eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی؛ سال‌روز صدور فرمان امام خمینی (رحمه‌الله) مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ (۱ #تیر ۱۳۶۰ش) 🔹 تشریف‌فرمایی حضرت #زهرا مرضیه (علیهاالسلام)، با آن وضع بسیار ناراحت به #مسجد، پیامش به #مسلمان های آن زمان این بود که: «أفحکم الجاهلیة یبغون»؛ آیا بنا شده دوباره #حکومت جاهلی برپا شود؟ این همه رنجی که پدر من کشید و پسر عموی مرا در هر پیش‌آمدی سپر بلای #اسلام کرد، آخرش به این‌جا رسید که شما به هر آن‌چه که خدا برای شما به وسیله‌ی #پیامبر خود برنامه‌ریزی کرده، پشت بکنید؟! این سخن بسیار سنگین است. فقط باید در آن اندیشید. #انبیاء (علیهم‌السلام) در امر #تبلیغ، گرفتار #مردم جاهل هستند؛ عده‌ای به خاطر مسائل #اجتماعی و #سیاسی تسلیم آن پیامبر می‌شوند ولی در باطن، #هوی و #هوس آن‌ها پابرجاست. این است که چون #عبادت خدا و رعایت #حلال و #حرام بر #نفس شان مشکل است، تا زمانی‌که قدرت #دین را بیش از خود می‌بینند، ناچارند که اطاعت کنند. ولی همین‌که آن قدرت کنار رفت، آن #باطن نیز #ظاهر می‌شود!. همین مسأله در زمان #غیبت هم هست. همیشه #علما از دست #مردم شکایت داشته‌اند که واقعیت اسلام را نمی‌پذیرند. در مورد ما که در زمان #طاغوت بوده‌ایم یا در عهد #تربیت یافتگان طاغوتیان #زندگی می‌کنیم نیز #انقلاب_فرهنگی تنها به صورت صوری شکل گرفته و در ما واقعیت پیدا نکرده و به جایی نمی‌رسد مگر وقتی خودمان بنشینیم و به درد خودمان -که درد جاهلیت است- برسیم. و تبدیل #جاهلیت به اسلام یک مقدار #مشکلات و سختی‌ها و #ریاضت ها دارد. ۸۹٫۲٫۲۱ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها (۹) وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها»¹؛ خطر آلوده شدن و غلبه‌ی بر انسان بر اثر بی‌اعتنایی به انسانی ۹۱٫۱۱٫۹ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ :۱۰] @seyedololama
🔹 «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»¹؛ این روشنی که جهان را روشن کرده، به روشنی می‌باشد، نه به روشنیِ تاریکی در برابر روشنایی نور آفتاب. روشنایی و تاریکی وجود و عدم هم خودش بهترین روشنی‌هاست. این روشنی جهان، این پیدایش جهان از نیستی به هست، شعاع وجود خداست، جلوه‌ی خداست، خداست. به هر چه بنگری ولو ملتفت نباشی نمونه‌ای از خدا، ظهوری از خدا، تجلی‌ای از خدا، نمایشی از خدا خواهی دید. ۷۷٫۳٫۹ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی _____ ۱) [ :۳۵] @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 فرمایشات مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مورد گذران بودن و اهتمام به امر : «فاهْتَبِلُوا هَبَلَها، وَ اعْمَلُوا لِلْجَنَّةِ عَمَلَها»¹ 🔹 وظیفه‌ی دستگاه‌های حکومتی و در مورد امر مردم؛ طرحی برای تربیت 🔺 خطر ضعف ۹۲٫۶٫۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ خ۱۳۲] @seyedololama
درسی از امام صادق صلوات‌الله‌علیه-@seyedololama.mp3
1.18M
🔺 درسی مهم از امام علیه‌السلام در مورد چگونگی برخورد با مشکلات با استفاده از داستان «شکایت از روزگار»¹ ۸۵/۹/۲۹ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ ج۲ص۶۰] @seyedololama
🔹 #خداشناسی مسئله‌ی اصلی جهان #خلقت است. #دنیا برای این جهت آفریده شده که #انسان چشمش به خدا باز بشود نه به مخلوقات خدا. چطور؟ برای خاطر این‌که وقتی #مخلوق آن استقلالش از بین رفت، بقیه‌ی چیزها همه نادیده هستند، حروف‌اند؛ مثل این‌که الآن این موی دست من، این دست من، این بدن من، این لباس من پیش شما #استقلال ندارد؛ شما با من دارید صحبت می‌کنید، من هم با شما دارم صحبت می‌کنم. ۷۷٫۳٫۹ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هدًى لِلْمُتَّقِينَ»¹؛ فعال شدن در صاحبان سالم ۹۲٫۷٫۱۱ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ :۲] @seyedololama
حالات امام صادق علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
590.8K
🔺 ذکر نمونه‌ای از حالات امام #صادق صلوات‌الله‌علیه ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نمونه‌ای از به در حالات جناب (رضی‌الله‌عنه)¹ 🔹 إنَّ لَنَا فِیكَ أمَلاً طَوِیلاً كَثِیراً، أنَّ لَنَا فِیكَ رَجآءَ عَظِیمَاً²؛ ضرورت وجود برای درون و محافظت از 🔸 از حرف تا تحقق 🔺 وظیفه‌ی همگانی در قبال مهم به‌منظور حفظ با به‌وجود آوردن بیداری اسلامی؛ «تقاضا این است كه قبل از آشنایی به مسائل، به اشكال‌تراشی و انتقاد كوبنده و فحاشی برنخیزید؛ و به حال این اسلام غریب كه پس از صدها سال ستم‌گری قلدرها و جهل توده‌ها امروز طفلی تازه‌پا و ولیده‌ای است محفوف به دشمن‌های خارج و داخل، رحم كنید.»³ ۹۲٫۷٫۱۱ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی __ ۱) [ ج۸ص۳۰۸] ۲) [ ؛ دعای ثمالی]؛ ۳) [ ج۲۱ص۴۰۸] @seyedololama
اهمیت تعلیم و تعلم-@seyedololama.mp3
807.3K
‌🔺 اهمیت و تعلم دینی¹ در بیان امام صلوات‌الله‌علیه 🔹 ضرورت آموزی دینیِ اجباری² ۷۸٫۶٫۳۱ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama ____ ۱) «قَالَ الصَّادِقُ علیه‌السلام: يَنْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا يَمُوتَ حَتَّى يَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ يَكُونَ فِی تَعَلُّمِهِ.»؛ [ ج۸۹ص۱۸۹] ۲) «لَيْتَ السِّيَاطَ عَلَى رُءُوسِ أَصْحَابِی حَتَّى يَتَفَقَّهُوا فِی الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ.»؛ [ ج۱ص۲۱۳] @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌📹 اِحذَروا اَهوائَکُم کما تَحذَرونَ اَعدائَکُم؛ امام #صادق علیه‌السلام، که این ماه، در آتیه، روز شهادت‌شان است، یک خطاب عجیبی‌ طبق روایت فرموده‌اند: « برحذر باشید از طرف خواهش‌های درونی خودتان، همان‌گونه که از دشمنان خود بر حذر هستید»؛ بنابراین #انسان لانه‌ی #دشمن در درونش است! و دشمن در درون، همان حالتی است [که شخص با این‌که] #تربیت_دینی ندیده، [ولی] به مسائل #علمی رو آورده، مانند زمان ما که افتخارات متوجه #سواد علمی و #تمدن اهوائی شده؛ پس الآن #حکومت در جهان به دست هواهای نفسانی بشر است که در درون‌شان فعال است. البته ما آن دشمنانی را که می‌شناسیم خیلی خوب از آن‌ها پرهیز می‌کنیم و همیشه مخصوصاً روزهای #جمعه "مرگ بر #اسرائیل" می‌گوییم، "مرگ بر #آمریکا" می‌گوییم؛ اما #امام ما، #پیشوای ما، #ائمه ما قبل از آن‌که ما متوجه #دشمن_بیرونی شویم، ما را متوجه #دشمن_درونی کردند؛ نکند که در #زبان با آن‌ها، همان معامله‌ی اعداء و دشمن باشیم ولی در پیروی #اعمال به خواست آن‌ها رفتار کنیم!. "مرگ بر اسرائیل" به این معناست که مرگ بر آن‌چه که اسرائیل‌صفتانه هست! رفتارشان رفتار او هست! تمدن‌شان، تمدن آن‌ هست، مرگ بر آن‌ها. اگر مرگ بر آن‌ها باشد پس مرگ بر خیلی از خواسته‌های #نفسانی ما هم باید باشد؛ حالا نمی‌دانم صلاح هست یا نه و این را باید بزرگان تشخیص بدهند وگرنه طبق این #آیات و #روایات ما حق داریم که در #نماز_جمعه فریاد بزنیم: مرگ بر خواهش‌های درونی خودمان که #مملکت ما را به سوی اسرائیل نَبَرد!. یک‌چنین خواهش‌هایی مرگ برای آن‌ها علاج است. ۹۴٫۵٫۸ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
اوصاف امام صادق علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
903.8K
🔺 اوصاف امام #صادق علیه‌السلام در بیان علمای اهل #تسنن 🔹 آشکار شدن اعجاز علمی #قرآن توسط #ائمه اطهار علیهم‌السلام ۸۰٫۱۰٫۱۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تلاوت حضرت علیه‌السلام در شب : «مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»¹؛ الهی! ۸۸٫۱۰٫۱۰ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی _____ ۱) [ :۱۷۹] @seyedololama
🔺حدیثی بسیار مهم و پر محتوا راجع به سبک زندگی از امام صادق علیه‌السلام 🔹 سأله (الصَّادِقِ علیه‌السلام) بعض اصحابه: عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِی لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِی فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَیَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِی لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِی فَاطْمَأْنَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِی الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ. [ترجمه: بعضی از شاگردان امام صادق علیه‌السلام از ایشان سؤال کردند که بنای زندگی خود را بر چه چیز قرار دادید؟ حضرت فرمودند: بر چهار چیز. دانستم که کار من را غیر از من انجام نمی‌دهد پس بسیار تلاش کردم. دانستم که خداوند عزوجل بر من آگاه است، پس حیا کردم. دانستم که روزی من را کسی غیر از من نمی‌خورد، پس آرامش یافتم. دانستم که پایان کار من مرگ است، پس برای مرگ مهیا شدم.] ▪️در آستانه‌ی شهادت امام صادق علیه‌السلام مطالبی پیرامون شرح حدیث مبارک در کانال سیدالعلماء ارائه می‌گردد. @seyedololama
سیدالعلماء
🔺حدیثی بسیار مهم و پر محتوا راجع به سبک زندگی از امام صادق علیه‌السلام 🔹 سأله (الصَّادِقِ علیه‌السل
🔺 شرح حدیث: قسمت اول 🔹 سأله بعض اصحابه از این عبارت معلوم می‌شود که حضرت امام (علیه‌السلام)، «اصحابه» یعنی شاگردانی داشتند که با آن‌ها بحث و گفتگو می‌کردند و حضرت به آن‌ها درس می‌دادند. درسش چه بوده؟ حضرت فرموده بودند که شما هستید، عالَم برای انسان خلق شده. می‌فرماید: «الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الأمر بینهن لتعلموا أن الله علی کل شئ قدیر و أن الله قد احاط بکل شئ علما»؛ ( :۱۲)؛ یعنی عالم خلق شده تا انسان در این نمایش‌گاه، و خدا را ببیند که خدا بر همه‌چیز قادر است. و به همه‌چیز احاطه‌ی علمی دارد. از این آیه و بیشتر آیات قرآن، روش ترقی انسان مشخص می‌شود. حضرت می‌فرماید: من که بخشی از قرآن و هستم از طرف که جدّم باشد، آمده‌ام تا شما را به برسانم. از زمانی‌که شدید و تکان خورد و از و درآمدید، در باشید و بی‌برنامه نباشید‌. 📄 هیچ روز و هیچ شبی نباشد که یک و نوشته‌ای جلوی‌تان نباشد که امشب کار من این است، و فردا کار من این است. مرتب بر یک اساسی خودتان را قرار دهید، مثل یک درخت که ریشه و ساقه و شاخه و برگ و میوه دارد. همیشه در این فکر باشید. ولذا ما علوم صادقی علیه‌السلام نیز باید این‌گونه باشیم. اصلاً باید از شهر و دیار و خانواده و این‌ها با این مسائل منقلب شویم. علمیه‌ی امام صادق، می‌آورد، انقلاب انسانی می‌آورد. انقلاب در برابر ستم‌گران تمام شد؛ اما انقلاب اصلی که در برابر از و و است، باقی مانده و این به دست امام صادق (علیه‌السلام) است. خب حضرت می‌فرماید: باید زندگی‌تان را بر اساس یک ریشه‌ای ترسیم کنید که این ریشه آب بدهد به ساقه، ساقه هم به شاخه، شاخه هم به برگ. حال این شاگردان سؤال می‌کنند که بفرمایید ببینیم خود شما بر چه اساس و ریشه‌ای زندگی‌تان را بنا گذاشته‌اید؟ سؤال این است: «یابن رسول الله علی ماذا بنیت أمرک»؛ خود شما بفرمایید که ریشه‌ی کارت چگونه است؟ این است و ها! باید این‌جور شما با اساتیدتان، به آن‌ها رخنه کنید. از آن‌ها بمکید دانش آن‌ها را. طفل باید مکنده‌ی مواد لازم از سینه‌ی مادر باشد، هم باید مکنده‌ی مطالب لازم انسانی خودش از و به وسیله‌ی اساتیدش باشد. «فقال علیه‌السلام» حضرت هم نفرمودند فضولی نکن، من امام هستم و تو بچه‌ای و...، بلکه جواب دادند: «علی اربعة اشیاء»؛ من زندگی‌ام چهار پایه و ستون دارد. @seyedololama ص۱ ⬇️
سیدالعلماء
🔺 شرح حدیث: قسمت اول 🔹 سأله بعض اصحابه از این عبارت معلوم می‌شود که حضرت امام #صادق (علیه‌السلام)
⬆️ ص۲ 🔺 شرح حدیث قسمت دوم 🔹 عبارت « عَلِمتُ... » حضرت می‌فرمایند "عَلِمتُ". نمی‌فرمایند "ظَنَنتُ"؛ نیست، بلکه است، پس علم باید ریشه‌ی باشد. همان‌طور که در آیه ۱۲ سوره آمده: «لِتَعْلَمُوا»؛ جهان و شما را کرده‌ام برای علم. «عَلِمتُ أنّ عَمَلی لا یَعمَله غَیری فَاجتَهَدتُ» من یک دانشی پیدا کردم و آن این بود که من به خود من وابسته است. حتی به این‌که پدرم است و جدّم است، هم اکتفا نکردم. بنابراین من پیدا کردم. -اجتهاد در این‌جا به معنای اجتهاد لغوی است نه اصطلاح فقهی-. به معنای تلاش جانانه است. 🔹 عبارت «علمتُ أن الله عزوجل مُطَلِّعٌ علیَّ فاسْتَحْیَیْتُ» و خدا در هر ذره‌ای از ذرات جهان نافذ است و آن‌ها را فرا گرفته. پس همه‌جا خدا با من است! حال که این‌طور است، می‌خواهم از خجالتِ خدا آب شوم و بروم زیر زمین؛ «فأستحییت»! وقتی این آمد همه را آدم می‌کند، یعنی مثلاً در یک مدرسه یک غیر آدم در آن‌جا پیدا نمی‌شود. آن‌قدر حیا مهم است. اثر حیا این است که می‌خواهد حرف بزند، می‌ترسد و دندان‌هایش به هم می‌خورد که چه بگویم که خدا ناراضی نباشد؟! او می‌خواهد کَر شود که چه بشنوم که خدا منع نکرده باشد؟! حیا را می‌سازد. ⚠️ این است که های هرجا را که بخواهند خراب کنند، بی‌حیایی راه می‌اندازند!. می‌گویند شرم اصلاً معنا ندارد!. حتی من چند سال پیش از مرحوم آیت الله یزدی فرزند آشیخ یزدی که در و تدریس می‌کرد، شنیدم که نقل می‌کرد: آدم در خیابان که راه می‌رود، یک‌دفعه می‌بیند که یک خانمی با لباس خواب، روی سبزه‌های پارک دراز کشیده! این شخص از وجودش بی‌حیایی پخش می‌شود! آن‌وقت ها می‌روند آن‌جا و می‌گویند می‌خواهم و بشوم، نمی‌گوید که این بی‌حیایی‌ها با ما چه می‌کند؟! ولذا وقتی بر می‌گردد آن حیا و آن شرم گذشته کم‌تر در انسان پیدا می‌شود. این‌ها مواد کشنده‌ی سفر اروپا است، بدانید که چقدر خطرناک است! @seyedololama ص۲ ⬇️
سیدالعلماء
⬆️ ص۲ 🔺 شرح حدیث قسمت دوم 🔹 عبارت « عَلِمتُ... » حضرت می‌فرمایند "عَلِمتُ". نمی‌فرمایند "ظَنَنتُ
⬆️ ص۳ 🔺 شرح حدیث قسمت سوم 🔹 عبارت «عَلِمتُ أنّ رِزقی لایَأکُلُه غَیری فَاطمَأنَنتُ» فهمیدم که آن‌چه که روزی من باشد دیگر کسی آن را نمی‌خورد. در نتیجه‌ی این ، از بین می‌رود. ولذا مسلمانِ بی‌حرص، آخرین کسی است که سر میزش می‌آید. اما تاجری که فقط امیدش به چک و سفته و داد و ستد است، اول کسی است که بر سر کار می‌رود؛ چرا که آن شخص، خاطرش جمع است و با خودش می‌گوید خود را می‌خوانم و زن و بچه‌ام را انجام می‌دهم و و را رسیدگی می‌کنم و ساعت ۸ یا هرموقع شد می‌روم سر کار. اما شخص حریص می‌گوید حتماً باید راننده قبل از طلوع در خانه‌ی من حاضر باشد که من را برساند به و تا کاسب‌های دیگر نیامده‌اند، من زود مشتری‌ها را جلب کنم. وقتی این‌طور در کار افتاد، خسته می‌شود و آن‌وقت که به خانه برمی‌گردد، نه حال دارد، نه حال تربیت فرزند دارد، نه حال دارد. حرص این‌جور می‌کند آدم را‌. واعظ هم همین‌طور است، اگر خدایی نکرده ، ، ، خدایی نکرده در این افتاد که ما هرچی درس برویم، مان زیادتر می‌شود، مداح و بگویند هر چی مجلس بیشتر برویم، پاکت‌مان بیشتر می‌شود؛ این‌ها دیگر به خودشان و خانواده‌شان نمی‌رسند؛ ولذا یک‌وقت می‌بینید اولادهای ما خدایی نکرده بی‌تربیت می‌شوند. برای این‌که تفکرمان درست نبوده، هِیْ این‌جا برو، هِیْ آن‌جا برو. این‌ور منبر برو، آن‌ور درس بگو، در خانه‌ها درس بگو، به دخترها درس بگو، از این مدرسه به آن مدرسه... و وقتی که حریص شدند درس‌شان هم فایده ندارد، شان‌ هم فایده ندارد. این «علمت أن رزقی لایأکله غیری فاطمأننتُ»، یعنی دیگر هیچ تشویش و دل‌هره ندارم که درآمدم کم می‌شود یا زیاد؛ ولذا شما وقتی و شدید، می‌فرستند شما را که درس بدهید یا چیز دیگر. خاطرتان جمع باید باشد که مثلاً من این کلاس را باید خوب درس بدهم، بعد بروم کلاس دیگر. پس اگر شاگردی سؤالی کرده، اگر دیدم نفهمید، زنگ می‌زنم آن کلاس را تعطیل می‌کنم تا این مسئله را به این بچه بفهمانم، اگر دارد، شبهه‌اش رفع شود. فکر نباید بود، پِیِ پول نباید بود، دنبال باید باشیم. معلمی که حقّش از بیشتر است یعنی این‌جور معلم. نه کسی که می‌آید روی تخته سیاه ریاضیات را حل می‌کند و می‌رود که خودش را برساند به آن یکی کلاس! این معلمی نیست، این حرفه است. مثل نجار و بنا، کاسب است. عبارت «عَلِمتُ أنّ آخِرَ أمری المَوت فَاستَعدَدتُ» این مطلب برای من ثابت شده و ندارم که من راه هستم. مانند ماشین‌سواری که روی پل آمده و یا راننده‌ی قطاری که روی پل است، این شخص می‌داند که این‌جا، جای ماندن نیست، اگر یک ربع ساعت این‌جا بماند از پشت سر بوق می‌زنند که چرا ایستاده‌ای؟ ماشین هم که روی پل ایستاده همین‌طور، پلیس می‌گوید چرا پارک کردی و جریمه برایش می‌نویسد. من نمی‌توانم در مسیر مرگ ترافیک ایجاد کنم و عقب و جلو بیندازم. مُردنی هستم. حال که مردنی هستم چه کنم؟؛ «فَاستَعدَدتُ» آن‌وقت آذوقه‌ی آن‌جا افتادم. در کتاب آمده که: مرحوم یکی از کارهایش متبرک نمودن کفنش در اماکن متبرکه بوده. در آن را حاضر می‌کرد و هم‌چنین به ، ، مطهر حضرت (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و مشاهد علیهم‌السلام در ، ، ، ، و مطهر و… متبرک می‌نمود¹. این معنی به مردن است. «در روایت وارد شده است که همیشه کفن را قبل از مرگ مهیا نمائید، و همیشه به آن نظر کنید»²؛ که شاید همین امروز مورد نیازتان قرار گیرد. مرحوم سید می‌فرموده: «من این کار را می‌نمایم، گوئیا خود را مشاهده می‌کنم که آن را پوشیده و در پیش‌گاه خداوند متعال ایستاده‌ام»³. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ____ ۱ و ۲ و ۳) [ ترجمه‌ی کتاب صص۴-۵] @seyedololama
📅 سال‌روز شهادت مرحوم آیت الله سید محمد بهشتی و ۷۲ تن از یاران با وفای ایشان؛ (۷ ۱۳۶۰) 🔹 واقعی وقتی صدای روح بخش "الله اکبر" را می‌شنود تمام دل‌خوشی‌های جهان در دلش جا می‌گیرد؛ چون می‌فهمد یک موجود بی‌صاحب و وِل، مثل خرگوش‌های بیابان نیست؛ بلکه یک موجود قادر مسلط بر و به نام خدا همه‌جا با او هست، حتی اگر همان‌وقت بخواهند اعدامش هم کنند باز دل‌خوشی‌اش از بین نمی‌رود. مرحوم در آن سخنرانی آخر، وقتی که یک برقی جهید و معلوم شد خطر رفع شدنی نیست، صدای خود را به "الله اکبر" بلند کرد. وقتی که پای چوبه‌ی دار آمدند، چندتا سرباز خون آشام یا به زانو نشستند و هدف‌گیری کردند، وقتی فرمان آتش داده شد صدای این جوانان از پای دار به "الله اکبر" بلند شد. این‌ها معنی این است که پیام که "الله اکبر" است به درون این‌ها وارد شده. ۸۹٫۷٫۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
‌🔘 يا اَبا عَبْدِ اللهِ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّد، اَيُّهَا الصّادِقُ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، يا حُجَّةَ اللهِ عَلی خَلْقِهِ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا، اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَي اللهِ، وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يا وَجيهاً عِنْدَ اللهِ، اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ 🏴 شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام را تسلیت عرض می‌نمائیم. @seyedololama
اوصاف امام صادق علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
1.93M
🏴 با عرض تسلیت شهادت جان‌سوز حضرت #صادق صلوات الله علیه، لحظاتی در محضر درس #خداشناسی آن بزرگوار 🔺 بیان ریشه‌ی #دروس و #تمدن ها و #انقلاب_فرهنگی ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
26.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 شهادت جان‌سوز حضرت امام جعفر صادق صلوات‌الله‌علیه بر همگان تسلیت و تعزیت باد. 🔺 «يا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصّادِقِينَ»؛ سفارش به به همراه با معیت و همراهی با 🔹 بیان راه‌های و و جهان در کریم 🔸 اصلاحات اطهار علیهم‌السلام به عنوان صادقین واقعی در امت اسلامی 🔺 مقایسه‌ی دوران امام و امام صلوات‌الله‌علیهما 🔹 ایجاد نهضت شناسی توسط حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام 🏴 ذکر حضرت علیه‌السلام به‌عنوان افضل صادقین: «... اللهُمَّ فَاجْزِهِ خَیْرَ جَزَاءِ الصَّادِقِینَ الْأَبْرَارِ وَضَاعِفْ عَلَیْهِمُ الْعَذَابَ وَلِقَاتِلِیهِ الْعِقَابَ فَقَدْ قَاتَلَ کَرِیما وَقُتِلَ مَظْلُوما وَمَضَى مَرْحُوما یَقُولُ أَنَا ابْنُ رَسُولِ اللهِ مُحَمَّدٍ وَابْنُ مَنْ زَکَّى وَعَبَدَ فَقَتَلُوهُ بِالْعَمْدِ الْمُعْتَمَدِ قَتَلُوهُ عَلَى الْإِیمَانِ وَ أَطَاعُوا فِی قَتْلِهِ الشَّیْطَانَ»² ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ :۱۱۹] ۲) [ ، صلوات بر امام حسین علیه‌السلام] @seyedololama
🔺 عواقب اکتفا به اسلام ظاهری! 🔹 #مرحوم_امام (رحمه‌الله) #مجاهده با نفسانيتِ خود #انسان را تفسير فرموده به #حرکت به جانب حق‌تعالی که در اين تفسير که مجاهده همان عروج و #معراج و #اصلاح و پاکی #روح و #نفس است، اشاره دارد بر اين‌که مجموعاً اصلاحات #عقيدتی و #اخلاقی و #عملی نفس، اين‌ها هر سه نياز به اعمال مناسب خودشان دارند و همه #عملی هستند نه خواندنی و فهميدنی، و وقتی عملی شدند، #تکرار و تمرين و پی‌گيری می‌خواهند تا در #باطن نفس آن حالت جديد که مثل يک بلوغی است پيدا شود. وگرنه #اسلام خانوادگی و بدون برنامه‌ی #تفکر و مداومت بر آن و نتيجه‌گيری از تفکر که در نفس پايه‌گذاری می‌شود و حالاتی برای انسان پيش می‌آيد، بدون اين‌ها چندان اثری ندارد. اين است که هميشه #ممالک_اسلامی و #جوامع_دينی عقب‌افتاده هستند؛ برای اين‌که خود را به داشتن يک سری مطالب #حق قانع می‌کنند و #خيال می‌کنند که اسلام همين است، خيال می‌کنند که اگر انسان چند کلاس را گذراند يا چند درس را خواند يا مقداری #مطالعه داشت، ديگر اين شخص يک #مسلمان واقعی و خودساخته خواهد بود در صورتی‌که اين کاملاً #غرور و اشتباه است و عقب‌افتادگی مسلمين برای اين است که مسلمان خانوادگی و اسمی و رسمی و شناسنامه‌ای هستند. ۸۶٫۱۲٫۱۱ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 «يا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصّادِقِينَ»¹ 🔹 بیان اهمیت تحصیل با نقل جریانی از سیره‌ی امام صلوات‌الله‌علیه ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ______ ۱) [ :۱۱۹] @seyedololama