سیدالعلماء
🔺 اولین تعلیم انبیاء (علیهمالسلام) به بشریت
🔹 اول تعالیم #انبیاء علیهمالسلام از اینجا شروع میشود که به #بشر میگویند: تو این نیستی که در آینه میبینی!. تو این نیستی که داری حرف میزنی!. تو درونی داری که این #درون طبقات و شُعَبی دارد که تمامش #معنوی است.
به همین خاطر است که #مرحوم_امام در اول کتاب شریف #اربعین فرمودهاند: «بدان که انسان اعجوبه ایست.»؛ #انسان یک موجود پیچیده است.
در درون ما دستگاههایی هست که ارتباط با #فرشتههای خدا دارد که ما را به کارها و #اخلاق خوب دعوت میکند. و همچنین دستگاههایی که با #ابلیس و #شیاطین ارتباط دارند، که آنها ما را به کارهای خودشان دعوت میکنند تا ما را هم به صورت یکی از شیاطین از این !دنیا ببرند!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مبارزه با دشمن درونی
🔹 حکيم #سعدی در مسئلهی مبارزه با #نفس اين چنين میفرماید:
"تو با دشمن نفس هم خانهای"
🔷 یعنی يک موجودی که اسمش نفس است و با تو در درونت #همسايه است.
"چه در بندِ پيکار بیگانهای"
🔷 اين دشمنِ نفس یعنی شما در خانهی #دل، همسایهی #دشمن خودت هستی!؛ بنابراين چه کار داری که آیا بیگانهای دشمن تو هستند يا نه! و با تو چه خواهند کرد؟!
از همه جا واجبتر درون خودت است.
"عنان باز پيچان نفس از حرام
به مردی ز رستم گذشتند و سام"
در داستانها میخوانیم که در #تاريخ يک #رستم و #سام و #اسفندیاری بودهاند، اما اگر میخواهی #مرد را بشناسی اینها را نخوان؛ زيرا مردان آنهایی هستند که نفسِ خود را از #حرام جلوگيری و مهار میکنند و به جاهایی که نبايد دست بزنند دست درازی نمیکنند.
"تو خود را چو کودک ادب کن به چوب"
همانطور که وقتی میخواهی بچهی خود يا ديگری را #ادب کنی ناچاری که يک چوبی را در کنار خودت بگذاری، با خودت هم همين کارها را انجام بده.
"به گرز گران مغز مردم مکوب"
نبايد #خيال کنی که اگر رستم شوی و يک گرزی داشته باشی و يا #وزنه_بردار شوی، میتوانی آن را به سر #دشمن بزنی، اين #هنر نيست!.
هنر تو اين است که مانند تربيت #کودک، بچهی درونت را که خودت هستی #تربيت بکنی؛ یعنی جنبهی #عقلانی تو، جنبهی #نفسانی تو را تربيت بکند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺مسئلهی #انتظار مقام مقدسی است و از طرف خدای متعال، مقام #اصلاح امت پیامبر صلی الله علیه وآله به حضرت #صاحب_الزمان داده شده که روزی #ظهور نمایند و بشریت را از نادرستیها بازداشته و #هدایت نمایند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
جامعهی نابینایان-@seyedololama.mp3
959.6K
🔺بررسی آیات پایانی سوره مبارکهی #یوسف علیهالسلام
🔺 توبیخ رویگردانان از #آیات الهی
🔹وظیفهی #محصل علوم دینی
🔸اهمیت #بصیرت و جامعهی نابینایان
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
درسی از امام صادق صلواتاللهعلیه-@seyedololama.mp3
1.18M
🔺 درسی مهم از امام #صادق علیهالسلام در مورد چگونگی برخورد با مشکلات #زندگی با استفاده از داستان «شکایت از روزگار» ( #داستان_راستان ج۲ ص۶۰)
۸۵/۹/۲۹
✅مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺کسانی که اهل #تفکرند، میفهمند که گرانترین مسأله، مسألهی عمر است.
#عمر از جواهرات بسیار مهمتر است و اصلاً قابل قیاس با جواهرات و الماس و طلا و نقره نیست.
بنابراین ما هر روز باید طراحی داشته باشیم برای این یک روز عمری که برایمان باقی است.
تازه همین یک روز را هم #یقین نداریم که باقی بماند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺حدیثی بسیار مهم و پر محتوا راجع به سبک زندگی از امام صادق علیهالسلام
🔹 سأله (الصَّادِقِ علیهالسلام) بعض اصحابه: عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِی لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِی فَاجْتَهَدْتُ
وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَیَّ فَاسْتَحْيَيْتُ
وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِی لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِی فَاطْمَأْنَنْتُ
وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِی الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
[ترجمه: بعضی از شاگردان امام صادق علیهالسلام از ایشان سؤال کردند که بنای زندگی خود را بر چه چیز قرار دادید؟ حضرت فرمودند: بر چهار چیز.
دانستم که کار من را غیر از من انجام نمیدهد پس بسیار تلاش کردم.
دانستم که خداوند عزوجل بر من آگاه است پس حیا کردم.
دانستم که روزی من را کسی غیر از من نمیخورد پس آرامش یافتم.
دانستم که پایان کار من مرگ است پس برای مرگ مهیا شدم.]
▪️در آستانهی شهادت امام صادق علیهالسلام مطالبی پیرامون شرح حدیث مبارک در کانال سیدالعلماء ارائه میگردد.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺حدیثی بسیار مهم و پر محتوا راجع به سبک زندگی از امام صادق علیهالسلام 🔹 سأله (الصَّادِقِ علیهالسل
🔺 شرح حدیث:
قسمت اول
🔹 سأله بعض اصحابه
از این عبارت معلوم میشود که حضرت امام #صادق (علیهالسلام)، «اصحابه» یعنی شاگردانی داشتند که با آنها بحث و گفتگو میکردند و حضرت به آنها درس میدادند.
درسش چه بوده؟ حضرت فرموده بودند که شما #انسان هستید، عالَم برای انسان خلق شده.
#قرآن میفرماید: «الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الأمر بینهن لتعلموا أن الله علی کل شئ قدیر و أن الله قد احاط بکل شئ علما»؛ ( #طلاق :۱۲)؛ یعنی عالم خلق شده تا انسان در این نمایشگاه، #قدرت و #علم خدا را ببیند که خدا بر همه چیز قادر است. و به همه چیز احاطهی علمی دارد. از این آیه و بیشتر آیات قرآن، روش ترقی انسان مشخص میشود.
حضرت میفرماید من که بخشی از قرآن و #عترت هستم از طرف #پیامبر که جدّم باشد آمدهام تا شما را به #سعادت برسانم.
از زمانی که #عاقل شدید و #عقلتان تکان خورد و از #کودکی و #حیوانیت درآمدید، در #فکر باشید و بی برنامه نباشید.
📄 هیچ روز و هیچ شبی نباشد که یک #برنامه و نوشتهای جلویتان نباشد که امشب کار من این است، و فردا کار من این است. مرتب بر یک اساسی #زندگی خودتان را قرار دهید، مثل یک درخت که ریشه و ساقه و شاخه و برگ و میوه دارد. همیشه در این فکر باشید.
و لذا ما #محصلین علوم صادقی علیهالسلام نیز باید اینگونه باشیم. اصلاً باید از شهر و دیار و خانواده و اینها با این مسائل منقلب شویم.
#حوزهی علمیهی امام صادق #انقلاب میآورد، انقلاب انسانی میآورد.
انقلاب در برابر #ستمگران تمام شد؛ اما انقلاب اصلی که در برابر ستمِ #بدن و #روح و #شیطان است باقی مانده و این به دست امام صادق (علیهالسلام) است.
خب حضرت میفرماید باید زندگیتان را بر اساس یک ریشهای ترسیم کنید که این ریشه آب بدهد به ساقه، ساقه هم به شاخه، شاخه هم به برگ. حال این شاگردان سؤال میکنند که بفرمایید ببینیم خود شما بر چه اساس و ریشهای زندگیتان را بنا گذاشتهاید؟ سؤال این است:
«یابن رسول الله علی ماذا بنیت أمرک»؛
خود شما بفرمایید که ریشهی کارت چگونه است؟
این است #استاد و #شاگردیها! باید اینجور شما با اساتیدتان، به #دانش آنها رخنه کنید. از آنها بمکید دانش آنها را. طفل باید مکندهی مواد لازم از سینهی مادر باشد، طلبه هم باید مکندهی مطالب لازم انسانی خودش از #کتاب و #سنت به وسیلهی اساتیدش باشد.
✳️ «فقال علیهالسلام» حضرت هم نفرمودند فضولی نکن، من امام هستم و تو بچهای و... بلکه جواب دادند.
«علی اربعة اشیاء»؛ من زندگیام چهار پایه و ستون دارد....
ادامه دارد...
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔘 يا اَبا عَبْدِ اللهِ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّد، اَيُّهَا الصّادِقُ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، يا حُجَّةَ اللهِ عَلی خَلْقِهِ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا، اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَي اللهِ، وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يا وَجيهاً عِنْدَ اللهِ، اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ
🏴 شهادت حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام را تسلیت عرض مینمائیم.
@seyedololama
اوصاف امام صادق علیهالسلام-@seyedololama.mp3
1.93M
⚫️ با عرض تسلیت شهادت جانسوز حضرت #صادق صلوات الله علیه، لحظاتی در محضر درس #خداشناسی آن بزرگوار
🔺 بیان ریشهی #دروس و #تمدنها و #انقلاب_فرهنگی
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 شرح حدیث: قسمت اول 🔹 سأله بعض اصحابه از این عبارت معلوم میشود که حضرت امام #صادق (علیهالسلام)
🔺 شرح حدیث
قسمت دوم
🔹 عبارت « عَلِمتُ... »
حضرت میفرمایند "عَلِمتُ". نمیفرمایند "ظَنَنتُ". #گمان نیست، بلکه #علم است، پس علم باید ریشهی #زندگی باشد.
همانطور که در آیه ۱۲ سوره #طلاق آمده: «لِتَعْلَمُوا»؛ جهان و شما را #خلق کردهام برای علم.
🔹 «عَلِمتُ أنّ عَمَلی لا یَعمَله غَیری فَاجتَهَدتُ»
من یک دانشی پیدا کردم و آن این بود که #سعادت من به #عمل خود من وابسته است. حتی به اینکه پدرم #امام است و جدّم #پیامبر است، هم اکتفا نکردم.
بنابراین من #اجتهاد پیدا کردم. اجتهاد در اینجا به معنای اجتهاد لغوی است نه اصطلاح فقهی. به معنای تلاش جانانه است.
🔹 عبارت «علمتُ أن الله عزوجل مُطَلِّعٌ علیَّ فاسْتَحْیَیْتُ»
خدا در هر ذرهای از ذرات جهان #قدرت و #علمش نافذ است و آنها را فرا گرفته. پس همه جا خدا با من است!
حال که اینطور است میخواهم از خجالتِ خدا آب شوم و بروم زیر زمین؛ «فأستحییت»!
وقتی این #حیا آمد همه را آدم میکند، یعنی مثلاً در یک مدرسه یک غیر آدم در آنجا پیدا نمیشود. آنقدر حیا مهم است.
اثر حیا این است که میخواهد حرف بزند، میترسد و دندانهایش به هم میخورد که چه بگویم که خدا ناراضی نباشد؟!
#گوشش میخواهد کَر شود که چه بشنوم که خدا منع نکرده باشد؟! حیا #انسان را میسازد.
⚠️ این است که دولتهای #استعمارگر هرجا را که بخواهند خراب کنند، بی حیایی راه میاندازند!.
میگویند شرم اصلاً معنا ندارد!.
حتی من چند سال پیش از مرحوم آیت الله #مهدی_حائری یزدی فرزند آشیخ #عبدالکریم_حائری یزدی که در #اروپا و #آمریکا تدریس #فلسفه میکرد، شنیدم که نقل میکرد: آدم در خیابان که راه میرود یک دفعه میبیند که یک خانمی با لباس خواب، روی سبزههای پارک دراز کشیده! این شخص از وجودش بی حیایی پخش میشود!
آن وقت #ایرانیها میروند آنجا و میگویند میخواهم #دکتر و #مهندس بشوم، نمیگوید که این بی حیاییها با ما چه میکند؟!
ولذا وقتی بر میگردد آن حیا و آن شرم گذشته کمتر در انسان پیدا میشود.
اینها مواد کشندهی سفر اروپا است، بدانید که چقدر خطرناک است!
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
حالات امام صادق علیهالسلام-@seyedololama.mp3
590.8K
🔺 ذکر نمونهای از حالات امام #صادق صلوات الله علیه
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
اوصاف امام صادق علیهالسلام-@seyedololama.mp3
903.8K
🔺 اوصاف امام #صادق علیهالسلام در بیان علمای اهل #تسنن
🔹 آشکار شدن اعجاز علمی #قرآن توسط #ائمه اطهار علیهمالسلام
۸۰.۱۰.۱۶
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 شرح حدیث قسمت دوم 🔹 عبارت « عَلِمتُ... » حضرت میفرمایند "عَلِمتُ". نمیفرمایند "ظَنَنتُ". #گمان
🔺 شرح حدیث
قسمت سوم
عبارت «عَلِمتُ أنّ رِزقی لایَأکُلُه غَیری فَاطمَأنَنتُ»
فهمیدم که آنچه که روزی من باشد دیگر کسی آن را نمیخورد. در نتیجهی این اعتقاد، #حرص از بین میرود.
ولذا #تاجر مسلمانِ بی حرص، آخرین کسی است که سر میزش میآید. اما تاجری که فقط امیدش به چک و سفته و داد و ستد است، اول کسی است که بر سر کار میرود؛ چرا که آن شخص، خاطرش جمع است و با خودش میگوید #قرآنم را میخوانم و #تربیت زن و بچهام را انجام میدهم و #زن و #فرزند را رسیدگی میکنم و ساعت ۸ یا هرموقع شد میروم سر کار.
اما شخص حریص میگوید حتماً باید راننده قبل از طلوع در خانه من حاضر باشد که من را برساند به #بازار و تا کاسبهای دیگر نیامدهاند من زود مشتریها را جلب کنم. وقتی اینطور در کار افتاد، خسته میشود و آنوقت که به خانه برمیگردد نه حال #نماز دارد، نه حال تربیت فرزند دارد، نه حال #همسر دارد. حرص اینجور میکند آدم را.
واعظ هم همینطور است، اگر خدایی نکرده #واعظ، #مداح، #طلبه، خدایی نکرده در این #فکر افتاد که ما هرچی درس برویم #حقوقمان زیادتر میشود، مداح و #منبری بگویند هر چی مجلس بیشتر برویم پاکتمان بیشتر میشود، اینها دیگر به خودشان و خانوادهشان نمیرسند.
و لذا یک وقت میبینید اولادهای ما خدایی نکرده بیتربیت میشوند. برای اینکه تفکرمان درست نبوده، هِیْ اینجا برو، هی آنجا برو. اینور منبر برو، آنور درس بگو، در خانهها درس بگو، به دخترها درس بگو، از این مدرسه به آن مدرسه...
#دبیر و #معلم وقتی که حریص شدند درسشان هم فایده ندارد، #اخلاقشان هم فایده ندارد.
این «علمت أن رزقی لایأکله غیری فاطمأننتُ»، یعنی دیگر هیچ تشویش و دلهره ندارم که درآمدم کم میشود یا زیاد؛ و لذا شما وقتی #دبیر و #معلم شدید میفرستند شما را #دانشگاه که درس بدهید یا چیز دیگر. خاطرتان جمع باید باشد که مثلاً من این کلاس را باید خوب درس بدهم بعد بروم کلاس دیگر. پس اگر شاگردی سؤالی کرده اگر دیدم نفهمید، زنگ میزنم آن کلاس را تعطیل میکنم تا این مسئله را به این بچه بفهمانم، اگر #شبهه کرده شبههاش رفع شود.
فکر #پول نباید بود، پِی پول نباید بود، دنبال #هدایت باید باشیم.
معلمی که حقّش از #پدر بیشتر است یعنی اینجور معلم. نه کسی که میآید روی تخته سیاه ریاضیات را حل میکند و میرود که خودش را برساند به آن یکی کلاس! این معلمی نیست، این حرفه است. مثل نجار و بنا، کاسب است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama