سیدالعلماء
🔘 يا اَبا عَبْدِ اللهِ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّد، اَيُّهَا الصّادِقُ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، يا حُجَّةَ اللهِ عَلی خَلْقِهِ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا، اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَي اللهِ، وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يا وَجيهاً عِنْدَ اللهِ، اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ
🏴 شهادت حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام را تسلیت عرض مینمائیم.
@seyedololama
اوصاف امام صادق علیهالسلام-@seyedololama.mp3
1.93M
⚫️ با عرض تسلیت شهادت جانسوز حضرت #صادق صلوات الله علیه، لحظاتی در محضر درس #خداشناسی آن بزرگوار
🔺 بیان ریشهی #دروس و #تمدنها و #انقلاب_فرهنگی
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 شرح حدیث: قسمت اول 🔹 سأله بعض اصحابه از این عبارت معلوم میشود که حضرت امام #صادق (علیهالسلام)
🔺 شرح حدیث
قسمت دوم
🔹 عبارت « عَلِمتُ... »
حضرت میفرمایند "عَلِمتُ". نمیفرمایند "ظَنَنتُ". #گمان نیست، بلکه #علم است، پس علم باید ریشهی #زندگی باشد.
همانطور که در آیه ۱۲ سوره #طلاق آمده: «لِتَعْلَمُوا»؛ جهان و شما را #خلق کردهام برای علم.
🔹 «عَلِمتُ أنّ عَمَلی لا یَعمَله غَیری فَاجتَهَدتُ»
من یک دانشی پیدا کردم و آن این بود که #سعادت من به #عمل خود من وابسته است. حتی به اینکه پدرم #امام است و جدّم #پیامبر است، هم اکتفا نکردم.
بنابراین من #اجتهاد پیدا کردم. اجتهاد در اینجا به معنای اجتهاد لغوی است نه اصطلاح فقهی. به معنای تلاش جانانه است.
🔹 عبارت «علمتُ أن الله عزوجل مُطَلِّعٌ علیَّ فاسْتَحْیَیْتُ»
خدا در هر ذرهای از ذرات جهان #قدرت و #علمش نافذ است و آنها را فرا گرفته. پس همه جا خدا با من است!
حال که اینطور است میخواهم از خجالتِ خدا آب شوم و بروم زیر زمین؛ «فأستحییت»!
وقتی این #حیا آمد همه را آدم میکند، یعنی مثلاً در یک مدرسه یک غیر آدم در آنجا پیدا نمیشود. آنقدر حیا مهم است.
اثر حیا این است که میخواهد حرف بزند، میترسد و دندانهایش به هم میخورد که چه بگویم که خدا ناراضی نباشد؟!
#گوشش میخواهد کَر شود که چه بشنوم که خدا منع نکرده باشد؟! حیا #انسان را میسازد.
⚠️ این است که دولتهای #استعمارگر هرجا را که بخواهند خراب کنند، بی حیایی راه میاندازند!.
میگویند شرم اصلاً معنا ندارد!.
حتی من چند سال پیش از مرحوم آیت الله #مهدی_حائری یزدی فرزند آشیخ #عبدالکریم_حائری یزدی که در #اروپا و #آمریکا تدریس #فلسفه میکرد، شنیدم که نقل میکرد: آدم در خیابان که راه میرود یک دفعه میبیند که یک خانمی با لباس خواب، روی سبزههای پارک دراز کشیده! این شخص از وجودش بی حیایی پخش میشود!
آن وقت #ایرانیها میروند آنجا و میگویند میخواهم #دکتر و #مهندس بشوم، نمیگوید که این بی حیاییها با ما چه میکند؟!
ولذا وقتی بر میگردد آن حیا و آن شرم گذشته کمتر در انسان پیدا میشود.
اینها مواد کشندهی سفر اروپا است، بدانید که چقدر خطرناک است!
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
حالات امام صادق علیهالسلام-@seyedololama.mp3
590.8K
🔺 ذکر نمونهای از حالات امام #صادق صلوات الله علیه
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
اوصاف امام صادق علیهالسلام-@seyedololama.mp3
903.8K
🔺 اوصاف امام #صادق علیهالسلام در بیان علمای اهل #تسنن
🔹 آشکار شدن اعجاز علمی #قرآن توسط #ائمه اطهار علیهمالسلام
۸۰.۱۰.۱۶
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 شرح حدیث قسمت دوم 🔹 عبارت « عَلِمتُ... » حضرت میفرمایند "عَلِمتُ". نمیفرمایند "ظَنَنتُ". #گمان
🔺 شرح حدیث
قسمت سوم
عبارت «عَلِمتُ أنّ رِزقی لایَأکُلُه غَیری فَاطمَأنَنتُ»
فهمیدم که آنچه که روزی من باشد دیگر کسی آن را نمیخورد. در نتیجهی این اعتقاد، #حرص از بین میرود.
ولذا #تاجر مسلمانِ بی حرص، آخرین کسی است که سر میزش میآید. اما تاجری که فقط امیدش به چک و سفته و داد و ستد است، اول کسی است که بر سر کار میرود؛ چرا که آن شخص، خاطرش جمع است و با خودش میگوید #قرآنم را میخوانم و #تربیت زن و بچهام را انجام میدهم و #زن و #فرزند را رسیدگی میکنم و ساعت ۸ یا هرموقع شد میروم سر کار.
اما شخص حریص میگوید حتماً باید راننده قبل از طلوع در خانه من حاضر باشد که من را برساند به #بازار و تا کاسبهای دیگر نیامدهاند من زود مشتریها را جلب کنم. وقتی اینطور در کار افتاد، خسته میشود و آنوقت که به خانه برمیگردد نه حال #نماز دارد، نه حال تربیت فرزند دارد، نه حال #همسر دارد. حرص اینجور میکند آدم را.
واعظ هم همینطور است، اگر خدایی نکرده #واعظ، #مداح، #طلبه، خدایی نکرده در این #فکر افتاد که ما هرچی درس برویم #حقوقمان زیادتر میشود، مداح و #منبری بگویند هر چی مجلس بیشتر برویم پاکتمان بیشتر میشود، اینها دیگر به خودشان و خانوادهشان نمیرسند.
و لذا یک وقت میبینید اولادهای ما خدایی نکرده بیتربیت میشوند. برای اینکه تفکرمان درست نبوده، هِیْ اینجا برو، هی آنجا برو. اینور منبر برو، آنور درس بگو، در خانهها درس بگو، به دخترها درس بگو، از این مدرسه به آن مدرسه...
#دبیر و #معلم وقتی که حریص شدند درسشان هم فایده ندارد، #اخلاقشان هم فایده ندارد.
این «علمت أن رزقی لایأکله غیری فاطمأننتُ»، یعنی دیگر هیچ تشویش و دلهره ندارم که درآمدم کم میشود یا زیاد؛ و لذا شما وقتی #دبیر و #معلم شدید میفرستند شما را #دانشگاه که درس بدهید یا چیز دیگر. خاطرتان جمع باید باشد که مثلاً من این کلاس را باید خوب درس بدهم بعد بروم کلاس دیگر. پس اگر شاگردی سؤالی کرده اگر دیدم نفهمید، زنگ میزنم آن کلاس را تعطیل میکنم تا این مسئله را به این بچه بفهمانم، اگر #شبهه کرده شبههاش رفع شود.
فکر #پول نباید بود، پِی پول نباید بود، دنبال #هدایت باید باشیم.
معلمی که حقّش از #پدر بیشتر است یعنی اینجور معلم. نه کسی که میآید روی تخته سیاه ریاضیات را حل میکند و میرود که خودش را برساند به آن یکی کلاس! این معلمی نیست، این حرفه است. مثل نجار و بنا، کاسب است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 شرح حدیث قسمت دوم 🔹 عبارت « عَلِمتُ... » حضرت میفرمایند "عَلِمتُ". نمیفرمایند "ظَنَنتُ". #گمان
🔺 «علمتُ أن الله عزّوجل مطّلعٌ علیَّ فاستحییتُ»
همهجا خدا با من است
حال که اینطور است میخواهم از #خجالت خدا آب شوم و بروم زیر زمین!
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 نعمتهای بیکران الهی
🔹 اگر بنده و شما #نعمت خداوند را بشناسيم و از اين حال #غفلت خواب آلودگیِ كودكانه بيرون بياييم، میبینیم تمام جهان #نعمت خداوند است و ما در او غرق هستيم.
از اين جهت عاجز میشویم و نمیتوانیم تحمل اين نعمتهای خداوند را بكنيم. در تشكر از نعمتهای او، #اشک روان پيدا میکنیم، #قلب سوزان و #وجدان سرتاسر شرم و #حيا پيدا میكنيم؛ كه الآن نداريم!.
همهی اینها حالاتی است كه برای #بندگان خدا پيدا میشود.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆 یادی از مرحوم عارف بالله آیت الله سید احمد کربلایی طهرانی؛ ( ۲۷ #شوال ۱۳۳۲ق)
🔹 مرحوم آقای #طباطبایی علیه الرحمة در بحث #وحدت_وجود ، #عرفا و #حکما و #صدرالمتألهین و همه را عاجز دانسته بودند از اینکه این بحث را شسته و رفته و قابل تصور و تصدیق برای یک مجلس که آدم بتواند حل کند، بیان کنند؛ ولی وقتی عبارت مرحوم سید احمد آقای #کربلایی را دیده بودند، میگفتند: این خیلی خوب است و ایشان موفق شده و کأنه یک اعجازی برایش دست داده که مطلب را به صورت خیلی خوبی در آورده که با همه چیز میسازد؛ یعنی هم با مذهب العرفای کامل میسازد، هم با قسمتی از حرفهای #ملاصدرا میسازد و... و آن مطلبی است که در مکتوب سوم مرحوم سید رحمة الله علیه از مکاتبات مرحومین #کربلایی و #کمپانی وارد شده.
۷۸.۱۱.۲۴
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#خداشناسی
🔺روایتی نورانی از امام #صادق علیهالسلام
🔸تمام علوم خلاصه میشود در اینکه #انسان بشناسد #رب خودش را
🔹معنای #رب و #مربوب و #خالق و #مخلوق باید عمیقاً بررسی شود
🔸ملاک #انسانیت انسان
🔹تفاوت #علم اسلامی با علم غیر اسلامی
🔸بیحاصل بودن علوم بدون #خداشناسی
✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار ۱۶۰۰ نفر از مردم توسط رضاخان پهلوی؛ روز عفاف و حجاب؛ (۲۱ #تیر ماه)
🔺 چگونگی رفع بیحجابی و ترویج دینداری
🔹 «مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ»؛ ( #مائده : ۱۱۷)
در این #عبادت همهچیز خوابیده. همهی #صنعتها، مسائل #هستهای، مسائل هوایی و زیردریایی، مسائل #دانشگاهی و #حوزوی. همهی اینها جزء #بندگی باید قرار بگیرد. تو گفتی بگو، بکن؛ انجام دادم. این لابراتوار، این مسائل مربوط به امور هستهای، مسائل مربوط به انرژیها و این چیزها، کشتیسازی و زیردریاییسازی و اینها تمام دستور تو بود که من انجام دادم.
تمام #وزرا باید این جواب را بدهند روز #قیامت. تمام #وکلا که اینها را امضا میکنند باید روز قیامت همینطور جواب دهند. فرمودی که ما این کارها را بکنیم. آنوقت خدا ازشان میپرسد: خُب، من کِی گفتم به شما که یک مشت دانشجوی خدانشناس را جمع کنید و این #علوم را به آنها بگویید؟! شما میخواستید شش ماه، یک سال، اولِ ورود به #دانشگاه اینها را #مسلمان کنید، بعد مشغول به تدریس شود. آنوقت چه جواب میدهند؟!
#دانشجو چه تقصیری دارد؟ بعدها میآید #رشوهخوار میشود. #دزد میشود. فرار به #اروپا میکند. #بیحجاب میشود. #بیعفت میشود؛ چون خدا را نشناخته. درس خدا هفتهای دو ساعت بوده! مثل درس جغرافیا. خود معلم هم تازه #ترس از خدا به عمرش به درونش نیامده!.
این است که این #دین تأسیسش از روی روحیات #اولیاء خدا شده. این روحیات را باید به هر قیمتی هست، در پیاش باشیم. در #مسجدها، در محلهها، عدهای مانند انجمن شهر، انجمن #اسلام تشکیل دهند. آنوقت پرونده داشته باشند؛ چندتا مغازه داریم ما؟ اینها مال چه کسانیست؟ چندتا شاگرد دارند؟ خانوادهشان چه جوری رفتار میشود؟ مدارسشان چه جوری؟ معلمهاشان چه جوری؟ اینها را تمام بنویسند. مواظبت کنند. از #دولت پول #نفت و #گاز بگیرند به اینها بدهند که مسلمانی یاد بگیرند.
آنوقت کشور میشود کشور #مرحوم_امام ، که میفرماید: تأسیساتش را حفاظت بکنید!. مجانی به دست شما نیفتاده!. خونهای #جوانها در این راه خرج شده!. خُب، پس آن را نگهداری کنید.
۸۸.۱۰.۱۵
@seyedololama
🔺 خداوند با یک قاطعیتی در سوره #عنکبوت میفرماید: «أحسب الناس...»؛ مردم چنین #فکر میکنند که دست از سرشان برداشته خواهد شد به صِرف اینکه ما گرایش به #اسلام پیدا کردیم، ما #شیعهی امام #علی علیهالسلام هستیم، ما #کربلا میرویم، ما سینه میزنیم، #عزاداری میکنیم، #افطاری میدهیم!.
این چیزها درست و همهاش هم خوب، ولی پایداری یک چیز دیگری است که وقتی مشکلات پیشآمد کرد، انسان همان باشد که بود و هیچ درونش تزلزلی پیدا نشود.
در وقتی که #رضاخان بخت برگشتهی ملعون به دستور ارباب #انگلیسی خودش حکم برداشتن #حجاب را در #ایران اجرا کرد؛ خب دیدیم که چه جلساتی تشکیل شد و چه افرادی #خانوادههایشان، - #زنان و #دختران - خود را آوردند در آن مجالس و با وضع بسیار #بیحیایی و خیلی دور از #حمیّت و مردانگی، شرفشان را زیر پا گذاشتند!. این #خطر بزرگی است. این را باید توی فکرش بیفتیم.
@seyedololama
🔺 «اللهّمَ أقسِم لَنا مِن خَشیَتِکَ ما یَحُولُ بَینَنا و بینَ مَعصِیَتِک»؛ (#مفاتیح_الجنان ؛ اعمال شب #نیمه_شعبان )
الآن صحبت بر این است که چرا #حجاب در #مملکت مراعات نمیشود؟! برای این است که #خشیت نیست. خشیت یعنی پروا. پروا از چه؟
از خدای #حاضر و #ناظر.
وقتی #علم به خدا نباشد، وقتی دانش نباشد، وقتی آدم کر و کور باشد، از چه پروا کند؟ از در و دیوار؟! این است که مسئله خشیت اهمیت پیدا میکند.
«اِنّما یَخشَی اللهُ مِن عِبادِهِ العُلَماءُ»؛ ( #فاطر : ۲۸)؛ علم صحیح، واقعبینی، #جهان_شناسی و #انسان_شناسی برای انسان خشیت میآورد.
یعنی فرقی به حالش نمیکند در تنهایی باشد یا در بین #مردم باشد. برایش یکسان است. چون خدایی که در شهر و مملکت و خیابانها هست، در خانه و لانه و زیرزمینها هم هست. فرقی نمیکند.
اگر آن دانایی برای مردم پیدا بشود، #مدینه_فاضله درست میشود. پس نقص عمدهی ما که باید به #دولت، #ملت، #مجلس شورای اسلامی گفت، نبودن #اعتقاد_صحیح است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیان خاطرهای از قول علامه #طباطبایی در مورد حالات عارف بالله مرحوم #قاضی که بر اثر نداشتن اجارهخانهی منزل، به ناچار ساکن حجرهای در مسجد کوفه میشود...
✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#توسل
🌹 ضرورت توسل به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔹 «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ»؛ ( #آل_عمران :۵۴)؛ خدا #امتحان را در این دنیا به نام "مکرالله" نامیده و در واقع، گولْزنی ممتحِن از ممتحَن است!. همانطوریکه ممتحِن یک سؤالی میپرسد بعد سؤالی دیگر و ممتحَن را زیر و رو میکند تا معلوم بشود که وضعیت درسی او چگونه است؛ آیا فقط خوانده و رفته یا فهمیده و رفته؛ همانگونه هم این امتحانات در زمان #غیبت پیش میآید.
بنابراین ما باید هر روز و هر شب - چه کم و چه زیاد- یک سلام ملتجئانه و مضطرانهای به حضرت #صاحب_الزمان علیهالسلام عرض کنیم و او را مخصوصاً به مقام مقدس جدّش #اباعبدالله الحسین صلواتالله علیه قسم بدهیم که هیچوقت ما را از این پناه بردن به در خانهاش به وسیلهی سگهای مأموری که دارد محروم نکند!.
⚠️ سگهایی که مانع از این کارها میشوند شامل #روزنامهها، #فیلمها، #ماهوارهها، #رفقای اهل بگو و بخند و لااُبالی و #غافل و جاهل، و #اجتماع غافلانهی ما میباشند، که در مجموع اینها سگهایی هستند که میپرند و پاچه میگیرند که آدم این وظیفه را انجام ندهد و خودسرانه بالا بیاید!.
۸۸.۱۱.۸
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 اهمیت #تعلیم و تعلم دینی در بیان امام #صادق صلوات الله علیه*
🔹 ضرورت #علم آموزی دینیِ اجباری
۷۸.۶.۳۱
* 📖 #بحارالانوار ج ۸۹ ص ۱۸۹؛ قَالَ الصَّادِقُ علیهالسلام: يَنْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا يَمُوتَ حَتَّى يَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ يَكُونَ فِی تَعَلُّمِهِ.
📖 #بحارالانوار ج ۱ص ۲۱۳؛ لَيْتَ السِّيَاطَ عَلَى رُءُوسِ أَصْحَابِی حَتَّى يَتَفَقَّهُوا فِی الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama