eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
689 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
‌🔘 يا اَبا عَبْدِ اللهِ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّد، اَيُّهَا الصّادِقُ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، يا حُجَّةَ اللهِ عَلی خَلْقِهِ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا، اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَي اللهِ، وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يا وَجيهاً عِنْدَ اللهِ، اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ 🏴 شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام را تسلیت عرض می‌نمائیم. @seyedololama
اوصاف امام صادق علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
1.93M
⚫️ با عرض تسلیت شهادت جانسوز حضرت صلوات الله علیه، لحظاتی در محضر درس آن بزرگوار 🔺 بیان ریشه‌ی و و ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 شرح حدیث: قسمت اول 🔹 سأله بعض اصحابه از این عبارت معلوم می‌شود که حضرت امام #صادق (علیه‌السلام)
🔺 شرح حدیث قسمت دوم 🔹 عبارت « عَلِمتُ... » حضرت می‌فرمایند "عَلِمتُ". نمی‌فرمایند "ظَنَنتُ". نیست، بلکه است، پس علم باید ریشه‌ی باشد. همان‌طور که در آیه ۱۲ سوره آمده: «لِتَعْلَمُوا»؛ جهان و شما را کرده‌ام برای علم. 🔹 «عَلِمتُ أنّ عَمَلی لا یَعمَله غَیری فَاجتَهَدتُ» من یک دانشی پیدا کردم و آن این بود که من به خود من وابسته است. حتی به این‌که پدرم است و جدّم است، هم اکتفا نکردم. بنابراین من پیدا کردم. اجتهاد در این‌جا به معنای اجتهاد لغوی است نه اصطلاح فقهی. به معنای تلاش جانانه است. 🔹 عبارت «علمتُ أن الله عزوجل مُطَلِّعٌ علیَّ فاسْتَحْیَیْتُ» خدا در هر ذره‌ای از ذرات جهان و نافذ است و آن‌ها را فرا گرفته. پس همه جا خدا با من است! حال که این‌طور است می‌خواهم از خجالتِ خدا آب شوم و بروم زیر زمین؛ «فأستحییت»! وقتی این آمد همه را آدم می‌کند، یعنی مثلاً در یک مدرسه یک غیر آدم در آن‌جا پیدا نمی‌شود. آن‌قدر حیا مهم است. اثر حیا این است که می‌خواهد حرف بزند، می‌ترسد و دندان‌هایش به هم می‌خورد که چه بگویم که خدا ناراضی نباشد؟! می‌خواهد کَر شود که چه بشنوم که خدا منع نکرده باشد؟! حیا را می‌سازد. ⚠️ این است که دولت‌های هرجا را که بخواهند خراب کنند، بی حیایی راه می‌اندازند!. می‌گویند شرم اصلاً معنا ندارد!. حتی من چند سال پیش از مرحوم آیت الله یزدی فرزند آشیخ یزدی که در و تدریس می‌کرد، شنیدم که نقل می‌کرد: آدم در خیابان که راه می‌رود یک دفعه می‌بیند که یک خانمی با لباس خواب، روی سبزه‌های پارک دراز کشیده! این شخص از وجودش بی حیایی پخش می‌شود! آن وقت می‌روند آن‌جا و می‌گویند می‌خواهم و بشوم، نمی‌گوید که این بی حیایی‌ها با ما چه می‌کند؟! ولذا وقتی بر می‌گردد آن حیا و آن شرم گذشته کمتر در انسان پیدا می‌شود. این‌ها مواد کشنده‌ی سفر اروپا است، بدانید که چقدر خطرناک است! ادامه دارد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
حالات امام صادق علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
590.8K
🔺 ذکر نمونه‌ای از حالات امام صلوات الله علیه ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
اوصاف امام صادق علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
903.8K
🔺 اوصاف امام علیه‌السلام در بیان علمای اهل 🔹 آشکار شدن اعجاز علمی توسط اطهار علیهم‌السلام ۸۰.۱۰.۱۶ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 #غفلت ازخداوند بزرگترین #مصیبت انسانیت است! حتی از #جهنم هم بدتر است. این‌که ما در جهان مِنهای خدا زندگی کنیم، #عذاب الهی است!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 شرح حدیث قسمت دوم 🔹 عبارت « عَلِمتُ... » حضرت می‌فرمایند "عَلِمتُ". نمی‌فرمایند "ظَنَنتُ". #گمان
🔺 شرح حدیث قسمت سوم عبارت «عَلِمتُ أنّ رِزقی لایَأکُلُه غَیری فَاطمَأنَنتُ» فهمیدم که آن‌چه که روزی من باشد دیگر کسی آن را نمی‌خورد. در نتیجه‌ی این اعتقاد، از بین می‌رود. ولذا مسلمانِ بی حرص، آخرین کسی است که سر میزش می‌آید. اما تاجری که فقط امیدش به چک و سفته و داد و ستد است، اول کسی است که بر سر کار می‌رود؛ چرا که آن شخص، خاطرش جمع است و با خودش می‌گوید را می‌خوانم و زن و بچه‌ام را انجام می‌دهم و و را رسیدگی می‌کنم و ساعت ۸ یا هرموقع شد می‌روم سر کار. اما شخص حریص می‌گوید حتماً باید راننده قبل از طلوع در خانه من حاضر باشد که من را برساند به و تا کاسب‌های دیگر نیامده‌اند من زود مشتری‌ها را جلب کنم. وقتی این‌طور در کار افتاد، خسته می‌شود و آن‌وقت که به خانه برمی‌گردد نه حال دارد، نه حال تربیت فرزند دارد، نه حال دارد. حرص این‌جور می‌کند آدم را‌. واعظ هم همین‌طور است، اگر خدایی نکرده ، ، ، خدایی نکرده در این افتاد که ما هرچی درس برویم زیادتر می‌شود، مداح و بگویند هر چی مجلس بیشتر برویم پاکت‌مان بیشتر می‌شود، این‌ها دیگر به خودشان و خانواده‌شان نمی‌رسند. و لذا یک وقت می‌بینید اولادهای ما خدایی نکرده بی‌تربیت می‌شوند. برای این‌که تفکرمان درست نبوده، هِیْ این‌جا برو، هی آن‌جا برو. این‌ور منبر برو، آن‌ور درس بگو، در خانه‌ها درس بگو، به دخترها درس بگو، از این مدرسه به آن مدرسه... و وقتی که حریص شدند درس‌شان هم فایده ندارد، هم فایده ندارد. این «علمت أن رزقی لایأکله غیری فاطمأننتُ»، یعنی دیگر هیچ تشویش و دلهره ندارم که درآمدم کم می‌شود یا زیاد؛ و لذا شما وقتی و شدید می‌فرستند شما را که درس بدهید یا چیز دیگر. خاطرتان جمع باید باشد که مثلاً من این کلاس را باید خوب درس بدهم بعد بروم کلاس دیگر. پس اگر شاگردی سؤالی کرده اگر دیدم نفهمید، زنگ می‌زنم آن کلاس را تعطیل می‌کنم تا این مسئله را به این بچه بفهمانم، اگر کرده شبهه‌اش رفع شود. فکر نباید بود، پِی پول نباید بود، دنبال باید باشیم. معلمی که حقّش از بیشتر است یعنی این‌جور معلم. نه کسی که می‌آید روی تخته سیاه ریاضیات را حل می‌کند و می‌رود که خودش را برساند به آن یکی کلاس! این معلمی نیست، این حرفه است. مثل نجار و بنا، کاسب است. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 شرح حدیث قسمت دوم 🔹 عبارت « عَلِمتُ... » حضرت می‌فرمایند "عَلِمتُ". نمی‌فرمایند "ظَنَنتُ". #گمان
🔺 «علمتُ أن الله عزّوجل مطّلعٌ علیَّ فاستحییتُ» همه‌جا خدا با من است حال که این‌طور است می‌خواهم از #خجالت خدا آب شوم و بروم زیر زمین! ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 نعمت‌های بی‌کران الهی 🔹 اگر بنده و شما خداوند را بشناسيم و از اين حال خواب آلودگیِ كودكانه بيرون بياييم، می‌بینیم تمام جهان خداوند است و ما در او غرق هستيم. از اين جهت عاجز می‌شویم و نمی‌توانیم تحمل اين نعمت‌های خداوند را بكنيم. در تشكر از نعمت‌های او، روان پيدا می‌کنیم، سوزان و سرتاسر شرم و پيدا می‌كنيم؛ كه الآن نداريم!. همه‌ی این‌ها حالاتی است كه برای خدا پيدا می‌شود. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 یادی از مرحوم عارف بالله آیت الله سید احمد کربلایی طهرانی؛ ( ۲۷ ۱۳۳۲ق) 🔹 مرحوم آقای علیه الرحمة در بحث ، و و و همه را عاجز دانسته بودند از این‌که این بحث را شسته و رفته و قابل تصور و تصدیق برای یک مجلس که آدم بتواند حل کند، بیان کنند؛ ولی وقتی عبارت مرحوم سید احمد آقای را دیده بودند، می‌گفتند: این خیلی خوب است و ایشان موفق شده و کأنه یک اعجازی برایش دست داده که مطلب را به صورت خیلی خوبی در آورده که با همه چیز می‌سازد؛ یعنی هم با مذهب العرفای کامل می‌سازد، هم با قسمتی از حرف‌های می‌سازد و... و آن مطلبی است که در مکتوب سوم مرحوم سید رحمة الله علیه از مکاتبات مرحومین و وارد شده. ۷۸.۱۱.۲۴ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺روایتی نورانی از امام علیه‌السلام 🔸تمام علوم خلاصه می‌شود در این‌که بشناسد خودش را 🔹معنای و و و باید عمیقاً بررسی شود 🔸ملاک انسان 🔹تفاوت اسلامی با علم غیر اسلامی 🔸بی‌حاصل بودن علوم بدون ✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
📆 حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار ۱۶۰۰ نفر از مردم توسط رضاخان پهلوی؛ روز عفاف و حجاب؛ (۲۱ ماه) 🔺 چگونگی رفع بی‌حجابی و ترویج دین‌داری 🔹 «مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ»؛ ( : ۱۱۷) در این همه‌چیز خوابیده. همه‌ی ، مسائل ، مسائل هوایی و زیردریایی، مسائل و . همه‌ی این‌ها جزء باید قرار بگیرد. تو گفتی بگو، بکن؛ انجام دادم. این لابراتوار، این مسائل مربوط به امور هسته‌ای، مسائل مربوط به انرژی‌ها و این چیزها، کشتی‌سازی و زیردریایی‌سازی و این‌ها تمام دستور تو بود که من انجام دادم. تمام باید این جواب را بدهند روز . تمام که این‌ها را امضا می‌کنند باید روز قیامت همین‌طور جواب دهند. فرمودی که ما این کارها را بکنیم. آن‌وقت خدا ازشان می‌پرسد: خُب، من کِی گفتم به شما که یک مشت دانشجوی خدانشناس را جمع کنید و این را به آن‌ها بگویید؟! شما می‌خواستید شش ماه، یک سال، اولِ ورود به این‌ها را کنید، بعد مشغول به تدریس شود. آن‌وقت چه جواب می‌دهند؟! چه تقصیری دارد؟ بعدها می‌آید می‌شود. می‌شود. فرار به می‌کند. می‌شود. می‌شود؛ چون خدا را نشناخته. درس خدا هفته‌ای دو ساعت بوده! مثل درس جغرافیا. خود معلم هم تازه از خدا به عمرش به درونش نیامده!. این است که این تأسیسش از روی روحیات خدا شده. این روحیات را باید به هر قیمتی هست، در پی‌اش باشیم. در ، در محله‌ها، عده‌ای مانند انجمن شهر، انجمن تشکیل دهند. آن‌وقت پرونده داشته باشند؛ چندتا مغازه داریم ما؟ این‌ها مال چه کسانی‌ست؟ چندتا شاگرد دارند؟ خانواده‌شان چه جوری رفتار می‌شود؟ مدارس‌شان چه جوری؟ معلم‌هاشان چه جوری؟ این‌ها را تمام بنویسند. مواظبت کنند. از پول و بگیرند به این‌ها بدهند که مسلمانی یاد بگیرند. آن‌وقت کشور می‌شود کشور ، که می‌فرماید: تأسیساتش را حفاظت بکنید!. مجانی به دست شما نیفتاده!. خون‌های در این راه خرج شده!. خُب، پس آن را نگه‌داری کنید. ۸۸.۱۰.۱۵ @seyedololama 🔺 خداوند با یک قاطعیتی در سوره می‌فرماید: «أحسب الناس...»؛ مردم چنین می‌کنند که دست از سرشان برداشته خواهد شد به صِرف این‌که ما گرایش به پیدا کردیم، ما امام علیه‌السلام هستیم، ما می‌رویم، ما سینه می‌زنیم، می‌کنیم، می‌دهیم!. این چیزها درست و همه‌اش هم خوب، ولی پایداری یک چیز دیگری است که وقتی مشکلات پیش‌آمد کرد، انسان همان باشد که بود و هیچ درونش تزلزلی پیدا نشود. در وقتی که بخت برگشته‌ی ملعون به دستور ارباب خودش حکم برداشتن را در اجرا کرد؛ خب دیدیم که چه جلساتی تشکیل شد و چه افرادی ، - و - خود را آوردند در آن مجالس و با وضع بسیار و خیلی دور از و مردانگی، شرف‌شان را زیر پا گذاشتند!. این بزرگی است. این را باید توی فکرش بیفتیم. @seyedololama 🔺 «اللهّمَ أقسِم لَنا مِن خَشیَتِکَ ما یَحُولُ بَینَنا و بینَ مَعصِیَتِک»؛ ( ؛ اعمال شب ) الآن صحبت بر این است که چرا در مراعات نمی‌شود؟! برای این است که نیست. خشیت یعنی پروا. پروا از چه؟ از خدای و . وقتی به خدا نباشد، وقتی دانش نباشد، وقتی آدم کر و کور باشد، از چه پروا کند؟ از در و دیوار؟! این است که مسئله خشیت اهمیت پیدا می‌کند. «اِنّما یَخشَی اللهُ مِن عِبادِهِ العُلَماءُ»؛ ( : ۲۸)؛ علم صحیح، واقع‌بینی، و برای انسان خشیت می‌آورد. یعنی فرقی به حالش نمی‌کند در تنهایی باشد یا در بین باشد. برایش یکسان است. چون خدایی که در شهر و مملکت و خیابان‌ها هست، در خانه و لانه و زیرزمین‌ها هم هست. فرقی نمی‌کند. اگر آن دانایی برای مردم پیدا بشود، درست می‌شود. پس نقص عمده‌ی ما که باید به ، ، شورای اسلامی گفت، نبودن است. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیان خاطره‌ای از قول علامه #طباطبایی در مورد حالات عارف بالله مرحوم #قاضی که بر اثر نداشتن اجاره‌خانه‌ی منزل، به ناچار ساکن حجره‌ای در مسجد کوفه می‌شود... ✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🌹 ضرورت توسل به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔹 «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ»؛ ( :۵۴)؛ خدا را در این دنیا به نام "مکرالله" نامیده و در واقع، گولْ‌زنی ممتحِن از ممتحَن است!. همان‌طوری‌که ممتحِن یک سؤالی می‌پرسد بعد سؤالی دیگر و ممتحَن را زیر و رو می‌کند تا معلوم بشود که وضعیت درسی او چگونه است؛ آیا فقط خوانده و رفته یا فهمیده و رفته؛ همان‌گونه‌ هم این امتحانات در زمان پیش می‌آید. بنابراین ما باید هر روز و هر شب - چه کم و چه زیاد- یک سلام ملتجئانه و مضطرانه‌ای به حضرت علیه‌السلام عرض کنیم و او را مخصوصاً به مقام مقدس جدّش الحسین صلوات‌الله علیه قسم بدهیم که هیچ‌وقت ما را از این پناه بردن به در خانه‌اش به وسیله‌ی سگ‌های مأموری که دارد محروم نکند!. ⚠️ سگ‌هایی که مانع از این کارها می‌شوند شامل ، ، ، اهل بگو و بخند و لااُبالی و و جاهل، و غافلانه‌ی ما می‌باشند، که در مجموع این‌ها سگ‌هایی هستند که می‌پرند و پاچه می‌گیرند که آدم این وظیفه را انجام ندهد و خودسرانه بالا بیاید!. ۸۸.۱۱.۸ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
‌🔺 اهمیت و تعلم دینی در بیان امام صلوات الله علیه* 🔹 ضرورت آموزی دینیِ اجباری ۷۸.۶.۳۱ * 📖 ج ۸۹ ص ۱۸۹؛ قَالَ الصَّادِقُ علیه‌السلام: يَنْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا يَمُوتَ حَتَّى يَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ يَكُونَ فِی تَعَلُّمِهِ. 📖 ج ۱ص ۲۱۳؛ لَيْتَ السِّيَاطَ عَلَى رُءُوسِ أَصْحَابِی حَتَّى يَتَفَقَّهُوا فِی الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama