eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
🔺 تو بدن نیستی! 🔸 سخنانی کوتاه پیرامون فرمایش مهم مرحوم آیت الله میرزا محمدعلی #شاه‌آبادی در کنگره‌ی
🔺 سخنانی کوتاه پیرامون فرمایش مهم مرحوم آیت الله میرزا محمدعلی در کنگره‌ی نکوداشت مرحوم آیت الله شیخ محمدعلی شاه‌آبادی 🔹 زمان برگزاری: ۳ آبان‌ماه ۸۶ 🔸محل برگزاری: تالار علامه امینی دانشگاه تهران بسم الله الرحمن الرحیم کسی‌که به مختصر مطالعه‌ای از آثار آن بزرگوار [مرحوم آیت الله شیخ محمدعلی ] موفق شده باشد، علاوه‌بر مطالب علمی، فلسفی، تفسیری، فقهی این مطلب را هم ملتفت می‌شود که باید مجالس، مجالسی باشد که وقتی مستمع و حاضران از آن‌جا بیرون می‌آیند مانند این‌که از آن بلند آن بزرگوار به آن‌ها یک شده باشد، یک نتیجه‌ای را هم با خود بردارند. دوستان، آقایان، دانشمندان، مطالب بسیار مفیدی برای ما بیان کردند. یک مطلب را هم بنده اضافه می‌کنم که ایشان در [کتاب] انسان و فطرت* با استدلال مختصری، یک دنیا نتیجه گرفته و خطاب به ما کرده، الآن ما مخاطب او هستیم. آن استدلال این است که می‌فرمایند: بدن نیست [بلکه] است. چرا؟! برای این‌که ، ندارد؛ ، ، مالِ انسان است، انسان است. وقتی این‌طور شد، پس ای مخاطب من! بشناس خودت را که: «فلتحکم: بأنی لستُ بدنا و لا مادة»؛ من بدن نیستم!. خب این چه نتیجه‌ای می‌دهد؟ خیلی نتیجه می‌دهد. برای این‌که الآن اگر بنده می‌کردم که ماشین یا منزل یا فرش و ، یا باغ و عمارت در من است و من با او هستم و برای آن‌ها باید نتیجه بگیرم!؛ چقدر این خیال احمقانه بود؟! حالا می‌فهمم که بدن من هم برای من این‌طور است! و من بدن نیستم. خب وقتی بدن نیستم، من چه کاره‌ام؟ جایگاه من کجاست؟ سرانجام من کجاست؟ ابتدای من چه جور بوده است؟ این‌ها همه مطالبی است که پیش می‌آید. ما باید آن‌وقت این‌ها را پاسخ بدهد. نویسنده‌ی [ ] یک چندتا این‌جور سؤال می‌کند، بعد می‌گوید: این سوالات را اگر کسی به ما پاسخ بدهد، ارزشش از تمام ثروت‌های روی زمین برای ما بیشتر است. مربوط به چی؟ مربوط به همین "نفس" است که من چی هستم؟ خب الآن فرهنگ ما باید این دغدغه درونش پیدا بشود: که ما چه باید بکنیم؟! به عقیده‌ی این ناچیز، باید یک عجیبی در ، و در افراد فامیل، از درس‌نخوانده تا به بالا، تا ، تا اساتید محترم، شکل بگیرد. از فرمایش ایشان بگیرند و آن این است که: از تا دانشگاهی، سخن -آموزگار دل‌سوز اسلامی- محترم و عزیز، تعلیمات‌شان در هر و در هر بر اساس این‌که ما بدن نیستیم، باشد. خب وقتی ما بدن نیستیم، ما هم‌دیگر را هم نمی‌بینیم اصلاً! نه استاد، را می‌بیند. نه شاگرد، استاد را می‌بیند؛ ما اصلاً در چه جهانی هستیم؟ نمی‌دانیم!. ما همین‌طور سردرگمیم! اصلاً از خود خبر نداریم که داریم به چیزهایی که از آن‌ها مفارقت می‌کنیم، می‌پردازیم. خب حالا چی کار کنیم که به این دغدغه بیفتیم؟ چه کند؟ چه کند؟ جواب این را مرحوم در بیان کرده. و این یک مطلبی است‌که کم‌تر در ، و رساله‌ها و پیدا می‌شود. و آن این است که می‌فرماید: طبق آیه‌ی شریفه‌ی «قو انفسکم واهلیکم ناراً»؛ (تحریم:۶)، این خطاب یک مرتبه‌ی می‌آورد برای مسلمان‌ها!. ابتدا آدم خیال می‌کند که تنها خودش باید انسان باشد، باشد، سالم باشد، و چه باشد. ولی این آیه به هر شخصی می‌کند که: خودش و آن افرادی را که می‌تواند در آن‌ها موثر باشد از یا غیر، آن‌ها را از قبل از سن ، ملتفت به این‌که: "من بدن نیستم"، بکند؛ یعنی یک کند. برای این‌که مرحوم آیت الله شاه‌آبادی می‌فرماید: این‌که ما بدن نیستیم؛ «هذا الکشف اول مقاصد الانبیاء (علیهم‌السلام)» خب ما اول از را آوردیم توی کلاس‌ها؟ آوردیم تو دستورات فرهنگی‌مان؟ یا ازش بودیم؟! 🔺 ص۱ ⬇️
سیدالعلماء
🔺 سخنانی کوتاه پیرامون فرمایش مهم مرحوم آیت الله میرزا محمدعلی #شاه‌آبادی در کنگره‌ی نکوداشت مرحوم آ
⬆️ 🔺 ص۲ 🔹 علیه‌الرحمة‌ والرضوان که روح مبارک و مقدسش، با روح آن بزرگوار خیلی مناسبت دارد، در یکی از بیاناتش خطاب به بنده و شما و بشریت، می‌فرماید که: «ای گمشدگان بیابان ضلالت»، بعد می‌فرماید: «نه، بلکه ای پروانگان شمع جمال جمیل»؛ ( ح۱۱ص۱۸۴)؛ یعنی تو شدی پروانه‌ی مقام ربوبی باشی! نه این‌که تو پروانه‌ی همه‌چیز باشی غیر از او! خب این را چه‌جوری بیاوریم توی خود، توی خانواده‌مان؟ بالاترین این ! و بالاترین تکالیف است برای شورای محترم و هر دل‌سوزی در این کشور. همان‌طور که مقام معظم هم در یکی از بیانات‌شان فرمودند که: مطالب معارف عقلی، این‌ها، است. خب فقه اکبر است. از شهید ثانی علیه‌الرحمة می‌پرسیم چه کنیم؟ می‌گوید: شما موظفید که افرادی را که با آن‌ها معاشرید، قبل از تکلیف، مسلمان بار بیاورید. بنابراین تمام اوضاع و احوال کشور باید زیر و رو بشود. یعنی حاج آقای ، محترم، ، ، ، همه باید برای این مطالب وقت بگذارند. پس بنابراین باید برنامه زیر و رو بشود. مرحوم آیت الله شاه‌آبادی، این بزرگوار رضوان‌الله‌علیه از کتاب‌هایش این‌جوری در می‌آید که می‌دهد، جزئی بیان می‌کند؛ آن کلیات را پیاده می‌کند و ما را موظف می‌کند که بعد از این باید، اوضاع و احوال‌ همه‌مان یک تغییراتی پیدا بکند. هم باشیم نسبت به خود که ما بدن نیستیم و به زودی بدن از ما دور می‌شود. و بدانیم که چگونه باید زندگی‌مان ادراه بشود. و هم این مطالب از پیش از و از ، به آن و که به درد آن‌ها می‌خورد، توسط اساتید ما، معلم ما، دل‌سوزان ما، این‌ها همه این مطالب را دوره دیده باشند و مشغول باشند. خدایا به آبروی علیه‌السلام به همه‌ی حاضران، و به همه‌ی ، و و دانشمندان و علمیه و فرهنگی‌ها توفیق گرفتن این مطالب از این بزرگان به ما مرحمت بفرما. وصلی الله علی محمّد و آله الطاهرین ۲۳ آبان‌ماه ۸۶، در تالار علامه امینی دانشگاه تهران ___________ * [ ؛ کتاب صص۷-۸؛ «... هذا الکشف اول مقاصد الانبیاء علیهم‌السلام ... فَلْتَحْکُمْ بانّی لستُ بدناً و لا مادةً»] ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
#فاطمیه #فدکیه (۳) 🔺شکر بر الهام الهی 🔹 «وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَلْهَمَ»؛ خداست که به ما #ال
(۴) 🔺 شکر و ثنا بر نعمت‌های خدای متعال 🔹 «وَالثَّنَاءُ بِمَا قَدَّمَ مِنْ عُمُومِ نِعَمٍ ابْتَدَأَهَا وَ سُبُوغِ آلَاءٍ أَسْدَاهَا وَ تَمَامِ مِنَنٍ أَوْلَاهَا»؛ این شکرهای ما در برابر نعمت‌های ابتدائی است؛ نعمت‌های نکرده، نعمت‌های ناخواسته که زیاد و فراوان است و از سر و روی ما می‌ریزد. «جَمَّ عَنِ الْإِحْصَاءِ عَدَدُهَا»؛ نمی‌توانیم شمارش‌شان را بکنیم. «وَ نَأَى عَنِ الْجَزَاءِ أَمَدُهَا»؛ مدت‌شان آن‌قدر زیاد است که جزا بردار نیست!. «وَ تَفَاوَتَ عَنِ الْإِدْرَاكِ أَبَدُهَا»؛ بقائشان هم همین‌طور از طرف دیگر. از یک‌طرف هستند و از یک طرف ، نعمت‌هایت همه‌جا را فرا گرفته. خب، از این معلوم می‌شود که او یادش رفته که برای اظهار و ناله و و این‌ها به آمده!. چگونه این‌طور شد؟! کسی که در دارد می‌غلطد، آن چیست و این چیست؟ آن حالت شخصیتش است، این حالت عرَضیتش است. افراد مثل و می‌مانند. ذات‌شان این است که می‌گویند و و یاد خدا، بقیه چیزهایش امور عَرَضی است که پیدا می‌شود و رفع می‌شود مثل سایه‌ای که می‌آید و می‌افتد و بعد یک ساعت دیگر نیست. این حال را برای‌شان دارد. ادامه دارد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
