eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
🔺 اولین تعلیم انبیاء (علیهم‌السلام) به بشریت 🔹 اول تعالیم علیهم‌السلام از این‌جا شروع می‌شود که به می‌گویند: تو این نیستی که در آینه می‌بینی!. تو این نیستی که داری حرف می‌زنی!. تو درونی داری که این طبقات و شُعَبی دارد که تمامش است. به همین خاطر است که در اول کتاب شریف فرموده‌اند: «بدان که انسان اعجوبه ایست.»؛ یک موجود پیچیده است. در درون ما دستگاه‌هایی هست که ارتباط با خدا دارد که ما را به کارها و خوب دعوت می‌کند. و همچنین دستگاه‌هایی که با و ارتباط دارند، که آن‌ها ما را به کارهای خودشان دعوت می‌کنند تا ما را هم به صورت یکی از شیاطین از این !دنیا ببرند!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مبارزه با دشمن درونی 🔹 حکيم در مسئله‌ی مبارزه با اين چنين می‌فرماید: "تو با دشمن نفس هم خانه‌ای" 🔷 یعنی يک موجودی که اسمش نفس است و با تو در درونت است. "چه در بندِ پيکار بی‌گانه‌ای" 🔷 اين دشمنِ نفس یعنی شما در خانه‌ی ، همسایه‌ی خودت هستی!؛ بنابراين چه کار داری که آیا بی‌گانه‌ای دشمن تو هستند يا نه! و با تو چه خواهند کرد؟! از همه جا واجب‌تر درون خودت است. "عنان باز پيچان نفس از حرام به مردی ز رستم گذشتند و سام" در داستان‌ها می‌خوانیم که در يک و و بوده‌اند، اما اگر می‌خواهی را بشناسی این‌ها را نخوان؛ زيرا مردان آن‌هایی هستند که نفسِ خود را از جلوگيری و مهار می‌کنند و به جاهایی که نبايد دست بزنند دست درازی نمی‌کنند. "تو خود را چو کودک ادب کن به چوب" همان‌طور که وقتی می‌خواهی بچه‌ی خود يا ديگری را کنی ناچاری که يک چوبی را در کنار خودت بگذاری، با خودت هم همين کارها را انجام بده. "به گرز گران مغز مردم مکوب" نبايد کنی که اگر رستم شوی و يک گرزی داشته باشی و يا شوی، می‌توانی آن را به سر بزنی، اين نيست!. هنر تو اين است که مانند تربيت ، بچه‌ی درونت را که خودت هستی بکنی؛ یعنی جنبه‌ی تو، جنبه‌ی تو را تربيت بکند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺مسئله‌ی مقام مقدسی است و از طرف خدای متعال، مقام امت پیامبر صلی الله علیه وآله به حضرت داده شده که روزی نمایند و بشریت را از نادرستی‌ها بازداشته و نمایند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
جامعه‌ی نابینایان-@seyedololama.mp3
959.6K
🔺بررسی آیات پایانی سوره مبارکه‌ی علیه‌السلام 🔺 توبیخ رویگردانان از الهی 🔹وظیفه‌ی علوم دینی 🔸اهمیت و جامعه‌ی نابینایان ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
🔺 وظیفه‌ی #بنده بندگی است و بندگی تنها در صورتی ممکن است که #انسان از هر قید و علاقه‌ی طبیعی که مانع انجام #وظایف بندگی باشد با #تأمل کامل و #تفکر مستدام، خود را آزاد کند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
درسی از امام صادق صلوات‌الله‌علیه-@seyedololama.mp3
1.18M
🔺 درسی مهم از امام علیه‌السلام در مورد چگونگی برخورد با مشکلات با استفاده از داستان «شکایت از روزگار» ( ج۲ ص۶۰) ۸۵/۹/۲۹ ✅مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺کسانی که اهل ، می‌فهمند که گران‌ترین مسأله، مسأله‌ی عمر است. از جواهرات بسیار مهمتر است و اصلاً قابل قیاس با جواهرات و الماس و طلا و نقره نیست. بنابراین ما هر روز باید طراحی داشته باشیم برای این یک روز عمری که برایمان باقی است. تازه همین یک روز را هم نداریم که باقی بماند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺حدیثی بسیار مهم و پر محتوا راجع به سبک زندگی از امام صادق علیه‌السلام 🔹 سأله (الصَّادِقِ علیه‌السلام) بعض اصحابه: عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِی لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِی فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَیَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِی لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِی فَاطْمَأْنَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِی الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ. [ترجمه: بعضی از شاگردان امام صادق علیه‌السلام از ایشان سؤال کردند که بنای زندگی خود را بر چه چیز قرار دادید؟ حضرت فرمودند: بر چهار چیز. دانستم که کار من را غیر از من انجام نمی‌دهد پس بسیار تلاش کردم. دانستم که خداوند عزوجل بر من آگاه است پس حیا کردم. دانستم که روزی من را کسی غیر از من نمی‌خورد پس آرامش یافتم. دانستم که پایان کار من مرگ است پس برای مرگ مهیا شدم.] ▪️در آستانه‌ی شهادت امام صادق علیه‌السلام مطالبی پیرامون شرح حدیث مبارک در کانال سیدالعلماء ارائه می‌گردد. @seyedololama
سیدالعلماء
🔺حدیثی بسیار مهم و پر محتوا راجع به سبک زندگی از امام صادق علیه‌السلام 🔹 سأله (الصَّادِقِ علیه‌السل
🔺 شرح حدیث: قسمت اول 🔹 سأله بعض اصحابه از این عبارت معلوم می‌شود که حضرت امام (علیه‌السلام)، «اصحابه» یعنی شاگردانی داشتند که با آن‌ها بحث و گفتگو می‌کردند و حضرت به آن‌ها درس می‌دادند. درسش چه بوده؟ حضرت فرموده بودند که شما هستید، عالَم برای انسان خلق شده. می‌فرماید: «الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الأمر بینهن لتعلموا أن الله علی کل شئ قدیر و أن الله قد احاط بکل شئ علما»؛ ( :۱۲)؛ یعنی عالم خلق شده تا انسان در این نمایشگاه، و خدا را ببیند که خدا بر همه چیز قادر است. و به همه چیز احاطه‌ی علمی دارد. از این آیه و بیشتر آیات قرآن، روش ترقی انسان مشخص می‌شود. حضرت می‌فرماید من که بخشی از قرآن و هستم از طرف که جدّم باشد آمده‌ام تا شما را به برسانم. از زمانی که شدید و تکان خورد و از و درآمدید، در باشید و بی برنامه نباشید‌. 📄 هیچ روز و هیچ شبی نباشد که یک و نوشته‌ای جلویتان نباشد که امشب کار من این است، و فردا کار من این است. مرتب بر یک اساسی خودتان را قرار دهید، مثل یک درخت که ریشه و ساقه و شاخه و برگ و میوه دارد. همیشه در این فکر باشید. و لذا ما علوم صادقی علیه‌السلام نیز باید این‌گونه باشیم. اصلاً باید از شهر و دیار و خانواده و این‌ها با این مسائل منقلب شویم. علمیه‌ی امام صادق می‌آورد، انقلاب انسانی می‌آورد. انقلاب در برابر تمام شد؛ اما انقلاب اصلی که در برابر ستمِ و و است باقی مانده و این به دست امام صادق (علیه‌السلام) است. خب حضرت می‌فرماید باید زندگی‌تان را بر اساس یک ریشه‌ای ترسیم کنید که این ریشه آب بدهد به ساقه، ساقه هم به شاخه، شاخه هم به برگ. حال این شاگردان سؤال می‌کنند که بفرمایید ببینیم خود شما بر چه اساس و ریشه‌ای زندگی‌تان را بنا گذاشته‌اید؟ سؤال این است: «یابن رسول الله علی ماذا بنیت أمرک»؛ خود شما بفرمایید که ریشه‌ی کارت چگونه است؟ این است و ! باید این‌جور شما با اساتیدتان، به آن‌ها رخنه کنید. از آن‌ها بمکید دانش آن‌ها را. طفل باید مکنده‌ی مواد لازم از سینه‌ی مادر باشد، طلبه هم باید مکنده‌ی مطالب لازم انسانی خودش از و به وسیله‌ی اساتیدش باشد. ✳️ «فقال علیه‌السلام» حضرت هم نفرمودند فضولی نکن، من امام هستم و تو بچه‌ای و... بلکه جواب دادند. «علی اربعة اشیاء»؛ من زندگی‌ام چهار پایه و ستون دارد.... ادامه دارد... ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
‌🔘 يا اَبا عَبْدِ اللهِ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّد، اَيُّهَا الصّادِقُ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، يا حُجَّةَ اللهِ عَلی خَلْقِهِ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا، اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَي اللهِ، وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يا وَجيهاً عِنْدَ اللهِ، اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ 🏴 شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام را تسلیت عرض می‌نمائیم. @seyedololama
اوصاف امام صادق علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
1.93M
⚫️ با عرض تسلیت شهادت جانسوز حضرت صلوات الله علیه، لحظاتی در محضر درس آن بزرگوار 🔺 بیان ریشه‌ی و و ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 شرح حدیث: قسمت اول 🔹 سأله بعض اصحابه از این عبارت معلوم می‌شود که حضرت امام #صادق (علیه‌السلام)
🔺 شرح حدیث قسمت دوم 🔹 عبارت « عَلِمتُ... » حضرت می‌فرمایند "عَلِمتُ". نمی‌فرمایند "ظَنَنتُ". نیست، بلکه است، پس علم باید ریشه‌ی باشد. همان‌طور که در آیه ۱۲ سوره آمده: «لِتَعْلَمُوا»؛ جهان و شما را کرده‌ام برای علم. 🔹 «عَلِمتُ أنّ عَمَلی لا یَعمَله غَیری فَاجتَهَدتُ» من یک دانشی پیدا کردم و آن این بود که من به خود من وابسته است. حتی به این‌که پدرم است و جدّم است، هم اکتفا نکردم. بنابراین من پیدا کردم. اجتهاد در این‌جا به معنای اجتهاد لغوی است نه اصطلاح فقهی. به معنای تلاش جانانه است. 🔹 عبارت «علمتُ أن الله عزوجل مُطَلِّعٌ علیَّ فاسْتَحْیَیْتُ» خدا در هر ذره‌ای از ذرات جهان و نافذ است و آن‌ها را فرا گرفته. پس همه جا خدا با من است! حال که این‌طور است می‌خواهم از خجالتِ خدا آب شوم و بروم زیر زمین؛ «فأستحییت»! وقتی این آمد همه را آدم می‌کند، یعنی مثلاً در یک مدرسه یک غیر آدم در آن‌جا پیدا نمی‌شود. آن‌قدر حیا مهم است. اثر حیا این است که می‌خواهد حرف بزند، می‌ترسد و دندان‌هایش به هم می‌خورد که چه بگویم که خدا ناراضی نباشد؟! می‌خواهد کَر شود که چه بشنوم که خدا منع نکرده باشد؟! حیا را می‌سازد. ⚠️ این است که دولت‌های هرجا را که بخواهند خراب کنند، بی حیایی راه می‌اندازند!. می‌گویند شرم اصلاً معنا ندارد!. حتی من چند سال پیش از مرحوم آیت الله یزدی فرزند آشیخ یزدی که در و تدریس می‌کرد، شنیدم که نقل می‌کرد: آدم در خیابان که راه می‌رود یک دفعه می‌بیند که یک خانمی با لباس خواب، روی سبزه‌های پارک دراز کشیده! این شخص از وجودش بی حیایی پخش می‌شود! آن وقت می‌روند آن‌جا و می‌گویند می‌خواهم و بشوم، نمی‌گوید که این بی حیایی‌ها با ما چه می‌کند؟! ولذا وقتی بر می‌گردد آن حیا و آن شرم گذشته کمتر در انسان پیدا می‌شود. این‌ها مواد کشنده‌ی سفر اروپا است، بدانید که چقدر خطرناک است! ادامه دارد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
حالات امام صادق علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
590.8K
🔺 ذکر نمونه‌ای از حالات امام صلوات الله علیه ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
اوصاف امام صادق علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
903.8K
🔺 اوصاف امام علیه‌السلام در بیان علمای اهل 🔹 آشکار شدن اعجاز علمی توسط اطهار علیهم‌السلام ۸۰.۱۰.۱۶ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 #غفلت ازخداوند بزرگترین #مصیبت انسانیت است! حتی از #جهنم هم بدتر است. این‌که ما در جهان مِنهای خدا زندگی کنیم، #عذاب الهی است!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 شرح حدیث قسمت دوم 🔹 عبارت « عَلِمتُ... » حضرت می‌فرمایند "عَلِمتُ". نمی‌فرمایند "ظَنَنتُ". #گمان
🔺 شرح حدیث قسمت سوم عبارت «عَلِمتُ أنّ رِزقی لایَأکُلُه غَیری فَاطمَأنَنتُ» فهمیدم که آن‌چه که روزی من باشد دیگر کسی آن را نمی‌خورد. در نتیجه‌ی این اعتقاد، از بین می‌رود. ولذا مسلمانِ بی حرص، آخرین کسی است که سر میزش می‌آید. اما تاجری که فقط امیدش به چک و سفته و داد و ستد است، اول کسی است که بر سر کار می‌رود؛ چرا که آن شخص، خاطرش جمع است و با خودش می‌گوید را می‌خوانم و زن و بچه‌ام را انجام می‌دهم و و را رسیدگی می‌کنم و ساعت ۸ یا هرموقع شد می‌روم سر کار. اما شخص حریص می‌گوید حتماً باید راننده قبل از طلوع در خانه من حاضر باشد که من را برساند به و تا کاسب‌های دیگر نیامده‌اند من زود مشتری‌ها را جلب کنم. وقتی این‌طور در کار افتاد، خسته می‌شود و آن‌وقت که به خانه برمی‌گردد نه حال دارد، نه حال تربیت فرزند دارد، نه حال دارد. حرص این‌جور می‌کند آدم را‌. واعظ هم همین‌طور است، اگر خدایی نکرده ، ، ، خدایی نکرده در این افتاد که ما هرچی درس برویم زیادتر می‌شود، مداح و بگویند هر چی مجلس بیشتر برویم پاکت‌مان بیشتر می‌شود، این‌ها دیگر به خودشان و خانواده‌شان نمی‌رسند. و لذا یک وقت می‌بینید اولادهای ما خدایی نکرده بی‌تربیت می‌شوند. برای این‌که تفکرمان درست نبوده، هِیْ این‌جا برو، هی آن‌جا برو. این‌ور منبر برو، آن‌ور درس بگو، در خانه‌ها درس بگو، به دخترها درس بگو، از این مدرسه به آن مدرسه... و وقتی که حریص شدند درس‌شان هم فایده ندارد، هم فایده ندارد. این «علمت أن رزقی لایأکله غیری فاطمأننتُ»، یعنی دیگر هیچ تشویش و دلهره ندارم که درآمدم کم می‌شود یا زیاد؛ و لذا شما وقتی و شدید می‌فرستند شما را که درس بدهید یا چیز دیگر. خاطرتان جمع باید باشد که مثلاً من این کلاس را باید خوب درس بدهم بعد بروم کلاس دیگر. پس اگر شاگردی سؤالی کرده اگر دیدم نفهمید، زنگ می‌زنم آن کلاس را تعطیل می‌کنم تا این مسئله را به این بچه بفهمانم، اگر کرده شبهه‌اش رفع شود. فکر نباید بود، پِی پول نباید بود، دنبال باید باشیم. معلمی که حقّش از بیشتر است یعنی این‌جور معلم. نه کسی که می‌آید روی تخته سیاه ریاضیات را حل می‌کند و می‌رود که خودش را برساند به آن یکی کلاس! این معلمی نیست، این حرفه است. مثل نجار و بنا، کاسب است. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama