرموده نه "بناتنا" که دخترانمان را بیاوریم، بلکه فرموده: زنهایمان را بیاوریم. زنها؛ چه #دختر، چه زن و #همسر . اما در مقام آوردن، حضرت فقط حضرت زهرا (علیهاالسلام) را آوردند و هیچکدام از همسران و اهل حرم و اینها را نیاوردند. پس معلوم میشود نفرین حضرت به مخالفینِ سرسخت و متعصب و ناجنس، متوقف بود بر اینکه حضرت این کار را بکند و از طرفی عزیزان خودش را به مردم نشان دهد که اینها چه کسانی هستند و از طرفی، ناقابل بودن زنهایشان را نشان بدهد!؛ چون عبارت آیه "نِسَاءَنَا" است و نساء هم بیشتر در حرم و همسر استعمال میشود، ولی آنها را اصلاً قابل ندانست و لذا بعضی از مفسرین #اهل_سنت مثل #زمخشری * و غیره میگویند از این آیه، دیگر بالاتر چیزی در فضیلت #اهل_بیت (علیهمالسلام) نیست. چون این چنین با چند کلمه اینها را معرفی کرده و حضرت هم به ایشان میگوید که وقتی من دعا کردم و نفرین کردم، شما هم آمین بگویید. این هم در #روایت هست که #سنیها نقل کردهاند. معلوم میشود که نفرین و دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) که #خاتم_انبیاء است، آمین گفتنی میخواهد که آن باید از طرف افرادی مخصوص باشد که خدا آنها را معین کرده باشد و قولشان ردّ نشود و نفرینشان هدر نرود.
_____________
* [ #الكشاف_عن_حقائق_غوامض_التنزيل
ج ۱ ص ۳۷۰ : «... وفيه دليل لا شیء أقوى منه على فضل أصحاب الكساء عليهمالسلام»]
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
حدیث کساء-@seyedololama.mp3
3.67M