نشانه‌هایی از او-@seyedololama.mp3
729.2K
🔺 عباراتی از کتاب تالیف مرحوم آیت الله سید رضا (۲۸ ۱۴۱۵ ق) 🔹علت قسم خوردن خدای متعال در سوره‌ی 🔸حکمت دستور به شروع کارها با بسم الله ☑️ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 مظلومیت #سادات و #شیعه در طول تاریخ 🔹 غارت اموال خانواده‌ی امام #رضا علیه‌السلام به دستور #هارون‌الرشید لعنه‌الله ▪️ عزاداری همیشگی برای وقایع #کربلا ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
#فاطمیه #فدکیه (۴) 🔺 شکر و ثنا بر نعمت‌های خدای متعال 🔹 «وَالثَّنَاءُ بِمَا قَدَّمَ مِنْ عُمُومِ ن
(۵) 🔺ظهور علاقه و اخلاص حضرت زهرا سلام الله علیها به خدای متعال 🔹 بعد از و این‌ها که در واقع علاقه نشان دادن به خداست آن‌طوری‌که پدر حمد می‌کرده و می‌گفته؛ -در دارد که وقتی اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) به می‌آمدند مثل این‌که دیگر کسی را نمی‌شناختند-، او هم مثل این که الآن مشغول این حرفه‌ی خدایی دارد می‌شود، مثل این‌که یادش رفت برای چه به مسجد آمده!. می‌فرماید: «وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ»؛ چرا می‌دهد؟ مگر این‌جا می‌خواهد بخواند؟ چگونه است؟ می‌خواهد بگوید؟ نه! می‌فرماید: «كَلِمَةٌ جُعِلَ الْإِخْلَاصُ تَأْوِيلَهَا»؛ این شهادتی که من می‌دهم، یک شهادتی است که دارد مرا نسبت به خداوند اظهار می‌دارد. چیز دیگری در من نمی‌گذارد، از غیر او خالصم می‌کند. یعنی شماها اهل "لا اله الا الله" نیستید بلکه فقط اهل هستید. اهل "لا اله الا الله" زبانی هستید. «و ضَمَّنَ القلوبَ مَوصُولَها»؛ آن‌چه که این شهادت و این کلمه، را به او می‌رساند، جایگاهش دل انسان است؛ « قلب المؤمن عرش الرحمن»؛ [ ج۵۵ ص۳۹] این کلمه چنین است. «وَ أَنَارَ فِی التَّفَكُّرِ مَعْقُولهَا»؛ در کردن و تأمل در این کلمه نوری قرار داده، که انسان منوّر و روشن می‌شود. انسان تاریک است صرف نظر از فکر خدا. روشن است با ذکر خدا، با شهادت خدا. ادامه دارد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 روش #جذب افراد در سیره‌ی #ائمه اطهار علیهم‌السلام 🔹 حالات مولا #امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام 🔸 وظیفه‌ی همگانی در قبال #فقر نسل #جوان در #ازدواج و #مسکن ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 روش #جذب افراد در سیره‌ی #ائمه اطهار علیهم‌السلام 🔹 حالات مولا #امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام 🔸 وظی
🔺 جذب از راه معنویت 🔹 شما مکاید خفی جن و انس را ببینید که امور را صورت‌سازی می‌کنند. مثلاً بگوید: ما می‌خواهیم نسل جذب بشوند. نسل جوان را باید به جذب‌شان کرد. (علیه‌السلام) با یک کفش پاره سلطنت می‌کرد و نسل خودش را، آن‌کسی‌را که قابل بوده را می‌کرد، نه با یک کفش‌های قشنگ که از سلطان برایش فرستاده، آن را بپوشد، بیاید تا خوش‌شان بیاید!. درست وضع دارد عوض می‌شود!. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در بین خطبه خواندن لباسش را تکان می‌داد. چرا؟! چون یک پیراهن داشت، شسته بود، غسل کرده بود، آمده بود نماز جمعه، لباسش تر بود، پیراهنش را تکان می‌داد؛ چون لباس نداشته عوض بکند بیاید نماز جمعه!. آیا او نمی‌خواست جوان‌ها را جذب بکند؟! او می‌خواست جذب از راه جلب به انجام بگیرد نه جذب به این‌که این چقدر زیباست! چقدر دیوارش این‌جور است، گلدسته‌اش این‌جور است و فلان. صلوات‌الله‌علیه‌وآله هم مبارزه داشت. وقتی می‌آمد، می‌دید مثلاً -در سختی دوران - حضرت (علیهاالسلام) یک پرده‌ای در خانه انداخته که می‌شود این را داد به یک فقیری تا پیراهنش بکند، سلام علیک نکرده بر می‌گشت. حضرت زهرا (علیهاالسلام) هم مقصود ایشان را می‌فهمید. روی همان حساب آن پرده را می‌داد به یک . الآن هم نسل جوان به و به ، عین همان فقر زمان پیغمبر است! منتهی به این شکل امروزی در آمده. آن زمان یک دانه خرما، یک شخص را می‌داد از گرسنگی؛ حالا یک ملیون مثلاً که یک جوان بگیرد، یک ازدواجی، در یک سطح نازلی انجام بدهد مثل همان یک خرما است. امروز باید این‌جوری مجاهد بشوند. ، ، ، . کفش اضافی برای عوض کردن آقای نداشته باشد از بس رسیدگی کرده باشد به زیردستش، به ، به جوان‌هایی که می‌شناسد. به ، به . مرحوم آیت الله اعلی‌الله‌مقامه از خودشان شنیدم که فرمود: زمان حاج شیخ عبدالکریم یزدی (رحمه‌الله) من و همسرم یک کفش داشتیم. من صبح می‌پوشیدم، می‌رفتم درس حاج شیخ عبدالکریم. بر می‌گشتم، او می‌پوشید، می‌رفت به آشپزخانه برای کار غذا پختنش و این‌ها. این‌که مالِ زمان و هزار سال پیش نیست، مالِ هشتاد سال پیش است. اگر این کارها را ظرفیت پیدا کند و جا باز کند در ، در ، در ، در همه‌جا، یک جهادی پیدا می‌کند، نه فقط ، یا مثلاً و این جور چیزها. نه، بسیج عمومی باید باشد؛ عمومی اگر بشود شاید یک مورد نیاز، مثلاً جوانی که الآن وظیفه‌ی ازدواج باشد، پیدا نشود یا بی مسکن نباشد؛ چون این کاخ‌های شصت طبقه، پنجاه طبقه بالا می‌رود، این‌ها همه از یک ضداسلامی تولید می‌شود!. و پنج سال پیش، ده سال پیش که این‌ها را ترویج می‌کردند، -حالا نمی‌دانم هنوز ترویج می‌کنند- این‌ها از این نکات غافل بودند: همسایه‌ها از آفتاب محروم می‌شوند، از هوای خوب محروم می‌شوند، در رفت و آمدها و پله‌ها و به هم برخورد کردن‌ها، می‌شود. صد جور دارد. ولی یک برج برود، بالا کشور پیدا می‌کند! می‌گویند: ترقی کرده!. الآن کم‌یاب است؛ مغز یعنی چی؟ یعنی چی؟ یعنی چی؟ این‌ها را همه‌اش را حضرت (علیه‌السلام) داشت با یک پیراهن! ، ، مشغول خطبه‌ها بود، پیراهنش را برای خشکیدن تکان می‌داد! چرا؟ چون وقتی می‌خواست بیاید ، بکند، لباسش را عوض بکند، نداشت، فقط پیراهنی داشت، این را که شسته بود، هنوز خشک نشده بود، پوشیده بود آمده بود نماز جمعه. پیراهنش را تکان می‌داد که رطوبتش مثلاً برود، توی آن هوای گرم که اصلاً باید فوری خشک شده باشد. هدیه به امیرالمؤمنین علیه‌السلام صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ... عن أخيه الحسن بن علي بن أبي طالب: قال: رأيت امي فاطمة قامت في محرابها ليلة جمعتها فلم تزل راكعة ساجدة حتى اتضح عمود الصبح وسمعتها تدعو للمؤمنين والمؤمنات وتسميهم وتكثر الدعاء لهم، ولا تدعو لنفسها بشئ، فقلت لها: يا اماه لم لا تدعين لنفسك كما تدعين لغيرك؟ فقالت: يا بني! الجار ثم الدار. [ ج۴۳ صص۸۱-۸۲] 🔹 برداشت‌هایی از روایت امام علیه‌السلام از کردن حضرت علیهاالسلام برای در شب ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
نماز اول ماه-@seyedololama.mp3
2.5M
🔺 معنای 🔹 چرا ما اثر ندارد؟! 🔺 تذکراتی پیرامون عمل و آیات مبارکات پس از این نماز ۷۶/۷/۲۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 معنای #بندگی 🔹 چرا #عبادات ما اثر ندارد؟! 🔺 تذکراتی پیرامون عمل #نماز_اول_ماه و آیات مبارکات پس
🔺 همزمان با حلول ماه جمادی‌الثانی 📖 : ... اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: ... پنجم: در روز اوّل دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى‌اش را در آن ماه از خدا خريده است. و از بعضى روايات استفاده می‌شود، كه پس از نماز بخواند: 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ ( علیه‌السلام:۶) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ( علیه‌السلام:۱۰۷) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا؛ ( :۷) 🌹 ما شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ؛ ( :۳۹) 🌹حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ( :۱۷۳) 🌹 و أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ ( :۴۴) 🌹 لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۷) 🌹 ربِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ؛ ( :۲۴) 🌹 ربِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۹) التماس دعا @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ... عن أخيه الحسن بن علي بن أبي طالب: قال: رأيت امي فاطمة قامت في محرابها ليلة جمعتها فلم تزل راكعة ساجدة حتى اتضح عمود الصبح وسمعتها تدعو للمؤمنين والمؤمنات وتسميهم وتكثر الدعاء لهم، ولا تدعو لنفسها بشئ، فقلت لها: يا اماه لم لا تدعين لنفسك كما تدعين لغيرك؟ فقالت: يا بني! الجار ثم الدار. [ ج۴۳ صص۸۱-۸۲] 🔹 برداشت‌هایی از روایت امام علیه‌السلام از کردن حضرت علیهاالسلام برای در شب ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
#فاطمیه #فدکیه (۵) 🔺ظهور علاقه و اخلاص حضرت زهرا سلام الله علیها به خدای متعال 🔹 بعد از #حمد و این
(۶) 🔺حکمت ذکر مطالب توحیدی توسط حضرت زهرا سلام الله علیها 🔹 «المُمتَنِعُ مِنَ الاَبصارِ رُؤیَتُهُ و مِنَ الاَلسُنِ صِفَتُهُ و مِنَ الاَوهامِ کِیفِیَّتُهُ اِبتَدَعَ الاَشیاءَ لا مِن شَیءٍ کانَ قَبلَها و أَنشاَها بِلَا احْتِذَاءِ اَمثِلَةٍ امتَثَلَها کَوَّنَها بِقُدرتِهِ و ذَرَئَها بمشیَّتِهِ.» این‌جا شروع می‌کند به مطالبی در این خطبه که جایش این‌جا نیست. اگر کسی‌که آمده جایی می‌خواهد مرافعه و دعوایی را راه بیندازد و یک حقی را بگیرد، درس بگوید، به او می‌گویند: این‌ها را بگذار موقع بحث و جلسه!. اما این چه معنا دارد؟! با چه می‌خواهد بگوید؟! به کسانی‌که این جلسه برای‌شان نقل می‌شود، می‌خواهد چه بگوید؟ می‌خواهد بگوید که بعد از پدر من دیگر یاد را آن طوری‌که پدر من می‌کرد، کسی نمی‌کند. نه قلبی به کار است، نه به کار است، نه به کار است، همه‌اش بازیگری شده و دین دارد معکوس می‌شود، دارد سرنگون می‌شود، ظرف دارد خالی می‌شود، چاه دین دارد خشک می‌شود، ابر دین دیگر نمی‌بارد، که رفت همه چیز را دارد به دنبال خودش می‌برد!. و شاید هم اشاره است به آیه‌ای که درباره‌ی وارد شده: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا» ای عرب‌های بیابانی! گرچه آن‌جا است و از و در هستند، اما به خاطر این بیانات، روشن می‌کند که این‌ها همان عرب‌های بیابانی حساب می‌شوند که خدا را نمی‌شناسند! ؛ «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا»؛ چرا را به خود نسبت می‌دهید؟!؛ «وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِی قُلُوبِكُمْ»؛ ( :۱۴) کجای شما جایگاه ایمان به خداست؟! این‌جا هم صحبت از می‌کند: «و ضَمَّنَ القلوبَ مَوصُولَها و اَنارَ فی التَّفکُّرِ معقولَها» ادامه دارد... ☑️ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه 🏴 اهمیت #توسل به حضرت #زهرا سلام الله علیها ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب ، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
#فاطمیه 🏴 شهادت حضرت فاطمه زهرا صلوات‌الله‌علیها بر همگان تسلیت و تعزیت باد. ▫️ #مصائب حضرت #زهرا و #امیرالمؤمنین (صلوات الله علیهما) تنها #مظلومیت و خوردن در به پهلو نیست؛ بلکه باید دید ریشه‌ی این مصائب کجاست؟ ریشه‌ی این مصائبِ خاندان #پیامبر (علیهم‌السلام)، این است که مردم #اسلام را نفهمیدند و در پی اصلاح #قلب نبودند! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه 🏴 اهمیت #توسل به ساحت حضرت فاطمه #زهرا صلوات الله علیها ۸۹٫۲٫۲۷ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
#فاطمیه #فدکیه (۶) 🔺حکمت ذکر مطالب توحیدی توسط حضرت زهرا سلام الله علیها 🔹 «المُمتَنِعُ مِنَ الاَ
(۷) 🔺 اقدام پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، برای رفع ابهام‌ها «ابْتَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى إِتْمَاماً لِأَمْرِهِ، وَ عَزِيمَةً عَلَى إِمْضَاءِ حُكْمِهِ، وَ إِنْفَاذاً لِمَقَادِيرِ حَتْمِهِ فَرَأَى الْأُمَمَ فِرَقاً فِی أَدْيَانِهَا عُكَّفاً عَلَى نِيرَانِهَا عَابِدَةً لِأَوْثَانِهَا مُنْكِرَةً لِلَّهِ مَعَ عِرْفَانِهَا» ببینید بانوی اول که تنها مَدرَسش و مُدرِسش در منزلش بوده و پدرش کننده‌ی جهان بوده است، می‌فرماید: پدر من را "منکرة لله" دید، " مع عرفانها" ولی را هم در آن‌ها دید! این مسئله به چه صورت می‌شود؟! این کلام یعنی؛ «وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوّاً» ( : ۱۴) که می‌فرماید: این‌ها منکر آن چیزی هستند که نمی‌توانند انکارش بکنند، پس یک چیزی است که اگر خوب و با و در آن اندیشه کند، به چیزی برخورد می‌کند که قابل انکار نیست. مثل جهانی که ما در آن واقعیت، ذره‌های ناپیدا هستیم. مثل دانه‌های شنی که در کنار دریای است. این دریای وجود و هستی، دومینِ هستی نیست. این دومی پذیر هم نیست. یک چنین چیزی است. آن‌وقت این چیزی که نمی‌شود انکارش کرد را، این‌ها انکارش می‌کردند؛ یعنی زبانی انکار می‌کردند. «فَأَنَارَ اللَّهُ بِأَبِي مُحَمَّدٍ صلی الله علیه وآله وسلم ظُلَمَهَا»؛ خداوند به پدر من تنویر کرد و روشن کرد و تاریکی‌ها را، «وَ كَشَفَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَهَا». حالا ملتفت شدید این یعنی چه؟ و این مسئله را فقط حضرت و حضرت (علیهماالسلام) در آن دوران می‌فهمیدند و شاید در کسی نبوده این کلمات را بفهمد. «وَ كَشَفَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَهَا وَ جَلَى عَنِ الْأَبْصَارِ غُمَمَهَا»؛ زنگ‌های چشمی و بینشی آن‌ها را جلا داد و زدود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺منشأ جمهوری اسلامی 🔹 «محمدٌ رَسُولُ ‌الله وَ اُمَّتُهُ الحَمَّادُون» در ابتدای سخنانی در و در سخنرانی‌ بیان شد مبنی بر این‌که: حالا که رفت و قرار است درست کنیم، چه نوع و حکومتی قرار است تشکیل شود؟ آن‌ها و حتی بعضی از افرادی که جزء سران منتخب اول بودند هم معنای را نمی‌فهمیدند. در چنین شرایطی چون سخنان مختلفی از طرف اساتید و روشنفکرها در این زمینه گفته شد، مرحوم آیت‌ الله و مرحوم - داماد مرحوم امام (رحمه الله) - بنا گذاشتند که پاسخی برای این روشنفکران تهیه کنند، لذا رساله‌ای به نام نوشتند. حاصل حرف این دو فاضل ارجمند این است که: اسلام دو دارد: ۱) امت عام: یعنی همان مردمان جاهل، بت‌پرست، ، آدم‌کش و غارت‌گرِ زمان جاهلیت که پیامبر مبعوث شد تا آن‌ها را به وسیله‌ی لا إله‌ إلا الله کند. ۲) امت خاص: که حضرت خلیل (علیه‌السلام) مؤسس آن بود در آن جایی که فرمود: «رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا»؛ ( :۱۲۸)؛ پروردگارا، من و فرزندم را دو مسلمانی که می‌پسندی قرار ده و از ذریه‌ی ما هم امت مسلمانی تشکیل بده. این امت در زمان پیغمبر منحصر شد به مولا (علیه‌السلام)، حضرت (علیهاالسلام) و دو فرزندشان (علیهماالسلام) که نحوه‌ی اسلام ایشان نحوه‌ی اسلام حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) و فرزندش جناب (علیه‌السلام) بود که حلقش زیر چاقو رفت و پدر هم حاضر شد تا سر او را ببرد. این معنای مسلمانی و است. این‌گونه مسلمانی خلاصه شده است در «حَمّادون». یعنی کسانی‌که همه‌ی موجودات را در الهی می‌بینند. یعنی همان فرمایش : «دنیا محضر خداست در محضر خدا گناه نکنید». لذا وجودشان خدا می‌شود، سرتاپای و را ستایش الهی فرا می‌گیرد. اما ستایشی که بند بند ذرات وجودشان در این ستایش با زبان همراهی می‌کند، نه این‌که فقط زبان بگوید. تمام وجودشان یک‌پارچه ، ستایش و بندگی خدا می‌شود. نتیجه‌گیری: ما هم می‌خواهیم وحی را که خدا قانون اساسی بشریت قرار داده است روی کار بیاوریم اما به آن دسترسی نداریم در حالی‌که‌ این امت خاص یعنی به آن دسترسی دارند، لذا ما پیروان آن‌ها هستیم. پیرو کسانی که پیغمبر اسلام به وسیله‌ی آن‌ها می‌خواهد را پر از و داد کند. ما نیز می‌خواهیم با این قانون اساسی و با این حکومتی که بعد از انقراض خاندان منحوس ایجاد می‌کنیم، طبق آیه «آتیناه ملکاً عظیماً»؛ ( : ۵۴) دنباله‌روِ پادشاهیِ عظیمی باشیم که خداوند می‌فرماید: «آن را به ابراهیم دادیم» و سرداران آن هستند. و می‌خواهیم این پادشاهی حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) را در دنیا برقرار نماییم و برنامه‌ی جمهوری اسلامی همان نقشه‌ی هدایت‌گری امت حمّادون و همان قوانین الهی از قبیل ، و می‌باشد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ضرورت قدرشناسی از نعم الهی 🔹 جمهوری اسلامی مثل میوه‌ای است که تا حالا نه چشیده‌ایم و نه دیده‌ایم!. مثل این‌که به ما بگویند در کشور میوه‌ای وجود دارد که چنین و چنان است، ولی ما نه آن میوه را دیده‌ایم و نه چشیده‌ایم. در ابتدای نعمت این‌گونه به ما می‌آمد و نمی‌فهمیدیم یعنی چه. نمی‌فهمیدیم چه معنایی دارد. و چه مقامی دارد. آیا اصلا ارزش این‌ها به قیمت در می‌آید؟ آیا قیمت را می‌توان معلوم کرد؟ آیا رابطه‌ی که بین بشر و خدا است را می‌توان تصور کرد؟ نه! پس همه‌ی این‌ها ، جاهلی و بی‌بصیرتی است. ۸۸.۱۰.۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 استفاده از برکات مجالس امام #حسین علیه‌السلام برای احیای #جمهوری_اسلامی 🔹 خدمات #مرحوم_امام برای مقابله با نقشه‌های شوم #یهود و #آمریکا ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 سفارش به دعای #مکنون جهت اهتمام به #سلامت_روحی در کنار #سلامت_جسمی ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 سفارش به دعای #مکنون جهت اهتمام به #سلامت_روحی در کنار #سلامت_جسمی ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خ
📚 دعای مکنون و فضیلت آن هفدهم: ابن بابويه، و شيخ طوسى و غير ايشان، به سندهاى معتبر از حضرت اميرمؤمنان عليه‌السّلام روايت كرده‌اند: هر كه مايل است از دنيا بيرون رود درحالى‌كه از گناهان پاک شده باشد همچون طلايى كه از ناخالصى پاک مى‌شود، و در قيامت هيچ‌كس از او بازخواست دادخواهى نكند، پس از نمازهاى پنج‌گانه «نسبت» پروردگار را بخواند، و آن خواندن دوازده مرتبه "قل هو اللّه احد" است، آن‌گاه دست‌ها را به جانب آسمان بگشايد، و اين دعا را بخواند، سپس فرمود: اين از رازهاى مكنون است، كه رسول خدا صلى اللّه عليه وآله به من تعليم داد، و فرمود به حسن و حسين عليهماالسّلام بياموزم، و دعا اين است: اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ الْمَكْنُونِ الْمَخْزُونِ الطّاهِرِ الطُّهْرِ الْمُبارَكِ وَاَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ الْعَظيمِ وَسُلْطانِكَ الْقَديمِ يا واهِبَ الْعَطايا يا مُطْلِقَ الاُْسارى يا فَكّاكَ الرِّقابِ مِنَ النّارِ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَفُكَّ رَقَبَتى مِنَ النّارِ وَاَخْرِجْنى مِنَ الدُّنْيا آمِناً وَاَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ سالِماً وَاجْعَلْ دُعآئى اَوَّلَهُ فَلاحاً وَاَوْسَطَهُ نَجاحاً وَآخِرَهُ صَلاحاً اِنَّكَ اَنْتَ عَلاّمُ الْغُيُوبِ (خدايا از تو مى‌خواهم به اسمت، آن اسم پوشيده‌ی محفوظ، و پاک و پاكيزه، و پربركت، و از تو مى‌خواهم به اسم بزرگت، و سلطنت ديرينه‌ات، اى بخشنده‌ی عطاها، اى آزاد كننده‌ی اسيران، اى رهايى‌بخش بندگان از آتش، بر محمّد و خاندان محمّد صلوات فرست، و مرا از آتش رهايى ده، و ايمن از دنيا بيرون بر، و به سلامت وارد بهشت كن، و قرار ده آغاز دعايم را رستگارى، و ميانه‌اش را كاميابى، و پايانش را درستى، به يقين تو داناى نهان‌هايى.) و در بعضى از نسخه‌هاى معتبر اين دعا به اين صورت است: يا فَكّاكَ الرِّقابِ مِنَ النّارِ اَسْئَلُكَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُعْتِقَ رَقَبَتى مِنَ النّارِ وَاَنْ تُخْرَجَنى مِنَ الدُّنْيا سالِماً وَتُدْخِلَنِى الْجَنَّةَ آمِناً وَاَنْ تَجْعَلَ دُعآئى اَوَّلَهُ فَلاحا وَاَوْسَطَهُ نَجاحا وَآخِرَهُ صَلاحاً اِنَّكَ اَنْتَ عَلاّمُ الْغُيُوبِ (اى رهاننده‌ی مردم از آتش، از تو مى‌خواهم بر محمّد و خاندان محمّد صلوات فرستى، و مرا از آتش برهانى، و از دنيا به سلامت بيرون ببرى، و در حال امنيّت وارد بهشت نمايى، و آغاز دعايم را رستگارى، و ميانه‌اش را كاميابى، و پايانش را درستى قرار دهى، به يقين تو داناى نهان‌هايى.) [ رساله‌ی در ملحقات ]
🔺 استفاده از هدایت قرآن کریم بسم الله الرحمن الرحیم «و قد قال النبی صلی الله علیه وآله وسلم: فاذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم، فعلیکم بالقرآن» [ #المیزان ج ۱ ص۱۲] زندگانی #بشر غیر از پیدایش شب و روز، یک پیدایش شب و روز #تمدنی و #فرهنگی هم دارد. گاهی شده که در پیش‌آمدها مانند شب اوضاع تاریک می‌شود به طوری‌که با هیچ وسیله‌ای نمی‌توان روشنش کرد. وسائل نور و روشنی‌زا تنها به درد رفع تاریکی می‌خورد، اما غارها و چاه‌هایی هست در #زندگی که #انسان را وقتی در خودش گرفت، دیگر انسان با هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند روشنایی در آن ایجاد کند. حضرت می‌فرمایند: وقتی‌که این‌گونه شد و #فتن و پیش‌آمدهای #گمراه کننده و تاریکی‌بخش شما را فرا گرفت؛ « فعلیکم بالقرآن»؛ به سراغ #قرآن بروید. ۸۲٫۱۰٫۲۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 «یا مَنْ اَرْقَدَنی فی مِهادِ اَمْنِهِ و اَمانِه»¹ ای خدای لطیف و رحیمی که دیشب مرا در گهواره‌ی راحت و امنی خواباندی! دستور دادی که موجودات، میلیاردها میلیارد موجود کاری به من نداشته باشند، طوفان و سنگ و ریگ و تیر آهن روی من نیاید، همه‌ی این‌ها را دستور دادی بی‌حرکت بمانند؛ تا مثل یک بچه خوابم ببرد!... تو مرا خواباندی. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __ ۱) [ دعای ؛ ] @seyedololama